Na de 2de dag in de rally du var (zuid Frankrijk) staat het west-vlaamse rallyteam Vanwijnsberghe-soenens op de eerste plaats in de rangschikking.De Duitser Uwe Nittel met Lancia Stratos motor opgeblazen en de Fransman Frederic Chambon Porsche 911 turbo lekke band verloor 8 minuten. daardoor komen Dirk en Wim nu aan de leiding te staan. Op de 2de plaat staat nu Jean Charels Redele met een Renault Alpine A 110 . Jean Charles is de zoon van de constructeur van deze machientjes.
Het team Didier Vanwijnsberghe-Wim Soenens zijn goed bezig in zuid Frankrijk in de Rallye Du Var staan ze momenteel derde met hun Escort 1800 Rs .Op de eerste plaats staat momenteel de Duitser Uwe Nittel met een Lancia Stratos V6 en tweede de Fransman Frederic Chambon in een Porsche 911 Turbo. Didier en Wim volgen op 1 minuut. Didier verteld dat hoe hoger ze kwamen tegen de top van een berg hoe mistiger dat werd. We zagen gewoon de baan niet meer aldus Didier. Morgen zijn terug 3 kp's te rijden en het West-Vlaams team hoopt die derde plaats te kunnen vasthouden. Sucses mannen
Gaby Goudezeune reed in zijn begin jaren ook met Manu Maes als Co met een Opel Kadet Gte . Manu had de ervaring om met jonge opkomende piloten te rijden .
Dat manu de strijd verloren heeft tegen de smerige ziekte kon je hier al lezen in een vorig artikel.Velen gaan hem herrinneren als een gewaardeerd Copiloot en zeker de laatste jaren van zijn cariére toen hij bij JP Vandermeersch in de Porsche 911 in de Avia kleuren reed. Zijn rally loopbaan stopte ergens in begin de jaren 80 jammer genoeg is er veel verloren gegaan met het wegvallen van Manu Maes. Hij reed met piloten als Delanoye , Gustafson , Stoops , Goudezeune Vandermeersch enz...
In het West-vlaamse Oostrozebeke is er een nieuwe rally in de maak. Het zou een b short rally zijn welke wil zeggen 2 kp's .op het grondgebied van de voornoemde gemeente en een stukje van de gemeente Wielsbeke. Drijvende krachten achter dit evenement is de garagehouder en rallypiloot Dirk Vermeirsch en ex Tac organisator Johan De Raeve. Dit alles zou doorgaan op 2&3 juni 2007.
Later meer hierover
Foto Dirk Vermeirsch en Francky Messelis tijdens de Hemicudarally 2006
Zopas verneem ik het overlijden van Manuel Maes(Manu) Manuel was in de jaren 70 een gerenomeerd Copiloot in Belgie. Manu zat bij verschillende grote rallypiloten in het cozitje. Manuel was de zoon van gewezen ronde van Frankrijk winnaar Sylveer Maes en broer van Michel Maes bestuurslid van Ostend motor sport. Manu werd 70 jaar en wordt morgen 24/11 in Jabeke ten grave gedragen.
Later breng ik een bijdrage over de fantastische rallyloopbaan van Manu Maes
Zoals je merkt komt er heel wat bij kijken om de taak als Copiloot aan te pakken. In het voorlopig laatste deel over het voorbereidingswerk voor het rallyseizoen 2007 is nog de rallywagen zelf.De piloot zelf zorgt dat de wagen tiptop in orde staat waar ik dan mee naar de prekeuring ga.Die prekeuringen worden georganiseerd door de Vas en de Racb.Iedere compititiewagen is verplicht dit te ondergaan.Die prekeuringen gaan door op verschillende datums en in iedere provincie.Tijdens die keuringen wordt de wagen volledig gekeurd op veiligheid en op alles wat er mee te maken heeft.In een soort logboek wordt alles genoteerd en afgestempeld.Als dit allemaal achter de rug is kan men naar de gewone autokeuring.Een rallywagen wordt gekeurd en dan krijgt men een rode keuringskaart waarop staat! VERBODEN TOT HET VERKEER(Wedstrijdwagen) Verder moet die wagen om de 6 maanden naar de keuring.Voor iedere wedstrijd wordt een administratieve en een technische keuring gedaan van het voertuig.Dit alles hoort tot de taak van de Co toch in mijn geval. zo ben ik altijd bezig met vanalles en nog wat in dienst van de autosport. Toch wil iemand speciaal bedanken en dat!!!! Mijn vrouwtje Nelly die altijd klaar staat dag en nacht om mij te helpen zodat ik in de beste omstandigheden kan verder werken BEDANKT SCHAT
Later komt er nog een verslag over de het werk van de copiloot juist voor en tijdens de rally zelf.
Zoals ik reeds vermeld heb in mijn voorgaand bericht is men al heel lang bezig met autorally te rijden. Het waren lange wedstrijden meestal van de ene stad naar een andere stad en terug. Ik heb hier een foto van Engels Team gevonden en dan nog met een vrouw aan het stuur. Miss Labouchére-Everett. Ze hadden het startnummer 11 in de wedstrijd Luik-Rome-Luik van 1934 en het automerk was een Singer. Ze eindigden 12de algemeen
Rally bestaat al heel lang mischien wel van het begin dat er auto' werden gemaakt. Eerst de baronnen en edelen om elkaar uit te dagen en iets later de autoconstructeurs om hun merken te promoten.De rally's waren vroeger wel veel zwaarder zowel voor mens als machine. Zoals op de foto van het reglement dat werd toegezonden aan de deelnemers in 1938. men had 5 dagen om het snelst deze proef te rijden over 4550 km
Voor de Copiloten is er eigenlijk heel veel werk toch voor deze die het willen goed doen tot in de puntjes. Nadat ik voorlopige nota's heb gemaakt schrijf ik het een beetje netter over thuis om later eens met mijn vriendin of de piloot (als hij tijd heeft) het nog eens te verkennen en de nota's aan te passen en eventueel te veranderen. Als dan alles perfect op papier staat en alle gevaarlijke punten , valstikken ,afstanden,bochten,jumps wegveranderingen en soorten weg bedekkingen wordt alles heel net en groot over geschreven thuis. Dit gebeurd over het algemeen s'nachts of als ik alleen thuis ben. Je moet echt heel goed geconcentreerd zijn en je mag zeker niet afgeleid worden! Het is veel te belangrijk dat alles heel juist is één fout kan fataal zijn. Mijn nota systeem is wel redelijk eenvoudig de gradatie van de bochten wordt gelezen volgens het uurwerk Dat wil zeggen 1,2,3 tot 6 en met halve bijvoorbeeld een bocht naar links van 90 graden is L3 is hij nog iets korter is dat L 3,5. een R6 is een bocht van 180 graden naar rechts en die met afstanden en verschillende bochten met andere gradatie's en toestand van de baan. Zoals asfalt.beton,kaseien glad of grof wegdek couperen of niet.Dit alles wordt heel groot over geschreven met letters en cijfers van ongeveer 1,5 centimeter groot en maximum 6 lijnen per bladzijde. eigenlijk veel te veel om uit te leggen. Er komt zoveel bij kijken dat erveel copiloten na een tijdje afhaken omdat er teveel tijd in kruipt.Na al die voorbereidinden is ondertussen nog altijd geen meter rally gereden.
Wie denkt dat nu maar de laatste jaren is dat Skoda deelneemt aan de rally's is eraan voor de moeite. In de jaren 70 waren er toen heuse fabrieksteam aan de slag.Natuurlijk waren het Tjechen die deze bestuurden ooit is er eens een team geweest die de rallywagen verkocht en in het westen bleven. Die wagens hadden toen ongeveer 135 pk en waren wel vinnig.
In deel 2 kon je hier lezen welke rompslom het is om aan de nodige vergunningen te geraken. De eerste rally dat wij gaan rijden is in Februarie 2007 de Routes du Nord in Frankrijk. Voor mij als Copiloot komt het er nu op aan om zo vlug mogelijk het parkoer in handen te krijgen.Van zodra ik dit in mijn bezit heb! kan ik al verkenningen te gaan doen en voorlopige nota's op papier te zetten. Om aan het parkoer te geraken moet je heel goeie relaties hebben met de organisatoren van de rally's.Daarom doe ik ook een duit in het zakje om hun rall's te promoten bij mijn collégas rallyteams en hen proberen te overtuigen om ook aan die wedstijd deel te nemen.En ook het rondbrengen van affiches behoort tot een wederdienst.Verder wordt ook geprobeerd om zoveel mogelijk op goede voet te staan met de sport en techische komisarissen van de Vas&Racb.
Deze avond eens er tussenuit! maar toch in het teken van de rallysport.Een etentje ten voordele van de Juniorclub van Targa-florio uit Ieper. En mischien wie weet !!!!
Zoals je merkt in deel 1 is een Copiloot onmisbaar in een Rallyteam. Eigenlijk is de Co de Secretaris van het Team.Voor mij begint het seizoen met het administratieve werk reeds op het einde van 2006.De Co's houden zich dan bezig met een afspraak te maken met de Arts die aangesteld is door de VAS en KACB (vas=vlaamse autosport kacb=koninklijke automobiel club belgie) het Doktersattest is ieder jaar nodig. Vanaf 45 jaar om de 2 jaar een hart onderzoek bij een erkend Cardioloog en vanaf 50 jaar een oog onderzoek bij een oogarts.De Copiloot regeld al die afspraken.Zonder die doktersattesten kan men niet aan een vergunning geraken. Als die onderzoeken achter de rug zijn mag men met alle nodige papieren +passfoto's en de nodige Centen Naar de Autoclub gaan waarbij men aangesloten is. In mijn geval is dit Autostal Atlantic uit Koekelare. Een vergunning om nationaal te rijden is 265 euro +70 Euro om provinciaal aan de start te komen 40 euro om lid te zijn van de renstal en ongeveer 120 euro dokters kosten samen een kleine 500 euro per persoon wel te verstaan.Dit is nog maar één van de taken van de Copiloten en dit nog maar om het nieuwe seizoen te beginnen.
Iedere rallypiloot heeft een copiloot nodig zonder kan hij niet deelnememen aan wedstrijden.Maar de Copiloot wordt maar weinig gezegd en geschreven.Nochthans is hij de onmisbare schakel in de rallysport.Belgie heeft een rijke geschiedenis op gebied van Co's en ze worden nog altijd gegeerd in fabrieks en top teams.De meesten ben ik natuurlijk al vergeten om dat men in de sprekende en schrijvende pers de gemotoriseerde sporten dood zwijgt.Maar ik heb in mijn hoofd wel nog enkele namen zoals Fred Fransen,Aerts,Jimmy.Ronny Joosten,Rossi,Willy Lux,Danny Colebunders.Georges Biar die nu presentator is van het programma Champions op de Rtbf.En dan de Copiloten die nu op heden nog in dienst zijn bij één of ander team! Sven Smeets.Stefaan Prevot,Philip Codde, Eddy Chevalier enz..... Om Copiloot te zijn moet men een groot hart hebben en van vele markten thuis zijn.Heel vroeger werden de Rally's gereden op ongekende parkoers en moest de Copiloot zijn Piloot navigeren met de middelen die kreeg van de organisatie,zoals stafkaart,bolletje pijl,visgraat,blinde kaart,kaart op schaal,pijlenkaart.In feite is de Copiloot de secretaris van de Piloot.
Velen onder ons denken de de gemotoriseerde sporters enkel gekken zijn die over baantjes en circuits scheuren! Maar niets is minder waar. Het is dank zij die sporters dat men nu met veilige en confortabele auto's en moto's rondrijdt. Zoals bijvoorbeeld de banden, de grote bandenmerken Michelin,Goodyear, Pirelli,Bf Goodrich,Avon,Yokohama,Hankook. Die ingenieurs doen voordurend onderzoek om de allernieuwste modellen uit te rusten met de beste banden. Dit alles wordt uitgetest door piloten op het terrein. Ook remblokken en remschijven waar nu al carbon in verwerkt is zodat niet alles meer zo warm wordt. De wegligging dus de vering van u auto een heel belangrijk onderdeel van de wagen en moto. De marktleiders van veringen Ohlins.Proflex,Billstein.en Sachs.De Sinqensiele en triptronic versnellingsbakken en tractioncontrol . De motors die maanden testwerk vereisen om zo weinig slijtage temaken door nieuwe componenten te verwerken in de onderdelen tot zelfs de lichten op u auto en moto.Dit alles en nog zoveel meer wordt uitgestest in allerhande wedstrtijden zoals Rally's, snelheidswedstrijden uithoudingswedstrijden zoals Paris Dakar 24 uren van Le Mans De Bol 'dor voor motoren en taloze wedstrijden zelfs met truck's. Ik hoop dat de kritikasters eens goed nadenken over wat de gemotoriseerde sporten bijdragen tot de confortabele auto's en moto's waar we nu mee rondrijden . Bekijk het van uit een ander ooghoek
Op zondag 12 november 2006 werd de laatste rally van het seizoen gereden.Dus voorlopig geen nieuws of uitslagen van rallywedstrijden,maar via mijn blog ga ik jullie iets meer vertellen over onder andere het werk en de voorbereidingen van een co-piloot voor elke rally-wedstrijd.Over de nostalgie en de auto's van vroeger,Bmw's,Porsches,Fiat enz.....Over teams en hun plannen voor 2007 en nog zoveel meer.Hierbij een voorsmaakje : een foto van een Alfa-Romeo 2000 gtv genomen in 1974 tijdens de rally van Monte-Carlo.