Zojuist fietstas per fietstas zitten af te wegen en kwam tot een rare vaststelling: tesamen wogen ze "slechts" 19,5 kg Bij mijn vertrek naar Santiago was dat nog 25 kg
Toch ga ik het een en ander verminderen: ik heb 16 tentpiketten nodig voor het degelijk opstellen van mijn tent maar sleur er 30 mee. Ik hou het nu op 18 stuks. Op iedere goede camping kan ik er eventueel eentje bijkopen, al zal dit haast niet nodig zijn want mijn meeste piketten zijn stalen 5-duimers (kepernagels) met een gelast T-stukje voor de nylon tentkoord .
Straks een "selectie" van kledij doen, tenslotte gaan we geen catwalk van Karl Lagerfeld doen .
Ook laat ik de opvouwbare buitenband hier. Mijn huidige buitenbanden zijn splinternieuwe Schwalbe met een prachtig gripprofiel (28" x 1.70"). Met dit merk had ik tot op heden nooit problemen.
De hoogste punten onderweg zijn "amper" 430m boven de zeespiegel. De Mont Ventoux doe ik zonder bagage. Alles, behalve Camelbakrugzak met papieren, Nikon, GSM, binnenband en bandenlichters, blijft dan in de tent op de camping aan de voet van de reus van de Provence .
Gelukkig heb ik geen spierpijnen van gisteren. Heb enkel wat Voltaren Emulgel aan mijn rechterpols gesmeerd doordat ik gisteren bij het beklimmen van mijn "stalen (alu) ros" met de tip van mijn schoen aan de draaglus van de reistas bleef haperen en pardoes op de grond, gelukkig op zachte gazon .
Deze morgen met An naar Brugge vertrokken via mijn normale weg: het jaagpad langs het kanaal, kwestie van zo weinig mogelijk gemotoriseerd tuig tegen te komen .
De wind was wel de spelbreker, zowel heen (minder erg) als terug . Maar aan 't water is het meestal zo.
Doordat ik mijn reistas en fietstassen niet had afgewogen, merkte ik onderweg wel dat er weer veel te veel gerief in steekt. Nochtans had ik mijn les van mijn tocht naar Santiago hebben moeten onthouden, waar ik voor de Pyreneeën nog 2 postpakken met overtollige spullen terug naar huis zond .Morgen weeg ik tas per tas en haal ik nog wat extra spullen eruit, vooral bij werkgerief en kledij kan ik nog besparen aan gewicht, ook een paar schoenen kan nog weg want mijn fietsschoenen kunnen ook als loopschoenen worden gebruikt.
Eens aan de Sint-Pietersplas te Brugge (BLOSO-domein voor surf- en zeilcursus) hebben we beiden een heerlijke spaghetti gegeten.
Op de terugweg nog even halt gehouden in Oostkamp waar ik een lekkere Brésilliènne klein kreeg. Ik en ijs zijn 2 handen op een buik .
Door het overgewicht aan bagage en de opkomende tegenwind zei ik in Bellem dat An met haar koersfiets, een prachtige zwarte Giant, gerust op haar eigen tempo verder naar Gent kon fietsen zodat ikzelf mijn lager tempo kon aanhouden. Zo geschiedde .
Gisteren was onze vriendin An Tutenel langs gekomen en zij heeft mij ook destijds gepusht om deze blog op te starten, wat ik mij tot op heden nog geen minuut beklaag .
Vermits zij zondag met de fiets heen en terug naar Brugge wil gaan sprong ik aanstonds op de kar en stelde voor om mee te fietsen. Als ik naar de camping in Wenduine fiets is mijn laatste rustplaats steeds de brasserie aan de Sint-Pietersplas te Brugge St-Pieters omdat het er een heel mooie en rustige omgeving is en je er een lekker hapje kan eten voor een heel schappelijke prijs.
Omdat ik morgen en overmorgen op de kids in Laarne moet kijken (paasverlof) en de volgende week nog wat wil trainen met de gepakte fiets heb ik vandaag de 6 fietstassen gepakt met kledij, tent, slaapzak, gereedschap, noem maar op.
Natuurlijk zijn er tientallen van deze paklijsten op internet te vinden en niet alles heb ik nodig, zoals o.a. het kookgerief, maar ik print de lijst af en schrap dan al eerst de voor mij "nutteloze" dingen. Het voornaamste is een goed evenwicht en wat logica: het lichtste en snelst nodige gerief in de beide voortassen, kwestie van niet te slingeren met het voorwiel in bergop en afdalingen. De zwaarste spullen onderaan in de achtertassen (hierdoor lager zwaartepunt) en dwars erboven de reistas met tent, slaapzak en matje.
Alleen nog enkele zaken van het laatste uur moeten nog mee: - Tablet + lader - GSM + lader - Persoonlijke documenten en geld. - Eetrantsoen voor de 1ste trip naar Zwalm.
Zojuist terug van bij Biker aan Sint-Jacobs in Gent. En mijn Batavus draait als een Zwitsers uurwerk. Snel onderweg naar huis alle 24 versnellingen uitgetest en Jeroen Meus (Komen eten op VRT) zou zeggen : " Da' s af, he " .
En dit voor een heel skerpe prijs zou Donald Muyle van Dovy-keukens zeggen: 149 Euro. Dit voor een nieuwe cassette 8 versnellingen, nieuw triple crankstel, nieuwe ketting, nieuwe kettingbeschermer en de werkuren.
Zoals jullie al op de foto's van mijn bericht over mijn trainingstocht naar Sluis konden zien, was de kwaliteit niet echt denderend .
Deze foto's waren met de ingebouwde camera van mijn tablet genomen en moest deze tot maximum 1 Megapixels comprimeren. Ligt het aan dit comprimeren of aan het ontbreken van een auto-focus aan de camera, dat weet ik niet , dus een andere oplossing zoeken: de foto's van mijn Nikon comprimeren en deze via de tablet op mijn blog plaatsen.
Dit was echter zonder de waard gerekend: mijn tabletje van amper 129 Euro herkende de Nikon niet. Maar snel de handdoek in de ring werpen is niet aan mij besteed. Er moest een andere oplossing zijn... Yes ! Als we nu eens het SD-kaartje van de Nikon uit de camera haalden en deze rechtstreeks aan de tablet koppelden ??? Weer een probleempje: de Nikon SD-kaart is een "groot" formaat, ik heb een micro SD-kaartje nodig met een adapter. Dus dit is nu een testbericht, volledig via tablet maar met foto's van Nikon. Vermits ik op de Nikon een 10-tal resoluties kan instellen en hij nu op de kleinste staat, kan ik nog steeds een trapje hoger gaan moest het resultaat niet bevredigend zijn. Dat zien we straks wel.
Intussen kreeg ik ook een sms'je van de fietsenwinkel dat mijn fiets is hersteld. Straks dus naar St-Jacobs.
Gisteren was de living eerder een garage. Met 2 oude dekens over de vloer kan dat zo geen kwaad, anders had ik ambras met Sonia . Na de werken snel een vodje met Dreft erover .
Eindelijk kon ik wat aan de fiets sleutelen: de beide buitenbanden, 4 nieuwe remblokjes en een nieuw zadel gemonteerd. 's Namiddags dan een testritje gedaan om de stand en hoogte van het zadel te testen alsook een remtestje gedaan. Geen wrijving gevonden . Daarna naar de fietsenmaker voor het échte werk: de originele cassette en triple-crankstel hadden hun best gedaan. Ze staan er nu 5 jaar op en waren aan vervanging toe, tesamen met de ketting.
De defintieve route heb ik ondertussen getekend, zie onderaan de bijlage openklikken. Soms begint het al te kriebelen al is het nog 1 maand wachten .
Na veel wikken en wegen, veel lezen op internet en vooral nadat ik enkele jaren geleden van mijn schoonzoon Wim hoorde over zijn lovende woorden over een fietstocht langs het Canal du Midi heb ik vandaag de knoop doorgehakt:
De terugreis zal vanaf Sètes zijn richting Bordeaux, dus het volledige Canal du Midi , om dan ergens bij Bordeaux noordwaarts weer de route van Santiago de Compostela te nemen waar ik ook zo'n prachtige steden als Chartres, Poitiers en Tours binnenfietste. Vermits deze route zoveel varianten heeft, er is er zelfs een volledig door Parijs , is er nog wat puzzelwerk.
Mijn hoofddoel was om niet de volledige heenreis weer via dezelfde weg terug te fietsen, wat ik trouwens ook niet naar Santiago of naar Berlijn deed. Je doet zo'n reizen niet dagelijks, dus hoe meer verschillende steden, dorpen, bezienswaardigheden je kan mee "pikken", des te beter .
Het routeboek is zojuist besteld en eens dit hier thuis kan ik de tracks op GPS inbrengen alsook de campings e.d.
Zo heb ik bij Rose (http://www.rose.nl/) nog wat onderdelen gekocht voor mijn aanstaande fietstocht :
2 nieuwe buitenbanden van Schwalbe , de beroemde Marathon Plus Tour. Het huidige paar heeft er nu meer dan 7000 km op en kunnen nog dienen voor plaatselijk verkeer, maar zijn niet meer te betrouwen voor de haast 3000 km naar de Camargue en terug. Zij waren nieuw voor mijn tocht van Gent naar Santiago de Compostela (2010) en terug via Bilbao, Portsmouth (GB), Dover, Calais, Gent en hebben ook de tocht naar Berlijn (2011) en terug overleefd, dit ZONDER één lek . Je moet, buiten mijn eigen gewicht en dat van de fiets, ook nog de 25 kg bagage op voor- en achteras erbij rekenen in bochten en afdalingen .
Een 2de aanschaf was een nieuw zadel en ook weer bij hetzelfde merk gebleven. Waar je tevreden mee bent, daar blijf je bij: een Brooks lederen zadel. Het oude is intussen 15 jaar oud en stond nog op mijn eerste trekkingfiets van Ketller waarmee ik naar Bretagne, Basel, de Duitse Waddeneilanden en 2 keer de volledige Schelderoute deed van Compiègne tot Vlissingen, dit alles van voor mijn blogtijd. Het oude zadel is nog intact, maar een lederen zadel moet je van tijd tot tijd wat aanspannen en de schroefdraad van de spanvijs is nu op het einde zodat je ze niet meer kunt opspannen. Op gel-zadels zat ik nooit goed
En de 3de aanschaf waren remblokjes voor V-brakes van Shimano. Door al dit gewicht, de bochten en afdalingen mag je 1 stel alle 2000 km vervangen.
Gisteren kreeg ik een micro-SDkaartje (met adapter) toegestuurd met een voorgeïnstalleerde kaart, kompatibel voor Garmin (.GPX-bestanden), van volgende landen: BeNeLux, haast heel Duitsland, geheel Frankrijk, Italië en Noord-Spanje en dit voor nog geen 23,00
Wat een gerief !
Ik herinner mij nog goed de prijs van de topografische NGI-kaart van enkel België, die ik 3 jaar geleden bij mijn GPS bestelde: 99,00
En de nieuwe kaart bezit zelfs veel meer info dan de topo-kaart: alle wegen in dorps- en stadcentra hebben hun straatnaam maar vooral staan alle campings mét naam vermeld, een echte luxe .
De hele route naar de Camargue staat er nu op alsook wat routes rond Gent en naar zee
Vertrek: 08.40u Terug: 16.30u Afstand: 102 km Reistijd: 6u12' Gem.: 16,44 km/u Temp.: 0° tot 10°
Reisweg: Gent - Rabot - Phoenixbrug - Groendreef - Lovendegem - Jaagpad van het Schipdonkkanaal tot Damme - Damse vaart tot Sluis. Idem terug.
Was het door de wandeling van zo dag naar de wekelijkse bloemenmarkt aan de Kouter hier in Gent dat ik plots lentekriebels kreeg, ik weet het niet. Alvast kwam er "iets" in mij los: ik zou vandaag een trainingstocht doen.
Doordat er nog nachtvorst was heb ik mij daarop goed voorzien: thermisch ondergoed, hoofdbescherming, overschoenen en Nivea-creme op het aangezicht.
Op de brug in Evergem lag er nog flink wat rijm. Rond Adegem vloog er boven mijn hoofd een prachtige en uit de kluiten gewassen roofvogel, in zweefvlucht op thermiek. Zo'n groot exemplaar had ik hier in Belgie nog nooit waargenomen. Hij was groter dan een buizerd.
Eens in Sluis eerst de inwendige mens verzadigd met een prachtige boerenomelet.
De terugtocht was andere koek: een strakke oosterwind hield mijn gemiddelde aan de zwakke kant, maar fietsen langs het water is steeds fietsen met wind.
De volgende ritten zullen zich nu wel gestaag opvolgen, zodat ik weer de "oude" ben van voor mijn sabathjaar 2012 waar ik slechts 1 keer van Gent naar Wenduine fietste.
Dit is dan mijn allereerste bericht opgemaakt met mijn tablet, zowel de tekst als de foto van ons winters stadstuintje, dit bij wijze van test zodat ik onderweg geen "kweddelen" heb want dan is het te laat. Tenslotte is het tikken zonder een echt toetsenbord heel wat anders dan nu met een aanrakinvsscherm.
Onderweg maak ik met mijn compacte Nikon-camera ook wel geregeld foto's van de mooiste plekjes en vergezichten, maar omdat deze veel te veel pixels heeft zou ik deze foto's steeds moeten comprimeren alvorens ze op mijn blog te kunnen plaatsen. De foto's vanop mijn tablet zijn slechts 2 Megapixels zodat ze vlot kunnen verzonden worden
De oefeningen op mijn hometrainer vorderen ook vlot alhoewel ik de vorige week heb moeten onderbreken wegens een verschot in de onderruv. Dit is nu van de baan zodat ik weer kan verder trainen.
Intussen zijn het papieren kaartmateriaal aangekomen: de 2 delen van "De groene weg naar de middellandse zee" en de RV6 van de Waalse fietsersbond .
Spijtig aan dit laatste product is dat het losse bladzijden zijn, dus niet geringd Bij AVA of een andere papierhandel ga ik nog een oplossing zoeken vooraleer ik de een of andere bladzijde in mijn stuurtas of door een windvlaag verlies
Al mijn vorige verhalen tikte ik 's avonds op mijn kleine Samsung smartphone. Soms duurde dit 2 uren per dagverslag, met de nodige krampen in de wijsvinger . En af en toe, bij het einde van het tikken en het doorzenden naar seniorennet, FLOEP, géén verbinding meer met internet , en dan zou je op andere media nog een backup van je tekst vinden, maar dit is noppes op een smartphone . Dus alles hertikken van A tot Z, en zo goed ik mij nog kan herinneren gebeurde dit toch zeker bij een 5-tal berichten .
Nu zag ik bij Conrad een schappelijke prijs voor een Archos-tablet met Androïd 4.0 wat het intikken en de communicatie met het thuisfront en vrienden heel wat zal verbeteren en vooral versnellen .
Volgende week naar Telenet voor een 3G-UMTS Sim-kaart want niet overal zal ik onderweg WiFi vinden. Het hebbeding zal ook goed dienst kunnen leveren aan zee.
Een voorbereiding voor een langere fietstocht is al even belangrijk als de fietstocht op zich.
Het is nu nog maar half oktober 2012, maar vandaag bestelde ik bij "Grote Routepaden" 3 fietskaarten voor mijn volgende tocht, ditmaal naar het zuiden van Frankrijk, de Camargue. Vertrek is gepland midden mei.
De eerste fietskaart is de RV 6, van Picardië naar het Groot-Hertogdom Luxemburg, waarvan ik het stuk tussen Soignies en Wiltz (L) nodig heb. Van Gent naar Soignies fiets ik via de Lange Fietsroutes (LF).
De 2 andere kaarten zijn "De Groene Weg naar de Middellandse Zee", deel 1 & 2
Vermits de fietstocht "slechts" 1300 km is, kom ik waarschijnlijk ook terug per fiets naar België, al naargelang de omstandigheden (weer, gezondheid, pech e.d.)
Vermits ik de streek links van Marseille (Azurenkust) heel goed ken en de Mont Ventoux reeds beklom, weet ik dat het een prachtige streek is. Ook Avignon is een pareltje.
Nu reeds ben ik aan het popelen, en menig fietser kent deze "microbe"
Beste lezer, zoals ik reeds bij de terugkeer van mijn vorige reis naar Santiago de Compostela deed, schrijf ik nu een feed-back over de reis naar Berlijn, hopende om hiermede andere fietsers wat info te kunnen verstrekken.
Route:
België: via de Fietsknooppunten
Nederland: idem
Duitsland: heenreis: de Europa Radweg R1 (kortweg: R1) vanaf Vreden terugreis: van Berlijn tot Hamm (Westfalen) per trein; vanaf Hamm: de Rundkurs Ruhrgebiet tot Duisburg; vanaf Duisburg L-wegen over Krefeld en Brüggen richting Roermond.
Toeristisch gedeelte: ANWB Extra Berlijn met uitneembare kaart ISBN 978-90-18-03148-0
GPS:
Garmin e-trex Legend HCx met topografische kaart van Noord-Duitsland. Doordat ik dit toestel slechts 1 week voor het vertrek heb aangekocht, heb ik meer met de landkaarten gewerkt. Gaanderweg leerde ik dit toestel kennen en zag ik in praktijk de fantastische mogelijkheden zodat ik in de toekomst slechts een autokaart van het betreffende land zal meehebben. Tenslotte is het totaalgewicht van de bovenvermelde kaarten 1573 g, wat dan mooi uitgespaard is.
Moeilijkheidsgraad van de gevolgde route:
In België en Nederland waren 90% verharde weg, de rest onverhard (dolomiet e.d.) maar zeer goed berijdbaar.
Duitsland was een ander paar mouwen: de R1 gaat zéér dikwijls door bossen en wouden (Münsterland, Harz, Berlijnse voorsteden) en daar is de fietsweg meestal overhard en bij regenweer een slijkerige boel. Losse kiezel of grove steenslag is ook geen pretje. Bij fel zonlicht komt er daarbij de contrasten tussen open bosplekken en schaduw waarbij de ogen steeds op de proef worden gesteld om alle valkuilen tijdig te omzeilen. Mijn bandenmaat, Schwalbe Marathon Plus, maat 700x35c, is een strikt minimum. Een band met noppen, om de grip te verbeteren, is een pluspunt. Persoonlijk vindt ik dat Bikeline voor sommige stukken, vooral in de Harz, een neventraject mocht uitstippelen. Het is vooral het fietsen mét bagage dat hier veel stuurvaardigheid vereist: constant schakelen en tevens op de (smalle) weg blijven is geen sinecure. Op het parcours in de vroegere DDR kom je, vooral in dorpskernen, nog heel wat kasseiwegen tegen en dit in alle vormen en formaten. Tevens zijn er sommige fietswegen té smal zodat men soms moet afstappen om tegenliggers door te laten, zoniet geraakt men in de problemen (netels, struiken, beken ). Info: http://www.blaues-band.de/bode/index.htm?radweg_r1.htm
De terugweg door het Ruhrgebied is een pracht van een fietsweg, meestal op asfalt, hier en daar onverharde maar goed aangelegde boswegen.
Veiligheid:
Alle fietswegen liepen over autoluwe of autovrije wegen. In steden en dorpen zijn er natuurlijk de gebruikelijke kruispunten maar zelfs deze vormen geen echt probleem. Uitkijken blijft steeds de boodschap.
Natuur:
De fietsweg volgt dikwijls waterwegen: Schelde, Maas, Waal, Rijn, Weser, Elbe, Havel, Spree, Ruhr en kanalen. Daarbuiten gaat men door uitgestrekte bossen en natuurgebieden in het Münsterland, de Harz en de streek voor Berlijn.
Overnachting:
Op 2 overnachtingen in een jeugdherberg (Zoersel en Uden) en een overnachting bij Duitse vrienden in Werl na gebeurde alle overnachting op een camping waarvan de prijzen schommelden tussen 5,50 Euro tot 12 Euro/nacht. Allen waren goed tot zeer goed.
Eten en drinken:
Ik at meestal onderweg aan kiosken, bakkerijen e.d.: belegde broodjes. Fruit (bananen en gedroogd fruit) kocht ik dag na dag. Visconserven stonden ook op het menu. Isostar in poedervorm voor de drinkbussen. Ik heb slechts 4 keer warm eten gegeten s avonds.
Openbaar vervoer:
In Münster en in Berlijn gebruikte ik het openbaar vervoer. Een dagticket in Münster kost 4,30 Euro, in Berlijn 6,30 Euro (zone A en B), tot Potsdam (zone C) 6,80 Euro. In Münster kan men dit op de bus kopen, in Berlijn via de talrijke meertalige automaten die zowel munten als papiergeld (max. 10 Euro) aanvaarden. In Berlijn zijn er zelfs lijnen die 24u op 24 rijden. Een dagticket is geldig tot 3u s nachts. Men moet het slechts één keer ontwaarden en dan steeds laten zien bij elke overstap. Info: http://www.bvg.de/index.php/de/index.html
Voor de terugreis maakte ik gebruik van de trein. Een plaats op de IC-treinen moet steeds gereserveerd worden, zowel voor de fietser als voor de fiets zelf. Bij vroegboeking kan men een serieuze korting bekomen. Mijn reis (Berlijn Hamm) kostte normaal 122 Euro (fiets inbegrepen), maar doordat ik de reis 5 dagen voorheen had geboekt was de prijs 74 Euro. De reservering kost 4,50 Euro, de fiets kost 9 Euro voor een enkele rit en is onbepaald in afstand. Op de regionale treinen kunnen ook fietsen mee maar hier is een reservatie onmogelijk. Op de U- en S-Bahn in Berlijn is het meenemen van een fiets mogelijk en zelfs gratis, voor zover er plaatsen vrij zijn. Deze treinen waren nooit overvol. Op de ICE (Duitse TGV) kan geen fiets meegenomen worden, op de TGV en Thallys trouwens ook niet. Info: http://www.bahn.de/i/view/BEL/nl/index.shtml
Berlijn:
Een pracht van een stad, minstens evenwaardig aan Parijs. Potsdam heeft zelfs meerdere paleizen en kastelen op een 3-tal km afstand. De Kurfürstendamm heeft dan misschien niet de uitstraling van de Champs Elysées maar heeft wel een pak meer winkels. Berlijn heeft ook enorm veel groen, tot in het centrum toe. Men waant zich niet in een grootstad doordat er zoveel bossen en bomen staan.
Achteraan links: land- en fietskaarten, 1 vest, 2 korte broeken (3/4), 2 T-shirts, 1 pull, 1 pet, paar wandelschoenen, noodrantsoen.
Pech:
In Münster in het bos te snel geschakeld en een schakel van de ketting deels overgetrokken. Bij fietsenmaker nieuwe ketting laten zetten (28 Euro).
Voldoening:
Berlijn gaf me meer dan wat ik er van verwachtte. Het is een belevenis op zich. Ik ga er zeker nog eens terug, daarom niet per fiets. Berlijn mag zeker niet alleen aan WO II gekoppeld worden. Het vroegere keizerrijk is hier nog alom tegenwoordig, zeker in Potsdam.
En de volgende ?:
De Noordkaap zou het toppunt zijn, letterlijk en figuurlijk, maar het zou ook eens de Donau naar Wenen kunnen zijn. Europa heeft zoveel schoons voor fietsers. Mijn handpalmen kriebelen nu reeds.
Vertrek: 6.30 Aankomst: 19.40 Afstand: 176,26 km Gemiddelde: 16,29 km/u Tijd: 10u 49' Totaal: 1540,57 km
Het Brabantse trekpaard uit het Pajottenland, neen, niet J.L. Dehaene, die zou door mijn fietskader zakken of mijn spaken doen breken, ik bedoel mezelf, kwam deze morgen in me los ('k ben afkomstig van het Pajottenland) . Ik voelde het aan: vandaag naar de eindstreep en niet ergens tot rond Roermond om nog eens een stop te doen.
Ik had dit gevoel reeds bij mijn eerste fietstocht in '93 of '94. Op de terugreis van de Duitse Waddeneilanden vertrok ik van Den Haag in een ruk naar Gent: 216 km. 't Was toen 22u als ik er aankwam. Dat is dus het gevoel om je stal te rieken .
Alhoewel, ik heb echt tegen de weergoden moeten vechten als een duiveltje in een wijwatervat: na amper 20 km bleef het maar regen gutsen en dit tot voorbij Roermond, dus haast de helft van de rit was nat. En de felle Westenwind vlak voor mij was ook niet van de poes . Dus maar een tandje terugschakelen i.p.v. op het grote blad te fietsen.
Van Müllheim tot Duisburg fietste ik haast constant langs de Ruhr. In Duisburg viel het best mee om deze industriestad te overlappen. Na Duisburg kwam Krefeld aan de beurt en eens voorbij deze laatste kwam ik min of meer in een groenere omgeving .
Aan de grens met Nederland, in Brüggen, kwam ik nog aan de Britse basis waar ik een 30-tal jaren geleden met onze militaire marsploeg nog ben gaan wandelen.
Roermond was een bouwwerf: rijkswegen open, een strook van wel 8 km fietspad open. Dan maar naar een alternatief zoeken.
Het centrum van Peer is mooi veranderd. Maar eens het kruispunt in Hechtel, waar ik ettelijke keren op maneuver was, kwamen alle registers open, wind of geen wind. Rechts van mij de schietstanden en de tank-track waar ik veel stof heb geslikt maar ook de vettige hamburgers van Mie Tet, die er op het oefenveld met haar rijdende hamburgertent kwam staan.
En dan, na de ellendig lange rechte baan, zie je in de verte het knipperlicht aan het militaire benzinestation: Yes, we can !
Wat een zalig gevoel. It' s over. Dit was mijn laatste dagverslag. Een feed-back over deze reis volgt nog van thuis uit.
Beste mensen, 'k hoop dat jullie er 3 weken van hebben kunnen mee genieten ? En misschien tot volgend jaar, ergens, op twee wielen en met 6 fietstassen.
Vertrek: 8.00 Aankomst: 18.45 Afstand: 131,44 km Gemiddelde: 15,27 km/u Tijd: 8u 36' Totaal: 1364,31 km
Het was grijs weer en tegen het ontbijt begon het te regenen, eerst zacht maar daarna harder om harder. Tegen 8u afscheid genomen van onze Duitse vrienden om daarna toch nog eens naar ons appartement in Werl te gaan kijken. Door het slechte weer slechts 1 foto genomen. Daarna nog bij vrienden geweest die in diezelfde blok hebben gewoond. Tegen 8.45u richting Unna om daar de Ruhrtal Radweg te nemen. Deze was constant langs de Ruhr. Ook de camping waar ik nu ben ligt op 20m van de Ruhr. Na ongeveer 2u fietsen hield het op met regenen , zodat de Goretex-kledij uit kon.
Voor morgen gaat het een dubbeltje op zijn kant zijn. Volgens de GPS ben ik nog op 164 km van Leopoldsburg, zo goed als vlakke en goede wegen. Indien ik me goed voel, waag ik het morgen in 1 keer. Anders stop ik nog ergens rond Roermond voor een nachtje. Ik moet namelijk niet tot in Gent fietsen want Sonia komt vrijdag ook naar Limburg want haar ma heeft deze week verjaardag. Dus dit WE terug met de wagen naar Gent.
Leopoldsburg word dus mijn eindbestemming van deze reis. Daarna maak ik nog een feed-back over de reis.
Trein: Vertrek: 11.38 Aankomst: 17.42 / Fiets: Afstand: 21,34 km Totaal: 1232,87 km
Met weemoed trok ik de tentpiketten uit de grond. Dag Berlijn, dag broertje. Zoals Knut, de kleine ijsbeer, ben jij hier ook veel te vroeg heengegaan . Tot laters misschien...
Bij het vertrek uit het Tentstation hoorde ik dat het hun laatste seizoen op deze plek is. Een zeer gunstige plaats voor projectontwikkelaars, zo dicht bij het centrum. De grond is verko0cht maar ze beloofden mij om buiten het centrum te herbeginnen, ergens dicht bij een U- of S-Bahnstation .
Het instappen in de IC-trein was geen sinecure, maar doordat we met een 8-tal fietsers waren heeft iedereen wat meegeholpen. Onderweg herkende ik plekken waar ik op de heentreis nog heb gefietst .
Op de trein kwam een steward voorbij met wat lekkere bonbons (foto) als geste voor een kleine vertraging door werken aan het spoor. Bij de NMBS zouden ze zo dagelijks een paar paletten bonbons moeten weggeven .
De aansluiting in Minden naar Hamm was perfect op tijd, zodat ik tegen 19u in Werl-Büderich bij onze Duitse vrienden aankwam. Tijdens en na het eten nog heel veel kunnen vertellen over de reis, de familie, koetjes en kalfjes. 't Was een prachtige avond, veel te kort .
Ik ben Luc Kluge
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is gepensioneerd militair.
Ik ben geboren op 22/07/1952 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Recreatief fietsen, wandelen, koken.
In mei 2010 vertrok ik per fiets vanuit Gent naar Santiago de Compostela (E) om terug te keren tot Bilbao, Portsmouth (GB), Dover, weer per ferry naar Calais (F) en terug per fiets naar Gent.
Mijn volgende fietsreizen komen ook op deze blog.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek