Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
02-04-2009
Recordschip MSC Beatrice dinsdag verwacht
Bron : pzc.nl
Recordschip MSC Beatrice dinsdag verwacht
VLISSINGEN - Het 366 meter lange containerschip MSC Beatrice vaart zo goed als zeker dinsdag over de Westerschelde naar de haven van Antwerpen.
Dit moet bij daglicht gebeuren op last van de Nederlandse en Vlaamse autoriteiten die over de toelating van schepen op de Westerschelde gaan. Het exacte vaarschema van het grootste containerschip ooit op de Westerschelde is nog niet bekend.
Zomerbediening Staande Mastroute voor watersport uitgebreid
Bron : watersportalmanak.be
Zomerbediening Staande Mastroute voor watersport uitgebreid
Bron: KNWV | Datum: 31-03-2009
Van Willemstad naar Amsterdam De zomerbediening van de Staande Mast Route (het gedeelte van Willemstad naar Amsterdam) is in zowel het voor- als het naseizoen definitief met twee weken uitgebreid. De zomerbediening geldt nu structureel van 1 april tot en met 31 oktober. De Staande Mastroute is de route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen IJsselmeer en Deltawateren via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt echter voorbereiding! Daarom is er in samenwerking met de vaarwegbeheerders en het Watersportverbond een brochure gemaakt.
De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, het Westerkanaal en de Kostverlorenvaart door Amsterdam, dan via het Nieuwe Meer, de Ringvaart van de Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer, Heimanswetering, Oude Rijn bij Alphen aan den Rijn, de Gouwe langs Gouda, dan via de Hollandse IJssel, de Noord, de Oude Maas bij Dordrecht en de Dortsche Kil naar het Hollands Diep. In de brochure staat de route en de bedieningstijden van de kunstwerken die u passeert. De brochure Staande Mastroute 2009 is op te vragen via mail of telefonisch via 030-7513700. Ook is de brochure te downloaden. Internetadres: www.rijkswaterstaat.nl/images/Staande%20Mast%20Route%202009_tcm174-240024.pdf
De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten.
Bron: Express.be
VS - De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten.
De economische crisis zorgt voor een nieuwe vloot verlaten zeejachten. Steeds meer eigenaars zien zich genoodzaakt hun boot ergens achter te laten omdat ze de kosten voor het onderhoud ervan niet langer kunnen dragen. Meestal maken ze de naam van hun schip onleesbaar en knoeien ze met het registratienummer. Dan laten ze hun boot achter middenin een drukbezochte jachthaven of gooien bij laag tij het anker uit om dan gewoon te verdwijnen. Anderen kiezen voor de grove middelen en laten hun schip tot op de bodem van de oceaan zinken.
De zeebodem ligt hier vol gedumpte boten', zegt Majoor Paul R. Ouellette van de Florida Fish and Wildlife Conservation Commission. Met alle gevolgen van dien. Die boten zitten vol toxische stoffen en betekenen een gevaar voor andere rondvarende boten, vooral 's nachts. Ook plunderaars worden door dit soort wrakken aangetrokken. In Florida zijn dit jaar al 118 van dit soort illegale bootdumpingen geregistreerd. Vorig jaar waren dat er amper een handvol.
Ook andere staten nemen hun voorzorgen. Wie zijn boot in Noord-Carolina tot zinken brengt krijgt 5.000 dollar boete en 30 dagen gevangenisstraf. Californië kiest voor een zachtere aanpak. Wie zijn boot aan de staat wil overdragen betaalt een boete van 500 dollar; wie de boot gewoon achterlaat betaalt een boete van 1.000 dollar.
De boot verkopen lijkt voor de eigenaars vaak geen alternatief: de markt voor tweedehandsboten is verzadigd. Ook verzekeraars zijn op hun hoede, want mensen die hun boot financierden met een lening proberen nog wel eens om de verzekering op te lichten om uit de problemen te zijn.
They often sandpaper over the names and file off the registry numbers, doing their best to render the boats, and themselves, untraceable. Then they casually ditch the vessels in the middle of busy harbors, beach them at low tide on the banks of creeks or occasionally scuttle them outright.
The bad economy is creating a flotilla of forsaken boats. While there is no national census of abandoned boats, officials in coastal states are worried the problem will only grow worse as unemployment and financial stress continue to rise. Several states are even drafting laws against derelicts and say they are aggressively starting to pursue delinquent owners.
Our waters have become dumping grounds, said Maj. Paul R. Ouellette of the Florida Fish and Wildlife Conservation Commission. Its got to the point where something has to be done.
Derelict boats are environmental and navigational hazards, leaking toxins and posing obstacles for other craft, especially at night. Thieves plunder them for scrap metal. In a storm, these runabouts and sailboats, cruisers and houseboats can break free or break up, causing havoc.
Some of those disposing of their boats are in the same bind as overstretched homeowners: they face steep payments on an asset that is diminishing in value and decide not to continue. They either default on the debt or take bolder measures.
Marina and maritime officials around the country say they believe, however, that most of the abandoned vessels cluttering their waters are fully paid for. They are expensive-to-maintain toys that have lost their appeal.
The owners cannot sell them, because the secondhand market is overwhelmed. They cannot afford to spend hundreds of dollars a month mooring and maintaining them. And they do not have the thousands of dollars required to properly dispose of them.
When Brian A. Lewis of Seattle tried to sell his boat, Jubilee, no one would pay his asking price of $28,500. Mr. Lewis told the police that maintaining the boat caused extreme anxiety, which led him to him drill a two-inch hole in Jubilees hull last March.
The boat sank in Puget Sound, and Mr. Lewis told his insurance company it was an accident. His scheme came undone when the state, seeking to prevent environmental damage, raised Jubilee. Mr. Lewis pleaded guilty last week to insurance fraud.
While there are no reliable national statistics on boating fraud, Todd Schwede, an insurance investigator in San Diego, said the number of suspicious cases he was handling had roughly tripled in the last year, to around 70.
In many cases, he said, the boater is following this logic: I am overinsured on this boat. If I make it go away so no one will find it, the insurance company will give me enough to cover the debt and Ill make something on the deal as well.
Lt. David Dipre, who coordinates Floridas derelict vessel program, said the handful of owners he had managed to track down were guilty more of negligence than fraud. They say, I had a dream of sailing around the world, I just never got around to it. Then they have some bad times and they leave it to someone else to clean up the mess, Lieutenant Dipre said.
Florida officials say they are moving more aggressively to track down owners and are also starting to unclog the local inlets, harbors, swamps and rivers. The state appropriated funds to remove 118 derelicts this summer, up from only a handful last year.
Brett Flashnick for The New York Times
Officials are investigating a sailboat left on the marshy banks of a creek in Mount Pleasant, S.C.
Vluchtende illegaal belandt in schroef schip in Oostende
Bron : HLN.be
Vluchtende illegaal belandt in schroef schip in Oostende
OOSTENDE -
In de havengeul van Oostende is vanmorgen een illegaal om het leven gekomen toen hij in het water belandde en in de schroef van een schip terechtkwam. Hij was op pad met vier kompanen die nog steeds spoorloos zijn. Het is nu zeker dat het om één dodelijk slachtoffer gaat. Dat meldt het parket van Brugge.
De vijf illegalen wandelden op de loopbrug naar de ferry, toen één van hen plots besliste een sprong te wagen naar het schip. Die sprong was niet ver genoeg en de man viel in het water tussen het schip en de kade.
De schroeven van het schip werkten op dat moment al omdat ze het schip van de ene naar de andere kant van de kade wilden varen. De man raakte helemaal verhakkeld en overleed ter plaatse.
Volgens sommige bronnen zou de illegaal was om een nog onbekende reden op de vlucht geweest zijn.
De kapitein van het schip verwittigde de hulpdiensten omdat hij een plons had gehoord. Toen de politie en brandweer aankwamen troffen ze een trui en een riem aan in de buurt van de schroef. Dat meldt de brandweer van Oostende. Rond de middag werd de man uit het water gehaald.
Foto's Van Joke Genomen bij een tocht Langs de Belgische kust , tijdens een bezoek en verblijf te Oostende
(Novum) - Een vissersschip dat woensdagochtend water maakte op de Waddenzee ligt aan de grond in de buurt van een Texelse veerhaven. De Kustwacht Den Helder meldt dat er geen gevaar was voor de acht opvarenden en dat het lek van de boot inmiddels is gedicht.
Rond 06.15 kreeg de kustwacht een melding dat er water naar binnen liep in het schip WR-82 vlak onder de kust van Texel en in de buurt van een veerhaven. Reddingsboten, een politieboot en het marinevaartuig Hydra zetten daarop koers naar het schip. De schipper probeerde een ondiepe plek in de buurt te bereiken, maar doordat de machinekamer onder water stond was de voortstuwing uitgevallen.
Het schip werd met behulp van de reddingsboten naar de plek gebracht, waar het schip aan de grond werd gezet. Dit betekent dat het schip op de bodem ligt, maar nog wel boven water uitkomt. De kustwacht meldde rond 09.45 uur dat de toestand rond het schip stabiel was. Het water wordt uit het schip gepompt, zodat het weer kan varen.
Mercator op 8 april terug op vaste ligplaats in Oostende
Mercator , terug naar zijn ligplaats zoals al eerder vermeld op 23 maart .
Mercator op 8 april terug op vaste ligplaats in Oostende
De Mercator op zijn vertrouwde stek in Oostende (archieffoto uit 2007)
De driemaster Mercator zal op woensdag 8 april terugvaren naar zijn vaste ligplaats voor het Oostendse stadhuis in het Mercatordok. Dat maakt de vzw Zeilschip Mercator vandaag bekend. De Mercator werd de voorbije zes maanden ingrijpend gerestaureerd op de scheepswerf IDP in de haven van Oostende. Het museumschip werd ontdaan van zijn masten en kreeg een nieuw achterdek. 1 miljoen euro De verhuis van de Mercator op 8 april zal gebeuren in de ochtend, omdat de doortocht naar het Mercatordok afhankelijk is van het hoog water van 13.23 uur. "Er werd 1 miljoen euro geïnvesteerd in de restauratie. Er zijn nieuwe masten, nieuwe raven en een nieuw achterdek", zegt afgevaardigd bestuurder Jo Dielman van vzw Zeilschip Mercator.
Rond 14 uur zal de Mercator opnieuw op zijn ligplaats te zien zijn. "Net zoals bij het vertrek verwachten we ook nu weer heel wat kijklustigen die de doortocht van de Mercator in de haven en sluizen zullen willen meemaken", aldus nog Dielman. (belga/mvdb)
Matroos aan verwondingen overleden na val overboord
Bron :navingo.nl
Matroos aan verwondingen overleden na val overboord
De 40-jarige matroos uit Capelle aan de IJssel die maandag 30 maart op de Zoutkamperlaag zwaar gewond raakte toen hij in een lijn verstrikt raakte en overboord getrokken werd, is de afgelopen nacht overleden.
De matroos werkte aan boord van een schip dat inspectiewerkzaamheden uitvoerde aan de gasleidingen op de Zoutkamperlaag. Rond 09.00 uur, gistermorgen, tijdens het in positie brengen van één van de vier ankers, stapte de man in een lus van de neuringlijn. (Dat is een touw dat aan het anker is bevestigd om later het binnenhalen van het anker te vergemakkelijken.) Bij het vallen van het anker werd de matroos door de neuringlijn overboord getrokken en verdween onder water.
ROTTERDAM (ANP) Het stoomschip Rotterdam gaat op 27 juli open voor publiek. Mensen die in een van de ruim 250 kamers op het schip willen logeren, moeten naar verwachting tot begin september wachten.
Al jaren kijkt Rotterdam uit naar de opening. Veel nieuwsgierigen staan te popelen om aan boord te gaan. Oud-werknemers van het schip, omwonenden en de stichting die zich voor terugkeer van het maritiem cultureel erfgoed heeft ingezet, krijgen de primeur. Zij mogen al in het weekeinde voor de opening de boot vanbinnen bewonderen. Na het feest op 27 juli volgen andere belangstellenden. De rederij gokt op 700.000 bezoekers per jaar.
De voormalige oceaanstomer is de trots van veel Rotterdammers. Maar het schip is niet geheel onomstreden. Het vaartuig kwam in opspraak omdat eigenaar woningcorporatie Woonbron er veel meer geld in moest investeren dan geraamd. Het kost nu ruim 200 miljoen euro.
Het schip keerde vorig jaar zomer na jaren van restauraties terug in zijn thuishaven. Drommen belangstellenden verwelkomden het vanaf de kades en vanaf het water. Na de terugkeer kreeg het voormalig vlaggenschip zijn vaste ligplek aan de kade van het schiereiland Katendrecht. Het is inmiddels bijna volledig verbouwd en gerestaureerd. Het heeft een hotel, restaurants, bars, veertien zalen, een theater, vergaderruimtes, winkels en een congresruimte. Het schip gaat plek bieden aan ruim 800 werknemers en vele vrijwilligers. Per jaar kunnen 10.000 jongeren er een leer-werk- of stageplaats krijgen.
De Rotterdam is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland op stapel is gezet. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) kreeg de eer de boot te bouwen voor de Holland Amerika Lijn (HAL).
De Rotterdam vertrok op 3 september 1959 voor het eerst uit de haven richting New York. Hij deed ruim veertig jaar dienst.
Het schip was de trots van de Nederlandse koopvaardijvloot. Het kon eenvoudig van een lijndienst- in een cruiseschip worden omgetoverd. De Rotterdam is vaak geprezen als het perfecte cruiseschip, een waar varend kunstwerk. Gerenommeerde architecten en kunstenaars hebben aan de inrichting van het schip meegewerkt.
Man overboord op het Wad Schiermonnikoog - 30 maart 2009
Rond 9 uur vanmorgen is een man overboord geslagen op de Waddenzee. De man was bezig met werkzaamheden op het schip 'Coastal Digger'. Men wilde het anker uitgooien, de man bleef hierbij achter een touw haken en sloeg overboord. Na 7 minuten wisten collega's de man ernstig gewond weer aan boord te halen.
De hulpdiensten op Schiermonnikoog, als ook in Lauwersoog werden gealarmeerd om de man te helpen. Reddingsboot Koning Willem I van Schiermonnikoog was snel ter plaatse. Een deel van de reddinbootbemanning begon direct aan boord van 'Coastal Digger' met het reanimeren van de man. Enkele minuten de de Koning Willem I arriveerde ook de reddingboot 'Anne Jacoba Visser' met aan boord ambulancepersoneel om de reanimatie over te nemen. Ook het medisch personeel die met de reddingboot 'Edzard Jacob' van Schiermonnikoog aan boord was gebracht verleende assistentie. De reddingboot Edzard Jacob kon even na aankomst terugkeren met extra medisch personeel.
Voorts werd de traumahelikopter uit Groningen naar Lauwersoog gedirigeerd om het slachtoffer te helpen. De man werd per reddingsboot naar Lauwersoog gebracht, waar het Mobiel Medisch Team de reanimatie over nam. De man werd met spoed per ambulance overgebracht naar het Universitair Medisch Centrum (UMCG) in Groningen.
Life-liner, KNRM en politie in actie voor 3 surfers
Bron : KNMR.nl
Life-liner, KNRM en politie in actie voor 3 surfers Hoek van Holland, zondag 29 maart 2009
Zondagmiddag 29 maart 2009, om 12.20 uur een oproep van de R.A.C. Rotterdam. Voor het Maasvlaktestrand zouden 3 kite-surfers in problemen zijn door de wegvallende wind. De KNRM reddingboot Jeanine Parqui vaart om 12.30 uur de Berghaven uit naar de locatie waar de surfers zich moeten bevinden. Onderweg inlichtingen ingewonnen bij de kustwacht en de RAC, een surfer was al aan de wal en twee waren nog te water tussen de Hinderplaat en het strand.
De life-liner was al opgeroepen vanwege mogelijke onderkoeling bij de surfers, via het RAC hebben de Hoekse redders contact kunnen maken met de Life-liner voor de laatste informatie. De KNRM reddingboot Jeanine Parqui moest een behoorlijk eind omvaren om ter plaatse te komen zodat werd verzocht om de Prinses Margriet van KNRM reddingstation Stellendam op te roepen. Zij kunnen veel sneller ter plaatse zijn en kennen het gebied.
Rond 13.00 uur kregen de redders het bericht van de Life-liner dat de laatste surfer op het strand was. Hierop ging de Jeanine Parqui retour Hoek van Holland. Een kite-zeil dat nog op de Hinderplaat lag werd geborgen door de Stellendammer redders. De surfers werden ter plaatse nagekeken door de arts van de traumaheli, zij bleken allen in redelijk goede conditie.
'Rust' met motorprobleem Elburg, 29 maart 2009 (aktie 02-2009)
Op zondagmorgen 29 maart, een aantal uren na het ingaan van de zomertijd, wordt de bemanning van de station Elburg gevraagd te gaan varen voor een vaartuig met motorproblemen.
Na het inmelden bij Den Helder Rescue wordt ons verteld dat het gaat om een 9 meter lang motorjacht genaamd 'Rust' met 1 opvarende.Deze bevindt zich op het Vossemeer Met de Orca wordt koers gezet richting de opgegeven boei VOM 8. Tevens krijgen we het mobiele nummer van de schipper door, zodat we tijdens het schutten in Roggebotsluis, deze even kunnen contacten en geruststellen.
Ter plaatse blijkt inderdaad dat de motor niet meer wil lopen, ditomdatwaarschijnlijk de brandstof-filters verstopt zitten.We makeneen sleepverbinding enbrengende 'Rust'methaar opvarende naar de dichtsbijzijnde jachthaven, Ketelhaven. Hier wordende benodigde gegevensopgenomen en na een woord van dank van de schipper keert de Orca retour station.
Bron: HLN.be Engelse watersporter op gruwelijke wijze vermoordt Gruwelijk watersport nieuws: Een 64 jarige Britse watersporter is voor de kust van Thailand op beestachtige wijze vermoordt. Enkele jonge piraten (16 jaar) wilden midden in de nacht zijn reddingsboot van het jacht stelen.
Malcolm Robertson, eigenaar van het 15 meter lange jacht werd midden in de nacht overvallen door de piraten die hem met een hamer op het hoofd sloegen. Uiteindelijk nadat de keel van de man was doorgesneden en werd hij overboord gegooid.
Zijn vrouw die toevallig in een andere cabine lag te slapen heeft de laffe overval overleefd.
Zij deed verslag: "Het gebeurde rond 1 uur 's nachts. Malcolm sliep vooraan in een cabine en ik achterin in een grotere cabine. Ik hoorde iemand aan bord klimmen en riep mijn man. Die schreeuwde me toe dat ik de boot moest verlaten. Plots stonden er drie tieners van rond de 16 jaar in mijn kajuit. Toen ik naar buiten kwam, zag ik al het bloed. Ze hadden hem overboord gegooid nadat ze hem met een hamer hadden geslagen."
De piraten zijn inmiddels door de kustwacht ingerekend.
Overvallers waren kinderen "Ik dacht dat ik ging sterven. Ik kan maar niet begrijpen waarom ze hem afgeslacht hebben en mij in leven lieten. Ik zat twaalf uur vastgebonden en daardoor heb ik wel gezwollen armen en benen, maar voor de rest ben ik oké. Toen ze net vertrokken waren, kon ik mezelf bevrijden. Ik heb hen dan kunnen afschudden en gelukkig kon de kustwacht hen inrekenen. Ik kan echter de dood van Malcolm onmogeljik aanvaarden en onze kinderen zijn ook helemaal overstuur."
Zeeziekte is een apart fenomeen binnen de watersport. De ene persoon hangt de hele tocht over de reling terwijl een ander niks mankeert. Wat is eigenlijk zeeziekte? Het antwoord op deze vraag kunt u hier lezen.
Oorzaken Bij mensen die zeeziek worden kloppen de bewegingen van het evenwichtsorgaan vaak niet met wat de ogen zien en worden ze misselijk. Het evenwichtsorgaan zit in het oor. Zo helpen je ogen je van de wal in de sloot. Zo ontstaat zeeziekte, omdat je evenwichtsorganen registreren dat het schip op en neer deint. Volgens je ogen echter, die jouw positie proberen te bepalen aan de hand van het (meedeinende) schip, beweegt er relatief gezien niets! En daar sta je dan: je evenwichtsorgaan vertelt je hersenen dat je beweegt, maar je ogen ontkennen dat. Je hersenen snappen er niks meer van en raken in de war.
Scheepsbewegingen We onderscheiden 3 scheepsbewegingen: Stampen. Hierbij duikt de boeg van het schip telkens in de golven om onmiddellijk weer omhoog te komen. Rollen. Hierbij beweegt het schip zich om zijn horizontale lengte as. Het zal telkens van links naar rechts en terug bewegen. Gieren. Hierbij beweegt het schip zich om zijn verticale lengte as. Het draait als het ware om zijn middelpunt. Wanneer nu een schip alleen een beetje stampt zal zeeziekte minder snel op de loer liggen dan wanneer er een combinatie van 2 of 3 bewegingen optreden (voordewindse koersen).
Symptomen Zeeziekte wordt gekenmerkt door de volgende verschijnselen: duizeligheid, misselijkheid, braken, bleke gelaatskleur en zweten. Beklemming tot angst, hoofdpijn, geeuwen en slaperigheid. Zuchten en hyperventilatie en vaak verlies van interesse in de omgeving. Het zich rillerig voelen en zelfs een verandering in bloeddruk. De slaperigheid, de afnemende werklust en de futloosheid maken de inzetbaarheid van het bemanningslid beperkt. Door plat te gaan liggen en de ogen te sluiten probeert de patiënt het conflict tussen de ogen, evenwichtorgaan en de hersenen uit te schakelen.
Adviezen om zeeziekte te bestrijden zonder gebruik van medicijnen. Drink geen koffie, koolzuurhoudende drank. Eet geen zuur fruit of ander zware kost. Drink 12 uur van tevoren geen alcohol en koffie. Zorg dat je uitgerust bent, stress is killing. Kleed je warm en zorg dat je droog blijft. Blijf geïnteresseerd in je omgeving en ga wat doen. Het sturen van het schip kan zeeziekte voorkomen. Gebruik normale maaltijden en blijf lichtverteerbaar dingen eten (biscuits). Frisse lucht en zicht op de horizon zijn goede remedies, blijf dus niet binnen. Neem deze maatregelen niet te laat.
Medicatie Cinnarezine: het goedkoopste zeeziektepilletje, zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar. Je slikt dan niet de kalmeringsmiddelen die in reispillen zitten. Primatour reispilletjes. Scopoderm pleister die je achter het oor kunt plakken. Verder zijn er ook nog Relief Band, acupressuurbandjes en magneetpleisters: mechanische middelen die een enkele keer bij een enkele persoon verlichting kunnen geven. Huismiddeltjes kunnen soms werken. Dit ligt sterk aan de persoon die ze gebruikt. Als het voor u werkt moet u het blijven gebruiken. Overleg wel altijd eerst met uw huisarts. Veel middelen hebben bijwerking.
Tot slot Bijna iedereen kan zeeziek worden. Maar bijna iedereen komt er ook overheen. Na verloop van tijd raakt men ingeslingerd. Zeeziekte is met de bovenstaande maatregelen goed te bestrijden. Is echter het bemanningslid een patiënt geworden en is door alle omstandigheden hij of zij niet meer in de kuip te handhaven, maak dan een kooi vrij diep onder in het schip zo dicht mogelijk bij de mast. Maak het comfortabel en zorg voor een putsemmer. Rust, slaap en warmte zijn nu de beste remedie. Blijf als schipper de zaak wel volgen. Een ziektekostenverzekering voor zeeziekte bestaat niet: zeeziekte bestaat niet het is een evenwichtstoornis Moet u voor zeeziekte een dag op het werk missen dan kost het u een vakantiedag.
Twee maal alarm voor het zelfde voorval Scheveningen, 28 maart 2009
Vrijdagmiddag 27 maart werd er tot twee keer toe vlak achter elkaar alarm gegeven voor de Scheveningse KNRM bemanning. De meldingen betroffen een kite surfer in moeilijkheden op ongeveer 500 meter uit de kust bij de wandelpier en een persoon te ver in zee ook bij de wandelpier. Bij navraag bij het Kustwachtcentrum bleek dat het om dezelfde melding te gaan. De reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Beluga voeren uit en ook het kusthulpverleningsvoertuig verliet het boothuis. Zoekslagen ter hoogte van de wandelpier leverden echter geen resultaat op. Een politiehelikopter die boven Scheveningen vloog werd verzocht om mee te helpen zoeken Vanuit de lucht lokaliseerde de helikopterbemanning een kitezeil op anderhalve mijl ten noorden van Scheveningen. De Kitty Roosmale nam het kitezeil aan boord. Onder tussen had de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig navraag gedaan op het strand bij de surfclub. Daar kwam men de eigenaar van de kite tegen. De surfer was met zijn plank naar het strand gezwommen en maakte het verder goed. De surfer ging mee met de truck naar het KNRM ponton in de eerste haven en kon even later na de binnenkomst van de beide reddingboten zijn materiaal weer in ontvangst nemen. Als dank is hij donateur van de KNRM geworden.
Watersporter vindt Jetski terug via GPS track&trace
Watersport
Watersporter vindt Jetski terug via GPS track&trace
Bron: Politie.nl
De jetski en trailer die vrijdagavond 20 maart werden gestolen vanaf een terrein aan de Rijksstraatweg zijn door de politie zaterdagavond weer aangetroffen. De jetski en trailer waren beiden voorzien van een GPS systeem wat de locaties kan achterhalen waar het vaartuig stond.
Zaterdagmiddag 21 maart werd de jetski als eerste aangetroffen op het woonwagenkamp aan de Wieldrechtse Zeedijk. Daar werd de trailer niet aangetroffen. Zaterdagavond laat werd de trailer aangetroffen in een loods aan de Rijksstraatweg. De eigenaar van de loods, een 38-jarige inwoner van Dordrecht, werd aangehouden op verdenking van diefstal en verduistering.
De diefstal werd vrijdagavond 20 maart opgemerkt door de dochter van de eigenaar van het stallingterrein aan de Rijksstraatweg waar de jetski en de trailers stonden.
Hybride varen op rode diesel is voortaan toegestaan. Watersporters met een hybride pleziervaartuig - een boot die op elektra én op een brandstof wordt aangedreven - kunnen profiteren van de goedkope rode dieselolie. Dit maakt HISWA Vereniging vandaag bekend naar aanleiding van intensieve besprekingen met de Belastingdienst en de douane.
Voor de aandrijving van pleziervaartuigen is de hoogbelaste, witte dieselolie verplicht. De verkoop en het gebruik van laagbelaste rode dieselolie voor voortstuwing van pleziervaartuigen is verboden. Voor hybride varen, dat sterk in opmars is, wordt nu echter een uitzondering gemaakt. Rode dieselolie mag niet worden verbruikt door de hoofdmotor, maar wel voor verwarming en het opwekken van elektriciteit. Het maakt niet uit waar deze opgewekte elektriciteit voor wordt gebruikt. Als dat voor een elektromotor is die de schroefas aandrijft, is dat toegestaan.
Jeroen van den Heuvel, manager milieu bij HISWA Vereniging: Wij zijn blij met deze ontwikkeling. Diesel-elektrisch varen wint aan belangstelling, Het is niet alleen milieuvriendelijk, het heeft ook voordelen voor het ontwerp van het vaartuig. De technologie ontwikkelt zich in rap tempo. Deze zomer starten we een project om het rendement van diesel-elektrisch varen nog verder te verbeteren.
Sinds 1 januari van dit jaar is het in Nederland verboden om vanaf pleziervaartuigen via een onderwaterlijntoilet menselijke afvalstoffen te lozen in het oppervlaktewater. Met een miniduikboot kan het Korps Landelijke Politie Diensten onder water in de gaten houden of watersporters zich wel aan deze nieuwe bepaling houden.
Deugnieten met hoge nood lopen dus risico om op heterdaad betrapt te worden. De nieuwe aanwinst van de Nederalndse politiediensten, gespoten in frisse KLPD-kleuren en voorzien van het politie-embleem, zal worden getoond op de Hiswa die dit jaar van 3 tot en met 8 maart wordt gehouden. Eerder al maakte het KLPD er furore mee op de watersporttentoonstelling Boot in het Duitse Düsseldorf.
Het eind december vorig jaar ter ziele gegaan EtapYachting is overgenomen door de Belgische groep MIC uit Lokeren. Merknaam, productiemallen en alle voorraad tot het laatste schroefje komen in handen van dit industriële bedrijf. MIC Industries is gespecialiseerd in de productie en assemblage van generatoren, compressoren en andere krachtige industriële machinerie en heeft de nodige expertise in huis om de productie weer op te starten.
Op zondag 12 april ligt de Veerhaven te Rotterdam vol met klassieke zeezeilschepen. In totaal gaat het om 20 loggers, brikken, barkentijnen en andere traditioneel getuigde zeilschepen. Tussen 11u00 en 17u00 leggen zij hun loopplank klaar om u op het schip te verwelkomen. Ook op de wal zijn allerlei leuke activiteiten voor jong & oud: er is een markt, verschillende eet- en drinkgelegenheden en live muziek.
Ahmed Aboutaleb, de nieuwe burgemeester van Rotterdam, zal op maandag 13 april de 21e Race of the Classics starten. De show-start vindt zoals gebruikelijk plaats op de Maas, vóór de Erasmus-brug en geeft een prachtig zicht op eenentwintig klassieke zeilschepen. De ROTC start dit jaar tijdens Pasen. Op 1e Paasdag, zondag, is er een Open Dag in de Veerhaven. Op 2e Paasdag, maandag,is de showstart tussen 12u00 en 13u00.
13 t/m 19 april - De 21ste Race of the Classics 2009
Studententeams uit heel Nederland steken met klassieke schepen de Noordzee over tijdens de 21e Race of the Classics. De authentieke vloot van twee- en driemasters zal vanuit Rotterdam vertrekken op maandag 13 april, de terugkomst in Amsterdam staat gepland op zondag 19 april. In een week tijd worden, zolang het weer het toelaat, België en Engeland aangedaan. Deelname is mogelijk voor HBO- en WO-studenten verenigd in een team tussen de 12 en 36 personen
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar