Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
11-04-2009
Franse militairen ontzetten gekaapt schip
Bron : nu.nl
Franse militairen ontzetten gekaapt schip
PARIJS - Franse militairen hebben vrijdag een schip ontzet dat bijna een week geleden werd gekaapt voor de Somalische kust. Vier gijzelaars, onder wie een kind, werden bevrijd. Een vijfde gijzelaar kwam tijdens de actie om het leven.
Dat heeft het kantoor van de Franse president Nicolas Sarkozy laten weten. De zeilboot Tanit, met twee koppels en het kleine kind, werd op 4 april gekaapt. Wie is omgekomen is onbekend. Ook twee piraten zijn gedood. Drie werden gevangengenomen.
Donderdag zou de Franse zeemacht de gekaapte boot onderschept hebben, waarna onderhandelingen volgden met de piraten. "Vandaag (vrijdag) werden de bedreigingen concreter", zeiden de diensten van de Franse president Sarkozy. "De piraten weigerden ieder voorstel. Toen de Tanit richting kust afdreef, werd beslist om de gijzelaars te bevrijden via een militaire operatie. Tijdens de operatie kwam spijtig genoeg een gijzelaar om het leven. (...) Twee piraten werden gedood, de drie andere werden gevangen genomen. " Ook raakte bekend dat de 27 bemanningsleden van het Noorse schip Bow-Asir werden vrijgelaten. Allen zijn ongedeerd. Hun schip werd op 26 maart gekaapt. Ondertussen is een fregat van de Amerikaanse marine ter versterking aangekomen in de Indische Oceaan, waar Somalische piraten de Amerikaanse kapitein van een cargoschip in een reddingsboot gegijzeld houden. De gegijzelde kapitein van de Maersk Alabama zou in de nacht van donderdag op vrijdag geprobeerd hebben al zwemmend te ontsnappen, maar dat mislukte. (BEH)
Uit Rotterdam vertrokken platbodem Sande strande vrijdagavond vroegtijdig op De Vormt nabij Urk,
Bron : KNRM.nl
Toen wij uit Rotterdam vertrokken... Urk, vrijdag 10 april 2009
De donderdag uit Rotterdam vertrokken platbodem Sande strande vrijdagavond vroegtijdig op De Vormt nabij Urk, net voor de vuurtoren. Toen de tweekoppige bemanning daarna de Kustwacht alarmeerde waren de beide reddingboten van Urk al praktisch onderweg omdat meerdere bemanningsleden in verband met het mooie weer juist een rondje deden. Ter plaatse deden de opstappers van de Willemtje nog wel een poging om het tachtig centimeter stekende scheepje van de droogte te duwen maar dat was net even teveel gevraagd. Nadat het roer uit voorzorg losgepakt was voor het stoten aan de harde bodem, deed de sleeptros het zware werk. Even later was de Sande weer op weg naar de haven van Urk waar het roer weer werd opgehangen. De bemanning van de Sande waarvan de schipper al dertig jaar donateur van de reddingmaatschappij bleek te zijn, twijfelde nog even over doorgaan naar Lemmer, maar ging toch maar overstag voor een nachtje Urk met daaraan gekoppeld een bezoek aan één van de lekkere restaurants op het voormalige eiland.
OPEN DAG KNRM , Nationale Reddingbootdag op zaterdag 2 mei 2009
Bron : KNRM.nl
Nationale Reddingbootdag op zaterdag 2 mei 2009
Open dag KNRM, ookvoor de doorgewinterde watersporter De KNRM Nationale Reddingbootdag is dé dag bij uitstek om kennis te maken met het werk, de mensen en het materieel van de KNRM. Op zaterdag 2 mei kunt u een kijkje nemen in de keukens van de 42 reddingstations. De 1000 vrijwilligers nodigen u persoonlijk uit om langs te komen om kennis te maken met de bemanningen. Ze zouden het leuk vinden als u ook nog een vriend of bekende meeneemt naar Reddingbootdag. Zodat ze kunnen rekenen op nog meer nieuwe donateurs. Een belevenis! Als blijk van de waardering voor de steun van de Redders aan de Wal trekken de bemanningen één dag per jaar alle registers open om u een kijkje te gunnen in de wereld van het reddingwezen. Reddingbootdag is een belevenis voor jong en oud. Ronkende motoren aan de steiger, rijen overlevingspakken in het boothuis, een plekje naast de schipper, een praatje met een echte redder of onvergetelijk fotomoment van de kleine op de reddingboot. Een belevenis!
Wie neemt u mee? Reddingbootdag staat garant voor een hoop plezier. Maar de dag heeft ook een serieuze kant. De KNRM wordt al jaren geconfronteerd met stijgende kosten en heeft moeite om die financiële druk het hoofd te bieden. Vandaar dat wij het ambitieuze plan hebben gelanceerd om het aantal Redders aan de Wal explosief te laten groeien naar 100.000 in 2010. Dat zal een enorme inspanning vergen, maar het is nodig om ook in de toekomst het reddingwerk op niveau te kunnen blijven uitvoeren. Mogen zij in deze op uw hulp rekenen?
Tips voor bezoekers van KNRM open dag Tip 1 Bent u Redder aan de wal (donateur)? Neem dan uw Redder-aan-de-wal pasje mee, er zijn reddingstations die voorrang verlenen aan donateurs. Bent u nog geen Redder aan de wal? Geen nood, op het reddingstation kunt u zich aanmelden vanaf 25,- per jaar. Aanmelden via deze website kan natuurlijk ook.
Tip 2 Veel reddingstations hanteren eigen regels voor het meevaren van met name kinderen. Dit heeft met de verschillende typen reddingboten en de heersende weersomstandigheden te maken. Kijk voordat u een reddingstation wilt bezoeken naar de regels van het reddingstation. Deze staan beschreven in programma per reddingstation op deze site.
Tip 3 Om een goed beeld van de Redding Maatschappij te krijgen kunt u meerdere reddingstations bezoeken. Probeer dan eens een haven- en een strandreddingstation.
Tip 4 Het weer kan soms een spelbreker zijn, maar niet wanneer u zich goed voorbereidt. Neem daarom altijd een zeiljack of regenjas mee. Ook kunnen regenlaarzen uitkomst bieden. Het dek van de reddingboot kan ook bij goed weer flink nat worden.
Tip 5 Reddingvesten zijn verplicht aan boord van een reddingboot, ongeacht het weer. Voor iedereen is een vest beschikbaar. Heeft u een eigen vest? Neem dat dan mee, want dat draagt een stuk prettiger.
reddingbootdag.nl
Waar is de open dag KNRM reddingstations: Cadzand - Breskens - Hansweert - Westkapelle - Veere - Neeltje Jans - Ouddorp - Stellendam Dordrecht - Hoek van Holland - Ter Heijde - Scheveningen - Katwijk - Noordwijk - Zandvoort - Ijmuiden - Wijk aan Zee - Egmond - Petten - Callantsoog - Den Helder - Texel de Koog - Texel de Cocksdorp - Vlieland - West Terschelling - Terschelling Paal 8 - Ameland Ballummerbocht - Ameland Nes - Schiermonnikoog - Eemshaven - Lauwersoog - Harlingen - Hindeloopen - Lemmer - Urk - Elburg - Huizen - Marken - Enkhuizen - Den Oever
25 aanlegplaatsen op een bijzondere plaats Op vrijdag 3 april 2009 is Natuurhaven De Kreupel feestelijk geopend. Met de overhandiging van een vogeltaart droeg Rijkswaterstaat het beheer van de passantenhaven over aan Staatsbosbeheer. De passantenhaven bestaat uit 25 aanlegplaatsen voor jachten en 3 plaatsen voor schepen van de bruine vloot.
De aanlegplaatsen bevinden zich bij vogeleiland De Kreupel in het IJsselmeer, circa 8 kilometer uit de kust van Andijk. De passantenhaven biedt watersporters een mooie ligplek én een unieke kans om van de natuur te genieten. Vogeleiland de Kreupel, waar sterns, plevieren en watervogels broeden en rusten, is goed te bekijken vanaf de uitkijktoren bij het beheergebouw. Het eiland zelf is niet toegankelijk.
De Kreupel is een aantal jaren geleden aangelegd door Rijkswaterstaat. De Kreupel is aangelegd op een bestaande ondiepte. Toen de vaargeul Amsterdam-Lemmer uitgediept moest worden, is het zo vrijkomende slib gebruikt om een gebied met zandplaten te maken om watervogels als visdiefjes, dwergsternen en meeuwen een veilige haven te geven in deze visrijke wateren.
De nacht doorbrengen met de vogels Door goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en andere partijen is het gelukt een passantenhaven dicht bij het vogeleiland te maken. Met de opening van de natuurhaven en de overdracht van het beheer aan Staatsbosbeheer sluit Rijkswaterstaat het project De Kreupel af. Het doel van dit project was de realisatie van een plek in het IJsselmeer, waar vogels kunnen broeden, rusten en ruien én voorzieningen voor de waterrecreatie waarbij rekening gehouden wordt met de natuurwaarden en kwaliteiten van dit vogelgebied.
Bron : Port Of Antwerp Containerreuzin vertrekt uit Antwerpse haven. MSC Beatrice verlaat vandaag vrijdag de haven van Antwerpen. Met mooie foto's .
Na een verblijf van vier dagen in Antwerpen zal de MSC Beatrice op10 april terugvaren naar de haven van Felixstowe. Ongeveer 9.500 moves zijn dan uitgevoerd om alle containers te lossen en laden op de MSC Home Terminal aan het Delwaidedok. Dit aantal is tevens een record voor MSC.
De afgelopen dagen heeft de MSC Beatrice op de belangstelling kunnen rekenen van enkele duizenden mensen.
Het schip vaart verder naar Rotterdam , Felixstowe ( Groot Brittannie ) verder zet het koers naar Dubai , Singapore , Honkong en Xingang ( China )
De MSC Beatrice in cijfers Oplevering: 2009, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. Lengte: 366,1 meter Breedte: 51,2 meter Hoogte van kiel tot mast: 69 meter Max. diepte laadruim: 29,9 meter Containers op dek: 7.572 TEU Containers in ruim: 6.428 TEU Totaal containers: 14.000 TEU Max. containers breed: 20 TEU Max. containers lang: 43 TEU Max. containers hoog 20 TEU Bruto tonnenmaat: 151.559 Draagvermogen: 156.085 Max. diepgang: 16,0 meter Max. snelheid: 24,1 knopen (44,6 km/u) Tankinhoud: 13.500 m³ heavy fuel oil Bemanning: 30 personen Vlag: Panama
De MSC Beatrice 366 meter = De totale lengte van een rugbyveld, basketbalveld, voetbalveld, tennisbaan en een hockeyveld.
In 1 container passen de boodschappen uit 300 winkelwagens In 14.000 containers passen de boodschappen uit 4.200.000 winkelwagens
Feiten en cijfers over MSC Opgericht in 1970, Sorrento (Italië) 420 containerschepen in de vloot Totale capaciteit van 1.460.000 TEU Tweede grootste containervervoerder ter wereld Vaart op 6 continenten en doet 91 landen aan Hiervoor zijn 200 lijndiensten beschikbaar Wereldwijd worden 270 havens aangedaan Hoofdkantoor in Genève 390 kantoren in 146 landen Meer dan 30.000 werknemers Sinds oprichting 10 miljoen TEU verscheept
Bron : 6minutes.be Vernieuwde vaarkaart Vlaanderen grensoverschrijdend
Promotie Binnenvaart Vlaanderen vzw heeft de uitgave van de nieuwe vaarkaart voor Vlaanderen ter harte genomen en er meteen een grensoverschrijdende publicatie van gemaakt. Eén van de mooie aspecten van de waterrecreatie is haar grensoverschrijdend karakter. Een waterweg eindigt immers niet abrupt aan een (taal)grens.
De vaarkaart speelt met heel wat praktische info hierop in door de gegevens van Vlaanderen en Wallonië uit te breiden met gegevens van Noord- Frankrijk. Op de achterzijde staat in het Nederlands, Frans, Duits en Engels informatie over de bedieningstijden van de sluizen en beweegbare bruggen van Vlaanderen, Wallonië en Nord - Pas de Calais. Staande mastroute voor zeilers
De viertalige kaart is vanaf nu niet enkel bestemd voor toervaarders uit binnen- en buitenland, maar ook voor zeilers die op motor de binnenwateren wensen te ontdekken. Normaal gezien varen die hoofdzakelijk op zee: met de staande mastroute kunnen zij ook de binnenwateren ontdekken. De mast strijken is doorgaans geen eenvoudige opdracht voor zeilers. In deze nieuwe uitgaven van de kaart kunnen zeilers vaststellen dat Brugge, Gent, Antwerpen en Brussel zelfs met staande mast een mogelijke bestemming vormen.
Nog een belangrijke vernieuwing: er wordt onderscheid gemaakt tussen jachthavens met alle mogelijke voorzieningen, aanmeerplaatsen met aftappunten voor water en elektriciteit en aanlegplaatsen waar geen speciale faciliteiten voorzien zijn. Deze laatste liggen meestal in de vrije natuur en hebben dan vaak directe aansluiting op bijvoorbeeld fiets- en wandelroutes, een aantrekking apart. Daarnaast is ook de aanduiding van de jetskizones een vernieuwing. Uiteraard zijn ook alle recente contactgegevens van kunstwerken en jachthavens opgenomen, naast de verschillende nieuwe infrastructuren zoals o.a. aanmeermogelijkheden en milieustations.
De vaarkaart bevat telefoonnummers en VHF-kanalen van sluizen en beweegbare bruggen, telefoonnummers van de jachthavens, de aanduiding van jachthavens, aanmeerplaatsen en aanlegplaatsen, trailerhellingen, milieustations, tankstations (ook met witte diesel), veerdiensten, vrije hoogte en diepgang, afstand in km, fietspaden langs waterwegen, toeristische infopunten, snelvaartzones/jetskizones en uitvergrotingen van Antwerpen, Gent, Oostende en Nieuwpoort en Brugge. Jammer dat dit schitterend grensoverschrijdend initiatief de kaap van Limburg, Luik en Namen niet wist te nemen. De Maas, de Nete en het Albertkanaal vinden hier op papier een vrij abrupt einde.
De Vaarkaart wordt verkocht door Promotie Binnenvaart Vlaanderen via haar website : waterrecreatie.be kost 5.
Reuzenschip van 366 meter palmt Antwerpse haven in.
Bron : gva.be
Reuzenschip van 366 meter palmt Antwerpse haven in.
In het Delwaidedok aan kaai 730 wordt met man en macht gewerkt om de MSC Beatrice te lossen en te laden met duizenden containers. Ze is het grootste containerschip dat ooit de Antwerpse haven bezocht. Vrijdag vertrekt ze weer naar het Verre Oosten.
Met een lengte van 366 meter en een capaciteit van zo'n 14.000 containers, is de MSC Beatrice het grootste containerschip dat ooit in Antwerpen aanmeerde. Vrijdag in de vroege namiddag vertrekt ze weer, via Rotterdam en Felixstowe (Groot-Brittannië) naar Dubai, Singapore, Hong Kong en Xingang (China).
Onschatbaar
Het belang van dit schip is onschatbaar, onderstreept havenschepen Marc Van Peel, die samen met haventopman Eddy Bruyninckx de trip van Felixstowe meemaakte. Dankzij deze testvaart ligt vandaag in alle maritieme bureaus ter wereld de boodschap dat Antwerpen ook deze reuzenschepen aankan.
Begin mei arriveert de MSC Danit, het zusje van MSC Beatrice, in Antwerpen. Ze is even groot, maar kan iets meer containers aan. Het bedrijf MSC (Mediterranean Shipping Company) noemt zijn schepen naar de dochters van zijn managers.
Extra lang en groot containerschip MSC Beatrice doet dinsdag de haven aan
Bron : streekkrantrnews.be
Antwerpen - De MSC Beatrice, een containerschip van 366 meter lang en met een capaciteit van 14.000 TEU of standaardcontainers, vaart dinsdag de Westerschelde op om de Antwerpse haven aan te lopen. Het schip wordt rond 15 uur verwacht aan de Berendrechtsluis in het noorden van de haven.
Het is de eerste keer dat zo'n groot containerschip de haven van Antwerpen aandoet. De Vlaamse overheid wijst er maandag op dat het gaat om een proefvaart, omdat de maximale toegestane lengte voor schepen op de Westerschelde nu 360 meter bedraagt.
De MSC Beatrice wordt dinsdag verwacht. Het schip passeert rond 14 uur de Bocht van Bath en arriveert een uur later bij de Berendrechtsluis. Vandaar gaat het naar de MSC Home Terminal aan het Delwaidedok om containers te lossen en te laden.
Voor de proefvaart is toestemming verleend door de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart waarin Nederland en Vlaanderen intensief samenwerken, laat de Vlaamse overheid maandag weten. Er zijn de nodige organisatorische en preventieve maatregelen genomen om de reis veilig en vlot te laten verlopen. De toestemming voor de opvaart van de MSC Beatrice is voorlopig eenmalig, luidt het, en een beslissing over een eventuele volgende vaart zal worden genomen na een evaluatie van de proefvaart.
Simulatoronderzoek van het Waterbouwkundig Laboratorium Borgerhout geeft alvast aan dat schepen met deze afmetingen in nautisch-technisch opzicht de Schelde kunnen bevaren. De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart meent echter dat eerst proefvaarten nodig zijn alvorens de op- en afvaartregeling kan worden aangepast. (BEL)
Om de MSC Beatrice te bewonderen, selecteerde het Gemeentelijk Havenbedrijf Anwerpen enkele plaatsen waar u het reusachtige schip al varend van slechts enkele tientallen meters afstand kunt bewonderen.
1. Walsoorden Vanuit Antwerpen kunt u het beste de Expressweg volgen tot de afslag Hulst. Hier volgt u de N403 naar Hulst en vervolgens de N60 naar Terhole. Vervolgens houdt u Kloosterzande aan en bereikt u tot slot Walsoorden.
2. Bocht van Bath Via de A12 rijdt u naar Nederland, Vlissingen aanhouden. Na de splitsing bij Hoogerheide neemt u op de A58 de afslag Rilland. In Rilland volgt u de Bathseweg naar Bath en daar kunt u op de dijk een mooie locatie uitzoeken.
3. Havensluis (Kaai 869) Vanaf de A12 rijdt u richting Liefkenshoektunnel en neemt u na de Frans Tijsmanstunnel afrit 12 richting Lillo. U houdt de Scheldelaan ongeveer 4 kilometer in noordelijke richting aan en kunt dan vanaf kaai 869 uitstekend zien hoe de MSC Beatrice de Berendrechtsluis invaart.
Piraten blijven schepen kapen voor kust van Somalië
Bron : demorgen.be
Piraten blijven schepen kapen voor kust van Somalië
Ook het Duitse containerschip 'Hansa Stavanger' is inmiddels in handen van piraten.
Piraten hebben voor Somalië opnieuw enkele schepen gekaapt.
Een Frans zeiljacht met vier mensen aan boord werd in het weekend voor de noordoostelijke kust van het Afrikaanse land overvallen. Mogelijk bevindt zich ook een kind aan boord van het gekaapte jacht. De slachtoffers van de ontvoering werden niet gewond en verkeren in goede gezondheid, aldus een woordvoerder van de ngo Ecoterra. De Franse regering heeft de kaping van het jacht inmiddels officieel bevestigd.
Vandaag werden volgens dezelfde organisatie ook nog een Brits en een Taiwanees schip voor de Somalische kust geënterd.
Kleinere bootjes Zaterdag werd aan de Hoorn van Afrika al het Duitse schip Hansa Stavanger gekaapt. Verschillende Duitse zeelieden bevinden zich nu in handen van de piraten. Vandaag overvielen Somalische zeerovers ook een Brits containerschip. Op het 32.000 ton metende vrachtschip waren 24 bemanningsleden uit Bulgarije, Rusland, Oekraïne en de Filipijnen.
Het schip werd door de piraten met kleinere bootjes aangevallen. Geen van de bemanningsleden raakte gewond. Het schip, dat blijkbaar niet zoals aangemaand in een konvooi voer, liep volgens de eerste gegevens geen schade op. (belga/svm)
Sportvisboot Valkyrie met touwwerk in de schroef Scheveningen, 5 april 2009
Zaterdag 4 april, net na het middaguur ging het alarm voor de bemanning van KNRM Scheveningen. Op 21 mijl ten zuidwesten van Scheveningen had de uit Stellendam afkomstige sportvisboot Valkyrie touwwerk in de schroef gekregen. Hierdoor kon het 12 meter lange schip nog maar op een motor varen. Omdat de schipper het niet vertrouwde werd via de Kustwacht de hulp van de KNRM ingeschakeld. Aan boord van de Valkyrie bevonden zich 12 personen. Niet veel later koerste de reddingboot Kitty Roosmale Nepveu naar de sportvisboot, waar ze na ongeveer drie kwartier ter plaatse was. De Valkyrie voer toen op eigen kracht met een snelheid van ongeveer 9 mijl richting Stellendam. In overleg met de Kustwacht werd besloten om bij het schip te blijven zodat als er wat zou gebeuren men direct ter plaatse was. Eenmaal voor Hoek van Holland werd de begeleiding over genomen door de KNRM reddingboot van Stellendam, de Prinses Margriet. De Prinses Margriet is verder stand-by gebleven tot Valkyrie haar thuishaven had bereikt. De Kitty Roosmale keerde, na het arriveren van de reddingboot uit Stellendam terug naar Scheveningen en meerde om 15.00 uur weer af aan het KNRM ponton.
Bron : KNRM.nl De weg kwijt in dichte mist Cadzand, zondag 5 april
De gehele dag dichte mist op zee, zicht 25 meter. Melding via gsm van een sportvisser van de plaatselijke vereniging Cadzandria. De navigatieapparatuur is uitgevallen. Hij kan zich vanwege de mist niet oriënteren op een baken. Een kanoër, die daar aan het vissen is(?), kan met behulp van zijn gps vertellen hij in de buurt van Knokke(B) is. De Winifred vaart uit en peilt de sportvisboot inderdaad enkele kilometers uit de kust voor Knokke. Een opstapper wordt overgezet en de sportvisserwordt naar de thuishaven Cadzand begeleid.
Bij 't Haventje aangekomen, blijkt er nóg een lege trailer te staan. Opgeroepen (bestuurs-)leden van de sportvisclubkunnen informatie geven. De Winifred gaat weer deWesterschelde op, maakt zoekslagen en peilt eerst een viskotter en dan een bootje. Hij blijkt om het sportvisbootje te gaan, dat bij die trailer hoort. De opvarenden hebben enige moeite met het volgen van de route via gps. Ook zij worden door de Winifred naar Cadzand begeleid.
Op zaterdag 4 april 2009 stond Team Delta Lloyd (NED) voor het eerst op het podium tijdens de Volvo Ocean Race 2008-09. De Nederlandse VO70 eindigde op de derde plek in de In-Port Race in Rio de Janeiro/Brazilië. Roberto Bermúdez de Castro (ESP) en zijn bemanning lieten vernieuwde krachten en gretigheid zien, nadat ze noodgedwongen de laatste twee etappes misten. Het was de bezielde inzet van de hele campagne, die de sterke comeback van Team Delta Lloyd mogelijk maakte.
Na twee uur uitstel kwam de zeebries op en kon er één wedstrijd worden gevaren. Telefonica Blue van schipper Bouwe Bekking (NED) pakte de zege. "Het was een fantastische dag. André Fonseca en Marcelo Ferreira waren tactisch erg sterk", aldus een opgetogen Bermúdez de Castro, een paar minuten voor de prijsuitreiking. Hij prees het teamwork van zijn zeilers en de mensen op de wal: "Dit is een stap vooruit, maar zeker nog niet het eindstation. Hoewel dit resultaat wel erg belangrijk is voor ons allemaal. Iedereen heeft hard gewerkt. Tom Touber heeft juist besloten om de boot naar Rio de verschepen en gedegen te laten repareren. Killian Bushe (IRL) en zijn mannen hebben vakmanschap geleverd, net als technisch manager Mike Danks (NZL) en zijn walploeg, logistiek en marketing. North Sails Nieuw-Zeeland leverde snelle zeilen, dus ja ik ben blij."
André Fonseca (BRA) "Dit is echt een teamoverwinning", reageerde Fonseca na afloop op de steiger. "We hebben wat moeilijke etappes achter ons, maar we zijn sterker geworden. Nu weten we dat we ons met de vloot kunnen meten. Chuny - schipper - startte goed en we probeerden om buiten gevechten te blijven. Daardoor konden we onze eigen race varen. " Hij glimlachte en keek naar het Christusbeeld op de Corcovado berg: "We hebben de grote man daarboven om hulp gevraagd. Wij zeilden vandaag absoluut beter dan de anderen, maar we moeten nog wat beter worden in het op snelheid houden van de boot. Als dat lukt, zouden we wel eens een wedstrijd kunnen winnen.
Ed van Lierde (NED) Voor de Nederlandse navigator Wouter Verbraak was het zijn eerste optreden met Team Delta Lloyd. Landgenoot Ed van Lierde keerde na een afwezigheid van twee maanden terug. Hij genoot zichtbaar van het succes: "We zijn in september begonnen en door diepe dalen gegaan. We hebben veel tegenslagen gehad, dus dan geeft dit echt heel veel voldoening. Eindelijk glorie."
In-Port Race in het kort Bermúdez de Castro vertrok bij het startschip boven Ericsson 4, die net wat sneller weg was. "We konden gelukkig onze koers houden. Bovendien lagen we aan de favoriete kant van de vloot, waar André ons wilde positioneren", zei nieuwkomer Ben Costello (AUS). Delta Lloyd hees als zesde de spinnaker en zette ver door naar de rechterkant van de baan. Telefonica Blue ging als vierde rond en deed hetzelfde. De rest van de VO70's koos voor links. De Spaanse 70-voeter van schipper Bouwe Bekking (NED) pakte voor-de-wind drie boten terug en ging in de gate aan de leiding. Delta Lloyd volgde op de tweede plek, met Puma (USA) in zijn kielzog. De NED1 ging aanvankelijk naar links en de Amerikanen naar rechts. Op de lay-line voor de bovenboei schoof Puma op naar de tweede plaats. Ericsson 4 met de nationale held Torben Grael aan het roer, dichtte het gat met de Delta Lloyd. Hij kwam echter iets tekort om zijn gouden Star-bemanning Marcelo Ferreira (BRA) aan boord van de Nederlandse VO70 te verslaan.
De derde positie levert Team Delta Lloyd drie punten op. In het algemene klassement kwam het hierdoor dichter in de buurt van Telefonica Black. Het verschil bedraagt acht punten.
Afgelopen zaterdag vond de doop en tewaterlating van de Lenco, de nieuwe Salona 37 wedstrijdboot (geïmporteerd door Bach Yachting) van het gelijknamige bekende consumenten-elektronicamerk uit Venlo plaats. Hierbij waren een groot aantal vertegenwoordigers uit de internationale consumenten-elektronicawereld en een deel van zeilminnend Nederland aanwezig in Flevo Marina Lelystad. De Lenco werd door Karin Brabers, de echtgenote van Lenco-eigenaar Nico Brabers, gedoopt.
De Hamert uit Wellerlooi serveerde ter gelegenheid van deze feestelijke gebeurtenis een speciaal tewaterlatingsmenu. Ook zangeres Glennis Grace, met wie Lenco een sponsorovereenkomst heeft, bracht een spetterend optreden voor de gasten in een tot sfeervol restaurant omgetoverde botenloods op Flevo Marina.
Het Lenco-zeilteam is de afgelopen jaren in toenemende mate succesvol gebleken in de ORC-2 wedstrijdklasse: een eerste plaats in de Deltaweek, in de Flevorace, tweede in de oktober races, derde in de North Sea Regatta, derde in de Zuiderzeeweek en tweede in de Oktoberraces. En afgelopen seizoen ook winnaar van het clubkampioenschap ORC-2 en winnaar van de IJsselmeer beker. De zeilboot wordt gesponsord door een aantal klinkende bedrijven: UK/De Vries Sails, Skips Maritiem, Porsche, Bach Yachting en Kortjacht Marine Equipment.
Ook komend seizoen zal de nieuwe Lenco weer aan de diverse wedstrijden deelnemen. Bovendien wil Lenco een nieuwe traditie starten met een eigen openings-voorjaarswedstrijd op het IJsselmeer: de Lenco Regatta, die in het weekend van 25 en 26 april aanstaande wordt gehouden.
Watersport: 870 x diefstal van boten Datum: 04-04-2009
Watersportdieven actief: In 2008 zijn in Nederland ca 870 boten gestolen. Watersport dieven hebben het vooral gemunt op visboten, rubberboten en sloepen. Ook snelle motorboten zijn vaak het doelwit van diefstal. Van de 870 diefstallen zijn in 2008 slechts 94 stuks teruggevonden. 15% van de geregistreerde boten worden teruggevonden tegenover 10% van de niet geregistreerde boten. Dit blijkt uit een onderzoek van de KLPD.
Friesland aantrekkelijk voor dieven Uit de geografische spreiding van het aantal diefstallen blijkt dat Friesland een provincie is waar veel boeten worden gestolen. Op zich is dit voor de hand liggend, omdat Friesland relatief veel waterport kent. Maar ook de regio Amsterdam scoort hoog in de negatieve lijst. Per stad is Amsterdam onbetwist koploper in het aantal diefstallen van vaartuigen. Niet onverwacht, maar wel opvallend is de populaire periode dat u kans loopt dat uw boot gestolen wordt: in de zomermaanden juni en juli is de kans op diefstal het grootst.
Yamaha buitenboordmotor heeft voorkeur van de dief Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. Ook hier is Amsterdam weer onbetwist koploper. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31 % van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden.
Reactie WatersportAlmanak: Veel boten liggen vaak onbeheerd en niet voorzien van deugdelijke sloten en beveiliging. In de betere jachthavens is wel enige controle maar de kans dat u op een goede dag naar de haven gaat en merkt dat uw boot verdwenen is bestaat duidelijk. Een registratie van uw vaartuig zou de terugvindkans iets vergroten maar doet geen wonderen.
Goede preventie met deugdelijke sloten en beveiliging doet wonderen. Vaak zal de dief de volgende boot nemen die minder beveiligd is. Ook alarmsystemen doen hun werk. Dieven willen niet graag gestoord worden tijdens hun werk. Helaas laat de kwaliteit van de systemen wel eens te wensen over waardoor er een vals alarm ontstaat.
Stremming sluizen Veere in week 16 en 17 door vervanging van de elektrische besturingsinstallatie.
kleine sluis gestremd voor de scheepvaart. De elektrische besturingsinstallatie zal vervangen worden. De grote sluis is deze periode normaal beschikbaar voor de scheepvaart.
In week 17 op dinsdag 21 april 2009 vanaf 07.00 uur tot woensdag 22 april 2009 07.00 uur is de grote sluis gestremd voor de scheepvaart. De elektrische besturingsinstallatie zal vervangen worden. De kleine sluis is beschikbaar voor de scheepvaart. De toegestane afmetingen voor de kleine sluis zijn 50 m. lang, 7,50 m. breed en een diepgang 3.00 m. t.o.v. van NAP.
Andere vaarroute pleziervaart door aanleg Maasvlakte 2
Bron : Navingo.nl
Andere vaarroute pleziervaart door aanleg Maasvlakte 2
03-04-2009 15:30
Havenbedrijf Rotterdam gaat het komende fraaie weekend de pleziervaart extra voorlichten over de veranderde vaarroutes bij de Maasmond. Door de aanleg van de Maasvlakte 2 is het verboden om de oude vertrouwde route langs de kust te varen omdat die te gevaarlijk is. Daarom is de oversteekroute verlegd. De patrouilleboten RPA 15 en 16 houden een extra oogje in het zeil. Bij de sluis van Stellendam deelt het Havenbedrijf informatie uit.
Zes maanden na het startsein van de aanleg van Maasvlakte 2, is de vloot baggerschepen op volle sterkte aan het werk. Hopperzuigers winnen zand op aangegeven zandwinlocaties in de nabijheid van Maascentre. De pleziervaart kan het werkverkeer in dit gebied tegenkomen.
Wijzigingen nautische situatie Het werkgebied van de toekomstige landaanwinning is sinds oktober 2008 met lichtboeien gemarkeerd en niet meer toegankelijk voor vaartuigen. Redenen hiervoor zijn de continue activiteiten van werkvaartuigen. Ook komt de zeebodem steeds hoger te liggen en is het gevaar aanwezig dat een vaartuig aan de grond kan lopen. De nieuwe oversteekroute ligt meer zeewaarts en is gemarkeerd met lichtboeien. De recreatievaart is verplicht voor het oversteken van de Maasmond deze nieuwe route te volgen.
Inlichtingen Pleziervaart dient zich tijdig op de hoogte te stellen van de veranderingen in het bovengenoemde gebied. Dit kan door het raadplegen van de laatste editie van de zeekaart. Ook is via de website van het Havenbedrijf Rotterdam www.portofrotterdam.com informatie beschikbaar.
Voor inlichtingen over de gewijzigde omstandigheden en de verkeerssituatie kunnen schippers contact opnemen met: Verkeerscentrale Hoek van Holland, wachtchef verkeersafhandeling (telefoon 010 2522801 of marifoonkanaal 11).
VLISSINGEN - Het 366 meter lange containerschip MSC Beatrice vaart zo goed als zeker dinsdag over de Westerschelde naar de haven van Antwerpen.
Dit moet bij daglicht gebeuren op last van de Nederlandse en Vlaamse autoriteiten die over de toelating van schepen op de Westerschelde gaan. Het exacte vaarschema van het grootste containerschip ooit op de Westerschelde is nog niet bekend.
Zomerbediening Staande Mastroute voor watersport uitgebreid
Bron : watersportalmanak.be
Zomerbediening Staande Mastroute voor watersport uitgebreid
Bron: KNWV | Datum: 31-03-2009
Van Willemstad naar Amsterdam De zomerbediening van de Staande Mast Route (het gedeelte van Willemstad naar Amsterdam) is in zowel het voor- als het naseizoen definitief met twee weken uitgebreid. De zomerbediening geldt nu structureel van 1 april tot en met 31 oktober. De Staande Mastroute is de route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen IJsselmeer en Deltawateren via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt echter voorbereiding! Daarom is er in samenwerking met de vaarwegbeheerders en het Watersportverbond een brochure gemaakt.
De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, het Westerkanaal en de Kostverlorenvaart door Amsterdam, dan via het Nieuwe Meer, de Ringvaart van de Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer, Heimanswetering, Oude Rijn bij Alphen aan den Rijn, de Gouwe langs Gouda, dan via de Hollandse IJssel, de Noord, de Oude Maas bij Dordrecht en de Dortsche Kil naar het Hollands Diep. In de brochure staat de route en de bedieningstijden van de kunstwerken die u passeert. De brochure Staande Mastroute 2009 is op te vragen via mail of telefonisch via 030-7513700. Ook is de brochure te downloaden. Internetadres: www.rijkswaterstaat.nl/images/Staande%20Mast%20Route%202009_tcm174-240024.pdf
De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten.
Bron: Express.be
VS - De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten.
De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten. Steeds meer eigenaars zien zich genoodzaakt hun boot ergens achter te laten omdat ze de kosten voor het onderhoud ervan niet langer kunnen dragen. Meestal maken ze de naam van hun schip onleesbaar en knoeien ze met het registratienummer. Dan laten ze hun boot achter middenin een drukbezochte jachthaven of gooien bij laag tij het anker uit om dan gewoon te verdwijnen. Anderen kiezen voor de grove middelen en laten hun schip tot op de bodem van de oceaan zinken.
De zeebodem ligt hier vol gedumpte boten', zegt Majoor Paul R. Ouellette van de Florida Fish and Wildlife Conservation Commission. Met alle gevolgen van dien. Die boten zitten vol toxische stoffen en betekenen een gevaar voor andere rondvarende boten, vooral 's nachts. Ook plunderaars worden door dit soort wrakken aangetrokken. In Florida zijn dit jaar al 118 van dit soort illegale bootdumpingen geregistreerd. Vorig jaar waren dat er amper een handvol.
Ook andere staten nemen hun voorzorgen. Wie zijn boot in Noord-Carolina tot zinken brengt krijgt 5.000 dollar boete en 30 dagen gevangenisstraf. Californië kiest voor een zachtere aanpak. Wie zijn boot aan de staat wil overdragen betaalt een boete van 500 dollar; wie de boot gewoon achterlaat betaalt een boete van 1.000 dollar.
De boot verkopen lijkt voor de eigenaars vaak geen alternatief: de markt voor tweedehandsboten is verzadigd. Ook verzekeraars zijn op hun hoede, want mensen die hun boot financierden met een lening proberen nog wel eens om de verzekering op te lichten om uit de problemen te zijn.
They often sandpaper over the names and file off the registry numbers, doing their best to render the boats, and themselves, untraceable. Then they casually ditch the vessels in the middle of busy harbors, beach them at low tide on the banks of creeks or occasionally scuttle them outright.
The bad economy is creating a flotilla of forsaken boats. While there is no national census of abandoned boats, officials in coastal states are worried the problem will only grow worse as unemployment and financial stress continue to rise. Several states are even drafting laws against derelicts and say they are aggressively starting to pursue delinquent owners.
Our waters have become dumping grounds, said Maj. Paul R. Ouellette of the Florida Fish and Wildlife Conservation Commission. Its got to the point where something has to be done.
Derelict boats are environmental and navigational hazards, leaking toxins and posing obstacles for other craft, especially at night. Thieves plunder them for scrap metal. In a storm, these runabouts and sailboats, cruisers and houseboats can break free or break up, causing havoc.
Some of those disposing of their boats are in the same bind as overstretched homeowners: they face steep payments on an asset that is diminishing in value and decide not to continue. They either default on the debt or take bolder measures.
Marina and maritime officials around the country say they believe, however, that most of the abandoned vessels cluttering their waters are fully paid for. They are expensive-to-maintain toys that have lost their appeal.
The owners cannot sell them, because the secondhand market is overwhelmed. They cannot afford to spend hundreds of dollars a month mooring and maintaining them. And they do not have the thousands of dollars required to properly dispose of them.
When Brian A. Lewis of Seattle tried to sell his boat, Jubilee, no one would pay his asking price of $28,500. Mr. Lewis told the police that maintaining the boat caused extreme anxiety, which led him to him drill a two-inch hole in Jubilees hull last March.
The boat sank in Puget Sound, and Mr. Lewis told his insurance company it was an accident. His scheme came undone when the state, seeking to prevent environmental damage, raised Jubilee. Mr. Lewis pleaded guilty last week to insurance fraud.
While there are no reliable national statistics on boating fraud, Todd Schwede, an insurance investigator in San Diego, said the number of suspicious cases he was handling had roughly tripled in the last year, to around 70.
In many cases, he said, the boater is following this logic: I am overinsured on this boat. If I make it go away so no one will find it, the insurance company will give me enough to cover the debt and Ill make something on the deal as well.
Lt. David Dipre, who coordinates Floridas derelict vessel program, said the handful of owners he had managed to track down were guilty more of negligence than fraud. They say, I had a dream of sailing around the world, I just never got around to it. Then they have some bad times and they leave it to someone else to clean up the mess, Lieutenant Dipre said.
Florida officials say they are moving more aggressively to track down owners and are also starting to unclog the local inlets, harbors, swamps and rivers. The state appropriated funds to remove 118 derelicts this summer, up from only a handful last year.
Brett Flashnick for The New York Times
Officials are investigating a sailboat left on the marshy banks of a creek in Mount Pleasant, S.C.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar