Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
30-04-2009
België komt watersport tegemoet met marifoonplicht
Bron : WatersportAlmanak.nl
België komt watersport tegemoet met marifoonplicht België heeft de watersport verplicht om vanaf 1 januari 2009 minimaal twee marifoons aan boord te hebben. Deze verplichting geldt voor iedere watersporter met een uitluisterplicht, dus ook voor de Nederlandse watersport. Een marifoon met een dual watch, die twee kanalen kan uitluisteren is in België niet voldoende voor de veiligheid. Dat deze maatregelen een flinke aanslag geven op het budget van de watersport werd in eerste instantie gemakkelijk ter zijde geschoven.
Na protest wordt wet veranderd Diverse watersport organisaties hebben hier protest tegen aangekondigd. Ook het Nederlandse Watersportverbond heeft bezwaar gemaakt bij de Belgische overheid, en met succes. Vanaf 29 april is de wet versoepeld en de verplichting zal komen te vervallen. Hierop vooruitlopend zal de controle voor Nederlandse watersporters vervallen. Blijft wel dat alle schepen die langer zijn dan 7 meter een werkende marifoon aan boord dienen te hebben
ROTTERDAM - Rotterdam verwelkomt volgend jaar het grootste cruiseschip ter wereld. Het gaat om de Oasis of the Seas, een superschip dat op dit moment wordt gebouwd in Finland.
De Oasis of the Seas.
Het cruiseschip heeft een lengte van 360 meter en telt 2700 hutten voor 5400 passagiers, die worden bediend door 2000 bemanningsleden. Het schip is anderhalf keer zo groot als de Queen Mary 2, die vijf jaar geleden bij een bezoek aan Rotterdam nog de grootste was. De komst van dat schip zorgde voor een gigantische oploop in de regio en veroorzaakte urenlange files op de wegen van en naar de Maasvlakte en Hoek van Holland.
Rotterdam verwelkomt deze zomer 19 keer een cruiseschip. Dat zijn er minder dan concurrent Amsterdam (90), maar met de komst van mega-grote cruiseschepen lijkt de Maasstad een troef in handen te hebben: de nieuwe schepen zijn te groot voor de sluizen van IJmuiden en de Amsterdamse passagiersterminal.
Foto's Van Joke Genomen tijdens een tocht in Noorwegen
Bron :watertrends.be English Braids lanceert nieuwe Dyneema Cruising
Het verschil tussen een polyester en dyneema lijn is qua prijs en performance erg groot. English Braids heeft om deze reden een Dyneema lijn gemaakt welke dit gat opvult. De Dyneema SK75 kern is gemixt met een high tenacity polypropyleen garen waardoor de prijs een stuk lager uitvalt dan een volle Dyneema kern.
De voorgerekte kern is 12-strengs en bevat een PU coating zodat deze niet door de mantel slipt en waardoor een tussenmantel niet meer nodig is. De lijn is hierdoor ook nog eens goed te verjongen en zeer eenvoudig te splitsen. De mantel is gebaseerd op de welbekende Braid on Braid lijn, en heeft zich dus al jarenlang bewezen.
Bovenstaande constructie resulteert in een zeer soepele lijn met minimale rek, en is ideaal als schoot of val te gebruiken.
Eerste kiwi's van het jaar aangekomen in Zeebrugge
Bron : lloyd.be
Eerste kiwi's van het jaar aangekomen in Zeebrugge
Deze ochtend vroeg zijn de eerste kiwi's uit Nieuw-Zeeland aangekomen in de haven van Zeebrugge. Aan de terminal van Belgian New Fruit Wharf aan het Noordelijk Insteekdok is de lossing gestart van 6.500 palletten kiwifruit uit het koelschip "Ice River".
Op dinsdag 5 mei wordt de grootste lading kiwi's ooit verwacht in Zeebrugge. Zespri huurde van de rederij Great American Lines het koel- en autoschip "Sunbelt Spirit" om een gigantische lading gouden en groene kiwi's van het Nieuw-Zeelandse Tauranga naar Zeebrugge te verschepen. Het betreft een lading van maar liefst 7.500 palletten. Eén pallet is goed voor zowat 10.000 kiwi's.
De "Sunbelt Spirit" vervoert doorgaans nieuwe wagens van Japan naar de Verenigde Staten, met fruit (pompelmoezen) als teruglading. Door de economische crisis is er onvoldoende autolading, waardoor de Nieuw-Zeelandse kiwiproducent het schip kon huren voor vervoer van fruit naar Europa.
De kiwi-oogst van dit seizoen is van zeer goede kwaliteit dankzij een warme zomer met veel regen in Nieuw-Zeeland. Het seizoen istwintig dagen vroeger gestart dan vorig jaar.
Waals minister-president Rudy Demotte was vandaag te gast in Rotterdam. Hij voerde er eerst gesprekken met de top van het containeroverslagbedrijf ECT en was vervolgens te gast op de naamgeving van vier havens aan de nog aan te leggen Maasvlakte 2.
ECT was indertijd kandidaat vopor de concessie van Trilogiport in Luik, maar die werd binnengehaald door de groep Manuport. Volgens de Waalse minister-president wil dat echter niet zeggen dat de Nederlandse lading niet welkom zou zijn op Trilogiport.
Het Rotterdamse Havenbedrijf wil overigens nog dit jaar een convenant afsluiten met Luik over samenwerkingsmogelijkheden. Het Havenbedrijf heeft al een dergelijk convenant met Duisburg.
De Nederlandse Kustwacht houdt 16 mei in samenwerking met de Veiligheidsregio Kennemerland, Gemeente Velsen en Haven Amsterdam voor de kust van Zandvoort/IJmuiden een grootscheepse oefening. Vanaf de cruiseferry King of Scandinavia worden 510 personen geëvacueerd en aan land gebracht. Dit gebeurt met behulp van reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en helikopters van de Koninklijke Marine/Defensie en de Firma Bristow Helicopters.
In het kader van (inter)nationale regelgeving is het Kustwachtcentrum als nationale Search and Rescue organisatie verplicht minstens één maal per jaar te oefenen met de veerdiensten die passagiers vervoeren tussen Nederland en Engeland. Tot op heden is aan die verplichting voldaan door middel van papieren oefeningen onder de naam MAREX, waarbij vertegenwoordigers van alle instanties, die bij een incident of ramp met een veerboot betrokken zijn, bijeen komen om een scenario te beoefenen, te bespreken en te evalueren.
Dit jaar zal de MAREX oefening live gehouden worden onder de naam LIVEX09. De Deense rederij DFDS Seaways, die een veerverbinding onderhoudt tussen IJmuiden en Newcastle, heeft één van hun schepen, de King of Scandinavia, voor een aantal uren ter beschikking gesteld. Dankzij dit aanbod is het mogelijk om zowel de evacuatie op zee als de opvang aan land te oefenen. Tevens zal genoemde rederij zijn procedures aan boord beoefenen.
Voor de oefening levert de KNRM zeven reddingboten en de Koninklijke Marine en de firma Bristow Helicopters leveren ieder twee helikopters. Daarnaast doen diverse Kustwachtvaartuigen en het Kustwachtvliegtuig mee. Ook het loodswezen is betrokken en levert een loods aan boord van de ferry.
Aan de landzijde beoefenen de Veiligheidsregio Kennemerland, de Gemeente Velsen en Haven Amsterdam de opvang van evacués en slachtoffers. Deze zullen in het havengebied van IJmuiden aan land gebracht worden.
Een roeiboot is maandagavond rond half zeven bij kmr. 29,4 op de Main ter hoogte van sluis Griesheim op een binnenschip gevaren. De drie roeiers werden gered.
De roeiers voeren in de dalvaart aan de rechteroever richting het sluiscomplex van Griesheim. Bij kmr. 29,4 keerden de roeiers en wilden langs de linkeroever terug richting Frankfurt. Hierbij zagen ze het binnenschip over het hoofd dat net de sluis wilde invaren. De roeiers vielen in het water en konden aan de linkeroever aan de wal komen. Ze zijn naar het ziekenhuis in Frankfurt gebracht.
EMMELOORD Vijftien IJsselmeervissers hebben besloten een kenniskring IJsselmeer op te richten.
De oprichtingsvergadering van de kenniskring IJsselmeer vond deze maand plaats op het kantoor van de Nederlandse Vissersbond. In overleg met Kees Taal van het LEI wordt nu een kenniskringplan opgesteld. Onderwerpen waarmee aan de slag kan worden gegaan zijn: aalscholverproblematiek (schade), helderheid water, bouwkundige projecten (windmolens, stroomturbines Afsluitdijk), verwijnen jonge snoekbaars, achteruitgang voornbestand, imago en aalherstelplan.
Vaarliefhebbers die in de toekomst hun boot willen afmeren aan de steigers in de Zwolse Vaart bij Marknesse en de Urkervaart bij Tollebeek hoeven geen liggeld te betalen.
Dat willen burgemeester en wethouders van de Noordoostpolder. Anders dan het liggeld voor de Zuiderkade in Emmeloord is de heffing niet effectief genoeg. Er wordt bijvoorbeeld te weinig gebruik gemaakt van de aanlegsteigers op beide locaties.
De Vlaamse havens hebben besloten dat ze hun bijdrage tot de financiering van nieuwe zeesluizen willen beperken tot 15 procent. Ze zeggen dat ze die kosten niet op de verbruikers kunnen verhalen en dat hun investeringscapaciteit niet te veel aangetast mag worden. Volgens de huidige regeling hoeven de zeehavens niet mee te betalen voor sluizen en baggerwerken in vaargeulen of rivieren, omdat dat onder de noemer nautische toegankelijkheid valt, een verantwoordelijkheid van de Vlaamse overheid.
De Vlaamse regering wil de havenbesturen echter voortaan wel mee laten meebetalen. Daarom werd vorige week in het Vlaams parlement een voorstel van decreet ingediend om voor de bouw van nieuwe sluizen een overheidsholding op te richten. Die constructie laat toe dat de havens daar per project in stappen en mee financieren.
Voor de Vlaamse minister-president Kris Peeters, bevoegd voor havenbeleid, is 15 procent niet echt hetgeen hij in gedachte had als inbreng van de havenbesturen. De regeringspartijen vragen immers dat de locale havenbedrijven 51 procent van de aanlegkosten voor hun rekening zouden nemen. Peeters zal dan ook verder met de havens onderhandelen.
Zeebrugge en Gent eisen dat er bij het vastleggen van de verdeelsleutel rekening wordt gehouden met de grootte van de havens. Omdat ze kleiner zijn dan Antwerpen, hebben ze naar eigen zeggen veel minder middelen om in grote projecten te investeren. Voor Gent geldt dat het havenbestuur zou moeten meebetalen aan de nieuwe zeesluis in Terneuzen, maar voor dat project moeten Nederland en Vlaanderen eerst nog onderling een akkoord bereiken over de verdeling van de kosten.
Noodweer overvalt zeilboot Maandag middag is een zeiljacht met aan boord twee volwassenen en vijf kinderen in noodweer overvallen.
Het zeilschip had met rustig weer de haven van Oudeschild verlaten en was onderweg naar de thuishaven in Friesland. Ter hoogte van de Doovebalg werd het in een keer zeer onstuimig - hagelstenen, onweer en harde windstoten. In een harde windvlaag is het schip volledig op haar kant geblazen. De schipper van het zeiljacht heeft zelf nog alarm kunnen maken.
De pieper van station De Koog ging net voor half twee met de melding 'vaartuig maakt water'. Nadat er overleg was geweest met Den Helder Rescue was het niet duidelijk of alle personenen nog aan boord van het schip waren. Wij hadden als uitgangspunt 7 personen overboord waaronder 5 kinderen. Zodra er een minimale bezetting van bemanning aanwezig was hebben we met grote spoed koers gezet naar de Dovebalg. Na ±20 minuten varen bereikten wij ook de rand van het noodweer. De hagelstenen vlogen ons om de horen en af en toe zag je een bliksemschicht voorbij schieten.
Rond die tijd kregen we ook te horen dat de Barracuda van rederij Noordgat ter plaatse was en alle personen ongedeerd aan boord had genomen. We hebben onverminderd de tocht voortgezet om ook ter plaatste polshoogte te nemen. Na ±30 minuten varen vanaf Oudeschild waren we aangekomen bij de zeilboot en de Barracuda.
Daar hoorden we precies wat er gebeurd was. De schipper van de zeilboot heeft nadat deze volledig op haar zij lag de grootschoot nog los kunnen gooien. Hierdoor is het schip weer overeindgekomen. Er zijn wonder boven wonder geen personenen overboord geslagen of gewond geraakt, maar de schrik zat er héél goed in.
We hebben samen met de Barracuda het schip tot aan Kornwerderzand begeleidt. Daarna is de Barracuda met het zeilschip door de sluizen gegaan om ze terug te brengen naar de thuishaven in Makkum. Alles is met een sisser goed afgelopen en konden met een gerust hart retour naar Oudeschild.
Kort na de komst van een nieuw record-containerschip, de MSC Beatrice van 13.800 teu, wordt in Antwerpen vandaag alweer een record gebroken. Het bulkschip Bao Guo arriveert er met 163.106 ton steenkool en dat is de grootste lading die ooit in een keer naar de Scheldehaven werd aangevoerd.
De Bao Guo is 300 meter lang en 50 meter breed. De bulker is beladen tot op zijn volle diepgang van 15,5 meter en moet dus hoogwater afwachten om Antwerpen in een tij te kunnen bereiken.
De lading komt uit de Zuid-Afrikaanse haven Richards Bay en is bestemd voor het Franse energiebedrijf Electricité de France (EDF), dat jaarlijks 1,4 miljoen ton kolen via Antwerpen ontvangt. De Bao Guo meert aan bij Antwerp Bulk Terminal in het Delwaidedok, waar de losoperaties naar verwachting 2,5 dagen in beslag zullen nemen.
Zeven wetshandhavers houden 'binnenkort' een grootschalige controle van de containervaart tussen Rotterdam en Antwerpen. De actie is vooral gericht op de aanwezigheid van voorgeschreven documenten bij gevaarlijke goederen, afvalstoffen en overige lading in containers.
De controle wordt uitgevoerd door de KLPD Dienst Waterpolitie, de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), de Zeehavenpolitie Rotterdam, Rijkswaterstaat, de Scheepvaartpolitie Antwerpen, de Douane en de VROM-Inspectie. Ook wordt er gecontroleerd op het gebruik van de communicatieregeling Rijkswateren (IVS90).
Deze actie vloeit voort uit de in 2008 getekende Intentieverklaring Kreekrak. Het doel is onder meer het verhogen van de veiligheid van het containervervoer met gevaarlijke goederen op het traject tussen Rotterdamen Antwerpen.
BOSTON - De Zweedse zeilboot Ericsson 4 heeft zondag de zesde etappe van de Volvo Ocean Race gewonnen en daarmee zijn leidende positie in de algemene rangschikking versterkt. Schipper Torben Grael boekte met de Ericsson 4 al zijn derde etappewinst in de zeilrace om de wereld.
De formatie had amper vijftien dagen nodig om van Rio de Janeiro naar Boston te varen.
De boot bereikte zondagavond (plaatselijke tijd) de haven van de Amerikaanse stad enkele minuten eerder voor Ericsson 3. Telefonica Blue, met de Nederlandse schipper Bouwe Bekking, werd derde.
Het Nederlandse jacht Delta Lloyd bereikte maandagmorgen (plaatselijke tijd) als zesde de haven van Boston. De boot van schipper Roberto Bermudez was tot het einde toe verwikkeld in een duel met Telefonica Black, dat de slotmijlen net iets sneller voer.
Atlantische Oceaan In het algemeen klassement heeft Ericsson 4 77,5 punten. Telefonica Blue volgt met 64,5 punten. De zevende etappe van de Volvo Ocean Race start op 16 mei. De vloot steekt dan de Atlantische Oceaan over. De finish ligt 2500 zeemijlen verder in de haven van het Ierse Galway.
Contest-eigenaren opgelet: maak kans op een retour jachttransport binnen Europa
Bron : navingo.nl
Contest-eigenaren opgelet: maak kans op een retour jachttransport binnen Europa
27-04-2009 14:29
Voor het oudste model van alle Contest-jachten die deelnemen aan de komende Contest Cup van 5 tot en met 7 juni 2009 in Medemblik, ligt een bijzondere prijs klaar: Een gratis jachttransport per schip binnen Europa aangeboden door Sevenstar Yacht Transport.
Retourtje Europa De Contest Cup krijgt dit jaar een bijzonder karakter vanwege het 50-jarige jubileum dat Contest Yachts uit Medemblik tijdens dit weekend viert. De jaarlijkse Contest Cup bestaat uit diverse zeilwedstrijden en een omlijstend programma. Vanwege de mijlpaal die de Medemblikse werf dit jaar bereikt, streeft de werf ernaar zoveel mogelijk oude en nieuwe Contest-jachten op het water te krijgen. Dat onze sponsor Sevenstar Yacht Transport voor het oudst deelnemende jacht zon mooie prijs beschikbaar stelt, spoort alle Contest-zeilers hopelijk aan hun boten weer vaarklaar te maken en zich op te maken voor deelname aan de Contest Cup. De winnaar bepalen we aan de hand van het bouwnummer en de bij ons bekende gegevens over het schip, aldus directeur Arjen Conijn. Niets leuker natuurlijk dan na afloop van de Contest Cup met je eigen zeiljacht een vakantie te kunnen gaan plannen naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee of de Scandinavische wateren, zonder dat je ook maar enig omkijken hebt naar het transport van je boot.
Sevenstar Yacht Transport Sevenstar Yacht Transport uit Amsterdam heeft jarenlange ervaring in het veilig transporteren van jachten over de hele wereld. Dankzij een uitgebreid en betrouwbaar mondiaal netwerk van wel 100 transporteurs, kan Sevenstar transporten naar zelfs de meest exotische bestemmingen regelen. Meer informatie is te vinden op www.sevenstar.nl.
Vastgelopen Het Vaarwater over de Bollen is een geultje tussen het Malzwin en het Texelstroom. Het is met recht een geultje. Een zandbank is zo geraakt. Dit overkwamen ook de 3 opvarenden aan boord van het zeiljacht Brocky. De reddingboot van Texel, de Maria Paula, en de reddingboot van Den Helder, werden om even na half negen s avonds gealarmeerd door het Kustwachtcentrum.
Op eigen kracht weer verder Omdat het Vaarwater over de Bollen bij de Texelaars bijna voor de deur ligt waren zij als eerste ter plaatse. Samen werd er een sleepverbinding tot stand gebracht. Een beetje haast was geboden, omdat het water snel viel. De Brocky werd snel weer vlotgetrokken, na een korte inspectie van het schip kon het op eigen kracht, onder begeleiding van de reddingboten Maria Paula en Joke Dijkstra de reis naar Oudeschild vervolgen.
Manoeuvreren voor motorboot en zeiljacht - Watersport
Iedere watersporter kent wel de verhalen (van anderen) over schipper die niet kunnen aanleggen in een sluis of kleine jachthaven. Vooral beginnende watersporters hebben veel moeite met manoeuvreren in kleine ruimten, zeker als de wind een beetje tegenwerkt. Martine van der Veen schreef een boek voor de ANWB waarin zij uitlegt en tips geeft voor de watersport.
Vooral beginnende schippers hebben veel steun aan dit boekwerk. Om op een goede en veilige manier te manoeuvreren in de beperkte ruimte van de jachthaven geeft dit boekje een goede hulp met veel advies, tips en voorbeelden. Het boek Manoeuvreren voor motorboot is een handig naslagwerk voor de beginnende en de gevorderde watersporter.
Martine van der Veen schreef ook het boek Vaardig Varen.
Inhoud boek manoeuvreren voor motorboot en zeiljacht ● 60 manoeuvres voor veilige vaart in een praktische ringband ● 33 tips, foutanalyses en andere weetjes ● Oefeningen voor zelfstudie, geschikt voor elk type schip ● Schematisch overzicht van alle aanleg- en afvaart manoeuvres ● Speelveld voor testen van kennis manoeuvreren ● In totaal 110 paginas voorzien van fotos en illustraties
Yamaha buitenboordmotor heeft voorkeur van dieven Diefstal van buitenboordmotor is een veelvoorkomend iets in de watersport. Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen.
In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
Diefstal is te voorkomen door goed slot Stazo is marktleider op het gebied van sloten voor buitenboordmotoren. Binnenkort komt een nieuw Stazo slot op de markt. Dit unieke slot heeft een geïntegreerde mogelijkheid om een beveiligingskabel te bevestigen. Op deze manier kan via het buitenboordmotorslot tevens de boot beveiligd worden tegen diefstal. Het Smartlock Plus is gepatenteerd, getest en goedgekeurd door SCM en TNO en heeft het VbV-keurmerk Vaartuigbeveiliging.
Kenmerken Stazo buitenboordmotorbeveiliging Dikwandig RVS slot voor buitenboordmotoren met schroefspindel bevestiging Inclusief STAZO/ABUS Plus Marine cilinder, Met Key Code Card om nieuwe sleutels te bestellen Eenvoudig te monteren Internationaal gecertificeerd Beveiligingsniveau 10 VbV-keurmerk Vaartuigbeveiliging 2 jaar garantie op de werking van de cilinder
Watersportbeurs Yacht Vision Outlet afgelast De beurs voor boten van Yachtvision in Lelystad gaat voorlopig niet door. De Boating Outlet stond gepland voor 14 t/m 17 mei in de Bataviahaven was bedoeld om de malaise die ook in de watersport zijn sporen nalaat een nieuwe impuls te geven.
Door het uitblijven van voldoende diversiteit in aanbod hebben wij gemeend de Yacht Vision BoatShow, welke in het teken stond van de Boating Outlet, uit te stellen tot een nader te bepalen tijdstip," aldus Michel Schuuring, commercieel directeur Yacht Vision.
URK Het komt nauwelijks voor: herstarters in de visserij. Des te opvallender: deze maand verhuizen er maar liefst drie kotters naar herstarters.
Naast de TX 33, die in een week tijd werd omgenummerd naar ARM 33 en vorige week de eerste visreis als Zeeuw maakte, gaat de WL 28 naar Urk (gebroeders Post, UK 71) en verhuist de UK 242 naar Scheveningen (familie Letsch, SCH 42). Allemaal kotters die (ook) uitgerust zijn voor de garnalenvisserij.
DEN HELDER De TX 68 is klaar voor de pulskorvisserij. Eind deze week zou er proefgevist worden.
Wat de installatie en het vistuig betreft was de Texelse kotter vorige week al gereed voor de pulskorvisserij. Maar een onvoorzien probleem met de koppeling hield de Texelse kotter langer voor de kant.
Afgelopen weken is hard gewerkt aan ombouw van de TX 68 van de boomkor naar de pulskorvisserij. De motor is tegelijk afgesteld van 2.000 pk naar 1.200 pk en er is een nieuwe schroef voor het lagere vermogen onder gehangen.
De nieuwe pulstuigen zijn in een van de werkplaatsen van de werf Visser Den Helder in elkaar gezet. De bestaande sloffen zijn aangepast, maar de tussenpijp is compleet nieuw gemaakt. Dat bleek noodzakelijk om de elektrische apparatuur kwijt te kunnen voor de elektrodes die de plaats gaan innemen van wekkerketting.
Wat de pulstechniek betreft had er deze week proefgevist kunnen worden. Het (motor)technisch probleem met de koppeling gooide echter roet in het eten, want herstel vroeg weer extra tijd en een vertraging van minimaal een week. Afgelopen donderdag zou er proefgevaren worden en zouden er vermogensmetingen plaats vinden.
De TX 68 gaat volledig voor eigen rekening vissen. Er is geen sprake van een financiële garantie. Alleen de aanschaf van het pulstuig en de installatie is deels door het ministerie van LNV gesubsidieerd: 40 procent met een maximum van 176.000 euro. Samen met vier andere kotters heeft de TX 68 vorig jaar ingeschreven en gebruik gemaakt van deze eenmalige investerings/innovatieregeling. Die ondernemers hebben extra tijd gekregen tot komend najaar om te beslissen daadwerkelijk de forse investering aan te zullen gaan.
De gemotiveerde Texelse bemanning kijkt uit naar de start met de pulskorvisserij in de praktijk. De schippers Pieter Aris van de Vis en Cor Daalder zullen binnen de kenniskring Puls/Sumwing hun ervaringen met de pulsvisserij delen.
URK/GDYNIA De gebroeders Van Slooten van Zeevisserijbedrijf Orion hebben de Poolse Nauta-werf opdracht gegeven tot de bouw van een casco voor een nieuwe multipurpose hekkotter UK 153. Volgende maand wordt in Gdynia de kiel gelegd. Het casco wordt in eigen beheer afgebouwd.
De nieuwe UK 153 wordt 28,5 meter lang, 9 meter breed, 4,40 meter hol, 6,70 meter diep tot het shelterdek en krijgt een inhoud van maar liefst 339 GT. ,,Veel ruimte dus´´, aldus schipper/eigenaar Pieter Louwe van Slooten. Het ontwerp is afkomstig van Ove Kristensen van het Deense bureau Vestverftet. De Deen tekende ook de dit jaar in de vaart gekomen garnalenkotter/twinrigger ZK 2 en eerder de flyshooter UK 112 en heeft zijn sporen internationaal zeker verdiend. Jaarlijks wordt wel een tiental ontwerpen van Vestverftet gebouwd.
De multipurpose kotter wordt uitgerust voor twinrigvisserij, flyshooten, de mogelijkheid tot staandwantvisserij en eventueel ook pulskorren met de borden. De nettenrol wordt daarvoor aangepast, en de lay-out van het achterschip voor die vangstinnovatie uitgelegd.
Gelet op de investering is het bepaald geen ongunstig moment om juist nu in Polen een nieuw vaartuig te bestellen. De staalprijs is vanwege de wereldwijde financiële crisis gekelderd. Tegelijk is de koers van de Poolse sloty laag. Daarom wordt er ook voor gekozen om het casco in eigen beheer in Polen af te bouwen. Pieter de Jong (De Elburger Scheepsbemiddeling), agent Klaas Weij en Ton Bunschoten bemiddelen.
De keuze voor Polen laat onverlet dat er veel Hollands vakmanschap en degelijkheid in het Urker nieuwbouwschip wordt gelegd. Zo levert Padmos de ABC-hoofdmotor, Mitsubishi-hulpmotoren en de Masson-keerkoppeling. Het complete lierenpakket inclusief hydrauliek komt van de VCU (Osey Urk), en de VCU levert eveneens een dubbele flo-ice installatie, de koelinstallatie, het vangstverwerkingssysteem en ook de boegschroef. De vangst wordt straks gelijk in de stortbak/vishopper gekoeld. Piet Brouwer levert het ontwerp voor de elektrische installatie. De schroef (2,70 meter) en tunnel zijn bij Van Voorden besteld.
Foto's Van Joke Bijgevoegde foto van een vissersboot in de haven van Urk.
Viskotter Georgina raakt verstrikt in eigen netten
Bron : rtvnoord.nl Viskotter Georgina raakt verstrikt in eigen netten
LAUWERSOOG - De Duitse viskotter Georgina is woensdag op het Wad letterlijk verstrikt geraakt in zijn eigen netten.
Het schip uit Ditzum werd volledig stuurloos, doordat het de netten in de schroef had gekregen. De reddingboot 'Dorus Rijkers' van Schiermonnikoog sleepte de kotter naar de haven van Lauwersoog. Vlak bij de haven verleende de 'Anna Jacoba Visser', de reddingboot van Lauwersoog assistentie en kon de Georgina veilig afgemeerd worden aan een van de steigers.
Bron : Telegraaf.nl Boot en zware lieren gestolen van schip
SLUISKIL, zaterdag- Van een schip dat in het kanaal in Sluiskil lag zijn twee extreem zware koppellieren en een polyester boot gestolen.
De diefstal moet volgens de politie hebben plaatsgevonden tussen woensdagavond 20.00 uur en vrijdagavond 22.30 uur. Opvallend is met name de diefstal van de lieren, want deze lieren wegen ruim 700 kilogram per stuk. Ook is een polyester boot, van het merk Janeau, van het dek van het afgemeerde schip weggenomen.
De 39ste editie van de DELTAWEEK biedt minstens evenveel variatie als het veelzijdige vaargebied zelf. Toertochten naar sfeervolle Zeeuwse haventjes en dagraces op open water, een zeewedstrijd, spannende competitie en gezellige feestavonden, traditionele platbodems en moderne wedstrijdjachten; de DELTAWEEK biedt voor elk wat wils.
Mede dankzij de nieuwe hoofdsponsor DELTA the Multi Utility Company, wordt deze 39ste editie van de DELTAWEEK voor zowel wedstrijdzeilers als recreatieve zeilers een fantastisch evenement.
DELTAWEEK Races Fanatieke wedstrijdzeilers kunnen tegen elkaar strijden tijdens kortebaanwedstrijden en de fameuze Veronicarace op de Noordzee. In het eerste weekend vinden d ewedstrijden plaats vanuit Zierikzee; daarna gaan de deelnemers de Oosterschelde ontdekken en de week wordt afgesloten met drie dagen races vanuit Colijnsplaat.
DELTAWEEK Zeeland Regatta Vriendenteams en familieskunnen tijdens het weekendarrangement de DELTAWEEK Zeeland Regatta samen op een ontspannen manier de provincie ontdekken. Deze teams staat een aantal verrassende activiteiten te wachten met races naar Yerseke en de Roompot, culinair genieten en actief bezig zijn.
DELTAWEEK Business Race Tijdens het nieuwe netwerkevenement de DELTAWEEK business race, genieten bedrijventeams van de prachtige Zeeuwse wateren en de unieke lokale cuisine. Deelname aan de DELTAWEEK Business Race is mogelijk op uitnodiging van de DELTAWEEK en haar sponsors.
Uitgebreid walprogramma In Zierikzee is het van 26 t/m 28 juni feest op de kades en feest op het evenemententerrein direct achter de dijk. De horeca uit Zierikzee zal u verwennen met heerlijk eten en drinken. En op het podum zal op vrijdagavond de Hermes House Band optreden en op zaterdagavond de feestband Tof met nog een verrassings act.
Derde editie iShares Cup start mei 2009 in Venetië - Nederland in september weer gastheer
Bron : navingo
Derde editie iShares Cup start mei 2009 in Venetië Nederland in september weer gastheer
Van 15 tot en met 17 mei 2009 zal in het Noord-Italiaanse Venetië de derde editie van de iShares Cup van start gaan. Verspreid over tien teams nemen veertig van s werelds beste zeilers het tegen elkaar op in Extreme 40 catamarans. Tijdens deze spectaculaire zeilraces wordt vlak langs de wal gevaren, zodat het publiek goed zicht heeft op de snelheid en de sensatie van de Extreme 40s. De iShares Cup zal deze zomer zes Europese toplocaties aandoen. Het Nederlandse evenement zal in september plaatsvinden. De locatie wordt nog bekend gemaakt.
De Extreme 40 is gebouwd voor snelheid. Deze sterke, lichtgewicht catamaran is ruim twaalf meter lang en kan snelheden van meer dan 65 km/uur bereiken. Ook bij lage snelheden biedt de Extreme 40 echter volop actie aangezien één romp al snel uit het water komt. De boten worden gevaren door een crew van vier personen met ruimte voor een vijfde bemanningslid, zodat een gast de race van heel dichtbij mee kan maken. Dit biedt een zeldzame kans om topsport vanaf de eerste rij te beleven.
Tijdens de iShares Cup 2009 maakt de absolute top van de zeilwereld zijn opwachting. 40 van s werelds beste zeilers, die met zn allen goed zijn voor 50 wereldkampioenschappen, 27 Americas Cup campagnes, 14 Olympische deelnames en vele duizenden zeemijlen in offshore zeilraces zoals de Volvo Ocean Race.
De Nederlandse zeiltop is weer goed vertegenwoordigd met Carolijn Brouwer, Pim van Nieuwenhuizen en Mark van Gelderen op de Extreme 40 van het Nederlandse team Holmatro en Dirk de Ridder en Simeon Tienpont aan boord van BMW ORACLE.
BRUINISSE - ; Een half uurtje was hij gisteren te bewonderen aan de Loswal in Bruinisse: De Viking Pride, het rivier-cruiseschip dat afgelopen zondag op de Waal bij Nijmegen achtereenvolgens een duwstel en een binnenvaarttanker ramde.
Het 114 meter lange en 11,40 meter brede cruiseschip van rederij Viking River Cruises raakte bij de aanvaring wel beschadigd, maar kon door blijven varen. De averij aan beide zijden stond het geplande rondje Zeeland kennelijk ook niet in de weg. De Viking Pride liep gistermiddag wel enige vertraging op in het Schouwen-Duivelandse Mosseldorp.
Een bus met opvarenden keerde te laat terug van een excursie. foto Dirk-Jan Gjeltema
NEELTJE JANS - De bediening van sluizen en bruggen op afstand zoals Rijkswaterstaat dat in Zeeland uitvoert, moet uiteindelijk in heel Nederland op dezelfde manier gaan werken.
Zeeland is proefgebied voor dat project. Daarna volgt Limburg en vervolgens moet de Tweede Kamer beslissen of het project voortgezet wordt. De eerste ervaringen met vier op afstand bediende sluizen voor de recreatievaart zijn positief. Het eerste wat drukkere weekeinde, Pasen, leverde geen problemen op. Schippers merkten geen verschil, zo bleek bij een evaluatie.
Bron : gva.be Antwerpen mag een nieuwe zeesluis verwelkomen
De langverwachte nieuwe zeesluis op de Schelde in Antwerpen komt er allicht aan. Dinsdag keurde de commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement de oprichting van het overheidsbedrijf NV Vlaamse havens goed.
De oprichting van die instelling is noodzakelijk om tot zo'n nieuwe zeesluis te komen. De bewuste zeesluis wordt de tweede sluis voor de Waaslandhaven op Linkeroever en moet zo'n 625 miljoen euro kosten.
De Vlaamse gemeenschap en het Antwerps havenbedrijf zullen instaan voor de kosten van de oprichting van de zeesluis. Wel moet er nog een overeenstemming bereikt worden over de precieze verdeling van het bedrag.
Jachthaven IJmuiden aan Zee krijgt blikvanger met wedstrijdzeiljacht
bron :haarlemsdagblad.nl Jachthaven IJmuiden aan Zee krijgt blikvanger met wedstrijdzeiljacht
IJmuiden aan zee-
Een wedstrijdzeilboot van 21,5 meter lengte en een mast van 31,5 meter wordt deze zomer de blikvanger in jachthaven Marina Seaport in IJmuiden aan zee. Het schip doet nu nog mee aan de Volvo Ocean Race 2008-2009.
Negen maanden lang wordt met zeven andere schepen rond de wereld geracet. Na de finish eind juni St.-Petersburg zeilt het jacht met de naam Delta Lloyd naar IJmuiden aan Zee.
Na enkele weken onderhoud en reparaties wordt het ingezet voor relaties van de sponsors. Zij mogen tochtjes maken op de Noordzee en zelf zeilen.
Bron : rtvutrecht.nl Tanker vast na botsing in Lek
VREESWIJK- Bij Vreeswijk zijn twee binnenvaartschepen gebotst. Een tanker raakte daarbij zwaar beschadigd.
Het ongeval gebeurde donderdagavond, toen de tanker het Lekkanaal in wilde draaien. De tanker liep na het ongeluk vast op een krib in de Lek. De bemanning van beide boten bleef ongedeerd.
De ene boot was leeg, de andere was beladen met stookolie. Volgens de politie zijn geen gevaarlijke stoffen in het water terecht gekomen.
Zeilen - Team Delta Lloyd als derde door scoring gate
Vannacht om 01.28 uur Nederlandse tijd passeerde Team Delta Lloyd als derde de scoring gate bij Fernando de Noronha. Deze Braziliaanse archipel ligt in de Atlantische Oceaan ter hoogte van de noordoostelijke deelstaat Rio Grande do Norte. Dankzij die derde positie pakten schipper Roberto Bermúdez de Castro (ESP) en zijn tienkoppige bemanning drie punten in de zesde etappe op weg naar Boston/USA. Telefonica Blue met de Nederlander Bouwe Bekking aan het roer streek het maximale aantal punten (4) op.
Op vrijdagmorgen 17 april deed mediaman Sander Pluijm (NED) enthousiast verslag: "Nou, we hebben op de valreep de derde plek eruit gesleept met een prachtig staaltje racen. De hele dag waren we in gevecht met de wolken en buien. Dat betekende veel zeilwissels en varen op het scherpst van de snede. Eerst was Telefonica Black de tegenstander en toen stootte Ericsson 4 ons van de tweede plek en vervolgens zat Puma ons tot aan de streep op de hielen. Echt, er zat nog geen 150 meter tussen ons."
De Nederlandse navigator Wouter Verbraak gaf verdere toelichting: "We streden voornamelijk tegen Telefonica Black, maar Puma maakte op het laatste moment een enorme sprong door onder een bui om een groot lichtweer gebied heen te varen. " De Amerikanen liepen hard in op de Delta Lloyd, maar ze kwamen uiteindelijk net te kort. Verbraak: "De boodschap dat we als derde de scoring gate hadden gepasseerd, werd aan dek met luid gejuich ontvangen. Dit is een fantastisch resultaat voor ons. We hebben in de laatste dagen allemaal 110% gegeven en hard als een team gewerkt. Dit is een geweldig gevoel. Vooral omdat deze top drie plek opnieuw het gevolg is van goed zeilen en niet van geluk."
Schipper Bermúdez de Castro (ESP) sprak vol lof over zijn mannen: "Ik ben verrast over hoe goed ons team is. Met name omdat we helemaal geen offshore manoeuvres hebben getraind en we toch de grote hoeveelheid zeilwissels prima doorstaan. Ik ben daarom heel erg blij met de derde plek. De sfeer aan boord is top. Iedereen is gemotiveerd. Ik hoop op meer in deze etappe."
De waterpolitie heeft woensdag 15 april in Dordrecht proces-verbaal opgemaakt tegen een 60-jarige Rotterdammer omdat hij vermoedelijk dronken aan het roer van zijn speedboot stond. Van de verdachte is in het ziekenhuis een bloedproef afgenomen.
De waterpolitie zag omstreeks 16 uur op de Oude Maas bij het Groot Hoofd een op een ongebruikelijke plaats een speedboot ten anker liggen. Bij controle bleek het schip weer net te vertrekken. Wel viel de agenten op dat de bestuurder een verwarde indruk maakte en heel kortademig was. Omdat het stuurmanskunst van de schipper te wensen over liet en een leeg blikje bier naast de stuurstand stond, vermoedde de waterpolitie alcoholgebruik. Het schip werd naar het wantij gevaren. Daar kreeg de schipper plotseling zware ademhalingsproblemen. Een ambulance werd gewaarschuwd en de 60-jarige man werd naar het ziekenhuis overgebracht. Daar werd een bloedproef afgenomen zodat het alcoholpromillage kan worden vastgesteld. Na een kort onderzoek kon de Rotterdammer weer naar huis. Indien de uitslag van de bloedproef een alcoholpromillage van meer dan 0.8 promille geeft, maakt de waterpolitie proces-verbaal op.
Zeeland houdt zich op de vlakte over watersportbijdrage
Bron : PZC.nl
Zeeland houdt zich op de vlakte over watersportbijdrage
door Jeffrey Kutterink.
DEN HAAG - Zeeland houdt zich nog even op de vlakte over het voorstel dat eigenaren van plezierboten moeten meebetalen aan het onderhoud en de verbeteringen van recreatieve vaarwegen in Nederland.
Friesland is de enige provincie die de komst van een watersportbijdrage wel ziet zitten.
Dat bleek vanmiddag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Oud-staatssecretaris Dzsingisz Gabor presenteerde eind vorig jaar een plan om eigenaren van 300.000 grotere plezierboten via een speciaal Blauwfonds mee te laten betalen aan extra projecten. Dat zou jaarlijks 45 miljoen euro op moeten leveren voor verbetering van de Nederlandse vaarwegen. Friesland was tijdens de hoorzitting de enige partij die wel te porren is voor de plannen. De overige provincies wachten met hun oordeel totdat het kabinet er zich over heeft uitgesproken.
De economische neergang heeft ook de havens in Vlissingen en Terneuzen getroffen. De overslag van Zeeland Seaports is in het eerste kwartaal met 16 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Vooral landbouwproducten, chemie, overig stukgoed en metalen werden veel minder overgeslagen.
Dat meldde Zeeland Seaports woensdag. Volgens directeur Hans van der Hart komt de recessie 'zeer hard aan' in de Zeeuwse havens. Hij vindt het lastig te voorspellen hoe sterk de teruggang in geheel 2009 zal zijn.
Vorige week bleek al dat de Rotterdamse haven de overslag van goederen met bijna 11 procent had zien teruglopen in het eerste kwartaal.
NEELTJE JANS - De reddingboot Koopmansdank van het reddingsstation Noordland is vannacht een vaartuig te hulp geschoten op de Noordzee.
De reddingboot werd rond 03.40 uur opgeroepen omdat het 16 meter lange kajuitzeljacht 'Brigantijn' uit Hoorn met twee opvarenden stuur- en motorproblemen had gekregen.
Het bootje was onderweg van Port Zeelande naar Ijmuiden. De bedoeling was dat zeilend te doen, maar stroom en tegenwind werkten tegen. Na het starten van de motor bleek deze echter technische mankementen te vertonen. De motor stopte ermee en daarom werd alarm geslagen via het kustwachtcentrum.
Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd handhaaft zich in top vier van zesde etappe
Bron : clubracer.be Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd handhaaft zich in top vier van zesde etappe
Op dag vier van de zesde etappe op weg naar Boston/USA, weet Team Delta Lloyd zich te handhaven in de top vier. Na een moeizame start in Rio de Janeiro/Brazilië, steeg de Nederlandse VO70 op zondagavond naar de derde plek om vervolgens nog een plaatsje op te schuiven. Een oostelijke route bracht de Delta Lloyd verder op zee, waar meer wind en minder buien zaten. Telefonica Blue van de Nederlandse schipper Bouwe Bekking gaat aan de leiding, gevolgd door Ericsson 4 en Ericsson 3. Delta Lloyd zakte vanochtend van de tweede naar de vierde positie, met slechts een mijl achterstand op de Zweden.
Zoals voorspeld, liet de wind het kort na de start afweten. Mediaman Sander Pluijm schreef in zijn blog: "De eerste nacht werd daardoor, laat ik zeggen lichtelijk teleurstellend. Geen zuchtje bries, klapperende zeilen en een hoop schommelen met twee knopen op de klok. Geen beweging in te krijgen. We wisten dat het zou gebeuren, maar toch blijft dat frustrerend."
Gerd-Jan Poortman op het voordek
Inmiddels is de vloot van zeven oceaanracers voorbij Cabo Frio, het zuidoostelijke puntje van de staat Rio de Janeiro. Team Delta Lloyd van schipper Roberto Bermúdez de Castro (ESP) mocht voor in de trein van de zuidoostelijke passaatwind plaatsnemen. Op dit moment koersen de teams naar de scoring gate bij Fernando de Naronha. De Delta Lloyd is al dagen de meest oostelijke boot. Navigator Wouter Verbraak schreef: vanochtend "Wij proberen ons zo veel mogelijk vast te houden aan onze oostelijke koers. Verder op zee zitten immers minder buien en de wind is daar beter. We trachten het gemiddeld wat beter te doen dan de jongens aan de lijzijde van ons (dichter naar de kust). We hebben minder dan 800 mijl tot aan de scoring gate te gaan en we hopen er bij de eerste drie doorheen te gaan. We geven alles en hebben er plezier in."
MIDDELBURG - De proef met de 366 meter lange Beatrice is zo goed bevallen, dat nog vandaag het eerste grote schip in een serie van zes opstoomt richting Antwerpen.
Het gaat om de MSC Francesca. De opvaart vanaf Vlissingen is rond 16 uur. Tot 1 juni volgen nog eens vijf schepen van rederij MSC.
AMSTERDAM - Pleziervaarders moeten zich tijdens Koninginnedag een beetje gedeisd houden op de Amsterdamse grachten. Ze mogen wel muziek opzetten, maar die mag op meer dan 10 meter van de boot niet te horen zijn. De regel geldt dit jaar voor het eerst.
De politie bevestigde woensdag een bericht daarover in De Telegraaf. Als feestvierders te veel lawaai maken, kan de politie hun geluidsapparatuur in beslag nemen. Vanaf 21.00 uur mogen pleziervaarders helemaal geen muziek meer draaien. De politie controleert vanaf dat tijdstip extra en tolereert geen overtredingen.
Een andere nieuwe regel is dat boten langer dan 10 meter sommige grachten niet op mogen. Het gaat onder meer om de Prinsengracht en het Rokin. Doel daarvan is om botsingen tussen grote en kleine vaartuigen te voorkomen. Net als in voorgaande jaren geldt in sommige grachten eenrichtingsverkeer.
Een woordvoerster van de gemeentelijke dienst binnenwaterbeheer laat weten dat de politie en de gemeente met ruim twintig boten de grachten opgaan. Zij controleren of pleziervaarders zich aan de regels houden.
Slepers aan het werk bij het verlaten van de MSC Beatrice uit de Antwerpse Haven .
Bron : PortofAntwerp.be Het slepenen assisteren van zee- en binnenschepen Foto's van slepers aan het werk bij het verlaten van de MSC Beatrice uit de Antwerpse Haven .
Het Sleepbedrijf is een onderdeel van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en verzorgt alle sleep- en assistentietaken in de Antwerpse haven. Het bedrijf werd opgericht in 1875 en kan terug blikken op een rijke ervaring en knowhow. Het Sleepbedrijf beschikt over een vloot van 19 sleepboten, die voortdurend gerenoveerd en vernieuwd worden om een veilige en kwaliteitsvolle dienstverlening te verzekeren. Belangrijk daarbij is dat het Sleepbedrijf de grootste vloot ter wereld exploiteert van sleepboten die met
Voith Schneider worden aangedreven.
Die voortstuwings methode werd in Amerika bekroond met detitel
Best Available Technology. Het Sleepbedrijf telt zowat 250 werknemers. Om schepen steeds beter en efficiënter te kunnen helpen, investeert het Sleepbedrijf sterk in opleiding van het personeel. Veiligheid en kwaliteit zijndaarbij de sleutelwoorden.
Het slepenen assisteren van zee- en binnenschepen
De gespecialiseerde bemannings leden van de sleepboten maken dagelijks werk van het assisteren van alle types van schepen, in de moeilijkste situaties. De meeste zeeschepen, zelfs de allergrootste, doen een beroep op het Sleepbedrijf om hen te helpen bij het manoeuvreren in nauwe en drukke vaarwaters. Ook bij barre weersomstandigheden rekenen ze op sleepboten om voor een veilige vaart tezorgen.
Hollum Niet alleen het Natuurcentrum in Nes maar ook het Maritiem Centrumin Hollum is op Goede Vrijdag open gegaan. Tot 20 juni betreft het een try out openstelling. Het museum opent op 25 juni en heeft de dagen daarna open huis, maar wil nu al bezoekers ontvangen.
Het MaritiemCentrum laat de geschiedenis van het Amelander reddingswezen zien. Nog niet alles staat waar het moet staan, maar er is genoeg te zien om een indruk te krijgen van de reddingsboot die door paarden naar zee wordt getrokken en de wereld daaromheen. Binnen staat een heuse stuurhut van een oude veerboot opgesteld en in de hal staan boeien met touch screen beeldschermen. Via de schermen leer je over navigeren. De informatie via beeldscherm is een onderdeel van het Colour your Science project waar provincie Fryslân onlangs 93.000 euro subsidie voor beschikbaar stelde. In het plafond is de sterrenhemel verwerkt. Museum medewerker Henk Bakker is er helemaal weg van. Hij wil er wel s avonds voor open, want het lijkt zo mooi.
Op 11 april is er weer een demonstratie van de paardenreddingboot geweest. De paarden starten vanaf het Maritiem Centrum, want daar is ook het boothuis.
Demonstratie Paardenreddingboot
Tien stoere paarden trekken de boot met donderend geweld over het strand en door de branding in zee. Het is een gebeurtenis die herinnert aan vroeger tijden, want als er echt een schip in nood is vaart tegenwoordig de moderne Anna Margaretha met hoge snelheid de haven van het eiland uit.
De lancering met de paarden laat zien dat het redden van drenkelingen en het verlenen van bijstand aan schepen die bij Ameland in nood verkeren een lange geschiedenis heeft.
Demonstratie Paardenreddingboot
Tijdstip
Dinsdag 30 december
11.00 uur
Donderdag 19 februari 2009
17.00 uur
Zaterdag 11 april 2009
11.00 uur
Dinsdag 28 april 2009
13.30 uur
Woensdag 3 juni 2009
19.00 uur
Zaterdag 20 juni 2009
10.00 uur
Woensdag 1 juli 2009
18.00 uur
Donderdag 16 juli 2009
17.00 uur
Zaterdag 25 juli 2009
(Midzomerfeest te Buren, de reddingboot gaat uit in Buren)
19.00 uur
Maandag 3 augustus 2009
19.00 uur
Maandag 17 augustus 2009
19.00 uur
Dinsdag 1 september 2009
19.00 uur
Woensdag 16 september 2009
18.00 uur
Woensdag 21 oktober 2009
13.30 uur
Maandag 28 december 2009
15.00 uur
Data en tijden onder voorbehoud!! De start is vanuit het boothuis bij het reddingsmuseum Abraham Fock aan de Oranjeweg 18 in Hollum. De lanceringen vinden plaats op het strand zuid/west van Hollum , einde Tjettepad. Op zaterdag 25 juli gaat de reddingboot uit op het strand in Buren, tijdens het Midzomerfeest.
Inwoners van Abbega hebben zaterdagmiddag hun eigen skûtsje binnengehaald. De stichting It Abbegeaster Skûtsje kocht het schip onlangs van Lolle Schakel uit Parrega.
Het dorp heeft De Liefde' omgedoopt tot It Abbegeaster Skûtsje'. Het schip wordt bemand door Abbegaasters. De bedoeling is dat er volgend jaar met het skûtsje gezeild wordt tijdens de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS).
PARIJS - Franse militairen hebben vrijdag een schip ontzet dat bijna een week geleden werd gekaapt voor de Somalische kust. Vier gijzelaars, onder wie een kind, werden bevrijd. Een vijfde gijzelaar kwam tijdens de actie om het leven.
Dat heeft het kantoor van de Franse president Nicolas Sarkozy laten weten. De zeilboot Tanit, met twee koppels en het kleine kind, werd op 4 april gekaapt. Wie is omgekomen is onbekend. Ook twee piraten zijn gedood. Drie werden gevangengenomen.
Donderdag zou de Franse zeemacht de gekaapte boot onderschept hebben, waarna onderhandelingen volgden met de piraten. "Vandaag (vrijdag) werden de bedreigingen concreter", zeiden de diensten van de Franse president Sarkozy. "De piraten weigerden ieder voorstel. Toen de Tanit richting kust afdreef, werd beslist om de gijzelaars te bevrijden via een militaire operatie. Tijdens de operatie kwam spijtig genoeg een gijzelaar om het leven. (...) Twee piraten werden gedood, de drie andere werden gevangen genomen. " Ook raakte bekend dat de 27 bemanningsleden van het Noorse schip Bow-Asir werden vrijgelaten. Allen zijn ongedeerd. Hun schip werd op 26 maart gekaapt. Ondertussen is een fregat van de Amerikaanse marine ter versterking aangekomen in de Indische Oceaan, waar Somalische piraten de Amerikaanse kapitein van een cargoschip in een reddingsboot gegijzeld houden. De gegijzelde kapitein van de Maersk Alabama zou in de nacht van donderdag op vrijdag geprobeerd hebben al zwemmend te ontsnappen, maar dat mislukte. (BEH)
Uit Rotterdam vertrokken platbodem Sande strande vrijdagavond vroegtijdig op De Vormt nabij Urk,
Bron : KNRM.nl
Toen wij uit Rotterdam vertrokken... Urk, vrijdag 10 april 2009
De donderdag uit Rotterdam vertrokken platbodem Sande strande vrijdagavond vroegtijdig op De Vormt nabij Urk, net voor de vuurtoren. Toen de tweekoppige bemanning daarna de Kustwacht alarmeerde waren de beide reddingboten van Urk al praktisch onderweg omdat meerdere bemanningsleden in verband met het mooie weer juist een rondje deden. Ter plaatse deden de opstappers van de Willemtje nog wel een poging om het tachtig centimeter stekende scheepje van de droogte te duwen maar dat was net even teveel gevraagd. Nadat het roer uit voorzorg losgepakt was voor het stoten aan de harde bodem, deed de sleeptros het zware werk. Even later was de Sande weer op weg naar de haven van Urk waar het roer weer werd opgehangen. De bemanning van de Sande waarvan de schipper al dertig jaar donateur van de reddingmaatschappij bleek te zijn, twijfelde nog even over doorgaan naar Lemmer, maar ging toch maar overstag voor een nachtje Urk met daaraan gekoppeld een bezoek aan één van de lekkere restaurants op het voormalige eiland.
OPEN DAG KNRM , Nationale Reddingbootdag op zaterdag 2 mei 2009
Bron : KNRM.nl
Nationale Reddingbootdag op zaterdag 2 mei 2009
Open dag KNRM, ookvoor de doorgewinterde watersporter De KNRM Nationale Reddingbootdag is dé dag bij uitstek om kennis te maken met het werk, de mensen en het materieel van de KNRM. Op zaterdag 2 mei kunt u een kijkje nemen in de keukens van de 42 reddingstations. De 1000 vrijwilligers nodigen u persoonlijk uit om langs te komen om kennis te maken met de bemanningen. Ze zouden het leuk vinden als u ook nog een vriend of bekende meeneemt naar Reddingbootdag. Zodat ze kunnen rekenen op nog meer nieuwe donateurs. Een belevenis! Als blijk van de waardering voor de steun van de Redders aan de Wal trekken de bemanningen één dag per jaar alle registers open om u een kijkje te gunnen in de wereld van het reddingwezen. Reddingbootdag is een belevenis voor jong en oud. Ronkende motoren aan de steiger, rijen overlevingspakken in het boothuis, een plekje naast de schipper, een praatje met een echte redder of onvergetelijk fotomoment van de kleine op de reddingboot. Een belevenis!
Wie neemt u mee? Reddingbootdag staat garant voor een hoop plezier. Maar de dag heeft ook een serieuze kant. De KNRM wordt al jaren geconfronteerd met stijgende kosten en heeft moeite om die financiële druk het hoofd te bieden. Vandaar dat wij het ambitieuze plan hebben gelanceerd om het aantal Redders aan de Wal explosief te laten groeien naar 100.000 in 2010. Dat zal een enorme inspanning vergen, maar het is nodig om ook in de toekomst het reddingwerk op niveau te kunnen blijven uitvoeren. Mogen zij in deze op uw hulp rekenen?
Tips voor bezoekers van KNRM open dag Tip 1 Bent u Redder aan de wal (donateur)? Neem dan uw Redder-aan-de-wal pasje mee, er zijn reddingstations die voorrang verlenen aan donateurs. Bent u nog geen Redder aan de wal? Geen nood, op het reddingstation kunt u zich aanmelden vanaf 25,- per jaar. Aanmelden via deze website kan natuurlijk ook.
Tip 2 Veel reddingstations hanteren eigen regels voor het meevaren van met name kinderen. Dit heeft met de verschillende typen reddingboten en de heersende weersomstandigheden te maken. Kijk voordat u een reddingstation wilt bezoeken naar de regels van het reddingstation. Deze staan beschreven in programma per reddingstation op deze site.
Tip 3 Om een goed beeld van de Redding Maatschappij te krijgen kunt u meerdere reddingstations bezoeken. Probeer dan eens een haven- en een strandreddingstation.
Tip 4 Het weer kan soms een spelbreker zijn, maar niet wanneer u zich goed voorbereidt. Neem daarom altijd een zeiljack of regenjas mee. Ook kunnen regenlaarzen uitkomst bieden. Het dek van de reddingboot kan ook bij goed weer flink nat worden.
Tip 5 Reddingvesten zijn verplicht aan boord van een reddingboot, ongeacht het weer. Voor iedereen is een vest beschikbaar. Heeft u een eigen vest? Neem dat dan mee, want dat draagt een stuk prettiger.
reddingbootdag.nl
Waar is de open dag KNRM reddingstations: Cadzand - Breskens - Hansweert - Westkapelle - Veere - Neeltje Jans - Ouddorp - Stellendam Dordrecht - Hoek van Holland - Ter Heijde - Scheveningen - Katwijk - Noordwijk - Zandvoort - Ijmuiden - Wijk aan Zee - Egmond - Petten - Callantsoog - Den Helder - Texel de Koog - Texel de Cocksdorp - Vlieland - West Terschelling - Terschelling Paal 8 - Ameland Ballummerbocht - Ameland Nes - Schiermonnikoog - Eemshaven - Lauwersoog - Harlingen - Hindeloopen - Lemmer - Urk - Elburg - Huizen - Marken - Enkhuizen - Den Oever
25 aanlegplaatsen op een bijzondere plaats Op vrijdag 3 april 2009 is Natuurhaven De Kreupel feestelijk geopend. Met de overhandiging van een vogeltaart droeg Rijkswaterstaat het beheer van de passantenhaven over aan Staatsbosbeheer. De passantenhaven bestaat uit 25 aanlegplaatsen voor jachten en 3 plaatsen voor schepen van de bruine vloot.
De aanlegplaatsen bevinden zich bij vogeleiland De Kreupel in het IJsselmeer, circa 8 kilometer uit de kust van Andijk. De passantenhaven biedt watersporters een mooie ligplek én een unieke kans om van de natuur te genieten. Vogeleiland de Kreupel, waar sterns, plevieren en watervogels broeden en rusten, is goed te bekijken vanaf de uitkijktoren bij het beheergebouw. Het eiland zelf is niet toegankelijk.
De Kreupel is een aantal jaren geleden aangelegd door Rijkswaterstaat. De Kreupel is aangelegd op een bestaande ondiepte. Toen de vaargeul Amsterdam-Lemmer uitgediept moest worden, is het zo vrijkomende slib gebruikt om een gebied met zandplaten te maken om watervogels als visdiefjes, dwergsternen en meeuwen een veilige haven te geven in deze visrijke wateren.
De nacht doorbrengen met de vogels Door goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en andere partijen is het gelukt een passantenhaven dicht bij het vogeleiland te maken. Met de opening van de natuurhaven en de overdracht van het beheer aan Staatsbosbeheer sluit Rijkswaterstaat het project De Kreupel af. Het doel van dit project was de realisatie van een plek in het IJsselmeer, waar vogels kunnen broeden, rusten en ruien én voorzieningen voor de waterrecreatie waarbij rekening gehouden wordt met de natuurwaarden en kwaliteiten van dit vogelgebied.
Bron : Port Of Antwerp Containerreuzin vertrekt uit Antwerpse haven. MSC Beatrice verlaat vandaag vrijdag de haven van Antwerpen. Met mooie foto's .
Na een verblijf van vier dagen in Antwerpen zal de MSC Beatrice op10 april terugvaren naar de haven van Felixstowe. Ongeveer 9.500 moves zijn dan uitgevoerd om alle containers te lossen en laden op de MSC Home Terminal aan het Delwaidedok. Dit aantal is tevens een record voor MSC.
De afgelopen dagen heeft de MSC Beatrice op de belangstelling kunnen rekenen van enkele duizenden mensen.
Het schip vaart verder naar Rotterdam , Felixstowe ( Groot Brittannie ) verder zet het koers naar Dubai , Singapore , Honkong en Xingang ( China )
De MSC Beatrice in cijfers Oplevering: 2009, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. Lengte: 366,1 meter Breedte: 51,2 meter Hoogte van kiel tot mast: 69 meter Max. diepte laadruim: 29,9 meter Containers op dek: 7.572 TEU Containers in ruim: 6.428 TEU Totaal containers: 14.000 TEU Max. containers breed: 20 TEU Max. containers lang: 43 TEU Max. containers hoog 20 TEU Bruto tonnenmaat: 151.559 Draagvermogen: 156.085 Max. diepgang: 16,0 meter Max. snelheid: 24,1 knopen (44,6 km/u) Tankinhoud: 13.500 m³ heavy fuel oil Bemanning: 30 personen Vlag: Panama
De MSC Beatrice 366 meter = De totale lengte van een rugbyveld, basketbalveld, voetbalveld, tennisbaan en een hockeyveld.
In 1 container passen de boodschappen uit 300 winkelwagens In 14.000 containers passen de boodschappen uit 4.200.000 winkelwagens
Feiten en cijfers over MSC Opgericht in 1970, Sorrento (Italië) 420 containerschepen in de vloot Totale capaciteit van 1.460.000 TEU Tweede grootste containervervoerder ter wereld Vaart op 6 continenten en doet 91 landen aan Hiervoor zijn 200 lijndiensten beschikbaar Wereldwijd worden 270 havens aangedaan Hoofdkantoor in Genève 390 kantoren in 146 landen Meer dan 30.000 werknemers Sinds oprichting 10 miljoen TEU verscheept
Bron : 6minutes.be Vernieuwde vaarkaart Vlaanderen grensoverschrijdend
Promotie Binnenvaart Vlaanderen vzw heeft de uitgave van de nieuwe vaarkaart voor Vlaanderen ter harte genomen en er meteen een grensoverschrijdende publicatie van gemaakt. Eén van de mooie aspecten van de waterrecreatie is haar grensoverschrijdend karakter. Een waterweg eindigt immers niet abrupt aan een (taal)grens.
De vaarkaart speelt met heel wat praktische info hierop in door de gegevens van Vlaanderen en Wallonië uit te breiden met gegevens van Noord- Frankrijk. Op de achterzijde staat in het Nederlands, Frans, Duits en Engels informatie over de bedieningstijden van de sluizen en beweegbare bruggen van Vlaanderen, Wallonië en Nord - Pas de Calais. Staande mastroute voor zeilers
De viertalige kaart is vanaf nu niet enkel bestemd voor toervaarders uit binnen- en buitenland, maar ook voor zeilers die op motor de binnenwateren wensen te ontdekken. Normaal gezien varen die hoofdzakelijk op zee: met de staande mastroute kunnen zij ook de binnenwateren ontdekken. De mast strijken is doorgaans geen eenvoudige opdracht voor zeilers. In deze nieuwe uitgaven van de kaart kunnen zeilers vaststellen dat Brugge, Gent, Antwerpen en Brussel zelfs met staande mast een mogelijke bestemming vormen.
Nog een belangrijke vernieuwing: er wordt onderscheid gemaakt tussen jachthavens met alle mogelijke voorzieningen, aanmeerplaatsen met aftappunten voor water en elektriciteit en aanlegplaatsen waar geen speciale faciliteiten voorzien zijn. Deze laatste liggen meestal in de vrije natuur en hebben dan vaak directe aansluiting op bijvoorbeeld fiets- en wandelroutes, een aantrekking apart. Daarnaast is ook de aanduiding van de jetskizones een vernieuwing. Uiteraard zijn ook alle recente contactgegevens van kunstwerken en jachthavens opgenomen, naast de verschillende nieuwe infrastructuren zoals o.a. aanmeermogelijkheden en milieustations.
De vaarkaart bevat telefoonnummers en VHF-kanalen van sluizen en beweegbare bruggen, telefoonnummers van de jachthavens, de aanduiding van jachthavens, aanmeerplaatsen en aanlegplaatsen, trailerhellingen, milieustations, tankstations (ook met witte diesel), veerdiensten, vrije hoogte en diepgang, afstand in km, fietspaden langs waterwegen, toeristische infopunten, snelvaartzones/jetskizones en uitvergrotingen van Antwerpen, Gent, Oostende en Nieuwpoort en Brugge. Jammer dat dit schitterend grensoverschrijdend initiatief de kaap van Limburg, Luik en Namen niet wist te nemen. De Maas, de Nete en het Albertkanaal vinden hier op papier een vrij abrupt einde.
De Vaarkaart wordt verkocht door Promotie Binnenvaart Vlaanderen via haar website : waterrecreatie.be kost 5.
Reuzenschip van 366 meter palmt Antwerpse haven in.
Bron : gva.be
Reuzenschip van 366 meter palmt Antwerpse haven in.
In het Delwaidedok aan kaai 730 wordt met man en macht gewerkt om de MSC Beatrice te lossen en te laden met duizenden containers. Ze is het grootste containerschip dat ooit de Antwerpse haven bezocht. Vrijdag vertrekt ze weer naar het Verre Oosten.
Met een lengte van 366 meter en een capaciteit van zo'n 14.000 containers, is de MSC Beatrice het grootste containerschip dat ooit in Antwerpen aanmeerde. Vrijdag in de vroege namiddag vertrekt ze weer, via Rotterdam en Felixstowe (Groot-Brittannië) naar Dubai, Singapore, Hong Kong en Xingang (China).
Onschatbaar
Het belang van dit schip is onschatbaar, onderstreept havenschepen Marc Van Peel, die samen met haventopman Eddy Bruyninckx de trip van Felixstowe meemaakte. Dankzij deze testvaart ligt vandaag in alle maritieme bureaus ter wereld de boodschap dat Antwerpen ook deze reuzenschepen aankan.
Begin mei arriveert de MSC Danit, het zusje van MSC Beatrice, in Antwerpen. Ze is even groot, maar kan iets meer containers aan. Het bedrijf MSC (Mediterranean Shipping Company) noemt zijn schepen naar de dochters van zijn managers.
Extra lang en groot containerschip MSC Beatrice doet dinsdag de haven aan
Bron : streekkrantrnews.be
Antwerpen - De MSC Beatrice, een containerschip van 366 meter lang en met een capaciteit van 14.000 TEU of standaardcontainers, vaart dinsdag de Westerschelde op om de Antwerpse haven aan te lopen. Het schip wordt rond 15 uur verwacht aan de Berendrechtsluis in het noorden van de haven.
Het is de eerste keer dat zo'n groot containerschip de haven van Antwerpen aandoet. De Vlaamse overheid wijst er maandag op dat het gaat om een proefvaart, omdat de maximale toegestane lengte voor schepen op de Westerschelde nu 360 meter bedraagt.
De MSC Beatrice wordt dinsdag verwacht. Het schip passeert rond 14 uur de Bocht van Bath en arriveert een uur later bij de Berendrechtsluis. Vandaar gaat het naar de MSC Home Terminal aan het Delwaidedok om containers te lossen en te laden.
Voor de proefvaart is toestemming verleend door de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart waarin Nederland en Vlaanderen intensief samenwerken, laat de Vlaamse overheid maandag weten. Er zijn de nodige organisatorische en preventieve maatregelen genomen om de reis veilig en vlot te laten verlopen. De toestemming voor de opvaart van de MSC Beatrice is voorlopig eenmalig, luidt het, en een beslissing over een eventuele volgende vaart zal worden genomen na een evaluatie van de proefvaart.
Simulatoronderzoek van het Waterbouwkundig Laboratorium Borgerhout geeft alvast aan dat schepen met deze afmetingen in nautisch-technisch opzicht de Schelde kunnen bevaren. De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart meent echter dat eerst proefvaarten nodig zijn alvorens de op- en afvaartregeling kan worden aangepast. (BEL)
Om de MSC Beatrice te bewonderen, selecteerde het Gemeentelijk Havenbedrijf Anwerpen enkele plaatsen waar u het reusachtige schip al varend van slechts enkele tientallen meters afstand kunt bewonderen.
1. Walsoorden Vanuit Antwerpen kunt u het beste de Expressweg volgen tot de afslag Hulst. Hier volgt u de N403 naar Hulst en vervolgens de N60 naar Terhole. Vervolgens houdt u Kloosterzande aan en bereikt u tot slot Walsoorden.
2. Bocht van Bath Via de A12 rijdt u naar Nederland, Vlissingen aanhouden. Na de splitsing bij Hoogerheide neemt u op de A58 de afslag Rilland. In Rilland volgt u de Bathseweg naar Bath en daar kunt u op de dijk een mooie locatie uitzoeken.
3. Havensluis (Kaai 869) Vanaf de A12 rijdt u richting Liefkenshoektunnel en neemt u na de Frans Tijsmanstunnel afrit 12 richting Lillo. U houdt de Scheldelaan ongeveer 4 kilometer in noordelijke richting aan en kunt dan vanaf kaai 869 uitstekend zien hoe de MSC Beatrice de Berendrechtsluis invaart.
Piraten blijven schepen kapen voor kust van Somalië
Bron : demorgen.be
Piraten blijven schepen kapen voor kust van Somalië
Ook het Duitse containerschip 'Hansa Stavanger' is inmiddels in handen van piraten.
Piraten hebben voor Somalië opnieuw enkele schepen gekaapt.
Een Frans zeiljacht met vier mensen aan boord werd in het weekend voor de noordoostelijke kust van het Afrikaanse land overvallen. Mogelijk bevindt zich ook een kind aan boord van het gekaapte jacht. De slachtoffers van de ontvoering werden niet gewond en verkeren in goede gezondheid, aldus een woordvoerder van de ngo Ecoterra. De Franse regering heeft de kaping van het jacht inmiddels officieel bevestigd.
Vandaag werden volgens dezelfde organisatie ook nog een Brits en een Taiwanees schip voor de Somalische kust geënterd.
Kleinere bootjes Zaterdag werd aan de Hoorn van Afrika al het Duitse schip Hansa Stavanger gekaapt. Verschillende Duitse zeelieden bevinden zich nu in handen van de piraten. Vandaag overvielen Somalische zeerovers ook een Brits containerschip. Op het 32.000 ton metende vrachtschip waren 24 bemanningsleden uit Bulgarije, Rusland, Oekraïne en de Filipijnen.
Het schip werd door de piraten met kleinere bootjes aangevallen. Geen van de bemanningsleden raakte gewond. Het schip, dat blijkbaar niet zoals aangemaand in een konvooi voer, liep volgens de eerste gegevens geen schade op. (belga/svm)
Sportvisboot Valkyrie met touwwerk in de schroef Scheveningen, 5 april 2009
Zaterdag 4 april, net na het middaguur ging het alarm voor de bemanning van KNRM Scheveningen. Op 21 mijl ten zuidwesten van Scheveningen had de uit Stellendam afkomstige sportvisboot Valkyrie touwwerk in de schroef gekregen. Hierdoor kon het 12 meter lange schip nog maar op een motor varen. Omdat de schipper het niet vertrouwde werd via de Kustwacht de hulp van de KNRM ingeschakeld. Aan boord van de Valkyrie bevonden zich 12 personen. Niet veel later koerste de reddingboot Kitty Roosmale Nepveu naar de sportvisboot, waar ze na ongeveer drie kwartier ter plaatse was. De Valkyrie voer toen op eigen kracht met een snelheid van ongeveer 9 mijl richting Stellendam. In overleg met de Kustwacht werd besloten om bij het schip te blijven zodat als er wat zou gebeuren men direct ter plaatse was. Eenmaal voor Hoek van Holland werd de begeleiding over genomen door de KNRM reddingboot van Stellendam, de Prinses Margriet. De Prinses Margriet is verder stand-by gebleven tot Valkyrie haar thuishaven had bereikt. De Kitty Roosmale keerde, na het arriveren van de reddingboot uit Stellendam terug naar Scheveningen en meerde om 15.00 uur weer af aan het KNRM ponton.
Bron : KNRM.nl De weg kwijt in dichte mist Cadzand, zondag 5 april
De gehele dag dichte mist op zee, zicht 25 meter. Melding via gsm van een sportvisser van de plaatselijke vereniging Cadzandria. De navigatieapparatuur is uitgevallen. Hij kan zich vanwege de mist niet oriënteren op een baken. Een kanoër, die daar aan het vissen is(?), kan met behulp van zijn gps vertellen hij in de buurt van Knokke(B) is. De Winifred vaart uit en peilt de sportvisboot inderdaad enkele kilometers uit de kust voor Knokke. Een opstapper wordt overgezet en de sportvisserwordt naar de thuishaven Cadzand begeleid.
Bij 't Haventje aangekomen, blijkt er nóg een lege trailer te staan. Opgeroepen (bestuurs-)leden van de sportvisclubkunnen informatie geven. De Winifred gaat weer deWesterschelde op, maakt zoekslagen en peilt eerst een viskotter en dan een bootje. Hij blijkt om het sportvisbootje te gaan, dat bij die trailer hoort. De opvarenden hebben enige moeite met het volgen van de route via gps. Ook zij worden door de Winifred naar Cadzand begeleid.
Op zaterdag 4 april 2009 stond Team Delta Lloyd (NED) voor het eerst op het podium tijdens de Volvo Ocean Race 2008-09. De Nederlandse VO70 eindigde op de derde plek in de In-Port Race in Rio de Janeiro/Brazilië. Roberto Bermúdez de Castro (ESP) en zijn bemanning lieten vernieuwde krachten en gretigheid zien, nadat ze noodgedwongen de laatste twee etappes misten. Het was de bezielde inzet van de hele campagne, die de sterke comeback van Team Delta Lloyd mogelijk maakte.
Na twee uur uitstel kwam de zeebries op en kon er één wedstrijd worden gevaren. Telefonica Blue van schipper Bouwe Bekking (NED) pakte de zege. "Het was een fantastische dag. André Fonseca en Marcelo Ferreira waren tactisch erg sterk", aldus een opgetogen Bermúdez de Castro, een paar minuten voor de prijsuitreiking. Hij prees het teamwork van zijn zeilers en de mensen op de wal: "Dit is een stap vooruit, maar zeker nog niet het eindstation. Hoewel dit resultaat wel erg belangrijk is voor ons allemaal. Iedereen heeft hard gewerkt. Tom Touber heeft juist besloten om de boot naar Rio de verschepen en gedegen te laten repareren. Killian Bushe (IRL) en zijn mannen hebben vakmanschap geleverd, net als technisch manager Mike Danks (NZL) en zijn walploeg, logistiek en marketing. North Sails Nieuw-Zeeland leverde snelle zeilen, dus ja ik ben blij."
André Fonseca (BRA) "Dit is echt een teamoverwinning", reageerde Fonseca na afloop op de steiger. "We hebben wat moeilijke etappes achter ons, maar we zijn sterker geworden. Nu weten we dat we ons met de vloot kunnen meten. Chuny - schipper - startte goed en we probeerden om buiten gevechten te blijven. Daardoor konden we onze eigen race varen. " Hij glimlachte en keek naar het Christusbeeld op de Corcovado berg: "We hebben de grote man daarboven om hulp gevraagd. Wij zeilden vandaag absoluut beter dan de anderen, maar we moeten nog wat beter worden in het op snelheid houden van de boot. Als dat lukt, zouden we wel eens een wedstrijd kunnen winnen.
Ed van Lierde (NED) Voor de Nederlandse navigator Wouter Verbraak was het zijn eerste optreden met Team Delta Lloyd. Landgenoot Ed van Lierde keerde na een afwezigheid van twee maanden terug. Hij genoot zichtbaar van het succes: "We zijn in september begonnen en door diepe dalen gegaan. We hebben veel tegenslagen gehad, dus dan geeft dit echt heel veel voldoening. Eindelijk glorie."
In-Port Race in het kort Bermúdez de Castro vertrok bij het startschip boven Ericsson 4, die net wat sneller weg was. "We konden gelukkig onze koers houden. Bovendien lagen we aan de favoriete kant van de vloot, waar André ons wilde positioneren", zei nieuwkomer Ben Costello (AUS). Delta Lloyd hees als zesde de spinnaker en zette ver door naar de rechterkant van de baan. Telefonica Blue ging als vierde rond en deed hetzelfde. De rest van de VO70's koos voor links. De Spaanse 70-voeter van schipper Bouwe Bekking (NED) pakte voor-de-wind drie boten terug en ging in de gate aan de leiding. Delta Lloyd volgde op de tweede plek, met Puma (USA) in zijn kielzog. De NED1 ging aanvankelijk naar links en de Amerikanen naar rechts. Op de lay-line voor de bovenboei schoof Puma op naar de tweede plaats. Ericsson 4 met de nationale held Torben Grael aan het roer, dichtte het gat met de Delta Lloyd. Hij kwam echter iets tekort om zijn gouden Star-bemanning Marcelo Ferreira (BRA) aan boord van de Nederlandse VO70 te verslaan.
De derde positie levert Team Delta Lloyd drie punten op. In het algemene klassement kwam het hierdoor dichter in de buurt van Telefonica Black. Het verschil bedraagt acht punten.
Afgelopen zaterdag vond de doop en tewaterlating van de Lenco, de nieuwe Salona 37 wedstrijdboot (geïmporteerd door Bach Yachting) van het gelijknamige bekende consumenten-elektronicamerk uit Venlo plaats. Hierbij waren een groot aantal vertegenwoordigers uit de internationale consumenten-elektronicawereld en een deel van zeilminnend Nederland aanwezig in Flevo Marina Lelystad. De Lenco werd door Karin Brabers, de echtgenote van Lenco-eigenaar Nico Brabers, gedoopt.
De Hamert uit Wellerlooi serveerde ter gelegenheid van deze feestelijke gebeurtenis een speciaal tewaterlatingsmenu. Ook zangeres Glennis Grace, met wie Lenco een sponsorovereenkomst heeft, bracht een spetterend optreden voor de gasten in een tot sfeervol restaurant omgetoverde botenloods op Flevo Marina.
Het Lenco-zeilteam is de afgelopen jaren in toenemende mate succesvol gebleken in de ORC-2 wedstrijdklasse: een eerste plaats in de Deltaweek, in de Flevorace, tweede in de oktober races, derde in de North Sea Regatta, derde in de Zuiderzeeweek en tweede in de Oktoberraces. En afgelopen seizoen ook winnaar van het clubkampioenschap ORC-2 en winnaar van de IJsselmeer beker. De zeilboot wordt gesponsord door een aantal klinkende bedrijven: UK/De Vries Sails, Skips Maritiem, Porsche, Bach Yachting en Kortjacht Marine Equipment.
Ook komend seizoen zal de nieuwe Lenco weer aan de diverse wedstrijden deelnemen. Bovendien wil Lenco een nieuwe traditie starten met een eigen openings-voorjaarswedstrijd op het IJsselmeer: de Lenco Regatta, die in het weekend van 25 en 26 april aanstaande wordt gehouden.
Watersport: 870 x diefstal van boten Datum: 04-04-2009
Watersportdieven actief: In 2008 zijn in Nederland ca 870 boten gestolen. Watersport dieven hebben het vooral gemunt op visboten, rubberboten en sloepen. Ook snelle motorboten zijn vaak het doelwit van diefstal. Van de 870 diefstallen zijn in 2008 slechts 94 stuks teruggevonden. 15% van de geregistreerde boten worden teruggevonden tegenover 10% van de niet geregistreerde boten. Dit blijkt uit een onderzoek van de KLPD.
Friesland aantrekkelijk voor dieven Uit de geografische spreiding van het aantal diefstallen blijkt dat Friesland een provincie is waar veel boeten worden gestolen. Op zich is dit voor de hand liggend, omdat Friesland relatief veel waterport kent. Maar ook de regio Amsterdam scoort hoog in de negatieve lijst. Per stad is Amsterdam onbetwist koploper in het aantal diefstallen van vaartuigen. Niet onverwacht, maar wel opvallend is de populaire periode dat u kans loopt dat uw boot gestolen wordt: in de zomermaanden juni en juli is de kans op diefstal het grootst.
Yamaha buitenboordmotor heeft voorkeur van de dief Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. Ook hier is Amsterdam weer onbetwist koploper. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31 % van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden.
Reactie WatersportAlmanak: Veel boten liggen vaak onbeheerd en niet voorzien van deugdelijke sloten en beveiliging. In de betere jachthavens is wel enige controle maar de kans dat u op een goede dag naar de haven gaat en merkt dat uw boot verdwenen is bestaat duidelijk. Een registratie van uw vaartuig zou de terugvindkans iets vergroten maar doet geen wonderen.
Goede preventie met deugdelijke sloten en beveiliging doet wonderen. Vaak zal de dief de volgende boot nemen die minder beveiligd is. Ook alarmsystemen doen hun werk. Dieven willen niet graag gestoord worden tijdens hun werk. Helaas laat de kwaliteit van de systemen wel eens te wensen over waardoor er een vals alarm ontstaat.
Stremming sluizen Veere in week 16 en 17 door vervanging van de elektrische besturingsinstallatie.
kleine sluis gestremd voor de scheepvaart. De elektrische besturingsinstallatie zal vervangen worden. De grote sluis is deze periode normaal beschikbaar voor de scheepvaart.
In week 17 op dinsdag 21 april 2009 vanaf 07.00 uur tot woensdag 22 april 2009 07.00 uur is de grote sluis gestremd voor de scheepvaart. De elektrische besturingsinstallatie zal vervangen worden. De kleine sluis is beschikbaar voor de scheepvaart. De toegestane afmetingen voor de kleine sluis zijn 50 m. lang, 7,50 m. breed en een diepgang 3.00 m. t.o.v. van NAP.
Andere vaarroute pleziervaart door aanleg Maasvlakte 2
Bron : Navingo.nl
Andere vaarroute pleziervaart door aanleg Maasvlakte 2
03-04-2009 15:30
Havenbedrijf Rotterdam gaat het komende fraaie weekend de pleziervaart extra voorlichten over de veranderde vaarroutes bij de Maasmond. Door de aanleg van de Maasvlakte 2 is het verboden om de oude vertrouwde route langs de kust te varen omdat die te gevaarlijk is. Daarom is de oversteekroute verlegd. De patrouilleboten RPA 15 en 16 houden een extra oogje in het zeil. Bij de sluis van Stellendam deelt het Havenbedrijf informatie uit.
Zes maanden na het startsein van de aanleg van Maasvlakte 2, is de vloot baggerschepen op volle sterkte aan het werk. Hopperzuigers winnen zand op aangegeven zandwinlocaties in de nabijheid van Maascentre. De pleziervaart kan het werkverkeer in dit gebied tegenkomen.
Wijzigingen nautische situatie Het werkgebied van de toekomstige landaanwinning is sinds oktober 2008 met lichtboeien gemarkeerd en niet meer toegankelijk voor vaartuigen. Redenen hiervoor zijn de continue activiteiten van werkvaartuigen. Ook komt de zeebodem steeds hoger te liggen en is het gevaar aanwezig dat een vaartuig aan de grond kan lopen. De nieuwe oversteekroute ligt meer zeewaarts en is gemarkeerd met lichtboeien. De recreatievaart is verplicht voor het oversteken van de Maasmond deze nieuwe route te volgen.
Inlichtingen Pleziervaart dient zich tijdig op de hoogte te stellen van de veranderingen in het bovengenoemde gebied. Dit kan door het raadplegen van de laatste editie van de zeekaart. Ook is via de website van het Havenbedrijf Rotterdam www.portofrotterdam.com informatie beschikbaar.
Voor inlichtingen over de gewijzigde omstandigheden en de verkeerssituatie kunnen schippers contact opnemen met: Verkeerscentrale Hoek van Holland, wachtchef verkeersafhandeling (telefoon 010 2522801 of marifoonkanaal 11).
VLISSINGEN - Het 366 meter lange containerschip MSC Beatrice vaart zo goed als zeker dinsdag over de Westerschelde naar de haven van Antwerpen.
Dit moet bij daglicht gebeuren op last van de Nederlandse en Vlaamse autoriteiten die over de toelating van schepen op de Westerschelde gaan. Het exacte vaarschema van het grootste containerschip ooit op de Westerschelde is nog niet bekend.
Zomerbediening Staande Mastroute voor watersport uitgebreid
Bron : watersportalmanak.be
Zomerbediening Staande Mastroute voor watersport uitgebreid
Bron: KNWV | Datum: 31-03-2009
Van Willemstad naar Amsterdam De zomerbediening van de Staande Mast Route (het gedeelte van Willemstad naar Amsterdam) is in zowel het voor- als het naseizoen definitief met twee weken uitgebreid. De zomerbediening geldt nu structureel van 1 april tot en met 31 oktober. De Staande Mastroute is de route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen IJsselmeer en Deltawateren via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt echter voorbereiding! Daarom is er in samenwerking met de vaarwegbeheerders en het Watersportverbond een brochure gemaakt.
De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, het Westerkanaal en de Kostverlorenvaart door Amsterdam, dan via het Nieuwe Meer, de Ringvaart van de Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer, Heimanswetering, Oude Rijn bij Alphen aan den Rijn, de Gouwe langs Gouda, dan via de Hollandse IJssel, de Noord, de Oude Maas bij Dordrecht en de Dortsche Kil naar het Hollands Diep. In de brochure staat de route en de bedieningstijden van de kunstwerken die u passeert. De brochure Staande Mastroute 2009 is op te vragen via mail of telefonisch via 030-7513700. Ook is de brochure te downloaden. Internetadres: www.rijkswaterstaat.nl/images/Staande%20Mast%20Route%202009_tcm174-240024.pdf
De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten.
Bron: Express.be
VS - De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten.
De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten. Steeds meer eigenaars zien zich genoodzaakt hun boot ergens achter te laten omdat ze de kosten voor het onderhoud ervan niet langer kunnen dragen. Meestal maken ze de naam van hun schip onleesbaar en knoeien ze met het registratienummer. Dan laten ze hun boot achter middenin een drukbezochte jachthaven of gooien bij laag tij het anker uit om dan gewoon te verdwijnen. Anderen kiezen voor de grove middelen en laten hun schip tot op de bodem van de oceaan zinken.
De zeebodem ligt hier vol gedumpte boten', zegt Majoor Paul R. Ouellette van de Florida Fish and Wildlife Conservation Commission. Met alle gevolgen van dien. Die boten zitten vol toxische stoffen en betekenen een gevaar voor andere rondvarende boten, vooral 's nachts. Ook plunderaars worden door dit soort wrakken aangetrokken. In Florida zijn dit jaar al 118 van dit soort illegale bootdumpingen geregistreerd. Vorig jaar waren dat er amper een handvol.
Ook andere staten nemen hun voorzorgen. Wie zijn boot in Noord-Carolina tot zinken brengt krijgt 5.000 dollar boete en 30 dagen gevangenisstraf. Californië kiest voor een zachtere aanpak. Wie zijn boot aan de staat wil overdragen betaalt een boete van 500 dollar; wie de boot gewoon achterlaat betaalt een boete van 1.000 dollar.
De boot verkopen lijkt voor de eigenaars vaak geen alternatief: de markt voor tweedehandsboten is verzadigd. Ook verzekeraars zijn op hun hoede, want mensen die hun boot financierden met een lening proberen nog wel eens om de verzekering op te lichten om uit de problemen te zijn.
They often sandpaper over the names and file off the registry numbers, doing their best to render the boats, and themselves, untraceable. Then they casually ditch the vessels in the middle of busy harbors, beach them at low tide on the banks of creeks or occasionally scuttle them outright.
The bad economy is creating a flotilla of forsaken boats. While there is no national census of abandoned boats, officials in coastal states are worried the problem will only grow worse as unemployment and financial stress continue to rise. Several states are even drafting laws against derelicts and say they are aggressively starting to pursue delinquent owners.
Our waters have become dumping grounds, said Maj. Paul R. Ouellette of the Florida Fish and Wildlife Conservation Commission. Its got to the point where something has to be done.
Derelict boats are environmental and navigational hazards, leaking toxins and posing obstacles for other craft, especially at night. Thieves plunder them for scrap metal. In a storm, these runabouts and sailboats, cruisers and houseboats can break free or break up, causing havoc.
Some of those disposing of their boats are in the same bind as overstretched homeowners: they face steep payments on an asset that is diminishing in value and decide not to continue. They either default on the debt or take bolder measures.
Marina and maritime officials around the country say they believe, however, that most of the abandoned vessels cluttering their waters are fully paid for. They are expensive-to-maintain toys that have lost their appeal.
The owners cannot sell them, because the secondhand market is overwhelmed. They cannot afford to spend hundreds of dollars a month mooring and maintaining them. And they do not have the thousands of dollars required to properly dispose of them.
When Brian A. Lewis of Seattle tried to sell his boat, Jubilee, no one would pay his asking price of $28,500. Mr. Lewis told the police that maintaining the boat caused extreme anxiety, which led him to him drill a two-inch hole in Jubilees hull last March.
The boat sank in Puget Sound, and Mr. Lewis told his insurance company it was an accident. His scheme came undone when the state, seeking to prevent environmental damage, raised Jubilee. Mr. Lewis pleaded guilty last week to insurance fraud.
While there are no reliable national statistics on boating fraud, Todd Schwede, an insurance investigator in San Diego, said the number of suspicious cases he was handling had roughly tripled in the last year, to around 70.
In many cases, he said, the boater is following this logic: I am overinsured on this boat. If I make it go away so no one will find it, the insurance company will give me enough to cover the debt and Ill make something on the deal as well.
Lt. David Dipre, who coordinates Floridas derelict vessel program, said the handful of owners he had managed to track down were guilty more of negligence than fraud. They say, I had a dream of sailing around the world, I just never got around to it. Then they have some bad times and they leave it to someone else to clean up the mess, Lieutenant Dipre said.
Florida officials say they are moving more aggressively to track down owners and are also starting to unclog the local inlets, harbors, swamps and rivers. The state appropriated funds to remove 118 derelicts this summer, up from only a handful last year.
Brett Flashnick for The New York Times
Officials are investigating a sailboat left on the marshy banks of a creek in Mount Pleasant, S.C.
Vluchtende illegaal belandt in schroef schip in Oostende
Bron : HLN.be
Vluchtende illegaal belandt in schroef schip in Oostende
OOSTENDE -
In de havengeul van Oostende is vanmorgen een illegaal om het leven gekomen toen hij in het water belandde en in de schroef van een schip terechtkwam. Hij was op pad met vier kompanen die nog steeds spoorloos zijn. Het is nu zeker dat het om één dodelijk slachtoffer gaat. Dat meldt het parket van Brugge.
De vijf illegalen wandelden op de loopbrug naar de ferry, toen één van hen plots besliste een sprong te wagen naar het schip. Die sprong was niet ver genoeg en de man viel in het water tussen het schip en de kade.
De schroeven van het schip werkten op dat moment al omdat ze het schip van de ene naar de andere kant van de kade wilden varen. De man raakte helemaal verhakkeld en overleed ter plaatse.
Volgens sommige bronnen zou de illegaal was om een nog onbekende reden op de vlucht geweest zijn.
De kapitein van het schip verwittigde de hulpdiensten omdat hij een plons had gehoord. Toen de politie en brandweer aankwamen troffen ze een trui en een riem aan in de buurt van de schroef. Dat meldt de brandweer van Oostende. Rond de middag werd de man uit het water gehaald.
Foto's Van Joke Genomen bij een tocht Langs de Belgische kust , tijdens een bezoek en verblijf te Oostende
(Novum) - Een vissersschip dat woensdagochtend water maakte op de Waddenzee ligt aan de grond in de buurt van een Texelse veerhaven. De Kustwacht Den Helder meldt dat er geen gevaar was voor de acht opvarenden en dat het lek van de boot inmiddels is gedicht.
Rond 06.15 kreeg de kustwacht een melding dat er water naar binnen liep in het schip WR-82 vlak onder de kust van Texel en in de buurt van een veerhaven. Reddingsboten, een politieboot en het marinevaartuig Hydra zetten daarop koers naar het schip. De schipper probeerde een ondiepe plek in de buurt te bereiken, maar doordat de machinekamer onder water stond was de voortstuwing uitgevallen.
Het schip werd met behulp van de reddingsboten naar de plek gebracht, waar het schip aan de grond werd gezet. Dit betekent dat het schip op de bodem ligt, maar nog wel boven water uitkomt. De kustwacht meldde rond 09.45 uur dat de toestand rond het schip stabiel was. Het water wordt uit het schip gepompt, zodat het weer kan varen.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar