Deel door ons uw liefde uit
aan wie honger heeft en pijn.
Laat ons waar verdeeldheid is
uw vredestichters zijn.
Ons verlangen is alleen,
Heer, maak ons hart bereid,
dat door heel ons leven heen
uw liefde wordt verspreid.
Deel door mij uw liefde uit,
aan een medemens die lijdt.
Leer mij meer vervuld te zijn
met uw bewogenheid.
Mijn verlangen is alleen,
Heer, maak mijn hart bereid,
dat door heel mijn leven heen
uw liefde wordt verspreid.
Openbaar uw koninkrijk
aan wie zoekt, aan arm en rijk.
Giet een stroom van liefde uit,
dat in ons en door ons, o Jezus,
uw liefde wordt verspreid.(2x)
Deel ons door uw liefde uit
tot de einden van de aard'.
Dat zich waar de dood nu heerst
nieuw leven openbaart.
Maak ons als uw werkers klaar
en sterk ons in de strijd,
tot wij mogen oogsten waar
uw liefde wordt verspreid.
Openbaar uw koninkrijk
aan wie zoekt, aan arm en rijk.
Giet een stroom van liefde uit,
dat in ons en door ons, o Jezus,
uw liefde wordt verspreid.(6x)
Deel door ons uw liefde uit,)
maak ons hart bereid. )4x
Deel door ons uw liefde uit,)
ja wij zijn bereid. )2x
Deel door mij uw liefde uit )
ja ik ben bereid. )2x
Wat ogen zien dringt binnenin het hart. Het kan ons blij maken of ook heel verdrietig. Het kan ons soms zo diep raken, dat we er ziek van zijn. Ogen zijn de vensters van ons hart. Wie ze opent voor het licht, voor de zon overdag, voor de mooie dingen en voor de sterren in de nacht, is een blij en gelukkig mens. Met licht en meer moois in onze ogen komt er kleur in ons anders zo grijze leven. Want onze ogen weerspiegelen de liefde van Jezus. Een liefde, door Hem gegeven!
Uit het hart
Jouw Hemelse Vader die je heeft geschapen, die zoveel van je houdt, weet alles wat er zich in jouw hart afspeelt. Hij begrijpt en kent jou volkomen, Hij vraagt je om de juiste keuzes te maken! Hij verlangt niets liever dat Hij fier zou zijn op jou, dat je het pad der wijsheid zou blijven volgen! Het is niet altijd gemakkelijk, en je hebt vooral lef & doorzettingsvermogen nodig, maar dit alles is niet te vergelijken, met het liefdevolle geschenk dat je zal verkrijgen! Hij weet nu wat je denkt & wat je nog zou willen 'plannen'... Daarom vraag ik je : ook voor mij komt de tijd dat ik het aardse zal verlaten. Maar zou je dan niet blij & verheugd zijn als je weet, dat ik in het Hemelse paradijs zal blijven wachten op... jou !!! Filip V. (26-09-04)
Jezus kwam ook in Nazaret, waar Hij was
opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging Hij op sabbat naar de synagoge.
Toen Hij opstond om voor te lezen, werd Hem de boekrol van de profeet Jesaja
overhandigd, en Hij rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat: De Geest
van de Heer rust op mij, want Hij heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede
nieuws te brengen heeft Hij mij gezonden, om aan gevangenen hun vrijlating
bekend te maken en aan blinden het herstel van hun zicht, om onderdrukten hun
vrijheid te geven, om een genadejaar van de Heer uit te roepen.
Hij rolde de boekrol op, gaf hem terug aan de dienaar en ging weer zitten; de
ogen van alle aanwezigen in de synagoge waren op Hem gericht.
Hij zei tegen hen: Vandaag hebben jullie deze schrifttekst in vervulling horen
gaan.
Allen betuigden Hem hun bijval en verwonderden zich over de genaderijke woorden
die uit zijn mond vloeiden, en ze zeiden: Dat is toch de zoon van Jozef?
En Hij zei tegen hen: Ongetwijfeld zullen jullie me dit gezegde voorhouden:
Geneesheer, genees uzelf. Doe alles waarvan wij gehoord hebben dat het in
Kafarnaüm gebeurd is, ook hier in uw vaderstad.
Hij vervolgde: Luister, Ik zeg jullie dat geen enkele profeet welkom is in
zijn vaderstad. Maar Ik zeg het jullie zoals het is: in de tijd van Elia, toen
de hemel drie jaar en zes maanden lang gesloten bleef en er in het land een
grote hongersnood uitbrak, waren er veel weduwen in Israël. Toch werd Elia niet
naar een van hen gezonden, maar naar een weduwe in Sarepta bij Sidon. En in de
tijd van de profeet Elisa waren er veel mensen in Israël die leden aan
huidvraat, maar niemand van hen werd gereinigd, behalve de Syriër Naäman.
Toen de aanwezigen in de synagoge dit hoorden, ontstaken ze in grote woede. Ze
sprongen op en dreven Hem de stad uit, naar de rand van de berg waarop hun stad
gebouwd was, om Hem in de afgrond te storten.
Maar Hij liep midden tussen hen door en vertrok.
In de synagoge van Nazaret
verklaart Jezus dat de woorden uit de profeet Jesaja nu in vervulling zijn gegaan.
Gods Geest rust op Hem. Hij is de gezalfde, de Christus, gezonden om de Blijde
Boodschap te verkondigen. In Nazareth vindt Hij geen gehoor, maar bij de
heidenen wel. Zijn boodschap is er voor allen
Jezus
rolde de boekrol op, gaf hem terug aan de dienaar en ging weer zitten; de ogen
van alle aanwezigen in de synagoge waren op Hem gericht. Hij zei tegen hen:
Vandaag hebben jullie deze schrifttekst in vervulling horen gaan.
Jezus
is verleden, heden en toekomst.
Hij heeft historisch gezien hier op aarde rond gelopen, Hij is vandaag aanwezig
in en onder ons, en Hij zal komen bij zijn wederkomst.
De woorden Vandaag hebben jullie deze schrifttekst in vervulling horen gaan.
gaan terug op de tijd dat Hij lijfelijk onder ons was, ze gaan ook over de
dagen van zijn wederkomst, maar ze gaan ook over de dag van vandaag.
Dat
is het mooie aan het evangelie: het is elke dag nieuw,
Maar Jezus zei: Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. -- Johannes 11:25-26
Jezus hield zijn
leerlingen volgende gelijkenis voor:
'Het zal met het Rijk der hemelen zijn als met een man die op reis ging, zijn
dienaren bij zich riep en het geld dat hij bezat aan hen in beheer gaf. Aan de een
gaf hij vijf talent, aan een ander twee, en aan nog een ander één, ieder naar
wat hij aankon. Toen vertrok hij.
Meteen ging de man die vijf talent ontvangen had op weg om er handel mee te
drijven, en zo verdiende hij er vijf talent bij. Op dezelfde wijze verdiende de
man die er twee had gekregen er twee bij. Degene die één talent ontvangen had,
besloot het geld van zijn heer te verstoppen: hij begroef het.
Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun rekenschap.
Degene die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem toe en overhandigde hem nog
vijf talent erbij met de woorden: Heer, u hebt mij vijf talent in beheer
gegeven, alstublieft, ik heb er vijf talent bij verdiend. Zijn heer zei tegen
hem: Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je
betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over
veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.
Ook degene die twee talent ontvangen had, kwam naar hem toe en zei: Heer, u
hebt mij twee talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er twee talent bij
verdiend. Zijn heer zei tegen hem: Voortreffelijk, je bent een goede en
betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein
bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van
je heer.
Nu kwam ook degene die één talent ontvangen had naar hem toe, hij zei: Heer,
ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet hebt gezaaid en oogst
waar u niet hebt geplant, en uit angst besloot ik uw talent te begraven;
alstublieft, hier hebt u het terug. Zijn heer antwoordde hem: Je bent een
slechte, laffe dienaar. Je wist dus dat ik maai waar ik niet heb gezaaid en
oogst waar ik niet heb geplant? Had mijn geld dan bij de bank in bewaring gegeven,
dan zou ik bij terugkomst mijn kapitaal met rente hebben terugontvangen. Pak
hem dat talent maar af en geef het aan degene die er tien heeft. Want wie heeft
zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs
wat hij heeft nog worden ontnomen. En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in
de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.
Laten we, om deze
parabel goed te verstaan, vertrekken van het woord talent. Dit woord roept iets
op dat je gegeven wordt. Een talent kan je niet kopen in een grootwarenhuis. Er
bestaat nergens een firma waar talenten gemaakt worden. Niemand in heel de
wereld heeft er een patent op. Talenten zijn aangeboren.
Wat uit de parabel nog het duidelijkst naar voor komt, is dat ieder mens
talenten van God meekrijgt. God gaat, wat dit betreft, aan niemand helemaal
voorbij. Van onszelf durven we niet zo vlug zeggen dat we talenten hebben. God
zegt: ieder mens heeft er. Wat meer is: het komt er niet zozeer op aan of je
vijf of twee of maar één talent hebt. De beloning is voor ieder dezelfde, zolang
je de gekregen talent(en) maar niet oppot of begraaft als dood kapitaal. Omdat
we van God allemaal talenten ontvingen, mogen we ons allemaal ook als een
bevoorrecht kind van God zien.
Een tweede les over
God is de volgende: God vertrouwt de mensen. Hij vertrouwt alles van zichzelf,
zijn rijkdom, zijn genade, zijn kracht, zijn liefde, en zijn
goedheid aan mensen toe. Hij wil het risico met ons lopen dat we er niets mee
doen. Het eigenaardigste van alles is: God maakt zijn beloning niet afhankelijk
van de vruchten die onze talenten opleveren. Die vruchten komen er gewoon bij.
Het enige wat God niet duldt, is dat we uit angst niets durven doen met de
gaven uit zijn hand.
In volle vertrouwen vraagt de Heer ons groei, aangroei. Hij rekent erop dat wij
de verantwoordelijkheid voor ons eigen leven werkelijk opnemen, de risico's
inbegrepen. Maar die zijn er zowel langs de kant van God als langs de kant van
de mensen.
Ten derde, zegt
Matteüs, de heer van de parabel is de Heer van het Rijk. De talenten die Hij ons
schenkt, geeft Hij met het oog op de uitbouw van het Rijk. We dienen ze te
gebruiken, niet ten bate van onszelf, maar van God. We mogen er nooit aan
voorbij gaan dat de Heer ons die talenten schenkt om zijn Rijk van liefde,
vrede en gerechtigheid te vestigen; een Rijk waar hardheid vervangen wordt door
goedheid, en egoïsme door voortdurende dienstbaarheid jegens God en de
medemensen.
Waar wij met ons vermogen om vrede te stichten ruzies vermijden, daar groeit
Gods Rijk. Wie het talent heeft om goed te doen en lief te hebben en dat ook
doet met het hart, handen en voeten, bouwt aan het Rijk Gods.
We zullen straks
verbaasd opkijken als onze God van trouw en vertrouwen tegen ons zegt: Voortreffelijk,
je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het
beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom
bij het feestmaal van je heer.
Jezus hield zijn leerlingen volgende gelijkenis voor:
'Het zal met het Koninkrijk van de hemel zijn als met tien
meisjes die hun olielampen hadden gepakt en erop uittrokken, de bruidegom
tegemoet. Vijf van hen waren dwaas, de andere vijf waren wijs.
De dwaze meisjes hadden wel hun lampen gepakt, maar geen
extra olie. De wijze meisjes hadden behalve hun lampen ook olie in kruiken bij
zich.
Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal
slaperig en dommelden ze in. Midden in de nacht klonk er luid geroep: Daar is
de bruidegom! Kom, ga hem tegemoet.
Dat wekte de meisjes en ze brachten hun olielampen in orde.
De dwaze meisjes zeiden tegen de wijze: Geef ons wat van jullie olie, want
onze lampen gaan al uit.
De wijze meisjes antwoordden: Nee, straks is er nog te
weinig voor ons en jullie samen. Zoek liever een verkoper en koop zelf olie.
Terwijl zij op olie uit waren, arriveerde de bruidegom, en
zij die klaarstonden gingen met hem naar binnen voor het bruiloftsfeest, waarna
de deur gesloten werd.
Enige tijd later kwamen ook de andere meisjes. Ze riepen:
Heer, heer, laat ons binnen!
Maar hij antwoordde: Ik ken jullie werkelijk niet.
Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en
op welk tijdstip hij komt.'
Naast waakzaamheid raadt Jezus de christenen ook wijsheid
en voorzichtigheid aan. De boodschap van het evangelie moet nu reeds in de
praktijk worden gebracht. Anders zullen wij niet klaar zijn wanneer de
bruidegom komt. De Kerk wordt hier bruid genoemd. Zij bereidt zich voor op de
komst van de bruidegom, Christus haar Heer.
Christus Jezus zal komen als onze verlosser en rechter aan
de grens van de tijd. Dan zullen we Hem ontmoeten, eens en voor altijd. Wie we
ook zijn, waar en hoe we ook geleefd hebben... de ontmoeting zal plaatsvinden.
Laten we dus waakzaam zijn.
De parabel handelt niet enkel over de ontmoeting met de
Heer bij ons sterven. Hij handelt ook over elk moment waarop we de Heer
ontmoeten of ervaren dat Hij op ons toekomt (nu dus bijvoorbeeld in zijn Woord
dat je zonet gelezen hebt in de lezingen van de dag). Jezus Christus is niet
alleen toekomst, Hij is ook heden en hier. Ook daarvoor moeten we waakzaam
zijn.
Ieder moment van de dag kan een moment worden van
eeuwigheid, een kans om God en de medemensen te dienen en hen te beminnen met
de liefde die de Allerhoogste ons toereikt.
Soms kan Hij opeens voor ons staan, klaar en helder en heel
bewust. Duidelijk klinkt dan de plotse roep "Daar is de bruidegom!"
Maar soms gebeurt het dat Hij als het ware op ons toesluipt
op zachte voeten. Opeens staat Hij dan stil naast ons, stil achter ons.
Of Hij gaat met ons mee zonder spreken, zonder zichtbaar of
hoorbaar teken. Maar Hij is er wel.
Het kan ook zijn dat ons geloof wankelt, dat ons bidden en
zelfs beminnen dor is, dat we twijfelen, enz... ook dan is Hij midden onder ons
en leidt Hij ons.
Hij is altijd tussen ons en in ons, als de aanwezige én de
komende.
Jezus sprak tot zijn leerlingen:
'Wees waakzaam, want jullie weten niet op
welke dag jullie Heer komt.
Besef wel: als de heer des huizes had geweten
in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn
en niet in zijn huis hebben laten inbreken. Daarom moeten ook jullie
klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet
verwacht.
Wie is die betrouwbare en verstandige dienaar
die de heer heeft aangesteld over zijn huispersoneel om hun op tijd te eten te
geven? Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn Heer komt. Ik
verzeker jullie: Hij zal hem aanstellen over alles wat Hij bezit.
Slecht is echter de dienaar die bij zichzelf
zegt: Mijn Heer blijft voorlopig nog weg, en die zijn mededienaren begint te
slaan en het met dronkaards op een slempen zet. Dan zal de Heer van die dienaar
komen op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent,
en Hij zal hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de huichelaars laten
ondergaan; daar zal hij met hen jammeren en knarsetanden.'
In een toespraak over de eindtijd, spoort Jezus ons
aan waakzaam te zijn en onze tijd goed te gebruiken. Wij kennen dag noch uur
van de laatste komst van de Heer.
Hoe
lieflijk is uw woning, HEER van de hemelse machten. Van verlangen smacht mijn
ziel naar de voorhoven van de HEER. Mijn hart en mijn lijf roepen om de levende
God.-- Psalmen 84:6-7
Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. -- Filippenzen 2:3-4
ens Matteüs
Uit het evangelie volgens Matteüs23, 13-22
13-22
'Wee jullie,
schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de
toegang tot het Koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar
laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe.
Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie bereizen landen
en zeeën om één enkele proseliet te winnen, en wanneer je hem eenmaal voor je
gewonnen hebt, wordt hij dankzij jullie tot een hellekind in het kwadraat.
Wee jullie, blinde leiders, jullie zeggen: Wanneer iemand zweert bij de
tempel, is dat niet geldig. Alleen wie zweert bij het goud van de tempel, is
aan die eed gebonden. Dwaas zijn jullie en blind, wat is nu van meer waarde:
het goud of de tempel die het goud geheiligd heeft?
Zo zeggen jullie ook: Wanneer iemand zweert bij het altaar, is dat niet
geldig. Alleen wie zweert bij de offergave die daarop ligt, is aan die eed
gebonden. Blind zijn jullie, wat is nu van meer waarde: de offergave of het
altaar dat de offergave heiligt?
Wie dus zweert bij het altaar, zweert daarbij en bij alles wat daarop ligt. En
wie zweert bij de tempel, zweert daarbij en bij degene die hem bewoont. En wie
zweert bij de hemel, zweert bij de troon van God en bij Hem die daarop gezeten
is.
Tot
driemaal toe herhaalt Jezus aan de Farizeeën: 'Wee jullie.' Want ze hebben meer
aandacht voor wetten dan voor mensen. Ze stapelen belofte op belofte,
onderlijnen die met krachtwoorden, maar God interesseert hen niet veel.
'Wee jullie.'
Wat
Jezus ten diepste aanklaagt is de huichalarij en het formalisme als doel. De
huichelarij die zegt God te dienen maar zichzelf dient, die zegt God te zoeken
maar zichzelf achterna loopt. Het formalisme dat mensen slaaf maakt van
praktijken zonden inhoud, een soort gewetenssusserij dat mensen in het gedacht
brengt goed en vroom bezig te zijn, maar in werkelijkheid zijn ze slaaf van wat
ze de wet noemen. Ze zijn als appels van buiten glanzend en mooi, maar leeg en
smaakloos vanbinnen.
Bij
Jezus gaat het om de Gods-ontmoeting. Hij heeft het gebed niet afgeschaft maar
wil dat er met het hart wordt gebeden. Niet slaafs, maar van harte, van
Aangezicht tot aangezicht, in volle ontmoeting met de Vader, gericht op een
liefdevol leven.
Deze weg gebeurt doorgaans in stilte, zonder al te veel op te vallen,
gewoonlijk ook zonder al te luid alleluia. Dikwijls is het zelfs een weg van
droogte, van dorst naar de Levende.
Het heeft niets met huichelarij of formalisme te maken. Het heeft met het hart
te maken.
Het
christendom is een hartelijke godsdienst, een godsdienst van het hart, van Hart
tot hart, in Christus' Naam.
67 Jezus vroeg nu aan de twaalf: Willen jullie soms
ook weggaan?68 Simon Petrus gaf antwoord: Naar wie zouden we
moeten gaan, Heer? U spreekt woorden die eeuwig leven geven,
Filippus
kwam Natanaël tegen en zei tegen hem: We hebben de man gevonden over wie Mozes
in de wet geschreven heeft en over wie ook de profeten spreken: Jezus, de zoon
van Jozef, uit Nazaret!
Uit Nazaret? zei Natanaël. Kan daar iets goeds vandaan komen?
Ga zelf maar kijken, zei Filippus.
Jezus zag Natanaël aankomen en zei: Dat is nu een echte Israëliet, een mens
zonder bedrog.
Waar kent u mij van? vroeg Natanaël.
Jezus antwoordde: Ik had je al gezien voordat Filippus je riep, toen je onder
de vijgenboom zat.
Rabbi, U bent de Zoon van God, U bent de koning van Israël! zei Natanaël.
Jezus vroeg: Geloof je omdat Ik tegen je zei dat ik je onder de vijgenboom zag
zitten? Je zult nog grotere dingen zien.
Waarachtig, Ik verzeker jullie , voegde Hij eraan toe, jullie zullen de
hemel geopend zien, en de engelen van God zien omhooggaan en neerdalen naar de Mensenzoon.
De eerste
leerlingen van Jezus trokken anderen aan. Maar beslissend voor de
geloofsovergave blijft, zoals bij Natanaël, de ontmoeting met Jezus zelf. Hij
ervaart doorheen de menselijke gestalte van Jezus iets diepers en wordt erdoor
getroffen, zodat hij anders gaat denken en leven. Wie zich bekeert tot Jezus
zal de hemel open zien en Gods glorie aanschouwen.
Nathanaël zat onder de vijgenboom. Wellicht in Kana waar hij woonde.
Jezus zei: 'Ik had je al gezien vóórdat Filippus je riep, toen je onder de
vijgenboom zat', zo hoorden we vandaag.
Voor de vrome Jood was het een gebruikelijke plaats
om zich bezig te houden met de dingen van God. Met zijn laag neerhangende
takken kon je er ongestoord en ongezien je wijden aan de studie van de Schrift.
Het is een plek van vrede. Ongetwijfeld heeft Nathanaël daar onder de
vijgenboom zijn verlangen naar de Komende gevoed.
Hij heeft zijn verwachting levend gehouden. Hij heeft gebeden om de komst van
de Messias.
En dan wordt hij geroepen om de Messias te zien en te ontmoeten.
Het is goed voor ieder van ons om zo'n vijgenboom
te hebben. Om een plek van rust te hebben, een plek van overdenking en gebed.
Een plek waar je her-innerd wordt aan de vrede met God en waar je die vrede
kunt oefenen. Een plek ook waar je jezelf voorbereidt op zijn komen in jouw
leven.
God heeft immers Zijn eigen Zoon niet ontzien, maar Hem uitgeleverd terwille van ons allemaal. Zal Hij, nu Hij Zijn Zoon heeft gegeven, ons dan ook niet alles geven? Romeinen 8:32HTB
Wijsheid heeft haar huis gebouwd, zeven zuilen heeft ze
uitgekapt. Ze heeft haar vee geslacht, haar wijn gemengd, haar tafel heeft ze
gedekt.
Haar dienaressen heeft zij de stad in gestuurd, zelf roept zij vanaf de hoogste
plaats: Onnozele mensen, kom toch deze kant op.
Wie geen verstand heeft roept ze toe: Kom, eet het brood dat ik je geef,
drink de wijn die ik heb gemengd. Wees niet langer zo onnozel, leef, en betreed
de weg van het inzicht.
Toen God door de Wijsheid zijn volk
bezocht, was Hij het en niet de mensen, die het eerst het voedsel van inzicht
en leven schonk. Toen Hij ons bezocht door zijn Zoon, heeft deze ons eigen
lichaam en zijn eigen bloed als voedsel voor het eeuwig leven gegeven.
Er kwamen enkele Farizeeën op Jezus af om Hem op de proef te
stellen. Ze vroegen: Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden
verstoten?
Hij zei: Hebt u niet gelezen dat de Schepper de mens bij het begin mannelijk
en vrouwelijk heeft gemaakt?
En Hij vervolgde: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich
hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; ze zijn dan niet langer
twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.
Toen vroegen ze hem: Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een
scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?
Hij antwoordde: Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u
toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest.
Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel,
tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.
Hierop zeiden zijn leerlingen: Als het met de verhouding tussen man en vrouw
zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen.
Hij zei tegen hen: Niet iedereen kan deze kwestie begrijpen, alleen degenen
aan wie het gegeven is: er zijn mannen die niet trouwen omdat ze onvruchtbaar
geboren werden, andere omdat ze door mensen onvruchtbaar gemaakt zijn, en er
zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met
het oog op het Koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen
het begrijpen!
Het huwelijk is
een onverbrekelijke band tussen man en vrouw. Zo heeft God het gewild. Het is
geen eenvoudig kontrakt dat kan verbroken worden. God zelf was trouw tegenover
zijn volk. Die trouw vraagt Hij ook van man en vrouw tegenover elkaar
Wanneer twee mensen verliefd worden kan het
ervan komen dat ze kiezen om te trouwen. 'Zij ' kiezen, maar wat er gebeurt bij
het altaar is niet van hen. God is daar werkzaam. Hij maakt deze twee mensen
tot één. Zij doen dat niet zelf, het is iets dat aan hen gebeurt, puur gave.
Dat is de kern van het sacrament van het huwelijk.
Bedoeling is dat de twee geliefden dagelijks
putten uit dit sacrament. Het is zoals een doopsel, elk sacrament is een bron
van levend water die niet ophoudt genade te schenken. Vandaar
het belang bij deze bron te blijven, in goede
en kwade dagen.
Dit laatste is niet vanzelfsprekend, een hele opdracht !
Liefde is gave, maar tevens een opgave, waar
dagelijks aan gewerkt moet worden, waar veel in ver- en gedragen moet worden.
Het is een weg waaraan getimmerd moet worden doorheen alle fases van het leven.
In het huwelijk kan een koppel getuigen van
Gods trouw aan de mens. Zij zijn als het ware beeld van deze trouw.
Vrienden, omdat God ons zulke geweldige beloften heeft gedaan, moeten wij ons afkeren van alles wat ons lichamelijk en geestelijk bevuilt. Wij moeten onszelf reinigen door ontzag voor God te hebben en ons volkomen aan Hem te geven. 2 Corinthiër 7:1HTB
eerste brief van Paulus aan de Korintiërs
15, 20-26
Broeders en zusters,
Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.
Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood
er gekomen door een mens. Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door
Christus allen levend worden gemaakt.
Maar ieder op de voor hem bepaalde tijd: Christus als eerste en daarna, wanneer
Hij komt, zij die Hem toebehoren.
En dan komt het einde en draagt Hij het koningschap over aan God, de Vader,
nadat Hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft.
Want Hij moet koning zijn totdat God alle vijanden aan zijn voeten heeft
gelegd. De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood
Als eerste en voornaamste
Christus, vervolgens zij die Christus toebehoren.
Ik ben LUC, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Lucky.
Ik ben een man en woon in Moorsele (belgie) en mijn beroep is RUST........
Ik ben geboren op 30/12/1952 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: computer,,Muziek Fietsen en proberen niet mijn wil te doen maar deze van de Heer.
ben gehuwd met fabienne
De Geest van God is geen spookbeeld of hersenschim. Hij is onder ons aanwezig, voelbaar en tastbaar. Hij spreekt soms uit de blik in onze ogen. Je ziet hem in de mensen die verdraagzaam zijn en respectvol omgaan met elkaar. Je voelt hem in dat liefdevolle gebaar of die hartelijke handdruk. De Geest van God is de scheppende kracht die bruggen slaat over de diepste kloven, die mensen bij elkaar brengt en conflicten ombuigt in begrip en verzoening. Het is de energie die bergen kan verzetten en mensen boven hun kleinheid uittilt - de levensadem van God die mensen bezielt en in beweging zet.
Afscheid nemen is verdrietig, afscheid nemen is niet fijn afscheid nemen is iemand verlaten bij wie je graag zou willen zijn.
Afscheid nemen is die blik vol liefde en die aai over je bol afscheid nemen zijn die tranen je schiet er helemaal van vol.
Afscheid nemen zijn die woorden "Ik hou van jou, dag lieve schat. Je bent altijd bij me, want jij zit hier, diep in m'n hart."
Soms is het afscheid maar voor even soms voorgoed of voor een lange tijd maar wat je samen hebt mogen beleven dat raak je echt, nee nooit meer kwijt.
Parel
Je bent een parel, die zeer kostbaar is je naam staat onuitwisbaar in Mijn hand geschreven. Ik heb je zelf gemaakt om tot Mijn eer te leven je bent een parel, die zeer kostbaar is.
En eens zal Ik je roepen aan Mijn zij Mijn kind die roeping is zo hoog verheven. Uit liefde gaf ik jou Mijn eigen leven, ja, eenmaal zul je stralen aan Mijn zij.
Je bent nu nog op reis, het einddoel is in zicht, houd Mij maar stevig vast en luister naar Mijn stem. Aan d’einder gloort het nieuw Jeruzalem, daar zul je eeuwig leven in Mijn licht.
Je bent een parel, die zeer kostbaar is.
Dit gedicht is voor jou! Als je je alleen voelt je hart gebroken is of bezeerd als je bang bent voor wat komen gaat als je lief hebben hebt verleerd als je jezelf niet durft te zijn als je verteerd wordt door verdriet dan is dit gedicht voor jou want God vergeet je niet Hij wacht op je hij kent je vragen Hij zegt: “geef mij je last, dan kunnen we het samen dragen”. En langzaam zul je merken daar kun je van op aan, dat jij alleen nog je rugtas vasthoudt de inhoud is naar Hem overgegaan Als je je bedrogen voelt eenzaam en heel klein als je door de bomen het bos niet meer ziet en er misschien zelfs niet meer wilt zijn als je verstrikt zit in de netten van de zonde en niet weet hoe je daar uit moet geraken dan is dit gedicht voor jou Jezus zal het in orde maken Hij weet als geen ander hoe pijn voelt en wat een mens soms moet doorstaan Voor jou en mij is Hij uit liefde door enorm zware beproevingen gegaan Hij kijkt naar jou met een bewogen hart en een liefdevolle blik in Zijn ogen en wacht tot je Hem vragen zult je tranen te gaan drogen Dit gedicht is voor jou. Waarom? Is misschien je vraag. omdat God ontzettend van je houdt, grijp toch Zijn uitgestoken hand vandaag….