Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
24-03-2009
Zeeuwse 'cruiseseizoen' van start
Terneuzen
Zeeuwse cruiseseizoen van start
Terneuzen - In de Terneuzense haven komt vanavond de eerste van een reeks van dertien riviercruiseschepen aan. Het schip blijft een dag liggen aan de Terneuzense kade en vaart morgenavond weer verder. Deze Zeeuws-Vlaamse primeur is meteen de aftrap voor het Zeeuwse cruiseseizoen.
De passagiers zullen tijdens hun verblijf de omgeving verkennen, waaronder de Terneuzense binnenstad, en een georganiseerde trip naar Gent maken.
De opvarenden kunnen ook kiezen voor een excursie die de rederij naar Axel heeft uitgezet. Het schip bijt het spits af van de reeks van dertien riviercruiseboten die dit voorjaar voor de eerste keer aanleggen in Terneuzen.
De aanlegplaats is de Beurtvaartkade, vlakbij het Terneuzense centrum.
Ieder cruiseschip heeft ongeveer 150 passagiers. De toeristen zijn veelal van Duitse afkomst.
De cruises in Zeeland worden georganiseerd door de overkoepelende organisatie stichting Zeeland Cruise Port. Deze organisatie probeert het aantal cruisebezoeken aan Zeeland te vergroten.
De stichting doet dit door in meerdere plaatsen nieuwe riviercruises aan te trekken of een uitbreiding van het aantal te bewerkstelligen. Dit geldt onder meer voor Terneuzen, Middelburg en Veere. In totaal hebben dit jaar al ruim zestig riviercruises een Zeeuws verblijf in hun programma opgenomen. De Vlissingse haven biedt mogelijkheden voor de aanleg van grotere zeecruiseschepen. Dat segment is nieuw voor de provincie. Dit jaar zal in ieder geval een zeecruiseschip aanleggen in Zeeland.
De gemeente Terneuzen is blij met de riviercruisetoeristen. Het eerste schip wordt feestelijk verwelkomd door de gemeente, de VVV en Coördinatie & Management. Burgemeester Jan Lonink stapt dinsdag om 18.00 uur aan boord van het riviercruiseschip en zal de kapitein welkom heten in Terneuzen. De passagiers worden daarna getrakteerd op een optreden van een shantykoor. Kapitein Willem Vanderdecken vertelt na dat optreden over de Terneuzense mythe van de Vliegende Hollander. Op dinsdagmiddag krijgen de gasten op de Beurtvaartkade streekproducten gepresenteerd.
08 april - D-Day! Zeilschip Mercator verlaat Shipyard I.D.P.
Het einde van de werken is in zicht! De masten zitten terug op hun plaats en de Nederlandse tuigagespecialisten van Mennens Amsterdam B.V. zijn druk bezig met het installeren van het staand want. Ondertussen zijn ook de scheepstimmermannen van Shipyard Lowyck n.v.bezig met het vernieuwen van het campagnedek.
DAB Vloot, de reder van de Overheid,legde de vertrek datum vast op 08 april 2009 (met een 'slecht weer'-reserve datum op 09 april 2009).
De timing is als volgt:
07.30 uur: bemanning aan boord
08.15 uur: ontmeren kaai IDP
08.45 uur: presenteren Visserssluis
09.30 uur: doorschutten Mercator
09.50 uur: Mercatorverlaat Visserssluis
11.00 uur: positioneren aan de Vistrap
11.30 uur: presenteren Mercatorsluis
12.00 uur: doorschutten Mercator
12.30 uur: Mercator verlaat Mercatorsluis
13.23 uur: hoog water
13.30 uur: doorkomst Kapellebrug
14.00 uur: aanmeren aan kaai ligplaats en plaatsen gangway
Samen met DAB Vloot hopen wij dat de terugkeer vlot verloopt onder een stralende zon en met veel publieke belangstelling.
Pieperrace 2009: watersport spektakel bij Volendam
Bron : WatersportAlmanak.nl
Pieperrace 2009: watersport spektakel bij Volendam
Bron: Pieperrace
Pieperrace 2009: zeilwedstrijd voor platbodems bij Volendam Op zaterdag 4 en zondag 5 april staat Volendam in het teken van traditionele hardzeilwedstrijden voor de bruine vloot. De Pieperrace is in principe bedoeld voor de zeilende beroepsvaart, maar ook de watersport met eentraditionele platbodem kan meevaren. Er wordt gevaren in verschillende klassen platbodems: Tjalken, Skûtsjes, Klippers en Visserijvaartuigen.
Haven Volendam centrum van het Bruine Vloot spektakel De start en finish zullen voor de Volendammer haven plaats vinden. Dus ook voor het publiek op de dijk is deze zeilwedstrijd van de "bruine vloot" een aantrekkelijk kijkspel. Bovendien zal - net als vorige jaren - in de haven de stand bijgehouden worden op een scorebord en zal een spreekstalmeester de race becommentariëren.
Volendammer Kwakken Deze wedstrijd voor traditionele zeilschepen houdt de herinnering in ere hoe de Volendammer Kwakken (grote botters die alleen in Volendam voorkwamen), gedurende de periode 1943-1945, werden gebruikt om aardappelen (piepers) over te zeilen vanuit Friesland. De piepers waren - onder andere - bestemd voor de Amsterdamse ziekenhuizen.
Op vrijdag 4 april worden de deelnemers in de haven van Volendam verwacht. Er kan dan worden ingeschreven. Het deelnemersveld groeit gestaag; in 2007 was de gezamenlijke lengte van de deelnemers circa 1600 meter. Op dat moment zal de haven overvol zijn zodat ook hier voor het publiek veel te zien zal zijn.
Platbodems strijden in Spakenburg Bron: Pieter de Vos
DARP competitie Spakenburg Dit jaar wordt weer een DARP( Dinsdagavondronde- en platbodem competitie) competitie gevaren op het Eemmeer en Nijkerkernauw bij Spakenburg. 25 authentieke Botters, 15 verschillende soorten platbodems zoals, Aken, Hoogaarzen, Grundels en Schouwen die al meer dan twee eeuwen de Nederlandse wateren bevaren gaan met elkaar de confrontatie aan. Twintig wedstrijden worden er gevaren in een tijdsbestek van april tot en met oktober. Veertien van deze wedstrijden tellen mee voor een eindklassement.
Spakenburg staat bekend om zijn vis, voetbal, koek en grote platbodemvloot, een uniek stukje historie in Nederland. Net zo uniek is de DARP competitie, zoveel originele scheepstypes die tegen elkaar varen. Zo uniek dat het in de zomermaanden zelfs vele toeristen naar het oude vissersplaatsje trekt. De Spakenburgse Botter-vloot is tegenwoordig toegespitst op varen met toeristen dit is vooral belangrijk om de schepen die soms meer dan honderd jaar oud in de vaart te houden, de wedstrijden zijn een welkome onderbreking van dit werk.
Fanatiek is de clou van de competitie. Er wordt gevaren onder de reglementen die in Nederland gelden voor elke zeilwedstrijd. Dat is niet minder reden om toch de grenzen van de regels op te zoeken en met de eer te strijken. De boten worden zover mogelijk bemand door een fanatieke bemanning en er wordt gestreden op het scherpst van de snede.
Een handicap systeem wordt gebruikt om de verschillende boten toch tegen elkaar te kunnen laten varen, elk schip is namelijk niet even snel. De gezeilde tijd van de boot wordt met de handicap verrekend en gecorrigeerd waarna de uitslag bekend is.
KNRM station Cadzand breidt uit! Cadzand 19 maart 2009
Het reddingsteam van KNRM station Cadzand wordt uitgebreid met vier redders. Wie interesse heeft in dit vrijwilligerswerk,tegen een stootje kanen in een groep kan werken, krijgt een opleiding on the job. Samenwerking is belangrijk!
Wil jij je specialiseren, dan zijn er voldoende mogelijkheden zoals een opleiding in Schotland op het gebied van vaartuigbeheersing, helikopterredding, zelfredzaamheid, etc. Op de marinebasis in Den Helder kunnen cursussen brandbestrijding en noodreparaties van schepen gevolgd worden. Een EHBO cursus is ook een optie.
Inzicht, samenwerking en stressbestendigheid zijn een must! Stuur een email voor meer informatie naar station@cadzand.knrm.nl
Nieuw boek verschenen over 43 Waddeneilanden van uitgeverij Kosmos
De watersport heeft iets met de Waddeneilanden. Jaarlijks liggen de jachthavens van Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog vol met plezierjachten. Eenmaal op een eiland aangekomen worden watersporters weer toeristen en gaan op zoek naar de leuke dingen op het eiland. Wat is er allemaal, en wat moet je beslist gaan zien? Voor watersporters en andere toeristen die op een van de Waddeneilanden verblijven heeft uitgeverij Kosmos een nieuw boek uitgebracht: 43 Waddeneilanden, Nederlandse, Duitse en Deense parels in de Noordzee.
Het boek dat is uitgevoerd met fraaie kleurenfotos behandeld ieder Waddeneiland van Razende Bol bij Texel tot het verstilde Langli aan de Deense westkust.
Lees- en kijkboek en reisgids Waddeneilanden Het boek belicht in 160 paginas zowel het historische, het natuurlijke als het toeristische aspect van alle Waddeneilanden. Met de vele sfeerverhalen en praktische informatie over bereikbaarheid en reisafstanden is het een inspirerend lees- en kijkboek én een handige reisgids ineen. Het boek behandelt geen nautische informatie, maar is een zeer fraaie toeristische gids.
Foto: Strand Terschelling bij paviljoen, (c) redactie WatersportAlmanak
Fotografie Het boek laat bijna uitbundig zien hoeveel moois er te zien is in het Waddengebied en hoe iedereen natuurliefhebber of feestbeest er zijn ideale eiland kan vinden. De prachtige fotografie in het boek geeft een frisse, eigentijdse kijk op de Wadden. Waddeneilanden 43 Nederlandse, Duitse en Deense parels in de Noordzee is puur en uitnodigend als de Waddeneilanden zelf!
Leverbaar vanaf april Het boek ligt op dit moment in de drukkerij voor de afwerking. Vanaf april is het leverbaar. Intekenen is nu al mogelijk bij de WatersportAlmanak. Het boek kost 19,95. Wie het boek bestelt voor 1 mei betaalt geen verzendkosten.
Volvo Ocean Race: Ericsson 3 als eerste rond Kaap Hoorn
Bron : Clubracer.be
Volvo Ocean Race: Ericsson 3 als eerste rond Kaap Hoorn
In de 5e etappe van de Volvo Ocean Race rondde om 12u22 GMT Magnus Olsson en zijn Noorse team met Ericsson 3 als eerste de legendarische Kaap Hoorn. Dit is eveneens een puntenpoort, waardoor zij nog eens het maximum van 4 punten binnenrijven. Hun collegas aan boord Ericsson 4 zijn de volgende die aan de majestueuze rotspunt worden verwacht. Op het moment van de passage van de leider lagen zij zowat 36 zeemijlen achter, maar die achterstand is de laatste uren flink aan het slinken.
Na de passage aan de vorige puntenpoort had het team van Ericsson 3 als enige geopteerd om naar het zuiden te duiken en dat bleek heel lonend. De laatste dagen schuift de ganse vloot echter terug in elkaar en is de voorsprong van de leider geslonken tot slechts 18 zeemijlen. Met nog 2264 zeemijlen tot de finish in Rio is met andere woorden nog niets beslist.
De Kaap bevestigde zijn beruchte reputatie. Bij het ronden van de meeste zuidelijke punt van Patagonië stond er een dikke 25 knopen wind en massieve golven. Tegen dat Ericsson 4 aan de rotspunt zal verschijnen, verwachten ze heuse stormcondities. Na links af te slaan wacht de teams dus nog ruim 2000 zeemijlen van tactische oorlogsvoering tot in Rio.
VLISSINGEN-OOST - De aanvaring die vanochtend in de Sloehaven in Vlissingen-Oost heeft plaatsgevonden, is veroorzaakt door slaapgebrek van de schipper van de Belgische olietanker Frisius. De Frisius kwam uit de Van Cittershaven waar het schip diesel had geladen bij de Total-olieraffinaderij, en was op weg naar wachtplaats in de Westhofhaven.
Bij het uitvaren van de Van Cittershaven richting de Westhofhaven is de schipper van Frisius niet rechtsaf, maar rechtdoor gevaren. Hij ramde vervolgens de aan de terminal van Verbrugge afgemeerde binnenvaarder Enterprise.
Uit onderzoek door de waterpolitie is gebleken dat de schipper van de Frisius even in slaap was gedommeld. "Hij was lang bezig geweest aan boord om bij Total te laden", vertelde woordvoerder Ed Kraszewski van de waterpolitie. "Uit de kou kwam hij de warme stuurhut binnen. En daar is hij dus in slaap gedommeld."
De Enterprise is in het voorschip geraakt en maakte water. De schipper van de Enterprise heeft de eigen pompen ingeschakeld om te voorkomen dat zijn schip zou zinken. Een kraanmedewerker van Verbrugge heeft ook snel een aantal containers uit het schip gehaald. De brandweer van het stadsgewest Vlissingen-Middelburg rukte met groot materieel uit en heeft ook pompen ingezet. Tevens was een sleper van bergings- en sleepbedrijf Multraship ter plekke.
Bij de aanvaring zijn geen gewonden gevallen en ook is er geen olie in het water terecht gekomen. Het gat in de Enterprise is inmiddels provisorisch gedicht. Ook de Frisius liep schade op. Als de waterpolitie het onderzoek heeft afgerond, mag de tanker zijn weg vervolgen, naar Brugge.
ANTWERPEN - Het afschaffen van de tol voor de Liefkenshoektunnel zou een flinke impuls kunnen vormen voor de economie in het Waasland.
De maatregel zou voorlopig van tijdelijke aard moeten zijn, maar bij succes kunnen worden verlengd.
Met dat voorstel aan Vlaams minister Patricia Ceyssens van economie wil Oost-Vlaams provincieraadslid Luc Maes, ook schepen van grensgemeente Beveren, iets van de huidige, zware druk op het bedrijfsleven wegnemen. Opheffing van de tol betekent eerste winst voor de bedrijven, die momenteel de toltunnel zoveel mogelijk mijden uit oogpunt van kostenbesparing. Maes leidt dat af uit het dalende gebruik van de tunnel, ook in de spits.
Bron : PZC.nl Aanvaring in Sloehaven Vlissingen-Oost
VLISSINGEN-OOST Het aan de terminal van Verbrugge in Vlissingen-Oost afgemeerde binnenvaartschip Enterprise is vanochtend kort voor vier uur aangevaren door de binnenvaarttanker Frisius. Dankzij snel optreden van de schipper van de Enterprise, een kraanmedewerker van Verbrugge, de stadsgewestelijke brandweer en sleep- en bergingsbedrijf Multraship is de Enterprise drijvende gehouden en gestabiliseerd. Olielekkages hebben zich niet voorgedaan.
De Frisius had 2100 ton diesel geladen bij olieraffinaderij Total in Vlissingen-Oost. Op weg vanuit de Van Cittershaven naar een wachtplaats in de Westhofhaven in Vlissingen-Oost is dit schip praktisch rechtdoor gevaren, waarbij de binnenvaarttanker de afgemeerde Enterprise ramde. De Frisius had stuurboord uit moeten varen, rechtsaf dus, maar deed dat niet.
Havenmeester Bert Kars van Zeeland Seaports noemde vanochtend als oorzaak van het incident onoplettendheid van de schipper van de Frisius. Het vaarwater ter plekke is behoorlijk breed. De waterpolitie stelt een onderzoek in naar de exacte oorzaak van de aanvaring. In elk geval is duidelijk dat er geen alcohol in het spel is.
De Enterprise was geladen met containers met broodjes zink. Vrijwel direct na de aanvaring heeft de schipper van de Enterprise de pompen ingeschakeld om zinken te voorkomen. Een kraanmedewerker van Verbrugge is ook snel begonnen met het lossen van de lading van het binnenvaartschip waardoor die hoger op het water kwam te liggen. De stadsgewestelijke brandweer rukte met groot materieel uit en heeft ook pompen ingezet om water uit de Enterprise te halen. En een sleper van Multraship was ter plekke om te pompen en het schip te stabiliseren.
Aan boord van de Enterprise waren de schipper, zijn vrouw en een kind. ,,Zij lagen te slapen en zijn zich uiteraard rot geschrokken, aldus havenmeester Kars. De vrouw en het kind hebben het schip snel verlaten.
De Enterprise moet voor reparatie naar een scheepswerf. De Frisius heeft kopschade opgelopen.
Chronische zieken kunnen vanaf nu met GEO Medic met een gerust hart het water op
Bron :Watertrends.nl
Chronische zieken kunnen vanaf nu met GEO Medic met een gerust hart het water op
Geo Medic Tijdens de HISWA Amsterdam Boatshow werd op donderdag 5 maart door het Watersportziekenhuis Antonius op feestelijke wijze Geo Medic onthuld. Geo Medic is een uniek alarmering- en lokaliseringsysteem voor water-sporters met een chronische ziekte, dat ingebouwd kan worden in boten. Hierdoor kunnen ook mensen met een zorgbehoefte zorgeloos recreëren op het water
Noodknop In een gesimuleerde situatie werd met één druk op de noodknop een directe verbinding tot stand gebracht met de Spoedeisende Hulp van het Watersport-ziekenhuis Antonius. In een echte noodsituatie worden zonodig ook direct de 112-hulpdiensten ingeschakeld. Het GPS systeem laat de zorgdiensten exact zien waar de boot zich op dat moment bevindt en tevens wordt de ingebouwde spraakverbinding geactiveerd voor direct contact met patiënt of meevarenden.
Een geruststellende gedachte, vertelt Wouter van der Kam, algemeen directeur van het Watersportziekenhuis Antonius. Veel mensen met een extra zorg-behoefte willen wel op vakantie maar durven het eigenlijk niet, stel dat er wat zou gebeuren.
Het Watersportziekenhuis Antonius wil de veiligheid op en rond de Friese wateren verbeteren en chronische patiënten met extra zorgbehoefte de kans geven zorgeloos te recreëren en van watersport te genieten.
Als enige ziekenhuis in Nederland heeft het Antonius ziekenhuis de beschikking over een Ambulanceboot, een snelle rubberboot met een volstrekt gelijkwaardige uitrusting als een ambulance. Het Watersportziekenhuis geeft tevens medische instructie aan watersportverenigingen en zeilscholen en maakt zich sterk voor het plaatsen van AEDs (defibrillatoren) in de regio.
Met de introductie van Geo Medic wordt de communicatie tussen wal en water, oftewel watersporter en hulpdiensten, verbeterd en kan dus snellere zorg geboden worden.
Het Geo Medic alarmeringssysteem zal in het watersportseizoen 2009 in tien boten ingebouwd worden om eerst uitgebreid getest te worden. Vanaf 2010 zal Geo Medic dan voor een breed publiek beschikbaar zijn, voor zowel particulieren als jachtverhuurders.
Na LD Lines heeft nu ook Brittany Ferries een bindend bod uitgebracht op de ferrymaatschappij Seafrance, actief tussen Calais en Dover. Net als LD Lines stelt Brittany Ferries voor dat de huidige eigenaar, d e spoorwegmaatschappij SNCF, als minderheidsaandeelhouder bij de veerdiensten betrokken blijft.
Jean-Marc Roué, voorzitter van Brittany Ferries, stelt voor dat er een nieuwe holding zou worden opgericht waarin de SNCF 25 procent van de aandelen en de Bretonse rederij 75 procent krijgt. Het kapitaal van de holding zou 40 miljoen euro bedragen.
Van de vijf veerboten zouden er vier in de vaart kunnen blijven, waardoor het aantal ontslagen minder hoog zou zijn dan in het huidige herstructureringsplan van de directie van Seafrance. Volgens dat plan zou de ferrymaatschappij maar drie schepen overhouden en worden er 650 arbeidsplaatsen geschrapt.
De bond CGT vindt het bod van Seafrance te laag en hoopt dat SNCF-voorzitter Guillaume Pépy bij een eerder gemaakte belofte blijft om de rederij niet te verkopen. De bond dreigt met acties indien de overheid een privatisering van Seafrance zou forceren.
Nederlandse coaster Eems Star op de Noordzee in problemen
Bron : KNMR.nl
Begeleiding coaster Eems Star met slagzij Harlingen, 15 maart 2009
Zondag 15 maart raakte de 88 meter lange Nederlandse coaster Eems Star op de Noordzee circa 11 kilometer ten noorden van Terschelling in problemen. Doordat de lading bestaande uitbetonnen buizen is gaan schuiven maaktde coaster slagzij, waarna de kapitein om hulp vroeg. De reddingboten vanKNRM-station Vlieland, West-Terschelling en Terschelling Paal 8 varen uit.
Nadat de Eems Star door sleepboot Vlieland op sleepwas genomen begeleidden de reddingboten de Eems Star richting Harlingen. Aan het begin van de Blauwe Slenk namen de beide reddingboten van het Harlinger KNRM-station de begeleiding over, totdat de coasterrond 1700 uur veilig in de haven van Harlingen afmeerde.
Beveiligingen voor je boot kun je in alle maten en prijzen kopen. Toen we op de redactie met de GPS Tracker werden geconfronteerd begonnen we te twijfelen: een apparaatje ter grootte van een lucifersdoos, dat GPS signalen afgeeft en smsen verstuurd, kan dat je boot beveiligen?
Nee, echt beveiligen doe je met een goed slot en een ketting. Maar de kans is groot dat een beetje botendief een grote betonschaar gebruikt om de boot mee te nemen. Dan is een GPS Tracker wel handig bedachten we. Het apparaat zorgt voor Track and Trace. Dat wil zeggen, op ieder willekeurig moment kan het apparaat gebeld worden en hij antwoordt direct met een sms waarin de coördinaten van het apparaat staan. Tenminste, dat zegt de fabrikant/importeur. Die vertelt ook nog eens dat dit systeem veel in autos geplaatst wordt door de Bovag Garages en scooters hebben ze bijna standaard.
Zien is geloven Zien is geloven is ons motto dus gaan we aan de slag. De Engelse gebruiksaanwijzing vinden we lastig, maar de bijgeleverde Nederlandse aanvulling werkt goed en helder. Het apparaat wordt geleverd met een Simkaart en een klein beltegoed. Die simkaart moet eerst ontdaan worden van een pincode en dat kunt u in uw eigen mobiele telefoon doen door bij instellingen de pinbeveiliging uit te schakelen.
De GPS Tracker moet eerst opgeladen worden, daarna plaatsen we de simkaart er in, gaat best een beetje lastig, gelukkig hoeft dat maar één keer. Als we het apparaat inschakelen licht een groen lampje op ten teken dat het systeem werkt. De eerste keer dat we het testen hadden we een slechte GSM ontvangst in ons kantoor. In de keuken werkte hij echter prima en had verbinding. Gespannen bellen we het apparaat via het 06 nummer, nadat de telefoon één keer overgaat wordt de verbiinding verbroken en warempel binnen een minuut krijgen we een sms terug met de coördinaten.
Locatie via Google Maps De sms bevat de coördinaten en die voeren we in op Google Maps. De eerste keer ging het niet goed omdat we vergeten waren de beide getallen te scheiden door een komma. Daarna ging het goed en zien we de exacte locatie op een kaart, compleet met routebeschrijving. Hierdoor is de boot terug te vinden door u zelf of door de Politie.
Move alarm, handig op de boot We hebben een tijdje gespeeld met het apparaat om te testen, vervolgens hebben we het move alarm ingeschakeld doorn move on en het password te sturen naar de GPS Tracker. Iemand van ons is met het apparaat vertrokken met de GPS tracker in zijn binnenzak. Na een paar honderd meter kwamen de eerste smsjes binnen met alarm, snelheid en locatie.
Zelf controleren? U kunt het apparaat zelf controleren door even het nummer te bellen met uw eigen mobiel: 06 5741 4522. U ontvangt dan een (gratis) sms met de coördinaten waar het apparaat zich bevindt.
Conclusie GPS Tracker Het apparaat voldoet uitstekend, het is wel afhankelijk van de GSM ontvangst. Als u het apparaat, daar waar het een goede ontvangst heeft, op een niet zichtbare plek plaatst doet het zijn werk prima. Midden op zee zal de ontvangst wel slecht zijn, maar zelfs dieven gaan ooit weer richting vaste wal en daar is de ontvangst uitstekend. Als de voeding afgesloten wordt werkt het apparaat nog 48 uur op de ingebouwde Li-ion accu.
Introductiekorting Met de importeur hebben we een lezersactie afgesproken: Bezoekers van de WatersportAlmanak kunnen het apparaat aanschaffen via de webwinkel met tijdelijke introductiekorting van 20,- U betaalt dan 239,- excl. verzendkosten
Cursus vaarbewijs van Nautilus nu ook op CD Rom Nu het watersportseizoen weer nadert komt ook de behoefte naar het halen van een vaarbewijs weer naar voren. Diverse zeilscholen zitten volgeboekt examendata komen dichterbij. Maar er zijn ook andere manieren om een vaarbewijs te halen.
Nautilus presenteert de volledige lesstof voor het vaarbewijs op een cd rom. De CD bevat 12 gesproken lessen, te vergelijken met ca 1100 paginas, met begeleiding van 300 illustraties, animaties en fotomateriaal. Dit verduidelijkt de stof op een plezierige wijze. Er zijn twee Cd-roms leverbaar: vaarbewijs I en vaarbewijs A (Aanvullend) kunt u vaarbewijs 2 verkrijgen. Daarmee mag u overal in Nederland varen.
Na iedere les kunnen cursisten de vragen beantwoorden om zo hun kennis te toetsen. Bij het foutief beantwoorden van de vraag volgt direct tekst en uitleg en wordt het goede antwoord uitgelegd.
Op de Cd-roms staan ook 400 examenvragen zodat u uw kennis direct kunt vergelijken met de uiteindelijke exameneisen. De Cd-rom's kosten 45,- per stuk
Vrijdagavond 6 maart 19.20 uur. De bemanning van de Koos van Messel wordt gealarmeerd voor een vaartuig met stuur/motorproblemen. Als de Koos van Messel zich in meld bij de Kustwachtcentrum voor meer informatie krijgt men te horen dat het gaat om een zeiljacht genaamd Struikel. De Struikel bevindt zich in positie: 52.23.5 N om 003.22.5 O. 45 mijl uit nabij het Ruyterplatform. Aanboord van de Struikel is 1 opvarende die onderweg is van IJmuiden naar Schotland. De opvarend is vermoeid en heeft zijn koers al verlegd naar Lowestoft. Echter omdat de fok stuk is, de stuurautomaat weigert en er te weinig brandstof is wordt besloten om de reddingboot te alarmeren. De communicatie gaat via het guard schip Maria omdat het zeiljacht de Struikel een niet goed werkende VHF heeft.
De Struikel en zet koers richting IJmuiden Als de Koos van Messel om 19:33 de steiger verlaat is het zicht goed, komt de wind uit het Westzuidwesten kracht 3 en is de golfhoogte 1,5 meter. Wanneer de Koos van Messel de om 21:25 Struikel bereikt wordt er een opstapper overgezet om de situatie aanboord te bekijken. De opstapper krijgt aanboord van het zeiljacht de stuurautomaat weer aan de praat en wordt de gps goed ingesteld. Nadat er gasolie is gebunkerd wordt in overleg met de opstapper besloten om de Koos van Messel terug te laten varen naar IJmuiden. De opstapper van de Koos van Messel blijft aanboord van de Struikel en zet koers richting IJmuiden. De Koos van Messel arriveert om even voor middennacht in IJmuiden. Het zeiljacht de Struikel loopt om half 6 s morgens zonder problemen IJmuiden binnen. De opvarende van de Struikel is dan 48 uur in touw en heeft niet geslapen. In het boothuis van station IJmuiden heeft hij wat uurtjes slaap in kunnen halen.
Uitgeslapen Nadat de opstapper van de reddingboot ook is uitgeslapen gaat hij terug naar het boothuis om met de opvarende van de Struikel een ligplaats te zoeken voor zijn zeilboot. In de Jachthaven IJmond heeft de opstapper een ligplaats voor een maand kunnen regelen omdat de opvarende van de Struikel voor werkzaamheden naar Brazilië moet.
Bruggen op de Amsterdamse hoofdwegen voor auto, openbaar vervoer en fiets gaan vanaf 1 april in de avondspits tussen 16:30 en 18:30 uur niet meer open. Dit heeft het college van B&W van Amsterdam onlangs besloten.
Voorheen was de stremmingtijd in de avondspits van 16 tot 18 uur. Deze stremmingtijden zijn ooit ingesteld om de verkeersdoorstroming tijdens de spits zoveel mogelijk te stimuleren. De tijden, die in 1993 zijn vastgesteld, worden aangepast om het veranderde rijgedrag van de afgelopen jaren beter op te kunnen vangen.
In de ochtendspits gaan de bruggen niet open van 7 tot 9 uur. Deze tijden veranderen niet.
Een roeibootje met vijf personen is woensdag stroomafwaarts op de Rijn aan de linkeroever bij Köln-Porzrond elf uur op een binnenvaartschip gevaren.
De roeiboot kwam bij kmr. 676 op de Rijn, door plotseling optredende stroomversnellingen direct voor een tegemoetkomend binnenvaartschip, in aanvaring met het achterschip van dit schip. De roeiboot brak doormidden en de roeiers vielen in het water. Bemanningen van begeleidende schepen konden alle vijf vlug uit het water halen en aan land brengen. Aan de reddingsactie namen ook twee boten van de waterpolitie, een boot van de brandweer uit Keulen, een ambulancewagen en een reddingshelikopter deel.
Amsterdam controleert watersport streng op havengeld
Amsterdam controleert watersport streng op havengeld
Bron: Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam.
"Amsterdam gaat watersport weer streng controleren" Watersporters die hun pleziervaartuig in het centrum van Amsterdam hebben liggen worden ook dit jaar weer streng gecontroleerd. Vanaf april gaat de Dienst Binnenwaterbeheer ieder bootje controleren of er betaald is voor het liggeld. Sloepen die geen havengeld hebben betaald zullen zonder pardon worden weggesleept en zijn weer af te halen bij de Dienst Binnenwaterbeheer van Amsterdam. Het jaartarief voor pleziervaartuigen in de binnenstad van Amsterdam bedraagt 16,30 per strekkende meter.
"Niet betalen is afslepen" In 2008 hebben veel watersporters hun bijdrage niet betaald aan de Gemeente Amsterdam en diverse vaartuigen zijn in beslag genomen en afgevoerd. Niet afgehaalde booten worden uiteindelijk aangeboden bij een veiling.
Ieder pleziervaartuig dient duidelijk zichtbaar te zijn voorzien van een sticker waaruit blijkt dat er betaald is. Zo niet, dan wordt het vaartuig de volgende dag weggesleept. Tegen betaling van minimaal 182,- voor wegsleepkosten en een bewaarloon van 0,90 per meter per dag kan men de boot weer ophalen.
Als uw boot is weggesleept dan kunt u deze ophalen in de bewaarhaven. U kunt hier terecht 's ochtends tussen 10:00 en 11:00 uur, vooraf kunt u betalen tussen 9:30 en 10:00 uur. U dient een afspraak te maken op welke locatie en op welke dag u uw boot kunt ophalen via het spreekuur van de Nautische Inspectie op werkdagen van 09:00-11:00 uur, telefoon 020 550 3655. Het havengeld kan betaald worden op het kantoor van de Havendienst aan de De Ruijterkade 6 in Amsterdam.
Vaarklaar maken. "Het watersport seizoen gaat weer beginnen "
Vaarklaar maken.
"Het watersport seizoen gaat weer beginnen" Het watersportseizoen staat (gelukkig) al weer voor de deur, het wordt tijd dat u uw boot klaar gaat maken voor het nieuwe watersport seizoen. Veel onderhoud aan uw boot kunt u zelf doen, een aantal zaken kunt u beter door watersportspecialisten laten doen. Maar, zelf klussen aan uw boot is niet alleen leuk, maar het bespaart u ook nog eens een hoop geld. Bovendien weet u dan precies hoe uw schip er bij staat.
"Antifouling en het onderwaterschip" Antifouling beschermt uw schip tegen ongewenste aangroei van algen etc. Een snelle inspectie van de antifouling leert u al snel of u een nieuwe laag moet aanbrengen. Dit is sterk afhankelijk van uw ligplaats.
"Antifouling en zoet water" Ligt u op zoetwater dan kunt u beslissen een jaartje over te slaan en de schilderbeurt naar volgend jaar te verschuiven. Op zoet water heeft u beduidend minder last van ongewenste aangroei. Er moet wel voldoende antifouling op de romp aanwezig zijn. Deze beslissing is mede afhankelijk van de soort antifouling die u hebt gebruikt.
"Antifouling op zout water" Ligt het schip het grootste gedeelte van het jaar in zoutwater dan is het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling absoluut een must. Het aanbrengen van een dunne laag is veelal voldoende om de aangroei in een vaarseizoen te beteugelen.|
"Extra aandachtspunten onderwaterschip" Anodes wel of niet vervangen Voor dat het schip het water in gaat zijn er nog een paar extra aandachtpunten. De anodes moeten worden beoordeeld. Anodes bestaan vaak uit zink, soms uit aluminium en zorgen ervoor dat er geen galvanische corrosie ontstaat aan andere delen door electrolyse. De anode bestaat uit een minder edel metaal en zal als eerste worden aangevreten, een soort lokaas dus. In een jaar tijd kan een ande een flink eind gereduceerd zijn en moet dan ook vervangen worden.
"Schroef en schroefas" Ook de schroef en schroefas van uw boot moeten aan een scherp oordeel worden onderworpen. Hebben deze geen overdadige speling, zijn de watergesmeerde lagers in de uithouder nog in takt. Zijn de schroefbladen vrij van aangroei en pokken? Ook het roer wordt op een zelfde manier beoordeeld. Het is raadzaam om de sensor van de snelheidsmeter te controleren en het schoepenradje van antifouling te voorzien. Zolang de boot op het droge staat is het handig om alle uitneembare sensoren te controleren en van nieuw siliconenvet te voorzien. Let hierbij op de dunne O ringen. Deze moeten onbeschadigd zijn.
Een goed boek over deze materie is geschreven door Pad Madlay. Hierin vindt u vele tips en trucks voor het onderhoud van uw schip.
"Boven de waterlijn" Wat hier gebeuren moet is sterk afhankelijk waar het schip van gemaakt is en de leeftijd. Een 2 jaar jong polyester zeilschip zal nadat zij is schoongemaakt van een nieuwe waslaag worden voorzien en na gepoetst te zijn weer als nieuw te voorschijn komen. Een vijftig jaar oude stalen bakdekkruiser daar in tegen zalweer eens van een nieuwe verflaag moeten worden voorzien. Let wel op dat schilderen in het voorjaar wel bij de juiste temperatuur moet gebeuren. Een nieuwe waterlijn aanbrengen staat wel erg netjes.
"Het dek" Wanneer de werkzaamheden aan het onderwaterschip en boven de waterlijn klaar zijn kan het schip het water in. Voor veel schepen is de klus nu grotendeels geklaard. Als het een zeilschip betreft waar de mast nog op moet worden gezet moet er nog veel werk verzet worden. Het plaatsen van een mast is zeer nauwkeurig werk dat u ook aan specialisten kunt overlaten. Afhankelijk van de wijze waarop de verstaging loopt zal alles zo moeten worden aangespannen worden dat de mast weer in de juiste positie staat. Voor iedere boot is hiervoor een eigenwerkwijze voorgeschreven die ongetwijfeld in de gebruiksaanwijzing of op internet is terug te vinden. Let op dat de mast aan alle kanten in de juiste positie komt te staan. Veelal begint het met het vast- en doorzetten van het onderwant waarna het topwant volgt en dan pas zijn de voor- en achterstag aan de beurt. Over de trim van de mast zijn dikke boeken geschreven en het is dan ook niet mogelijk om in het kort een nauwkeurige beschrijving te geven. Om het maximum uit uw boot halen is dit wel een belangrijk onderdeel van het vaarklaar maken. Wanneer dit alles is gebeurd kan natuurlijk het dek ook nog een goed poetsbeurt krijgen.
"Zeilen" Wanneer de mast goed staat wordt het tijd voor de zeilen. Hopelijk heeft u ze aan het eind van het vaarseizoen gecontroleerd en indien nodig laten repareren. Zeilmakers hebben het in het begin van het seizoen altijd erg druk en wacht- en levertijden lopen dan snel op. Ook een wasbeurt is, mits professioneel gedaan, soms op zijn plaats. Indien er sprake van een rolfok is zet u de fokkeval niet te strak door. Het zeil heeft geen voorkabel, dus kan het gaan rekken wanneer er te veel spanning op komt te staan. Bij zeilen met leuvers ligt dit anders. Het grootzeil wordt gezet en gecontroleerd of zeillatten, reeflijnen, reefknuttels en cunninghamlijn allemaal op hun plaats zitten.
"Motor" Heeft u, voor dat het schip de wal op ging, de motorolie ververst en nieuwe filters geplaatst dan hoeft u zich hier geen zorgen meer over te maken. Wel moet het antivries nog uit het motorblok in het geval van een motor met open koeling. Indien mogelijk vangen we dit op om het milieu te sparen. Controleer de V-snaren op slijtage en breng ze op de juiste spanning. Slippende v-snaren geven weinig kracht en slijten onnodig. Controleer ook of u reserve snaren aan boord heeft. Test ook even of de gaskabels gemakkelijk bewegen en onbeschadigd zijn. Een reserve gaskabel aan boord kan u een hoop ellende besparen.
"Een boek over dieselmotoren" Handboek Dieselmotoren voor Jachten geeft antwoord op een groot aantal technische vragen. Het biedt de helpende hand om storingen op te lossen en, beter nog, storingen te voorkomen.
"Impeller" Indien u de motor een servicebeurt door een specialist laat geven zal deze vrijwel altijd de impeller vervangen. De impeller is een schoepenwiel dat zorgt voor voldoende koelwatertoevoer naar de motor en is zeer belangrijk. Brandstoffilters dienen gecontroleerd te worden op vervuiling en zonodig vervangen.
"Schroefasafdichting" Tijdens het te water laten controleert u natuurlijk het glandlager op lekkage. Glandlagers zorgen voor de afdichting van de schroefas. Er zijn vele soorten glandlagers, die allen op hun eigen wijze de afsluiting maken. Indien mogelijk tornen we de motor eerst een paar maal met de handslinger rond, hiermee komt er weer olie op de plaatsen waar het moet zijn. Als alle afsluiters weer openstaan en de accu ook weer verbonden is kan er gestart worden. Raadpleeg in ieder geval het instructieboekje en volg de aanwijzingen op.
"Het interieur" Binnen is natuurlijk veel te doen. Om niet tijdens de zomerse tripjes voor verrassingen te komen staan is het zinvol om van voor naar achteren te werken. Op deze wijze krijgt iedere kooi, bakkist, lade, kastje etc. even de volle aandacht. Wanneer er zaken aan boord zijn die in de afgelopen jaren nooit gebruikt zijn, haal ze dan van boord, een schip is geen bergplaats voor overbodige zaken. Na een grondige schoonmaakbeurt ruikt uw schip weer helemaal fris.
"Veiligheidsmiddelen aan boord" Een aantal veiligheidsmiddelen vragen om een speciale behandeling. Pyrotechnisch materiaal (noodsignalen), zoals fakkels en lichtkogels moeten op hun houdbaarheidsdatum worden gecontroleerd. Ook reddingsvesten en vlotten dienen binnen de keuringseisen te vallen, let ook even op de zouttabletten in de vesten en zorg voor reservemateriaal.
"Touwen, landvasten en schoten" Controleer aan het begin van het watersport seizoen ook even de landvasten, schoten en ander touwwerk aan boord. Oud, maar onbeschadigd touwwerk, kunt u vaak prima wassen in de wasmachine op een lage temperatuur.
"Gas en elektriciteit aan boord" Controleer de elektrische aansluitingen, de walstroomaansluiting (denk om randaarde), de verlichting en de acculader. vang roestige stekers, het geeft een slechte verbinding die brandgevaar oplevert. De gasslang dient geheel onbeschadigd te zijn en niet ouder dan 2 jaar. Ook al lijken ze onbeschadigd, vervang ze. et gaat om uw eigen veiligheid.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar