Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
16-05-2008
Vier dagen feest in Rotterdam Vanwege de doop van de ms. Eurodam
Vier dagen feest in Rotterdam
Rotterdam - Vanwege de doop van de ms. Eurodam viert Holland America Line vier dagen feest in de Rotterdamse haven met als hoogtepunt de doop van het nieuwe schip door koningin Beatrix op 1 juli.
Zondag 29 juni arriveert Ms Eurodam in Rotterdam. Het nieuwe passagiersschip van de Holland America Line wordt om 8.50 uur bij Hoek van Holland verwacht. Dat betekent dat het rond 9.15 uur Maassluis, 9.35 uur Vlaardingen, 9.55 uur Schiedam passeert. Rond 10.10 uur gaat het schip zwaaien (omdraaien) in de Waalhaven. Om 11 uur wordt de Eurodam aan de kade van de cruiseterminal verwacht.
Schipper springt overboord en zoekt hulp. De schipper van de WR 89 kwam woensdagmiddag 14 mei zonder gasolie te zitten waardoor zijn kotter tot op de stenen van de Oostkade Den Oever verdaagde. De schipper sprong overboord en zocht hulp. De KNRM reddingboot Johanna Margareta bracht de kotter in veiligheid.
Het was een routine manoeuvre. Na het garnalenvissen draaide de WR 89 op aan de noordzijde van de Oostkade. Meestal de plek waar de netten nog eens goed gespoeld worden. Terwijl de schipper al zijn aandacht bij het schoonmaken had, viel hem plotseling iets op: stilte. De motor stopte. Reden: vergeten om bijtijds gasolie te laden.
Met alle tuigen in de lucht als windvangers, hydrauliek op stop en een aanhoudend oostenwindje stevende de WR 89 onverbiddelijk op de basaltstenen af van de Oostkade. De laatste meter werd geremd door de prut en daar lag de WR 89 hulpeloos. De schipper nam een kloek besluit en sprong overboord op de stenen en begon aan een lange wandeling over de dam naar de Coöperatie (CIV). Hij wist namelijk dat daar een opstapper van het KNRM-station Den Oever werkte.
Even rondbellen binnen de KNRM-groep leverde al snel een bemanning op. Intussen was de schipper dezelfde weg teruggegaan en van de dam weer aan boord geklauterd. Met de 600 pk van de Johanna Margareta werd de WR 89 weer op het rechte spoor gezet en meteen maar bij de bunkerboot in de Noorderhaven afgeleverd. Er werden geen beschadigingen aan het onderwaterschip geconstateerd. Het was allemaal goed afkomme constateerde de schipper dankbaar en stak een sigaar op.
Watersport branche niet tevreden over verkoop gebruikte schepen
Watersport branche niet tevreden over verkoop gebruikte schepen
Bron: Watersport Almanak | 15 05 08
Watersport branche niet tevreden over handel
Ook de watersport branche ontkomt niet aan een kleine rem op de economie. Nieuwe schepen worden nog steeds goed verkocht, maar de handel in gebruikte schepen stagneert duidelijk. Het aanbod van gebruikte schepen is enorm, maar de doorloopsnelheid is niet erg snel. Veel verkoophavens liggen vol met gebruikte schepen en kopers laten langer dan gewoonlijk op zich wachten. WatersportAlmanak sprak met enkele handelaren in gebruikte schepen.
Schepenkring Makelaars Bouke Thijseling van Schepenkring uit Lelystad is gematigd positief over de vooruitzichten van zijn bedrijf: in de eerste maanden van dit jaar waren we niet erg vrolijk over de doorloop van gebruikte schepen. Op zich niet zo verwonderlijk als je het slechte weer in ogenschouw neemt. Met Pasen lag er nog sneeuw, dat is niet echt aantrekkelijk weer om naar een andere boot te gaan kijken. Gelukkig werkt het weer de laatste tijd een beetje mee, het begint weer te kriebelen bij mensen. Ik heb ook mijn twijfels over de economie, iedereen doet een beetje juichend, maar volgens mij wordt het er niet beter op.
Grote aantallen Bavaria tegen scherpe prijzen hebben die invloed? Zoals bekend mag zijn lijden de merken Bavaria, Beneteau en andere prijsvechters niet onder de traag reagerende kopers. In tegendeel, merken als Bavaria maken het voor veel mensen bereikbaar om veel boot te kopen voor minder geld. In verkoophavens zien we dan ook veel, heel veel Bavaria liggen voor (te) hoge prijzen. Voor het bedrag waarvoor je een gebruikte Bavaria kunt aanschaffen zijn ze ook nieuw te koop.
Volgens Thijseling heeft dit geen invloed op de markt, althans niet in de zin dat het grote aanbod van prijsvechters de markt stuk maakt. Thijseling: Bavarias die je voor een ogenschijnlijk hoge prijs ziet liggen hebben vaak veel extras aan boord ingebouwd en de eigenaars willen daar graag een deel van terugzien. Een nieuwe Bavaria is wel scherp geprijsd in basis, maar tel daar gerust een leuk percentage bij op voor de accessoires. Dat vergeet men vaak, watersporters zien alleen de basisprijs in de advertentie en niet de bijkomende kosten.
Groot aanbod gebruikte schepen Schepenkring richt zich tot het middensegment. Boten van meer dan 15 meter worden zelden in verkoop genomen. Volgens Thijseling is het aanbod wel groter dan normaal om deze tijd: Ook de gemiddelde verkooptijd is wat langer geworden. 4 maanden is mooi, maar een verkooptijd van 1-2 jaar is zeker geen uitzondering. We hebben op dit moment een 80 tal schepen in de verkoop, hier in Lelystad en we zien dat verkopers natuurlijk de hoofdprijs willen en koers een bodemprijs willen betalen, dat maakt het wel eens lastig.
Courtage van 8 % is gebruikelijk Verkopers hikken ook wel eens tegen de courtage aan van 8%, maar feitelijk is dat een vriendelijk bedrag. Schepen worden door ons toonbaar gemaakt en in schone staat neergelegd. We adverteren veel om klanten aan te trekken en de ligplaatsen zijn ook niet gratis voor ons natuurlijk. We hanteren inmiddels wel een minimum provisie, maar het komt ons niet aanwaaien.
Vaarbewijs straks ook verplicht voor kleine watersport? De KLPD wil wellicht het vaarbewijs verplicht gaan stellen voor iedereen in de watersport. Tot nu toe is dat alleen verplicht voor boten langer dan 15 meter of die sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur. Als het aan de waterpolitie ligt dan gaat dit veranderen. Volgens de KLPD hebben veel watersporters opvallend weinig kennis van de regels op het water, omdat men daar nooit iets voor heeft hoeven doen. Met een goede opleiding zoals het vaarbewijs zouden veel ongelukken en gevaarlijke situaties verdwijnen.
Grens verlagen voor kleinere schepen Woordvoerder van de KLPD, Ed Kraszewski vertelt in een artikel in het AD dat de KLPD de grens wil verlagen voor kleinere schepen: ,,We hebben het vooral over zeiljachten en kruisers, de categorieën die de meeste overlast veroorzaken''. De laatste tijd gebeuren meer ongelukken op het water, met name op die plaatsen waar de watersport en de beroepsvaart elkaar tegenkomen.
Strengere controle watersport De KLPD heeft tevens aangekondigd strenger te gaan controleren op het stuurboordwal aanhouden en op het gebruik van alcohol op het water. Volgens de KLPD hebben watersporters te weinig aandacht voor de gevaren en letten zij te weinig op. Als dan plotseling grote schepen van de beroepsvaart opduiken raakt men snel in paniek, waardoor ongelukken ontstaan.
Watersportverbond afwijzend tegen veranderingen Volgens Edmee van der Hoeven van het Watersportverbond blijkt uit onderzoek dat het verlagen van de lengtegrens voor een vaarbewijs niet direct de veiligheid ten goede komt.
Schepen worden steeds groter, althans wij kopen steeds grotere schepen. Mocht u vroeger een boot kunnen aanschaffen dan hoorde je met 30 voet zeker bij de grote jongens . Ik weet nog best dat ik mijn eerste boot kocht, 10 jaar terug, een lengte van 9,16 meter. Toen ik mijn jachthaven kwam binnenvaren verwachtte ik dat iedereen langs de kant zou staan kijken. Het was gelukkig niet zo, inmiddels is de trend minstens 37 voet en als je echt iets wil dan komt 40 voet toch als een minimum over.
Hoewel de handel in gebruikte schepen niet echt wil vlotten leveren importeurs grote schepen bij bosjes af en dat levert weer tot problemen in jachthavens. Probeer maar langs het IJsselmeer een ligplaats te bemachtigen van 12x4 meter, dat valt tegen. Ondertussen is er volop ruimte voor 9 meter boten. Wordt de watersport zo populair of zijn we met zijn allen een stuk rijker geworden. Feit is dat we met zijn allen sterk groeien
Waterpolitie speurt onopvallend naar snelheidsmaniakken
Waterpolitie speurt onopvallend naar snelheidsmaniakken
Bron: KLPD
Watersporters zijn gewaarschuwd Snelheidsovertredingen staan hoog genoteerd in de Top Tien van ergenissen op het water. Daarom speurt de Dienst Waterpolitie waterpolitie tijdens de zomermaanden in burgerkleding en met onopvallende speedboten naar snelheidsmaniakken.
Inbeslagname geen uitzondering De politie zet de onopvallende speedboten in op de populaire recreatiegebieden tijdens de drukke maanden juni, juli en augustus. De agenten richten zich op het vaargedrag van hoofdzakelijk speedboten en waterscooters die vaak de snelheid overschrijden. Daarnaast treedt de politie repressief op tegen ontbrekende uitrusting (de dodemansknop, reddingsvesten en brandblussers), het varen zonder vaarbewijs en de wijze waarop gevaren wordt. Dit laatste geldt in het bijzonder voor bestuurders van waterscooters en jongeren die nog geen boot mogen besturen. Sommige snelheidsduivels vinden een bekeuring van 120 euro geen probleem en worden dan ook meerdere keren betrapt. In extreme gevallen, in het bijzonder waarbij de veiligheid in het geding is, neemt de Waterpolitie de boot in beslag.
Hoogwaardige camera's Om in de zomer het werk nog beter uit te voeren wordt binnen bepaalde units permanent een onopvallende speedboot gestationeerd. Verder is het mogelijk om vanuit een mobiele observatie-auto met een technisch hoogwaardige camera opnamen te maken en de schippers met hun gedrag te confronteren.
Het kabinet heeft per 1 april 2008 te boetebedragen verhoogd. Dit op basis van een tweejaarlijkse indexering op basis van inflatiecorrectie en afspraken uit het regeerakkoord. Het KLPD heeft daartoe de boetekaarten aangepast.
Boetekaart watersport Wat kost het? In het kort een opsomming van de belangrijkste overtredingen op het water en wat het kost. Tarieven per 1 april 2008
Varen onder invloed Alcoholpromillage Van 0,81 1,00 Dagvaarding
Alcoholpromillage Van 1,01 1,30 Dagvaarding
Alcoholpromillage Van 1,31 1,60 Dagvaarding
Alcoholpromillage Boven 1,60 Dagvaarding
Maximumsnelheid op het water met een klein schip Overschrijding Tot 6 km/uur 60 euro
Overschrijding Van 6 tot 15 km/uur 90 euro
Overschrijding van 15 tot 25 km/uur 130 euro
Overschrijding Vanaf 25 km/uur Om-transactie
Als schipper van een schip op binnenwateren varen Varen zonder geldig klein vaarbewijs 360 euro
Zonder inzage te geven bij vordering van een geldig vaarbewijs of vervangend document 60 euro
Waterskiën Zonder uitkijk van tenminste 15 jaar oud 150 euro
Waterskiën waar c.q. wanneer dit verboden is 150 euro
Snelle motorboten (kleine motorboten die harder kunnen varen dan 20 km/uur) Varen terwijl een persoon die stuurt jonger dan 18 jaar is 130 euro
Boot niet uitgerust met dodemansknop 150 euro
Als bestuurder geen gebruik maken van de dodemansknop 150 euro
Als schipper of eigenaar/houder boot niet geregistreerd hebben 90 euro
Als schipper of als eigenaar/houder geen registratiebewijs aan boord hebben 60 euro
Als schipper of als eigenaar/houder deelnemen aan de scheepvaart zonder deugdelijk brandblusapparaat 90 euro
Zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport: Bij wachtplaats, brug, sluis of stuw 90 euro
In de vaargeul 90 euro
In de route van een veerpont 90 euro
In een haven of haveningang 90 euro
In een gebied dat is aangewezen voor snelvaren of waterskiën 90 euro
Om 08.05 uur gaan de pagers af voor een prio 1 melding, zinkend jacht ! De bemanningsleden spoedden zich naar reddingsstation Dordrecht Zuid en varen binnen 15 minuten uit. Er wordt ingemeld bij KWC, GMC en RVC. We krijgen te horen dat de RWS 18 en de blusboot van Drimmelen eveneens onderweg zijn. Na circa 10 minuten varen komt de DRB 49 als eerste aan bij de Seladon, een 10 meter lang motorjacht in het Noordergat van de Vissen.
We zien direct dat het scheepje slagzij maakt en een opstapper gaat aan boord voor inspectie. De Seladon maakt water en de pomp van de eigenaar kan het nauwelijks aan. De opvarenden blijven gelukkig rustig.
Vlak na onze inspectie komt de RWS 18 en de blusboot van Drimmelen ter plaatse. Na gezamenlijk overleg wordt besloten om de Seladon niet te pompen omdat we veel olie in het water zit. De Brabantse Biesbos is een natuurmonument en vervuiling dient, mogelijk, te worden voorkomen. De RWS 18 neemt de Seladon langszij waarna we naar de haven van Lage Zwaluwe varen. De haven ligt aan de overzijde van het Noordergat van de Vissen en na 10 minuten varen meren we de Seladon af tegen de scheepshelling. We nemen de gegevens op van de eigenaar die uit Zevenbergen komt.
We proberen hem Redder aan de Wal te maken maar de schipper haalt trots zijn pasje tevoorschijn om te laten zien dat hij al redder is. Om 09.30 uur is de DRB 49 terug op reddingsstation Dordrecht Zuid en melden wij ons inzetgereed. Een bijzonder snelle en goed actie met een prima samenwerking met Rijkswaterstaat en de blusboot van Drimmelen.
De politie is op zoek naar de eigenaar van een zeilboot die afgelopen maandag rond 13.15 uur betrokken was bij een aanvaring te water met een andere zeilboot in de Grote Poel in Aalsmeer. De man voer na de aanvaring met hoge snelheid weg en maakte geen aanstalten om zijn vaartuig stil te leggen.
Minerva Het gaat om een Bavaria 36 met de naam Minerva. De boot had een blauwe buiskap en op het witte zeil stonden twee blauwe strepen. Opvallend was dat achterop de boot de plaatsnaam Rijswijk stond. De eigenaar was een man van rond de 65 jaar oud met een wit petje en een bruine jas. Hij was ongeveer 1.80 meter lang en droeg een crèmekleurige broek.
Stad bibbert tijdens Oostende voor Anker Maritiem evenement staat in teken van Zuidpool
OOSTENDE - Oostende voor Anker staat dit jaar van 22 tot 25 mei in het teken van 'Belgen op de Zuidpool'. 139 authentieke schepen kleuren vier dagen lang de Stad aan Zee. Het topevenement lokt jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers.
Het thema dit jaar draait rond 'Belgen op de Zuidpool'. 'Het is precies honderd jaar geleden dat avonturier Adrien de Gerlache de zuidpoolwinter trotseerde met het schip De Belgica. Vandaag zien we de poolinteresse terugkeren door de bouw van de wetenschappelijke basis Prinses Elisabeth op Antartica, het lopende pooljaar en door avonturiers als Alain Hubert en Dixie Dansercoer', zegt organisator Hubert Rubens.
Dixie Dansercoer wordt de centrale gast op de negende editie van Oostende voor Anker. Op 24 mei zal de Nieuwpoortenaar met zijn schip Euronav zijn zuidpoolexpeditie afronden en de Oostendse haven binnenvaren begeleid door een grote vloot klassieke schepen.
Een ander hoogtepunt vindt twee dagen eerder plaats met de aankomst van de Askoy II, het schip van Jacques Brel dat al jaren verkommert in Nieuw Zeeland. De traditionele blikvanger Grand Turk is dit jaar niet van de partij, maar zal aan het Stationsplein vervangen worden door de driemaster Kastelot.
'Dit authentieke schip vertaalt perfect het poolgevoel en speelde al verschillende filmhoofdrollen als schip van beroemde poolreizigers. Ook nieuw dit jaar worden de zeildemonstraties tijdens de Watersportdag, een politiedorp met demonstraties van pollutiebestrijdingsmiddelen en het betrekken van de binnenstad bij het evenement', aldus Hubert Rubens.
Voor de rest volgt het topevenement het vertrouwde recept: een maritieme markt op het Sint-Petrus- en Paulusplein, een maritiem dorp op het Stationsplein en heel wat (vissers- )muziek op drie verschillende podia.
Op het water : Nieuw dit jaar - de schepen zijn dagelijks open van 1000 tot 1200 uur en van 1330 uur tot 1800 uur. De schepen die geregeld met passagiers uitvaren liggen aan de Cruisekaai en aan de Sir Winston Churchillkaai van het Montgomerydok kant van het Zeewezen en de Royal North Sea Yacht Club. De andere schepen nemen het volledige eerste deel van het Mercatordok in.
Aan wal : dagelijks van 1000 tot 1900 uur Kant Stad: op de twee grootste pleinen van Oostende staan allerhande tentoonstellingen en markten. Op het St.- Petrus- en Paulusplein staat de Boat Jumble of maritieme snuisterijen markt. Het Stationsplein tussen het station en het Mercatordok is het epicentrum. Naast de infobalie voor deelnemers en bezoekers staan hier de standen rond het levende maritiem erfgoed: scheepsambachten, nautische behoudsorganisaties. Ze komen uit Vlaanderen, Ierland, Groot-Brittannië en Noord Frankrijk. In de cruiseterminal lopen eveneens tentoonstellingen fotografie en marineschilders. Op de cruisekaai zal de Federale politie een ontplooiing doen van al zijn middelen en op zaterdag en zondag kan je de afdeling vloot aan de Sir Winston Churchillkaai bezoeken.
Veel te zien maar ook te doen Om de sfeer helemaal te benadrukken wordt Oostende voor Anker een hoogtepunt van maritieme en nautische cultuur: tentoonstellingen van zee- en scheepvaartschilders en andere kunstenaars, optredens van zg. shantiegroepen (zeemansliedjes) en andere muzikanten die de zee en het zeemansleven als thema kiezen, unieke collecties van scheepsmodellen of andere relicten van o.m. de Marine, het Loodswezen of de pleziervaart.
Maritieme heropleving van Oostende Oostende voor Anker wordt gerealiseerd in opdracht van de VZW Toerisme Oostende en is aan de Vlaamse kust het grootste jaarlijks maritiem festival voor de klassieke scheepvaart. Als geen ander weet dit festival de bezoeker aan Oostende te boeien, toeristen aan te trekken maar ook de bevolking van Oostende te charmeren. Het appelleert aan de positieve aspecten van het havenleven en de scheepvaart. Ook de haven van Oostende en in het bijzonder het Autonoom Gemeentelijk havenbedrijf Oostende ziet in Oostende voor Anker een uitgelezen PR functie doordat het gebied en de activiteiten op een prettige manier aandacht krijgen. Nieuw is het platform dat geboden wordt aan iedereen die met historisch verantwoorde scheepsbouw begaan is. Werven met een naam op dit gebied, stellen hun schepen tentoon en gebruiken dit platform om dieper door te dringen bij het grote publiek.
Aquamarijn doet voor de tweede maal beroep op reddingboot Voor de tweede maal in een paar dagen tijd, is de schipper van zeiljacht 'Aquamarijn' genoodzaakt een beroep te doen op de reddingboot. De eerste keer worden zij binnengebracht door station Enkhuizen, de tweede keer is de eer gegund aan station Den Helder.
Nadat de Aquamarijn zonder problemen via Enkhuizen naar Amsterdam en IJmuiden is gevaren en onder zeil gegaan is richting Den Helder, valt halverwege de wind weg waardoor men genoodzaakt is om de motor weer te starten. Helaas geeft de startaccu ditmaal problemen. Het jacht Sylke, waarmee de Aquamarijn samen vaart, kan een sleepje verzorgen. Bij de aanloop van het Schulpengat besluit men toch maar reddingboothulp te vragen. Voor de bemanning van de Aquamarijn erg vervelend. Voor de bemanning van de Joke Dijkstra wordt dit actie nummer 8 van dit jaar.
Na een korte trip is de Aquamarijn afgemeerd in de KMJC haven van Den Helder. Nadat de gegevens zijn uitgewisseld kan de bemanning van de Joke Dijkstra weer naar huis. De bemanning van de 'Aquamarijn' kan gaan sleutelen.
Redding van een opblaaswatersporter Uitgevaren met de Watersport en Rien Verloop voor een vermoedelijk persoon in het water. De melding komt van het 40 meter lange charterschip Manna. De Manna vaart ter hoogte van de EA-1 boei op het Markermeer en is onderweg naar Enkhuizen.
Via het kustwachtcentrum worden de beider Enkhuizer reddingboten alsmede de Zeehond en de Orca uit Wijdeness gealarmeerd. De Rien Verloop komt als eerste bij de Manna aan. De schipper van de Manna weet te melden dat het waarschijnlijk niet om een persoon in het water gaat, maar om een soort ballon met een gezicht erop getekend.
Door vier reddingboten wordt het gebied uitgekamd. Nog geen 2 minuten later wordt de half leeg gelopen kermis ballon gevonden. De buit wordt door de Rien Verloop uit het water gehaald en naar Enkhuizen gebracht.
Rotterdam Haven Sloepenrace wordt feestelijk spektakel
Rotterdam Haven Sloepenrace wordt feestelijk spektakel
Zaterdag 31 mei 2008 wordt de allereerste Rotterdam Haven Sloepenrace gevaren op het water van het Boerengat. De Sloepenrace wordt georganiseerd door de Stichting Sloepenrace Rotterdam en is een initiatief van de Junior Kamer Rotterdam Haven in samenwerking met de Stichting Vrienden van het Havenziekenhuis. De opbrengsten komen ten goede aan het Havenziekenhuis.
Tijdens de Rotterdam Haven Sloepenrace roeien ongeveer 16 teams tegen elkaar om de snelste tijd neer te zetten over een afstand van 400 meter. De teams strijden om een aantal prachtige prijzen maar bovenalvoor de roem als winnaar van de allereerste Rotterdam Haven Sloepenrace. Daarnaast worden de toeschouwers in en rond het paviljoen en de VIP gasten in de business lounge toegezongen door een drietal shantykoren en een verrassingsact.
De Roeiteams De volgende roeiteams hebben zich al aangemeldt:
Smit Internationale IOB Kneppelhout & Korthals Advocaten AON KPN Anchor Insurance Rotterdam DFDS Container Line BV Dockwise Shipping Port Infolink Aannemersbedrijf B+B De Zakenpartner FMJ Group Rotterdamsche Waterklerken Vereeniging
Vanaf Feda, het meest zuidelijke gelegen dorp in Noorwegen, loopt een elektriciteitskabel met een doorsnee van zo'n vijfentwintig centimeter naar het Nederlandse Eemshaven. Die maakt het mogelijk om overdag door waterkracht gewonnen stroom uit Noorwegen naar Nederland te sturen. TenneT, beheerder van het Nederlandse hoogspanningsnet, kan 's nachts de schakelaar omzetten om Noorse huishoudens bij te voeden met door gas gewonnen Hollandse stroom. Het 580 kilometer lange verlengsnoer kostte 6,5 miljoen euro.
Vannacht is de NorNed-verbinding in gebruik genomen. Die geeft ons 700 megawatt extra energie, dat is voldoende voor half Amsterdam. Die stroom hebben we nodig in geval van extreme hitte, zoals in de zomer van 2003. Het koelwater voor de energiecentrales is dan zodanig opgewarmd dat de centrales niet meer op volle kracht kunnen draaien
door Harmen van der Werf. dinsdag 06 mei 2008 | 03:10 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 mei 2008 | 17:40
GOES - Niet praten over de toekomst van de mosselsector in de Waddenzee én van de Waddennatuur is het slechtste wat er kan gebeuren, vindt Gijs van Zonneveld van de Zeeuwse Milieufederatie.
De ZMF heeft daarom het initiatief genomen tot overleg met Vogelbescherming, stichting Wad en Waddenvereniging. Met als hoofddoel, meldt Van Zonneveld, om weer in gesprek te komen met de sector over mogelijkheden om 'de winkel ook voor de mosselsector open te houden'.
Dat de ZMF dit initiatief heeft genomen, heeft direct te maken met de onrust die met name in Zeeland voelbaar is over het voorlopige verbod op mosselzaadvisserij in de Waddenzee; een verbod dat het gevolg is van een uitspraak van de Raad van State eind februari. Natuurorganisaties en mosselkwekers zaten in maart voor het laatst bij elkaar met bemiddelaar Sicko Heldoorn. Mosselkwekers hebben het overleg vervolgens opgeschort. "Zij denken dat zij er met onder meer de politieke steun in Den Haag wel uitkomen", aldus Van Zonneveld. Volgens hem ligt dat een slag anders.
Overleg tussen natuurorganisaties en de hele mosselsector - naast kwekers ook de handel en verwerking - is nodig om perspectief te bieden. 'Als goede afspraken worden gemaakt over het eindbeeld van verduurzaming van de visserij en over het herstel van natuur in de westelijke Waddenzee, zijn er goede mogelijkheden om op afzienbare termijn tot een oplossing te komen', stellen de natuurorganisaties in een verklaring. Dat hoeft niet al te lang te duren, aldus Van Zonneveld. ZMF-directeur Tjeu van Mierlo voegt toe dat 'alle natuurorganisaties zich bewust zijn van de economische betekenis van de mosselsector'.
Aan de Oud Loosdrechtsedijk vindt op 21 en 22 juni HET WATERSPORTFESTIVAL plaats op het terrein van Jachthaven het Anker en Watersportvereniging de Vrijbuiter. Wat vorig jaar als een zeer succesvolle watersportdag begon, is inmiddels uitgegroeid tot twee spetterende dagen, waarin bezoekers alle aspecten van de watersport kunnen ontdekken, ervaren en beleven. En dat allemaal op de twee langste dagen van het jaar, het weekend waarin de zomer begint! Dit watersportevenement is een geweldig uitje voor het hele gezin en een absolute must voor de echte watersportliefhebber. Er is voor elk wat wils. Zo kunt u actief deelnemen aan diverse watersportactiviteiten, is er een professionele botenshow, een uitgebreide watersportbeurs en natuurlijk kunt u culinair genieten aan de waterkant.
Het evenement wordt belangeloos georganiseerd door watersportondernemers, horeca, een watersportvereniging, verhuurbedrijven en jachthavens rond de Loosdrechtse Plassen, met ondersteuning van vrijwilligers van de Stichting WATER en Stichting SLOEP. Twee dagen, een weekend lang, zijn er nóg meer stands, schitterende boten, veel gezelligheid en natuurlijk ook veel muziek. Het centrum van Het Watersportfestival 2008 ligt bij Jachthaven Het Anker en watersportvereniging De Vrijbuiter aan de eerste plas. Parkeren en toegang zijn gratis.
Botenshow en jazz Op het terrein van Jachthaven Het Anker kunnen bezoekers onder meer kennis maken met verschillende aspecten van de watersport: sloepen, zeilboten, sportboten, kanos, klassieke schepen en de bruine vloot. Verder wordt hier watersportkleding verkocht en geven zeilmakers, touwknopers, de brandweer en talloze jazzmusici acte de présence. Maar u kunt ook vanuit de haven van Het Anker met Natuurmonumenten op ontdekkingstocht over de Loosdrechtse Plassen, of een rondvaart maken met een stoomschip. Varen is een Lifestyle en wie het eenmaal heeft gedaan is meestal verkocht. Op de botenshow wordt deze way of life uitbundig getoond. Er staan talloze schitterende sloepen, motor en zeilboten op de wal of liggen in de haven. Ook aan de kinderen is gedacht. Van jong schminken- tot oud wakeboarden- is er meer dan genoeg te doen. Natuurlijk zijn er (jazz)podia en loungemogelijkheden. Bovendien is er een schitterend horeca watersportpaviljoen. De haringkraam en palingroker maken deze spetterende watersportdagen uit, compleet.
Actief deelnemen In het activiteitencentrum bij Watersportvereniging De Vrijbuiter is ook van alles te doen, vooral voor de jeugd. Zo kan je er actief deelnemen aan diverse watersport onderdelen. Zoals zeilles volgen, roeien, zeilen in een kielboot, wakeboarden of een motorboot besturen. Maar ook waterskien onder begeleiding van experts, vissen, duikles en een tochtje maken met een kano of kajak staan op het programma. Het activiteitencentrum is over het water te bereiken. Watertaxis varen vanuit Jachthaven Het Anker af en aan.
Demonstraties Om 11 uur is er een duikdemonstratie van de brandweer bij Het Anker. Zelf duiken kan met PADI instructeurs bij De Vrijbuiter. Op de plas is s middags een grote vlootschouw gepland. Maar je kan ook rondvaarten met natuurmonumenten maken of een kijkje nemen op het eiland Robinson Crusoë inclusief een rondleiding en uitleg over de watersportmogelijkheden voor mensen met een handicap. Er is een waterskikabelbaan in de jachthaven en de radiografische bootjes en een wedstrijd fokhijsen completeren het spectaculaire programma. In juni is het volledige programma op www.watersportfestival.nl te vinden.
Lekker Loungen Tijdens Het Watersportfestival is overal een hapje en een drankje te koop. Bijvoorbeeld in het horeca watersportpaviljoen, de palingroker, bij de ijskar, de poffertjeskraam en de haringkraam. Lunchen kan natuurlijk ook in stijl in de chique Branche waar Jazz en Lounge samen gaan.
Jaarlijks evenement Ondernemers uit Loosdrecht, verenigd in de onlangs opgerichte Stichting WATER, het recreatieschap, NORT Noord-Holland, VVV en gemeente Wijdemeren willen dit evenement een jaarlijks terugkerend 2-daags evenement te laten zijn. Zeker is dat dit tweedaagse Watersportfestival, met meer dan 80 exposanten en deelnemers, net als vorig jaar, een spetterend succes zal worden.
Het parkeerterrein is tegenover Jachthaven Het Anker aan de Oud Loosdrechtsedijk 117 . Watertaxis zorgen voor vervoer tussen de locaties aan het water.
De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft donderdagmiddag de kapitein van een vrachtschip aangehouden die ervan wordt verdacht donderdagochtend een Nederlands plezierjacht te hebben geramd voor de kust van IJmuiden. Het Cypriotische vrachtschip waar de 42-jarige Russische kapitein gezagvoerder van is, lag in de haven van Terneuzen. Dat heeft een zegsman van het KLPD donderdag gemeld.
Ook de 27-jarige Russische stuurman is aangehouden. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) moest rond 2.00 uur uitrukken met een helikopter en een reddingsboot om vier opvarenden van een zinkend plezierjacht te redden. Het gehavende plezierjacht zonk enkele uren later.
Na onderzoek stelde de Waterpolitie vast dat het zeiljacht door een vrachtschip moest zijn aangevaren. Met behulp van radarbeelden kon de Waterpolitie de Cypriotische boot traceren. In de haven van Terneuzen werden op de huid van het 105 meter lange schip inderdaad sporen van een aanvaring gevonden. De Russische kapitein heeft echter verklaard niets gemerkt te hebben van de aanvaring.
Watersporters verrast door regen- hagel- en onweersbuien
Watersporters verrast door regen- hagel- en onweersbuien
Bron: KNRM
Zeilers overvallen door fikse bui Het leek er even op of de geschiedenis zich zou herhalen. Watersporters werden op deze Hemelvaartsdag massaal verrast door overtrekkende regen- en hagelbuien. Zo ook de 4 zeilers die met hun huurbootje vanuit de Oranjeplaat een zeiltocht op het Veerse Meer maakten. In de regenbui trok de wind aan tot een kracht 5 á 6 uit zuidwestelijke richting. Hun bootje sloeg hierbij om en de 4 belandden in het koude water. Door omstanders, die zich op de vaste wal bevonden, werd onmiddellijk het alarmnummer 112 gebeld, waarop de Veerse reddingboot John Stegers werd gealarmeerd.
Binnen 15 minuten op de plaats des onheil De reddingboot vertrok hierop binnen enkele minuten vanuit de Oostwatering en kwam na ongeveer 15 minuten aan op de plaats des onheil. Daar werd een passerend kajuitjacht aangetroffen die de 4 onfontuinlijke zeilers uit het water had weten te halen. Aan boord van dit jacht konden de zeilers bijkomen van hun avontuur. Nadat de redders de conditie van de watersporters had gecontroleerd werden deze naar de Oranjeplaat overgebracht. De bemanning van de John Stegers ging hierna op weg om het omgeslagen bootje te lokaliseren en te bergen.
Een tweede oproep Opdat moment kwam er via de marifoon een 2e oproep binnen via het Kustwachtcentrum uit Den Helder van een ander omgeslagen zeilbootje, ter hoogte van de boei VM47. Hierop werd direct koers richting deze plek gezet. Ook daar werden de 2 zeilers door passanten uit het water gehaald. De redders brachten deze twee drenkelingen over naar het verhuurbedrijf in Kamperland waar men droge kleren kon aantrekken. Het verhuurbedrijf droeg zorg voor de berging van de omgeslagen polyvalk.
Drie reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij zijn in de nacht en vroege ochtend van 1 mei in touw geweest voor zinkende jachten ter hoogte van IJmuiden en Zandvoort. Beide incidenten stonden geheel los van elkaar. Zeven opvarenden zijn van hun zinkende schip gehaald en in IJmuiden aan wal gebracht. De zeiljachten zijn verloren gegaan.
Zeiljacht Regina Omstreeks 02.00 uur ontving het Kustwachtcentrum in Den Helder een noodbericht van het jacht Regina, dat zich op ongeveer 65 kilometer west van IJmuiden bevond. Het zeiljacht had een gebroken mast. Aan boord waren vier opvarenden. De reddingboot van IJmuiden en een helikopter van de Koninklijke Marine spoedden zich naar de opgegeven positie. Vanwege de weersomstandigheden kon een te hulp gesneld vrachtschip de opvarenden van het jacht niet aan boord nemen. Ook de helikopter, die een heliredder op het jacht had afgezet wachtte bij voorkeur de hulp van de reddingboot af. Alle opvarenden zijn later veilig aan boord van de reddingboot Koos van Messel genomen. Het jacht is korte tijd later gezonken.
Zeiljacht Phanton Een paar uur later meldde het zeiljacht Phanton met drie personen aan boord water te maken op ongeveer 9 kilometer ten westen van Zandvoort. De reddingboot van Katwijk, die al voor een zoekactie gealarmeerd was, spoedde zich naar de opgegeven positie en ook de Zandvoortse reddingboot werd gealarmeerd. Pogingen om met pompen het jacht drijvende te houden zijn mislukt. De opvarenden zijn daarop veilig aan boord van de reddingboot van Zandvoort genomen.
Foto: KNRM Zandvoort
De geredden zijn in het boothuis van de KNRM in IJmuiden opgevangen. Ze zijn voorzien van eten en drinken en droge kleding. De politie onderzoekt de toedracht van beide incidenten. Beide ongevallen hebben geen relatie met elkaar. Dat twee zeiljachten in één nacht zinken in hetzelfde kustgebied is zeldzaam. De omstandigheden waren ongemakkelijk: een harde noordenwind, kracht 7 Beaufort en een ruwe zee. Dank zij de goede noodapparatuur, goede communicatiemiddelen en coördinatie konden zeven mensen worden gered.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar