mijn andere blogs
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren2
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook eens op deze blogs
  • crossertje
  • historicrally
  • wip ook eens binnen bij mijn andere blogs en mijn favorieten
    Inhoud blog
  • aankondiging
  • Rover 3500 rally
  • Hella verstralers
  • Rallyuitrusting
  • Rover 2000 TC (rally)
  • Rover 3500 cc
  • Rover 2000 TC (eigenaardigheden)
  • Rover 2000 TC 1973
  • Vauxhall Viva 1968 of 69
  • MGC 3000 cc
  • MGB (de voorkant)
  • MGB 1800 roadster
  • Willy's en Ford jeep
  • Ford legerjeep
  • Ford ( Willy's) Jeep
  • panhard CD (Bouillon)
  • Panhard CD GT
  • Panhard 24CT
  • Panhard 24CT Hans Konings
  • superia 50 cc
  • Escort 1100 (de echte)
  • Ford Escort 1100
  • Manuel (Manu) Maes
  • peugeot 404
  • de heilige Christoffel
  • einde van de PL 17
  • panhard pl 17
  • de boot
  • FN lateral 1938
  • foto's
  • Sarolea kletskop
  • Novy 200 cc
  • Sarolea Regina
  • motorfiets
  • 50 frank
  • John Claes/Eric Kemel/Eric Traen
  • de brom-fiets
  • triumph T100
  • fietsje
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tjebbe
    blog.seniorennet.be/tjebbe
    etienne willems
    motoren en auto's
    20-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.50 frank
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    in het vorige verhaaltje deed ik al de spijtige mededeling dat het achterwiel van mijn zelfgemaakte brom-fiets het had opgegeven en dus moest ik dringend op zoek naar iets anders.

    bij Gerard Theys (ja, nu een grote firma die oa hefkranen verhuurd en een afdeling heeft in Plassendale ) maar toen pas begon met ophalen van oud ijzer, wist ik een bromfiets staan zonder motor.
    het was een vrouwenmodel, je kent dat wel, zo met een neergaande buis waar dan de benzinetank aan vastgemaakt was, het had enkel vering vooraan en een eenpersoonszadel met stevige veren.

    nergens stond het merk vermeld, maar ik denk dat het iets Flandria - achtigs moet zijn geweest.

    Gerard wilde het verkopen voor de ronde som van 50 frank, en op slag zat ik met een probleem want ik moest dringend 50 frank losweken bij mijn moeder, want bij mijn vader wist ik zo al dat het niets zou worden.

    na een paar dagen gezaag stond ik terug bij Gerard, 50 frank verwisseld voor de brommer en te voet naar huis met mijn nieuwe aanwinst, het feest kon beginnen, want ik werkte al even graag aan die dingen dan dat ik er mee reed.

    na een paar dagen zat het Sachs motoortje van mijn brom-fietsje in het bromfietskader, en de stilte, waar de buren waarschijnlijk zo van genoten hadden, werd onderbroken door de afgezaagde uitlaat van mijn Sachs.

    de Sachs had blijkbaar zijn beste dagen gehad en toen ik op de openbare weg enkele snelheidsrekords had verbroken liep alles vast en was het uit met de "leute" 

    de oorzaak van die vastloper lag waarschijnlijk in het feit dat ik regelmatig met een slangetje in de benzinetank van mijn vader zijn auto zat en dan met de mond het slangertje volzoog en onder invloed van de hevelwerking de benzine in een pot liet lopen en daarna in mijn naftbak goot.

    die benzine bevatte natuurlijk geen 2 takt smeerolie, maar daar had ik iets op gevonden en deed per ongeveer 1 liter "geleende"  benzine 2 soeplepels gewone motorolie erbij, roken deed het wel een beetje maar goed smeren niet, met het gekende gevolg.

     ik zat dus terug met een probleem, niet om aan een nieuwe motor te geraken want die waren er genoeg, maar om terug wat geld los te krijgen.

    bij Louis Vandecastele, die fiets en bromfietshersteller was in Gistel, en waar ik regelmatig kwam, stond er een mooi kompleet motorfietsje donkerrood van kleur en rijvaardig, de cilinderinhoud was volgens Louis 100 cc en het moest 300 frank kosten, oei, dat was ver boven mijn budget en zeker een hopeloze zaak om thuis te bepleiten.

    na en paar nachten niet goed geslapen te hebben stond ik terug bij Louis met het voorstel om enkel het motorblokje te kopen (dat kon ik dan in mijn Flandria inbouwen)     

    Louis was akkoord voor 100 frank (misschien door het feit dat mijn vader, niet lang daarvoor, een nieuwe fiets voor mij had gekocht om na de vakantie naar het VTI in Oostende te kunnen fietsen, het was een mooie fiets licht groen met zilver van het merk Bertin en met dubbele koplamp en het zadel was van het merk Brooks) en tot mijn verbazing nam hij zijn ijzerzaag en zaagde gewoon het kader op 2 plaatsen door, pakte zijn nijptang en kneep de kabels door en reikte me de motor waaraan nog een stuk frame vastzat met één hand aan.
     
    Nog geen 10 minuten later stond ik thuis met mijn blokje en sloeg ik aan het werk, de buurman Leon werd terug aangesproken ivm het laswerk en na een week zette ik mijn brommoto in gang.

    mijn laatste creatie was een schot in de roos, de motor was zeker 2 maal zo krachtig en had een veel hogere topsnelheid dan mijn bromfiets, zodanig zelfs dat het een beetje gevaarlijk begon te worden.

    op school schepte ik een beetje op met mijn creaties en algauw kwamen er een paar nieuwsgierigen langs en een tijdje later hadden ze ook een al of niet zelfbouw brommer mee. 

    op het zelfde parcours waar ik vroeger met mijn fietsje crosste reden we nu met brommers en het was dubbel plezier, je moest niet meer trappen en het ging veel sneller, nu voelden we ons ook wat meer verwant met de echte crossers en we gingen de zondagmiddag naar de echte cross.(we zijn dan 12 - 13 jaar en het is 1962 )

    de enige foto die ik bezit is een foto van de bromfiets met de 100cc motor, het is een getrukeerde aktie foto, omdat bewegende beelden een slechte invloed hadden op ons "kodakje" zetten we de brommer op een steuntje zodat het voorwiel omhoog stond en dan werd de foto genomen, ik moest dan nog juist even in de lens kijken en de aktie foto was klaar.  

    het resultaat zoals je kunt zien is niet echt stoer en aktie straalt er ook al niet vanaf, maar het blijven toch mooie herinneringen.

    in het verhaal van volgende week laten we de brommers achter ons en beginnen we met het echte werk            


     tot volgende week   

     copyright etienne willems                                                                 

    20-10-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems  


    >> Reageer (0)
    19-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.John Claes/Eric Kemel/Eric Traen
    aansluitend op het artikeltje hierboven ivm het aanstormende crossgeweld op hun avant la lettre BMXen een 3 tal mooie foto's van rond de jaren 60 die zeer goed de sfeer weergeven van hoe we ons met die zelfgemaakte dingen amuseerden.
    de foto's zijn afkomstig van John Claeys uit Oudenburg toendertijd een van de medeoprichters van het crossclubje als ik me niet vergis, en hij was tevens "bakkenist" van dienst, zoals we op de foto's kunnen zien
      



    John Claeys in aktie, let op het nummer 6 vooraan op het spatbord






    Eric Kemel aan het stuur van zijn crosszijspan en John Claeys in het bakje, als je goed kijkt dan zie je dat de gewone voorvork vervangen is door de vering van een bromfiets en er is ook een bromfiestzadel gemonteerd, het zijspanwiel is ook "geblendeerd" zoals bij de echte crosszijspannen toendertijd, deze foto is genomen op het erf van de boerderij langs de Zeeweg, op de grens van Ettelgem, Roksem en Oudenburg waar Eric woonde, in een van de gebouwen rechts had Eric een "magazijntje" met onderdelen en op een dag kreeg ik van hem een echt motorstuur, gratis ende voor niks, ja echte motormannen helpen elkaar als de nood het hoogst is, het genereuse gebaar moet me toch iets gedaan hebben, alleen al door het feit dat ik het me 50 jaar na datum nog levendig herinner,bij deze nog een keer bedankt Eric. 







    terug John Claeys in het bakje met deze keer Eric Traen aan het stuur, let op plakband met het blokjesmotief op de voorvork, dat was in de jaren 60 een echte "Hype" als we een dergelijk rolletje plakband konden bemachtigen dan waren we de koning te rijk  




    foto's: met dank aan John Claeys
    (toegevoegd op 26/01/2011)

    19-10-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems  


    >> Reageer (0)
    14-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de brom-fiets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen met het fietsje trok ik regelmatig naar de Zeeweg in Oudenburg  waar Erik Kemel een fietscrossclub had opgericht en rond zijn vaders boerderij een circuit had aangelegd die te vergelijken was met een motorcrossparkoers maar dan met kleinere bergjes.

    de club noemde, naar ik me meen te herinneren "de engelen club" ik heb echter nooit geweten waar die naam op sloeg.
     
    er werd gereden en vooral veel gevallen, maar toen waren we nog van rubber, we stonden recht en reden verder en gaven vooral niet te kennen dat er ergens iets mis was want een echte crosser kon zich dat niet permiteren.

    in diezelfde Zeeweg was er echter ook een echt crossterrein aangelegd recht tegenover het huis van de grootmoeder van Roland Stubbe, Roland was samen met Freddy en Winny Tallieu en een beetje later ook Filip Dumolin de crossende jeugd van Oudenburg  en Ettelgem, deze mannen reden echte wedstrijden.

    uren hebben ik en Daniel Verhelst, mijn bondgenoot als het over auto's, moto's en vrachtwagens ging, daar staan kijken naar de werkzaamheden van de heren crossers.

    wanneer ze aanstalten maakten de machine in gang te trappen deden we een stapje opzij, want we hadden respect voor die mannen die het aandrufden op dergelijke motoren te rijden.

    het waren eencilinders Ariel en BSA's en het geluid die uit die uitlaten kwam was prachtig om te horen  vooral wanneer het gas werd  "gecoupeerd" .

    ik had een boekje van de "Alkmaar" reeks gekocht en door stonden al die mooie crossmotoren met een foto en wat uitleg in, het was vooral dromen om ooit op een dergelijke crosser te rijden, maar ik had algauw door dat er met dromen niet veel te bereiken viel en dat er dus iets moest worden ondernomen .

    een van mijn oudste zussen had een behoorlijk ongeval gehad met haar bromfiets, een Superia, zo eentje met al dat plaatwerk aan en in een mooie lichtblauwe en créme kleur.
    er was veel stuk aan die brommer maar het Sachs motortje van 50 cc was pico bello in orde en ik vatte het plan aan om dat motortje op mijn crossfietsje te monteren .(ik was toen een jaar of 11)
     
    na veel bloed, zweet en nog juist geen tranen, en hier en daar wat hulp kwam de dag van de eerste proefrit, alles viel goed mee tot er de eerste keer moest geremd worden.
     
    met mijn brom-fietsje heb ik veel plezier en bekijks gehad en was ik zonder het te weten binnengesukkeld in de wereld van de gemotoriseerde sport.
    maar het geluk en het plezier stopte op de dag dat het achterwiel lelijke vormen begon aan te nemen en ik genootzaakt was uit te kijken naar een "nieuwe bromfiets".  

    maar daar volgende week meer over.

    groeten  
     
    PS: sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's, maar als je weet dat die werden genomen met het "bakje" van Kodak, dan valt het nog mee, en als je goed kijkt zie je dat er een plastiek oliepul werd gebruikt als naftbakje. 


    copyright etienne willems  

    14-10-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems  


    >> Reageer (1)
    10-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.triumph T100
    Klik op de afbeelding om de link te volgen deze foto is genomen in september 2006 op het circuit van Croix en Ternois in Frankrijk.
    de foto van het fietsje is van ± 1960
    de motor is een racemotor Triumph T100 van 1939 500 cc 2 cilinder met 2 Amal 10TT9 racecarburatoren en een bronzen cilinderkop.
    de topsnelheid van deze motor ligt om en bij de 180 km per uur.
    de motor heb ik in 1987 uit Engeland gehaald, er is een aantal jaar mee geracet, in 2000 is de motor helemaal gerestaureerd geworden.

    zoals beloofd starten we in het volgende bericht met het tussenliggende verhaal.

    tot volgende week


    copyright etienne willems

    10-10-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems  


    >> Reageer (2)
    09-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietsje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen neen , het gaat niet over het huis op de foto, en ook niet over de auto, maar over het kleine fietsje daar in de verte.

    het was het fietsje geweest van  mijn oudere zusters (het waren er 4 in totaal)  en ik gebruikte het om naar de lagere school te rijden, zo een 4 km verderop naar de Oudenburgse jongensschool.
    ik was toen een jaar of 8 in 1958, en zoals je het nu nog meemaakt onstond ineens de rage een crossfiets (zeg maar en BMX avant la lettre)  te bouwen, dus spatborden, verlichting en alles wat een sportieve look in de weg stond moest eraf . 

    na verloop van tijd werden er wedstrijdjes georganiseerd op de markt, en op stukjes grond die toch door niemand gebruikt werden.
    thuis op de boerderij had ik plaats genoeg en legde ik zelf een oefen parkoers aan om me een beetje voor te bereiden op de komende wedstrijden.
     de competitiesfeer had me te pakken, alleen besefte ik het nog niet. 

    op de foto in het volgende berichtje, dat genomen is in 2006 zie je het gevolg als je blijft plakken in die competitiesfeer.
     


    copyright etienne willems

    09-10-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems  


    >> Reageer (0)
    08-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.intro
    Beste medeblogger en blogsters, je bent terecht gekomen op de etienne willems blog, het is de bedoeling aan de hand van foto's en anekdotes een tijdsspanne van bijna 50 jaar te overbruggen.(dat is meer dan de helft van een normaal mensenleven)

    de inhoud van de verhaallijn is techniek, motoren en auto's.
     
    het is de bedoeling een pretentieloos verhaal te plaatsen en  gelijkgestemden een paar uur lees en kijkgenot te bieden.

    ik zal proberen iedere week een foto en een anekdote/verhaal te plaatsen met reeds een tip voor het volgende verhaal, plaats dus deze blog alvast bij Uw "favorieten". 

    mochten er mensen zijn die foto's hebben of anekdotes kennen die betrekking hebben tot deze blog dan zou ik het plezierig vinden dat ze me kontakteren.

    veel blogplezier

    PS: vandaag plaats ik nog 2 berichten met elk een foto, tussen die 2 foto's zit er een tijdsverschil van bijna 50 jaar, ik zal proberen die tussenliggende 50 jaar zo goed mogelijk in te vullen
     . 


    copyright etienne willems 

    08-10-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems  


    >> Reageer (7)


    Archief per week
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    voor up to date nieuws in verband met het "historic rally" gebeuren klik op de "historicrally" blog
    Mijn favorieten
  • historicrally


  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!