Filosoferen is een ander woord voor ‘nadenken met als doel onszelf en onze omgeving te begrijpen’. Dit doen je door vragen te stellen en daar een antwoord op te zoeken.
Als je het antwoord op zo´n vraag vindt, dan rijzen er tegelijk nieuwe vragen: er zijn meer vragen dan antwoorden. Tijdens het filosoferen wordt dit zichtbaar, want daarbij gaat het vooral om vragen waarop geen goed antwoord is of waar niemand het over eens is. Onderwerpen
Problemen die zo omvattend zijn, dat ze ieder specialisme overstijgen. Bijvoorbeeld: is er een principieel verschil tussen levende en levenloze natuur?
Levensbeschouwelijke problemen die niet helder afgebakend zijn. Bijvoorbeeld: wat is de zin van het leven?
Kennisvragen die meer fundamenteel zijn dan vragen die specialisten stellen. Bijvoorbeeld: hoe komt betekenis tot stand?
Morele vragen. Bijvoorbeeld: wat is voor de mens van waarde?
Politieke vragen. Bijvoorbeeld: hoe kunnen we de samenleving goed inrichten
Wel of niet Filosoferen is niet alleen je mening geven over iets. Als jij tijdens een discussie in de kroeg met je vrienden roept dat de mens volgens jou geen functie vervult op de aarde, dan is dat dus nog geen filosoferen. Maar kun je ook uitleggen waarom je dat vindt? En heb je er systematisch over nagedacht of het onderzocht? Dan zou je het filosoferen kunnen noemen. Mogelijkheden Door te filosoferen kun je een inzicht krijgen in andere opvattingen over het leven. Daardoor ontstaan nieuwe mogelijkheden. Verder kan kennismaking met filosofen van wie de ideeën je aanpreken, je een gevoel van herkenning en erkenning geven. En je inlevingsvermogen in andere standpunten kan vergroot worden. Daarnaast kun je je eigen gedachten ontdekken en leren formuleren door te filosoferen. Geschiedenis In de zesde eeuw voor Christus werd er al gefilosofeerd. In die tijd waren er grote politieke en wereldbeschouwelijke veranderingen. Dat zorgde voor veel onzekerheid. Traditionele antwoorden op vragen over het leven en de wereld verloren hun vanzelfsprekendheid. De oude mythen raakten hun geloofwaardigheid kwijt. Het gevolg was dat mensen de aandrang voelden om op eigen gezag nieuwe antwoorden op vragen te gaan zoeken. Door de politieke en economische omstandigheden ontstond een klasse van intellectuelen die deze taak op zich namen. Dat waren de eerste filosofen, maar ook wis- en natuurkundigen, juristen, organisatieadviseurs, biologen, psychologen, letterkundigen enzovoort.
Ik kwam thuis, het was een uur of acht en zeldaam zacht voor de tijd van het jaar, de tuinbank stond klaar onder de appelboom
ik ging zitten en ik zat te kijken hoe de buurman in zijn tuin nog aan het spitten was, de nacht kwam uit de aarde een blauwer wordend licht hing in de appelboom
toen werd het langzaam weer te mooi om waar te zijn, de dingen van de dag verdwenen voor de geur van hooi, er lag weer speelgoed in het gras en verweg in het huis lachten de kinderen in het bad tot waar ik zat, tot onder de appelboom
en later hoorde ik de vleugels van ganzen in de hemel hoorde ik hoe stil en leeg het aan het worden was
gelukkig kwam er iemand naast mij zitten, om precies te zijn jij was het die naast mij kwam onder de appelboom, zeldzaam zacht en dichtbij voor onze leeftijd.
Het woord jihad betekent 'heilige oorlog'. Vaak wordt daarom gedacht dat moslims uit zijn op een gewapende strijd. Dat is beslist niet waar. Het is zelfs zo dat moslims het geloof van joden en christenen erkennen.
De 'heilige oorlog' is juist vooral gericht tegen de moslims zelf. Wie als goed moslim wil leven, moet zich aan plichten houden en dat is niet gemakkelijk (vasten, bidden, zorg voor de armen, enz.). Ze proberen hun eigen fouten te voorkomen, zoals: oneerlijkheid, boosheid en geweld.
Gewapende strijd
Vroeger was de jihad wel een gewapende strijd. Maar die strijd kenden de christenen ook. Denk maar aan de kruistochten tussen het jaar 1000 - 1250. Ook de joden kennen zo'n gewapende 'heilige' strijd. Je kunt daarover in de bijbel lezen. Vooral in het bijbelboek Jozua en Rechters kun je lezen, hoe de Israëlieten het land Kanaän veroverden en de vijand verjoegen.
Tegenwoordig zien zowel moslims als christenen als joden zich als schepselen van God. Zij vinden dat je voor al Gods scheppingen moet zorgen en respect hebben.
Moslimfundamentalisten
Toch zijn er moslims die wel een wapende jihad voeren. Dit zijn de moslimfundamentalisten. Deze mensen volgen hun geloof op een radicale manier. Zij nemen alles letterlijk hoe het in de koran staat en schrikken niet terug om geweld te gebruiken. Denk maar aan de Taliban. Zij zijn de baas in Afghanistan en besturen het land strict volgens de koran. Vrouwen mogen bijvoorbeeld niet zonder boerka (een allesbedekkende hoofddoek) over straat. In andere moslimlanden zijn ze veel minder streng. Fundamentalisten heb je in allerlei godsdiensten. Gelukkig zijn het er niet zo veel.
de ergste aller dagen: 1 april ik weiger om vandaag uit bed te stappen uit angst voor flauwekul en dito grappen de dekens bieden dekking, ik lig stil ik krijg in bed gezelschap van mijn vrouw ze zegt op 1 april: 'ik hou van jou'
De vijf regels om mens en natuur te beschermen en te vereren
Een boeddhist vereert de natuur
Boeddhisten die serieus werk willen maken van de leer van Boeddha, proberen zich aan vijf regels te houden.
De Indiase prins Siddharta Gautama is de grondlegger van het boeddhisme. Als volwassene zag hij het lijden van mensen. Hij gaf zijn rijkdom op en ging op zoek naar een manier om zichzelf te bevrijden van het leed.
Regels
Hij bedacht dat hij zichzelf kon bevrijden door zich aan een aantal regels te houden. Deze regels heten de pancha sila en luiden als volgt:
Niet doden
Niet stelen
Geen verkeerde seksuele relatie
Niet liegen
Geen verdovende middelen gebruiken
Over de eerste regel schreven monniken in Vietnam als uitleg: 'Oefen geen beroep uit, dat schade toebrengt aan mens en natuur. Beleg geen geld in bedrijven, die anderen hun levensmogelijkheden ontnemen. Kies een beroep, dat ertoe bijdraagt je ideaal van betrokken te zijn bij de wereld, waar te maken. Dood niet. Wees er ook niet de oorzaak van, dat andere mensen doden. Gebruik ieder mogelijk middel om het leven te kunnen beschermen en oorlog te voorkomen.'
Geen godsdienst
Het Boeddhisme kun je eigenlijk geen godsdienst noemen, omdat Boeddhisten geen God vereren. De regels in deze levensvisie (of levenskunst) zijn daarom ook heel erg gericht op de wereld om de mensen heen. Daar moet goed voor worden gezorgd.
Boze gedachten
Allerlei boze gedachten, gericht zijn op jezelf of je laten leiden door verlangen zou de mens moeten uitbannen - dan zou er werkelijk rust en vrede zijn en zou de mens niet meer lijden.
een zucht is onzichtbaar net al de wind de nacht is onzichtbaar als de dag begint onzichtbaar zijn de dingen die ik kwijt ben die ik nooit meer vind maar met mijn ogen dicht zie ik alles wat mijn hoofd verzint
Iedereen is bekend met de discussie over het besnijden van jonge meisjes. Dit wordt over het algemeen als niet toelaatbaar beschouwd. Besnijdenis van jongens komt veel vaker voor en is algemeen aanvaard. Volgens schattingen is circa 30% van alle mannen wereldwijd besneden, meer dan de helft hiervan is moslim. In 2006 ging het om circa 665 miljoen mannen.
Culturele redenen
In verschillende culturen, bijvoorbeeld de Islam en het Jodendom, worden jongens al eeuwenlang besneden. Maar niet alleen om culturele redenen worden jongens besneden; het gebeurt ook omdat dit nodig is vanwege medische, hygiënische of seksuele redenen.
Medische noodzaak
Sommige jongens of mannen hebben last van een te krappe voorhuid. Dit doet zeer en het zorgt er ook voor dat ze niet of nauwelijks seks kunnen hebben. Bovendien kunnen er moeilijkheden bij het plassen optreden of kunnen er ontstekingen ontstaan. Bij deze aandoening helpt een besnijdenis.
Hygiënische redenen
Ook om hygiënische redenen kan de voorhuid worden weggehaald. Een besneden penis kan veel beter schoongemaakt worden. Daarnaast blijkt uit verschillende onderzoeken dat besneden mannen minder kans hebben op besmetting met infecties en HIV. Er zijn echter ook onderzoeken die dit tegenspreken.
Poliklinische ingreep
In Nederland kan de ingreep in een ziekenhuis worden uitgevoerd, maar ook in een van de z.g. besnijdenisklinieken. Jongens vanaf 12 jaar moeten daar zelf ook toestemming geven voor de ingreep; voor jongere kinderen beslissen de ouders. In het ziekenhuis en in de klinieken gebeurt het besnijden onder narcose of onder plaatselijke verdoving. Gebeurt de ingreep echter in het land van herkomst van allochtone jongens, dan wordt die meestal zonder verdoving uitgevoerd.
Niet vergoed
Tot 1 januari 2005 vergoedde de ziektekostenverzekering de besnijdenis van jongens, maar sinds 1 januari 2005 is dat uit het pakket gehaald. Daarom gaan veel ouders tegenwoordig met hun zonen naar een besnijdeniskliniek. Daar wordt onder plaatselijke verdoving een deel van de voorhuid weggehaald en die ingreep kost minder dan in een gewoon ziekenhuis.
Een moslimbaby maakt al snel kennis met het geloof. Direct na zijn geboorte fluistert de vader de shahada in het oor van zijn kind. Dat is de belijdenis. Moslims zeggen ermee wat zij geloven.
Hij fluistert: 'Er is geen andere god dan God. Mohammed is zijn boodschapper.' Hij zegt dit natuurlijk in het Arabisch. Probeer het zelf maar eens te zeggen: 'Laa ilaaha illallaahu Muhammadur rasuulullaah'.
Allah
Moslims geloven dat er één God is en noemen hem Allah. Moslims geloven dat Mohammed de boodschap van God aan de mensen heeft gegeven. Die boodschap staat in de koran; het heilige boek van de moslims.
Naamgeving
Een baby krijgt pas een naam als hij een paar dagen oud is. Vaak is het de naam van een belangrijk persoon in de islam. Dit is de godsdienst van de moslims. Veel jongens heten Mohammed. In Turkije hoor je de naam Mehmet veel. Dat is Turks voor Mohammed. Ibrahiem is Arabisch voor Abraham en Joesoef betekent Jozef. Meisjes heten soms Aïcha of Fatima. Aïcha was namelijk de vrouw van Mohammed. En Fatima zijn dochter. Moslims geloven dat er zegen rust op het kind met zo'n naam.
Grenzen in je leven geef je zelf aan laat dus duidelijk weten tot hoever je zou willen gaan laat je niet overhalen uiteindelijk gaat dat mis want jij weet als geen ander welke grens voor jou het beste is