De hulde aan het standbeeld van Pierre De Geyter, componist van 'De Internationale' aan de vooravond van 1 Mei 2017 aan het Miat.
Morgenrood zingt met volle overtuiging
Het publiek zingt uit volle borst mee
Morgenrood stapt al zingend op in de Een Mei stoet
Morgenrood
S-Plus senioren zanggroep
12-04-2012
commentaar bij de liederen voor de hulde aan Pierre De Geyter
De twee eerste liederen die we op de jaarlijkse hulde aan Pierre De Geyter brengen zijn klassieke strijdersliederen uit de beginperiode van de opkomende arbeidersbeweging.
Onze vriendin Denise Deweerdt schreef hierover in de heruitgave van
Het oude socialistische lied van de Germinalreeks uit de jaren 1950
dat de teksten hier en daar naïef kunnen lijken, de melodie soms sentimenteel, maar dat wie bij machte is de drang naar verlossing te onderkennen in deze liederen, er ook nu nog geestkracht en liefde voor onze socialistische beweging kan uit putten.
Dat blijkt ook uit het oude lied van hoop: Wij schrijden onder
t sterrenheir, uit het Duits vertaald door Margot Vos.
Beter bekend en dichter bij ons klinkt de Achturenmarsch. De tekst van dit wervend strijderslied uit de jaren 1900 is van leraar en auteur Aimé Bogaerts, de latere hoofdredacteur van het dagblad Vooruit, die voor de socialistische beweging verschillende liederen en cantates schreef, onder andere op muziek van de bekende componist Jef Van der Meulen.
Bella ciao (Schoonheid tot ziens) is een Italiaans strijdlied, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in Italië populair werd onder de partizanen die zich verzetten tegen het fascisme en nationaalsocialisme.
De herkomst van het lied is onzeker. Mogelijk is het afgeleid van een ouder lied op dezelfde melodie, ook Bella Ciao geheten, over de misstanden in de rijstoogst in Noord-Italië in de 19de eeuw, waar vrouwen van lagere stand onder barbaarse omstandigheden slecht betaalt seizoenswerk verrichten.
We brengen dit meeslepende en emotionele partizanenlied in een mooie Nederlandse vertaling.
Met het laatste lied brengen we u een hedendaags strijdlied van de bekende Franse singer-songwriter Michel Fugain: Le Chiffon Rouge.
We dragen deze mooie meezinger op aan onze betreurde ere-burgemeester Gilbert Temmerman voor wie dit krachtig en wervend lied een ontdekking was, omwille van de geëngageerde tekst die niemand onbewogen laat.
We besluiten uiteraard de gezongen bloemenhulde aan Pierre De Geyter met de Internationale waarvan we de eerste strofe, uit respect voor de componist, in een Nederlandstalige en een Franstalige versie.brengen.
Pierre De Geyter, componist van de Internationale werd in 1848 geboren in de
Kanunnikstraat te Gent, op de hoek van de Kortrijksepoortstraat Op die plaats staat een huis waarvan de historisch bewuste eigenaar voor een originele gedenkplaat zorgde.
Het was de zware crisis in de textielnijverheid, rond 1858 die de familie De Geyter aanzette tot emigratie naar Noord-Frankrijk, waar men die Vlaamse emigranten niet graag zag komen en hen als indringers, stielbedervers beschouwde. De kleine Pierre was toen 7 jaar en bleek reeds muzikale gaven te bezitten.. Samen met veel andere Vlaamse textielarbeiders vindt de familie werk in Rijsel.
Pierre werd er houtbewerker en zal wel nooit gedacht hebben dat zijn muzikaal talent zou leiden naar de compositie van de Internationale nadat hij ook in het locale socialistische koor zong, het zelfs tot dirigent bracht en daarnaast vele geestige liedjes en strijdliederen componeerde.
Het was de Rijselse burgemeester. Gustave Delory, die hem een vergeeld bundeltje strijdgedichten overmaakte (w.o. de Internationale van de beroemde strijddichter van de Commune van Parijs, Eug. Delory) met de bede voor de Parti Ouvrier Francais een melodie te componeren.
In ijltempo veroverde het lied de wereld en werd het samen met l mei het symbool van de IIde Internationale. De Geyter werd aanbevolen alleen met zijn familienaam te ondertekenen om hem te beschermen tegen repressie. Even diende zijn broer Adolphe hiervoor het lied op zijn naam te zetten doch toen die zelfmoord pleegde en in een brief bekende dat Pierre De Geyter de auteur was verloren de Fransen hun belangstelling voor het lied.
Misbruik van het lied door extremistische regimes leidde wereldwijd tot
populariteitsverlies.
We zijn als Gentse zanggroep, ontstaan uit de naoorlogse Rode-Valkenbeweging, fier de jaarlijkse herinnering aan Pierre De Geyter te kunnen en mogen inrichten. Hiermee willen we ook een hoopgevend signaal geven tegen de huidige onrustwekkende verrechtsing van onze maatschappij.
Wanneer Gent er ooit zal in slagen het monument een waardige standplaats te geven dan pas zal de cirkel rond zijn.
we vieren 1 mei met een hulde aan Pierre De Geyter
Uitnodiging tot de hulde aan Pierre De Geyter.
Iedereen is hartelijk uitgenodigd tot het bijwonen van een gezongen hulde door de S-Plus zanggroep Morgenrood aan het monument van Pierre De Geyter, de in Gent geboren componist van de 'Internationale'
Wanneer
Op maandag 30 april 2012 om 17 uur 30 stipt
Waar
In de voortuin van het Miat museum, Minnemeers 9 te Gent
Programma
Morgenrood zingt onder leiding van Willy Seeuws een aantal klassieke
en tijdloze strijdliederen:
met o.m. de Achturenmarsch, Ciao bella ciao en Le Chiffon Rouge.
Gelegenheidstoespraak door
Daniel Termont, burgemeester van de Stad Gent, waarna gezamenlijke uitvoering van de 'Internationale' en bloemenhulde aan het monument van Pierre De Geyter.
Een initiatief van S-Plus O. Vlaanderen in samenwerking met de S.G.A.
Het jaarlijks Winterzonnewendefeest ingericht door de S-Plus afdeling Gent-West gaat dit jaar door
op zaterdag 17 december 2011 om 14 uur 30
In de Stadsschool De Brug te Mariakerke-Gent
Het programma wordt verzorgd door de S-Plus zanggroep Morgenrood onder leiding van Willy Seeuws.
De 35-koppige seniorenzanggroep wordt muzikaal begeleid door onze huispianist Jan Delsupehe en Willy Seeuws jr, slagwerk.
Clodien Van hecke, voorzitter van S-Plus Gent-West, verwelkomt de aanwezigen en Walter Elderweirdt spreekt de liederen aaneen.
Tijdens het eerste gedeelte van het optreden zingt de zanggroep enkele pareltjes uit ons klassiek repertorium:
De Gedachten zijn vrij, Deense Socialistenmarsch, Strijdlied der Weense Arbeiders en Onsterflijke Offers, dan twee liederen uit de allereerste uitgave van Di Mey Playsant: De Rode Vlam en de Kozakkenpatroelje, om te besluiten met Broeders verheft u ter Vrijheid en ons lijflied Morgenrood.
In het tweede gedeelte, na de pauze, brengt de zanggroep een keuze uit ons nieuwste repertorium:
Greensleeves, een middeleeuwse Folksong, dan Hes got the whole world in His Hand en When the Saints go Marching in, negro-sprituals, en het bekende Land of Hope and Glory, twee Franse liederen La ballade des gens heureux en La complainte du partisan en om te besluiten twee Engelstalige songs We wish you a merry Christmas en From the time you say goodbye.
Er wordt een mooi gedrukt programma aangeboden.
De deuren gaan open om 13.30 en er zijn verzorgde dranken te bekomen voor en na het optreden, en tijdens de pauze.
De Moorsoldaten zingen op de Kristalnachtherdenking
Op verzoek van de vrienden van het Vredeshuis die voor de inrichting van deze sobere plechtigheid instaan zongen we met een groep zangers van Morgenrood aan het Holocaust gedenkteken twee passende liederen:
Het lied van de Moorsoldaten en Le Chant des Partisans.
De Kristallnacht was een door de nazi's georganiseerde pogrom gericht tegen de Joden in Duitsland die plaats vondt in de nacht van 9 op 10 november 1938. In heel Duitsland werden Joden aangevallen, er werden 267 synagogen in brand gestoken en ongeveer 7500 winkels en bedrijven van Joden vernield. Ook Joodse huizen, scholen, begraafplaatsen en ziekenhuizen moesten het ontgelden. Het werd de brandweer verboden om de branden te blussen.
De Nazi-represailles tijdens en na de Kristallnacht zijn uitgegroeid tot wat zonder meer aanzien kan worden als het grootschalige startschot voor de Holocaust. Daags na deze zogenaamd spontane pogrom werden er op hoger bevel nog eens 30.000 Joden gearresteerd en naar Dachau, Sachsenhausen en Buchenwald gedeporteerd.
De grondigheid en de openbaarheid waarmee één en ander uitgevoerd werd kon niet langer de bewering dat men het niet wist rechtvaardigen. Noch voor de Duitse, noch voor de Europese publieke opinie.
In deze is de Kristallnacht dus ook het symbool voor de complete negatie van enige democratische reflex.
Herinneren is de toekomst herdenken: een wereld waarin de mens vrij en gelijk is in waardigheid en rechten, zonder enig onderscheid.
Al duizenden jaren wordt de Winterzonnewende in vele culturen op het Noordelijk halfrond als feest gevierd omdat het licht, na een periode van verduistering en verwijdering, als het ware rechtsomkeer maakt en de dagen gaandeweg begonnen te lengen.
Daarom ging het feest rond Winterzonnewende gepaard met het maken van veel licht: met lampen, kaarsen en vuur.
Bij de Germaanse volkeren stond het midwinters lichtfeest bekend als Yule, het Joelfeest. De wedergeboorte van de zon werd op 25 december uitbundig gevierd. De huizen worden met dennentakken versierd om te vieren dat de aarde weer groen zou worden, want groen betekende het leven, en men verbrande roodgloeiend een stevige blok hout, de Julblok.
De christelijke invloed heeft de viering rond het kerstgebeuren doen samenvallen met de vele feestgebruiken rond de winterwende.
Morgnrood viert ook nog de Midwinter als een feest van het licht, met gemeenschapszang op het Zonnewendefeest van S-Plus Gent-West.
Dit jaar brengen we in het eerste deel van ons optreden pareltjes uit onze liederenbundel Di Mey Playsant. In het tweede deel zingen we vooral liederen van ons nieuwste repertorium uit De Rode Map van Morgenrood.
Het Winterzonnewendefeest 2011 gaat door op zaterdag 17 december.
Morgenrood is een gemengde zanggroep, een zangkring die sociaal bewogen Gentse senioren samenbrengt die graag zingen en graag samen zingen.
De naam Morgenrood alleen al (maar ook de liedkeuze) onderstreept deze bewogenheid want zij is ontleend aan het gelijknamige lied, één van de klassiekers van het socialistische repertorium.
Het repertorium van Morgenrood omvat een mengeling van strijdliederen, maatschappijkritische liederen en gewoon leuke liedjes uit verleden en heden, van hier en elders, liederen uit alle continenten en culturen, bij voorkeur gekoppeld aan een progressief sociaal engagement.
In dit repertorium krijgen de revolutionaire liederen, de protest- en stakingsliederen, de proletariërliederen een bevoorrechte plaats. De voorkeur gaat naar liederen die getuigen van sociale strijd, van hoop en weerstand, die onderdrukking en uitsluiting, verknechting en onrecht aanklagen, die opkomen voor de kwetsbaren en de machthebbers hekelen. Daarnaast behoren ook stap en wandelliederen, vrolijke, stemmige, meerstemmige en zonnewendeliederen, traditionals en folksongs tot het repertorium
Morgenrood streeft als gemengd koor van amateurs naar een zo hoog mogelijke kwaliteit zonder dat van de leden een voorafgaande muziekkennis en/of zangopleiding vereist is.
In dalende volgorde van belangrijkheid wil Morgenrood - de leden in een vertrouwde omgeving laten samen zingen tijdens de veertiendaagse repetities - jaarlijks twee vaste optredens inrichten - en een zeer beperkt aantal gastoptredens op uitnodiging aanvaarden Organisatorisch is Morgenrood een volwaardige afdeling van S-Plus, de seniorenvereniging van het Socialistische Ziekenfonds.
De werkingskosten worden gefinancierd door het bescheiden jaarlijkse lidgeld, de karige subsidiëring van de overheid en enkele genegen sponsors. In het lidgeld is bovendien de verzekering verrekend. De leden worden niet betaald, alles is vrijwilligerswerk. De concrete werking, onderlinge afspraken en taakverdelingen worden vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement.
Wie zich kan vinden in dit profiel zal zich snel thuis voelen bij een hechte groep senioren die met veel plezier en overgave zingen met een boodschap. Belangstellenden zijn altijd welkom of om te luisteren of, nog beter, om mee te zingen. Wie aansluit bij de zanggroep onderschrijft bovenstaand profiel.