De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
18-11-2007
Lynne tentje
Vorige keer is er gevraagd om nog een laatste sprankelende foto door te sturen. Het is er niet geheel uitgekomen. Doch het is al bij al toch een mooie foto geworden waar het tentje precies op de goede plek staat langs de waterrand waarin er mooie weerspiegelingen te zien zijn. Licht temperen met takken is zowat je specialiteit geworden. Zo ook hier waar de anders zo dominerende witte lucht perfect geneutraliseerd wordt. Je hebt met je vorige foto's voldoende aangetoond de compositie te beheersen. Met deze mag je doorgaan naar de volgende lessenreeks ritme en structuur. Ik zal Vonny verwittigen van je komst. Nog veel genoegen toegewenst bij het fotograferen.
Fijn, weer een fotograaf erbij met een frisse kijk op de zaak. Afgaande op de enkele foto's die tot nu toe getoond zijn mogen we nog heel wat verwachten. Zo ook met deze foto waar met twee eenvoudige, doch zeer sterke kleurvlakken wordt gewerkt. Op de grens van die vlakken de nonchalant geplaatste fietsen die de stijfheid van de vlakken op een speelse wijze verzachten. Een heerlijke combinatie. Meer moet dat niet zijn. Er valt niets te verbeteren, enkel maar genieten. Graag had ik een volgende foto van je willen ontvangen, het liefst met de excifgegevens.
Vorige keer vroeg ik om een juweeltje en voilá hier is ze dan. Met genoegen kan ik enkel beschrijven waarom het zo een mooie foto is. Om te beginnen straalt een warmtegloed van de foto af. Nogal wiedes zou je zeggen, maar je moet het maar doen. Er is oordeelkundig met een zware onderbelichting gewerkt om de vlam warmrood te krijgen zonder dat ook maar enig detail in de rest verloren te laten gaan. Het lijkt wel dat je de houtblokken gestapeld hebt in functie van de compositie. Want de diagonale blok liggend op de achterliggende horizontale is perfect. Uiteraard heb je me met deze foto volledig overtuigd van je fotografische capaciteiten en ben je met glans geslaagd in de compositie waarvoor mijn gelukwensen. Met genoegen zal ik je aanmelden bij Vonny voor de volgende sessie ritme en structuur. Laat ons nog maar veel genieten van je foto's en beleef vooral zelf plezier in het fotograferen.
Vooraleer commentaar te schrijven heb ik gedurende enkele minuten je foto tot me laten doordringen. Niet dat dit een ingewikkelde foto is, maar je gebruik en samenstelling van het beeld is als een warme deken waar je de uitstraling van moet voelen en laten indringen. Het kleurenpallet is samengesteld uit tere geel kleuren tot de zachte groen-bruine tinten. Dit alles nog getemperd door de ochtendnevel. Voor het compositiegedeelte is de oeverlijn perfect vrij laag gelegd want de helling fungeert als achtergrond voor het trio slanke gele bomen die in grootte aflopen van rechts naar links zodat de blik deze lijn volgt tot aan het water waar dan nog enkele lichter gekleurde struiken staan. Perfect. De afgelopen dagen heb ik reeds meerdere foto's van je mogen zien en je hebt me overtuigd van je kunnen. Het is zinloos om je verder op te houden en stuur je dan ook met genoegen door naar de volgende sessie ritme en structuur, gegeven door Vonny die ik zal verwittigen van je komst.
Jawadde... deze foto is nog beter dan je vorige. Wat me opvalt is dat je zeer goed met kleuren en belichting omgaat. De takken filteren het licht op een ideale manier om dit tafereel met de prachtige herfstkleuren sfeervol in beeld te brengen. Nu het compositiegedeelte. De donkere haag aan de linkerkant dwingt de blik naar rechts waar vooral de rode brommer op de meest sterke plaats staat. Het paadje verdwijnt keurig uit beeld hetgeen steeds wat nieuwsgierigheid inhoudt. Samengevat, dit is een foto die iedereen wel zou willen gemaakt hebben. Graag zou ik nog een laatste foto van je willen ontvangen vooraleer je door te sturen naar de volgende groep. Maak er een juweeltje van svp. Groetjes, Den Gerard
De bedoeling van deze foto is om je hondje te tonen terwijl hij prinsheerlijk op de sofa ligt te genieten. Tot zover is het je gelukt en dat is belangrijk. Wat je steeds voor ogen dient te houden is de foto zo te maken dat er op staat wat je wilt laten zien. In dit geval is het vooral het kussen wat de hoofdaandacht krijgt. Terwijl je trouwe vriend jammer genoeg geamputeerd is. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Uiteraard kan ik het ontbrekende lichaamsdeel niet erbij zetten. Wel kan door een uitsnede te maken het hondje weer alle andacht krijgen. Het hoofd is op het bovenste linkse sterk punt gelegd, terwijl het kussen nu een ondergeschikte rol speelt. Graag zou ik een andere foto van je willen krijgen waarin je rekening hebt gehouden met de adviezen.
Waaw... ik ben erg onder de indruk van dit meesterwerkje. Je speelt het klaar om met zeer weinig elementen een klassefoto te maken. Dit tekent de goede fotograaf. Heel virtuoos heb je er voor gekozen om een soort natuurlijke omkadering van verschillende herfskleuren te maken om de regenboog tot zijn recht te laten komen. De takjes aan de rechtervoorkant zorgen voor een goede dieptewerking. Deze foto is AF en zou een applaus verdienen. Je mag me nog eens blij maken met een volgende foto.
Je hebt alle adviezen goed opgevolgd. Geen storende voorgronden of witte luchten meer. Keurig. De donkere eikenstam op de voorgrond dwingt de blik van het stukje voorgrond tot over het water naar het koppeltje in het licht aan de overkant. De takken en bladeren zorgen voor het ideale getemperd licht van de anders zo dominerende witte lucht. Samengevat, een heerlijke herfstfoto met een goed toegepaste belichting. Je mag me nog een foto insturen.
Welkom bij de fotosessie waar je nuttige tips mag verwachten om door middel van een doordachte opbouw tot sterkere foto's te komen. Afgaande op deze ingezonden foto, welke uitgesneden is om een bepaald sfeerbeeld weer te geven, bewijs je dat er heel wat van je te verwachten valt. Het paard staat eenzaam te staan in een koud, weids en eenzaam landschap. De donkere struik staat perfect als tegengewicht voor het paard op de goede plaats. Diagonaal tegenover de struik staat dan het paard met het hoofd in de goede richting naar wie te kijken? Er is geen enkel storend element wat de aandacht afleidt. Je mag me een volgende foto insturen. Wel graag eentje die je nu nog moet nemen.
Je hebt je gelukkig kunnen bedwingen om geen flits te gebruiken om de natuurlijke kleuren zo waarheidsgetrouw mogelijk weer te geven. Want dit vind ik een van de sterkste punten van je foto. Nu krijgt de witte muur voldoende detail wat anders helwit platgeslagen was. De compositie is het andere sterke punt. Bij het bekijken gaat de eerste blik naar de witte achterwand waar enkele afgebladderde vlekken de concurentie aangaan met de potten. Vandaar gaat de weg via de linker zijwand naar de twee prachtige naturel kruiken welke zo mooi uitkomen op de aangestampte vloer. Hier kan ik enkel maar bewondering voor opbrengen voor de manier waarop je een schjinbaar alledaags tafereeltje hebt kunnen omtoveren tot een kunststukje. Met dit beeld heb je me, voor zover dat het nog nodig was, kunnen overtuigen van je fotografische capaciteiten. Ik hoop dat je steeds het gevoel voor compositie blijft behouden wat een basis is voor sterke foto's welke we ongetwijfeld nog meer van je zullen zien. Met deze ben je met een plus geslaagd in je compositiesessie en mag je je talenten verder vervolmaken bij collega Vonny in de reeks ritme en structuren. Wacht nog even met insturen tot je van hem een seintje zult krijgen. Ik zal hem intussen verwittigen van je komst.
Een foto waar de sterke elementen overvloedig aanwezig zijn en die je uitstekend gebruikt hebt. Je situeert de trein perfect in een stenig berglandschap waar de toeristen kiekjes aan het maken zijn van het waarschijnlijk overweldigend landschap. De kleur van de trein past wonderwel in het rozige van het gesteente. Naar mijn smaak had je de foto nog sterker kunnen maken dan ze nu al is door de zwarte tunnelopening op een sterk punt te leggen. Daardoor komt de loc eveneens op de linker sterke lijn en komt het geheel nog wat nadrukkelijke uit tegen de stenige helling. Je bent bijna aan het einde van de compositiereeks en je mag me als bewijs van je kunnen nog een sterke foto insturen waar de compositie de nadruk krijgt.
Waaw... de herfstsfeer druipt zo van deze foto af. Enerzijds heb je het warme tapijt van afgevallen bladeren en aan de andere kant het nog groene bladerdek wat het licht erg mooi filtert. Wat compositie betreft heb je gekozen voor de omgekeerde trechtervorm waar de blik rechtstreeks naar het einde van de dreef gezogen wordt waar de wandelaars afgetekend tegen de lichte vlek zichtbaar zijn. Hierdoor krijg je een goede diepte werking. In het volgende voorbeeld tracht ik je een alternatief aan te bieden waar wat meer compositieregels in verwerkt zijn. Dit is enkel om je attent te maken op andere mogelijkheden. De dreef is op de linkse sterke lijn gelegd en vervolgens gespiegeld. Het is een natuurwet die zegt dat het rechtse bovenste sterke punt de sterkste is van de vier. Op dat punt staan nu de wandelaars. Nu wordt de blik geleid vanaf de linkeronderhoek door de dreef naar de wandelaars. Graag had ik nog één foto van je willen ontvangen waar je me defenitief kunt overtuigen van je capaciteiten. Maak er svp een juweeltje van.
Na je veelbelovende eerste inzending is dit een flinke tegenvaller. Ik begrijp je bedoeling wel om een struik te tonen waaraan nog maar enkele bladeren hangen. Maar het resultaat is te mager. Er zit geen opbouw in, waar zowel de kale takjes als de bladeren te weinig tot hun recht komen. Het ware beter geweest om slechts een gedeelte in beeld te brengen waardoor het in kracht zou gewonnen hebben. Maar niet getreurd, volgende keer beter met een andere inzending.
Wat een foto! Overweldigende zachte, blauwe kleuren van strand, zee en lucht met als aandachtstrekker de vissers in hun felle pakken. Het lichtspel van de weerspiegeling is adembenemend. Ook de compositie is om U tegen te zeggen. Het sleepnet, karretje en vissers vormen een schuine lijn evenwijdig met het strand. Ik ga je niet langer ophouden in de compositiesessie. Je hebt me overtuigd van je kunnen en stuur je dus door naar de volgende lessenreeks ritme en structuur welke gegeven wordt door collega Vonny. Ik zal hem verwittigen van je komst. Nog veel genoegen toegewenst met je fotografie.
Als je een foto maakt moet je steeds nadenken over wat je wilt laten zien en vervolgens alle zaken die de aandacht wegtrekken proberen te vermijden. Ik mag aannemen dat je het bloemstuk wilt laten zien. Even op een rijtje de zaken opsommen die de aandacht wegtrekken: De tafel is knalwit en trekt bijna alle aandacht tot zich. Meestal wordt voor deze gelegenheid een neutraal tafellaken gebruikt. De tuinlamp rechts en de kabouter links van de tafel. In het voorbeeld zijn al deze zaken verwijderd, zij het op een snelle en slordige manier. Maar je zult zien dat het bloemstukje meer aandacht krijgt. Je mag me een volgende foto inzenden.
Het siert je dat je voor een niet alledaags tafereeltje hebt gekozen. Door je instelling van het diafragma is er een ruimtelijk beeld geschapen wat nog eens versterkt wordt door de donkere stam tegen de lichtere dennen op de achtergrond. De houthakker is in het bos. Door de gekozen compositie met de man op de rechtse sterke lijn plaats je hem werkelijk tussen de kruinen, wat dan nog eens versterkt wordt door het verticale lijnenspel van de bomen. Het witte licht wordt keurig gefilterd. Je toont met dit beeld heel wat in je creatieve mars te hebben. Als voorbeeld is er een snede gemaakt waar de houthakker prominenter te voorschijn komt, maar moet het met lengten afleggen tegen jouw ruimtelijke foto. Met genoegen kijk ik uit naar een volgende inzending.
Deze foto is reeds erg sterk wat compositie betreft. Het is je bedoeling om de bank in de aandacht te plaatsen wat goed gelukt is. Ook heb je op een slimme manier de anders dominerende witte lucht gefilterd door een rij bomen te plaatsen achter de bank. Je foto wordt nog sterker als er een stuk van de onderzijde weggeknipt wordt. Daardoor wordt de rol van het gras minder, komt de bank echt op het sterk punt te liggen en staan de netels in de linker hoek. Graag zou ik nog een foto van je willen ontvangen. Groetjes, Den Gerard
Deze compositie bevalt me uitermate. Dit om voornamelijk twee redenen. Eerst heb je voor een prachtige diagonale compositie gekozen en geraffineerd twee teentjes afgebroken en er los bijgelegd. Zeer sterk! Vervolgens is er de overwegend lichte kleur waar op een bepaalde plaats zelfs de look samengaat met de achtergrond. De teer roze kleur trekt de aandacht naar het onderste sterke punt. Dit is je sterkste foto van wat ik me van je kan herinneren, waarvoor mijn bewondering. Graag nog een foto van als het even kan deze kwaliteit. Groetjes, Den Gerard
Met deze foto bewijs je al gelijk dat de basiselementen van compositie je niet onbekend zijn en heb je die dan ook keurig toegepast. In je beeld zitten sterke structuren wat de foto krachtig maakt. Het vijvertje ligt keurig uitgemeten op de onderste sterke lijn, de horizon op de bovenste, terwijl de zwarte boom op de rechtse sterke lijn staat. Die staat als een huis. Uiteraard is er nog wel iets te verbeteren maar zie dit meer als verfijningen. Zo staat die dominerende boom in de weg voor je blik op de reis over de foto. Het ware beter geweest als die achter het water stond of helemaal niet. Ook het water zou beter volledig er op gestaan hebben omwille van zijn symetrische vorm. Je mag me een volgende foto insturen. Groetjes, Den Gerard
Op basis van je voorafgaande foto's op het Seniorennet heb ik al een idee gekregen van je capaciteiten. Met deze inzending bevestig je dit volkomen. Het enige wat ik met deze foto mag doen is beschrijven hoe je foto in elkaar steekt, want hier iets aan veranderen zou strafbaar moeten zijn. Als decor fungeert de branding met zijn witte schuimkopjes waardoor de visser met zijn sleepnet monotoon op en af zwoegt. Uiteraard staat de visser met zijn net op de onderste sterke lijn. Er is geen gebruik gemaakt van schuine lijnen omdat de golfslag zelf reeds voor het dynamische zorgt terwijl de visser voor de spankracht zorgt. Graag nog meer van dit. Groetjes, Den Gerard