Beste jagers,
We krijgen momenteel zeer veel telefoons en berichten van jagers die zich afvragen of er gejaagd kan worden wanneer er sneeuw ligt.
De reden voor deze vragen situeert zich in de bekendmaking van het nieuwe voorstel tot voorwaardenbesluit. In dit voorstel is de sneeuwregel inderdaad aangepast.
Het voorstel moet echter nog de Raad van State passeren en kan pas daarna definitief door de regering worden goedgekeurd.
ACTUEEL IS BEJAGING BIJ SNEEUW WETTELIJK GEZIEN NOG NIET TOEGELATEN!
Hetzelfde geldt trouwens voor de bestrijding van de Vos.
Ook hier blijft de wetgeving van de voorgaande jaren voorlopig nog gelden.
We verwijzen hierbij naar de huidig geldende wetgeving betreffende dit topic (Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder de jacht kan worden uitgeoefend 30 mei 2008; Art 2):
§4.
Met uitzondering van de jacht op reewild is het verboden om te jagen bij sneeuw, welke ook de hoeveelheid sneeuw is die de grond bedekt op de locatie waar er wordt gejaagd. [ ]
Bestrijding is wel toegelaten bij sneeuw (op voorwaarde dat wordt voldaan aan alle wettelijke bepalingen).
We rekenen op uw stem om deze boodschap ook te verspreiden onder uw (jagende) vrienden en kennissen, zodat niet onnodig overtredingen worden begaan.
Vlaamse regering keurt wijziging aan jachtbesluiten goed
Vlaamse regering keurt wijziging aan jacht besluiten goed.
15-01-12
De wijzigingen maken een administratieve vereenvoudiging mogelijk, en een uitbreiding van de bijzondere jacht met de vos.
De wijzigingen volgen het unaniem advies van de Minaraad waarin alle stakeholders, zowel uit de milieu- en natuursector als uit de sociaal-economische wereld, vertegenwoordigd zijn.
Het besluit vertrekt nu voor advies naar de Raad van State.
Administratieve vereenvoudiging
De jachtregelgeving zorgde tot nu toe door zijn complexiteit voor veel administratieve rompslomp.
De goedgekeurde wijzigingen maken een pak zaken eenvoudiger. Zo wordt de meldingsplicht voor zondags jacht afgeschaft.
Voor zowel de jager, de burger als de controlerende overheid bleek die regeling nutteloos.
Voortaan worden ook de verschillende rapporteringsdata op elkaar afgestemd. Dat zal de rapportering door de jager en de controle door het Agentschap voor Natuur en Bos eenvoudiger en vlotter maken.
Voorts zal een hele reeks meldingsformulieren op papier vervangen worden door ze op een vlotte manier toegankelijk te maken via de website van het ANB (www.natuurenbos.be ).
Dat zorgt voor een efficiëntiewinst en laat tevens een veel betere controle toe.
Ter bescherming van het wild wordt nu ook duidelijk bepaald wanneer er niet meer kan gejaagd worden bij sneeuw en langdurige vorst.
De jacht zal nu automatisch worden opgeschort op de plaats waar er 5 cm sneeuw ligt en dit tot 24 uur na het vallen van de laatste sneeuw.
Tegelijk kan de leidend ambtenaar van ANB om redenen van natuurbehoud de jacht opschorten.
Dit kan ook per provincie bij langdurige, harde vorst (al of niet met sneeuw).
Bijzondere bejaging
Naast de gewone jacht bestaat er voor bepaalde diersoorten zoals het everzwijn, wilde eend, houtduif, konijn bijzondere bejaging.
Die wordt nu ook mogelijk gemaakt voor de vos.
Tot op vandaag kon op de vos gejaagd worden van 1 oktober tot 14 februari.
Bijzondere bejaging vindt plaats buiten die periode van de gewone jacht om schade te voorkomen onder strikte voorwaarden bepaald in het Jachtvoorwaardenbesluit.
Zo mag er alleen worden opgetreden binnen de 500 meter waar schade verwacht wordt.
De Minaraad gaf in haar unaniem advies aan dat bijzondere bejaging de beste manier is om te reageren op het toegenomen aantal schadegevallen aangericht door de vos.
Vlaams minister Joke Schauvliege: Met dit besluit zetten we resoluut door op administratieve vereenvoudiging.
Voorts laten we onder strikte voorwaarden de bijzondere jacht op de vos toe om schade te voorkomen zonder het dier vogelvrij te verklaren.
Contact informatie: Persinfo: Patrick Verstuyft Woordvoerder van Vlaams minister Joke Schauvliege Gsm 0475 51 56 05 persdienst.schauvliege@vlaanderen.be
De Vlaamse regering heeft de jachtregelgeving vereenvoudigd.
Ter bescherming van het wild wordt nu ook duidelijk bepaald wanneer er niet meer kan gejaagd worden bij sneeuw en langdurige vorst.
De jacht op vossen wordt, onder strikte voorwaarden, uitgebreid. We laten bijzondere bejaging op vossen toe om schade te voorkomen zonder het dier vogelvrij te verklaren, legt minister van Natuur Joke Schauvliege uit.
De discussie over de vossenjacht woedt al langer. Jagersverenigingen vragen om meer te kunnen jagen op vossen omdat de dieren steeds meer schade veroorzaken, met name bij landbouwers en eigenaars van pluimvee.
Organisaties zoals Vogelbescherming Vlaanderen betwisten dan weer de noodzaak van een intensievere vossenjacht.
Minister Schauvliege heeft nu de knoop doorgehakt. De jachtbesluiten worden gewijzigd conform het unaniem advies van de Milieu- en natuurraad waarin alle stakeholders, zowel uit de milieu- en natuursector als uit de sociaal-economische wereld, vertegenwoordigd zijn, benadrukt de minister de brede steun voor haar beslissing.
Tot op vandaag kon op de vos gejaagd worden van 1 oktober tot 14 februari. Bijzondere bejaging laat toe dat er buiten de periode van de gewone jacht vossen geschoten worden om schade te voorkomen.
Bijzondere bejaging op everzwijn, wilde eend, houtduif, konijn en nu ook de vos kan enkel onder de strikte voorwaarden bepaald in het Jachtvoorwaardenbesluit. Zo mag er alleen worden opgetreden binnen de 500 meter waar schade verwacht wordt. De Minaraad gaf aan dat bijzondere bejaging de beste manier is om te reageren op het toegenomen aantal schadegevallen aangericht door de vos.
Voorts wordt de jachtregelgeving ook minder complex.
De goedgekeurde wijzigingen verlichten de administratieve rompslomp.
Zo wordt de nutteloos gebleken meldingsplicht voor zondagsjacht afgeschaft. Voortaan worden ook de verschillende rapporteringsdata op elkaar afgestemd.
Dat zal de rapportering door de jager en de controle door het Agentschap voor Natuur en Bos eenvoudiger en vlotter maken.
Voorts zal een hele reeks meldingsformulieren op papier vervangen worden door ze op een vlotte manier toegankelijk te maken via de website van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB).
Ter bescherming van het wild wordt de jacht nu automatisch opgeschort op de plaatsen waar er 5 cm sneeuw ligt en dit tot 24 uur na het vallen van de laatste sneeuw.
Tegelijk kan de leidend ambtenaar van ANB om redenen van natuurbehoud de jacht opschorten.
Dit kan ook per provincie bij langdurige, harde vorst (al of niet met sneeuw).
Op vraag van de Koninklijke Belgische Duivenliefhebbersbond zullen reisduiven in Vlaanderen en Wallonië opgehokt worden tot 10 januari 2012.
Tijdens deze periode roepen zij de jager en jachtwachter op om verwilderde duiven te reguleren.
Verwilderde duiven zijn gedomesticeerde duiven die niet langer naar huis vliegen en een eigen leven gaan leiden.
Gezien deze soort geen inheemse soort is, die het door de omgevingsfactoren zeer goed doet in stad en platteland, zien we dat steeds grotere populaties ontstaan.
Ook de impact die ze kennen op de wedstrijdduiven door deze sterk te verstoren is niet te onderschatten.
Vanuit HVV kunnen wij dit regulatieinitiatief ondersteunen, doch dient opgemerkt dat er in geen geval sprake is van jacht, noch van bestrijding van een soort.
Wel kan gesproken worden van een regulatie van verwilderde duiven met het geweer.
Om afschot te realiseren moet men in het bezit zijn van een legaal wapen en het bewijs dat men dit daadwerkelijk mag gebruiken, wat als jager/jachtwachter impliceert dat u in het bezit moet zijn van een jachtverlof/beëdiging-acte.
Duiven die tijdens deze acties worden gestrekt mogen in geen geval gecommercialiseerd worden en dienen onmiddellijk vernietigd.
Tenslotte benadrukken wij nog dat deze gerichte actie slechts mogelijk is tot 10 januari 2012
In aanvulling op de gebruikelijke controles van het voertuig (papier, verzekeringen, brandblusser, driehoek, etc.), personen (identiteitspapieren, het rijden onder invloed - alcohol, drugs, verdovende middelen),
kan deze controles ook gericht zijn, in het geval van jagers, de conformiteit van het transport van vuurwapens of (messen), munitie en wild en zelf-bezit zijn van een geldige jachtvergunning voor het seizoen 2011-2012.
Sommige grote controles kunnen worden gemaakt, niet alleen door de politie, lokale of federale, maar ook door de douane, het FAVV, TDR, Economische Zaken, etc ....
Wij nodigen jagers, game vervoerders en andere personen die gecontroleerd worden om te voldoen aan wet-en regelgeving voor het wegverkeer, het vervoer van wapens, munitie, messen en dood wild en de jacht wet en de uitvoeringsbepalingen.
Kleine herinnering van de bepalingen in het vervoer van wapens:
Gelost wapens - lege laders - niet meer munitie in het wapen.
In een woord, waardoor het pistool onmiddellijk buiten werking.
Wapens in een koffer of tas of vergrendeld met een hangslot waarvan de nummers zijn gecodeerd.
Wapens uit het zicht en buiten bereik.
Indien het vervoer per auto, moet plus het transport in de kofferbak van de auto worden vergrendeld.
Opmerking: Als de jager moet een geldige licentie op zich hebben, is het niet verplicht om model negen van wapens op zich dragen.
Het vervoer van munitie:
In de verpakking en in een doos of kast of gesloten hangslot waarvan het getal wordt vervormd, dat werd afgesloten doos of koffer moet onafhankelijk zijn van de zak of de zak met het wapen.
De doos of koffer munitie: in de kofferbak van het voertuig afgesloten.
Waarschuwing: geen munitie op zich, in de jassen of de broekzakken
Contrôle routier 2012 - Transport des armes
Le 27 octobre 2011
Outre les contrôles
habituels du véhicule (papiers, assurance, extincteur, triangle, etc),
des personnes (papier didentité, conduite sous influence alcool, médicaments, stupéfiants),
ces contrôles peuvent aussi viser, dans le cas des chasseurs, la conformité du transport des armes à feu ou blanches (couteaux), des munitions et du gibier ainsi que la possession sur soi dun permis de chasse valide pour cette saison 2011-2012.
Certains grands contrôles peuvent être effectués non seulement par la Police, locale ou fédérale, mais aussi par des agents des douanes, de lAfsca, du DNF, des Affaires économiques, etc .
Nous invitons donc les chasseurs, transporteurs de gibiers et autres personnes susceptibles dêtre contrôlés de se conformer aux législations et réglementations en vigueur pour la circulation routière, le transport des armes, munitions, couteaux ainsi que du gibier mort et la loi sur la chasse et ses arrêtés dexécution.
Petit rappel des dispositions en matière de transport des armes :
Armes déchargées magasins vides - plus aucune munition dans larme.
En un mot, rendre larme inopérante immédiatement.
Armes dans une valise ou housse fermée à clef ou par un cadenas dont les chiffres sont brouillés.
Armes à labri des regards et hors de portée.
Si le transport a lieu en véhicule, sajoute la règle du transport dans le coffre du véhicule qui doit être fermé à clé.
NB : si le chasseur doit avoir son permis valide sur soi, il nest pas obligé de porter les modèles 9 des armes transportées sur soi.
Transport des munitions :
Dans un emballage sur et dans une boîte ou coffret fermé à clef ou à cadenas dont les chiffres sont brouillés, lesquels boîte ou coffre fermé doivent être indépendants de la housse ou de la valise contenant larme.
La boîte ou le coffre à munition : dans le coffre du véhicule fermé à clef.
Attention : plus de munitions sur soi, dans les vestes ou dans les cartouchières
Transport du gibier mort (le transport du gibier vivant est actuellement interdit).
Grand gibier :
Le bracelet de traçabilité placé entre le tendon et los dune patte arrière.
Si vous nêtes pas un chasseur ayant participé à la chasse : le gibier doit être accompagné de la déclaration PF (personne formée).
Si vous transportez du cervidé : il faut aussi le constat de tir ou de mortalité de mortalité délivré par un agent du DNF.
Petit gibier :
Si vous nêtes pas un chasseur ayant participé à la chasse : le gibier doit être accompagné de la déclaration PF (personne formée).
Le transport darmes et munitions est autorisé uniquement si elles sont transportées entre le domicile et la résidence ou entre les domicile ou résidence et le stand de tir ou le terrain de chasse ou entre les domicile ou résidence et une personne agréée.
Agents habilités aux contrôles :
Loi sur les armes : uniquement la Police locale ou fédérale, les agents des douanes et les agents habilités des Affaires économiques
Loi sur la chasse : la Police, locale ou fédérale, et les agents du DNF ou de lUAB.
Jagers willen niet opdraaien voor everzwijnenschade
Jagers willen niet opdraaien voor everzwijnenschade
Vorig jaar troffen jagers en jachtverenigingen voor het eerst financiële en andere regelingen met landbouwers die schade leden door everzwijnen. Limburgse wildbeheereenheden geven nu te kennen dat zij niet meer willen opdraaien voor de aangerichte schade. De huidige jachtwetgeving is volkomen onaangepast en ontoereikend om everzwijnen te bejagen, zegt Jef Schryvers van Hubertus Vereniging Vlaanderen (HVV).
De huidige wetgeving laat tussen 1 oktober en 31 december de jacht op everzwijnen toe van een uur voor zonsopgang tot een half uur na zonsondergang. Everzwijnen zijn bijna uitsluitend s nachts actief zodat het heel moeilijk is om tussen die tijdstippen een everzwijn te zien. Bovendien zijn in herfst en winter de nachten juist op hun langst, verklaart Schryvers het probleem.
Het jachtdecreet bepaalt dat wie de jachtpacht heeft, instaat voor de schade veroorzaakt door wildsoorten. Schryvers benadrukt dat de jagers erg hun best doen met de middelen die ze nu hebben. "Vorig jaar werden er in totaal 137 everzwijnen geschoten in Limburg. Dit jaar werd dat aantal al bereikt in de maand juni. De meeste zwijnen werden geschoten in het kader van bijzondere bejaging en bestrijding, uitzonderingsmaatregelen die driemaandelijks specifiek aangevraagd moeten worden bij het Agentschap voor Natuur en Bos.
Momenteel is nog niet duidelijk hoeveel schade de everzwijnen dit jaar op de akkers hebben aangericht. Daar wordt deze week over vergaderd in de provincie Limburg. De jagers zijn niet van zin die schade voor hun rekening te nemen en hopen zo druk op de ketel te zetten bij de wetgever. In Limburg wordt het aantal everzwijnen op 1.000 tot 2.000 geschat, maar niemand durft er met zekerheid een getal op te plakken. De populatie is alleszins in sneltempo aan het uitbreiden, aldus Schryvers.
Op 29 november wordt het everzwijnenbeheerplan voorgesteld waar het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek samen met het Agentschap voor Natuur en Bos en de Vlaamse overheid aan werkt. Hubertus Vereniging Vlaanderen heeft bedenkingen bij een plan dat zones wil creëren waar wel en waar geen everzwijnen mogen leven. In die laatste moeten dan alle everzwijnen geschoten worden, weet Schryvers, maar de praktijk in Nederland leert dat dat zeer moeilijk is, zelfs met zeer ruime jachtmiddelen in vergelijking met de vele beperkingen in de Vlaamse jachtwetgeving.
bron Het Belang van Limburg/eigen verslaggeving
29/09/2011
Nederlandse staatssteun voor natuuraankopen onterecht
Nederlandse staatssteun voor natuuraankopen onterecht
Nederlandse natuurbeschermingsorganisaties en provinciale landschapsorganisaties hebben voor enkele honderden miljoenen euros onterechte staatssteun ontvangen voor de aankoop van gronden. Zo heeft de Europese Commissie geoordeeld na een klacht van de Vereniging Gelijkberechtiging Grondbezitters, dat 80 particuliere grondeigenaars uit Nederland vertegenwoordigt.
Volgens De Telegraaf krijgen de zogenaamde Terrein Beherende Organisaties in Nederland jaarlijks ongeveer 55 miljoen euro subsidie. Daarmee kunnen zij grote gebieden aankopen. De Vereniging Gelijkberechting Grondbezitters was niet akkoord met deze praktijken en diende in 2008 een klacht in bij de Europese Commissie. Volgens de organisatie werkte de Nederlandse staatssteun marktverstorend en concurrentievervalsend.
De Europese Commissie heeft nu beslist dat die regeling inderdaad marktverstorend heeft gewerkt. Particuliere landeigenaren die gronden wilden aankopen, visten decennialang achter het net omdat ieder bod dat zij uitbrachten, overtroefd werd door een gesubsidieerde organisatie. De Commissie is van oordeel dat voor dergelijke terreinbeherende organisaties dezelfde regels moeten gelden als voor een gewone onderneming. Overheidssubsidies om grondaankopen te doen, horen daar niet bij. Tenzij voor particuliere eigenaars dezelfde regels gelden.
De Nederlandse vastgoedwebsite vastgoedmarkt.nl merkt op dat de Nederlandse staat al eerder tot het inzicht was gekomen dat er sprake was van marktverstoring, want vanaf 1 januari 2011 werd de subsidieregeling vervangen door een nieuwe. Hierin worden de Terrein Beherende Organisaties en particulieren gelijkgeschakeld. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zegt dat iedereen die een terrein goed kan beheren nu in aanmerking komt voor subsidie.
De Hubertusvereniging Vlaanderen vraagt zich af of de situatie in Vlaanderen niet vergelijkbaar is. Ook het Vlaams gewest heeft de afgelopen jaren enorme hoeveelheden subsidies naar natuurverenigingen laten vloeien. Dikwijls zelfs zonder al te veel controle op wat er eigenlijk achteraf precies met die gelden gebeurd is. De beslissing van de Europese Commissie moet ook in Vlaanderen verder uitgediept worden. Een typisch Vlaams item dat hieraan toegevoegd kan worden, is het fameuze recht van voorkoop dat al veel kwaad bloed heeft gezet op het platteland, klinkt het.