Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
25-04-2009
Nieuw ANWB watersportboek voor motorboot
Nieuw ANWB watersportboek voor motorboot
Bron: Watersportalmanak.nl
Manoeuvreren voor motorboot en zeiljacht - Watersport
Iedere watersporter kent wel de verhalen (van anderen) over schipper die niet kunnen aanleggen in een sluis of kleine jachthaven. Vooral beginnende watersporters hebben veel moeite met manoeuvreren in kleine ruimten, zeker als de wind een beetje tegenwerkt. Martine van der Veen schreef een boek voor de ANWB waarin zij uitlegt en tips geeft voor de watersport.
Vooral beginnende schippers hebben veel steun aan dit boekwerk. Om op een goede en veilige manier te manoeuvreren in de beperkte ruimte van de jachthaven geeft dit boekje een goede hulp met veel advies, tips en voorbeelden. Het boek Manoeuvreren voor motorboot is een handig naslagwerk voor de beginnende en de gevorderde watersporter.
Martine van der Veen schreef ook het boek Vaardig Varen.
Inhoud boek manoeuvreren voor motorboot en zeiljacht ● 60 manoeuvres voor veilige vaart in een praktische ringband ● 33 tips, foutanalyses en andere weetjes ● Oefeningen voor zelfstudie, geschikt voor elk type schip ● Schematisch overzicht van alle aanleg- en afvaart manoeuvres ● Speelveld voor testen van kennis manoeuvreren ● In totaal 110 paginas voorzien van fotos en illustraties
Yamaha buitenboordmotor heeft voorkeur van dieven Diefstal van buitenboordmotor is een veelvoorkomend iets in de watersport. Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen.
In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
Diefstal is te voorkomen door goed slot Stazo is marktleider op het gebied van sloten voor buitenboordmotoren. Binnenkort komt een nieuw Stazo slot op de markt. Dit unieke slot heeft een geïntegreerde mogelijkheid om een beveiligingskabel te bevestigen. Op deze manier kan via het buitenboordmotorslot tevens de boot beveiligd worden tegen diefstal. Het Smartlock Plus is gepatenteerd, getest en goedgekeurd door SCM en TNO en heeft het VbV-keurmerk Vaartuigbeveiliging.
Kenmerken Stazo buitenboordmotorbeveiliging Dikwandig RVS slot voor buitenboordmotoren met schroefspindel bevestiging Inclusief STAZO/ABUS Plus Marine cilinder, Met Key Code Card om nieuwe sleutels te bestellen Eenvoudig te monteren Internationaal gecertificeerd Beveiligingsniveau 10 VbV-keurmerk Vaartuigbeveiliging 2 jaar garantie op de werking van de cilinder
Watersportbeurs Yacht Vision Outlet afgelast De beurs voor boten van Yachtvision in Lelystad gaat voorlopig niet door. De Boating Outlet stond gepland voor 14 t/m 17 mei in de Bataviahaven was bedoeld om de malaise die ook in de watersport zijn sporen nalaat een nieuwe impuls te geven.
Door het uitblijven van voldoende diversiteit in aanbod hebben wij gemeend de Yacht Vision BoatShow, welke in het teken stond van de Boating Outlet, uit te stellen tot een nader te bepalen tijdstip," aldus Michel Schuuring, commercieel directeur Yacht Vision.
URK Het komt nauwelijks voor: herstarters in de visserij. Des te opvallender: deze maand verhuizen er maar liefst drie kotters naar herstarters.
Naast de TX 33, die in een week tijd werd omgenummerd naar ARM 33 en vorige week de eerste visreis als Zeeuw maakte, gaat de WL 28 naar Urk (gebroeders Post, UK 71) en verhuist de UK 242 naar Scheveningen (familie Letsch, SCH 42). Allemaal kotters die (ook) uitgerust zijn voor de garnalenvisserij.
DEN HELDER De TX 68 is klaar voor de pulskorvisserij. Eind deze week zou er proefgevist worden.
Wat de installatie en het vistuig betreft was de Texelse kotter vorige week al gereed voor de pulskorvisserij. Maar een onvoorzien probleem met de koppeling hield de Texelse kotter langer voor de kant.
Afgelopen weken is hard gewerkt aan ombouw van de TX 68 van de boomkor naar de pulskorvisserij. De motor is tegelijk afgesteld van 2.000 pk naar 1.200 pk en er is een nieuwe schroef voor het lagere vermogen onder gehangen.
De nieuwe pulstuigen zijn in een van de werkplaatsen van de werf Visser Den Helder in elkaar gezet. De bestaande sloffen zijn aangepast, maar de tussenpijp is compleet nieuw gemaakt. Dat bleek noodzakelijk om de elektrische apparatuur kwijt te kunnen voor de elektrodes die de plaats gaan innemen van wekkerketting.
Wat de pulstechniek betreft had er deze week proefgevist kunnen worden. Het (motor)technisch probleem met de koppeling gooide echter roet in het eten, want herstel vroeg weer extra tijd en een vertraging van minimaal een week. Afgelopen donderdag zou er proefgevaren worden en zouden er vermogensmetingen plaats vinden.
De TX 68 gaat volledig voor eigen rekening vissen. Er is geen sprake van een financiële garantie. Alleen de aanschaf van het pulstuig en de installatie is deels door het ministerie van LNV gesubsidieerd: 40 procent met een maximum van 176.000 euro. Samen met vier andere kotters heeft de TX 68 vorig jaar ingeschreven en gebruik gemaakt van deze eenmalige investerings/innovatieregeling. Die ondernemers hebben extra tijd gekregen tot komend najaar om te beslissen daadwerkelijk de forse investering aan te zullen gaan.
De gemotiveerde Texelse bemanning kijkt uit naar de start met de pulskorvisserij in de praktijk. De schippers Pieter Aris van de Vis en Cor Daalder zullen binnen de kenniskring Puls/Sumwing hun ervaringen met de pulsvisserij delen.
URK/GDYNIA De gebroeders Van Slooten van Zeevisserijbedrijf Orion hebben de Poolse Nauta-werf opdracht gegeven tot de bouw van een casco voor een nieuwe multipurpose hekkotter UK 153. Volgende maand wordt in Gdynia de kiel gelegd. Het casco wordt in eigen beheer afgebouwd.
De nieuwe UK 153 wordt 28,5 meter lang, 9 meter breed, 4,40 meter hol, 6,70 meter diep tot het shelterdek en krijgt een inhoud van maar liefst 339 GT. ,,Veel ruimte dus´´, aldus schipper/eigenaar Pieter Louwe van Slooten. Het ontwerp is afkomstig van Ove Kristensen van het Deense bureau Vestverftet. De Deen tekende ook de dit jaar in de vaart gekomen garnalenkotter/twinrigger ZK 2 en eerder de flyshooter UK 112 en heeft zijn sporen internationaal zeker verdiend. Jaarlijks wordt wel een tiental ontwerpen van Vestverftet gebouwd.
De multipurpose kotter wordt uitgerust voor twinrigvisserij, flyshooten, de mogelijkheid tot staandwantvisserij en eventueel ook pulskorren met de borden. De nettenrol wordt daarvoor aangepast, en de lay-out van het achterschip voor die vangstinnovatie uitgelegd.
Gelet op de investering is het bepaald geen ongunstig moment om juist nu in Polen een nieuw vaartuig te bestellen. De staalprijs is vanwege de wereldwijde financiële crisis gekelderd. Tegelijk is de koers van de Poolse sloty laag. Daarom wordt er ook voor gekozen om het casco in eigen beheer in Polen af te bouwen. Pieter de Jong (De Elburger Scheepsbemiddeling), agent Klaas Weij en Ton Bunschoten bemiddelen.
De keuze voor Polen laat onverlet dat er veel Hollands vakmanschap en degelijkheid in het Urker nieuwbouwschip wordt gelegd. Zo levert Padmos de ABC-hoofdmotor, Mitsubishi-hulpmotoren en de Masson-keerkoppeling. Het complete lierenpakket inclusief hydrauliek komt van de VCU (Osey Urk), en de VCU levert eveneens een dubbele flo-ice installatie, de koelinstallatie, het vangstverwerkingssysteem en ook de boegschroef. De vangst wordt straks gelijk in de stortbak/vishopper gekoeld. Piet Brouwer levert het ontwerp voor de elektrische installatie. De schroef (2,70 meter) en tunnel zijn bij Van Voorden besteld.
Foto's Van Joke Bijgevoegde foto van een vissersboot in de haven van Urk.
Viskotter Georgina raakt verstrikt in eigen netten
Bron : rtvnoord.nl Viskotter Georgina raakt verstrikt in eigen netten
LAUWERSOOG - De Duitse viskotter Georgina is woensdag op het Wad letterlijk verstrikt geraakt in zijn eigen netten.
Het schip uit Ditzum werd volledig stuurloos, doordat het de netten in de schroef had gekregen. De reddingboot 'Dorus Rijkers' van Schiermonnikoog sleepte de kotter naar de haven van Lauwersoog. Vlak bij de haven verleende de 'Anna Jacoba Visser', de reddingboot van Lauwersoog assistentie en kon de Georgina veilig afgemeerd worden aan een van de steigers.
Bron : Telegraaf.nl Boot en zware lieren gestolen van schip
SLUISKIL, zaterdag- Van een schip dat in het kanaal in Sluiskil lag zijn twee extreem zware koppellieren en een polyester boot gestolen.
De diefstal moet volgens de politie hebben plaatsgevonden tussen woensdagavond 20.00 uur en vrijdagavond 22.30 uur. Opvallend is met name de diefstal van de lieren, want deze lieren wegen ruim 700 kilogram per stuk. Ook is een polyester boot, van het merk Janeau, van het dek van het afgemeerde schip weggenomen.
De 39ste editie van de DELTAWEEK biedt minstens evenveel variatie als het veelzijdige vaargebied zelf. Toertochten naar sfeervolle Zeeuwse haventjes en dagraces op open water, een zeewedstrijd, spannende competitie en gezellige feestavonden, traditionele platbodems en moderne wedstrijdjachten; de DELTAWEEK biedt voor elk wat wils.
Mede dankzij de nieuwe hoofdsponsor DELTA the Multi Utility Company, wordt deze 39ste editie van de DELTAWEEK voor zowel wedstrijdzeilers als recreatieve zeilers een fantastisch evenement.
DELTAWEEK Races Fanatieke wedstrijdzeilers kunnen tegen elkaar strijden tijdens kortebaanwedstrijden en de fameuze Veronicarace op de Noordzee. In het eerste weekend vinden d ewedstrijden plaats vanuit Zierikzee; daarna gaan de deelnemers de Oosterschelde ontdekken en de week wordt afgesloten met drie dagen races vanuit Colijnsplaat.
DELTAWEEK Zeeland Regatta Vriendenteams en familieskunnen tijdens het weekendarrangement de DELTAWEEK Zeeland Regatta samen op een ontspannen manier de provincie ontdekken. Deze teams staat een aantal verrassende activiteiten te wachten met races naar Yerseke en de Roompot, culinair genieten en actief bezig zijn.
DELTAWEEK Business Race Tijdens het nieuwe netwerkevenement de DELTAWEEK business race, genieten bedrijventeams van de prachtige Zeeuwse wateren en de unieke lokale cuisine. Deelname aan de DELTAWEEK Business Race is mogelijk op uitnodiging van de DELTAWEEK en haar sponsors.
Uitgebreid walprogramma In Zierikzee is het van 26 t/m 28 juni feest op de kades en feest op het evenemententerrein direct achter de dijk. De horeca uit Zierikzee zal u verwennen met heerlijk eten en drinken. En op het podum zal op vrijdagavond de Hermes House Band optreden en op zaterdagavond de feestband Tof met nog een verrassings act.
Derde editie iShares Cup start mei 2009 in Venetië - Nederland in september weer gastheer
Bron : navingo
Derde editie iShares Cup start mei 2009 in Venetië Nederland in september weer gastheer
Van 15 tot en met 17 mei 2009 zal in het Noord-Italiaanse Venetië de derde editie van de iShares Cup van start gaan. Verspreid over tien teams nemen veertig van s werelds beste zeilers het tegen elkaar op in Extreme 40 catamarans. Tijdens deze spectaculaire zeilraces wordt vlak langs de wal gevaren, zodat het publiek goed zicht heeft op de snelheid en de sensatie van de Extreme 40s. De iShares Cup zal deze zomer zes Europese toplocaties aandoen. Het Nederlandse evenement zal in september plaatsvinden. De locatie wordt nog bekend gemaakt.
De Extreme 40 is gebouwd voor snelheid. Deze sterke, lichtgewicht catamaran is ruim twaalf meter lang en kan snelheden van meer dan 65 km/uur bereiken. Ook bij lage snelheden biedt de Extreme 40 echter volop actie aangezien één romp al snel uit het water komt. De boten worden gevaren door een crew van vier personen met ruimte voor een vijfde bemanningslid, zodat een gast de race van heel dichtbij mee kan maken. Dit biedt een zeldzame kans om topsport vanaf de eerste rij te beleven.
Tijdens de iShares Cup 2009 maakt de absolute top van de zeilwereld zijn opwachting. 40 van s werelds beste zeilers, die met zn allen goed zijn voor 50 wereldkampioenschappen, 27 Americas Cup campagnes, 14 Olympische deelnames en vele duizenden zeemijlen in offshore zeilraces zoals de Volvo Ocean Race.
De Nederlandse zeiltop is weer goed vertegenwoordigd met Carolijn Brouwer, Pim van Nieuwenhuizen en Mark van Gelderen op de Extreme 40 van het Nederlandse team Holmatro en Dirk de Ridder en Simeon Tienpont aan boord van BMW ORACLE.
BRUINISSE - ; Een half uurtje was hij gisteren te bewonderen aan de Loswal in Bruinisse: De Viking Pride, het rivier-cruiseschip dat afgelopen zondag op de Waal bij Nijmegen achtereenvolgens een duwstel en een binnenvaarttanker ramde.
Het 114 meter lange en 11,40 meter brede cruiseschip van rederij Viking River Cruises raakte bij de aanvaring wel beschadigd, maar kon door blijven varen. De averij aan beide zijden stond het geplande rondje Zeeland kennelijk ook niet in de weg. De Viking Pride liep gistermiddag wel enige vertraging op in het Schouwen-Duivelandse Mosseldorp.
Een bus met opvarenden keerde te laat terug van een excursie. foto Dirk-Jan Gjeltema
NEELTJE JANS - De bediening van sluizen en bruggen op afstand zoals Rijkswaterstaat dat in Zeeland uitvoert, moet uiteindelijk in heel Nederland op dezelfde manier gaan werken.
Zeeland is proefgebied voor dat project. Daarna volgt Limburg en vervolgens moet de Tweede Kamer beslissen of het project voortgezet wordt. De eerste ervaringen met vier op afstand bediende sluizen voor de recreatievaart zijn positief. Het eerste wat drukkere weekeinde, Pasen, leverde geen problemen op. Schippers merkten geen verschil, zo bleek bij een evaluatie.
Bron : gva.be Antwerpen mag een nieuwe zeesluis verwelkomen
De langverwachte nieuwe zeesluis op de Schelde in Antwerpen komt er allicht aan. Dinsdag keurde de commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement de oprichting van het overheidsbedrijf NV Vlaamse havens goed.
De oprichting van die instelling is noodzakelijk om tot zo'n nieuwe zeesluis te komen. De bewuste zeesluis wordt de tweede sluis voor de Waaslandhaven op Linkeroever en moet zo'n 625 miljoen euro kosten.
De Vlaamse gemeenschap en het Antwerps havenbedrijf zullen instaan voor de kosten van de oprichting van de zeesluis. Wel moet er nog een overeenstemming bereikt worden over de precieze verdeling van het bedrag.
Jachthaven IJmuiden aan Zee krijgt blikvanger met wedstrijdzeiljacht
bron :haarlemsdagblad.nl Jachthaven IJmuiden aan Zee krijgt blikvanger met wedstrijdzeiljacht
IJmuiden aan zee-
Een wedstrijdzeilboot van 21,5 meter lengte en een mast van 31,5 meter wordt deze zomer de blikvanger in jachthaven Marina Seaport in IJmuiden aan zee. Het schip doet nu nog mee aan de Volvo Ocean Race 2008-2009.
Negen maanden lang wordt met zeven andere schepen rond de wereld geracet. Na de finish eind juni St.-Petersburg zeilt het jacht met de naam Delta Lloyd naar IJmuiden aan Zee.
Na enkele weken onderhoud en reparaties wordt het ingezet voor relaties van de sponsors. Zij mogen tochtjes maken op de Noordzee en zelf zeilen.
Bron : rtvutrecht.nl Tanker vast na botsing in Lek
VREESWIJK- Bij Vreeswijk zijn twee binnenvaartschepen gebotst. Een tanker raakte daarbij zwaar beschadigd.
Het ongeval gebeurde donderdagavond, toen de tanker het Lekkanaal in wilde draaien. De tanker liep na het ongeluk vast op een krib in de Lek. De bemanning van beide boten bleef ongedeerd.
De ene boot was leeg, de andere was beladen met stookolie. Volgens de politie zijn geen gevaarlijke stoffen in het water terecht gekomen.
Zeilen - Team Delta Lloyd als derde door scoring gate
Vannacht om 01.28 uur Nederlandse tijd passeerde Team Delta Lloyd als derde de scoring gate bij Fernando de Noronha. Deze Braziliaanse archipel ligt in de Atlantische Oceaan ter hoogte van de noordoostelijke deelstaat Rio Grande do Norte. Dankzij die derde positie pakten schipper Roberto Bermúdez de Castro (ESP) en zijn tienkoppige bemanning drie punten in de zesde etappe op weg naar Boston/USA. Telefonica Blue met de Nederlander Bouwe Bekking aan het roer streek het maximale aantal punten (4) op.
Op vrijdagmorgen 17 april deed mediaman Sander Pluijm (NED) enthousiast verslag: "Nou, we hebben op de valreep de derde plek eruit gesleept met een prachtig staaltje racen. De hele dag waren we in gevecht met de wolken en buien. Dat betekende veel zeilwissels en varen op het scherpst van de snede. Eerst was Telefonica Black de tegenstander en toen stootte Ericsson 4 ons van de tweede plek en vervolgens zat Puma ons tot aan de streep op de hielen. Echt, er zat nog geen 150 meter tussen ons."
De Nederlandse navigator Wouter Verbraak gaf verdere toelichting: "We streden voornamelijk tegen Telefonica Black, maar Puma maakte op het laatste moment een enorme sprong door onder een bui om een groot lichtweer gebied heen te varen. " De Amerikanen liepen hard in op de Delta Lloyd, maar ze kwamen uiteindelijk net te kort. Verbraak: "De boodschap dat we als derde de scoring gate hadden gepasseerd, werd aan dek met luid gejuich ontvangen. Dit is een fantastisch resultaat voor ons. We hebben in de laatste dagen allemaal 110% gegeven en hard als een team gewerkt. Dit is een geweldig gevoel. Vooral omdat deze top drie plek opnieuw het gevolg is van goed zeilen en niet van geluk."
Schipper Bermúdez de Castro (ESP) sprak vol lof over zijn mannen: "Ik ben verrast over hoe goed ons team is. Met name omdat we helemaal geen offshore manoeuvres hebben getraind en we toch de grote hoeveelheid zeilwissels prima doorstaan. Ik ben daarom heel erg blij met de derde plek. De sfeer aan boord is top. Iedereen is gemotiveerd. Ik hoop op meer in deze etappe."
De waterpolitie heeft woensdag 15 april in Dordrecht proces-verbaal opgemaakt tegen een 60-jarige Rotterdammer omdat hij vermoedelijk dronken aan het roer van zijn speedboot stond. Van de verdachte is in het ziekenhuis een bloedproef afgenomen.
De waterpolitie zag omstreeks 16 uur op de Oude Maas bij het Groot Hoofd een op een ongebruikelijke plaats een speedboot ten anker liggen. Bij controle bleek het schip weer net te vertrekken. Wel viel de agenten op dat de bestuurder een verwarde indruk maakte en heel kortademig was. Omdat het stuurmanskunst van de schipper te wensen over liet en een leeg blikje bier naast de stuurstand stond, vermoedde de waterpolitie alcoholgebruik. Het schip werd naar het wantij gevaren. Daar kreeg de schipper plotseling zware ademhalingsproblemen. Een ambulance werd gewaarschuwd en de 60-jarige man werd naar het ziekenhuis overgebracht. Daar werd een bloedproef afgenomen zodat het alcoholpromillage kan worden vastgesteld. Na een kort onderzoek kon de Rotterdammer weer naar huis. Indien de uitslag van de bloedproef een alcoholpromillage van meer dan 0.8 promille geeft, maakt de waterpolitie proces-verbaal op.
Zeeland houdt zich op de vlakte over watersportbijdrage
Bron : PZC.nl
Zeeland houdt zich op de vlakte over watersportbijdrage
door Jeffrey Kutterink.
DEN HAAG - Zeeland houdt zich nog even op de vlakte over het voorstel dat eigenaren van plezierboten moeten meebetalen aan het onderhoud en de verbeteringen van recreatieve vaarwegen in Nederland.
Friesland is de enige provincie die de komst van een watersportbijdrage wel ziet zitten.
Dat bleek vanmiddag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Oud-staatssecretaris Dzsingisz Gabor presenteerde eind vorig jaar een plan om eigenaren van 300.000 grotere plezierboten via een speciaal Blauwfonds mee te laten betalen aan extra projecten. Dat zou jaarlijks 45 miljoen euro op moeten leveren voor verbetering van de Nederlandse vaarwegen. Friesland was tijdens de hoorzitting de enige partij die wel te porren is voor de plannen. De overige provincies wachten met hun oordeel totdat het kabinet er zich over heeft uitgesproken.
De economische neergang heeft ook de havens in Vlissingen en Terneuzen getroffen. De overslag van Zeeland Seaports is in het eerste kwartaal met 16 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Vooral landbouwproducten, chemie, overig stukgoed en metalen werden veel minder overgeslagen.
Dat meldde Zeeland Seaports woensdag. Volgens directeur Hans van der Hart komt de recessie 'zeer hard aan' in de Zeeuwse havens. Hij vindt het lastig te voorspellen hoe sterk de teruggang in geheel 2009 zal zijn.
Vorige week bleek al dat de Rotterdamse haven de overslag van goederen met bijna 11 procent had zien teruglopen in het eerste kwartaal.
NEELTJE JANS - De reddingboot Koopmansdank van het reddingsstation Noordland is vannacht een vaartuig te hulp geschoten op de Noordzee.
De reddingboot werd rond 03.40 uur opgeroepen omdat het 16 meter lange kajuitzeljacht 'Brigantijn' uit Hoorn met twee opvarenden stuur- en motorproblemen had gekregen.
Het bootje was onderweg van Port Zeelande naar Ijmuiden. De bedoeling was dat zeilend te doen, maar stroom en tegenwind werkten tegen. Na het starten van de motor bleek deze echter technische mankementen te vertonen. De motor stopte ermee en daarom werd alarm geslagen via het kustwachtcentrum.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar