Inhoud blog
  • VILLA TE KOOP OP TOPLOCATIE HEIDE WAASMUNSTER
  • Foto's genomen te Heusden Noord-Brabant
  • Volgende trip naar Weesp
  • Van Spakenburg varen we naar Almere met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
  • Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





      



    3 D  Afbeelding  :  Atlantic 50

    Technische Details
      Lengte over alles: 14.99 m
    Lengte waterlijn: 12.20 m
    Breedte: 4.50 m
    Diepgang: 1,22 m
    Gewicht, ca.: 18 ton
    Doorvaart hoogte: 3.48 m
    Inhoud brandstoftanks: 2400 l
    Inhoud watertanks: 675 l
    Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    Standaard motoren:
    Vovo Penta D6 
     2 x 435 pk (2 x 320kW)
     Andere motoren op aanvraag

    Ontwerper:
    John A. Bennett & Associate




    Wanneer u een Atlantic 50 in al haar
    pracht op het water ziet ,
    het gemakkelijk is om te
    vergeten enkel hoeveel organisatie ,
    ervaring en techniek
    in haar bouw zijn gegaan .





    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Embleem
    Atlantic Moteryachts BV

    Suderséleane 15 
    8711 GX Workum
    Nederland

                    







    Embleem van .
    Vlaamse vereniging voor
    watersport.


    VVW . Telt 120 Clubs
    en meer dan 13000 Leden .






    Embleem van de
    Koninklijke Nederlandse
    Motorboot club

     

    De KNMC is een landelijke club
    van actieve en enthousiaste
    motorbootvaarders.
    Van mensen die van het water
     en het varen houden.






    De No Limit IV
    heeft 2 vierblads schroeven
    1 links en 1 rechts draaiend


    Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





    Windroos

    Een windroos of windkruis is een
    Kruis dat de windrichting , Noord ,
    Oost , Zuid , en West  aanduidt.

    Een windroos kan teruggevonden
    worden op een Kompas of onder
     een Windhaan .
     




    De Atlantic 38 een luxe motorjacht

    Technische omschrijving
    Lengte over alles: 11.51 m
    Lengtre waterlijn: 9.90 m
    Breedte: 4.05 m
    Diepgang: 1.10 m
    Gewicht ca.. 11 ton
    Doorvaarthoogte: 3.40 m
    Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
    Inhoud watertank: ca. 450 l
    Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l
    Standaard motorisering:
    78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43

    Optioneel:

    117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160
    132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180
    Designer: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum





    De enige Atlantic die wordt gebouwd als
    verdringer is de   ATLANTIC 38.







    Nieuw in de Atlantic range,
    De Atlantic 40.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 12.10 m
  • Lengte waterlijn: 10.00 m
  • Breedte: 4.05 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
  • Inhoud watertank: ca. 450 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
     1x ca. 100 l & 1x ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2x 191 kW (260 pk)
    Volvo Penta D4 260
    andere motoren op aanvraag
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • De gezellige dinette bied veel privacy.
    De ovale salonramen geven veel lichtinval
     en een prachtig uitzicht naar buiten.




    Het interieur is ruim genoeg
    om lange reizen te maken
    zowel op zee als op binnenwater. 

    Door het hele schip is
    veel kastruimte te vinden.








    De Atlantic 42 is een motorjacht bij uitstek.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 13.10 m 
  • Lengte waterlijn: 10.41 m 
  • Breedte: 4.25 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.45 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 1340 l
  • Inhoud watertank: ca. 550 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
    ca. 100 & ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2 x 272 kW (370 pk)
    Volvo Penta D6 370
    andere motoren op aanvraag
  • Maximale snelheid
    afhankelijk van belading ca. 25 knts
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates


    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • Het interieur van de Atlantic 42
    is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.




    De ruime achterhut is gezellig en indien
    gewenst van alle gemakken zoals
    bijvoorbeeld tv voorzien.
    Uiteraard beschikt de achterhut over een
     douche- en toiletruimte.
    De voorhut is voorzien van een frans bed.
    Net als de achterhut is ook hier gedacht
     aan een gecombineerde
    douche en toiletruimte.
    Er is zelfs de mogelijkheid om v
    oor een derde hut te kiezen.
    De dinette komt dan te vervallen







    Atlantic 460

    De opvolger van de succesvolle Atlantic 444,
    de Atlantic 460!
    De Atlantic 460 heeft vaak bewezen
    dat ze zeer zeewaardig is.
    Op open zee valt de
    stabiliteit en koersvastheid op.
    Niet alleen op open water,
    maar zeker ook op binnenwater
    is de Atlantic 460
    een heerlijk jacht om mee te varen.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 14.30 m
  • Lengte waterlijn: 11.20 m
  • Breedte: 4.50 m
  • Diepgang: 1.25 m
  • Doorvaarthoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 16 ton
  • Snelheid: 25 tot 28 kts
  • Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
  • Inhoud watertank: ca. 675 l
  • Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
  • Standaard motoren:
    2 x 320 kW (2 x 435 hp)
  • Volvo Penta D6 435
    andere motoren op aanvraag
  • CE categorie A

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum




  • Voor wie in het dagelijkse leven alleen
    genoegen neemt met het allerbeste mag dit
    ook verwachten aan boord van zijn jacht.
    Deze stelling is volledig toepasbaar
    op het concept van de Atlantic 460.





    Met een lengte van minder dan
    15 meter hoeft u geen geristraties aan
    te vragen voor het bevaren
    van sommige vaarwegen.

    Nieuwe optie voor 2007:
    Volledig electrisch cabriosysteem
    en radarbeugel



    ATLANTIC  56

    Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck.
    In opdracht van Atlantic Motoryachts
    ontwikkelt Vripack Naval Architects
    uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56.
    In een markt waar veel aanbod is,
    maar ook veel van hetzelfde,
    komt Atlantic Motoryachts
    met een revolutionair ontwerp:




    Voordek met groot zonnedek,
    waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.

    • lengte over alles 17.00 meter
    • lengte waterlijn 13.40 meter
    • maximale breedte 4.86 meter
    • diepte 0,98 meter
    • CE categorie B (kustvaart)




    Inrichting salon / achterdek:
    Centraal in het schip de besturing,
    heeft de regie over het schip vanuit een luxe
    stuurstoel;
    Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit
    met aan stuurboord twee luxe clubs.
    Ruim achterdek met riante kuipbank waarin
    de salontafel opgeborgen kan worden.




    Inrichting onderdeks:

    Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met
     eigen gescheiden douche en toiletruimte.
    Voor in het schip bevindt zich een
    gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed.
    In het voorschip
    bevindt zich een tweede natte cel,
    voorzien van douche, toilet en wasmachine.




    Tender Garage
    met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;


    Uitgerust met twee nieuwe innovatieve
    6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren,
    435 pk per motor. Volvo Penta IPS –
    Inboard Performance System is
    een inboard innovatie.



    ATLANTIC 56HT

    Gebouwd volgens onze hoge standaard.




    Technische Details
    • Lengte over alles: 18.50 m
    • Breedte: 4.85 m
    • Diepgang: 1,30 m
    • Gewicht, ca.: 23 ton
    • Doorvaart hoogte: 3.48 m
    • Inhoud brandstoftanks: 2564 l
    • Inhoud watertanks: 790 l
    • Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    • Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
    • Andere motoren op aanvraag
      Ontwerper: John A. Bennett & Associate

      Atlantic Motoryachts bv
      Suderséleane 15
      8711 GX Workum




    Stijl en details

    Naast de layout van het interieur verteld de
    styling veel over de
     persoonlijke smaak van de eigenaar.
    Het is echter ook mogelijk om gebruik
    te maken van zeer moderne vormen,
    materialen en stoffen.




    Een Schip Op Maat

    DE ATLANTIC MOTORJACHTEN








    De meest bekende
    Piraten Vlag
    Jolly  Roger




    Piraten Vlag
    Edward  England




    Piraten Vlag
    Edward Teach Zwartbaard




    Piraten  Vlag
    Emanuel  Wynne




    Piraten  Vlag
    Henry  Every




    Piraten  Vlag
    Jack  Rackham




    Piraten  Vlag
    Stede  Bonnet




    Piraten  Vlag
    Thomas  Tew





    Piraten Vlag
    Christopher Condent

    No Limit IV
    Informative Site Voor De Watersporter
    28-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeeziekte
    WatersportAlmanak.nl

    Zeeziekte

    Zeeziekte is een apart fenomeen binnen de watersport.
    De ene persoon hangt de hele tocht over de reling terwijl een ander niks mankeert. Wat is eigenlijk zeeziekte?
    Het antwoord op deze vraag kunt u hier lezen.

    Oorzaken
    Bij mensen die zeeziek worden kloppen de bewegingen van het evenwichtsorgaan vaak niet met wat de ogen zien en worden ze misselijk.
    Het evenwichtsorgaan zit in het oor.
    Zo helpen je ogen je van de wal in de sloot.
    Zo ontstaat zeeziekte, omdat je evenwichtsorganen registreren dat het schip op en neer deint.
    Volgens je ogen echter, die jouw positie proberen te bepalen aan de hand van het (meedeinende) schip, beweegt er relatief gezien niets!
    En daar sta je dan: je evenwichtsorgaan vertelt je hersenen dat je beweegt, maar je ogen ontkennen dat. Je hersenen “snappen” er niks meer van en raken “in de war”.

    Scheepsbewegingen
    We onderscheiden 3 scheepsbewegingen:
    Stampen.
    Hierbij duikt de boeg van het schip telkens in de golven om onmiddellijk weer omhoog te komen.
    Rollen.
    Hierbij beweegt het schip zich om zijn horizontale lengte as.
    Het zal telkens van links naar rechts en terug bewegen.
    Gieren.
    Hierbij beweegt het schip zich om zijn verticale lengte as.
    Het draait als het ware om zijn middelpunt.
    Wanneer nu een schip alleen een beetje stampt zal zeeziekte minder snel op de loer liggen dan wanneer er een combinatie van 2 of 3 bewegingen optreden (voordewindse koersen).

    Symptomen
    Zeeziekte wordt gekenmerkt door de volgende verschijnselen:
    duizeligheid, misselijkheid, braken, bleke gelaatskleur en zweten.
    Beklemming tot angst, hoofdpijn, geeuwen en slaperigheid.
    Zuchten en hyperventilatie en vaak verlies van interesse in de omgeving.
    Het zich rillerig voelen en zelfs een verandering in bloeddruk.
    De slaperigheid, de afnemende werklust en de futloosheid maken de inzetbaarheid van het bemanningslid beperkt.
    Door plat te gaan liggen en de ogen te sluiten probeert de patiënt het conflict tussen de ogen, evenwichtorgaan en de hersenen uit te schakelen.

    Adviezen om zeeziekte te bestrijden zonder gebruik van medicijnen.
    Drink geen koffie, koolzuurhoudende drank.
    Eet geen zuur fruit of ander zware kost.
    Drink 12 uur van tevoren geen alcohol en koffie.
    Zorg dat je uitgerust bent, stress is killing.
    Kleed je warm en zorg dat je droog blijft.
    Blijf geïnteresseerd in je omgeving en ga wat doen.
    Het sturen van het schip kan zeeziekte voorkomen.
    Gebruik normale maaltijden en blijf lichtverteerbaar dingen eten (biscuits).
    Frisse lucht en zicht op de horizon zijn goede remedies, blijf dus niet binnen.
    Neem deze maatregelen niet te laat.

    Medicatie
    Cinnarezine: het goedkoopste zeeziektepilletje, zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar.
    Je slikt dan niet de kalmeringsmiddelen die in reispillen zitten.
    Primatour reispilletjes.
    Scopoderm pleister die je achter het oor kunt plakken.
    Verder zijn er ook nog Relief Band, acupressuurbandjes en magneetpleisters: mechanische middelen die een enkele keer bij een enkele persoon verlichting kunnen geven.
    Huismiddeltjes kunnen soms werken.
    Dit ligt sterk aan de persoon die ze gebruikt.
    Als het voor u werkt moet u het blijven gebruiken.
    Overleg wel altijd eerst met uw huisarts.
    Veel middelen hebben bijwerking.

    Tot slot
    Bijna iedereen kan zeeziek worden.
    Maar bijna iedereen komt er ook overheen.
    Na verloop van tijd raakt men “ingeslingerd”.
    Zeeziekte is met de bovenstaande maatregelen goed te bestrijden.
    Is echter het bemanningslid een patiënt geworden en is door alle omstandigheden hij of zij niet meer in de kuip te handhaven, maak dan een kooi vrij diep onder in het schip zo dicht mogelijk bij de mast.
    Maak het comfortabel en zorg voor een putsemmer.
    Rust, slaap en warmte zijn nu de beste remedie.
    Blijf als schipper de zaak wel volgen.
    Een ziektekostenverzekering voor zeeziekte bestaat niet:
    “zeeziekte bestaat niet het is een evenwichtstoornis”
    Moet u voor zeeziekte een dag op het werk missen dan kost het u een vakantiedag.

    28-03-2009 om 14:41 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee maal alarm voor het zelfde voorval

    Bron : KNRM.nl

    Twee maal alarm voor het zelfde voorval
    Scheveningen, 28 maart 2009

    Vrijdagmiddag 27 maart werd er tot twee keer toe vlak achter elkaar alarm gegeven voor de Scheveningse KNRM bemanning.
    De meldingen betroffen een kite surfer in moeilijkheden op ongeveer 500 meter uit de kust bij de wandelpier en een persoon te ver in zee ook bij de wandelpier.
    Bij navraag bij het Kustwachtcentrum bleek dat het om dezelfde melding te gaan.
    De reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Beluga voeren uit en ook het kusthulpverleningsvoertuig verliet het boothuis.
    Zoekslagen ter hoogte van de wandelpier leverden echter geen resultaat op.
    Een politiehelikopter die boven Scheveningen vloog werd verzocht om mee te helpen zoeken Vanuit de lucht lokaliseerde de helikopterbemanning een kitezeil op anderhalve mijl ten noorden van Scheveningen.
    De Kitty Roosmale nam het kitezeil aan boord.
    Onder tussen had de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig navraag gedaan op het strand bij de surfclub. Daar kwam men de eigenaar van de kite tegen.
    De surfer was met zijn plank naar het strand gezwommen en maakte het verder goed.
    De surfer ging mee met de truck naar het KNRM ponton in de eerste haven en kon even later na de binnenkomst van de beide reddingboten zijn materiaal weer in ontvangst nemen. Als dank is hij donateur van de KNRM geworden.

     





    28-03-2009 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Watersporter vindt Jetski terug via GPS track&trace
    Watersport

    Watersporter vindt Jetski terug via GPS track&trace

    Bron: Politie.nl

    De jetski en trailer die vrijdagavond 20 maart werden gestolen vanaf een terrein aan de Rijksstraatweg zijn door de politie zaterdagavond weer aangetroffen.
    De jetski en trailer waren beiden voorzien van een GPS systeem wat de locaties kan achterhalen waar het vaartuig stond.

    Zaterdagmiddag 21 maart werd de jetski als eerste aangetroffen op het woonwagenkamp aan de Wieldrechtse Zeedijk.
    Daar werd de trailer niet aangetroffen.
    Zaterdagavond laat werd de trailer aangetroffen in een loods aan de Rijksstraatweg. De eigenaar van de loods, een 38-jarige inwoner van Dordrecht,
    werd aangehouden op verdenking van diefstal en verduistering.

    De diefstal werd vrijdagavond 20 maart opgemerkt door de dochter van de eigenaar van het stallingterrein aan de Rijksstraatweg waar de jetski en de trailers stonden.

    26-03-2009 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rode diesel toegestaan voor hybride boten
    Watersport : Navingo.nl

    Rode diesel toegestaan voor hybride boten

    Hybride varen op rode diesel is voortaan toegestaan.
    Watersporters met een hybride pleziervaartuig - een boot die op elektra én op een brandstof wordt aangedreven - kunnen profiteren van de goedkope rode dieselolie. Dit maakt HISWA Vereniging vandaag bekend naar aanleiding van intensieve besprekingen met de Belastingdienst en de douane.

    Voor de aandrijving van pleziervaartuigen is de hoogbelaste, witte dieselolie verplicht. De verkoop en het gebruik van laagbelaste rode dieselolie voor voortstuwing van pleziervaartuigen is verboden.
    Voor hybride varen, dat sterk in opmars is, wordt nu echter een uitzondering gemaakt.
    Rode dieselolie mag niet worden verbruikt door de hoofdmotor,
    maar wel voor verwarming en het opwekken van elektriciteit.
    Het maakt niet uit waar deze opgewekte elektriciteit voor wordt gebruikt.
    Als dat voor een elektromotor is die de schroefas aandrijft, is dat toegestaan.

    Jeroen van den Heuvel, manager milieu bij HISWA Vereniging:
    “Wij zijn blij met deze ontwikkeling.
    Diesel-elektrisch varen wint aan belangstelling,
    Het is niet alleen milieuvriendelijk, het heeft ook voordelen voor het ontwerp van het vaartuig.
    De technologie ontwikkelt zich in rap tempo.
    Deze zomer starten we een project om het rendement van diesel-elektrisch varen nog verder te verbeteren.”

    26-03-2009 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandse politie duikt naar drollen

    Nederlandse politie duikt naar drollen


    Politie duikboot


    Sinds 1 januari van dit jaar is het in Nederland verboden om vanaf pleziervaartuigen via een onderwaterlijntoilet menselijke afvalstoffen te lozen in het oppervlaktewater.
    Met een miniduikboot kan het Korps Landelijke Politie Diensten onder water in de gaten houden of watersporters zich wel aan deze nieuwe bepaling houden.

    Deugnieten met hoge nood lopen dus risico om op heterdaad betrapt te worden.
    De nieuwe aanwinst van de Nederalndse politiediensten, gespoten in frisse KLPD-kleuren en voorzien van het politie-embleem, zal worden getoond op de Hiswa die dit jaar van 3 tot en met 8 maart wordt gehouden.
    Eerder al maakte het KLPD er furore mee op de watersporttentoonstelling Boot in het Duitse Düsseldorf.

    Bron : WaterTrends.be

    25-03-2009 om 20:47 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Etap Yachting opnieuw in de startblokken

    Etap Yachting opnieuw in de startblokken


    Etap 37s

    Het eind december vorig jaar ter ziele gegaan EtapYachting is overgenomen door de Belgische groep MIC uit Lokeren.
    Merknaam, productiemallen en alle voorraad ‘tot het laatste schroefje’ komen in handen van dit industriële bedrijf.
    MIC Industries is gespecialiseerd in de productie en assemblage van generatoren, compressoren en andere krachtige industriële machinerie en heeft de nodige expertise in huis om de productie weer op te starten.

    Bron WaterTrends.be

    25-03-2009 om 20:33 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Open Dag op 12 April!

    Open Dag op 12 April "Veerhaven Rotterdam"

    Op zondag 12 april ligt de Veerhaven te Rotterdam vol met klassieke zeezeilschepen.
    In totaal gaat het om 20 loggers, brikken, barkentijnen en andere traditioneel getuigde zeilschepen.
    Tussen 11u00 en 17u00 leggen zij hun loopplank klaar om u op het schip te verwelkomen.
    Ook op de wal zijn allerlei leuke activiteiten voor jong & oud:
    er is een markt, verschillende eet- en drinkgelegenheden en live muziek.

    Ahmed Aboutaleb, de nieuwe burgemeester van Rotterdam,
    zal op maandag 13 april de 21e Race of the Classics starten.
    De show-start vindt zoals gebruikelijk plaats op de Maas,
    vóór de Erasmus-brug en geeft een prachtig zicht op eenentwintig klassieke zeilschepen.
    De ROTC start dit jaar tijdens Pasen.
    Op 1e Paasdag, zondag, is er een Open Dag in de Veerhaven.
    Op 2e Paasdag, maandag,is de showstart tussen 12u00 en 13u00.

    13 t/m 19 april - De 21ste Race of the Classics 2009

    Studententeams uit heel Nederland steken met klassieke schepen de Noordzee over tijdens de 21e Race of the Classics.
    De authentieke vloot van twee- en driemasters zal vanuit Rotterdam vertrekken op maandag 13 april, de terugkomst in Amsterdam staat gepland op zondag 19 april.
    In een week tijd worden, zolang het weer het toelaat, België en Engeland aangedaan.
    Deelname is mogelijk voor HBO- en WO-studenten verenigd in een team tussen de 12 en 36 personen


    Bisschop van ArkelStart ROTC Rotterdam




    Veerhaven Rotterdam


    Veerhaven Rotterdam


    Veerhaven Rotterdam


    Erasmus-brug Rotterdam

     Foto's : Van Joke , Veerhaven en Erasmus-brug

    http://blog.seniorennet.be/image/
    http://blog.seniorennet.be/fotovanjoke/

    http://blog.seniorennet.be/pouwerpointvanjoke/

    http://blog.seniorennet.nl/photogalery/

    25-03-2009 om 20:17 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meet the world in DelfSail

    Meet the world in DelfSail

    Op zaterdag 22 augustus 2009 zal de vloot vanaf de Eemshaven Delfzijl binnenvaren,
    waarna op woensdag 26 augustus 2009 alle schepen weer zullen vertrekken.

    Dan vindt de vijfde editie van het internationale zeilevenement DelfSail plaats. Tijdens de vijfde editie van het internationale zeilevenement DelfSail worden er honderden schepen verwacht die elk op hun eigen manier uitblinken.
    Tussen de vijfentwintig en dertig windjammers zullen aanmeren in de haven.
    Dat zijn enorme zeilschepen die in de achttiende en negentiende eeuw gebruikt werden voor de handel.
    De lengte ligt tussen de dertig en honderdtwintig meter.
    Op 21 augustus verzamelen de schepen zich in de Eemshaven,
    waar het openingsspektakel wordt gehouden, om de volgende dag in optocht Delfzijl binnen te varen.
    Wie een mooi uitzicht op deze tocht wil hebben kan bijvoorbeeld naar de pier van Oterdum gaan.
    Dat ligt naast de Valgenweg tussen Delfzijl en Termunterzijl.
    Het thema van DelfSail is ‘De Hanzen’.
    Er wordt geprobeerd een complete Hanzevloot te realiseren.
    De Kamper Kogge uit Kampen, een replica uit de Hanzetijd, zal in ieder geval aanwezig zijn.

    Het schip Bounty uit de filmklassieker
    Mutiny On The Bounty komt naar Delfsail.


    Het schip werd in 1960 gebouwd als replica van de oorspronkelijke
    Bounty uit 1787, waar een legendarische muiterij aan boord plaatsvond.
    Deze opstand werd in de jaren zestig verfilmd met Marlon Brando in de hoofdrol. Het 60 meter lange Amerikaanse schip is ook bekend van
    Pirates Of The Caribbean II en de film Oceans.

    Het is de eerste keer dat de Bounty in Europa voor anker gaat.








    24-03-2009 om 20:55 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bogrip aanleghulp voor watersport
    Nieuw Bogrip

    Bogrip aanleghulp voor watersport

    Bron: WatersportAlmanak.nl

    BoGrip: Geen bolder meer missen
    Het is de gruwel van de watersport: aan willen leggen, even een landvast werpen en die valt dan in het water.
    Iedereen staat mee te kijken als er een nieuw schip in de haven wil aanleggen en de lachers verzamelen zich snel; als voor de derde keer de lijn in het water valt.
    Gelukkig helpen watersporters elkaar en zal iemand al snel een handje helpen.

    Zeer goed bruikbaar in een sluis
    In de sluis wordt het een ander verhaal.
    Iedereen wil tegelijkertijd aanleggen en de landvast in één keer om de bolder werpen blijkt nog steeds moeilijk te zijn.
    Het gevolg is dat de boot snel verwaait in de sluis en u zult niet de eerste schipper zijn die dwars in een sluis ligt.
    Met de BoGrip kunt u altijd aanleggen.

    Tot maximaal 2,5 meter probleemloos aanleggen
    BoGrip heeft een simpele oplossing bedacht.
    Een telescopische steel die maximaal 2,5 meter overbrugd om een landvast in één keer om de bolder te leggen.
    Opgeborgen neemt de BoGrip weinig plaats in: slechts 85 cm zodat de BoGrip in iedere bakskist past.
    Het gewicht bedraagt nog geen 500 gram.

    De Bogrip is aan het uiteinde voorzien van een ovaal waar u de lijn om kunt leggen en om de bolder haken, vervolgens trekt u de BoGrip terug en u houdt de lijn in de hand. Vast en zeker!

    24-03-2009 om 19:58 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TV één programma MERCATOR ."met historische driemaster , Artemis
    TV één programma MERCATOR

    In Mercator gaan veertien mensen aan boord van een historische driemaster voor een brok onversneden avontuur.
    Met hun schip volgen ze een eeuwenoude route.
    De eindbestemming kennen ze niet, maar het is een plek die omhuld is door een waas van mysterie en waar geschiedenis en legende elkaar raken…

    De driemaster waar de tocht met ondernomen is, was de bark Artemis

    Van de De Tallship Company, uit Nederland .

    Driemastbark – ARTEMIS  tot 120 Persons dagcharter – 14 cabines

    • Lengte ü. a.: 59,50 m
    • Breedte 7,01 m
    • zeiloppervlak: 1050 m2
    • Motor: Caterpillar 550 PS
    • Boegschroef
    • 2 x 40 kVA-Generatoren
    • Certificaat 9930Z
    • 7 Driepersoonshutten met douche en toilet
      (met elk 1 dubbelbed)
    • 7 Tweepersoonshutten met douche en toilet
      (2 single bedden)
    • 7 extra toilet

    Geschiedenis ARTEMIS

    Vanaf 1926 maakte deze voormalige Noorse walvisvaarder jacht op walvissen. Na een totale metamorfose van 2 jaar hebben de gebroeders Bruinsma een nieuwe dimensie aan haar rijke leven toegevoegd en gaat ze nu door het leven als imposante driemastbark.

    Het schip is uitgerust met een prachtige salon, een buffet salon, en uitstekende slaapaccommodatie voor 28-35 personen.
    De twee- en driepersoonshutten zijn met douche en toilet.
    De Artemis is speciaal gebouwd als hospitality schip tijdens grote evenementen, zoals de diverse Sails.
    Een indrukwekkende accommodatie geeft veel meer impact aan een zakelijke bijeenkomst.
    De kok behoort tot de vaste bemanning, waardoor de culinaire verzorging uitsluitend via het schip wordt aangeboden.

    24-03-2009 om 18:17 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeeuwse '˜cruiseseizoen' van start

    Terneuzen

    Zeeuwse ‘cruiseseizoen’ van start

    Terneuzen - In de Terneuzense haven komt vanavond de eerste van een reeks van dertien riviercruiseschepen aan.
    Het schip blijft een dag liggen aan de Terneuzense kade en vaart morgenavond weer verder.
    Deze Zeeuws-Vlaamse primeur is meteen de aftrap voor het Zeeuwse ‘cruiseseizoen’.

    De passagiers zullen tijdens hun verblijf de omgeving verkennen, waaronder de Terneuzense binnenstad, en een georganiseerde trip naar Gent maken.

    De opvarenden kunnen ook kiezen voor een excursie die de rederij naar Axel heeft uitgezet.
    Het schip bijt het spits af van de reeks van dertien riviercruiseboten die dit voorjaar voor de eerste keer aanleggen in Terneuzen.

    De aanlegplaats is de Beurtvaartkade, vlakbij het Terneuzense centrum.

    Ieder cruiseschip heeft ongeveer 150 passagiers.
    De toeristen zijn veelal van Duitse afkomst.

    De cruises in Zeeland worden georganiseerd door de overkoepelende organisatie stichting Zeeland Cruise Port.
    Deze organisatie probeert het aantal cruisebezoeken aan Zeeland te vergroten.

    De stichting doet dit door in meerdere plaatsen nieuwe riviercruises aan te trekken of een uitbreiding van het aantal te bewerkstelligen.
    Dit geldt onder meer voor Terneuzen, Middelburg en Veere.
    In totaal hebben dit jaar al ruim zestig riviercruises een Zeeuws verblijf in hun programma opgenomen.
    De Vlissingse haven biedt mogelijkheden voor de aanleg van grotere zeecruiseschepen.
    Dat segment is nieuw voor de provincie.
    Dit jaar zal in ieder geval een zeecruiseschip aanleggen in Zeeland.

    De gemeente Terneuzen is blij met de riviercruisetoeristen.
    Het eerste schip wordt feestelijk verwelkomd door de gemeente, de VVV en Coördinatie & Management.
    Burgemeester Jan Lonink stapt dinsdag om 18.00 uur aan boord van het riviercruiseschip en zal de kapitein welkom heten in Terneuzen.
    De passagiers worden daarna getrakteerd op een optreden van een shantykoor. Kapitein Willem Vanderdecken vertelt na dat optreden over de Terneuzense mythe van de Vliegende Hollander.
    Op dinsdagmiddag krijgen de gasten op de Beurtvaartkade streekproducten gepresenteerd.

    Bron : Blikopnieuws.nl

    24-03-2009 om 16:11 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeilschip Mercator verlaat Shipyard I.D.P.

    Bron : Zeilschip-Mercator.be


     


    08 april - D-Day! Zeilschip Mercator verlaat Shipyard I.D.P.

    Het einde van de werken is in zicht!
    De masten zitten terug op hun plaats en de Nederlandse tuigagespecialisten van Mennens Amsterdam B.V. zijn druk bezig met het installeren van het staand want.
    Ondertussen zijn ook de scheepstimmermannen van Shipyard Lowyck n.v.bezig met het vernieuwen van het campagnedek.

    DAB Vloot, de reder van de Overheid,legde de vertrek datum vast
    op 08 april 2009
    (met een 'slecht weer'-reserve datum op 09 april 2009).

    De timing is als volgt:

    • 07.30 uur: bemanning aan boord
    • 08.15 uur: ontmeren kaai IDP
    • 08.45 uur: presenteren Visserssluis
    • 09.30 uur: doorschutten Mercator
    • 09.50 uur: Mercatorverlaat Visserssluis
    • 11.00 uur: positioneren aan de Vistrap
    • 11.30 uur: presenteren Mercatorsluis
    • 12.00 uur: doorschutten Mercator
    • 12.30 uur: Mercator verlaat Mercatorsluis
    • 13.23 uur: hoog water
    • 13.30 uur: doorkomst Kapellebrug
    • 14.00 uur: aanmeren aan kaai ligplaats en plaatsen gangway

    Samen met DAB Vloot hopen wij dat de terugkeer vlot verloopt onder een stralende zon en met veel publieke belangstelling.





     

    23-03-2009 om 19:47 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pieperrace 2009: watersport spektakel bij Volendam

    Bron : WatersportAlmanak.nl

    Pieperrace 2009: watersport spektakel bij Volendam

    Bron: Pieperrace

    Pieperrace 2009: zeilwedstrijd voor platbodems bij Volendam
    Op zaterdag 4 en zondag 5 april staat Volendam in het teken van traditionele hardzeilwedstrijden voor de bruine vloot.
    De Pieperrace is in principe bedoeld voor de zeilende beroepsvaart, maar ook de watersport met eentraditionele platbodem kan meevaren.
    Er wordt gevaren in verschillende klassen platbodems: Tjalken, Skûtsjes, Klippers en Visserijvaartuigen.



    Haven Volendam centrum van het Bruine Vloot spektakel
    De start en finish zullen voor de Volendammer haven plaats vinden.
    Dus ook voor het publiek op de dijk is deze zeilwedstrijd van de "bruine vloot" een aantrekkelijk kijkspel.
    Bovendien zal - net als vorige jaren - in de haven de stand bijgehouden worden op een scorebord en zal een spreekstalmeester de race becommentariëren.

    Volendammer Kwakken
    Deze wedstrijd voor traditionele zeilschepen houdt de herinnering in ere hoe de Volendammer Kwakken (grote botters die alleen in Volendam voorkwamen), gedurende de periode 1943-1945, werden gebruikt om aardappelen (piepers) over te zeilen vanuit Friesland. De piepers waren - onder andere - bestemd voor de Amsterdamse ziekenhuizen.

    Op vrijdag 4 april worden de deelnemers in de haven van Volendam verwacht.
    Er kan dan worden ingeschreven.
    Het deelnemersveld groeit gestaag; in 2007 was de gezamenlijke lengte van de deelnemers circa 1600 meter.
    Op dat moment zal de haven overvol zijn zodat ook hier voor het publiek veel te zien zal zijn.

    22-03-2009 om 20:12 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Platbodems strijden in Spakenburg

    Bron : WatersportAlmanak.nl

    Platbodems strijden in Spakenburg
    Bron: Pieter de Vos

    DARP competitie Spakenburg
    Dit jaar wordt weer een DARP( Dinsdagavondronde- en platbodem competitie) competitie gevaren op het Eemmeer en Nijkerkernauw bij Spakenburg.
    25 authentieke Botters, 15 verschillende soorten platbodems zoals, Aken, Hoogaarzen, Grundels en Schouwen die al meer dan twee eeuwen de Nederlandse wateren bevaren gaan met elkaar de confrontatie aan.
    Twintig wedstrijden worden er gevaren in een tijdsbestek van april tot en met oktober.
    Veertien van deze wedstrijden tellen mee voor een eindklassement.


















    Spakenburg staat bekend om zijn vis, voetbal, koek en grote platbodemvloot, een uniek stukje historie in Nederland.
    Net zo uniek is de DARP competitie, zoveel originele scheepstypes die tegen elkaar varen.
    Zo uniek dat het in de zomermaanden zelfs vele toeristen naar het oude vissersplaatsje trekt.
    De Spakenburgse Botter-vloot is tegenwoordig toegespitst op varen met toeristen dit is vooral belangrijk om de schepen die soms meer dan honderd jaar oud in de vaart te houden, de wedstrijden zijn een welkome onderbreking van dit werk.

    Fanatiek is de clou van de competitie.
    Er wordt gevaren onder de reglementen die in Nederland gelden voor elke zeilwedstrijd.
    Dat is niet minder reden om toch de grenzen van de regels op te zoeken en met de eer te strijken.
    De boten worden zover mogelijk bemand door een fanatieke bemanning en er wordt gestreden op het scherpst van de snede.

    Een handicap systeem wordt gebruikt om de verschillende boten toch tegen elkaar te kunnen laten varen, elk schip is namelijk niet even snel.
    De gezeilde tijd van de boot wordt met de handicap verrekend en gecorrigeerd waarna de uitslag bekend is.

    22-03-2009 om 20:12 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNRM station Cadzand breidt uit!
    Bron : KNRM.nl


    KNRM station Cadzand breidt uit!
    Cadzand 19 maart 2009


    Het reddingsteam van KNRM station Cadzand wordt uitgebreid met vier redders.
    Wie interesse heeft in dit vrijwilligerswerk,tegen een stootje kanen in een groep kan werken, krijgt een opleiding ‘on the job’. Samenwerking is belangrijk!

    Wil jij je specialiseren, dan zijn er voldoende mogelijkheden zoals een opleiding in Schotland op het gebied van vaartuigbeheersing, helikopterredding, zelfredzaamheid, etc.
    Op de marinebasis in Den Helder kunnen cursussen brandbestrijding en noodreparaties van schepen gevolgd worden.
    Een EHBO cursus is ook een optie.

    Inzicht, samenwerking en stressbestendigheid zijn een must!
    Stuur een email voor meer informatie naar
    station@cadzand.knrm.nl

    18-03-2009 om 20:35 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw boek voor watersport over waddeneilanden

    Bron : watersportAlmanak.nl  

    Nieuw boek voor watersport over waddeneilanden

    Nieuw boek verschenen over 43 Waddeneilanden van uitgeverij Kosmos












    De watersport heeft iets met de Waddeneilanden.
    Jaarlijks liggen de jachthavens van Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog vol met plezierjachten.
    Eenmaal op een eiland aangekomen worden watersporters weer toeristen en gaan op zoek naar de leuke dingen op het eiland.
    Wat is er allemaal, en wat moet je beslist gaan zien?
    Voor watersporters en andere toeristen die op een van de Waddeneilanden verblijven heeft uitgeverij Kosmos een nieuw boek uitgebracht: 43 Waddeneilanden, Nederlandse, Duitse en Deense parels in de Noordzee.

    Het boek dat is uitgevoerd met fraaie kleurenfoto’s behandeld ieder Waddeneiland van Razende Bol bij Texel tot het verstilde Langli aan de Deense westkust.

    Lees- en kijkboek en reisgids Waddeneilanden
    Het boek belicht in 160 pagina’s zowel het historische, het natuurlijke als het toeristische aspect van alle Waddeneilanden.
    Met de vele sfeerverhalen en praktische informatie over bereikbaarheid en reisafstanden is het een inspirerend lees- en kijkboek én een handige reisgids ineen. Het boek behandelt geen nautische informatie, maar is een zeer fraaie toeristische gids.


    Foto: Strand Terschelling bij paviljoen, (c) redactie WatersportAlmanak

    Fotografie
    Het boek laat bijna uitbundig zien hoeveel moois er te zien is in het Waddengebied en hoe iedereen – natuurliefhebber of feestbeest – er zijn ideale eiland kan vinden. De prachtige fotografie in het boek geeft een frisse, eigentijdse kijk op de Wadden. Waddeneilanden – 43 Nederlandse, Duitse en Deense parels in de Noordzee is puur en uitnodigend… als de Waddeneilanden zelf!

    Leverbaar vanaf april
    Het boek ligt op dit moment in de drukkerij voor de afwerking.
    Vanaf april is het leverbaar. Intekenen is nu al mogelijk bij de WatersportAlmanak. Het boek kost €19,95. Wie het boek bestelt voor 1 mei betaalt geen verzendkosten.

    18-03-2009 om 20:24 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo Ocean Race: Ericsson 3 als eerste rond Kaap Hoorn

    Bron : Clubracer.be

    Volvo Ocean Race: Ericsson 3 als eerste rond Kaap Hoorn


    In de 5e etappe van de Volvo Ocean Race rondde om 12u22 GMT Magnus Olsson en zijn Noorse team met Ericsson 3 als eerste de legendarische Kaap Hoorn.
    Dit is eveneens een puntenpoort, waardoor zij nog eens het maximum van 4 punten binnenrijven.
    Hun collega’s aan boord Ericsson 4 zijn de volgende die aan de majestueuze rotspunt worden verwacht.
    Op het moment van de passage van de leider lagen zij zowat 36 zeemijlen achter, maar die achterstand is de laatste uren flink aan het slinken.

    Na de passage aan de vorige puntenpoort had het team van Ericsson 3 als enige geopteerd om naar het zuiden te duiken en dat bleek heel lonend.
    De laatste dagen schuift de ganse vloot echter terug in elkaar en is de voorsprong van de leider geslonken tot slechts 18 zeemijlen.
    Met nog 2’264 zeemijlen tot de finish in Rio is met andere woorden nog niets beslist.

    De Kaap bevestigde zijn beruchte reputatie.
    Bij het ronden van de meeste zuidelijke punt van Patagonië stond er een dikke 25 knopen wind en massieve golven.
    Tegen dat Ericsson 4 aan de rotspunt zal verschijnen, verwachten ze heuse stormcondities.
    Na links af te slaan wacht de teams dus nog ruim 2’000 zeemijlen van tactische oorlogsvoering tot in Rio.




    Ericsson 3
    View Image information

    18-03-2009 om 20:02 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanvaring door slaapgebrek
    Bron : PZC.nl

    Aanvaring door slaapgebrek

    VLISSINGEN-OOST -
    De aanvaring die vanochtend in de Sloehaven in Vlissingen-Oost heeft plaatsgevonden, is veroorzaakt door slaapgebrek van de schipper van de Belgische olietanker Frisius.
    De Frisius kwam uit de Van Cittershaven waar het schip diesel had geladen bij de Total-olieraffinaderij, en was op weg naar wachtplaats in de Westhofhaven.

    Bij het uitvaren van de Van Cittershaven richting de Westhofhaven is de schipper van Frisius niet rechtsaf, maar rechtdoor gevaren.
    Hij ramde vervolgens de aan de terminal van Verbrugge afgemeerde binnenvaarder Enterprise.

    Uit onderzoek door de waterpolitie is gebleken dat de schipper van de Frisius even in slaap was gedommeld.
    "Hij was lang bezig geweest aan boord om bij Total te laden",
    vertelde woordvoerder Ed Kraszewski van de waterpolitie.
    "Uit de kou kwam hij de warme stuurhut binnen.
    En daar is hij dus in slaap gedommeld."

    De Enterprise is in het voorschip geraakt en maakte water.
    De schipper van de Enterprise heeft de eigen pompen ingeschakeld om te voorkomen dat zijn schip zou zinken.
    Een kraanmedewerker van Verbrugge heeft ook snel een aantal containers uit het schip gehaald.
    De brandweer van het stadsgewest Vlissingen-Middelburg rukte met groot materieel uit en heeft ook pompen ingezet.
    Tevens was een sleper van bergings- en sleepbedrijf Multraship ter plekke.

    Bij de aanvaring zijn geen gewonden gevallen en ook is er geen olie in het water terecht gekomen.
    Het gat in de Enterprise is inmiddels provisorisch gedicht.
    Ook de Frisius liep schade op.
    Als de waterpolitie het onderzoek heeft afgerond, mag de tanker zijn weg vervolgen, naar Brugge.

    18-03-2009 om 19:49 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag om tolvrije Liefkenshoek
    Bron : PZC.nl

    Vraag om tolvrije Liefkenshoek

    ANTWERPEN - Het afschaffen van de tol voor de Liefkenshoektunnel zou een flinke impuls kunnen vormen voor de economie in het Waasland.

    De maatregel zou voorlopig van tijdelijke aard moeten zijn,
    maar bij succes kunnen worden verlengd.

    Met dat voorstel aan Vlaams minister Patricia Ceyssens van economie wil Oost-Vlaams provincieraadslid Luc Maes, ook schepen van grensgemeente Beveren,
    iets van de huidige, zware druk op het bedrijfsleven wegnemen.
    Opheffing van de tol betekent eerste winst voor de bedrijven, die momenteel de toltunnel zoveel mogelijk mijden uit oogpunt van kostenbesparing.
    Maes leidt dat af uit het dalende gebruik van de tunnel, ook in de spits.

    18-03-2009 om 19:45 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanvaring in Sloehaven Vlissingen-Oost
    Bron : PZC.nl

    Aanvaring in Sloehaven Vlissingen-Oost


    VLISSINGEN-OOST – Het aan de terminal van Verbrugge in Vlissingen-Oost afgemeerde binnenvaartschip Enterprise is vanochtend kort voor vier uur aangevaren door de binnenvaarttanker Frisius.
    Dankzij snel optreden van de schipper van de Enterprise, een kraanmedewerker van Verbrugge, de stadsgewestelijke brandweer en sleep- en bergingsbedrijf Multraship is de Enterprise drijvende gehouden en gestabiliseerd.
    Olielekkages hebben zich niet voorgedaan.

    De Frisius had 2100 ton diesel geladen bij olieraffinaderij Total in Vlissingen-Oost. Op weg vanuit de Van Cittershaven naar een wachtplaats in de Westhofhaven in Vlissingen-Oost is dit schip praktisch rechtdoor gevaren, waarbij de binnenvaarttanker de afgemeerde Enterprise ramde.
    De Frisius had stuurboord uit moeten varen, rechtsaf dus, maar deed dat niet.

    Havenmeester Bert Kars van Zeeland Seaports noemde vanochtend als oorzaak van het incident ‘onoplettendheid’ van de schipper van de Frisius.
    Het vaarwater ter plekke is behoorlijk breed.
    De waterpolitie stelt een onderzoek in naar de exacte oorzaak van de aanvaring.
    In elk geval is duidelijk dat er geen alcohol in het spel is.

    De Enterprise was geladen met containers met ‘broodjes zink’.
    Vrijwel direct na de aanvaring heeft de schipper van de Enterprise de pompen ingeschakeld om zinken te voorkomen.
    Een kraanmedewerker van Verbrugge is ook snel begonnen met het lossen van de lading van het binnenvaartschip waardoor die hoger op het water kwam te liggen.
    De stadsgewestelijke brandweer rukte met groot materieel uit en heeft ook pompen ingezet om water uit de Enterprise te halen.
    En een sleper van Multraship was ter plekke om te pompen en het schip te stabiliseren.

    Aan boord van de Enterprise waren de schipper, zijn vrouw en een kind. ,,Zij lagen te slapen en zijn zich uiteraard rot geschrokken’’, aldus havenmeester Kars.
    De vrouw en het kind hebben het schip snel verlaten.

    De Enterprise moet voor reparatie naar een scheepswerf.
    De Frisius heeft kopschade opgelopen.

    18-03-2009 om 19:40 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)





    Foto

       



    De Vlaamse Vlag




    Provincie Vlag
    OOST- VLANNDEREN




    Vlag van WAASMUNSTER




    Vlag van EUROPA



    We zijn de 51de week van 2024
    Blog als favoriet !


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Archief per maand
  • 03-2014
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006




    Windrichting :
    Variabele wind rondom een front.

    Als warme en koude lucht op
     elkaar botsen dan ontstaat er een front.
    Bij een koufront hoort lage bewolking
    met veel wind alsook
    regenbuien of onweer.
    Bij een warmtefront zien we
     meer hoge bewolking met
    motregen en mist of nevel.




    Windrichting:
    Noord tot Noordoost

    Luchtsoort:
    Continentaal arctische lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Scandinavië en de Oostzee

    Weerbeeld:
    Koud en guur weer ,
    soms met sneeuw of
     hagelbuien komt in de
    zomer zelden of niet voor










    Windrichting:
    Oost tot Noordoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal polaire lucht

    Brongebied
    :
    Komt van het landgebied  
    Midden Europa en Rusland

    Weerbeeld
    :
     Droog en mooi weer
    vrijwel geen bewolking in de
     winters lage en de zomers
    hoge temperaturen





    Windrichting:
    Oost tot Zuidoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal gematigde lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Zuidoost Europa (Balkan)

    Weerbeeld:
    Droog en mooi weer 
    vrijwel geen bewolking
    in de winters lage en de
    zomers hoge temperaturen

     


    Windrichting:
    Zuid tot Zuidoost.

    Luchtsoort:
    Continentaal tropische lucht.

    Brongebied:
     Subtropisch Noord Afrika
    en Middellandse Zee.

    Weerbeeld:
    Hete en droge alsook een stabiele lucht
    geven weinig bewolking en zelden regen.



    Windrichting:
    Zuid tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem tropische lucht.

    Brongebied:
    Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.

    Weerbeeld:
    Warme en vochtige lucht,
    vaak regenluchten vooral in het
    najaar veel mist en regen.


    Windrichting:
    West tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
     Maritiem gematigde lucht.

    Brongebied:
     Het zuidwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
    Veranderlijk weer met egale
     lage bewolkingmet regen en
    afgewisseld met droge perioden .

     



    Windrichting:
    West tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem polaire lucht.

    Brongebied:
    Het noordwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
     Veranderlijk weer met lage
     bewolkingbuien of regen
     afgewisseld met droge perioden.


    Windrichting:
    Noord tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem arctische lucht.

    Brongebied:
    Het zeegebied bij de
    noordpool (Arctica).

    Weerbeeld:
    Koud en wisselvallig weer met
     stapelwolkenmeestal regenbuien,
    afgewisseld met zon.






















    Spoorbrug in Koningshaven
    Rotterdam met boven de Radar









    Alva




    Bravo





    Charlie





    Delta





    Echo





    Foxtrot





    Golf





    Hotel





    India




    Juliett




    Kilo




    Lima




    Mike




    November




    Oscar




    Papa




    Quebec




    Romeo





    Sierra





    Tango





    Uniform




    Victor




    Whisky





    X-ray





    Yankee




    Zulu



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!