Achteruitkijkspiegels (1) zijn de ogen rond je auto
1.Algemeenheden
- Goed ingestelde spiegels bieden een ruim zicht op het verkeer achter en langs de flanken van de auto - In elke buitenspiegel zit er nochtans een grote dode hoek. Dode hoeken (blinde hoeken) zijn de ruimtes rond een voertuig die de chauffeur vanuit de bestuurdersplaats niet kan waarnemen. Ongelukken vermijden is een kwestie van uitkijken
2.Hoe moet men de spiegels afstellen? - a. Beginnen: met een goede zit- en stuurhouding te nemen - .- hoofd en romp recht: dit laat toe een beter gezichtveld links en rechts (ruimere hoofdbeweging naar links en rechts). Gebogen lichaam = smaller gezichtveld
-stuur: handen 10u10 of 9u15 stand : zonder dat de rug loskomt van de rugleuning -de pedalen: helemaal kunnen induwen , benen licht gebogen -de rugleuning: recht en schouders blijven in contact met de stoel - b. Afstellen: (1) - Linkerbuitenspiegel: -foto
-de spiegel naar buiten draaien tot men : -de zijkant van de wagen langs de binnenkant van de spiegel ziet (evenwijdig) -de achterdeurklink zit in het midden van de binnenkant van de spiegel -de spiegel zit dan in de rechte stand -Opm:men heeft dan een maximaal zicht linksachter de auto (2)-Rechterbuitenspiegel: -foto
-de spiegel naar buiten draaien tot men: -de rand van de wagen langs de binnenkant van de spiegel (evenwijdig) ziet -de linkse achterdeurklink in het midden van de binnenkant van de spiegel zien -de spiegel zit dan in de rechte stand
(3)-Binnenspiegel: -foto
-de linkerkant van de achterruit komt gelijk met de linkerkant van van de binnenspiegel -de onderkant van de achterruit valt met de onderkant van de spiegel samen - de binnenspiegel zit in de horizontale stand
(4)-Een klein bollend spiegeltje: kan op de spiegels worden aangebracht dat een deel van de dode hoek opvangt ( later in artikel 3 :dode hoek)
1.Definitie: -kijken zover mogelijk vooruit (de heersende verkeerssituaties) om a. zoveel mogelijk van je snelheid te behouden, wat zuiniger dan acceleren is b. tijdig op fouten van andere weggebruikers te reageren -Vele automobilisten gedragen zich als voetgangers en kijken maar een paar meter vooruit ( op de neus van de wagen )
2.Hoe kan men zover mogelijk kijken?Door: a. een goede zithouding in de wagen aan te nemen -zo heeft men een goed zicht op de weg -niet:aan het stuur hangen tegen het portier leunen doorgezakt of voorover gebogen maar: - de rug moet over heel de lengte tegen de bijna verticaal geplaatste rugleuning steunen ( ± 7cm afstand houden tussen hoofd en hoofdsteun)
b. het hoofd- recht te houden - gericht naar de horizon hou je blik op de weg
c. de voorruit van de wagen , de buiten en de binnenkant, moet proper zijn, vooral in de winter ( vrij van ijs ) d. niet te bellen tijdens het rijden ( GSM ), want dit vermindert de aandacht op het verkeer en leidt je afen je fixeert je blik op één punt
e. geen alcohol, drugs, sommige geneesmiddelen gebruiken want
ze tasten het zicht aan :
- verandering in visuele waarnemingen - het gezichtsveld vernauwt - aanpassingsproblemen bij duisternis f.slaperigheid (vermoeidheid) achter het stuur - oozaken: -te lang achtereen doorrijden -slecht of te kort slapen, stress, .. - gevolgen: leidt tot - afname in alertheid - minder efficiёnte informatieverwerking - te verwachten:verslechtering in de uitvoering van de rijtaak dus ook in de kijktechniek en anticipatie g.. altijd voldoende afstand tot je voorligger te houden ( = goed gezichtsveld ) de Tweesecondenregel toepassen
h. de verlichting van de wagen : de koplampen moeten in goede staat zijn zodanig de verschillende gezichtsvelden,van dichtbij tot veraf, duidelijk en helder verlicht zijn i. Goed zien: men moet beschikken over een goed zicht ( regelmatig door een oogarts gecontroleerd en eventueel een bril dragen ) j. zorgen dat je niet verblind wordt door de laagstaande zon of door de lichten van een tegenligger
3.Kijk ver vooruit. Je ziet wat er kan gebeuren. Kijk waar je rijden wilt en niet alleen naar je voorligger. Beweeg je ogen en je hoofd. Kijk voortdurend naar een ander punt,links,rechts, ver vooruit en dichterbij. Niet staren Rijstijl aan de omstandigheden aanpassen Denk altijd over wat zou kunnen gebeuren en mogelijke oplossingen zoeken
1.Gevolgen Wie vermoeid is, neemt minder goed waar doordat zijn concentratie daalt. Hij zal dan ook later en soms te laat reageren (reactietijd verdubbeld) Afstanden en de snelheid van de anderen schatten wordt moeilijker. Wie vermoeid is, heeft de neiging sneller te gaan rijden.
3.Oorzaken -langdurige lichamelijke of geestelijke inspanning -lange werkdag -lange tijd in dezelfde houding aan t stuur blijven zitten -motor-en rijlawaai -de trillingen en de schokken -hitte, onvoldoende verluchting, verontreinigde lucht -geneesmiddelen tegen verkoudheid, hoest,,,,,,,,, -drugs, alkohol
Oplossingen
- aan een lange tocht uitgerust beginnen - om de 2 uur stoppen (een pauze nemen) - veel water drinken, iets licht eten - tussen 13 en 15 uur en tussen 2 en 5 uur : is men minder alert en minder waakzaam (gevaar voor slaperigheid)
Opgelet Bij tekenen van verminderde waakzaamheid en slaperigheid moet men zo snel mogelijk stoppen.