Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
31-10-2008
Jacht Freddy Heineken te koop
Jacht Freddy Heineken te koop
De oude sloep van Freddy Heineken staat te koop. Voor 950.000 is het jacht in het Zuid-Franse Antibes af te halen. Daarvoor krijgt u wel een bootje waar zelfs onze Koninklijke familie op heeft gevaren.
Het schip is nog in perfecte conditie, maar dat kan ook een verkooppraatje zijn natuurlijk. De Something Cool werd immers gebouwd in 1954 door scheepswerf Feyenoord, toen genaamd als de Louise III.
Aan boord van de Something Cool vinden we drie slaapvertrekken in hypermoderne jaren70 look: de stijl van wijlen Freddy Heineken is dus niet aangetast. De turquoise vloerbedekking, badkamer, badlakens, lampenkapjes en tafelkleedjes doen denken aan die goeie oude tijd waarin James Bond zijn Wodka Martini nog shaken, not stirred dronk.
In Zaandam wordt momenteel druk gebouwd aan een nieuw zeiljacht voor Jan Ebus. Het casco van de Lionheart is begin 2008 in Makkum in elkaar gelast en vervolgens naar het Zaanse Claasen Jachtbouw verplaatst, waar het compleet afgebouwd wordt. Volgens een insider worden de totale kosten op een slordige 30 miljoen geraamd en wordt de Lionheart eind 2009 of begin 2010 te water gelaten.
Jan Ebus, met 127 miljoen de nummer 195 in de Quote 500, heeft met de Lionheart Nederlands langste J-Classer. Het volledig uit alustar opgetrokken schip telt 144 voet, wat neerkomt op 44 meter. Met een diepgang van bijna 5 meter moest het jacht met een ponton naar Zaandam getransporteerd worden: de Zaan was niet diep genoeg.
De schetsen, gebaseerd op de vroegere J-Class jachten komen van Hoek Design. Oorspronkelijk werden deze schepen gebouwd om tegen elkaar te racen om de Americas Cup. Slechts tien originele exemplaren werden ooit gebouwd, maar door nieuwe regels is het mogelijk om met een replica deel te nemen.
Of de Lionheart ervandoor gaat met de titel mooiste J-Classer ter wereld, is nog niet bekend, dus voorlopig blijft die op naam van de Velsheda, het jacht van modemiljonair Ronald de Waal (nummer 45 in de Quote 500, met 530 miljoen).
Jachtje kopen? Wellicht is het oude jacht van Saddam Hussein iets voor u. Saddam bestelde het jacht in 1981 maar heeft 'm nooit opgehaald omdat hij bang was dat de Amerikanen het zouden bombarderen. Nu heeft de Iraakse overheid het te koop gezet.
Saddam vond het veiliger om de boot in de handen te houden van de Saudische koninklijke familie. Voordat de Amerikanen Irak binnenvielen in 2003 heeft hij de boot op naam gezet van een bedrijf van koning Abdullah van Jordanië op de Cayman eilanden. Omdat Saddam een touw om zijn nek gekregen heeft,vindt Abdullah dat het schip van hem is Volgens een Franse rechter is daar echter niet genoeg bewijs voor. Het schip is gewoon van Saddam, en dus nu van de Iraakse overheid.
Het jacht is 82 meter lang en heeft 41 accommodaties variërend in grootte, en 35 kamers voor de crew. Het jacht heeft een ziekenhuis, zwembaden, een moskee, raketafweergeschut en een mini-duikboot aan boord.
De Iraakse overheid heeft eerst overwogen er een musuem van te maken in de haven van Basra, maar heeft alsnog besloten het ding te koop te zetten. Prijskaartje: $30 miljoen. De overheid waarschuwt wel dat het interieur zó ordinair en ouderwets is dat het minimaal nog eens $30 miljoen zal kosten om de boel op te knappen.
Niet gehinderd door het wereldwijde crisisvirus gaat Special Yachts Holland zijn range betrouwbare, snelle en comfortabele motorboten fors uitbreiden met de zogeheten Atomix Motorboats, die in Nieuw-Zeeland worden gebouwd. De directeuren, Pim Kiewiet en Pascal van der Padt, van het Nederlandse watersportbedrijf in Dordrecht, zijn ervan overtuigd dat de nieuwe lijn van vijf polyester motorboten een spannende en veilige dimensie toevoegen aan de Nederlandse botenmarkt. Special Yachts Holland heeft van de Europese dealer voorlopig de verkooprechten gekregen voor de provincies Noord-Holland, Friesland, Groningen en Drenthe.
De Atomix range bestaat uit de 820 Sport Cruiser, de Bowrider 820, de Center Console 820, de RIB 820 en de RIB 500. De bouw van de hoogwaardige polyester motorboten, variërend van vijf tot ruim acht meter en vervaardigd volgens de sandwich construction, vindt plaats in een uiterst moderne productiehal in Auckland. Om wereldwijd te kunnen concurreren worden de boten van de 820 en 500-serie op dezelfde onderstellen gebouwd, waardoor er slechts met twee mallen wordt gewerkt. Bovendien zijn de ontwerpen afkomstig van de wereldwijd bekende ontwerper van powerboten, Brett Bakewell-White.
De fraaie en diepe V-vormige rompen staan garant voor optimale snelheid en uitstekende vaareigenschappen. Zelfs op ruig vaarwater snijden de boten door de golven. Met het oog op veilig varen, beschikt elke boot over zes in plaats van vier luchtkamers. Alle componenten van de Atomix motorboten komen van bekende internationale topleveranciers, waaronder High Modulus, marktleider in de polyester technologie. Het roestvrijstaal is uitgevoerd in de topkwaliteit SS316.
,,We vinden het een eer dat we de verkooprechten hebben gekregen van de Atomix boten, zegt Pim Kiewiet. ,,We leven momenteel in een hectische tijd, die ook in de watersportbranche sporen zal achterlaten. Maar als ondernemer moet je niet direct het ergste vrezen en wel blijven ondernemen! Als beroepsschippers zijn Pascal en ik ervan overtuigd dat deze range van snelle, supermoderne en ook zeer comfortabele motorboten, een grote aanwinst zijn voor ons land. Ze zullen zeker de aandacht trekken van motorbootliefhebbers. De scherpe basisprijzen van de Atomix-serie variëren van 8.500 tot ruim 55.000 euro incl. btw. Voor de RIB 500 geldt een introductieprijs van 14.500 euro inclusief trailer en een 60 PK Mercury buitenboordmotor. Deze voordeelactie geldt van 1 november 2008 tot 1 april 2009.
Naast de Atomix motorboten is Special Yachts Holland importeur van een gevarieerde serie motorboten, die bij Seamar Yachts in het Turkse Izmir worden gebouwd. Vorig jaar introduceerde het bedrijf op de HISWA in de Amsterdamse Rai de Special Trawler 9.50. Onlangs heeft dit schip een promotietoer gemaakt in Nederland. De opvallende trawler is in de wintermaanden te bewonderen in de haven van Scheepsmakelaardij Goliath in Sneek.
Ernstige geldproblemen zijn er de oorzaak van dat het Helderse Baan Yachtbuilding BV, in 2007 nog Onderneming van het Jaar, haar loods aan Het Nieuwe Werk op slot heeft gegooid en te koop gezet. Een bankroet hangt in de lucht.
Eigenaar/directeur Peter Baan stelde eerder dat ruimtegebrek en het ontbreken van alternatieve locaties reden waren om de stad de rug toe te keren. Hij sprak toen over een gezond bedrijf, maar blijkens onderzoek door deze krant en verklaringen van onder anderen oud-werknemers ligt faillissement serieus op de loer.
Een Poolse constructiefirma die arbeidskrachten aan de werf uitleende, claimt ruim twee ton van Baan.
Verder zitten enkele opdrachtgevers de jachtbouwer wegens wanprestatie achter de broek.
Ondanks herhaalde pogingen blijken Baan en compagnon Dennis de Jong niet langer bereikbaar voor commentaar.
De boot van de Braziliaanse schipper Torben Grael, leider in de etappe van Alicante naar Kaapstad, legde in 24 uur (van dinsdag- tot gisterochtend) in een storm op de zuidelijke Atlantische Oceaan 593 zeemijlen af, 1.098 kilometer een gemiddelde snelheid van 45,75 km per uur.
Het oude 24-uursrecord stond op naam van de Nederlandse ABN Amro II. Het witte zusje van Black Betty legde in januari 2006 tijdens de vorige Ocean Race tussen Kaapstad en Melbourne 563 zeemijlen (1.042 kilometer) af in een etmaal.
De Ericsson 4 is feitelijk een verbeterde versie van de twee boten waarmee ABN Amro deelnam aan de vorige race. Ericsson kocht destijds de winnende boot van die race, Black Betty, over van de Nederlandse bank. De ontwerper ervan, de Argentijn Juan Kouyoumdjian, gebruikte haar als voorbeeld voor de twee Zweedse boten in de huidige race, Ericsson 3 en 4. De bemanning van de Ericsson 4 is een mengelmoes van vooral Nieuw-Zeelanders en Zuid-Amerikanen.
De oude Black Betty, nu van Team Delta Lloyd, raakte de afgelopen dagen ver achter op de leiders. Vanochtend lag de Nederlandse boot zevende, ruim 230 zeemijlen achter Ericsson 4.
In de storm waarin de boten op de Atlantische Oceaan terechtkwamen werden windsnelheden van 46 knopen gemeten (kracht 9). De Spaanse boot van de Nederlandse schipper Bouwe Bekking, Telefonica Azul (blauw), registreerde de hoogste golf: 7,3 meter.
Reddingboot Watersport terug Na vier maanden van afwezigheid is afgelopen woensdagavond de reddingboot Watersport teruggekeerd van grootonderhoud. Op de werf van Habbeke in Volendam heeft zij een ware metamorfose ondergaan en is zij weer als nieuw aangekomen op station Enkhuizen.
Ze is weer als nieuw De afgelopen maanden is zij geheel uit elkaar gehaald om vervolgens weer opnieuw opgebouwd te worden. Zo zijn onder andere de motoren gereviseerd en is de navigatie en communicatie apparatuur aangepast of vervangen. Verder zijn de laatste modificaties doorgevoerd zo dat zij weer geheel volgens de laatste KNRM eisen up-to-date is. De grootste zichtbare verandering is wel de tube die van een nieuwe buitenlaag is voorzien en het feit dat zij geheel gestraald is en nu verder onbeschilderd door het leven zal gaan. Na het aanbrengen van de laatste stikkers heeft ook de Watersport haar nieuwe KNRM uitstraling gekregen. Afgelopen maandag is er nog een duurtest uitgevoerd door de schipper en enkele bemanningsleden van station Enkhuizen welke zij prima heeft doorstaan.
Binnen vierentwintg uur al in actie Nadat de werf nog een keer alles had nagekken kon dan eindelijk woensdagavond de Watersport opgehaald worden en de reserve reddingboot Valentijn achter gelaten worden bij de Werf. Tijdens de afwezigheid van de Watersport heeft de reddingboot Valentijn maarliefst negenenveertig acties naar tevredenheid vervuld. Toch is een ieder weer blij dat de vertrouwde reddingboot Watersport terug is op station Enkhuizen. Nog geen vierentwintig uur na haar terugkeer heeft de zij al haar eerste actie alweer gehad.
Jeanneau lanceert dit najaar maar liefst twee nieuwe 50 voets Prestiges,
Pleziervaartnieuws » Vijftigvoeters met een ster
Jeanneau lanceert dit najaar maar liefst twee nieuwe 50 voets Prestiges, de luxeversie van hun motorboten gamma. De 50s² vervangt de in 2000 gelanceerde 50s, de sportieve versie met een iets lagere opbouw. De Prestige 50 is het nieuwe vlaggenschip van de flybridge reeks. Hierdoor bestaat de Prestige gamma dus uit 5 flybridge en 5 sportieve modellen. De gloednieuwe Prestige 50 flybridge heeft alles wat de kleinere zusjes kenmerkten. Dat wil zeggen een uitzonderlijk karakter en een doordachte vormgeving.
Prestige 50
Zowel klassiek in de vormgeving van de flybridge versie, als zeer modern qua interieurinrichting.
Zo kan je de Nieuwe Prestige 50 wel omschrijven. Er is vooral gezocht naar een leefbaar interieur met drie aparte hutten telkens met drie natte cellen (toilet/douche) wat meteen garant staat voor maximum privacy. Ook de volume indeling is afwijkend, zoals met een gescheiden salon en eethoek. Op het brugdek zelf is gezocht naar comfort en functionaliteit. Alle controles voor een veilige vaart zijn hier terug te vinden, terwijl er achteraan een werkelijk terras aan ruimte is geschapen voor de opvarenden. De indeling van de drie onderdekse hutten is niet alledaags, met twee dubbele bedden, een douche toiletcel per hut en een centrale keuken. Zowel eethoek als salon bevinden zich op dek niveau, de zithoek sluit aan bij het open achterdek met zwemplatform. De werf beveelt als motorisering twee VOLVO D9 575 pk diesels aan.
Prestige 50s²
Dat het eigen Jeanneau design team samengewerkt heeft met het bekende Italiaanse Garroni ontwerpersbureau liet zich al verraden aan de vorm van dit jacht. Er zouden, naar verluidt, geen compromissen gesloten zijn om de meest vooruitstrevende snufjes in de bouw van dit schip te gebruiken. Hij is verkrijgbaar met twee huttenindelingen, een met twee riante tweepersoonsbedden en een met drie hutten, waarvan een met gescheiden bedden De 50s² heeft dezelfde romp en motorisering als de 50 maar beschikt niet over een crew cabin. Vandaar dat je wel een garage hebt voor een extra bijboot. Bron : Belgian Boat Show.be
Nieuwe vaargeul in het Slotermeer De aanleg van een derde vaargeul tussen Sloten en de Lutsmonding in het Sleattemer Mar (Slotermeer) is gereed. Door deze extra vaargeul, met een diepgang van 2 meter, krijgt de vaarrecreatie rond het Sleattemer Mar een extra impuls. De vaargeul is aangelegd in het kader van het Friese Merenproject om Balk aan te sluiten op het brede vaarwegennetwerk van de Friese meren. Het dorp is daardoor veel toegankelijker geworden voor watersporters.
In totaal is er ongeveer 30.000 m3 zand vrijgekomen bij de werkzaamheden. Dit zand is van dusdanige kwaliteit, dat het gebruikt wordt bij de aanleg van rondweg Woudsend.
Met de aanleg van de derde vaargeul is een bedrag van ongeveer 200.000,- gemoeid. Dit is gefinancierd door de provincie Fryslân, de Europese Gemeenschap, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) en EZ/Kompas.
Het Friese Merenproject is een groot project waarin vele partijen de krachten bundelen: Provincie, Friese gemeenten, waterschappen, recreatieschap De Marrekrite, het Watersportverbond, het bedrijfsleven, It Fryske Gea, Staatsbosbeheer en maatschappelijke organisaties.
OSSENISSE - Op de Westerschelde ter hoogte van camping 't Mussenist aan de Zeedijk bij Ossenisse is zaterdagmiddag het containerschip 'Kota Lagu' aan de grond gelopen. Het schip is inmiddels losgetrokken.
Het schip, 260 meter lang en 32 meter breed, kwam vanuit Antwerpen en liep rond 14.05 uur aan de grond nadat de motor uitviel en het gevaarte daardoor onbestuurbaar werd. De boeg van het schip schoof op een zandplaat.
Vijf sleepboten werden opgeroepen om de Kota Luga los te trekken, maar pogingen daartoe mislukten vanwege het afgaande water. Hierop werden nog enkele extra sleepboten, oliebestrijdingsmiddelen, pompmateriaal en overslag-capaciteit ter plaatse gestuurd, aldus een woordvoerder van Multraship uit Terneuzen.
Vannacht is tijdens hoog water opnieuw een poging gedaan het schip vlot te trekken. Die slaagde wel. De bergers wisten het schip om 00.40 uur met behulp van een achttal bergingssleepboten vlot te trekken en in veiligheid te brengen. Het schip werd vervolgens naar de Scheldepoortwerf in Vlissingen gesleept. Daar arriveerde het rond 05.00 uur.
Aan boord van het schip waren ook gevaarlijke stoffen zijn. Er was echter geen sprake van gevaar voor de volksgezondheid. Hulpverleners stonden stand-by maar hoefden niet ingezet te worden.
Beveiliging van uw schip. We weten het allemaal, slechts weinigen hebben het goed voor elkaar. Jachthavens lijken goed beveiligd, maar heeft iemand u wel eens aangesproken in een vreemde jachthaven om te vragen wat u daar komt Misschien ziet u er wel uit als een ervaren watersportschipper en niet als een echte inbreker. Maar ook de echte inbreker weet dat natuurlijk. Laten we maar hopen dat er niets gebeurt. Grotere schepen worden over het algemeen weinig gestolen omdat de gestolen waar niet of nauwelijks verkoopbaar is. Maar binnende watersportzijn veel leuke zaken voor inbrekers die wel goed verkoopbaar zijn. GPS, telefoon, marifoon, persoonlijke bezittingen, het ligt vaak allemaal voor het grijpen. Bij een gemiddeld zeiljacht met een schuifdak staat zelfs iedere amateur binnen 2 minuten in uw kajuit om te zoeken naar kostbare zaken. Even het schuifdak oplichten en een flinke duw, meer is vaak niet nodig. Bij motorboten is dat al een stuk beter. Een goed slot is een mooi begin, desnoods een hangslot dat over het luik naar uw deurtjes de boel gaat vastzetten. Een startonderbreker treffen we nog op weinig boten aan, een beetje handig zijn met wat draadjes en uw motor loopt, zwaaiend staat de havenmeester te kijken terwijl uw boot het ruime sop kiest
Enkele simpele oplossingen: - Leg waardevolle spullen uit het zicht. Ook apparatuur! - Haal bij de doe-het-zelfzaak een brochure over deugdelijk hang- en sluitwerk. - Dieven hebben altijd haast, zorg dat ook aan dek niets voor het grijpen ligt. - Sluit luiken en koekoeken af. We komen regelmatig tegen dat die open staan! - Leg bijboten goed vast. Een touwtje is niet genoeg! - Bevestig buitenboordmotoren met goedgekeurde sloten! - Houd ook elkaars schepen in de gaten. - Een alarminstallatie en/of verlichting met bewegingsmelder is soms al voldoende om dieven af te schrikken!
Moderne aanpak van inbraak en diefstal beveiliging voor de watersport Via het GSM netwerk is het mogelijk om met behulp van eenvoudige elektronica uw kostbare bezit te bewaken. Met interne bewegingsdetector, sensors en magnetische minischakelaars kunt u een SMS bericht krijgen op uw mobiele telefoon als er onraad is. Via dezelfde telefoon kunt u onmiddellijk actie ondernemen. Deze systemen zijn uit te breiden met vele mogelijkheden. Bilgewater detector, rook/gasmelders, glasbreuk detector en accuspanning detectie behoren tot de mogelijkheden. Zelfs het op afstand bedienen van pompen is mogelijk. Wat in de autowereld als gemeen goed wordt gezien, zien we nu ook binnen de watersport opgang vinden. Het trace and tracking (volgsysteem) waarbij het bovengenoemde meldsysteem wordt gekoppeld aan het GPS netwerk. Wanneer nu onbevoegden met uw schip aan de haal gaan is het voor u en de opsporingsautoriteiten mogelijk om te zien waar het dievenvolkje zich bevindt, met úw bezit. Wanneer geautoriseerde bedrijven deze installaties aanleggen zijn verzekeraars daar zeker in geïnteresseerd en kan een installatie zich via de verlaagde verzekeringspremie zelf terug verdienen.
Registreren van uw boot: dat kan Het Nationaal BotenRegister is een initiatief van de Stichting Nationaal BotenRegister en is gestart door watersportliefhebbers die in het verleden te maken hebben gekregen met diefstal van hun vaartuig. Het Nationaal BotenRegister is onafhankelijk en ongebonden. Het doel van de Stichting Nationaal BotenRegister is het aantal diefstallen van vaartuigen met 50% terug te brengen binnen enkele jaren. Dit moet niet alleen bereikt worden met registratie van uw vaartuig maar ook door met tag's uw vaartuig identificeerbaar te maken.
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit Het VbV vervult een centrale rol in de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Het productenprogramma is zeer breed en varieert van de helpdesk die de gedupeerde dag en nacht verder op weg helpt tot onderzoekers die het rechercheteam ondersteunen.
Bent u slachtoffer van diefstal van uw Pleziervaartuig of buitenboordmotor in Nederland of daar buiten: Om de volgende stappen te kunnen ondernemen heeft u de identificeerbare gegevens nodig van het object. Deze staan onder andere op het CE-certificaat.
Wat is een HIN nummer: HIN nummer: (Hull Identification Number), dat het chassisnummer van het vaartuig is. Een code, opgebouwd uit 15 posities waarin vastgelegd zijn de landencode, fabrikantennaam en model/type informatie. Wordt in de toekomst vervangen door een CIN nummer bestaande uit 17 posities. Het HIN nummer is onderdeel van het CE-certificaat (richtlijn 94/25/EG van het europees parlement en de raad) en is verplicht voor alle pleziervaartuigen die na 16 juni 1998 in de handel zijn gebracht en voor alle tweedehands vaartuigen die worden ingevoerd van buiten de Europese Unie.
IN NEDERLAND Stap 1 De helpdesk van stichting VbV 7 X 24 uur 071- 36 41 777 of meldt uw diefstal direct via internet; Stap 2 Aangifte doen bij de politie in uw woonplaats; Stap 3 Verzekeraar in kennis stellen van de diefstal ook als u niet tegen diefstal verzekerd bent.
IN HET BUITENLAND Stap 1 De helpdesk van stichting VbV bellen 7 x 24 uur +31 71 36 41 777; Stap 2 Aangifte doen bij de politie in het land waar uw object is gestolen; Stap 3 Verzekeraar in kennis stellen van de diefstal ook als u niet tegen diefstal verzekerd bent. Bron : watersportAmanak.nl
De politie heeft woensdagmiddag twee mannen van 20 en 22 jaar uit Kapelle betrapt op de illegale vangst van kreeften in de Grevelingen.
Agenten hielden de twee mannen aan op de Zuid Langeweg in Dreischor na een melding eerder die dag. Bij controle bleek dat ze 33 kreeften bij zich hadden. De kreeften lagen achterin de auto.
Tegen de mannen is proces-verbaal opgemaakt. De kreeften zijn terug gezet.
Bron : omroep Zeeland
Foto's : Van Joke . Grevelingen meer , Vissers op hetGrevelingenmeer .
Verburg sluit convenant met mosselzaad-visserij. Den Haag - Vandaag heeft minister Verburg van LNV met natuurorganisaties en de mosselsector een convenant gesloten over mosselzaadvisserij en natuurherstel in de Waddenzee.
Het convenant beschrijft het proces naar duurzame mosselzaadvisserij en natuurherstel in de Waddenzee, én roept op tot innovatie in de mosselsector waardoor mosselen Zeeuwse roem kunnen blijven.
Dit convenant is een unieke samenwerking tussen de verschillende partijen waarbij de toekomst van de mosselsector duidelijker is geworden én waarbij natuurherstel door afnemende bodemberoerende mosselzaadvisserij wordt bevorderd. Voor eind februari 2009 is er een gezamenlijk Plan van Uitvoering klaar. Daarin staat onder andere het tijdspad waarbinnen natuurherstel plaatsvindt en ook het tijdspad waarbinnen de mosselsector de ruimte krijgt om innovaties door te voeren die leiden tot minder bodemberoerende mosselzaadvisserij in de Waddenzee. Tot 2020 is mosselzaadvisserij in de Waddenzee zodanig dat het past in het nog te maken Natura-2000 beheerplan voor de Waddenzee. Uitgangspunt is dat natuurherstel en verandering van de mosselvisserij gelijk opgaan.
Eind 2006 telde Nederland 800 jachthavens met in totaal 138 duizend ligplaatsen. Deze capaciteit wijkt nagenoeg niet af van die in 2000. Wel is sinds 2000 het aantal grote havens met een vijfde toegenomen.
Verhuur jachthavenplaatsen stabiliseert Het overgrote deel (111 duizend) van de 138 duizend ligplaatsen in Nederlandse jachthavens werd gedurende het hele vaarseizoen verhuurd, voornamelijk aan Nederlanders. Het vaarseizoen loopt van april tot en met oktober. Slechts één op de tien plaatsen werd aan een buitenlandse watersporter verpacht. In 2000 werden er in totaal 110 duizend plaatsen verhuurd.
Meer motorboten en grotere jachthavens In tegenstelling tot het totale aantal ligplaatsen veranderde de samenstelling van de vloot pleziervaartuigen in de afgelopen jaren wel. Het aantal zeilboten met een vaste plek daalde in de periode 20002006 met 9 procent, terwijl het aantal motorboten met 11 procent steeg.
In dezelfde periode verdwenen er naar verhouding veel kleine en middelgrote havens. Het aantal grote havens, met meer dan 350 ligplaatsen, steeg echter, met een vijfde, fors.
Ruim 59 procent van de Nederlandse watersporters ergert zich op het water aan het dumpen van afval van andere watersporters. Naast het dumpen van afval blijken ook (te) hard varen en het niet kennen van de vaarregels een grote bron van ergernis. Ruim 75 procent van de watersporters zoekt rust op het water. Opvallend is dat 15 procent zijn tijd op het water vult met vrijen. Dit alles blijkt uit de eerste editie van Het Nationale Watersport Onderzoek van Eileen in samenwerking met Delta Lloyd en HISWA Vereniging. De resultaten zijn bekendgemaakt voorafgaand aan de HISWA te Water die begin september in IJmuiden is gehouden.
Toptien ergernissen Overigens wordt ook onbehoorlijk gedrag bij bruggen en sluizen door veel watersporters als grote ergernis opgevoerd. Het alcoholgebruik is eveneens een bron van irritatie.
De lijst: 1. Het dumpen van afval in het water (59,2 %) 2. Te hard varen (54,3 %) 3. Niet kennen van vaarregels (46,8 %) 4. Snel varende jeugd (33,7 %) 5. Onbehoorlijk gedrag bij bruggen en sluizen (30,6 %) 6. Alcoholgebruik op het water (29,3 %) 7. Waterscooters (28,1 %) 8. Geluidsoverlast van andere watersporters (27,9 %) 9. Wachttijden bij bruggen en sluizen (15,0 %) 10. Hinderlijke waterbeweging (12,3 %)
Van de watersporters drinkt drie procent, bijna twintig procent drinkt af en toe en ruim 77 procent drinkt geen alcohol op het water. Deze percentages zijn vergelijkbaar met het alcoholgebruik in het verkeer. Negenentachtig procent van de ondervraagden is het (helemaal) eens met alcoholcontroles op het water. Ruim achttien procent van de botenbezitters heeft zijn boot niet verzekerd en vier procent weet niet of dit zo is. Opmerkelijk is dat zowel dekking voor schade aan het schip zelf als schade die met het schip wordt veroorzaakt aan anderen, de zogenaamde wettelijke aansprakelijkheid, niet is verzekerd! Uitrusten of luieren is dus de favoriete bezigheid van verreweg de meeste (driekwart) watersporters. Ook 'kletsen' is voor menigeen een favoriete bezigheid: meer dan zestig procent. Nadenken en/of kijken (naar anderen) en eten en drinken wordt door veel watersporters op het water eveneens een prettige bezigheid gevonden.
Toptien tijdsbesteding Zelf muziek draaien of naar de radio luisteren is bij een kwart van de ondervraagden populair. Opmerkelijk: één procent van de watersporters die in het kader van dit onderzoek zijn aangesproken, weet geen enkele favoriete tijdsbesteding te noemen...
Lozingsverbod Vijfenzestig procent van de booteigenaren is niet bekend met het lozingsverbod voor pleziervaartuigen dat met ingang van 1 januari 2009 ingaat. Slechts 35 procent van de ondervraagden weet dat er dan niet meer mag worden geloosd vanuit toiletten aan boord. Ruim twintig procent heeft wel al maatregelen genomen voor het lozen van afvalwater, dertig procent heeft dit nog niet gedaan.
Eidfjord een gemeente in de Noorse Provincie Hordaland.
Na onze dag op zee met veel wind zijn we op Dinsdag 22 Juli aangekomen in Eidfjord . Onze ligplaats was voorzien op anker maar konden toch afmeren aan de kleine kade omsteeks 08h15 was de klus geklaard . We hebben op dat moment 749.9 miles afgelegd . Eidfjord is een gemeente in de Noordse profincie Hordaland . Het ligt bij de Eidfjorden een zijarm van het Hardangerfjord .
URK/GENEMUIDEN (KNRM) - Urk heeft donderdagmiddag een vrouw en dochtertje (2) van een lekgeslagen binnenvaartschip gehaald. De boot kwam in de problemen tussen Urk en de Ketelbrug.
De vrouw en het meisje werden uit voorzorg van boord gehaald.
Het schip - de Maaike - uit Krimpen aan de Lek was met een lading zand op weg naar Genemuiden. De boot maakte water nadat in de buurt van Urk nadat het 'waarschijnlijk een onder water liggend object' had geraakt, meldt het Urker KNRM-station.
De boot werd naar de loswal bij de Ketelbrug gesleept. Pompen haalden het water uit het schip, bij de loswal werd de lading van boord gehaald. Een medewerker van duikbedrijf Harm Bonsink uit Zwartsluis wist het lek snel te dichten.
Na vier decennia lang de wereldzeeën te hebben bevaren, heeft het cruiseschip Queen Elizabeth 2 zijn laatste bezoek aan New York gebracht. Na dit bezoek vaart het schip uiteindelijk richting de Perzische Golf waar het wordt omgebouwd tot een vijfsterrenhotel in Dubai.
De geplande afvaart op donderdagavond gaat gepaard met een weerzien met het schip Queen Mary 2 bij het Vrijheidsbeeld, onder het afvuren van veel vuurwerk. Daarna varen beide schepen naar Groot-Brittannië. Iets vergelijkbaars vond plaats in januari, toen ook de Queen Victoria aanwezig was.
De Queen Elizabeth 2 maakt zijn eerste tocht in 1967 en werd twee jaar later een passagiersschip. Sindsdien is het schip 26 keer rond de wereld gevaren. (novum/ap/jv)
Van Oslo , een dag op zee naar Eidfjord Noorwegen .
Deze zeiler merkten we op om 15h40 tijdens onze tocht naar Eidfjord Noorwegen , heeft hij de storm op zee getrotseerd en ligt alles nu te drogen omdat het nat geworden was , of is het een lang slaper en alles nog buiten heeft liggen om het wat te laten verluchten .
Ik heb het niet kunnen vragen .
Maar weet wel dat we tijdens onze tocht van Oslo naar Eidfjord veel wind hadden en dat we voorbij Stavanger naar de Skudenenshaven zijn gevaren zo via Kopervik naar Hagesund en daarna terug de zee op om meer dan 4 uur te liggen dopperen tot de wind voldoende was afgezwakt om het fjord in te kunnen varen .
Een kunstof pannenspons en huishoudsoda maken het teak gladder en mooier . Dat was het artikel dat ik gelezen heb in nummer 7 van anwb-Boot en het daarna op het teak dek heb uitgevoerd met een goed resultaat .
Artikel . Is soms nodig om het hout er weer goed te laten uitzien. Een prima en voordelig middel: gewone huishoudsoda, opgelost in warm water. Trek een paar stevige rubberen handschoenen aan om de eigen handen heel te houden en gebruik geen borstel - ook geen zachte - maar het bekende kunststof pannensponsje (type Scotchbrite). Door dit zeer regelmatig in de soda-oplossing te dopen en hiermee het hout flink te schrobben, verdwijnen algen, vuil en zelfs grijze verwering als sneeuw voor de zon. Ruim naspoelen met schoon water (of zeewater) en klaar is Kees! De kunststof pannenspons heeft een zeer milde schurende werking, waardoor het teak bij elke behandeling gladder en mooier wordt. Gaat u daarentegen aan de slag met een borstel (een hogedrukspuit is uiteraard helemaal uit den boze!), dan zullen de zachte houtnerven sneller slijten dan de harde. Resultaat: het teak wordt bij elke borstelbeurt iets ruwer. Dit ruwe hout zal weer sneller vuil worden en zo begint de neerwaartse spiraal. Na verloop van tijd is schuren de enige manier om het teak weer vlak en strak te krijgen. Maar dat is dus het begin van het einde.
De Mercator verlaat zijn vaste ligplaats in de haven van Oostende. Het schip verhuist voor een onderhoudsbeurt tijdelijk naar een verderop gelegen scheepswerf.
De Mercator werd in 1932 gebouwd. Het opleidingsschip bracht het stoffelijk overschot van Pater Damiaan terug naar België. In 1961 ging de Mercator op pensioen, sindsdien is het vaartuig een museumschip geworden in de Oostendse haven.
De werken die nu zullen worden uitgevoerd aan het schip, zullen zo'n half jaar duren.
Brand aan boord Op donderdagochtend 9 oktober gaan de pagers van station Elburg om 9:20 uur voor brand aan boord van het 14 meter lange motorjacht "Synergy".
Hevige rookontwikkeling Ter plaatse aangekomen, constateren we dat de 2 opvarenden in goede conditie met hun bijboot al van boord zijn gegaan. Zij zijn intussen opgevangen door het in de buurt varende Rijkswaterstaatvaartuig "Zegge''. Navraag bij de eigenaar leert dat er geen gas aan boord is. Hierop besluiten we de Synergy te inspecteren. Aan boord gekomen schakelen we het elektrisch systeem uit. Hierna proberen we de vuurhaard in het motorruim te traceren en te blussen. Door de hevige rookontwikkeling komen we echter al snel tot de conclusie dat dit met onze blusmiddelen geen haalbare kaart is. We zijn vervolgens van boord gegaan om te wachten op de diverse brandweerkorpsen die onderweg zijn met de benodigde persluchtuitrusting.
Brand meester Na een klein uur blussen door het brandweerkorps van Biddinghuizen wordt het sein ''brand meester'' gegeven. Het schip maakt wel veel water. Hierop besluiten we, na overleg met Rijkswaterstaat, om het schip leeg te pompen en een kraan te reserveren bij het Yachtcenter in Elburg. Na het leegpompen en het verhelpen van diverse lekkages is de Orca met de sleep richting Elburg gegaan. Na aankomst bij het Yachtcenter is het jacht drooggezet.
Door de hevige brand in het motorruim is er veel schade aan het jacht ontstaan. Desondanks zijn de eigenaren blij dat hun schip, zij het gehavend, behouden is binnengebracht. We worden hartelijk bedankt voor onze inzet. We hoeven dit keer geen nieuwe donateurs bij te schrijven. De eigenaren blijken al jaren "Redder aan de wal' te zijn
OP woensdag 23 juli zijn we omstreeks 06h30 aangekomen in Bergen Noorwegen .
Waar ook om 06h45 de MSC ARMONIA aan kwam en afmeerde aan de kleine kade , dat was ongeveer een half uur voor alle trossen over de bolders waren aangebracht .
Specificaties :
Bouwjaar: 2001 gemoderniseerd: 2005 vorige namen: European Vision lengte: 251.25 m breedte: 28.8 m tonnage: 58625 snelheid: 21 knopen passagiersdekken: 9 Stabilisatoren: 2 voltage: 220v aantal passagiers (normaal): 1554 max. aantal passagiers: 2087 bemanningsleden: 700 nationaliteit bemanning: internationaal voertaal aan boord: Engels valuta: euro
DORDRECHT - Watersporters die de vaarwegen rond Dordrecht benutten, doen er bijzonder verstandig aan om een marifoon te kopen en de bijbehorende cursus marifonie te volgen.
Volgens teamleider R. Kramer van de verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat is dat nodig omdat de snelheidsverschillen tussen pleziervaart en beroepsvaart steeds groter worden: ,,Een beetje binnenschip vaart tegenwoordig 25 kilometer per uur. Dat is bij je voor je er erg in hebt.''
Goede communicatie is van levensbelang, zeker op de route Beneden Merwede - Oude Maas - Dordtsche Kil. Het kruispunt met de Noord is met 160.000 scheepvaartbewegingen per jaar het drukst bevaren punt van Europa. Vanuit de verkeerspost begeleidt Rijkswaterstaat beroeps- en plezierschippers per marifoon. Met het Agentschap Telecom is Rijkswaterstaat een actie begonnen om te wijzen op het belang van goed marifoongebruik.
De Azamara Journey en MSC LIRICA in Stavanger Noorwegen .
Tijdens onze wandeling in Stavanger Noorwegen op Dinsdag 29 Juli zagen we de MSC LIRICA rond elf uur aankomen hij meerde aan tegenover de AZAMARA JOURNEY aan de kade .
Schipdetails LIRICA MSC : Mediterranean Shipping Company Bouwjaar: 2002 Tonnage : 59058 Lengte : 253 Breedte : 28.8 Deks : 9 Aantal pasagiers 2069 Aantal crew 701 Nationaliteit crew Internationaal Flag Panama
MSC Cruises heeft een vloot bestaande uit 9 schepen: MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Lirica, MSC Armonia, MSC Melody en MSC Rhapsody.
De vloot zal nog verder uitbreiden , In 2010 zal de vloot bestaan uit 12 schepen met de komst van de MSC Fantasia, MSC Splendida en MSC Magnifica. In Frankrijk is men bezig met de bouw van 2 revolutionaire schepen, welke uniek zijn in hun soort: MSC Fantasia en MSC Splendida.
De grootste schepen ooit door een Europese werf gebouwd .. De lengte van de schepen bedraagt 333 m en 38 m breedte een tonnage van meer dan 133.000 ton. Voor 3959 passagiers en een bemanning van 1325 .
Soulmate met roerproblemen Reddingstation Noordland werd zaterdagmiddag 4 oktober 2008, opgeroepen voor hulpverlening aan een zeiljacht op de Noordzee. Het bleek te gaan om het 12 mtr. lange zeiljacht SOULMATE met thuishaven Hellevoetsluis. Het jacht met 6 personen aan boord was onderweg van Stellendam naar Zierikzee.
In de Geul van de Banjaard kreeg het jacht roerproblemen en melde het aan het Kust Wacht Centrum, welke de Koopmansdank alarmeerde.
Om 16.30 uur was de reddingboot ter plaatse, de weersgesteldheid was niet zo gunstig, een windkracht 6 met een golfhoogte van 2 mtr. De reddingboot met bemanning begeleide het jacht naar wat gunstiger water, zetten 2 opstappers over en namen het zeiljacht langszij. Zij meerde hem daarna af in de haven Noordland buiten bij de Roompotsluis. De bemanning van het zeiljacht kon in het bemanningsverblijf van het reddingstation middels warme koffie op verhaal komen en zich opwarmen. Twee leden van hun hadden lichte onderkoelings verschijnselen.
Vlak voor deze actie werd ook de redingboot Harder opgeroepn voor een jacht op de Oosterschelde, deze oproep voor hulpverlening bleek even daarna niet meer nodig te zijn. Voor het reddingstation Noordland was de actie op de Noordzee de 100 ste van dit jaar.
AMSTERDAM- De Russische oliemiljardair Roman Abramovich is als de dood voor piraten. Zijn nieuwe boot lijkt daardoor meer op een gevechtsschip dan op een plezierjacht.
Het 147 meter lange megajacht Eclipse, dat de Rus momenteel op een geheime plek in Hamburg laat bouwen voor 300 miljoen euro, krijgt zelfs een raketafweersysteem.
Ook zijn de ramen van de belangrijkste vertrekken op het 147 meter lange vaartuig voorzien van kogelafwerend glas.
Mocht dit allemaal nog niet helpen, kunnen Abramovich en zijn 26-jarige vriendin Daria Zhukova altijd nog vluchten met een onderzeeboot die tot 50 meter diepte kan.
Het schip moet in 2010 af zijn, zodat de miljardair veilig naar het WK-voetbal in Zuid-Afrika kan varen .
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar