Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
23-04-2009
Derde editie iShares Cup start mei 2009 in Venetië - Nederland in september weer gastheer
Bron : navingo
Derde editie iShares Cup start mei 2009 in Venetië Nederland in september weer gastheer
Van 15 tot en met 17 mei 2009 zal in het Noord-Italiaanse Venetië de derde editie van de iShares Cup van start gaan. Verspreid over tien teams nemen veertig van s werelds beste zeilers het tegen elkaar op in Extreme 40 catamarans. Tijdens deze spectaculaire zeilraces wordt vlak langs de wal gevaren, zodat het publiek goed zicht heeft op de snelheid en de sensatie van de Extreme 40s. De iShares Cup zal deze zomer zes Europese toplocaties aandoen. Het Nederlandse evenement zal in september plaatsvinden. De locatie wordt nog bekend gemaakt.
De Extreme 40 is gebouwd voor snelheid. Deze sterke, lichtgewicht catamaran is ruim twaalf meter lang en kan snelheden van meer dan 65 km/uur bereiken. Ook bij lage snelheden biedt de Extreme 40 echter volop actie aangezien één romp al snel uit het water komt. De boten worden gevaren door een crew van vier personen met ruimte voor een vijfde bemanningslid, zodat een gast de race van heel dichtbij mee kan maken. Dit biedt een zeldzame kans om topsport vanaf de eerste rij te beleven.
Tijdens de iShares Cup 2009 maakt de absolute top van de zeilwereld zijn opwachting. 40 van s werelds beste zeilers, die met zn allen goed zijn voor 50 wereldkampioenschappen, 27 Americas Cup campagnes, 14 Olympische deelnames en vele duizenden zeemijlen in offshore zeilraces zoals de Volvo Ocean Race.
De Nederlandse zeiltop is weer goed vertegenwoordigd met Carolijn Brouwer, Pim van Nieuwenhuizen en Mark van Gelderen op de Extreme 40 van het Nederlandse team Holmatro en Dirk de Ridder en Simeon Tienpont aan boord van BMW ORACLE.
BRUINISSE - ; Een half uurtje was hij gisteren te bewonderen aan de Loswal in Bruinisse: De Viking Pride, het rivier-cruiseschip dat afgelopen zondag op de Waal bij Nijmegen achtereenvolgens een duwstel en een binnenvaarttanker ramde.
Het 114 meter lange en 11,40 meter brede cruiseschip van rederij Viking River Cruises raakte bij de aanvaring wel beschadigd, maar kon door blijven varen. De averij aan beide zijden stond het geplande rondje Zeeland kennelijk ook niet in de weg. De Viking Pride liep gistermiddag wel enige vertraging op in het Schouwen-Duivelandse Mosseldorp.
Een bus met opvarenden keerde te laat terug van een excursie. foto Dirk-Jan Gjeltema
NEELTJE JANS - De bediening van sluizen en bruggen op afstand zoals Rijkswaterstaat dat in Zeeland uitvoert, moet uiteindelijk in heel Nederland op dezelfde manier gaan werken.
Zeeland is proefgebied voor dat project. Daarna volgt Limburg en vervolgens moet de Tweede Kamer beslissen of het project voortgezet wordt. De eerste ervaringen met vier op afstand bediende sluizen voor de recreatievaart zijn positief. Het eerste wat drukkere weekeinde, Pasen, leverde geen problemen op. Schippers merkten geen verschil, zo bleek bij een evaluatie.
Bron : gva.be Antwerpen mag een nieuwe zeesluis verwelkomen
De langverwachte nieuwe zeesluis op de Schelde in Antwerpen komt er allicht aan. Dinsdag keurde de commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement de oprichting van het overheidsbedrijf NV Vlaamse havens goed.
De oprichting van die instelling is noodzakelijk om tot zo'n nieuwe zeesluis te komen. De bewuste zeesluis wordt de tweede sluis voor de Waaslandhaven op Linkeroever en moet zo'n 625 miljoen euro kosten.
De Vlaamse gemeenschap en het Antwerps havenbedrijf zullen instaan voor de kosten van de oprichting van de zeesluis. Wel moet er nog een overeenstemming bereikt worden over de precieze verdeling van het bedrag.
Jachthaven IJmuiden aan Zee krijgt blikvanger met wedstrijdzeiljacht
bron :haarlemsdagblad.nl Jachthaven IJmuiden aan Zee krijgt blikvanger met wedstrijdzeiljacht
IJmuiden aan zee-
Een wedstrijdzeilboot van 21,5 meter lengte en een mast van 31,5 meter wordt deze zomer de blikvanger in jachthaven Marina Seaport in IJmuiden aan zee. Het schip doet nu nog mee aan de Volvo Ocean Race 2008-2009.
Negen maanden lang wordt met zeven andere schepen rond de wereld geracet. Na de finish eind juni St.-Petersburg zeilt het jacht met de naam Delta Lloyd naar IJmuiden aan Zee.
Na enkele weken onderhoud en reparaties wordt het ingezet voor relaties van de sponsors. Zij mogen tochtjes maken op de Noordzee en zelf zeilen.
Bron : rtvutrecht.nl Tanker vast na botsing in Lek
VREESWIJK- Bij Vreeswijk zijn twee binnenvaartschepen gebotst. Een tanker raakte daarbij zwaar beschadigd.
Het ongeval gebeurde donderdagavond, toen de tanker het Lekkanaal in wilde draaien. De tanker liep na het ongeluk vast op een krib in de Lek. De bemanning van beide boten bleef ongedeerd.
De ene boot was leeg, de andere was beladen met stookolie. Volgens de politie zijn geen gevaarlijke stoffen in het water terecht gekomen.
Zeilen - Team Delta Lloyd als derde door scoring gate
Vannacht om 01.28 uur Nederlandse tijd passeerde Team Delta Lloyd als derde de scoring gate bij Fernando de Noronha. Deze Braziliaanse archipel ligt in de Atlantische Oceaan ter hoogte van de noordoostelijke deelstaat Rio Grande do Norte. Dankzij die derde positie pakten schipper Roberto Bermúdez de Castro (ESP) en zijn tienkoppige bemanning drie punten in de zesde etappe op weg naar Boston/USA. Telefonica Blue met de Nederlander Bouwe Bekking aan het roer streek het maximale aantal punten (4) op.
Op vrijdagmorgen 17 april deed mediaman Sander Pluijm (NED) enthousiast verslag: "Nou, we hebben op de valreep de derde plek eruit gesleept met een prachtig staaltje racen. De hele dag waren we in gevecht met de wolken en buien. Dat betekende veel zeilwissels en varen op het scherpst van de snede. Eerst was Telefonica Black de tegenstander en toen stootte Ericsson 4 ons van de tweede plek en vervolgens zat Puma ons tot aan de streep op de hielen. Echt, er zat nog geen 150 meter tussen ons."
De Nederlandse navigator Wouter Verbraak gaf verdere toelichting: "We streden voornamelijk tegen Telefonica Black, maar Puma maakte op het laatste moment een enorme sprong door onder een bui om een groot lichtweer gebied heen te varen. " De Amerikanen liepen hard in op de Delta Lloyd, maar ze kwamen uiteindelijk net te kort. Verbraak: "De boodschap dat we als derde de scoring gate hadden gepasseerd, werd aan dek met luid gejuich ontvangen. Dit is een fantastisch resultaat voor ons. We hebben in de laatste dagen allemaal 110% gegeven en hard als een team gewerkt. Dit is een geweldig gevoel. Vooral omdat deze top drie plek opnieuw het gevolg is van goed zeilen en niet van geluk."
Schipper Bermúdez de Castro (ESP) sprak vol lof over zijn mannen: "Ik ben verrast over hoe goed ons team is. Met name omdat we helemaal geen offshore manoeuvres hebben getraind en we toch de grote hoeveelheid zeilwissels prima doorstaan. Ik ben daarom heel erg blij met de derde plek. De sfeer aan boord is top. Iedereen is gemotiveerd. Ik hoop op meer in deze etappe."
De waterpolitie heeft woensdag 15 april in Dordrecht proces-verbaal opgemaakt tegen een 60-jarige Rotterdammer omdat hij vermoedelijk dronken aan het roer van zijn speedboot stond. Van de verdachte is in het ziekenhuis een bloedproef afgenomen.
De waterpolitie zag omstreeks 16 uur op de Oude Maas bij het Groot Hoofd een op een ongebruikelijke plaats een speedboot ten anker liggen. Bij controle bleek het schip weer net te vertrekken. Wel viel de agenten op dat de bestuurder een verwarde indruk maakte en heel kortademig was. Omdat het stuurmanskunst van de schipper te wensen over liet en een leeg blikje bier naast de stuurstand stond, vermoedde de waterpolitie alcoholgebruik. Het schip werd naar het wantij gevaren. Daar kreeg de schipper plotseling zware ademhalingsproblemen. Een ambulance werd gewaarschuwd en de 60-jarige man werd naar het ziekenhuis overgebracht. Daar werd een bloedproef afgenomen zodat het alcoholpromillage kan worden vastgesteld. Na een kort onderzoek kon de Rotterdammer weer naar huis. Indien de uitslag van de bloedproef een alcoholpromillage van meer dan 0.8 promille geeft, maakt de waterpolitie proces-verbaal op.
Zeeland houdt zich op de vlakte over watersportbijdrage
Bron : PZC.nl
Zeeland houdt zich op de vlakte over watersportbijdrage
door Jeffrey Kutterink.
DEN HAAG - Zeeland houdt zich nog even op de vlakte over het voorstel dat eigenaren van plezierboten moeten meebetalen aan het onderhoud en de verbeteringen van recreatieve vaarwegen in Nederland.
Friesland is de enige provincie die de komst van een watersportbijdrage wel ziet zitten.
Dat bleek vanmiddag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Oud-staatssecretaris Dzsingisz Gabor presenteerde eind vorig jaar een plan om eigenaren van 300.000 grotere plezierboten via een speciaal Blauwfonds mee te laten betalen aan extra projecten. Dat zou jaarlijks 45 miljoen euro op moeten leveren voor verbetering van de Nederlandse vaarwegen. Friesland was tijdens de hoorzitting de enige partij die wel te porren is voor de plannen. De overige provincies wachten met hun oordeel totdat het kabinet er zich over heeft uitgesproken.
De economische neergang heeft ook de havens in Vlissingen en Terneuzen getroffen. De overslag van Zeeland Seaports is in het eerste kwartaal met 16 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Vooral landbouwproducten, chemie, overig stukgoed en metalen werden veel minder overgeslagen.
Dat meldde Zeeland Seaports woensdag. Volgens directeur Hans van der Hart komt de recessie 'zeer hard aan' in de Zeeuwse havens. Hij vindt het lastig te voorspellen hoe sterk de teruggang in geheel 2009 zal zijn.
Vorige week bleek al dat de Rotterdamse haven de overslag van goederen met bijna 11 procent had zien teruglopen in het eerste kwartaal.
NEELTJE JANS - De reddingboot Koopmansdank van het reddingsstation Noordland is vannacht een vaartuig te hulp geschoten op de Noordzee.
De reddingboot werd rond 03.40 uur opgeroepen omdat het 16 meter lange kajuitzeljacht 'Brigantijn' uit Hoorn met twee opvarenden stuur- en motorproblemen had gekregen.
Het bootje was onderweg van Port Zeelande naar Ijmuiden. De bedoeling was dat zeilend te doen, maar stroom en tegenwind werkten tegen. Na het starten van de motor bleek deze echter technische mankementen te vertonen. De motor stopte ermee en daarom werd alarm geslagen via het kustwachtcentrum.
Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd handhaaft zich in top vier van zesde etappe
Bron : clubracer.be Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd handhaaft zich in top vier van zesde etappe
Op dag vier van de zesde etappe op weg naar Boston/USA, weet Team Delta Lloyd zich te handhaven in de top vier. Na een moeizame start in Rio de Janeiro/Brazilië, steeg de Nederlandse VO70 op zondagavond naar de derde plek om vervolgens nog een plaatsje op te schuiven. Een oostelijke route bracht de Delta Lloyd verder op zee, waar meer wind en minder buien zaten. Telefonica Blue van de Nederlandse schipper Bouwe Bekking gaat aan de leiding, gevolgd door Ericsson 4 en Ericsson 3. Delta Lloyd zakte vanochtend van de tweede naar de vierde positie, met slechts een mijl achterstand op de Zweden.
Zoals voorspeld, liet de wind het kort na de start afweten. Mediaman Sander Pluijm schreef in zijn blog: "De eerste nacht werd daardoor, laat ik zeggen lichtelijk teleurstellend. Geen zuchtje bries, klapperende zeilen en een hoop schommelen met twee knopen op de klok. Geen beweging in te krijgen. We wisten dat het zou gebeuren, maar toch blijft dat frustrerend."
Gerd-Jan Poortman op het voordek
Inmiddels is de vloot van zeven oceaanracers voorbij Cabo Frio, het zuidoostelijke puntje van de staat Rio de Janeiro. Team Delta Lloyd van schipper Roberto Bermúdez de Castro (ESP) mocht voor in de trein van de zuidoostelijke passaatwind plaatsnemen. Op dit moment koersen de teams naar de scoring gate bij Fernando de Naronha. De Delta Lloyd is al dagen de meest oostelijke boot. Navigator Wouter Verbraak schreef: vanochtend "Wij proberen ons zo veel mogelijk vast te houden aan onze oostelijke koers. Verder op zee zitten immers minder buien en de wind is daar beter. We trachten het gemiddeld wat beter te doen dan de jongens aan de lijzijde van ons (dichter naar de kust). We hebben minder dan 800 mijl tot aan de scoring gate te gaan en we hopen er bij de eerste drie doorheen te gaan. We geven alles en hebben er plezier in."
MIDDELBURG - De proef met de 366 meter lange Beatrice is zo goed bevallen, dat nog vandaag het eerste grote schip in een serie van zes opstoomt richting Antwerpen.
Het gaat om de MSC Francesca. De opvaart vanaf Vlissingen is rond 16 uur. Tot 1 juni volgen nog eens vijf schepen van rederij MSC.
AMSTERDAM - Pleziervaarders moeten zich tijdens Koninginnedag een beetje gedeisd houden op de Amsterdamse grachten. Ze mogen wel muziek opzetten, maar die mag op meer dan 10 meter van de boot niet te horen zijn. De regel geldt dit jaar voor het eerst.
De politie bevestigde woensdag een bericht daarover in De Telegraaf. Als feestvierders te veel lawaai maken, kan de politie hun geluidsapparatuur in beslag nemen. Vanaf 21.00 uur mogen pleziervaarders helemaal geen muziek meer draaien. De politie controleert vanaf dat tijdstip extra en tolereert geen overtredingen.
Een andere nieuwe regel is dat boten langer dan 10 meter sommige grachten niet op mogen. Het gaat onder meer om de Prinsengracht en het Rokin. Doel daarvan is om botsingen tussen grote en kleine vaartuigen te voorkomen. Net als in voorgaande jaren geldt in sommige grachten eenrichtingsverkeer.
Een woordvoerster van de gemeentelijke dienst binnenwaterbeheer laat weten dat de politie en de gemeente met ruim twintig boten de grachten opgaan. Zij controleren of pleziervaarders zich aan de regels houden.
Slepers aan het werk bij het verlaten van de MSC Beatrice uit de Antwerpse Haven .
Bron : PortofAntwerp.be Het slepenen assisteren van zee- en binnenschepen Foto's van slepers aan het werk bij het verlaten van de MSC Beatrice uit de Antwerpse Haven .
Het Sleepbedrijf is een onderdeel van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en verzorgt alle sleep- en assistentietaken in de Antwerpse haven. Het bedrijf werd opgericht in 1875 en kan terug blikken op een rijke ervaring en knowhow. Het Sleepbedrijf beschikt over een vloot van 19 sleepboten, die voortdurend gerenoveerd en vernieuwd worden om een veilige en kwaliteitsvolle dienstverlening te verzekeren. Belangrijk daarbij is dat het Sleepbedrijf de grootste vloot ter wereld exploiteert van sleepboten die met
Voith Schneider worden aangedreven.
Die voortstuwings methode werd in Amerika bekroond met detitel
Best Available Technology. Het Sleepbedrijf telt zowat 250 werknemers. Om schepen steeds beter en efficiënter te kunnen helpen, investeert het Sleepbedrijf sterk in opleiding van het personeel. Veiligheid en kwaliteit zijndaarbij de sleutelwoorden.
Het slepenen assisteren van zee- en binnenschepen
De gespecialiseerde bemannings leden van de sleepboten maken dagelijks werk van het assisteren van alle types van schepen, in de moeilijkste situaties. De meeste zeeschepen, zelfs de allergrootste, doen een beroep op het Sleepbedrijf om hen te helpen bij het manoeuvreren in nauwe en drukke vaarwaters. Ook bij barre weersomstandigheden rekenen ze op sleepboten om voor een veilige vaart tezorgen.
Hollum Niet alleen het Natuurcentrum in Nes maar ook het Maritiem Centrumin Hollum is op Goede Vrijdag open gegaan. Tot 20 juni betreft het een try out openstelling. Het museum opent op 25 juni en heeft de dagen daarna open huis, maar wil nu al bezoekers ontvangen.
Het MaritiemCentrum laat de geschiedenis van het Amelander reddingswezen zien. Nog niet alles staat waar het moet staan, maar er is genoeg te zien om een indruk te krijgen van de reddingsboot die door paarden naar zee wordt getrokken en de wereld daaromheen. Binnen staat een heuse stuurhut van een oude veerboot opgesteld en in de hal staan boeien met touch screen beeldschermen. Via de schermen leer je over navigeren. De informatie via beeldscherm is een onderdeel van het Colour your Science project waar provincie Fryslân onlangs 93.000 euro subsidie voor beschikbaar stelde. In het plafond is de sterrenhemel verwerkt. Museum medewerker Henk Bakker is er helemaal weg van. Hij wil er wel s avonds voor open, want het lijkt zo mooi.
Op 11 april is er weer een demonstratie van de paardenreddingboot geweest. De paarden starten vanaf het Maritiem Centrum, want daar is ook het boothuis.
Demonstratie Paardenreddingboot
Tien stoere paarden trekken de boot met donderend geweld over het strand en door de branding in zee. Het is een gebeurtenis die herinnert aan vroeger tijden, want als er echt een schip in nood is vaart tegenwoordig de moderne Anna Margaretha met hoge snelheid de haven van het eiland uit.
De lancering met de paarden laat zien dat het redden van drenkelingen en het verlenen van bijstand aan schepen die bij Ameland in nood verkeren een lange geschiedenis heeft.
Demonstratie Paardenreddingboot
Tijdstip
Dinsdag 30 december
11.00 uur
Donderdag 19 februari 2009
17.00 uur
Zaterdag 11 april 2009
11.00 uur
Dinsdag 28 april 2009
13.30 uur
Woensdag 3 juni 2009
19.00 uur
Zaterdag 20 juni 2009
10.00 uur
Woensdag 1 juli 2009
18.00 uur
Donderdag 16 juli 2009
17.00 uur
Zaterdag 25 juli 2009
(Midzomerfeest te Buren, de reddingboot gaat uit in Buren)
19.00 uur
Maandag 3 augustus 2009
19.00 uur
Maandag 17 augustus 2009
19.00 uur
Dinsdag 1 september 2009
19.00 uur
Woensdag 16 september 2009
18.00 uur
Woensdag 21 oktober 2009
13.30 uur
Maandag 28 december 2009
15.00 uur
Data en tijden onder voorbehoud!! De start is vanuit het boothuis bij het reddingsmuseum Abraham Fock aan de Oranjeweg 18 in Hollum. De lanceringen vinden plaats op het strand zuid/west van Hollum , einde Tjettepad. Op zaterdag 25 juli gaat de reddingboot uit op het strand in Buren, tijdens het Midzomerfeest.
Inwoners van Abbega hebben zaterdagmiddag hun eigen skûtsje binnengehaald. De stichting It Abbegeaster Skûtsje kocht het schip onlangs van Lolle Schakel uit Parrega.
Het dorp heeft De Liefde' omgedoopt tot It Abbegeaster Skûtsje'. Het schip wordt bemand door Abbegaasters. De bedoeling is dat er volgend jaar met het skûtsje gezeild wordt tijdens de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS).
PARIJS - Franse militairen hebben vrijdag een schip ontzet dat bijna een week geleden werd gekaapt voor de Somalische kust. Vier gijzelaars, onder wie een kind, werden bevrijd. Een vijfde gijzelaar kwam tijdens de actie om het leven.
Dat heeft het kantoor van de Franse president Nicolas Sarkozy laten weten. De zeilboot Tanit, met twee koppels en het kleine kind, werd op 4 april gekaapt. Wie is omgekomen is onbekend. Ook twee piraten zijn gedood. Drie werden gevangengenomen.
Donderdag zou de Franse zeemacht de gekaapte boot onderschept hebben, waarna onderhandelingen volgden met de piraten. "Vandaag (vrijdag) werden de bedreigingen concreter", zeiden de diensten van de Franse president Sarkozy. "De piraten weigerden ieder voorstel. Toen de Tanit richting kust afdreef, werd beslist om de gijzelaars te bevrijden via een militaire operatie. Tijdens de operatie kwam spijtig genoeg een gijzelaar om het leven. (...) Twee piraten werden gedood, de drie andere werden gevangen genomen. " Ook raakte bekend dat de 27 bemanningsleden van het Noorse schip Bow-Asir werden vrijgelaten. Allen zijn ongedeerd. Hun schip werd op 26 maart gekaapt. Ondertussen is een fregat van de Amerikaanse marine ter versterking aangekomen in de Indische Oceaan, waar Somalische piraten de Amerikaanse kapitein van een cargoschip in een reddingsboot gegijzeld houden. De gegijzelde kapitein van de Maersk Alabama zou in de nacht van donderdag op vrijdag geprobeerd hebben al zwemmend te ontsnappen, maar dat mislukte. (BEH)
Uit Rotterdam vertrokken platbodem Sande strande vrijdagavond vroegtijdig op De Vormt nabij Urk,
Bron : KNRM.nl
Toen wij uit Rotterdam vertrokken... Urk, vrijdag 10 april 2009
De donderdag uit Rotterdam vertrokken platbodem Sande strande vrijdagavond vroegtijdig op De Vormt nabij Urk, net voor de vuurtoren. Toen de tweekoppige bemanning daarna de Kustwacht alarmeerde waren de beide reddingboten van Urk al praktisch onderweg omdat meerdere bemanningsleden in verband met het mooie weer juist een rondje deden. Ter plaatse deden de opstappers van de Willemtje nog wel een poging om het tachtig centimeter stekende scheepje van de droogte te duwen maar dat was net even teveel gevraagd. Nadat het roer uit voorzorg losgepakt was voor het stoten aan de harde bodem, deed de sleeptros het zware werk. Even later was de Sande weer op weg naar de haven van Urk waar het roer weer werd opgehangen. De bemanning van de Sande waarvan de schipper al dertig jaar donateur van de reddingmaatschappij bleek te zijn, twijfelde nog even over doorgaan naar Lemmer, maar ging toch maar overstag voor een nachtje Urk met daaraan gekoppeld een bezoek aan één van de lekkere restaurants op het voormalige eiland.
OPEN DAG KNRM , Nationale Reddingbootdag op zaterdag 2 mei 2009
Bron : KNRM.nl
Nationale Reddingbootdag op zaterdag 2 mei 2009
Open dag KNRM, ookvoor de doorgewinterde watersporter De KNRM Nationale Reddingbootdag is dé dag bij uitstek om kennis te maken met het werk, de mensen en het materieel van de KNRM. Op zaterdag 2 mei kunt u een kijkje nemen in de keukens van de 42 reddingstations. De 1000 vrijwilligers nodigen u persoonlijk uit om langs te komen om kennis te maken met de bemanningen. Ze zouden het leuk vinden als u ook nog een vriend of bekende meeneemt naar Reddingbootdag. Zodat ze kunnen rekenen op nog meer nieuwe donateurs. Een belevenis! Als blijk van de waardering voor de steun van de Redders aan de Wal trekken de bemanningen één dag per jaar alle registers open om u een kijkje te gunnen in de wereld van het reddingwezen. Reddingbootdag is een belevenis voor jong en oud. Ronkende motoren aan de steiger, rijen overlevingspakken in het boothuis, een plekje naast de schipper, een praatje met een echte redder of onvergetelijk fotomoment van de kleine op de reddingboot. Een belevenis!
Wie neemt u mee? Reddingbootdag staat garant voor een hoop plezier. Maar de dag heeft ook een serieuze kant. De KNRM wordt al jaren geconfronteerd met stijgende kosten en heeft moeite om die financiële druk het hoofd te bieden. Vandaar dat wij het ambitieuze plan hebben gelanceerd om het aantal Redders aan de Wal explosief te laten groeien naar 100.000 in 2010. Dat zal een enorme inspanning vergen, maar het is nodig om ook in de toekomst het reddingwerk op niveau te kunnen blijven uitvoeren. Mogen zij in deze op uw hulp rekenen?
Tips voor bezoekers van KNRM open dag Tip 1 Bent u Redder aan de wal (donateur)? Neem dan uw Redder-aan-de-wal pasje mee, er zijn reddingstations die voorrang verlenen aan donateurs. Bent u nog geen Redder aan de wal? Geen nood, op het reddingstation kunt u zich aanmelden vanaf 25,- per jaar. Aanmelden via deze website kan natuurlijk ook.
Tip 2 Veel reddingstations hanteren eigen regels voor het meevaren van met name kinderen. Dit heeft met de verschillende typen reddingboten en de heersende weersomstandigheden te maken. Kijk voordat u een reddingstation wilt bezoeken naar de regels van het reddingstation. Deze staan beschreven in programma per reddingstation op deze site.
Tip 3 Om een goed beeld van de Redding Maatschappij te krijgen kunt u meerdere reddingstations bezoeken. Probeer dan eens een haven- en een strandreddingstation.
Tip 4 Het weer kan soms een spelbreker zijn, maar niet wanneer u zich goed voorbereidt. Neem daarom altijd een zeiljack of regenjas mee. Ook kunnen regenlaarzen uitkomst bieden. Het dek van de reddingboot kan ook bij goed weer flink nat worden.
Tip 5 Reddingvesten zijn verplicht aan boord van een reddingboot, ongeacht het weer. Voor iedereen is een vest beschikbaar. Heeft u een eigen vest? Neem dat dan mee, want dat draagt een stuk prettiger.
reddingbootdag.nl
Waar is de open dag KNRM reddingstations: Cadzand - Breskens - Hansweert - Westkapelle - Veere - Neeltje Jans - Ouddorp - Stellendam Dordrecht - Hoek van Holland - Ter Heijde - Scheveningen - Katwijk - Noordwijk - Zandvoort - Ijmuiden - Wijk aan Zee - Egmond - Petten - Callantsoog - Den Helder - Texel de Koog - Texel de Cocksdorp - Vlieland - West Terschelling - Terschelling Paal 8 - Ameland Ballummerbocht - Ameland Nes - Schiermonnikoog - Eemshaven - Lauwersoog - Harlingen - Hindeloopen - Lemmer - Urk - Elburg - Huizen - Marken - Enkhuizen - Den Oever
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar