Dit oldtimerstatuut geldt voor
voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, niet voor klassieke
voertuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles
uiteraard bij het oude.
Wat verandert er allemaal?
a) Leeftijd van de oldtimer
Vroeger werden auto's, auto's
voor dubbel gebruik en minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl
militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten zijn. Dat
onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut is de minimum leeftijd voor
alle categorieën van voertuigen vastgelegd op 25 jaar.
B) Gebruik Oldtimer
Vroeger bleef het gebruik van een
oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van
25 kilometer, tussen zonsopgang en ondergang, in het kader van een behoorlijk
toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie
te begeven. onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. dit
dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie
te zijn.
Dit zijn heldere regels die amper
ruimte laten voor interpretaties.
Daarmee is het dus eindelijk
gedaan met die soms complexe politiecontroles.
Toch zijn er enkele duidelijk
gedefinieerde beperkingen.
Nog steeds blijven oldtimers
uitgesloten van bepaalde toepassingen:
commercieel en professioneel gebruik;
woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis
vervoer;
gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
Om alle misverstanden te
vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :
commercieel gebruik verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of
persoonlijk financieel gewin;
professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de
bedrijfsvoering;
woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door
studerenden.
Het begrip 'gelijkgesteld gratis
vervoer' refereert naar de bedrijfswereld, waar chauffeurs in dienst het
personeel naar een bepaalde werkplek of werf brengen. Dit handelt dus niet over
mensen die gratis passagiers meenemen in hun oldtimer.
Voor voertuigen uitgerust met
rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten
binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.Kort
samengevat kunnen oldtimers dus dag en nacht rijden, behalve als ze worden
gebruikt voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of
woon-schoolverkeer.
De eerder aangekondigde
3-jaarlijkse periodieke keuring voor voertuigen vanaf 15.06.1968 werd uit het
project geschrapt.
De BFOV raadt iedereen aan om
zijn oldtimer te gebruiken als een goede huisvader. Dat is de beste manier om
nog lang van onze hobby te blijven genieten.
De BFOV bedankt graag alle gesprekspartners
voor de constructieve medewerking die tot dit mooie resultaat heeft geleid, en
alle liefhebbers die zoveel vertrouwen hebben geschonken in onze federatie en
zoveel geduld hebben gehad.
Om extra complicaties te
vermijden voegen we in bijlage een foldertje dat u best in uw voertuig bewaart.
De kans bestaat immers dat niet alle politiediensten meteen van de nieuwe
regeling op de hoogte zijn.
Voor alle info : 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva.be
Peeter Henning
CEO BFOV
Belangrijk document om in uw
voertuig te bewaren bij eventuele politiecontrole
Het nieuwe oldtimerstatuut
Wijziging KB 15.03.1968 - Belgisch Staatsblad dd 26/06/2013 - In voege sinds
01/07/2013
Dit oldtimerstatuut geldt enkel
voor voertuigen ingeschreven onder een O-plaat.
a) leeftijd van de oldtimer
Minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen werd vastgelegd op
25 jaar.
B) Gebruik oldtimer
Vroeger bleef het gebruik van een
oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van
25 kilometer, tussen zonsopgang en ondergang, in het kader van een behoorlijk
toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie
te begeven. Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient
niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te
zijn. Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.
Nog steeds blijven oldtimers
uitgesloten van bepaalde toepassingen:
commercieel en professioneel
gebruik;
woon-werkverkeer en
woon-schoolverkeer;
bezoldigd vervoer en met
bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
gebruik als werktuig of
werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten
Om alle misverstanden te
vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :
commercieel gebruik verwijst
naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
professioneel gebruik: elk
gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
woon-werkverkeer: de
verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
woon-schoolverkeer: de
verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.
Voor voertuigen uitgerust met
rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten
binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.
c) keurings Bewijs
De oldtimers ingeschreven onder
een O-plaat hebben geen keuringsbewijs met vermelding van een
geldigheidsdatum maar enkel een groen keuringsbewijs met vermelding Staat van
het voertuig
Voor alle info :
BFOV vzw - 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva.be - www.bfov.be
Peeter Henning
CEO BFOV! !! !
Het nieuwe oldtimerstatuut
De meest gestelde vragen
Beste WIM
Het nieuwe
oldtimerstatuut is in voege sinds 1 juli maar het blijkt dat er nog een paar
onduidelijkheden zijn die we willen ophelderen.
Op donderdag 04.07.2013 hadden
we een nieuwe overlegvergadering met de FOD Mobiliteit en Vervoer en de GOCA
waar een aantal punten verduidelijkt werden.
We hernemen hieronder de
meest gestelde vragen die ons gesteld werden tijdens deze eerste week. We
verzoeken u de vragen en de antwoorden aandachtig te lezen.
Peeter Henning
CEO BFOV
1. Wat met de straal van
25 km?
Gelet op het feit dat de
oude wettekst vervangen werd door de nieuwe is er geen sprake meer van de
straal van 25 km en valt deze beperking dus weg..
2. Mag ik met de O-plaat
in het buitenland rijden?
Ja want de O-plaat is
een gewone nummerplaat die geldig is in het buitenland.
3. Mag ik een aanhangwagen
of caravan trekken met mijn oldtimer ingeschreven met een O-plaat?
Ja dit is toegelaten.
4. Wat is het sleepgewicht
van mijn oldtimer?
Tot op heden werd er
geen sleepgewicht toegekend voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat.
De BFOV heeft tijdens de onderhandelingen steeds gepleit om een sleepgewicht
toe te kennen aan deze oldtimers teneinde onnodige discussies te
vermijden. Een voorakkoord bestaat erin om een sleepgewicht toe te kennen
hetzij via :
- een bestaand PVG
nummer
- de eventuele
vermelding ervan op een identificatieplaatje
- het onderhouds- of
handleidingboekje van het voertuig of zelfs aan de hand van aangetoonde
documentatie
- een formule die
toegepast wordt door de GOCA op basis van artikel 21 van het KB 15.03.1968
Momenteel wordt er
gewerkt aan een nieuwe instructie om dit sleepgewicht te bepalen. Van zodra
deze instructie in voege zal treden zullen we u hieromtrent zeker tijdig informeren.
5. Is mijn trekhaak
onderworpen aan een periodieke keuring zoals dit voorzien is voor moderne
voertuigen?
Neen, de periodieke
keuring is niet van toepassing, noch voor de oldtimer zelf, noch voor de
trekhaak.
6. Erratum BFOV : Document
'Staat van het voertuig'
Tijdens onze
communicatie van 26.06.2013, hebben we een flyer opgesteld die u kon afprinten
om toe te voegen aan uw boorddocumenten.
Het puntje C op dit
document maakte melding van het feit dat de oldtimers met een O-plaat een
keuringsbewijs 'Staat van het voertuig genaamd' moesten bezitten. De
meeste voertuigen ingeschreven met een O-plaat zijn sowieso in het bezit van
dit document en dit wordt nu rechtstreeks afgeleverd bij elke nieuwe
inschrijving.
Maar, tijdens de
overschakeling naar de Europese nummerplaat hebben vele liefhebbers hun oude
traditionele nummerplaat omgewisseld voor een Europese O-plaat en dit door
middel van een administratieve procedure ZONDER dat de oldtimer een technische
keuring moest ondergaan.
Tijdens onze
overlegvergadering op donderdag 04.07.2013, werd de beslissing genomen dat deze
liefhebbers zich niet naar de technische keuring moeten begeven, noch in het
bezit hoeven te zijn van het document 'Staat van het voertuig'. Het feit
dat de oldtimer een O-plaat bezit is voldoende om aan de ordediensten aan te
tonen dat het voertuig vrijgesteld werd van een periodieke keuring.
We hebben intussen onze
folder aangepast die u opnieuw kan afprinten via de volgende link: klik hier.
Opgelet: in het magazine
dat onderweg is werd de oude folder nog toegevoegd. We zullen een nieuwe
drukken en meesturen met ons magazine van de maand augustus.
7. Wat mag de technische
keuring controleren met het oog op het bekomen van een O-plaat?
De verschillende
keuringsstations moeten de instructie toepassen van de FOD Mobiliteit en
Vervoer. Er is een nieuwe instructie in de maak teneinde deze gelijk te
schakelen met de nieuwe wetgeving en van zodra deze van toepassing is zullen we
u hierover informeren.
Intussen blijft de
volgende instructie van toepassing: klik hier.
8. Attest
'Oldtimerverklaring'
We melden u dat de
Oldtimerverklaring geen enkele waarde meer heeft gezien deze nog de oude
wettekst weergeeft. U hoef deze verklaring dus niet meer mee te sturen
met het roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig gezien deze
voorzien wordt van de stempel 'Enkel Oldtimer'.
9. Hoe overschakelen van
het gewone statuut naar het oldtimerstatuut?
Veranderen van statuut kan
enkel door het voertuig aan te bieden aan de technische keuring en om alzo een
herinschrijving aan te vragen als oldtimer. U ontvangt op de keuring een
roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig dat u moet
overhandigen aan de verzekeringsmakelaar. De verzekeringsmakelaar vraagt
de nieuwe O-plaat aan die u door Bpost thuis of op een plaats naar keuze
geleverd zal worden. U dient wel 30 EUR te betalen aan de postbode.
Het is raadzaam om deze wijziging
aan te vragen tijdens de maand waarin u het voertuig op uw naam destijds heeft
ingeschreven, dit om te vermijden dat u twee maal een forfaitaire
verkeersbelasting zou moeten betalen. Bijvoorbeeld: het voertuig werd op
uw naam ingeschreven op 15/09/2009, ga over tot de wijziging tijdens de maand
september.
Er wordt geen bijzondere
inverkeersbelasting (BIV) geheven gelet op het feit dat het om een
herinschrijving gaat op naam van dezelfde titularis.
10. Mijn oldtimer is nog
steeds voorzien van een traditionele nummerplaat (dus geen O-plaat). Ik heb
nooit stappen ondernomen om deze om te wisselen naar een Europese
O-plaat. Ik bezit al dan niet de toenmalige oldtimerverklaring. Ik
ben niet meer naar de keuring geweest sinds x-aantal jaren. Ben ik in
regel met de huidige wetgeving?
Neen, u bent helemaal
niet meer in regel met de huidige wetgeving. Uw voertuig wordt trouwens
aanzien als een gewone personenauto en niet als oldtimer! Hierdoor is de
geldigheidsdatum van de technische keuring vervallen zelfs indien u destijds
kon genieten van een vrijstelling door middel van de oldtimerverklaring.
Wat nu?
- u kan opnieuw naar de
keuring gaan met het oog op een jaarlijkse keuring waar u dan een geldig
keuringsbewijs zal ontvangen.
- u kan naar de technische
keuring gaan met het oog om een O-plaat aan te vragen - zie procedure hernomen
in vraag nr 9
11. Bestaan er O-platen
voor gemotoriseerde twee- of driewielers?
Neen nog niet maar we
werken momenteel aan een oldtimerstatuut voor de gemotoriseerde twee- of
driewielers en waar er een O-plaat zal ontstaan voor deze voertuigen
(motorfietsen en bromfietsen).
Dit vergt een aanpassing
van het Koninklijk besluit van 10.10.1974 die verschillend is van het onlangs
aangepaste KB in verband met het nieuwe oldtimerstatuut. We houden u op
de hoogte van de vooruitgang van dit dossier.
12. Mag ik occasioneel een
huwelijk rijden met een O-plaat?
Voor zover het vervoer
occasioneel gebeurt (+/- 2 keer per jaar) en waarvoor geen vergoeding betaald
wordt, en dat het om een vriendendienst gaat voor een lid van uw club of een
lid van de familie, is dit uiteraard toegelaten.
Vanaf het ogenblik dat u
de oldtimer geregeld gaat gebruiken voor het rijden van huwelijken en dit tegen
vergoeding, dan is dit verboden met een O-plaat en dient de oldtimer aanzien te
worden als ceremoniewagen.
13. Ik heb mij aangeboden
aan de technische keuring met een bedrijfsvoertuig van minder dan 30 jaar oud
maar men heeft geweigerd mijn oldtimer te keuren.
Inderdaad er zijn een
aantal liefhebbers die huiswaarts mochten keren zonder keuring. De BFOV
heeft inlichtingen ingewonnen bij de GOCA en het blijkt dat de informatica nog
niet aangepast werd aan de nieuwe wetgeving. Ze vragen nog een aantal
weken geduld voor dit type van voertuigen.
14. Quid met de
landbouwvoertuigen van meer dan 25 jaar onder een normale nummerplaat?
Na het in voege stellen
van de nieuwe G-nummerplaat van rode kleur, zijn er nog een aantal nieuwigheden
op komst voor de landbouwvoertuigen, zoals bijvoorbeeld een verplichte
periodieke keuring.
Dankzij de tussenkomst
van de BFOV is het momenteel voorzien dat de liefhebbers van deze
oldtimertraktoren vrijgesteld zullen worden van de periodieke keuring en
dat ze nog steeds zullen kunnen gebruik maken van de verminderde belastbare
rode diesel voor zover de minder dan 3,5 ton wegen en meer dan 25 jaar zijn en
ingeschreven onder een O-plaat.
Van zodra we de
wetteksten bezitten zullen we hierop uitgebreid terug komen.
NIEUW VANAF 1 SEPTEMBER
Misschien heeft u het
gelezen of gehoord via de media maar vanaf 1 september zal er een nieuw
inschrijvingsbewijs ingevoerd worden en dit bij elke nieuwe inschrijving. Het
nieuwe inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen waarvan het eerste deel zich
aan boord van het voertuig zal bevinden en het tweede deel op een beveiligde
plaats. Bij verkoop van het voertuig dienen de twee delen aanwezig te
zijn.
Het nieuwe
inschrijvingsbewijs zal gratis afgeleverd worden bij elke nieuwe inschrijving
maar zal betalend zijn indien de eigenaar een duplicaat zal aanvragen.
We komen hier uitgebreid
op terug in ons magazine Retro Classic News van de maand augustus.
We hopen dat we de
meeste vragen overlopen hebben maar blijven uiteraard ter beschikking voor
bijkomende info.
BFOV
Utiliser l'ancêtre en bon père de famille!
Ne changez pas votre comportement actuel et songez à ce que votre
ancêtre soit utilisé dans le cadre de votre passion. Pensez également à
l'environnement et à l'image positive du collectionneur
Le NOUVEAU STATUT ANCÊTRE est arrivé!
BRUXELLES Après sept ans de négociations, la FBVA a enfin pu finaliser
le nouveau statut ancêtre. Suite à la publication au Moniteur Belge dd
26/06/2013, le nouveau statut entre en vigueur le 01/07/2013 et offre aux
collectionneurs un usage plus libéralisé de leur ancêtre.
Ce nouveau statut ancêtre est d'application pour tous les véhicules
immatriculés en plaque "O", et ne s'applique pas aux véhicules de
plus de 25 ans sous une immatriculation normale pour lesquels les règles ne
changent bien entendu pas.
Qu'est ce qui change?
a) L'âge de L'ancêtre Jusqu'à présent, les voitures, voitures mixtes et
minibus étaient considérés comme ancêtre à partir de 25 ans, tandis que les
véhicules militaires et utilitaires devaient avoir atteint l'âge minimal de 30
ans. Avec le nouveau statut ancêtre, il n'y a plus de différence puisque l'âge
minimal requis devient 25 ans pour toutes lescatégories de véhicules.
B) L'Usage du véhicule ancien
Jusqu'à présent, l'usage de l'ancêtre en plaque "O" était
limité à faire des essais dans un rayon de 25 kms, entre le lever et le coucher
du soleil, en vue d'une manifestation dûment autorisée, ou pour se rendre à une
manifestation dûment autorisée. avec le nouveau statut, les ancêtres pourront
être utilisés jour et nuit sur les routes et il n'est plus nécessaire que cela
doive se faire dans le cadre d'une manifestation dûment autorisée.
Les nouvelles règles sont claires et ne prêtent pas à interprétation.
Finies les discussions parfois très difficiles lors d'un contrôle routier des
services de police. Mais il y a bien entendu encore quelques restrictions bien
définies.
Ces véhicules ne peuvent pas être utilisés aux fins suivantes :
usage commercial et professionnel ;
déplacements domicile-travail et domicile-école ;
transports rémunérés et transports gratuits assimilés à des transports
rémunérés de personnes ;
usage comme machine ou outil ainsi que pour des missions
dintervention.
Pour éviter les malentendus, plusieurs définitions ont été ajoutées à
l'AR 15.03.1968 :
« usage commercial » : toute utilisation visant un profit financier
commercial ou personnel ;
« usage professionnel » : toute utilisation en vue de lexercice dune
activité professionnelle ou de lexploitation dune entreprise ;
« déplacements domicile-travail » : les déplacements depuis et vers le
lieu de travail ;
« déplacements domicile-école » : les déplacements des étudiants
depuis et vers un établissement scolaire.»
La mention 'transports gratuits assimilés à des transports rémunérés de
personnes ' se réfère aux employeurs qui conduisent leur personnel vers un lieu
de travail ou chantier. Cela ne veut donc pas dire qu'il est interdit de
transporter des passagers à bord de votre ancêtre.Pour les véhicules à
chenilles, lusage est limité aux manifestations dancêtres et à faire des
essais réalisés dans un rayon de 3 kms autour du lieu dentreposage du
véhicule.
Pour conclure, les ancêtres pourront dorénavant être utilisés jour et
nuit, mais pas à des fins commerciales ouprofessionnelles, ni sur le trajet
domicile - chemin du travail ou domicile - école.
Le contrôle technique périodique pour les véhicules immatriculés à
partir du 15.06.1968, annoncé auparavant, est supprimé du projet. La FBVA
conseille à tous les collectionneurs d'utiliser l'ancêtre en bon père de
famille, ce qui nous permettra de pouvoir vivre longuement notre passion. La
FBVA remercie tous les services qui ont collaboré de façon constructive à
obtenir ce résultat et également les collectionneurs pour leur patience et
soutien à notre fédération.Nous joignons un dépliant à garder à bord du
véhicule en vue d'éviter toutes discussions lors d'un contrôle routier, étant
donné qu'il est possible que tous les policiers ne sont pas au courant de cette
nouvelle règlementation.
Pour toutes les infos : 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva.be
Peeter Henning
CEO FBVA
Le nouveau statut
ancêtre
Les questions
souvent posées
Cher WIM,
Le nouveau statut est d'application depuis le 1er juillet mais il nous
semble que vous avez encore besoin d'éclaircissements sur certains
points.
Ce jeudi 04.07.2013 une nouvelle réunion avec l'SPF mobilité et
transports et le GOCA a eu lieu où nous avons pu éclaircir certains sujets.
Nous reprenons ci-après les questions souvent posées lors de cette
première semaine.
Nous vous prions de lire attentivement les questions et réponses.
09-07-2013, 00:00
Geschreven door MGDrivers 
Reageren (0)
|