Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
30-03-2008
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered .
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered
Bron: Almanak.nl
Zeiljacht op IJsselmeer gezonken: 4 opvarenden gered
Zondagmiddag 30 maart zijn de 4 opvarenden van een zeiljacht gered terwijl het jacht zinkende was. 5 minuten nadat de watersporters gered waren door reddingsboot 't Span uit Andijk stak alleen de mast nog boven water uit. Aanvankelijk was de reddingsoperatie vertraagd omdat de schipper niet goed kon aangeven wat zijn positie was. In een gezamenlijke zoekactie met de Rien Verloop en de Watersport van de KNRM werd het IJsselmeer afgezocht wat uiteindelijk leidde tot de redding.
Het schip is vertrokken uit Stavoren en voer richting Medemblik, ter hoogte van de LC 12 (zuid-westelijk onder Vrouwenzand) werd geconstateerd dat het schip water maakte en werd de reddingsdienst gewaarschuwd. Het schip is geheel gezonken, alleen een stukje van de mast steekt nog boven water. Ter plekke is het ca 6 meter diep.
Watersportverbond: Meer ruimte voor toervaart in rivierengebied
Watersportverbond: Meer ruimte voor toervaart in rivierengebied
Bron: KNWV
Watersport veilig en in harmonie over de grote rivieren Het beleid van Rijkswaterstaat in het rivierengebied moet gericht zijn op het veilig samengaan van de recreatie- en beroepsvaart. De hoofdtransportassen zijn niet alleen voor de beroepsvaart belangrijke snelwegen, ook voor de recreatievaart is het een belangrijk en uniek vaargebied. Het is dus ongewenst om de recreatievaart te ontmoedigen. De recreatievaarder zal zich moeten aanpassen aan de specifieke omstandigheden van de grote rivieren, maar Rijkswaterstaat zal mede moeten zorgen voor voldoende veilige ligplaatsen voor de recreatievaart. Dat schrijft het Watersportverbond in reactie op de ontwerp-ligplaatsenbeleidsplannen van Rijkswaterstaat Oost Nederland voor de Waal, de Rijn en Lek, de IJssel, de Twentekanalen, het Zwarte Water, het Keteldiep en het Meppelerdiep.
Snelwegfunctie Het Watersportverbond onderschrijft de snelwegfunctie voor de beroepsvaart van een aantal grote rivieren, zoals de Waal. Recreatievaarders mogen niet verlangen, dat de beroepsvaart gas terug neemt om hinderlijke golfslag te voorkomen. Het is echter ongewenst om de recreatievaart te ontmoedigen en te verbieden ligplaats te nemen, zoals Rijkswaterstaat in haar ontwerpnota voorstelt. Er zijn buiten de vaargeul de nodige beschutte plekken te vinden waar de recreatievaart veilig en verantwoord voor anker kan gaan of kan afmeren, zoals bijvoorbeeld ontgrondingen langs de rivier of oude rivierarmen.
Afstand tussen jacht- of passantenhavens te groot Voor bepaalde stukken van het rivierengebied zullen meer mogelijkheden moeten komen om tijdelijk ligplaats te nemen. Soms liggen de jacht- of passantenhavens meer dan twee uur varen van elkaar verwijderd. Ook als de recreatievaarder planmatig vaart, wat Rijkswaterstaat voorstaat en wat het Watersportverbond onderschrijft en er geen calamiteiten of plotselinge weersveranderingen plaatsvinden, is die afstand te groot. Het is dus van groot belang dat de ontgrondingen langs de rivieren open blijven voor de recreatievaart.
Ook de wachtsteigers bij bruggen en sluizen kunnen, als er voldoende capaciteit is, een functie krijgen als tijdelijke ligplaats voor de recreatievaart. Belangrijk daarbij is wel dat er gescheiden wachtplaatsen zijn voor de recreatie- en beroepsvaart.
Foto's van Joke Beroeps en pleziervaart op de Waal Samen met beroeps in de sluis op de Maas
Nieuwe brochure Staande Mastroute 2008 beschikbaar .
Nieuwe brochure Staande Mastroute 2008 beschikbaar
Bron: KNWV
Verbeterde versie staat nu voor de watersport ook op internet De Staande Mastroute is een route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen het IJsselmeer en de deltawateren, via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt wel een goede voorbereiding!
De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, door Amsterdam en voert langs Gouda en Dordrecht naar het Hollands Diep. Op de kaarten in de brochure staat de route weergegeven en in de tabel met bedieningstijden vindt u de kunstwerken die u passeert.
De nieuwe brochure heeft een metamorfose ondergaan en is uitgebreid en overzichtelijker geworden. De brochure is via e-mail te bestellen bij Denise Willaarts, denise.willaarts@watersportverbond.nl, en te downloaden via onderstaand adres.
Watersportseizoen definitief geopend volgens KNRM .
Watersportseizoen definitief geopend volgens KNRM
Bron: KNRM
KNRM Station Enkhuizen is deze zaterdag drie maal uitgevaren voor schepen in problemen. Na dat er eerder op de dag al hulp was verleent aan twee vast gelopen zeiljachten moest men 's avonds laat nog een keer in actie komen voor en tjalk met brandstof problemen. Hier mee word nog maar weer eens duidelijk dat met de paasdagen het vaarseizoen weer begint. Dit was ook het geval op het station Lemmer.
Met Hondenweer vast in Hondenest Wind Westnoordwest 4/5 - Koud en guur was het deze eerste paasdag toen om circa 14.00uur de pieper van de bemanning van station Lemmer af ging. De kustwacht wist te melden dat er zeilschip met 4 opvarenden was vast gelopen nabij Lemmer. Vaak is het dan de Steile bank waar als eerste op afgekoerst wordt, zo ook deze keer. Toen we de strekdam van de Prinses Margriet sluis voorbij waren, zagen we inderdaad een zeilschip varende in Zuidwestelijke richting langs de Steilebank. De Wouter Vaartjes heeft daarop koers gezet naar het betrokken schip, maar op hetzelfde moment zagen we ook een 'op één oor liggend' schip in het Hondenest. De Anna Dorothea heeft haar koers verlegd naar dat schip.
Toch door naar Enkhuizen Toen de Wouter Vaartjes bij het schip langs de Steile bank aan kwam hebben we even een opstapper overgezet. De Duitse opvarenden hadden in de stuurstand van hun huurboot de plotter aan staan en ze voeren keurig langs de boeienrij die dient ter markering van de Steile bank. Aan boord was een echtpaar met twee kleine kinderen. Onze opstapper heeft gevraagd of alles OK was en of de kinderen het niet koud hadden. Daarop werd door de schipper geantwoord dat alles 'sehr gut' was. Onze opstapper heeft daarop kennelijk ietwat bedenkelijk gekeken zou later blijken.
Behoorlijk zeeziek De Anna Dorothea had inmiddels het vastgelopen jacht bereikt, een sleeptros werd overgebracht en vervolgens is het schip van de zandbank, in het gebied wat Hondenest wordt genoemd, getrokken. Met dit hondenweer een zeer toepasselijke naam, gure wind, sneeuw, hagel, striemende regen. De bemanning van het schip bestond uit twee heren, welke in de kuip zaten, en twee dames, van wie er één binnenin zat met de puts op schoot. De zure lucht in het schip gaf aan dat ze behoorlijk zeeziek was. Onze opstapper moest namelijk naar binnen om de zwemvesten uit de bakskisten te halen, want de Duitse heren hadden geen reddingsvesten om, en wij wilden niet van boord stappen als ze geen reddingsvesten om zouden doen. Toen dat gebeurd was hebben we onze opstappers van boord gehaald en is het schip op eigenkracht naar Lemmer gevaren.
Toch maar niet naar Enkhuizen Onderweg terug in de Lemsterbaai haalden we ook het eerder vermelde schip met het echtpaar en de twee kinderen in. Bij navraag gaven ze aan het toch wat oncomfortabel te vinden om tegen de wind in naar Enkhuizen te motoren !!!
Heb je ooit overwogen eens manoeuvreerles te nemen maar door drukke bezigheden is het er mogelijk nooit van gekomen? Nu kun je jezelf tot zekere hoogte lesgeven uit het boek Vaardig Varen d.m.v. beschreven oefeningen en een kennistest. Dat betekent dat je kunt studeren wanneer het je zelf uitkomt. Het boek is ook geschikt als ondersteuning en voorbereiding wanneer je lesneemt. Met 110 paginas en prachtige full colour illustraties een prachtig cadeau.
Manoeuvreren betekent in het Engels klaar spelen en dat kan in de praktijk best moeilijk zijn. Er wordt vaak gedacht dat het varen met een schip hetzelfde is als autorijden. Ondanks overeenkomsten zijn er toch specifieke vaardigheden nodig om je schip vaardig te varen op de motor. Immers, je hebt geen vaste grond onder de kiel en de wind of stroom bepaalt vaak mede je handelwijze.
Het studieboek Vaardig Varen is bedoeld voor mensen die het bovenstaande herkennen en zich willen verdiepen in de contactmanoeuvres met een schip. De lezer maakt kennis met diverse vaartechnieken, waardoor je bewust leert kijken naar wat het schip doet. Door het verkrijgen van inzicht in het vaargedrag van het schip, kun je anticiperen op verschillende situaties.
Basis motormanoeuvres en draaimanoeuvres Specifieke basis vaardigheden worden besproken in de eerste twee hoofdstukken. Je leert alles wat je nodig hebt tot aan het moment dat je contact maakt met de kade. In deze hoofdstukken bouw je ervaring op voor het schip te water.
Contactmanoeuvres In het derde hoofdstuk ga je de basistechnieken uitbreiden met nieuwe vaardigheden die nodig zijn om aan en af te meren. Je bent nu in staat, door het verbeterde inzicht, om een plan van aanpak te maken en je kunt leiding geven aan je bemanning. Als je de aanleg- of afvaartechniek beheerst dan kun je deze manoeuvres ook toepassen op andere situaties, zoals bijvoorbeeld
Bijzondere verrichtingen Het vierde hoofdstuk behandelt o.a. manoeuvres als het passeren van een brug of sluis en het ankeren ten behoeve van afmeren.
Veiligheid Manoeuvreren kun je leren! Het bestaat uit veel eenvoudige weetjes, waardoor je het schip vaardig kunt varen. Dit is niet alleen handig bij het steeds drukkere scheepsverkeer, maar het geeft je als schipper ook enorme voldoening. Je ervaart de afvaart niet meer als een lastige bijkomstigheid, maar als een leuke en plezierige uitdaging bij aanvang van een tocht en is op hoop van zegen verleden tijd geworden. Manoeuvreren is niet alleen een vaardigheid van de schipper, maar van de gehele bemanning. En wanneer je alle vaardigheden beheerst, kun je plezierig en veilig varen. Niet alleen voor jezelf, maar ook veilig voor andere watersporters.
Omleiding voor staandemastverkeer van Grou naar Leeuwarden
Omleiding voor staandemastverkeer van Grou naar Leeuwarden
Bron: KNWV
Watersport met staande mast via Warten Van het voorjaar 2008 tot de zomer van 2009 wordt de recreatievaart met staande mast, vanaf het Prinses Margrietkanaal naar Leeuwarden en terug, grotendeels omgeleid via het dorp Warten. Reden hiervoor is de vertraging in de aanleg van de nieuwe Staandemastroute tussen Grou en Leeuwarden en het feit dat de brug Fonejacht alleen nog wordt bediend voor speciaal beroepstransport op het Prinses Margrietkanaal.
Op de route door Warten gelden tot de zomer van 2009 de openingstijden van de bruggen over het Prinses Margrietkanaal. Dit betekent dat de pauzes van 12.00 uur tot 13.00 en van 16.15 uur tot 17.15 uur in de bediening van beide bruggen in het dorp vervallen. Hiermee wordt voorkomen dat de doorvaart teveel stagneert. Brugwachters houden bij het openen van de bruggen rekening met de schooltijden in Warten.
Bediening Fonejacht In de drukke zomermaanden juli en augustus 2008 wordt het staandemastverkeer weer zoveel mogelijk via de brug Fonejacht geleid, om overbelasting van scheepvaartverkeer in Warten te voorkomen. Schepen langer dan 20 meter of dieper dan 1.80 meter kunnen niet door Warten. Deze te grote vaartuigen kunnen tot de zomer van 2009 via de brug Fonjeacht blijven varen. De brug wordt na afroep voor deze schepen geopend om 09:30 uur, 12:30 uur, 14:30 uur en 18:30 uur. Deze bedieningstijden vallen buiten de spits, waardoor de hinder voor het wegverkeer op de Wâldwei beperkt is.
Waarom alternatieve routes Provincie Fryslân, Rijkswaterstaat en de gemeenten Leeuwarden en Boarnsterhim hebben in gezamenlijk overleg besloten om tijdelijk alternatieve routes beschikbaar te stellen om er voor te zorgen dat het staandemastverkeer door Fryslân kan blijven varen. In overleg met de gemeente Boarnsterhim en Plaatselijk belang Warten is besloten om de vaarroute via Warten daarbij zoveel mogelijk te benutten.
Vlaamse loodsen willen niet meer schepen bedienen na verdieping
Vlaamse loodsen willen niet meer schepen bedienen na verdieping
19-03-2008
De kans bestaat dat er na de verdieping van de Westerschelde toch niet meer en grotere schepen naar Antwerpen kunnen varen.
Vlaamse loodsen eisen dat gelijktijdig met de verdieping ook maatregelen worden genomen om de scheepvaart beter te kunnen bedienen. Als hun eisen niet worden ingewilligd, houden ze vast aan de huidige werkwijze.
Wat de Westerschelde aan scheepvaart aan kan, zit al bijna tegen de grens aan, volgens secretaris Sven Deridder van de Vlaamse Beroepsvereniging van Loodsen (BvL). "Je kunt de infrastructuur vervolgens wel aanpassen door de vaarweg te verdiepen", stelt Deridder, "maar daarmee ben je er nog niet. In Antwerpen zijn te weinig sleepboten. De coördinatie vanaf de wal in de aanloop tot de Antwerpse haven moet ook verbeteren. Ander punt is dat de beloodingsvaartuigen in de Scheldemonding versleten zijn. Ze zijn dringend aan vervanging toe. De Vlaamse overheid zegt al jaren dat zij ermee bezig is, maar doet niks. Het is onder deze omstandigheden loodstechnisch onverantwoord meer en grotere schepen te bedienen, zeker gezien de toename van stroomsnelheden na de verdieping."
De verdieping moet Antwerpen altijd bereikbaar maken voor grotere schepen Dit heet 'van levensbelang' te zijn. De Vlaamse loodsenactie ligt dan ook gevoelig. Nederlandse loodsen, die 27,5 procent van de schepen op België doen, steunen hen. Joost Waasdorp van het Nederlands Loodswezen: "Na de verdieping gaan we samen bekijken welke gevolgen dat heeft voor de beloodsing van schepen. We trekken één lijn."
Bron: Harmen van der Werf PZC, 19 maart 2008
Foto's van Joke zeevaart op Westerschelde zeevaart Antwerpse Haven
ZAANDAM - Een jacht van 42.10 meter lang, genaamd 'Life Saga' is vrijdagmiddag in de Zaan te water gelaten. De motorjacht is een 'revit', dat houdt in dat de boot al bestond maar helemaal opgeknapt is. Dit is gedaan door Holland Jachtbouw Zaandam. Er kunnen tien gasten verblijvenen 'het bootje' moet bestuurd worden door acht bemanningsleden. Van wie de boot is en hoeveel de boot gekost is, krijgen we als redactie van WebRegio.nl helaas niet te weten. WebRegio.nl
Gemiddeld veertig mensen werkten dik een jaar aan de grootscheepse opknapbeurt van de Life Saga, de 42 meter lange kruiser die vrijdag weer te water ging in de Achtersluispolder.
Wie denkt dat de boot nu klaar is en afvaart naar de Middellandse Zee komt bedrogen uit. ,,Dit soort grote schepen heeft nu nog een maand nodig om op te starten'', vertelt directeur Paul Dielemans van Holland Jachtbouw, dat de boot onder handen nam.
Vandaag is dag twee van de staking van de Vlaamse overheidsdiensten ingegaan. Na West-Vlaanderen is nu Oost-Vlaanderen aan de beurt. Alle personeelsleden van de Vlaamse overheid leggen in de provincie 24 uur het werk neer. Doordat alle complexen en sluizen op de Oost-Vlaamse rivieren niet meer bediend worden, ligt het verkeer op de waterwegen in de provincie stil.
Sluizen geviseerd Om 9.30 uur verzamelden de actievoerders aan het station Gent-Dampoort. Net als gisteren kozen de vakbonden ervoor om enkele strategische punten te viseren. Het sluizencomplex van Evergem was eerst aan de beurt. "Van daaruit zal het naar de sluizen in Merelbeke gaan, om ten slotte door te gaan naar de brug van Zelzate over de R4", aldus Christoph Vandenbulcke van het ACV - Openbare diensten.
In Aalst komt een stakingspost aan het gebouw van de Vlaamse Belastingsdienst. De autoveerboten van Langerbrugge en Ter Donk, op het kanaal Gent-Terneuzen, voeren stiptheidsacties.
De Vlaamse ambtenaren protesteren omdat de Vlaamse regering niet wil ingaan op hun eis op een loonsverhoging van 5 procent. (belga/sd)
Fotos van Joke ( toen werden ze bediend ) In en uitvaren van sluizencomplex van Evergem De autoveerboten van Langerbrugge Brug van Zelzate
BRUSSEL- De plannen voor een enorm kanaal van de Schelde naar de Seine komen in een stroomversnelling. In juni wordt de aanbesteding verwacht van deze waterweg, die in 2014 Rotterdam met Parijs verbindt.
Dat bleek donderdag in Brussel op een conferentie van de Europese federatie voor de Bouwindustrie. Het project omvat de aanleg van 106 kilometer kanaal, zeven sluizen, drie aquaducten en 59 bruggen.
Karla Peijs, commissaris van de Koningin in Zeeland, is een groot pleitbezorger van het kanaal. Zij ziet grote kansen voor de Nederlandse binnenvaartschippers. In haar vorige functie als minister van Verkeer zorgde ze er persoonlijk voor dat het kanaal in aanmerking kwam voor EU-subsidie.
Het project heeft inmiddels 420 miljoen euro subsidie toegekend gekregen. Het is daarmee het op vier na grootste EU-transportproject tot 2013.
Concurrentie veerboot Terschelling West - Rederij Doeksen krijgt concurrentie bij het passagiersvervoer van en naar Terschelling. Rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) brengt nog deze zomer een veerboot in de vaart. EVT heeft in Duitsland een schip gekocht voor 250 passagiers. Dat gaat drie keer per dag heen en weer varen, ook in de winter. Naast deze boot wil de veerdienst nog een tweede schip in de vaart brengen. Op Terschelling is veel discussie over het passagiersvervoer. Doeksen verzorgt het al jaren, maar een deel van de bevolking is niet tevreden over de rederij, onder meer vanwege de tarieven. Het is de bedoeling dat Terschellingers aandelen van de EVT kunnen kopen, zodat de rederij eigendom wordt van de eilanders. Die constructie bestaat al op Texel. UTC Foto's van Joke .
Oproep voor watersporters Op zondag 13 april organiseert de J24 klasseorganisatie, in samenwerking met 4 booteigenaren en WSV Braasemmermeer, een J24 tune up. Tijdens deze dag kun je of kennismaken met de J24, of de fijne kneepjes van het J24 zeilen leren van de J24 'cracks' zoals Remco van den Berg, meervoudig Nederlands kampioen.
Op deze dag liggen er J24's zeilklaar in het water. De uitleg, toelichting en kennsimaking zal daarom voor een groot deel al zeilend gebeuren. Bij voldoende belangstelling zal er met de J24 een aantal 'match-races' gezeild worden.
Schrijf je snel in voor deze dag. Iedereen kan zich aanmelden, wel of geen eigenaar van een J24, bemanning en zeilers die nog nooit op een J24 zeild, maar graag eens een keer kennis willen maken met deze leuke boot en de klasseorganisatie. Stuur je naam en telefoonnummer naar onderstaand adres. Je kunt je vanaf nu inschrijven. Zet 13 april alvast in je agenda!
Oproep aan alle J24 zeilers: 1) Natuurlijk kom je ook zelf. De NED 62 ligt zeilklaar op je te wachten. Het wordt een leerzame en gezellige dag. 2) Als je iemand kent die enthousiast is om ook J24 te gaan varen, maar nog geen gelegenheid heeft gehad om echt met de boot en de klasse kennis te maken, nodig deze persoon dan uit! Of geef naam, emailadres en telefoonummer door aan de klasseorganisatie
Aanvang van deze dag is 10:30. Aan het einde van de dag is er een hapje en een drankje in het clubgebouw. Lokatie: Jachthaven Noorderhem Noorderhem 2, 2371 EC Roelofarendsveen
Staande Mastroute 2008 De Staande Mastroute is de route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen IJsselmeer en deltawateren via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt echter voorbereiding!
De route De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, het Westerkanaal en de Kostverlorenvaart door Amsterdam, dan via het Nieuwe Meer, de Ringvaart van de Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer, Heimanswetering, Oude Rijn bij Alphen aan den Rijn, de Gouwe langs Gouda, dan via de Hollandse IJssel, de Noord, de Oude Maas bij Dordrecht en de Dortsche Kil naar het Hollands Diep. Op het kaartje staat de route weergegeven en in de tabel met bedieningstijden vindt u de kunstwerken die u passeert.
Planning van de reis Het routeakkoord, gesloten tussen de beheerders van de vaarwegen en kunstwerken, is van kracht van 15 april t/m 15 oktober. Tijdens deze periode zijn de in de brochure genoemde openingstijden van kracht. Buiten deze periode gelden andere tijden!
Algemeen - Bij het plannen van uw reis moet u er rekening mee houden dat er per dag maar één doorgaand konvooi in noordelijke en zuidelijke richting mogelijk is. Onderweg moet u een aantal bruggen in spoor- of autosnelwegen passeren in Amsterdam, die maar zeer beperkt bediend worden. Andere beperkt bediende bruggen zijn de brug in de A9 bij Schiphol, de spoorbrug over de Gouwe bij Gouda en de spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht. - Wie de Staande Mastroute in één dag wil varen, moet doorvaren. Wie onderweg stopt voor een uitstapje loopt de kans het konvooi verder te missen en dus zijn eindbestemming op die dag niet te halen. Voor wie geen haast heeft, geen probleem; er zijn onderweg genoeg mooie plekjes of bezienswaardigheden, die een langer verblijf rechtvaardigen. En een dag later pakt u het convooi weer op. - Voor deze tocht zijn een recente Almanak voor Watertoerisme, deel 2 en de waterkaarten I (Vechtplassen), H (Hollandse plassen) en J (Grote Rivieren West) een absolute must aan boord.
Tijdens het Pinksterweekeinde, 9, 10, 11 en 12 mei 2008, zijn er in Vollenhove de Havendagen. Dit meerdaags familie-evenement heeft plaats rondom de haven en in het centrum van het oude vissersstadje aan de voormalige Zuiderzee. Dit jaar wordt het evenement, met 40.000 bezoekers, extra luister bijgezet in verband met het 15 jarig bestaan.
Op vrijdagavond gaan de Havendagen van start met Het Skutienfestival, een korenfestival met als de deelnemende shantykoren De Stuwzangers uit Vilsteren, De Noaberzangers uit Nieuw Amsterdam,De Iselanders vanuit IJsselmuiden en het Vollenhoofsch Visserskoor. De zaal gaat open om 19.30 uur, aanvang 20.00 uur. Entree gratis.
Zaterdag om 10.30 uur is de officiële opening, dit wordt door Mevrouw Abbenhues, gedeputeerde van provincie Overijssel, gedaan middels een vlootschouw vanaf het Venose Skutien en gaat langs de vele sleepboten die tijdens de Havendagen aanwezig zullen zijn. De braderie begint om 10.00 uur, ruim 150 kramen met een diversiteit aan waren zullen opgesteld staan door de gezellige straten van Vollenhove. Tijdens de braderie zijn er voor de kinderen gratis attracties waaronder een treintje, springkussen en klimwand. De brandweer geeft demonstraties op het Voorpoortplein en rondom de haven staan oude autos en trekkers opgesteld. Hier wordt ook paling gerookt welke natuurlijk aan de man gebracht word. Er is gelegenheid een rondvaart te maken met een sleepboot of t Venose Skutien. Het geheel wordt muzikaal omlijst door blaaskapellen en dweilorkesten die het tegen elkaar op zullen nemen tijdens een bloaskapellenfestival. s Avonds is er in de tent een groot feest met als hoogtepunt een optreden van feest- en partyband Melrose! Kaarten hiervoor zijn te koop vanaf 1 mei bij Broektiek aan het Gasthuisplein te Vollenhove.
Op zondag 11 mei, 1e Pinksterdag, is er een oecumenische kerkdienst. Aanvang 19.00 uur in de feesttent aan de haven.
Op Tweede Pinksterdag, maandag 12 mei is er dit jaar een volledig programma. Dit gaat van start om 10.00 uur met het Pinksterrijden; een rondrit met trekkers over Het Land Veno, kinderen kunnen opstappen op versierde wagens. Om 12.30 uur is er in de feesttent een optreden van clowns. Naast de feesttent wordt, van af 13.00 uur, een zaagshow gegeven door de Nederlands Kampioen kettingzagen. In de tent is er vanaf 14.00 uur de Feigling Apres Ski Party, feest voor jong én oud met spetterende optredens van DJs, lichtshows, sneeuw en spelletjes met het publiek. Alles in en nabij de feesttent, entree gratis!
Er is voldoende gratis parkeer gelegenheid tijdens deze evenementen.
Kortom, een evenement om niet te missen! Navingo.nl
17 tot en met 19 juli - Visserijdagen Bruinisse 2008.
17 tot en met 19 juli - Visserijdagen Bruinisse 2008. De Visserijdagen vinden dit jaar voor de 47e keer plaats in Bruinisse en zoals vanouds pakken we uit met een bruisend evenement!
Van 11 tot en met 13 juli 2008 vinden de jaarlijks terugkerende vlootdagen weer plaats.
11 tot en met 13 juli - Nationale Vlootdagen 2008 Koninkijke Marine Den Helder. Tijdens de Nationale Vlootdagen opent de Koninklijke Marine in Den Helder haar poorten zodat iedereen kan zien waar de Koninklijke Marine mee bezig is. De vlootdagen bieden een unieke kans om een kijkje te nemen aan boord van echte oorlogsschepen. Doorgaans opereren ze in missies ver op zee, maar 10 - 13 juli bent u welkom aan boord van de fregatten, de mijnenjagers en de onderzeeboten.
16 t/m18 mei - Rond- en platbodem zeilevenement te Lithoijen aan de Maas
16 t/m18 mei - Rond- en platbodem zeilevenement te Lithoijen aan de Maas Een jaarlijks terugkerend evenement met dit jaar het eerste lustrum. Oude tijden herleven, een mixture van gezelligheid, muziek, zeilen met traditionele schepen op de Maas. Informatie: m.loman@home.nl
13 en 14 april 2008 - Race of the Classics 2008 Race van klassiek zeilschepen. Vanuit Rotterdam (Veerhaven) via Oostende naar Engeland. Terug op 20 april in IJmuiden.
ROTC 2008
In 2008 start de Race of the Classics op maandag 14 april. Sinds enkele jaren is de klassieke Veerhaven van Rotterdam onze starthaven. Hier wordt op zondag 13 april ook een Open Dag georganiseerd.Vanuit de Veerhaven vaart de vloot de Maas af richting Noordzee. Hier zal eind van de middag het officiële startschot luiden waarna er geracet wordt richting Oostende.
In Oostende verwachten we in de loop van dinsdagochtend 15 april aan te komen. s-Avonds is er voor alle deelnemers een feest georganiseerd in Oostende.Vanuit Oostende moet de keuze worden gemaakt tussen Lowestoft en Ramsgate. Afhankelijk van wind en weersvoorspellingen wordt de meest gunstige bestemming gekozen.
Op woensdag 16 april verlaat de ROTC-vloot Oostende en wordt er koers gezet naar Engeland. De verwachte aankomst is op donderdag 17 april. Na aankomst in Engeland zal het Kompas uitgereikt worden in een Britse Yacht Club.
Het Kompas is traditioneel de prijs voor het schip dat als eerste Engeland bereikt. Na de prijsuitreiking is er wederom een feest.Op vrijdag 18 april verlaten de schepen Engeland alweer en is het hoogtijd om terug te varen naar Nederland. Het doel is IJmuiden en hier zullen we zaterdagnacht of zondagochtend aankomen.
In de ochtend van zondag 20 april zullen we de sluizen van IJmuiden passeren en door het Noordzeekanaal varen naar Amsterdam. Hier wordt de ROTC 2008 afgesloten met een knallende Portside Party. www.rotc.nl
Uw TomTom gebruiken voor de watersport, tijdelijk 89 Euro! Het heeft even geduurd, maar de oplossing ligt voor de hand. Binnenkort verschijnt een softwarepakket waarmee u van uw TomTom een navigatiesysteem voor de watersport maakt.
Eind aan (te) dure navigatiesystemen Veel Nederlanders hebben al een TomTom voor gebruik in de auto en moeten voor hun watersporthobby een apart navigatiesysteem aanschaffen. Vaak zijn deze systemen zeer kostbaar en dienen ieder jaar even dure kaarten te worden aangeschaft. De software van Cosmetics Navigation maakt vanaf eind maart hier een einde aan. Dit is ook de producent van de bekende Schipper Vaaratlassen die met behulp van Eurocartografie worden samengesteld.
Slechts 99 Euro Met de digitale Vaaratlas kunt u met behulp van uw TomTom precies zien waar u vaart, wat de waterdieptes zijn, waar de boeien liggen, waar de herkenningspunten liggen, wat de hoogtes van de bruggen zijn, wat de openingstijden van de sluizen zijn, waar de aanlegplaatsen liggen, waar er obstakels onder water liggen, welke faciliteiten de jachthavens hebben en nog veel en veel meer . De digitale Vaaratlas van Nederland bestaat uit een DVD met een gebruikershandleiding.
Voor ieder type TomTom De software werkt op iedere TomTom navigator. De binnenvaartpolitiereglementen en de gedetailleerde informatie over de bruggen, sluizen en jachthavens kunnen enkel bekeken worden op TomTom modellen die beschikken over een tekstviewer. (TomTom Go serie)
SINT-ANNALAND - Het project met aanmeerplaatsen op de Oosterschelde is zo succesvol, dat Rijkswaterstaat het wil uitbreiden naar de Krabbenkreek bij Sint-Annaland. Nabij clubhuis Buutengaets moeten vier nieuwe afmeerboeien komen. Ze zijn bedoeld voor jachteigenaren die op de golven van de Krabbenkreek willen overnachten. Helemaal zeker is het nog niet. Rijkswaterstaat wacht nog op toestemming van de provincie. (PZC) Bijgevoegde Foto's van Joke
Een ponton met daarop een nieuwe containerkraan is gisteravond laat, donderdag 13 maart, vanuit de Rotterdamse Maashaven vertrokken. De enorme kraan is gebouwd door Kalmar Industries aan de Doklaan en is bestemd voor de containerterminal in de haven van het Zweedse Helsingborg.
De kraan is 90 meter lang en 29 meter breed. Met de klap opgetopt heeft de kraan een hoogte van 84 meter. De kraan weegt 840 ton. De kraan is een zogeheten containerkadekraan, bedoeld voor het laden en lossen van containerschepen. De Rotterdamse kranenbouwer Kalmar levert de kraan op basis van eigen modulair ontwerp, dat voor elke terminal kan worden aangepast aan wensen van de terminaloperator.
De kraan voor Helsingborg is bestemd voor het plaatselijke havenbedrijf in deze Zweedse stad. De nu geleverde kraan is de tweede die Kalmar heeft gebouwd voor de haven van Helsingborg. In september vorig jaar is een soortgelijk exemplaar afgeleverd. Vorige maand heeft Kalmar een containerkadekraan afgeleverd bij de terminal van Interforest in Rotterdam.
De kraan is voor het transport geplaatst op het ponton Viking Barge 2. De sleepboot Fairplay 23 sleept het ponton naar Zweden. De verwachte aankomst is op dinsdag 18 maart. navigo.nl Foto sleepboot, gearedsoft
IJmuiden - Rijkswaterstaat vervangt woensdag 19 maart 2008 tussen 03.00 uur en 21.00 uur de roldeur met de onderrolwagens van de Noordersluis aan de kanaalzijde van het zeesluizencomplex te IJmuiden. Tijdens de deurwisseling test Rijkswaterstaat tevens de aangepaste en verbeterde energievoorziening van het gehele sluizencomplex. Dit heeft Rijkswaterstaat bekendgemaakt.
Scheepvaart gestremd wegverkeer geen hinder De aanpassingen van het systeem zorgen ervoor dat de bedrijfsvoering eenvoudiger is geworden. De afrondende testen vinden plaats binnen de periode van de deurwisseling: tussen 09.00 uur en 14.00 uur. De Noordersluis is gedurende de deurwisseling gestremd voor de scheepvaart. Stremming scheepvaartverkeer Tijdens het testen van de energievoorziening zijn ook de andere drie sluizen, namelijk de Midden-, Zuider- en Kleine sluis, gestremd voor de scheepvaart. Het wegverkeer ondervindt geen hinder. Om zoveel mogelijk hinder te voorkomen, met name voor de gebruikers van de sluizen, combineert Rijkswaterstaat de werkzaamheden.
Bij slechte weersomstandigheden gaat de deurwisseling van de Noordersluis niet door. Wel het testen van de energievoorziening. Rijkswaterstaat heeft de omgeving per brief geïnformeerd. De scheepvaart is begin februari door Haven Amsterdam op de hoogte gesteld. Deurwisseling Noordersluis Om de roldeur te vervangen worden deuren onderling gewisseld. Ook de rolwagens waarop de deur rijdt worden vervangen. De roldeur met de onderrolwagens die 6 jaar in het binnenhoofd van de Noordersluis dienst heeft gedaan wordt vervangen door een roldeur en onderrolwagens die een grote onderhoudsbeurt hebben gekregen in het deurendok in de Noordersluis.
Een sleepboot sleept eerst de roldeur vanuit de binnendeurkas van de Noordersluis naar de Velserkom. Deze kom ligt nabij de Noordersluis aan de kanaalzijde. Vervolgens wordt de gereviseerde roldeur vanuit het dok naar de kanaalkant van de Noordersluis gebracht en ter plekke geplaatst.
De deur die in de Velserkom ligt gaat naar het deurendok waar de deur wordt gereviseerd. Voor het verslepen van de deur wordt de deur eerst gevuld met lucht zodat deze gaat drijven. Duikers assisteren bij het in- en uithijsen van de rolwagens die op de railbaan op de bodem van de sluis staan. Een deurwisseling vindt eens in de vier à zes jaar plaats. Testen energiesysteem en inzet aggregaten Tijdens het testen van het energiesysteem is het nodig om een aantal keren de spanning kort - van het elektriciteitsnet te halen. Rijkswaterstaat zorgt samen met de aannemer, dat het testen met zo min mogelijk hinder wordt uitgevoerd. Dit gebeurt door de inzet van aggregaten.
Berging Nederlands schip Artemis , op Frans strand ook de derde poging is mislukt
Vlottrekken Nederlands schip mislukt
LES SABLE D'OLONNE - De derde poging om het Nederlandse schip Artemis dat in Frankrijk op het strand ligt vlot te trekken, is mislukt. Dat zei woensdag rederij Amasus Shipping, beheerder van het schip.
Eerdere pogingen
Het lege schip probeerde maandagochtend de haven van Les Sables-d'Olonne in Vendée (Pays de la Loire) binnen te varen, maar raakte uit koers en liep vast op het strand.
Eerdere pogingen
Twee eerdere pogingen om de kustvaarder vlot te trekken mislukten ook. Woensdagavond ondernam een sleepboot een derde poging, maar de sleepkabel tussen het schip en de sleepboot knapte. De Artemis kwam dan ook geen centimeter van haar plaats. Mede ook omdat de vloed veel minder hoog kwam dan maandag, toen het schip vast kwam te zitten.
Beraden
Hoe het nu verder gaat, is nog niet bekend. Een nieuwe sleepactie is in ieder geval nog niet gepland. "We gaan ons eerst beraden", aldus e
AMSTERDAM - Een passagiersschip is mogelijk op de klippen gelopen omdat de kapitein en de vrouwelijke stuurman seks hadden of aan het ruziën waren over hun net beëindigde relatie. De Queen of North was zo uit koers geraakt door de onoplettendheid van de twee dat het strandde op de rotsen voor een Canadees eiland.
De kapitein zegt dat hij wel degelijk heeft opgelet, maar uit de radargegevens is dat niet af te leiden. Uit het onderzoek bleek verder dat er die dag in maart 2006 geen derde persoon op de brug was, wat wel verplicht is. Ook waren alle alarmsignalen uitgeschakeld.
Toen de onervaren stuurvrouw plots de klippen van Gil zag opdoemen, wist ze niet hoe ze snel de automatische piloot kon afzetten. Geruchten dat de twee seks hadden toen ze strandden, zijn nooit bewezen. Maar omdat het stel blijft zwijgen wat is voorgevallen, maken ze zich wel verdacht.
Het schip zonk meteen als een baksteen, maar dankzij doortastend optreden van de bemanning en de toegesnelde boten in de buurt werden 97 opvarenden gered. Twee passagiers raakten bekneld en verdwenen met het schip naar de bodem.
De advocaten van de nabestaanden denken dat er meer is gebeurd dan een ruzie tussen de twee ex-geliefden. 'Het ziet er naar uit dat ze langere tijd niet eens uit het raam hebben gekeken', aldus raadsman Ritchie die de dochters van één van de twee overleden passagiers vertegenwoordigt.
Uit het onderzoek is niet vast komen te staan wat precies is gebeurd op de brug. De twee betrokkenen hullen zich in stilzwijgen. Het enige wat ze bekendmaakten is dat ze een relatie hadden en dat die toevallig twee weken voor de crash was gestopt. Een voicerecorder was ook niet aan boord.
Binnenschip in problemen op Maas in Dinant na het verlaten van de sluis Bouvignes
Binnenschip in problemen op Maas in Dinant
Door het hoge waterdebiet op de Maas heeft een Nederlandse binnenschipper de controle over zijn vaartuig verloren. Toen de schipper omstreeks 6 uur de sluis van Bouvignes (Dinant) richting Givet verliet, kwam het 80 meter lange schip dwars te liggen en blokkeert de scheepvaart. Een ingenieur van waterwegen kwam ter plaatse om een oplossing te zoeken. Het schip moet gehesen worden en dat blijkt een moeilijke klus te zijn.
Het binnenschip vervoert 1.180 ton steenkolen. Vanochtend zette de combinatie vaart richting Givet waar de goederen moeten geleverd worden. Bij het uitvaren van de sluis werd de voorsteven van de aak meegesleurd door de sterke stroming naar het midden van de stroom. Het achtersteven raakte de oever en brak de schroef.
Het geïmmobiliseerde schip ligt dwars over de waterweg. De scheepvaart is op die plaats tijdelijk onderbroken. Het vaartuig werd verankerd om te beletten dat het afdrijft naar de sluis. (belga/tdb/gb)
Berging Nederlands schip Artemis , op Frans strand mislukt
Berging Nederlands schip op Frans strand mislukt
De berging van het Nederlandse vrachtschip Artemis op het strand van de Franse havenplaats Les Sables d'Olonne is mislukt. Sleepboten zouden proberen het gevaarte vlot te trekken, maar door het slechte weer ging dat niet door.
Volgens de beheersmaatschappij Amasus Shipping in Delfzijl was de zee te ruw en waaide het te hard. Vanavond rond 18u, als het weer hoog water is en de wind minder hard, wordt een nieuwe bergingspoging gewaagd. Als vlottrekken deze week niet lukt, moet het schip een maand wachten op de volgende springtij.
De Vlaamse overheid overweegt om de haven van Zeebrugge via een binnenvaartroute aan te sluiten op het Seine-Scheldebekken. Damme en Zomergem houden de adem in, en vrezen voor een Doelscenario.
De Vlaamse regering heeft een haalbaarheidsstudie en een milieu-effectenrapport besteld om na te gaan of twee bestaande maar amper gebruikte kanalen, het Schipdonkkanaal en het Leopoldskanaal opgewaardeerd kunnen worden. De studie moet begin april klaar zijn. Dat zorgt voor spanning in het Oost-Vlaamse Zomergem en in de West-Vlaamse polderdorpen Damme en Oostkerke. Actiegroepen vrezen voor een Doelscenario.
'Als er schepen tot 4500 ton langskomen met containers die drie tot vier hoog kunnen worden gestapeld worden, is dat een aanslag op een unieke groene corridor', zegt Guy Plasschaert namens de vzw 't Groot Gedelf. 'Bovendien is nergens bewezen dat dit project spectaculair veel vrachtwagens van de weg haalt.'
De overheid wil de haven van Zeebrugge via een volwaardige binnenvaartroute aansluiting doen vinden bij het Seine-Scheldebekken. Knack kon achterhalen dat aan het dossier een prijskaartje hangt van minimaal 600 miljoen euro. Dat is nog beduidend meer dan wat de beruchte scheepslift van Strépy-Thieu heeft gekost.
HISWA te water 2008 HISWA te water 2008, georganiseerd door HISWA Multimedia in Driebergen, vindt plaats van dinsdag 2 tot en met zondag 7 september 2008 in Marina Seaport IJmuiden. Deze bootshow zal ruim 500 nieuwe boten met een minimale lengte van zeven meter gaan tellen. Nieuw dit jaar is de uitbreiding van het expositieterrein op de Kennemerboulevard bij de jachthaven, waardoor de in-water bootshow plaats kan bieden aan meer exposanten op de kade.
Watersport branche doet goede zaken op Hiswa Amsterdam, 10 maart 2008 - De verkopen in de watersportbranche lijken in de lift te zitten. Dit is de conclusie van veel exposanten op HISWA 2008, waar de afgelopen week opvallend goede zaken werden gedaan. De watersportbeurs trok in totaal 59.342 bezoekers exclusief vakbezoekers. Dit aantal is gebaseerd op de internationaal geldende regels voor beurzen van de UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), waarbij Amsterdam RAI is aangesloten. De HISWA Amsterdam Boat Show vond plaats van dinsdag 4 tot en met zondag 9 maart 2008.
Meer publiek De HISWA Amsterdam Boat Show trok in totaal 59.342 bezoekers, exclusief vakbezoekers. Verhoudingsgewijs hebben we dit jaar meer publiek getrokken. Als we de telling van de afgelopen jaren aangehouden zouden hebben, dan waren we op ruim 64.000 bezoekers uitgekomen. Nu de HISWA weer voor de volle 100% in handen is van Amsterdam RAI, volgen wij de internationale UFI-regels die uitgaan van totalen zonder vakbezoekers. Belangrijkste graadmeter voor ons is overigens hoe exposanten de beurs ervaren hebben. Gezien de vele positieve reacties die we als organisatie ontvangen hebben, kunnen we concluderen dat de exposanten erg tevreden zijn over deze beurs. Dat merken we ook aan het aantal inschrijvingen voor volgend jaar dat we nu al ontvangen hebben. Ik verwacht dat deze HISWA een positieve spin-off genereert binnen de branche, aldus beursmanager Joke Ekelschot. Ook het beleid om jongeren tot en met 16 jaar gratis toegang te bieden is door exposanten en publiek zeer positief ontvangen. Het aantal jongeren dat de HISWA bezocht is meer dan verdubbeld ten opzichte van de vorige editie.
HISWA 2009 De volgende editie van de HISWA Amsterdam Boat Show vindt plaats van dinsdag 3 tot en met zondag 8 maart 2009 in Amsterdam RAI.
Les Sable D'Olonne , Nederlandse vrachtschip Artemis is aan de grond gelopen
LES SABLE D'OLONNE
Nederlandse vrachtschip Artemis is aan de grond gelopen In het westen van Frankrijk is vanmorgen een klein vrachtschip door het stormweer terecht gekomen op het strand. Sinds gisterenavond is ook een man vermist. De wind haalde langs de westkust snelheden van 110 kilometer per uur en de golven waren tot zes meter hoog.
Geen gewonden De Artemis, een vrachtschip van 90 meter, werd rond 07.45 uur op het strand van Sables-d'Olonne gegooid, aldus de maritieme prefectuur van de Atlantische kust in Brest. Er waren zeven mensen aan boord, maar niemand raakte gewond. De cargo was leeg en veroorzaakte bij het ongeval dan ook geen vervuiling. De Artemis Het schip is eigendom van Martin Vlietstra van de Sneker rederij Oudvaart Shipping en wordt beheerd door Amasus Shipping in Delfzijl. Het was vóór het weekeinde vertrokken uit Portugal om in de Franse overslaghaven graan in te nemen voor transport naar Rouen. Het schip doet ook geregeld Nederland aan voor een vracht, zo eens in de twee of drie weken. Op het moment dat de 90 meter lange en 5,50 meter brede Artemis op de Franse kust afkoerste,bereikte de wind snelheden tot 155 kilometer per uur. Een leeg schip ligt heel hoog op het water en vangt dan de meeste wind. Zou het geladen zijn geweest, was het waarschijnlijk niet gebeurd, zegt Harry Slot van Amasus Shipping. Het ging zo erg te keer, hier was voor onze mensen gewoon geen houden meer aan.
Maandagavond bij hoog water is er een eerste poging ondernomen de Artemis vlot te trekken. Dat mislukte. Dinsdagmorgen wordt een tweede poging ondernomen Man vermist Meer in het noorden, in Bretagne, is vanmorgen verder gezocht naar een 26-jarige man die gisterenavond verdween nadat hij in de haven van Relecq-Kerhuon, bij Brest, door de storm in het water terecht kwam. In het westen van Frankrijk moest de brandweer al 200 interventies uitvoeren door het noodweer, onder andere om mensen ter hulp te komen die door overstromingen in hun auto geblokkeerd zitten.
De verbindingen met de belangrijkste eilanden in het westen van Bretagne, onder andere Ouessant en Sein, zijn opgeschort.
Watersport heeft zijn nieuwe "Hiswa Boten van het Jaar 2008" Fjord 40 open en Sunbeam 34 winnaars Hiswa Boot van het Jaar 2008
Het motorjacht Fjord 40 Open en het zeiljacht Sunbeam 34 zijn uitgeroepen tot HISWA Boot van het Jaar 2008. Dit maakte juryvoorzitter Hugo van Wieringen, directeur van Azure Naval Architects, gisteravond bekend tijdens de exposantenborrel van de watersportbeurs. De genomineerde en winnende boten zijn nog tot en met zondag 9 maart op de HISWA 2008 in Amsterdam RAI te zien. Fjord 40 Open: opvallend design De Fjord 40 Open van Fjord Boats uit Loosdrecht streed samen met de Intercruiser 27 Cabin van Interboat Sloepen & Cruisers en de Linssen 33.9 van Linssen Yachts om de eretitel in de categorie motorboten. Het was een lastige keuze dit keer, want ook de andere genomineerde boten presteerden op alle beoordelingscriteria erg goed. De keuze van de jury was dan ook niet unaniem, maar uiteindelijk is de Fjord 40 Open wel als duidelijke winnaar naar voren gekomen, aldus juryvoorzitter Hugo van Wieringen. De boot scoorde met name hoog op de criteria design en vaareigenschappen. Hoewel misschien met een schuin oog naar de Wallys is gekeken, is het een echt radicaal ander ontwerp dan wat de rest van de markt biedt. Zo heeft de Fjord 40 Open van Fjord Boats een consequente keuze gemaakt door puur als buitenboot te willen fungeren. Het eigentijdse ontwerp zonder veel franje maar met veel sex-appeal is zeer onderscheidend. Echt een unieke boot voor de Nederlandse markt, hoewel we wel verwachten dat deze boot met name zijn weg richting Middellandse Zee gaat vinden. Qua vaareigenschappen maakte de boot tijdens de testdagen haar belofte ruimschoots waar, zowel langzaam als snelvarend. We hadden goede hoop dat we als winnaar uit de bus zouden komen, want we hebben in de pers al veel lofbetuigingen mogen ontvangen, maar het bleef natuurlijk erg spannend, aldus Arjen Hoekstra van Fjord Boats. Het winnen van deze prijs zal ons ongetwijfeld veel extra belangstelling opleveren tijdens en na de HISWA. We zijn hier natuurlijk ontzettend blij mee. Sunbeam 34: klaar voor vertrek In de categorie zeilboten nam de Sunbeam 34 het op tegen de Dehler 34 en de Ranger 9.9. Hoewel de Sunbeam 34 in eerste instantie niet direct opvallend is qua uiterlijk, scoorde het schip erg goed op alle aspecten. Verrassend goed ontworpen , zowel aan dek als van binnen , en zeer degelijk geconstrueerd , oordeelde de jury . Een zeiljacht dat vanwege de complete uitrusting meteen klaar is voor vertrek waarmee je zo aan een wereldreis kunt beginnen, merkten de juryleden verder op na de testdag. Een onderscheidend jacht in de klasse van toerjachten vanwege het concept van de achterkuip en ook de functionele douche op deze 34-voeter werd apart genoemd. Een piekfijn afgewerkt schip, dat ook qua zeileigenschappen veel indruk maakte op de jury en dankzij een hoge score op alle beoordelingscriteria de eretitel van HISWA Boot van het Jaar 2008 in de wacht wist te slepen. De Sunbeam 34 is in januari op Boot Düsseldorf bij hun verkiezing al uitgeroepen tot European Yacht of the Year en dat we nu ook op de Nederlandse markt met de eretitel HISWA Boot van het Jaar mogen gaan prijken, is natuurlijk geweldig. Onze nominatie voor deze verkiezing heeft ons al erg geholpen om Sunbeam in Nederland goed op de kaart te zetten. Nu we ook nog eens als winnaar naar voren zijn gekomen, zal dit ongetwijfeld nog sneller gaan. Een enorme opsteker voor onze naamsbekendheid en het vertrouwen in ons merk, aldus Dirk Jan Agter van Sunbeam Yachts Benelux uit Almere.
Wie in de omgeving van de Botlek reist, kan er niet omheen: een groot schip dat hoog boven de fabrieken in de lucht 'hangt'. Wat doet het daar?
Een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) laat donderdag weten dat het geen schip is, maar een boorplatform dat wordt aangepast.
Het platform is uitzonderlijk hoog geplaatst ,omdat het bestemd is voor Angola. Daar is de zee dieper en moeten de poten van een platform dus langer zijn.
Het bedrijf Keppel Verolme voert de metamorfose van het platform uit. De poten moeten namelijk met 22 meter worden verlengd. De drie stalen poten moeten uiteindelijk 197 meter lang worden.
Het hoogste puntje van het platform bevindt zich momenteel op 200 meter. Dat is hoger dan de Euromast.
Volgens de woordvoerder zit de productie van olieplatforms de laatste jaren weer in de lift. Dat heeft te maken met de gestegen olieprijs. Er wordt veel geïnvesteerd in de winning van olie op nieuwe plekken. Dat vergt de nodige aanpassingen aan materialen, zoals olieplatforms.
ZIERIKZEE - Het wordt hoog tijd voor een flinke onderhoudsbeurt aan de jachthaven in Zierikzee.
Dat vindt Watersportvereniging Zierikzee, pachter van een deel van de jachthaven.
Tijdens de storm afgelopen weekeinde knapte één van de meerpalen in het door de WSV gepachte jachthavengedeelte. Daarbij werd de achterkant van een zeiljacht geraakt waardoor schade ontstond. De schade viel op zich mee, zegt havencommissaris van de WSV Peter Mater. Waarbij hij meteen aantekent dat het incident door goed onderhoud wellicht voorkomen had kunnen worden.
,,De gemeente laat zelf om de zoveel tijd onderzoek uitvoeren naar de onderhoudstoestand van de jachthaven. In 2001 is bij zo'n onderzoek al gebleken dat een aantal meerpalen aan vervanging toe was. Alleen zijn die meerpalen voor zover ik weet nog niet vervangen. Heel incidenteel gebeurt er wel eens iets, maar niet structureel."
De vraag of er mogelijk meer meerpalen in slechte staat verkeren zegt Marter niet te kunnen beantwoorden. ,,Ik weet wel dat van een aantal meerpalen de paalmuts - waarmee de kwetsbare kopse kant afgedekt wordt - is verdwenen. En dan rot zo'n paal behoorlijk hard."
Mater voegt er meteen aan toe dat het niet alleen om slechte meerpalen gaat. ,,In zijn algemeenheid kun je zeggen dat alles aan de jachthaven een beetje oud begint te worden. We hebben dat al meermalen aangekaart bij de gemeente maar dan krijg je te horen dat we geduld moeten hebben omdat er gewerkt wordt aan een integraal plan voor de haven. Prima dat aan zo'n plan gewerkt wordt, maar het duurt ons wel een beetje lang."
Wanneer de Zierikzeese jachthaven wordt aangepakt is onduidelijk. Vorig jaar werd een nieuw onderzoek naar de toekomst van de haven aangekondigd. De werkgroep die dat onderzoek moet doen heeft van de Schouwen-Duivelandse gemeenteraad een jaar de tijd gekregen om met een concreet uitgewerkt plan te komen. Uitgangspunt daarbij is dat de mosselvloot niet wordt verplaatst, dat het aantal ligplaatsen wordt uitgebreid en dat de veiligheid - met name in het drukbezochte passantengedeelte - wordt verbeterd. PZC door Piet Kleemans.
Foto's bijgevoegd van : Jachthaven ingang , en vissersboten aan de kade
Omdat bij de bestaande cruiseterminal in Antwerpen schepen met een lengte van meer dan 250 meter niet kunnen draaien, en de nieuwe generatie passagiersschepen naar 350 meter gaat, wordt best een nieuwe terminal gebouwd in Lillo. Althans, dat zegt professor Eric Van Hooydonk (UA).
Van Hooydonk, hoogleraar maritiem recht aan de Universiteit Antwerpen, komt tot die verrassende conclusie in zijn zopas voorgestelde boek 'Antwerpen, internationaal havenicoon', dat hij schreef in opdracht van havenschepen Marc Van Peel. Een van zijn 250aanbevelingen om de haven aantrekkelijker te maken in binnen- en buitenland gaat over een tweede cruiseterminal in Lillo. Omdat Napoleon hier een kruitmagazijn liet oprichten dat vandaag uniek is in de wereld, wil hij de terminal naar de Franse keizer laten noemen. De ruimte voor het Deurganckdok wordt gebruikt voor het zwaaien (het omkeren, nvdr.) van de grootste schepen, type 'Queen Mary 2' (345m; 2.620passagiers).
Daarbij kan het vestingdorp, dat vier eeuwen geleden werd gebouwd door prins Willem van Oranje en de Antwerpse burgemeester Marnix van Sint-Aldegonde, zelf betrokken worden. De Scheldedijk wordt in 2009 verhoogd in het kader van het Sigmaplan. En er komt een nieuwe jachthaven buitengaats in het Galgenschor.
'Op de verhoogde Scheldedijk bij de terminal kan een bouwwerk komen met ontvangstruimte, restaurant en kleine winkeltjes', zegt Van Hooydonk. 'Het dorp zelf, met Poldermuseum en Kruitmagazijn, dient gerestaureerd te worden in zijn oorspronkelijke staat. De Witte Molen van Lillo verhuist van de Scheldelaan naar de dijk. De cruisetoeristen worden begroet door bewoners in middeleeuwse klederdracht. Met pendelbussen rijden ze naar Antwerpen in amper twintig minuten. Door de Liefkenshoektunnel kunnen ze ook naar Gent en Brugge.' (sdl)
Watersporters met nieuwe sloep in de problemen Zaterdagmiddag om 17.35 uur, terwijl de wind nog steeds strak Beaufort 7 uit het westen waait, wordt reddingstation Huizen gealarmeerd. Via 112 maakten de opvarenden van een hagelnieuwe 25 voets sloep melding water te maken nabij de Stichtse Brug, komende vanaf het Eemmeer.
Hevelwerking de oorzaak De Gooier en de Huizer varen direct uit en ook worden de reddingbrigades van Naarden en Blaricum gealarmeerd omdat de ernst niet duidelijk is. Op het water blijkt de sloep langs de Almeerderdijk ter hoogte van de Huizer Haven te varen en was daarmee snel getraceerd. Een eerste inspectie leerde dat de boot op eigen kracht de Huizer Haven kon bereiken. Met de Huizer voorop varend om richting te geven en met de Gooier bovenwinds om de golven enigszins te dempen wordt het water overgestoken. In de luwte van de haven kon de boot leeggepompt worden en leek de oorzaak een hevelwerking van het toilet.
Een donateur rijker Uiteindelijk is toch de Havenmeester van de Jachthaven Gooierhaven gevraagd om de boot op het droge te zetten voor nadere inspectie van de oorzaak en eventuele vervolgschade van het water. De twee opvarenden zijn vervolgens uitgenodigd op het station waar ze met een kop koffie en een versnapering even bij konden komen en van waaruit ze een taxi hebben genomen naar hun huisadres. Na deze ervaring gaven ze aan nu zeker donateur van de KNRM te worden! Bron: KNRM.
De zandbank in de Schelde ter hoogte van Sint-Amands moet dit jaar nog verdwijnen. De afdeling Zeeschelde van de Vlaamse Overheid heeft daarvoor het licht op groen gezet. Jaarlijks varen tientallen schepen bij laagtij vast op de zandbank.
De zandbank in de Schelde veroorzaakt al jaren problemen. Zowel binnenschepen als plezierjachten varen zich regelmatig vast op de zandbank. Voor die schepen is het dan ook telkens wachten tot het weer hoogtij wordt vooraleer ze hun tocht kunnen voortzetten.
'Vooral in de zomermaanden is het problematisch', zegt Mariekerkenaar Theo Van Hemelrijk. 'Dan varen vooral plezierjachten zich vast. Meestal gaat het om schippers die het niet gewend zijn om in Sint-Amands te varen.'
'Ik heb al geweten dat er vijf of zes plezierjachten na elkaar kwamen vast te zitten. Wie iets afwijkt van de vaargeul, komt snel vast te zitten. Maar ook binnenschippers kennen de problemen. Afgelopen weekend nog kwam een Frans binnenschip op de zandbank vast te zitten. Die schipper was het ook niet gewend om de bocht in Sint-Amands te nemen. Wie hier regelmatig vaart, kent de vaargeul wel en kent weinig of geen problemen.'
'Laat ons hopen dat er zich geen ernstige ongevallen voordoen. Ik denk maar aan een van de olietankers die hier passeren. Wat als er olie begint te lekken? Waarom kan men de vaargeul niet duidelijk afbakenen of baggerwerken uitvoeren?', vraagt Van Hemelrijk zich af.
Bij de afdeling Zeeschelde is men van de problematiek op de hoogte en gaat men dit jaar nog de zandbank voor Sint-Amands verwijderen. 'We hebben een bestek opgemaakt en gaan de opdracht aanbesteden zodat de problemen in Sint-Amands opgelost raken', zegt Wim Dauwe van de afdeling Zeeschelde. 'Het gaat om een grote hoeveelheid zand die we moeten weghalen. Voor we met die klus kunnen starten, moesten we ook weten naar waar we met het zand naartoe kunnen. En daar hebben we nu een oplossing voor gevonden: we gaan het zand gebruiken voor dijkwerken.'
Wanneer de werken op de Schelde precies gaan starten is nog niet duidelijk maar volgens de afdeling Zeeschelde wordt de zandbank zeker dit jaar nog weggehaald.
IJMUIDEN - De oceaanracer Pleomax heeft zaterdagmiddag in een recordtijd van 5 uur en 59 minuten de Noordzee overgestoken. Dat heeft schipper Harm Prins gemeld.
Met zijn twaalfkoppige bemanning vertrok hij zaterdagochtend vanuit het Britse Lowesoft richting IJmuiden en verbrak hij het record dat schipper Hans Bouscholte in mei 2007 vestigde. De afstand bedroeg 105 mijl, wat gelijk staat aan zo'n tweehonderd kilometer. Het schip behaalde op zee snelheden van meer dan zestig kilometer per uur. Zonder de storm was het ons niet gelukt , erkent schipper Prins, al veroorzaakte de hevige wind ook problemen. Halverwege de tocht blies de enorme storm een van de voorzeilen op, zodat we die ter plekke moesten vervangen. Als dat niet was gebeurd, waren we nog eerder gefinisht.
Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar
Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar
De Southsea-terminal in de haven van Vlissingen is over anderhalf jaar gereed. Zeeland Seaports heeft vorige week de aanleg van de kade voor een bedrag van 44 miljoen euro aanbesteed. De exploitanten van de containerterminal in de Scaldiahaven zijn de Belgische bedrijven Sea-Invest en Zuidnatie.
Schepen tot 4.400ton kunnen tegen 2016 in één ruk van Gent naar Parijs. De binnenvaart zit duidelijk in de lift. Waterwegen en Zeekanaal heeft een aantal omvangrijke werken op stapel staan
Naast het Seine-Schelde-project springt vooral de bouw van de sluis in Evergem in het oog. Sluis Evergem De bouw van de nieuwe sluis aan de Ringvaart in Evergem is aan de gang. In september start de montage van de metalen sluisdeuren. De eerstesteenlegging van het nieuwe bedieningsgebouw is gepland voor april. De nieuwe sluis is in de eerste helft van 2009 operationeel. De sluis van Evergem is de belangrijkste binnenvaartsluis van Vlaanderen. Met een trafiek van meer dan 16miljoen ton in 2007 -een record- zit de bestaande sluis aan haar maximumcapaciteit.
Schelde-Seine Tegen 2016 varen schepen tot 4.400ton rechtstreeks van Gent naar Parijs. Daarvoor zijn vooral werken gepland aan de Leie. Daar zijn nieuwe sluizen nodig, een uitdieping, passeerstroken en hogere bruggen. W&Z wil in 2009 met de werken van start gaan. (dih)
Ook watersport heeft baat bij uitbaggeren Maandag 25 februari wordt er een begin gemaakt met het uitbaggeren van het achterste gedeelte van de Willemshaven/Vluchthaven. De Vluchthaven is in 1986 voor het laatst gebaggerd en wordt op ditmoment gebruikt voor het afmeren van diverse schepen waaronder de vaste liggers zoals de Douane, KLPD, RWS en rederij Waddentransport. Tot 1991 lagen de droogdokken in de Vluchthaven.
16.000 m3 slib Dit voorjaar is er een aantal monsters genomen en geanalyseerd door ingenieursbureau Oranjewoud omdat het achterste gedeelte Willemshaven/Vluchthaven steeds verder dichtslibt. Op sommige plaatsen is de diepte minder dan 3 meter. Uit het onderzoek blijkt dat er een laag schone slib ligt, die gestort mag worden op de Waddenzee. Door het verwijderen van deze schone laag van ongeveer 16.000 m3 slib wordt de haven op een acceptabele diepte van 4,5 meter gebracht. De firma de Boer zal deze werkzaamheden uitvoeren. Het op diepte houden van de Vluchthaven is voor de komende vier jaar via het baggercontract met de Boer verzekerd. De haven wordt dus opdiepte gehouden.
De bedoeling is dat na het baggeren dit gedeelte ook vaker gebruikt zal worden voor de kleinere scheepvaart, zoals vissersboten, charters, jachten en binnenvaarschepen. De huidige aanmeerplaatsen in de Nieuwe Willemshaven zijn vooral in de zomermaanden grotendeels bezet.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar