Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
28-03-2009
Zeeziekte
WatersportAlmanak.nl
Zeeziekte
Zeeziekte is een apart fenomeen binnen de watersport. De ene persoon hangt de hele tocht over de reling terwijl een ander niks mankeert. Wat is eigenlijk zeeziekte? Het antwoord op deze vraag kunt u hier lezen.
Oorzaken Bij mensen die zeeziek worden kloppen de bewegingen van het evenwichtsorgaan vaak niet met wat de ogen zien en worden ze misselijk. Het evenwichtsorgaan zit in het oor. Zo helpen je ogen je van de wal in de sloot. Zo ontstaat zeeziekte, omdat je evenwichtsorganen registreren dat het schip op en neer deint. Volgens je ogen echter, die jouw positie proberen te bepalen aan de hand van het (meedeinende) schip, beweegt er relatief gezien niets! En daar sta je dan: je evenwichtsorgaan vertelt je hersenen dat je beweegt, maar je ogen ontkennen dat. Je hersenen snappen er niks meer van en raken in de war.
Scheepsbewegingen We onderscheiden 3 scheepsbewegingen: Stampen. Hierbij duikt de boeg van het schip telkens in de golven om onmiddellijk weer omhoog te komen. Rollen. Hierbij beweegt het schip zich om zijn horizontale lengte as. Het zal telkens van links naar rechts en terug bewegen. Gieren. Hierbij beweegt het schip zich om zijn verticale lengte as. Het draait als het ware om zijn middelpunt. Wanneer nu een schip alleen een beetje stampt zal zeeziekte minder snel op de loer liggen dan wanneer er een combinatie van 2 of 3 bewegingen optreden (voordewindse koersen).
Symptomen Zeeziekte wordt gekenmerkt door de volgende verschijnselen: duizeligheid, misselijkheid, braken, bleke gelaatskleur en zweten. Beklemming tot angst, hoofdpijn, geeuwen en slaperigheid. Zuchten en hyperventilatie en vaak verlies van interesse in de omgeving. Het zich rillerig voelen en zelfs een verandering in bloeddruk. De slaperigheid, de afnemende werklust en de futloosheid maken de inzetbaarheid van het bemanningslid beperkt. Door plat te gaan liggen en de ogen te sluiten probeert de patiënt het conflict tussen de ogen, evenwichtorgaan en de hersenen uit te schakelen.
Adviezen om zeeziekte te bestrijden zonder gebruik van medicijnen. Drink geen koffie, koolzuurhoudende drank. Eet geen zuur fruit of ander zware kost. Drink 12 uur van tevoren geen alcohol en koffie. Zorg dat je uitgerust bent, stress is killing. Kleed je warm en zorg dat je droog blijft. Blijf geïnteresseerd in je omgeving en ga wat doen. Het sturen van het schip kan zeeziekte voorkomen. Gebruik normale maaltijden en blijf lichtverteerbaar dingen eten (biscuits). Frisse lucht en zicht op de horizon zijn goede remedies, blijf dus niet binnen. Neem deze maatregelen niet te laat.
Medicatie Cinnarezine: het goedkoopste zeeziektepilletje, zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar. Je slikt dan niet de kalmeringsmiddelen die in reispillen zitten. Primatour reispilletjes. Scopoderm pleister die je achter het oor kunt plakken. Verder zijn er ook nog Relief Band, acupressuurbandjes en magneetpleisters: mechanische middelen die een enkele keer bij een enkele persoon verlichting kunnen geven. Huismiddeltjes kunnen soms werken. Dit ligt sterk aan de persoon die ze gebruikt. Als het voor u werkt moet u het blijven gebruiken. Overleg wel altijd eerst met uw huisarts. Veel middelen hebben bijwerking.
Tot slot Bijna iedereen kan zeeziek worden. Maar bijna iedereen komt er ook overheen. Na verloop van tijd raakt men ingeslingerd. Zeeziekte is met de bovenstaande maatregelen goed te bestrijden. Is echter het bemanningslid een patiënt geworden en is door alle omstandigheden hij of zij niet meer in de kuip te handhaven, maak dan een kooi vrij diep onder in het schip zo dicht mogelijk bij de mast. Maak het comfortabel en zorg voor een putsemmer. Rust, slaap en warmte zijn nu de beste remedie. Blijf als schipper de zaak wel volgen. Een ziektekostenverzekering voor zeeziekte bestaat niet: zeeziekte bestaat niet het is een evenwichtstoornis Moet u voor zeeziekte een dag op het werk missen dan kost het u een vakantiedag.
Twee maal alarm voor het zelfde voorval Scheveningen, 28 maart 2009
Vrijdagmiddag 27 maart werd er tot twee keer toe vlak achter elkaar alarm gegeven voor de Scheveningse KNRM bemanning. De meldingen betroffen een kite surfer in moeilijkheden op ongeveer 500 meter uit de kust bij de wandelpier en een persoon te ver in zee ook bij de wandelpier. Bij navraag bij het Kustwachtcentrum bleek dat het om dezelfde melding te gaan. De reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Beluga voeren uit en ook het kusthulpverleningsvoertuig verliet het boothuis. Zoekslagen ter hoogte van de wandelpier leverden echter geen resultaat op. Een politiehelikopter die boven Scheveningen vloog werd verzocht om mee te helpen zoeken Vanuit de lucht lokaliseerde de helikopterbemanning een kitezeil op anderhalve mijl ten noorden van Scheveningen. De Kitty Roosmale nam het kitezeil aan boord. Onder tussen had de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig navraag gedaan op het strand bij de surfclub. Daar kwam men de eigenaar van de kite tegen. De surfer was met zijn plank naar het strand gezwommen en maakte het verder goed. De surfer ging mee met de truck naar het KNRM ponton in de eerste haven en kon even later na de binnenkomst van de beide reddingboten zijn materiaal weer in ontvangst nemen. Als dank is hij donateur van de KNRM geworden.
Watersporter vindt Jetski terug via GPS track&trace
Watersport
Watersporter vindt Jetski terug via GPS track&trace
Bron: Politie.nl
De jetski en trailer die vrijdagavond 20 maart werden gestolen vanaf een terrein aan de Rijksstraatweg zijn door de politie zaterdagavond weer aangetroffen. De jetski en trailer waren beiden voorzien van een GPS systeem wat de locaties kan achterhalen waar het vaartuig stond.
Zaterdagmiddag 21 maart werd de jetski als eerste aangetroffen op het woonwagenkamp aan de Wieldrechtse Zeedijk. Daar werd de trailer niet aangetroffen. Zaterdagavond laat werd de trailer aangetroffen in een loods aan de Rijksstraatweg. De eigenaar van de loods, een 38-jarige inwoner van Dordrecht, werd aangehouden op verdenking van diefstal en verduistering.
De diefstal werd vrijdagavond 20 maart opgemerkt door de dochter van de eigenaar van het stallingterrein aan de Rijksstraatweg waar de jetski en de trailers stonden.
Hybride varen op rode diesel is voortaan toegestaan. Watersporters met een hybride pleziervaartuig - een boot die op elektra én op een brandstof wordt aangedreven - kunnen profiteren van de goedkope rode dieselolie. Dit maakt HISWA Vereniging vandaag bekend naar aanleiding van intensieve besprekingen met de Belastingdienst en de douane.
Voor de aandrijving van pleziervaartuigen is de hoogbelaste, witte dieselolie verplicht. De verkoop en het gebruik van laagbelaste rode dieselolie voor voortstuwing van pleziervaartuigen is verboden. Voor hybride varen, dat sterk in opmars is, wordt nu echter een uitzondering gemaakt. Rode dieselolie mag niet worden verbruikt door de hoofdmotor, maar wel voor verwarming en het opwekken van elektriciteit. Het maakt niet uit waar deze opgewekte elektriciteit voor wordt gebruikt. Als dat voor een elektromotor is die de schroefas aandrijft, is dat toegestaan.
Jeroen van den Heuvel, manager milieu bij HISWA Vereniging: Wij zijn blij met deze ontwikkeling. Diesel-elektrisch varen wint aan belangstelling, Het is niet alleen milieuvriendelijk, het heeft ook voordelen voor het ontwerp van het vaartuig. De technologie ontwikkelt zich in rap tempo. Deze zomer starten we een project om het rendement van diesel-elektrisch varen nog verder te verbeteren.
Sinds 1 januari van dit jaar is het in Nederland verboden om vanaf pleziervaartuigen via een onderwaterlijntoilet menselijke afvalstoffen te lozen in het oppervlaktewater. Met een miniduikboot kan het Korps Landelijke Politie Diensten onder water in de gaten houden of watersporters zich wel aan deze nieuwe bepaling houden.
Deugnieten met hoge nood lopen dus risico om op heterdaad betrapt te worden. De nieuwe aanwinst van de Nederalndse politiediensten, gespoten in frisse KLPD-kleuren en voorzien van het politie-embleem, zal worden getoond op de Hiswa die dit jaar van 3 tot en met 8 maart wordt gehouden. Eerder al maakte het KLPD er furore mee op de watersporttentoonstelling Boot in het Duitse Düsseldorf.
Het eind december vorig jaar ter ziele gegaan EtapYachting is overgenomen door de Belgische groep MIC uit Lokeren. Merknaam, productiemallen en alle voorraad tot het laatste schroefje komen in handen van dit industriële bedrijf. MIC Industries is gespecialiseerd in de productie en assemblage van generatoren, compressoren en andere krachtige industriële machinerie en heeft de nodige expertise in huis om de productie weer op te starten.
Op zondag 12 april ligt de Veerhaven te Rotterdam vol met klassieke zeezeilschepen. In totaal gaat het om 20 loggers, brikken, barkentijnen en andere traditioneel getuigde zeilschepen. Tussen 11u00 en 17u00 leggen zij hun loopplank klaar om u op het schip te verwelkomen. Ook op de wal zijn allerlei leuke activiteiten voor jong & oud: er is een markt, verschillende eet- en drinkgelegenheden en live muziek.
Ahmed Aboutaleb, de nieuwe burgemeester van Rotterdam, zal op maandag 13 april de 21e Race of the Classics starten. De show-start vindt zoals gebruikelijk plaats op de Maas, vóór de Erasmus-brug en geeft een prachtig zicht op eenentwintig klassieke zeilschepen. De ROTC start dit jaar tijdens Pasen. Op 1e Paasdag, zondag, is er een Open Dag in de Veerhaven. Op 2e Paasdag, maandag,is de showstart tussen 12u00 en 13u00.
13 t/m 19 april - De 21ste Race of the Classics 2009
Studententeams uit heel Nederland steken met klassieke schepen de Noordzee over tijdens de 21e Race of the Classics. De authentieke vloot van twee- en driemasters zal vanuit Rotterdam vertrekken op maandag 13 april, de terugkomst in Amsterdam staat gepland op zondag 19 april. In een week tijd worden, zolang het weer het toelaat, België en Engeland aangedaan. Deelname is mogelijk voor HBO- en WO-studenten verenigd in een team tussen de 12 en 36 personen
Op zaterdag 22 augustus 2009 zal de vloot vanaf de Eemshaven Delfzijl binnenvaren, waarna op woensdag 26 augustus 2009 alle schepen weer zullen vertrekken.
Dan vindt de vijfde editie van het internationale zeilevenement DelfSail plaats. Tijdens de vijfde editie van het internationale zeilevenement DelfSail worden er honderden schepen verwacht die elk op hun eigen manier uitblinken. Tussen de vijfentwintig en dertig windjammers zullen aanmeren in de haven. Dat zijn enorme zeilschepen die in de achttiende en negentiende eeuw gebruikt werden voor de handel. De lengte ligt tussen de dertig en honderdtwintig meter. Op 21 augustus verzamelen de schepen zich in de Eemshaven, waar het openingsspektakel wordt gehouden, om de volgende dag in optocht Delfzijl binnen te varen. Wie een mooi uitzicht op deze tocht wil hebben kan bijvoorbeeld naar de pier van Oterdum gaan. Dat ligt naast de Valgenweg tussen Delfzijl en Termunterzijl. Het thema van DelfSail is De Hanzen. Er wordt geprobeerd een complete Hanzevloot te realiseren. De Kamper Kogge uit Kampen, een replica uit de Hanzetijd, zal in ieder geval aanwezig zijn. Het schip Bounty uit de filmklassieker Mutiny On The Bounty komt naar Delfsail.
Het schip werd in 1960 gebouwd als replica van de oorspronkelijke Bounty uit 1787, waar een legendarische muiterij aan boord plaatsvond. Deze opstand werd in de jaren zestig verfilmd met Marlon Brando in de hoofdrol. Het 60 meter lange Amerikaanse schip is ook bekend van Pirates Of The Caribbean II en de film Oceans.
Het is de eerste keer dat de Bounty in Europa voor anker gaat.
BoGrip: Geen bolder meer missen Het is de gruwel van de watersport: aan willen leggen, even een landvast werpen en die valt dan in het water. Iedereen staat mee te kijken als er een nieuw schip in de haven wil aanleggen en de lachers verzamelen zich snel; als voor de derde keer de lijn in het water valt. Gelukkig helpen watersporters elkaar en zal iemand al snel een handje helpen.
Zeer goed bruikbaar in een sluis In de sluis wordt het een ander verhaal. Iedereen wil tegelijkertijd aanleggen en de landvast in één keer om de bolder werpen blijkt nog steeds moeilijk te zijn. Het gevolg is dat de boot snel verwaait in de sluis en u zult niet de eerste schipper zijn die dwars in een sluis ligt. Met de BoGrip kunt u altijd aanleggen.
Tot maximaal 2,5 meter probleemloos aanleggen BoGrip heeft een simpele oplossing bedacht. Een telescopische steel die maximaal 2,5 meter overbrugd om een landvast in één keer om de bolder te leggen. Opgeborgen neemt de BoGrip weinig plaats in: slechts 85 cm zodat de BoGrip in iedere bakskist past. Het gewicht bedraagt nog geen 500 gram.
De Bogrip is aan het uiteinde voorzien van een ovaal waar u de lijn om kunt leggen en om de bolder haken, vervolgens trekt u de BoGrip terug en u houdt de lijn in de hand. Vast en zeker!
TV één programma MERCATOR ."met historische driemaster , Artemis
TV één programma MERCATOR
In Mercator gaan veertien mensen aan boord van een historische driemaster voor een brok onversneden avontuur. Met hun schip volgen ze een eeuwenoude route. De eindbestemming kennen ze niet, maar het is een plek die omhuld is door een waas van mysterie en waar geschiedenis en legende elkaar raken
De driemaster waar de tocht met ondernomen is, was de bark Artemis
Van de De Tallship Company, uit Nederland .
Driemastbark ARTEMIS tot 120 Persons dagcharter 14 cabines
Lengte ü. a.: 59,50 m
Breedte 7,01 m
zeiloppervlak: 1050 m2
Motor: Caterpillar 550 PS
Boegschroef
2 x 40 kVA-Generatoren
Certificaat 9930Z
7 Driepersoonshutten met douche en toilet (met elk 1 dubbelbed)
7 Tweepersoonshutten met douche en toilet (2 single bedden)
7 extra toilet
Geschiedenis ARTEMIS
Vanaf 1926 maakte deze voormalige Noorse walvisvaarder jacht op walvissen. Na een totale metamorfose van 2 jaar hebben de gebroeders Bruinsma een nieuwe dimensie aan haar rijke leven toegevoegd en gaat ze nu door het leven als imposante driemastbark.
Het schip is uitgerust met een prachtige salon, een buffet salon, en uitstekende slaapaccommodatie voor 28-35 personen. De twee- en driepersoonshutten zijn met douche en toilet. De Artemis is speciaal gebouwd als hospitality schip tijdens grote evenementen, zoals de diverse Sails. Een indrukwekkende accommodatie geeft veel meer impact aan een zakelijke bijeenkomst. De kok behoort tot de vaste bemanning, waardoor de culinaire verzorging uitsluitend via het schip wordt aangeboden.
Terneuzen - In de Terneuzense haven komt vanavond de eerste van een reeks van dertien riviercruiseschepen aan. Het schip blijft een dag liggen aan de Terneuzense kade en vaart morgenavond weer verder. Deze Zeeuws-Vlaamse primeur is meteen de aftrap voor het Zeeuwse cruiseseizoen.
De passagiers zullen tijdens hun verblijf de omgeving verkennen, waaronder de Terneuzense binnenstad, en een georganiseerde trip naar Gent maken.
De opvarenden kunnen ook kiezen voor een excursie die de rederij naar Axel heeft uitgezet. Het schip bijt het spits af van de reeks van dertien riviercruiseboten die dit voorjaar voor de eerste keer aanleggen in Terneuzen.
De aanlegplaats is de Beurtvaartkade, vlakbij het Terneuzense centrum.
Ieder cruiseschip heeft ongeveer 150 passagiers. De toeristen zijn veelal van Duitse afkomst.
De cruises in Zeeland worden georganiseerd door de overkoepelende organisatie stichting Zeeland Cruise Port. Deze organisatie probeert het aantal cruisebezoeken aan Zeeland te vergroten.
De stichting doet dit door in meerdere plaatsen nieuwe riviercruises aan te trekken of een uitbreiding van het aantal te bewerkstelligen. Dit geldt onder meer voor Terneuzen, Middelburg en Veere. In totaal hebben dit jaar al ruim zestig riviercruises een Zeeuws verblijf in hun programma opgenomen. De Vlissingse haven biedt mogelijkheden voor de aanleg van grotere zeecruiseschepen. Dat segment is nieuw voor de provincie. Dit jaar zal in ieder geval een zeecruiseschip aanleggen in Zeeland.
De gemeente Terneuzen is blij met de riviercruisetoeristen. Het eerste schip wordt feestelijk verwelkomd door de gemeente, de VVV en Coördinatie & Management. Burgemeester Jan Lonink stapt dinsdag om 18.00 uur aan boord van het riviercruiseschip en zal de kapitein welkom heten in Terneuzen. De passagiers worden daarna getrakteerd op een optreden van een shantykoor. Kapitein Willem Vanderdecken vertelt na dat optreden over de Terneuzense mythe van de Vliegende Hollander. Op dinsdagmiddag krijgen de gasten op de Beurtvaartkade streekproducten gepresenteerd.
08 april - D-Day! Zeilschip Mercator verlaat Shipyard I.D.P.
Het einde van de werken is in zicht! De masten zitten terug op hun plaats en de Nederlandse tuigagespecialisten van Mennens Amsterdam B.V. zijn druk bezig met het installeren van het staand want. Ondertussen zijn ook de scheepstimmermannen van Shipyard Lowyck n.v.bezig met het vernieuwen van het campagnedek.
DAB Vloot, de reder van de Overheid,legde de vertrek datum vast op 08 april 2009 (met een 'slecht weer'-reserve datum op 09 april 2009).
De timing is als volgt:
07.30 uur: bemanning aan boord
08.15 uur: ontmeren kaai IDP
08.45 uur: presenteren Visserssluis
09.30 uur: doorschutten Mercator
09.50 uur: Mercatorverlaat Visserssluis
11.00 uur: positioneren aan de Vistrap
11.30 uur: presenteren Mercatorsluis
12.00 uur: doorschutten Mercator
12.30 uur: Mercator verlaat Mercatorsluis
13.23 uur: hoog water
13.30 uur: doorkomst Kapellebrug
14.00 uur: aanmeren aan kaai ligplaats en plaatsen gangway
Samen met DAB Vloot hopen wij dat de terugkeer vlot verloopt onder een stralende zon en met veel publieke belangstelling.
Pieperrace 2009: watersport spektakel bij Volendam
Bron : WatersportAlmanak.nl
Pieperrace 2009: watersport spektakel bij Volendam
Bron: Pieperrace
Pieperrace 2009: zeilwedstrijd voor platbodems bij Volendam Op zaterdag 4 en zondag 5 april staat Volendam in het teken van traditionele hardzeilwedstrijden voor de bruine vloot. De Pieperrace is in principe bedoeld voor de zeilende beroepsvaart, maar ook de watersport met eentraditionele platbodem kan meevaren. Er wordt gevaren in verschillende klassen platbodems: Tjalken, Skûtsjes, Klippers en Visserijvaartuigen.
Haven Volendam centrum van het Bruine Vloot spektakel De start en finish zullen voor de Volendammer haven plaats vinden. Dus ook voor het publiek op de dijk is deze zeilwedstrijd van de "bruine vloot" een aantrekkelijk kijkspel. Bovendien zal - net als vorige jaren - in de haven de stand bijgehouden worden op een scorebord en zal een spreekstalmeester de race becommentariëren.
Volendammer Kwakken Deze wedstrijd voor traditionele zeilschepen houdt de herinnering in ere hoe de Volendammer Kwakken (grote botters die alleen in Volendam voorkwamen), gedurende de periode 1943-1945, werden gebruikt om aardappelen (piepers) over te zeilen vanuit Friesland. De piepers waren - onder andere - bestemd voor de Amsterdamse ziekenhuizen.
Op vrijdag 4 april worden de deelnemers in de haven van Volendam verwacht. Er kan dan worden ingeschreven. Het deelnemersveld groeit gestaag; in 2007 was de gezamenlijke lengte van de deelnemers circa 1600 meter. Op dat moment zal de haven overvol zijn zodat ook hier voor het publiek veel te zien zal zijn.
Platbodems strijden in Spakenburg Bron: Pieter de Vos
DARP competitie Spakenburg Dit jaar wordt weer een DARP( Dinsdagavondronde- en platbodem competitie) competitie gevaren op het Eemmeer en Nijkerkernauw bij Spakenburg. 25 authentieke Botters, 15 verschillende soorten platbodems zoals, Aken, Hoogaarzen, Grundels en Schouwen die al meer dan twee eeuwen de Nederlandse wateren bevaren gaan met elkaar de confrontatie aan. Twintig wedstrijden worden er gevaren in een tijdsbestek van april tot en met oktober. Veertien van deze wedstrijden tellen mee voor een eindklassement.
Spakenburg staat bekend om zijn vis, voetbal, koek en grote platbodemvloot, een uniek stukje historie in Nederland. Net zo uniek is de DARP competitie, zoveel originele scheepstypes die tegen elkaar varen. Zo uniek dat het in de zomermaanden zelfs vele toeristen naar het oude vissersplaatsje trekt. De Spakenburgse Botter-vloot is tegenwoordig toegespitst op varen met toeristen dit is vooral belangrijk om de schepen die soms meer dan honderd jaar oud in de vaart te houden, de wedstrijden zijn een welkome onderbreking van dit werk.
Fanatiek is de clou van de competitie. Er wordt gevaren onder de reglementen die in Nederland gelden voor elke zeilwedstrijd. Dat is niet minder reden om toch de grenzen van de regels op te zoeken en met de eer te strijken. De boten worden zover mogelijk bemand door een fanatieke bemanning en er wordt gestreden op het scherpst van de snede.
Een handicap systeem wordt gebruikt om de verschillende boten toch tegen elkaar te kunnen laten varen, elk schip is namelijk niet even snel. De gezeilde tijd van de boot wordt met de handicap verrekend en gecorrigeerd waarna de uitslag bekend is.
KNRM station Cadzand breidt uit! Cadzand 19 maart 2009
Het reddingsteam van KNRM station Cadzand wordt uitgebreid met vier redders. Wie interesse heeft in dit vrijwilligerswerk,tegen een stootje kanen in een groep kan werken, krijgt een opleiding on the job. Samenwerking is belangrijk!
Wil jij je specialiseren, dan zijn er voldoende mogelijkheden zoals een opleiding in Schotland op het gebied van vaartuigbeheersing, helikopterredding, zelfredzaamheid, etc. Op de marinebasis in Den Helder kunnen cursussen brandbestrijding en noodreparaties van schepen gevolgd worden. Een EHBO cursus is ook een optie.
Inzicht, samenwerking en stressbestendigheid zijn een must! Stuur een email voor meer informatie naar station@cadzand.knrm.nl
Nieuw boek verschenen over 43 Waddeneilanden van uitgeverij Kosmos
De watersport heeft iets met de Waddeneilanden. Jaarlijks liggen de jachthavens van Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog vol met plezierjachten. Eenmaal op een eiland aangekomen worden watersporters weer toeristen en gaan op zoek naar de leuke dingen op het eiland. Wat is er allemaal, en wat moet je beslist gaan zien? Voor watersporters en andere toeristen die op een van de Waddeneilanden verblijven heeft uitgeverij Kosmos een nieuw boek uitgebracht: 43 Waddeneilanden, Nederlandse, Duitse en Deense parels in de Noordzee.
Het boek dat is uitgevoerd met fraaie kleurenfotos behandeld ieder Waddeneiland van Razende Bol bij Texel tot het verstilde Langli aan de Deense westkust.
Lees- en kijkboek en reisgids Waddeneilanden Het boek belicht in 160 paginas zowel het historische, het natuurlijke als het toeristische aspect van alle Waddeneilanden. Met de vele sfeerverhalen en praktische informatie over bereikbaarheid en reisafstanden is het een inspirerend lees- en kijkboek én een handige reisgids ineen. Het boek behandelt geen nautische informatie, maar is een zeer fraaie toeristische gids.
Foto: Strand Terschelling bij paviljoen, (c) redactie WatersportAlmanak
Fotografie Het boek laat bijna uitbundig zien hoeveel moois er te zien is in het Waddengebied en hoe iedereen natuurliefhebber of feestbeest er zijn ideale eiland kan vinden. De prachtige fotografie in het boek geeft een frisse, eigentijdse kijk op de Wadden. Waddeneilanden 43 Nederlandse, Duitse en Deense parels in de Noordzee is puur en uitnodigend als de Waddeneilanden zelf!
Leverbaar vanaf april Het boek ligt op dit moment in de drukkerij voor de afwerking. Vanaf april is het leverbaar. Intekenen is nu al mogelijk bij de WatersportAlmanak. Het boek kost 19,95. Wie het boek bestelt voor 1 mei betaalt geen verzendkosten.
Volvo Ocean Race: Ericsson 3 als eerste rond Kaap Hoorn
Bron : Clubracer.be
Volvo Ocean Race: Ericsson 3 als eerste rond Kaap Hoorn
In de 5e etappe van de Volvo Ocean Race rondde om 12u22 GMT Magnus Olsson en zijn Noorse team met Ericsson 3 als eerste de legendarische Kaap Hoorn. Dit is eveneens een puntenpoort, waardoor zij nog eens het maximum van 4 punten binnenrijven. Hun collegas aan boord Ericsson 4 zijn de volgende die aan de majestueuze rotspunt worden verwacht. Op het moment van de passage van de leider lagen zij zowat 36 zeemijlen achter, maar die achterstand is de laatste uren flink aan het slinken.
Na de passage aan de vorige puntenpoort had het team van Ericsson 3 als enige geopteerd om naar het zuiden te duiken en dat bleek heel lonend. De laatste dagen schuift de ganse vloot echter terug in elkaar en is de voorsprong van de leider geslonken tot slechts 18 zeemijlen. Met nog 2264 zeemijlen tot de finish in Rio is met andere woorden nog niets beslist.
De Kaap bevestigde zijn beruchte reputatie. Bij het ronden van de meeste zuidelijke punt van Patagonië stond er een dikke 25 knopen wind en massieve golven. Tegen dat Ericsson 4 aan de rotspunt zal verschijnen, verwachten ze heuse stormcondities. Na links af te slaan wacht de teams dus nog ruim 2000 zeemijlen van tactische oorlogsvoering tot in Rio.
VLISSINGEN-OOST - De aanvaring die vanochtend in de Sloehaven in Vlissingen-Oost heeft plaatsgevonden, is veroorzaakt door slaapgebrek van de schipper van de Belgische olietanker Frisius. De Frisius kwam uit de Van Cittershaven waar het schip diesel had geladen bij de Total-olieraffinaderij, en was op weg naar wachtplaats in de Westhofhaven.
Bij het uitvaren van de Van Cittershaven richting de Westhofhaven is de schipper van Frisius niet rechtsaf, maar rechtdoor gevaren. Hij ramde vervolgens de aan de terminal van Verbrugge afgemeerde binnenvaarder Enterprise.
Uit onderzoek door de waterpolitie is gebleken dat de schipper van de Frisius even in slaap was gedommeld. "Hij was lang bezig geweest aan boord om bij Total te laden", vertelde woordvoerder Ed Kraszewski van de waterpolitie. "Uit de kou kwam hij de warme stuurhut binnen. En daar is hij dus in slaap gedommeld."
De Enterprise is in het voorschip geraakt en maakte water. De schipper van de Enterprise heeft de eigen pompen ingeschakeld om te voorkomen dat zijn schip zou zinken. Een kraanmedewerker van Verbrugge heeft ook snel een aantal containers uit het schip gehaald. De brandweer van het stadsgewest Vlissingen-Middelburg rukte met groot materieel uit en heeft ook pompen ingezet. Tevens was een sleper van bergings- en sleepbedrijf Multraship ter plekke.
Bij de aanvaring zijn geen gewonden gevallen en ook is er geen olie in het water terecht gekomen. Het gat in de Enterprise is inmiddels provisorisch gedicht. Ook de Frisius liep schade op. Als de waterpolitie het onderzoek heeft afgerond, mag de tanker zijn weg vervolgen, naar Brugge.
ANTWERPEN - Het afschaffen van de tol voor de Liefkenshoektunnel zou een flinke impuls kunnen vormen voor de economie in het Waasland.
De maatregel zou voorlopig van tijdelijke aard moeten zijn, maar bij succes kunnen worden verlengd.
Met dat voorstel aan Vlaams minister Patricia Ceyssens van economie wil Oost-Vlaams provincieraadslid Luc Maes, ook schepen van grensgemeente Beveren, iets van de huidige, zware druk op het bedrijfsleven wegnemen. Opheffing van de tol betekent eerste winst voor de bedrijven, die momenteel de toltunnel zoveel mogelijk mijden uit oogpunt van kostenbesparing. Maes leidt dat af uit het dalende gebruik van de tunnel, ook in de spits.
Bron : PZC.nl Aanvaring in Sloehaven Vlissingen-Oost
VLISSINGEN-OOST Het aan de terminal van Verbrugge in Vlissingen-Oost afgemeerde binnenvaartschip Enterprise is vanochtend kort voor vier uur aangevaren door de binnenvaarttanker Frisius. Dankzij snel optreden van de schipper van de Enterprise, een kraanmedewerker van Verbrugge, de stadsgewestelijke brandweer en sleep- en bergingsbedrijf Multraship is de Enterprise drijvende gehouden en gestabiliseerd. Olielekkages hebben zich niet voorgedaan.
De Frisius had 2100 ton diesel geladen bij olieraffinaderij Total in Vlissingen-Oost. Op weg vanuit de Van Cittershaven naar een wachtplaats in de Westhofhaven in Vlissingen-Oost is dit schip praktisch rechtdoor gevaren, waarbij de binnenvaarttanker de afgemeerde Enterprise ramde. De Frisius had stuurboord uit moeten varen, rechtsaf dus, maar deed dat niet.
Havenmeester Bert Kars van Zeeland Seaports noemde vanochtend als oorzaak van het incident onoplettendheid van de schipper van de Frisius. Het vaarwater ter plekke is behoorlijk breed. De waterpolitie stelt een onderzoek in naar de exacte oorzaak van de aanvaring. In elk geval is duidelijk dat er geen alcohol in het spel is.
De Enterprise was geladen met containers met broodjes zink. Vrijwel direct na de aanvaring heeft de schipper van de Enterprise de pompen ingeschakeld om zinken te voorkomen. Een kraanmedewerker van Verbrugge is ook snel begonnen met het lossen van de lading van het binnenvaartschip waardoor die hoger op het water kwam te liggen. De stadsgewestelijke brandweer rukte met groot materieel uit en heeft ook pompen ingezet om water uit de Enterprise te halen. En een sleper van Multraship was ter plekke om te pompen en het schip te stabiliseren.
Aan boord van de Enterprise waren de schipper, zijn vrouw en een kind. ,,Zij lagen te slapen en zijn zich uiteraard rot geschrokken, aldus havenmeester Kars. De vrouw en het kind hebben het schip snel verlaten.
De Enterprise moet voor reparatie naar een scheepswerf. De Frisius heeft kopschade opgelopen.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar