De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
01-06-2009
Sluiter met Eemshotel
Proficiat met deze inzending.
Ik ken de locatie niet, maar misschien kon je de weg ook nog gebruikt hebben om meer diepte in het geheel te brengen. Ik heb hierover wel mijn twijfels aangezien je uitleg (storende zaken weggecloond). Dus laat me maar zeggen: goed gedaan.
Je laat wel zien dat je weet hebt van sterke punten, sterke lijnen.
Hou steeds de zaken van compositie goed in het achterhoofd en stap met een gerust hart verder naar de volgende lessenreeks.
Welkom bij betere compositie. Als ik me niet vergis is dit je eerste inzending.
Laten we even de foto analyseren. Wat vinden we er op terug? Een stuk of delen van een gebouw, een halogeenstraler, een deel heldere lucht, een stuk houten afscherming, een groen textielscherm, afgesneden bloemen en een touw dat door de foto loopt.
Welke van deze is het onderwerp in de foto?
Mijn idee zullen het wel de bloemen zijn, maar ze zijn zo povertjes gezaaid in het geheel. Ze worden hierdoor onderdanig aan alle andere overtollige zaken welke in beeld staan. Conclusie is dat alle overtollige zaken enkel maar de aandacht wegtrekken van het onderwerp.
Neem een ander standpunt in, doe desnoods overtollige zaken uit de weg (touw). Zet je onderwerp in zijn geheel op de foto. Plaats dit alles op een sterk punt/lijn en je zal al een heel eind verder komen.
Snuister even aandachtig in dit blog, kijk naar alle inzendingen, kijk naar de ingezonden werken en lees de besprekingen en je zal al heel veel meer te weten komen over compositie.
Welkom bij betere compositie. Als ik me niet vergis is dit je eerste inzending.
Je zit bijna goed. Ware het niet dat je het onderwerp afgesneden hebt.
Bovenaan op het plafond is zo weinig te zien dat je gerust de camera kon naar beneden kantelen. Hierdoor zou de afgesneden hoek van de kijkbak er volledig opgestaan hebben. Draai nu tegelijk ook je camera even naar links en de kijker (persoon op de foto) kwam op een sterk punt te liggen.
Ook aan jou even de raad van te gaan kijken in de besprekingen van het blog betere compositie. Een aandachtige lezer en kijker vindt heel veel terug over sterke punten/lijnen en kan hieruit al heel veel leren.
De roosknop goed in beeld gebracht mooi op een sterk punt gezet. Heel goed.
Wat nu opvalt is de leegte links in de foto. Je zit hierdoor met een onevenwicht in het geheel.
In bijlage heb ik een stuk van links afgedaan zodanig dat de bloemstengel vertrekt onderaan uit de hoek. Toch blijft de bloem op haar eigen sterk punt staan.
Ook even aandacht hebben voor de nabewerkingen (spinnenweb wegclonen).
Doe op deze manier verder en ik kijk al uit naar je volgende inzending.
Een hele goede oefening. Heel goede werkmethode. Prima.
Voor je volgende foto even op zoek gaan naar een boeiend onderwerp (zeg nu zelf een vuilbak zet ik toch niet op foto voor inde living hoor). Maar als oefening voor compositie voldoet dit ten zeerste.
Je hebt diagonaal willen bijbrengen in beeld. Heel goed. Maar de weg onder is er nu teveel aan.
Je had deze weg kunnen gebruiken in je foto. Door met de camera meer naar rechts te draaien kon deze aarden weg gemakkelijk op het bovenste of onderste sterke punt geëindigd zijn. Dit had diepte gebracht in je beeld. Nu lopen we tegen de zijkant van de foto aan.
Laat ook deze aarden baan vertrekken uit de links hoek onder.
Het onderwerp veel te centraal. Hou a.u.b. toch eens rekening met de regel van derden. Je kan toch plaats geven zodat het wel op een sterke lijn komt te liggen.
Bekijk even de bewerkte versie en vergelijk wat er het beste oogt.
Wel precies een beetje teveel verscherpt in de nabewerking.
Uit al je inzending merk ik dat je weet hebt van de sterke lijnen/punten in de foto.
Hiermee wil ik je dan ook de weg naar de volgende lessenreeks niet ontzeggen. Hou de regel van compositie in het achterhoofd, de regel van derden, neem er gerust een diagonaal bij, stel scherp op je onderwerp en pas dan de compositie aan.
Proficiat en zet de stap maar vooruit naar de volgende lesgever.
Een heel goede werkmethode heb je toegepast. Beter had je misschien gewacht tot de fietsers zich een ietsje verder op de brug bevonden, meer naar het onderste rechtse sterke punt. Je zal misschien denken dan hebben ze geen plaats meer voor zich om te rijden ..doch aangezien zij geen hoofdrol spelen in het geheel mag dit wel.
Aangezien je vooruitgang op gebied van compo, zou ik je graag nog een inzending voor dit onderdeel van het lessenpakket willen vragen. Voldoet deze dan kan je overschakelen naar een volgende reeks.
De beide hondjes staan op de foto, en daarmee is het dan ook gezegd. Voor jou, als dierenliefhebber en baasje van deze diertjes is dit beeld een magnifiek gegeven. Voor buitenstaanders ligt de zaak volledig anders
Een ander standpunt had een veel levendiger geheel kunnen brengen. Zet ze ook niet zo frontaal in beeld. Beiden zijn afgesneden. Goed dat je door de knieën bent gegaan om deze woefjes te fotograferen, maar vraag dan aan de persoon die hun aandacht trekt om ook door de knieën te gaan zodat ze niet ten hemel opkijken.
Het scherpstelpunt staat op de neusjes. Beter, best scherpstellen op de ogen.
Graag een volgende inzending, van een vaststaand onderwerp waarop je scherp stelt en daarna de compositie aanpast zodanig dat je onderwerp op een sterk punt/lijn komt te liggen.
Ik zie, toch niet bij mij thuis, deze foto in het groot ergens aan de muur hangen.
Het is, volgens mij toch, de bedoeling van mooi fotos te maken. Kunstfotos al het ware. Dit kan kunst zijn in iemand anders ogen, maar niet in de mijne. Sorry hiervoor.
Toch even meegeven dat de besprekingen voor compositie voor mij geen bezigheidstherapie zijn. Er word dan ook gevraagd aan de inzenders om creativiteit en zeker aan zelfkritiek te doen. Daarom ook dat je niet vlug, vlug een foto moet maken , want ik moet er nog één inzenden voor compositie, neen, maak doordacht een foto, neem je tijd hiervoor. Is het niks, gooi het weg en herbegin.
Mag ik je vragen alle besprekingen nog eens met aandacht door te nemen.
Ik zie uit naar een volgende inzending, neem je tijd, wees kritisch en creatief.
Een onderwerp welke me niet echt kan boeien. Door dit zo te brengen (je hebt wel degelijk rekening willen houden met je sterke punten, wat uiteraard goed is) maar hebt alles, maar dan ook alles afgesneden. Zowel onderwerp, achtergrond niets staat volledig in beeld.
Een ander camerastandpunt had waarschijnlijk een mooi stilleven kunnen brengen.
De scherpstelling ligt ook op de verkeerde plaats. Lees hiervoor even al de besprekingen na, je zal wel de juiste methode van scherpstellen en compositie aanpassen tegenkomen.
Je houdt nog steeds niet genoeg rekening met de sterke punten/lijnen. Je plaatst je onderwerp nog steeds te centraal.
Meer rekening houden ook met de achtergrond (hier die tweede koets). Die tweede koest is en was er, dat is juist. Maar daardoor is dergelijke foto juist niet geschikt om als mooie, goede foto door te gaan. Het kan voor jou een goede documentatiefoto zijn om in je fotoalbum te plaatsen maar dat is dan ook alles. Er is een wezenlijk verschil tussen een kiekje en een foto. Daarom ook dat ik steeds maar vraag om heel kritisch te zijn op eigen fotos.
Graag een volgende inzending waarbij je laat zien dat je rekening gehouden hebt met de regel van derden.
Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt. Slechte lichtomstandigheden, rommelige toestanden en achtergrond.
Een echte mooie kunstfoto zal je hier niet kunnen van maken en toch .
Een goeie documentatiefoto met een goede compo.
Het onderwerp de redders, brandweermannen in hun hoogtewerker, goed op een sterk punt.
Je laat hierbij zien dat je weet hebt van de sterke punten/lijnen. Tevens gebruikt je ze ook. Een proficiat is dan ook op zijn plaats en van mij mag je een stap verder zetten in onze lessenreeks.
Een goede foto begint bij een boeiend onderwerp. Een onderwerp dat we dan mooi in beeld brengen door een goede compositie te maken. Daarbij maken we gebruik van sterke punten en lijnen.
We zorgen er ook steeds voor dat de achtergrond niet storend is en dit door verschillende camerastandpunten uit te proberen.
Even mijn gedachtegang van hierboven overbrengen op jouw foto
Niet dat ik iets heb tegen Japanners en nog minder tegen hun esdoorns maar het onderwerp kan me zoals hier gebracht niet boeien.
Er zijn vier sterke lijnen en vier sterke punten in een foto, de esdoorn op alle vier (van elk) is me wat teveel. Er is geen echte aandachtstrekker we kijken maar wat rond en de ogen vinden geen rust.
De witte gordijnen, de heldere planten onderaan en de donkere chaletmuur vragen meer aandacht dan het onderwerp. Ze trekken zelfs de aandacht weg van het onderwerp.
Vorige bespreking werd reeds gevraagd naar een foto van een vast onderwerp, scherp op een sterk punt/lijn. Ik weet wel een Japanse esdoorn gaat niet lopen, maar kan wel bewegingsonscherpte krijgen (door bv de wind). Maak het jezelf even gemakkelijker en begin met het begin.
Bij mijn vorige inzending schreef je : Minpuntjes (meer persoonlijk) de takken bovenaan in beeld zou ik wegclonen. Ik begrijp volkomen je opmerking, maar wil even een verduidelijking: Ik dacht dat er aan de foto die je als les instuurde je niks mag aanpassen. Anders kan ik de compositie uitsnijden zodat hij steeds klopt en dat (mijn mening) vind ik niet correct.
Van mij mag je zeker en vast storende zaken wegcloonen. Dit doet niks aan de compositie, wel aan de gehele uitstraling van de foto.
Uitsnijdingen zijn dan beter niet te maken omdat we anders niet kunnen zien of je de werkmethode van scherpstellen en compositie maken begrepen hebten ook toepast.
Over jouw inzending..
Kwestie van je onderwerp op een sterke plaats in de foto te zetten ben je heel goed geslaagd.Waar je nog meer moet op letten is op je camerastandpunt. Hier zit je nu met een heel lelijke en drukke achtergrond. Misschien kon je dit wel oplossen door volledig de andere kant op te gaan (een raden van mij want ik weet en ken ook de locatie niet). Volledig verkeerd is dit nu ook wel niet want de brug en de graffiti past wel bij dit soort van fotos, maar die camionette die staat er teveel bij. En zo ist nooit niet goed voor diene Perman hé.
Toch wel hoor, maar ik maak jullie enkel opmerkzaam.
Goed nieuws? Gezien je vooruitgang en als je volgende inzending even sterk en goed is, dan mag je overschakelen naar de volgende les. Doe je best.
Eveneens als bij je vorige inzending zit je onderwerp te veel tegen de linkerrand geplakt. Je bent wel goed door de knieën gegaan om op ooghoogte te gaan fotograferen. Heel goed dus.
Minpunten. Het beeldje van de hond is niet scherp, terwijl de grassprietjes erachter dit wel zijn. Gebruik je een verkeerde methode van scherpstellen? Lees hierover en hiervoor eens de bespreking van Zaika1 met meerpaal.
Ook wil ik je opmerkzaam maken aan het feit dat er geen exifgegevens meer in de foto zitten. Eveneens als bij je vorige inzending was je dit toen al gevraagd.
Een volgende inzending graag, met exifs en scherpte op de juiste plaats.
Qua compositie zit je goed. Persoonlijk zou ik de mijnheer op de rechtse sterke lijn geplaatst hebben. Ook de rode bloemetjes onderaan wegclonen (die storen en trekken de aandacht weg).
Maar qua scherpte en belichting???Wat is er hier gebeurd???
Is dit een uitsnijding???
Kwalitatief is dit, volgens mij, een beeld voor de vuilbak. Onvoldoende als inzending op een fotografie-groep.
Je bedoeling was zeer goed. Het resultaat is ook goed. Nog een beetje meer door de knieën en dan kon je de oever, met minder voorgrond, laten vertrekken uit de linker onderhoek. Portretformaat was ook een mogelijkheid geweest.
Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat de bloemetjes (rechts) scherper lijken dan de aanmeerpaal (je eigenlijke onderwerp).
Bij je inzending vertel je me dat je de instelling gevonden hebt voor de 1-puntsmeting. Heel goed. Nu nog de juiste werkwijze erbij en je gaat met rasse schreden vorderingen maken.
Daarom dit even verder uitgelegd. Selecteer je middelste focusmunt. Richt dit punt op je onderwerp. Druk nu je knopje half in. (de lens stelt zich scherp op jouw onderwerp). Hou het knopje half ingedrukt en maak je compositie. Dan pas volledig doordrukken.