Activiteiten van 't Bolleke
Inhoud blog
  • BBQ bij Hugo & Monique 2013
  • Bezoek aan het museum "Rupelklei"
  • Bezoek aan de Merksplas-kolonie
  • Bezoek aan de Coudenberg te Brussel
  • Activiteiten 2012-2013
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Welkom op de blog van 't Bolleke
    Voor oud-leraars van Sint-Edmondus
    22-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan de luchthaven van Deurne op zaterdag 2 juni
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste vrienden en vriendinnen van ‘t Bolleke

     

     

    Fly,Robin,fly, up,up in the sky.

     

    Op zaterdag 2 juni 2007 brengen we een bezoek aan de luchthaven van Deurne, als alternatief voor het veel te dure Zaventem.

    Wij hebben een gids ingehuurd die ons rondleidt op de luchthaven en ons ook achter de schermen begeleidt. Als toetje op de taart duiken we in het verleden en kunnen we de historische vliegtuigen bewonderen in het Stampe-Vertongen Museum. Daarna is er nog een drankje door te spoelen om de opgedane emoties wat te verwerken. Afspraak om 13.45 u in de Inkomhal van de Luchthaven. Verwachte kosten: 5-€ per persoon voor het bezoek.

     

    Geschiedenis

    Jean Stampe en Maurice Vertongen waren twee Eerste Wereldoorlogveteranen, die na de oorlog een vliegschool wilden oprichten. Omdat er na de oorlog geen goede lesvliegtuigen voor handen waren, ging Jean Stampe op zoek naar iemand die zo'n toestel kon ontwerpen en maken. Die persoon werd Alfred Renard. En hun eerste vliegtuig, dat het type aanduiding RSV (Renard, Stampe, Vertongen) kreeg, werd direct een bescheiden succes. Het werd het eerste vliegtuig van de Belgische Luchtmacht van na de oorlog.

    Het eeste exemplaar werd gebouwd in een kelder in Evere, maar daarna verhuisde ze de school en de werkplaats naar Deurne nabij Antwerpen. Tijdens de grote depressie in de jaren 30 wist men, door onderhoudscontracten met het leger, het hoofd nog maar net boven water te houden.

    Nadat Alfred Renard in 1927 voor zichzelf begon, werd hij opgevolgd door de Rus George Ivanow die destijds gevucht was voor de Russische Revolutie en met vrouw en kinderen in Frankrijk verbleef. Het eerste volwaardige vliegtuig dat hij afleverde was de SV.3. Men was toen nog druk bezig met de bouw van de RSV's en met Ivanow kwamen nog meer Russen naar Deurne om bij Stampe & Vertongen te komen werken.

    Na de SV.3 kwam Ivanow met de SV.4, waarvan er in eerste instantie 5 werden verkocht aan de Antwerp Aviation Club. Het Belgische leger zocht toen ook naar een nieuw jacht/verkenningsvliegtuig en Stampe stelde zijn SV.5 voor.Maar geheel in de lijn van hun traditie koos de Belgische Luchtmacht voor een buitenlands toestel. Dit toestel viel echter dermate tegen dat het uiteindelijk alsnog een bestelling plaatste. Uiteindelijk werd dit toestel nog een bescheiden succes, met een order en licentiebouw door Letland.

    1935 zou voor Stampe & Vertongen al een veel dramatischer moment in hun geschiedenis worden. Het Belgische leger had de behoefte aan een bommenwerper kenbaar gemaakt. Zowel Stampe als weer het kleine LACAB gingen aan de slag. Aan beide toestellen was te zien dat de Belgische vliegtuigbouw de aansluiting met de Amerikaanse en Engelse industrie aan het verliezen was. Op 5 oktober ging de SV.10 voor de tweede keer in de lucht voor een demonstratie. Aan boord was George Ivanow en piloot was de zoon van Jean Stampe, Leon. Boven Borsbeek raakte het toestel in moeilijkheden en stortte het neer. Beide inzittenden overleefden de val niet.

    De oorlogsdreiging werd groter, en Frankrijk bestelde daarom 200 SV.4b's. Om de Belgische neutraliteit te omzeilen werden deze in licentie gebouwd bij Farman in Frankrijk (als SV-4c). Toen de oorlog België bereikte vluchtte Jean Stampe naar Frankrijk, en bleef de gehele oorlog ondergedoken in Parijs. De fabrieken werden in 1940 platgebombardeerd.

    Direct na de oorlog bouwde Jean Stampe onafgebouwde toestellen alsnog af in Frankrijk, en zocht hij opnieuw contact met Alfred Renard en richtten ze in Evere, waar de oude fabriek van Renard stond, de onderneming Stampe en Renard op die in 1970 alsnog de deuren sloot.

    Op de luchthaven van Deurne werd het Stampe & Vertongen museum opgericht waar de oude toestellen te bezichtigen zijn. Er worden luchtdopen met de oude toestellen georganiseerd.

     

    22-05-2007, 15:38 Geschreven door 't Bolleke


    Archief per maand
  • 06-2013
  • 04-2013
  • 02-2013
  • 10-2012
  • 08-2012
  • 06-2012
  • 04-2012
  • 02-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 02-2011
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 05-2005
  • 04-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!