1. Stel je voor een LGB soundmodule past exact in de ruimte onder de loc. 2. Herr Wilfert heb ik terug naar Sonneberg gestuurd, hij wordt vervangen door iemand in de juiste outfit. 3. Gat geboord aan de onderkant van de huif onder het midden van de uitlaat (11mm in verschillende fases). De rookgenerator zit al op zijn plaats. 4. Hier heb je al een indruk hoe de bevuilde wielstellen eruit zien. 5. De Massoth stroombuffers heb in ook uit de onderdelenschuif kunnen opduiken, die gaan er ook in (plaats genoeg).
Vanavond nog de oude electronica uitgebouwd en het chassis terug op de wielstellen geplaatst.
Ben al enige tijd aan de Harzkameel bezig, inbouwen extra stroomafname, rookgenerator, decoder, geluid en spuiten van de onderkant wegens te lichtgrijs. 1. Opname van de binnenkant 2. Aansluitingen op de wielstellen 3. Binnenkant van de aandrijving en stroomafname 4. Per draaistel komen er twee extra koolstofborstel stroomafnemers 5. Gaten door het wielstel geboord en daar plastc buisjes ingekleefd 6. Close up van de koolborstel 7. Wielstel terug met de wielen erin 8. Vergelijking van Piko sleepcontacten en LGB/Massoth : ze zijn quasi gelijk en zijn ook onderling verwisselbaar.
Vermits een paar wagons had die nog niet veel op de baan kwamen en wat gebruikssporen hadden, besloot ik deze om te spuiten en beschriften naar HSB rijtuigen daar mijn recent aangeschafte Harzkameel nog geen stammetje had. Volgende gedaanteverwisselingen vonden plaats : 1. Een DR rijtuig kreeg HSB emblemen. 2. Het DR bagagewagonnetje onderging ook deze behandeling. 3. De Krombacher pils wagon wilde ik niet definitief omspuiten dus werd hier een aanpasbaar jasje toegepast. 4. Van polystyreenplaat werden plaatje op maat van de onderkant van de Krombacher gemaakt, gespoten en beschrift met buffetwagen, ik dacht dat het misschien een origineel idee dit te doen in de Harzkameelkleuren. 5. De plaatjes werden met dubbelklevende tape op de zijkant gekleefd en het DB embleem bedekte ik met een zelfklever met het wapenschild van de Harz. Als ooit de Krombacher dient terug te keren kan dit zonder teveel omhaal. 6. Ik had nog een DB rijtuig liggen met een serieuze veeg op de zijkant, dus ideaal slachtoffer voor een pimp. 7. Vermits ik het Kameelkleurtje wel leuk vond en hier genoeg had van aangemaakt moest deze er ook aan geloven, met mijn maar prille ervaring in airbrushen liep het gelukkig ged af, met wat morsen en retoucheren liep het al bij al nog goed af. 8. Als volgende wordt de Brohltal rijtuig/bagage wagon onder handen genomen. Dus dit verhaal is nog niet afgelopen.
De lelijke beschrifting van de chinese rijtuigen weggenomen en vervangen door Rügen en Fichtelbergbahn beschrifting. Vermits de wagons tussen de twee banen uitgewisseld zijn geweest klopt dit ongeveer wel.
Vorig weekend was het weer nog te doen om even een bezoekje te brengen aan de Rhatische Gartenbahn. 1. Wat materieel op de ruime opstelsporen 2. De Arosa-express gaat op reis in de verte 3. 618 met zijn chinezen 4. De Capito is één van Elliotts recente aanwinsten. 5. 203 met een leuk stammetje 6+7. De Arosa express in een andere samenstelling (zoals Elliot zich herrinnert dat hij eruitzag toen hij zijn tocht van Chur naar Arosa ondernam).
Zo, en dit is de laatste verwezelijking met de NQ's voor ik maandag terug aan het werk moet : 1. Vier van de vijf tonnekes werden al in de grondverf gezet en twee daarvan gedeeltelijk in het zilver. 2. Het middengedeelte mat-zwart gespoten. 3. Gemonteerd en voorzien van de beschriftingen, gedeeltelijk een origineel gescand en geprint met de computer (wagonnummer aangepast zodat ze niet dezelfde zijn). Wielen verzwaard met lood en de zwarte delen overspoten met matzwart. 4. Hier nog eens naast een chinees broertje.
Wegens ziekteverlof vorige week veel tijd om mijn ijver en schildertalenten te botvieren. (Ontsteking in voetgewricht en nee geen jicht)
Project #1 1. Als proef voor de verfsoorten, blanke lakken en beschriftingen te testen, werden 3 van de NQ platte wagens gebruikt. 2. De onderstellen werden satijnglans zwart gespoten, dit leek bevredigend, de bakken grijs met twee soorten grondverf, de goedkope van de Action voldeed evengoed als de dure van de modelbouwzaak, grijs overheen acryl van Tamiya. 3. De beschriftingen kwamen uit vellen A4 van Champex-Linden (zelfklevend doorzichtige stickers) uit de aanbieding van 15 euro (waarvan 4 vel Rhb). De wagons zijn niet nagemaakt op een bestaand voorbeeld, zijn louter fantasietje van mijnentwege. De meest voldoening gevende blanke lak was de matte van Tamiya, hoewel ze niet de randjes van de stickervelletjes verstopt, neemt alleen het blinken weg. Tenslotte nog twee assen verzwaard met lood, wat resulteert in prima rijeigenschappen. Project #2 A. De NQ - Rhb goederenwagen stond al effe in de grondverf, ook goedkope van de Action. 1. Lustig kliederde ik erop los, de losse onderdelen kregen in laagjes hun individuele kleur, de slangen buffers en stroomkabels hebben op het origineel sobere kleurtjes dus werden ze in matzwart gespoten. Hou er wel rekening mee dat ik eigenlijk een kliederaar ben als het op schilderwerk aankomt. De basiskleur wit heb ik met zijdeglas wit van Action gedaan. 2. Gemonteerd en wel staat ie naast zijn origineel chinees broertje, de kromming van het dak is door het objectief van het fototoestel wel benadrukt, is in het echt ong. 2mm middenkant tegen uiteinden. 3. Fotootje op de zijkant, ik heb mij gebaseerd op de 5611 van de Rhb, de kleur van de schuifdeuren kon ik niet uitmaken wat het was : geel brons of goud, ik heb goud genomen, vond het wel mooi staan. Geen andere onderdelen dan de originele gebruikt, verf van Action en Tamiya, Stickers van Champex-Linden, enkel de assen verzwaard met lood. Voor de toekomst heb ik al schroefjes gemonteerd in de draaistellen om met een pianosnaar de assen terug recht te laten komen na de bochten, hierover volgt later meer.
1.Voor de vervaardiging van wielflanken voor de Rhb wagons, gebruik ik produkten van Vosschemie. 2. Resultaat van de eerste proefgieting met hars. 3. De chinese goederenwagons werden op een rijtje gezet en vastgelegd op de gevoelige plaat voordat ze allen worden gedemonteerd en omgespoten, beschrift enz. 4-5. Allemaal achter de IVk op twee na, die reeds gedemonteerd waren. 6. De eerste staat al in de primer.
1. Van de produktjes die ik nog had staan werd een malletje gemaakt voor de wielflanken. 2. Het malletje, is nog wat kleverig maar ziet er goed uit, morgen worden de eerste proeven gegoten. 3. De eerste testritten met de chinese rijtuigen werden gereden, er moet wat gewerkt worden aan de rijeigenschappen (onsporing en spontaan afkoppelen). 4. De assen worden verzwaard en de schroefjes van de bogies worden lichtjes gelost. 5. Terug testritten : 3 uur rijden zonder ontsporing en afkoppelen zelfs indien de kronkeligste trajecten worden doorreden.