Beveiliging in watersport .
Beveiliging van uw schip. We weten het allemaal, slechts weinigen hebben het goed voor elkaar. Jachthavens lijken goed beveiligd, maar heeft iemand u wel eens aangesproken in een vreemde jachthaven om te vragen wat u daar komt Misschien ziet u er wel uit als een ervaren watersportschipper en niet als een echte inbreker. Maar ook de echte inbreker weet dat natuurlijk. Laten we maar hopen dat er niets gebeurt. Grotere schepen worden over het algemeen weinig gestolen omdat de gestolen waar niet of nauwelijks verkoopbaar is. Maar binnende watersportzijn veel leuke zaken voor inbrekers die wel goed verkoopbaar zijn. GPS, telefoon, marifoon, persoonlijke bezittingen, het ligt vaak allemaal voor het grijpen. Bij een gemiddeld zeiljacht met een schuifdak staat zelfs iedere amateur binnen 2 minuten in uw kajuit om te zoeken naar kostbare zaken. Even het schuifdak oplichten en een flinke duw, meer is vaak niet nodig. Bij motorboten is dat al een stuk beter. Een goed slot is een mooi begin, desnoods een hangslot dat over het luik naar uw deurtjes de boel gaat vastzetten. Een startonderbreker treffen we nog op weinig boten aan, een beetje handig zijn met wat draadjes en uw motor loopt, zwaaiend staat de havenmeester te kijken terwijl uw boot het ruime sop kiest
Enkele simpele oplossingen: - Leg waardevolle spullen uit het zicht. Ook apparatuur! - Haal bij de doe-het-zelfzaak een brochure over deugdelijk hang- en sluitwerk. - Dieven hebben altijd haast, zorg dat ook aan dek niets voor het grijpen ligt. - Sluit luiken en koekoeken af. We komen regelmatig tegen dat die open staan! - Leg bijboten goed vast. Een touwtje is niet genoeg! - Bevestig buitenboordmotoren met goedgekeurde sloten! - Houd ook elkaars schepen in de gaten. - Een alarminstallatie en/of verlichting met bewegingsmelder is soms al voldoende om dieven af te schrikken!
Moderne aanpak van inbraak en diefstal beveiliging voor de watersport Via het GSM netwerk is het mogelijk om met behulp van eenvoudige elektronica uw kostbare bezit te bewaken. Met interne bewegingsdetector, sensors en magnetische minischakelaars kunt u een SMS bericht krijgen op uw mobiele telefoon als er onraad is. Via dezelfde telefoon kunt u onmiddellijk actie ondernemen. Deze systemen zijn uit te breiden met vele mogelijkheden. Bilgewater detector, rook/gasmelders, glasbreuk detector en accuspanning detectie behoren tot de mogelijkheden. Zelfs het op afstand bedienen van pompen is mogelijk. Wat in de autowereld als gemeen goed wordt gezien, zien we nu ook binnen de watersport opgang vinden. Het trace and tracking (volgsysteem) waarbij het bovengenoemde meldsysteem wordt gekoppeld aan het GPS netwerk. Wanneer nu onbevoegden met uw schip aan de haal gaan is het voor u en de opsporingsautoriteiten mogelijk om te zien waar het dievenvolkje zich bevindt, met úw bezit. Wanneer geautoriseerde bedrijven deze installaties aanleggen zijn verzekeraars daar zeker in geïnteresseerd en kan een installatie zich via de verlaagde verzekeringspremie zelf terug verdienen.
Registreren van uw boot: dat kan Het Nationaal BotenRegister is een initiatief van de Stichting Nationaal BotenRegister en is gestart door watersportliefhebbers die in het verleden te maken hebben gekregen met diefstal van hun vaartuig. Het Nationaal BotenRegister is onafhankelijk en ongebonden. Het doel van de Stichting Nationaal BotenRegister is het aantal diefstallen van vaartuigen met 50% terug te brengen binnen enkele jaren. Dit moet niet alleen bereikt worden met registratie van uw vaartuig maar ook door met tag's uw vaartuig identificeerbaar te maken.
Meer info op www.botenregister.nl
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit Het VbV vervult een centrale rol in de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Het productenprogramma is zeer breed en varieert van de helpdesk die de gedupeerde dag en nacht verder op weg helpt tot onderzoekers die het rechercheteam ondersteunen.
Bent u slachtoffer van diefstal van uw Pleziervaartuig of buitenboordmotor in Nederland of daar buiten: Om de volgende stappen te kunnen ondernemen heeft u de identificeerbare gegevens nodig van het object. Deze staan onder andere op het CE-certificaat.
Wat is een HIN nummer: HIN nummer: (Hull Identification Number), dat het chassisnummer van het vaartuig is. Een code, opgebouwd uit 15 posities waarin vastgelegd zijn de landencode, fabrikantennaam en model/type informatie. Wordt in de toekomst vervangen door een CIN nummer bestaande uit 17 posities. Het HIN nummer is onderdeel van het CE-certificaat (richtlijn 94/25/EG van het europees parlement en de raad) en is verplicht voor alle pleziervaartuigen die na 16 juni 1998 in de handel zijn gebracht en voor alle tweedehands vaartuigen die worden ingevoerd van buiten de Europese Unie.
IN NEDERLAND Stap 1 De helpdesk van stichting VbV 7 X 24 uur 071- 36 41 777 of meldt uw diefstal direct via internet; Stap 2 Aangifte doen bij de politie in uw woonplaats; Stap 3 Verzekeraar in kennis stellen van de diefstal ook als u niet tegen diefstal verzekerd bent.
IN HET BUITENLAND Stap 1 De helpdesk van stichting VbV bellen 7 x 24 uur +31 71 36 41 777; Stap 2 Aangifte doen bij de politie in het land waar uw object is gestolen; Stap 3 Verzekeraar in kennis stellen van de diefstal ook als u niet tegen diefstal verzekerd bent. Bron : watersportAmanak.nl
|