Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
17-03-2009
Cursus vaarbewijs van Nautilus nu ook op CD Rom
Vaarbewijs .
Vaarbewijs voor watersport op CD Rom
Bron: WatersportAlmanak.nl
Cursus vaarbewijs van Nautilus nu ook op CD Rom Nu het watersportseizoen weer nadert komt ook de behoefte naar het halen van een vaarbewijs weer naar voren. Diverse zeilscholen zitten volgeboekt examendata komen dichterbij. Maar er zijn ook andere manieren om een vaarbewijs te halen.
Nautilus presenteert de volledige lesstof voor het vaarbewijs op een cd rom. De CD bevat 12 gesproken lessen, te vergelijken met ca 1100 paginas, met begeleiding van 300 illustraties, animaties en fotomateriaal. Dit verduidelijkt de stof op een plezierige wijze. Er zijn twee Cd-roms leverbaar: vaarbewijs I en vaarbewijs A (Aanvullend) kunt u vaarbewijs 2 verkrijgen. Daarmee mag u overal in Nederland varen.
Na iedere les kunnen cursisten de vragen beantwoorden om zo hun kennis te toetsen. Bij het foutief beantwoorden van de vraag volgt direct tekst en uitleg en wordt het goede antwoord uitgelegd.
Op de Cd-roms staan ook 400 examenvragen zodat u uw kennis direct kunt vergelijken met de uiteindelijke exameneisen. De Cd-rom's kosten 45,- per stuk
Vrijdagavond 6 maart 19.20 uur. De bemanning van de Koos van Messel wordt gealarmeerd voor een vaartuig met stuur/motorproblemen. Als de Koos van Messel zich in meld bij de Kustwachtcentrum voor meer informatie krijgt men te horen dat het gaat om een zeiljacht genaamd Struikel. De Struikel bevindt zich in positie: 52.23.5 N om 003.22.5 O. 45 mijl uit nabij het Ruyterplatform. Aanboord van de Struikel is 1 opvarende die onderweg is van IJmuiden naar Schotland. De opvarend is vermoeid en heeft zijn koers al verlegd naar Lowestoft. Echter omdat de fok stuk is, de stuurautomaat weigert en er te weinig brandstof is wordt besloten om de reddingboot te alarmeren. De communicatie gaat via het guard schip Maria omdat het zeiljacht de Struikel een niet goed werkende VHF heeft.
De Struikel en zet koers richting IJmuiden Als de Koos van Messel om 19:33 de steiger verlaat is het zicht goed, komt de wind uit het Westzuidwesten kracht 3 en is de golfhoogte 1,5 meter. Wanneer de Koos van Messel de om 21:25 Struikel bereikt wordt er een opstapper overgezet om de situatie aanboord te bekijken. De opstapper krijgt aanboord van het zeiljacht de stuurautomaat weer aan de praat en wordt de gps goed ingesteld. Nadat er gasolie is gebunkerd wordt in overleg met de opstapper besloten om de Koos van Messel terug te laten varen naar IJmuiden. De opstapper van de Koos van Messel blijft aanboord van de Struikel en zet koers richting IJmuiden. De Koos van Messel arriveert om even voor middennacht in IJmuiden. Het zeiljacht de Struikel loopt om half 6 s morgens zonder problemen IJmuiden binnen. De opvarende van de Struikel is dan 48 uur in touw en heeft niet geslapen. In het boothuis van station IJmuiden heeft hij wat uurtjes slaap in kunnen halen.
Uitgeslapen Nadat de opstapper van de reddingboot ook is uitgeslapen gaat hij terug naar het boothuis om met de opvarende van de Struikel een ligplaats te zoeken voor zijn zeilboot. In de Jachthaven IJmond heeft de opstapper een ligplaats voor een maand kunnen regelen omdat de opvarende van de Struikel voor werkzaamheden naar Brazilië moet.
Bruggen op de Amsterdamse hoofdwegen voor auto, openbaar vervoer en fiets gaan vanaf 1 april in de avondspits tussen 16:30 en 18:30 uur niet meer open. Dit heeft het college van B&W van Amsterdam onlangs besloten.
Voorheen was de stremmingtijd in de avondspits van 16 tot 18 uur. Deze stremmingtijden zijn ooit ingesteld om de verkeersdoorstroming tijdens de spits zoveel mogelijk te stimuleren. De tijden, die in 1993 zijn vastgesteld, worden aangepast om het veranderde rijgedrag van de afgelopen jaren beter op te kunnen vangen.
In de ochtendspits gaan de bruggen niet open van 7 tot 9 uur. Deze tijden veranderen niet.
Een roeibootje met vijf personen is woensdag stroomafwaarts op de Rijn aan de linkeroever bij Köln-Porzrond elf uur op een binnenvaartschip gevaren.
De roeiboot kwam bij kmr. 676 op de Rijn, door plotseling optredende stroomversnellingen direct voor een tegemoetkomend binnenvaartschip, in aanvaring met het achterschip van dit schip. De roeiboot brak doormidden en de roeiers vielen in het water. Bemanningen van begeleidende schepen konden alle vijf vlug uit het water halen en aan land brengen. Aan de reddingsactie namen ook twee boten van de waterpolitie, een boot van de brandweer uit Keulen, een ambulancewagen en een reddingshelikopter deel.
Amsterdam controleert watersport streng op havengeld
Amsterdam controleert watersport streng op havengeld
Bron: Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam.
"Amsterdam gaat watersport weer streng controleren" Watersporters die hun pleziervaartuig in het centrum van Amsterdam hebben liggen worden ook dit jaar weer streng gecontroleerd. Vanaf april gaat de Dienst Binnenwaterbeheer ieder bootje controleren of er betaald is voor het liggeld. Sloepen die geen havengeld hebben betaald zullen zonder pardon worden weggesleept en zijn weer af te halen bij de Dienst Binnenwaterbeheer van Amsterdam. Het jaartarief voor pleziervaartuigen in de binnenstad van Amsterdam bedraagt 16,30 per strekkende meter.
"Niet betalen is afslepen" In 2008 hebben veel watersporters hun bijdrage niet betaald aan de Gemeente Amsterdam en diverse vaartuigen zijn in beslag genomen en afgevoerd. Niet afgehaalde booten worden uiteindelijk aangeboden bij een veiling.
Ieder pleziervaartuig dient duidelijk zichtbaar te zijn voorzien van een sticker waaruit blijkt dat er betaald is. Zo niet, dan wordt het vaartuig de volgende dag weggesleept. Tegen betaling van minimaal 182,- voor wegsleepkosten en een bewaarloon van 0,90 per meter per dag kan men de boot weer ophalen.
Als uw boot is weggesleept dan kunt u deze ophalen in de bewaarhaven. U kunt hier terecht 's ochtends tussen 10:00 en 11:00 uur, vooraf kunt u betalen tussen 9:30 en 10:00 uur. U dient een afspraak te maken op welke locatie en op welke dag u uw boot kunt ophalen via het spreekuur van de Nautische Inspectie op werkdagen van 09:00-11:00 uur, telefoon 020 550 3655. Het havengeld kan betaald worden op het kantoor van de Havendienst aan de De Ruijterkade 6 in Amsterdam.
Vaarklaar maken. "Het watersport seizoen gaat weer beginnen "
Vaarklaar maken.
"Het watersport seizoen gaat weer beginnen" Het watersportseizoen staat (gelukkig) al weer voor de deur, het wordt tijd dat u uw boot klaar gaat maken voor het nieuwe watersport seizoen. Veel onderhoud aan uw boot kunt u zelf doen, een aantal zaken kunt u beter door watersportspecialisten laten doen. Maar, zelf klussen aan uw boot is niet alleen leuk, maar het bespaart u ook nog eens een hoop geld. Bovendien weet u dan precies hoe uw schip er bij staat.
"Antifouling en het onderwaterschip" Antifouling beschermt uw schip tegen ongewenste aangroei van algen etc. Een snelle inspectie van de antifouling leert u al snel of u een nieuwe laag moet aanbrengen. Dit is sterk afhankelijk van uw ligplaats.
"Antifouling en zoet water" Ligt u op zoetwater dan kunt u beslissen een jaartje over te slaan en de schilderbeurt naar volgend jaar te verschuiven. Op zoet water heeft u beduidend minder last van ongewenste aangroei. Er moet wel voldoende antifouling op de romp aanwezig zijn. Deze beslissing is mede afhankelijk van de soort antifouling die u hebt gebruikt.
"Antifouling op zout water" Ligt het schip het grootste gedeelte van het jaar in zoutwater dan is het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling absoluut een must. Het aanbrengen van een dunne laag is veelal voldoende om de aangroei in een vaarseizoen te beteugelen.|
"Extra aandachtspunten onderwaterschip" Anodes wel of niet vervangen Voor dat het schip het water in gaat zijn er nog een paar extra aandachtpunten. De anodes moeten worden beoordeeld. Anodes bestaan vaak uit zink, soms uit aluminium en zorgen ervoor dat er geen galvanische corrosie ontstaat aan andere delen door electrolyse. De anode bestaat uit een minder edel metaal en zal als eerste worden aangevreten, een soort lokaas dus. In een jaar tijd kan een ande een flink eind gereduceerd zijn en moet dan ook vervangen worden.
"Schroef en schroefas" Ook de schroef en schroefas van uw boot moeten aan een scherp oordeel worden onderworpen. Hebben deze geen overdadige speling, zijn de watergesmeerde lagers in de uithouder nog in takt. Zijn de schroefbladen vrij van aangroei en pokken? Ook het roer wordt op een zelfde manier beoordeeld. Het is raadzaam om de sensor van de snelheidsmeter te controleren en het schoepenradje van antifouling te voorzien. Zolang de boot op het droge staat is het handig om alle uitneembare sensoren te controleren en van nieuw siliconenvet te voorzien. Let hierbij op de dunne O ringen. Deze moeten onbeschadigd zijn.
Een goed boek over deze materie is geschreven door Pad Madlay. Hierin vindt u vele tips en trucks voor het onderhoud van uw schip.
"Boven de waterlijn" Wat hier gebeuren moet is sterk afhankelijk waar het schip van gemaakt is en de leeftijd. Een 2 jaar jong polyester zeilschip zal nadat zij is schoongemaakt van een nieuwe waslaag worden voorzien en na gepoetst te zijn weer als nieuw te voorschijn komen. Een vijftig jaar oude stalen bakdekkruiser daar in tegen zalweer eens van een nieuwe verflaag moeten worden voorzien. Let wel op dat schilderen in het voorjaar wel bij de juiste temperatuur moet gebeuren. Een nieuwe waterlijn aanbrengen staat wel erg netjes.
"Het dek" Wanneer de werkzaamheden aan het onderwaterschip en boven de waterlijn klaar zijn kan het schip het water in. Voor veel schepen is de klus nu grotendeels geklaard. Als het een zeilschip betreft waar de mast nog op moet worden gezet moet er nog veel werk verzet worden. Het plaatsen van een mast is zeer nauwkeurig werk dat u ook aan specialisten kunt overlaten. Afhankelijk van de wijze waarop de verstaging loopt zal alles zo moeten worden aangespannen worden dat de mast weer in de juiste positie staat. Voor iedere boot is hiervoor een eigenwerkwijze voorgeschreven die ongetwijfeld in de gebruiksaanwijzing of op internet is terug te vinden. Let op dat de mast aan alle kanten in de juiste positie komt te staan. Veelal begint het met het vast- en doorzetten van het onderwant waarna het topwant volgt en dan pas zijn de voor- en achterstag aan de beurt. Over de trim van de mast zijn dikke boeken geschreven en het is dan ook niet mogelijk om in het kort een nauwkeurige beschrijving te geven. Om het maximum uit uw boot halen is dit wel een belangrijk onderdeel van het vaarklaar maken. Wanneer dit alles is gebeurd kan natuurlijk het dek ook nog een goed poetsbeurt krijgen.
"Zeilen" Wanneer de mast goed staat wordt het tijd voor de zeilen. Hopelijk heeft u ze aan het eind van het vaarseizoen gecontroleerd en indien nodig laten repareren. Zeilmakers hebben het in het begin van het seizoen altijd erg druk en wacht- en levertijden lopen dan snel op. Ook een wasbeurt is, mits professioneel gedaan, soms op zijn plaats. Indien er sprake van een rolfok is zet u de fokkeval niet te strak door. Het zeil heeft geen voorkabel, dus kan het gaan rekken wanneer er te veel spanning op komt te staan. Bij zeilen met leuvers ligt dit anders. Het grootzeil wordt gezet en gecontroleerd of zeillatten, reeflijnen, reefknuttels en cunninghamlijn allemaal op hun plaats zitten.
"Motor" Heeft u, voor dat het schip de wal op ging, de motorolie ververst en nieuwe filters geplaatst dan hoeft u zich hier geen zorgen meer over te maken. Wel moet het antivries nog uit het motorblok in het geval van een motor met open koeling. Indien mogelijk vangen we dit op om het milieu te sparen. Controleer de V-snaren op slijtage en breng ze op de juiste spanning. Slippende v-snaren geven weinig kracht en slijten onnodig. Controleer ook of u reserve snaren aan boord heeft. Test ook even of de gaskabels gemakkelijk bewegen en onbeschadigd zijn. Een reserve gaskabel aan boord kan u een hoop ellende besparen.
"Een boek over dieselmotoren" Handboek Dieselmotoren voor Jachten geeft antwoord op een groot aantal technische vragen. Het biedt de helpende hand om storingen op te lossen en, beter nog, storingen te voorkomen.
"Impeller" Indien u de motor een servicebeurt door een specialist laat geven zal deze vrijwel altijd de impeller vervangen. De impeller is een schoepenwiel dat zorgt voor voldoende koelwatertoevoer naar de motor en is zeer belangrijk. Brandstoffilters dienen gecontroleerd te worden op vervuiling en zonodig vervangen.
"Schroefasafdichting" Tijdens het te water laten controleert u natuurlijk het glandlager op lekkage. Glandlagers zorgen voor de afdichting van de schroefas. Er zijn vele soorten glandlagers, die allen op hun eigen wijze de afsluiting maken. Indien mogelijk tornen we de motor eerst een paar maal met de handslinger rond, hiermee komt er weer olie op de plaatsen waar het moet zijn. Als alle afsluiters weer openstaan en de accu ook weer verbonden is kan er gestart worden. Raadpleeg in ieder geval het instructieboekje en volg de aanwijzingen op.
"Het interieur" Binnen is natuurlijk veel te doen. Om niet tijdens de zomerse tripjes voor verrassingen te komen staan is het zinvol om van voor naar achteren te werken. Op deze wijze krijgt iedere kooi, bakkist, lade, kastje etc. even de volle aandacht. Wanneer er zaken aan boord zijn die in de afgelopen jaren nooit gebruikt zijn, haal ze dan van boord, een schip is geen bergplaats voor overbodige zaken. Na een grondige schoonmaakbeurt ruikt uw schip weer helemaal fris.
"Veiligheidsmiddelen aan boord" Een aantal veiligheidsmiddelen vragen om een speciale behandeling. Pyrotechnisch materiaal (noodsignalen), zoals fakkels en lichtkogels moeten op hun houdbaarheidsdatum worden gecontroleerd. Ook reddingsvesten en vlotten dienen binnen de keuringseisen te vallen, let ook even op de zouttabletten in de vesten en zorg voor reservemateriaal.
"Touwen, landvasten en schoten" Controleer aan het begin van het watersport seizoen ook even de landvasten, schoten en ander touwwerk aan boord. Oud, maar onbeschadigd touwwerk, kunt u vaak prima wassen in de wasmachine op een lage temperatuur.
"Gas en elektriciteit aan boord" Controleer de elektrische aansluitingen, de walstroomaansluiting (denk om randaarde), de verlichting en de acculader. vang roestige stekers, het geeft een slechte verbinding die brandgevaar oplevert. De gasslang dient geheel onbeschadigd te zijn en niet ouder dan 2 jaar. Ook al lijken ze onbeschadigd, vervang ze. et gaat om uw eigen veiligheid.
10 JAAR OOSTENDE VOOR ANKER van < 29 Mei - 1 Juni > 2009
Bron : Oostendevooranker.be
10 JAAR OOSTENDE VOOR ANKER van < 29 Mei - 1 Juni > 2009
Zoals het dikwijls gaat is Oostende voor Anker ontstaan aan de bar. Het idee om klassieke schepen bijeen te brengen in een periode die voor de Stad aan zee Oostende sowieso stil was heeft toen wind in de zeilen gekregen. En hoe. Jaar na jaar is dit festival de aantrekkingspool geweest voor honderden schippers van klassieke schepen. Het is een kwestie van zien en gezien worden en nergens werd hen een feest aangeboden waarin ze een hoofdrol speelden.
Van de amper twintig schepen bij de eerste editie, is het nu een gepuzzel om de meer dan honderd vijftig schepen een plaats te geven in een alsmaar groter wordende radius van kaaien, dokken en de vaargeul van Oostende. Het festival van de authentieke scheepvaart is doorgedrongen vanop de kaaien tot op de pleinen en d e (winkel)straten van Oostende. Als een vloedgolf die de mensen opvrolijkt en enthousiasmeert. En de hele streek doet vibreren op de frequentie die eigen is aan de zee. En het publiek komt, - met honderdduizenden tegelijk- loopt zich de hele tijd te verwonderen, herinnert zich hun gemeenschappelijke maritieme oorsprong en gaat naar huis met de idee bijlange nog niet alles gezien of meegemaakt te hebben.
Oostende voor Anker- de krachtlijnen
Een vloot van meer dan honderd authentieke schepen in het water, aangemeerdin de oudste dokken van Oostende, Stad aan Zee Demonstraties en tentoonstellingen van scheepsambachten aan de wal Een speciale thematentoonstelling Rondvaarten met de zeilschepen op zee Een maritieme markt op het Sint Petrus- en Paulusplein Doorlopende optredens met muziek van de zee Een afspraak tussen schippers, bemanningen (en bevrouwingen) en duizenden andere geïnteresseerden en betrokkenen De tewaterlating van gerestaureerde schepen Een contact tussen maritieme erfgoed organisaties, bedrijven en werkers met het ruimste publiek denkbaar Een expositie van maritieme kunst: marineschilders, fotografen van zee en schepen, ambachten Aandacht voor replicas en originele schepen van de Vlaamse kust Een bruisend moment waar je de organische kant van schepen, scheepsbouw en scheepvaart kan ruiken, voelen, zien en beleven.
Er was natuurlijk het glansrijke idee om telkens een speciaal thema in te bouwen.
De Vikingen kampeerden zoals honderden jaren geleden op het strand en landden met hun drakar om de stad aan te vallen.
Het Beleg van Oostende werd overgedaanen ook nu weer vielen de geuzen voor het geweld van de gecombineerde Spaans / Italiaanse troepen.
De slag van Trafalgar tussen de marine van LEmpereur en de Britse Navy werd op zn Oostends overgedaan.
Een kanongevecht tussen de altijd imposante Grand Turk, een heus fregat, en de avisoschoeners van de Fransen.
Alle nautische aspecten van de Kuifjes verhalen kwamen voor het voetlicht. Zonder schepen was de beroemdste Belgische reporter nergens geraakt.
En toen waren er de Belgen op de Zuidpool, een markant facet van onze nautische geschiedenis, ingeluid door Adrien de Gerlache en zijn Belgica.
De cirkel werd rond gemaakt door de aankomstvan de Euronav Belgica met Dixie Dansercoer , terug van diezelfde Zuidpool en harde schijven vol bewijzen van de klimaatsveranderingen.
Oostende voor Anker heeft meer gerealiseerd dan een gigantisch feest bouwen, een top attractie op de toeristische kalender van de Stad aan zee.
Waar in de ons omringende buitenlanden de bezielers van authentieke schepen en aanverwant watererfgoed voldoende sterk waren om zich te laten opmerken, meegesleurd door een algemeenverspreide nautische kennis, werd het festival een trekker voor dit deel van de Lage Landen. Nergens anders kwamen de geïnteresseerden zo intens met elkaar in contact. En kregen ze een zo geapprecieerd podium. Oostende voor Anker is er in geslaagd om de verwantschap tussen de inwoners van Oostende met de haven en de scheepvaarteen gezicht te geven.
Om te helpen de botenmarkt weer in beweging te krijgen organiseert Yacht Vision van donderdag 14 tot en met zondag 17 mei in de Bataviahaven te Lelystad een unieke Boating Outlet.
Waterbeek Media, bekend van de crossmediale concepten Yacht Vision en House Vision, brengt dit evenement onder het motto: "Kwaliteit in uw voordeel" Tijdens de beursdagen in de Bataviahaven, gelegen naast het drukbezochte Batavia Stad, is een breed scala aan motorboten, zeiljachten en sloepen, aangeboden door werven, importeurs, makelaars en particulieren te bezichtigen.
Aanbieders betalen een gering deelnamebedrag en de toegang voor het publiek is gratis. Een unieke botenveiling op zondag wordt het hoogtepunt van de Boating Outlet. Op deze veiling zullen alle schepen worden ingebracht, die nog niet op de dagen ervoor zijn verkocht. Uitsluitend kwalitatief goede vaartuigen met een minimumprijs vanaf 15.000 komen onder de hamer.
Tijdens de Boating Outlet wordt de mogelijkheid geboden om een onafhankelijk keuringsrapport door de aanwezige experts te laten opmaken, financieel advies in te winnen en met de deelnemende jachten proef te varen. De veiling geschiedt op basis van opbod door een ervaren veilingmeester, onder het toeziend oog van een notaris. De Yacht Vision Boating Outlet mag rekenen op brede publieke belangstelling en ruime media-aandacht. Het evenement zal in Yacht Vision televisiespecials op RTL4 en in het Yacht Vision Magazine crossmediaal worden ondersteund.
Brancheverenigingen NJI en HISWA tonen zich positief verrast over dit initiatief en hopen dat de Yacht Vision Boating Outlet bijdraagt aan het vlot trekken van de botenmarkt. In Nederland liggen al jaren ruim 25.000 gebruikte schepen te koop, zowel bij particulieren als bij jachtmakelaars. Daarnaast is sprake van duizenden seriematig gebouwde buitenlandse schepen, die met fikse kortingen op de Nederlandse markt worden aangeboden.
Bedrijven geven aan dat hun voorraad aan kwalitatief goede gebruikte jachten, voorraadschepen en demonstratiemodellen hun economische speelruimte flink beperkt.
KNOKKE-HEIST - Het strandhoofd 51 wordt afgebroken ter hoogte van het zwembad De Raan, om de verzanding in Heist tegen te gaan. Die blijft de watersporters hinderen.
De Vlaamse overheid, afdeling kust, wil nog voor de zomer het strandhoofd 51 ter hoogte de het zwembad De Raan afbreken. Met de afbraak wil de afdeling kust de verzanding in Heist tegengaan.
De laatste vier jaar wordt de zeerecreatie in Heist in versneld tempo gehinderd door verzanding. Bij zeer laag water kan er gewandeld worden vanaf het hoogstrand tot voorbij de Fluxysterminals. In de richting van Knokke is de kop van de zandbank al het strandhoofd 51 gepasseerd. Dat ligt tegenover de toegewezen nieuwe locatie van het VVW-watersportcentrum. De zandbank beslaat al de hele breedte van het strand van Heist. De periodes waarin de watersport droogvalt, worden steeds langer.
Steeds meer moeten de watersporters bij laag water door de baderszone of het strandreservaat laveren om steeds via smallere doorgangen bevaarbare dieptes te bereiken. Dat probleem doet zich ook voor wanneer ze terug naar het strand komen. Bij zeer laag water wordt het beoefenen van de watersport onmogelijk.
Ook stellen zich problemen voor de reddings- en begeleidingsboten. Interventies kunnen alleen nog met een jetski met een omweg rond de ondieptes. Het strandhoofd wordt tot éénmeter onder het strandniveau verwijderd. (nmi)
Trackster beveiliging voor watersport Het is de schrik van iedere watersporter: een gestolen boot. Natuurlijk kunt u uw boot vastleggen met een ketting en een goed slot, maar een beetje dief lacht daar om. Veelal ontbreekt een uitgebreid alarmsysteem op een boot of is erg kostbaar.
Innovatieve GPS Tracker beveiliging Trackster GPS beveiliging is een zeer betaalbaar product waarmee u altijd uw boot kunt traceren. In het kleine kastje, ter grootte van een lucifersdoos, zit een ingebouwde GPS, GPRS en GSM module.
Wanneer de boot verplaatst wordt ontvangt de eigenaar direct een sms alarm. In dit sms alarm staan de coördinaten van de plaatst waar de boot zich op dat moment bevindt. Deze coördinaten kunnen worden opgezocht in Google Maps invoeren waarna actie kan worden ondernomen.
Het systeem werd al eerder toegepast in de duurdere automobielen, maar door de enorme prijsdaling zeer goed bereikbaar voor de watersport. Het product kost 249,- en kent geenabonnementskosten.
GROENE HART, 'Eerste keer weet je niet wat je hoort'
AD.nl
'Eerste keer weet je niet wat je hoort'
Door Peter Van Den Belt
GROENE HART - Elektrisch aangedreven boten zijn de toekomst voor de binnensteden van Utrecht, Amsterdam en wellicht ook Gouda en Woerden.
De Utrechtse bierboot, straks elektrisch aangedreven.
Door gebruik van stroom als energiebron blijft het publiek verschoond van dieseldampen en scheepsgeronk.
,,De eerste keer weet je niet wat je hoort. Je bent gewend dat je, als je op een boot zit, de motor hoort lopen, maar nu hoor en voel je niets,'' zegt Theo Koeleman.
,,Bij een zeilboot hoor je nog het klappen van de zeilen. Soms gebeurt het zelfs dat de schipper de motor vergeet uit te zetten.''
Koeleman Elektro uit Mijdrecht krijgt steeds meer werk. De afgelopen jaren installeerden medewerkers van het bedrijf elektromotoren in partyschepen in Amsterdam. Binnenkort wordt eenzelfde motor geïnstalleerd in een bevoorradingsschip voor het centrum van Utrecht, beter bekend als de bierboot.
Koeleman: ,,We werden door de gemeente Utrecht benaderd of we aan de Europese aanbesteding wilden meedoen. Ze waren via Amsterdam bij ons terechtgekomen. We hebben de opdracht uiteindelijk gekregen.''
,, Naast de prijs speelde ook het gebruik van een bepaalde techniek. We weten wat we aan problemen tegen kunnen komen. Dat is belangrijk, want bijna nergens wordt nog met dit type boten elektrisch gevaren. Ook voor de scheepvaartinspectie is het project leerzaam. Gelukkig hebben we samen iets kunnen creëren wat aan alle eisen voldoet.''
Het schip, een exacte kopie van de huidige dieseluitvoering, wordt momenteel gebouwd bij Boxce in Delft.
Koeleman: ,,Wij gaan binnenkort beginnen met de hele bekabeling. In het Utrechtse schip gaat ongeveer 3200 meter kabels, want we doen niet alleen de motor, maar ook de aansluiting voor de marifoon en de belichting. Op het schip komt ook een elektrisch aangedreven hydraulische kraan voor de overslag van goederen.''
De motoren zijn zo gemaakt dat ze ongeveer acht á negen uur kunnen werken, zonder te herladen. Koeleman: ,,Het moeilijkste is de aansturing. De boten moeten ook gas kunnen geven. Dat klinkt simpel, maar het is een complex geheel.''
Het is een maand of drie werk voor twee man. Helemaal elektrisch zijn de schepen nog niet.
Aan boord bevindt zich een aggregaat met dieselmotordie in geval van nood de boot alsnog van stroom kan voorzien. ,,Het mooist zou een op waterstof aangedreven aggregaat zijn, maar dat is qua opslag nog niet mogelijk. En de stroom die de motoren van het net haalt, komt ook ergens vandaan. In Utrecht is het wel zo dat de gemeente hiervoor groene stroom gebruikt.''
Koeleman ziet voor zijn bedrijf duidelijk toekomst in elektrisch aangedreven boten. ,,Het is voor ons niet alleen een interessante, maar ook belangrijke tak van het installatiebedrijf geworden.''
Nieuwe opdrachten liggen in het verschiet. ,,Utrecht denkt al voorzichtig aan een tweede boot. Er is belangstelling uit Gent en Riga. Mokum Mariteam, een organisatie die meer transport over water wil in de hoofdstad, is in Amsterdam bezig met een transportsysteem voor dit soort schepen.''
,,Een bierbrouwer heeft al belangstelling getoond en ook de vuilophaaldienst. et gebruik van schepen hoeft er geen gracht meer afgesloten te worden voor het verkeer. We zijn daar gevraagd om de installatie te doen voor een schip. Gaat het goed lopen, dan kunnen dat er in de toekomst tussen de twintig en dertig worden.''
Of elektrisch aangedreven schepen straks ook tussen de steden in bij voorbeeld het Groene Hart gaan varen, weet Koeleman niet.
Theo Koeleman: ,,Dan heb je motoren met groter vermogen nodig met grotere accupakketten. Dat is op dit moment nog niet haalbaar. Op de weg beginnen ze ook met personenauto's en niet met vrachtwagens, maar de ontwikkelingen staan niet stil. Tien jaar geleden werd ook over de huidige schepen gezegd dat het niet zou lukken en nu varen ze.''
Minister van Openbare Werken Hilde Crevits opent 3 juni de tweede sluis in Evergem. Dan wordt ook het nieuwe dienstgebouw in gebruik genomen. In 2008 werd bijna vijftien miljoen ton door de oude sluis geschut en dat is teveel voor die ene kolk, met structurele vertraging als gevolg.
De afgelopen tien jaar is de goederenstroom door de Ringvaart rond Gent met meer dan zes miljoen ton toegenomen. En de verwachting is dat die stijging versterkt zal doorzetten als de Franse Seine-Nordverbinding klaar is. Met de tweede sluis bij Evergem heeft de binnenvaart in elk geval voorlopig weer de ruimte.
Er is zeven jaar aan het kunstwerk gewerkt. Intussen hangen de sluisdeuren op hun plaats en wordt de laatste hand gelegd aan de elektromechanische uitrusting.
Omdat de crisis in de laatste maanden van 2008 voelbaar werd, kende de Ringvaart om Gent vorig jaar een kleine terugval van 0,84 procent, ofwel 163.000 ton. De sluis van Merelbeke, die de verbinding vormt naar de Neerschelde richting Antwerpen, zag voor de derde keer op rij het passerende tonnage dalen. Vorig jaar zelfs met 11,58 procent, waardoor de sluis onder de grens van drie miljoen ton terechtkwam.
De trafiek op de Bovenschelde daalde met bijna twee procent tot 10,5 miljoen ton; een verlies dat echter ruimschoots werd goedgemaakt op de Leie, waar de trafiek met meer dan vier procent steeg tot 8,5 miljoen ton. Ook het goederenverkeer op het kanaal Roeselare-Leie zat vorig jaar in de lift en aan de sluis van Ooigem werd 3,6 miljoen ton opgetekend. Ook de Dampoortsluis in Brugge zag de tonnage stijgen en wel met 0,63 procent. Dat was te danken aan de stijgende trafiek (+8,5%) van en naar Zeebrugge. De trafiek naar Oostende daalde daarentegen met een procent.
Loswallen De groei van de binnenvaart wordt onder meer toegeschreven aan het succes van de formule van publiek-private samenwerking voor de bouw van kademuren en laad- en losinstallaties. Al meer dan 140 ondernemingen in het Vlaamse landsgedeelte dienden daartoe een aanvraag in. Zo werden in 2008 op het Noordervak van de Ringvaart kades in gebruik genomen door de firma's Van Gansewinkel, EOC en Perstorp. In Sint-Baafs-Vijve werd de loswal voor de Group De Cloedt afgewerkt en op het kanaal van Zwijnaarde bouwde de firma Saey een nieuwe losinstallatie. Bij de steenbakkerij Vande Moortel in Oudenaarde wordt dit jaar een kademuur opengesteld.
Aan de Bovenschelde zijn laad- en losfaciliteiten gepland in Desselgem, Waregem, Ingelmunster en Gent zelf.
Dwars door Gent De afdeling Bovenschelde van vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal werkt intussen verder aan de doortocht van Kortrijk, die geschikt wordt gemaakt voor schepen van 1350 ton. Ook deze opwaardering gebeurt in het kader van het Seine-Nordproject en wordt bekostigd uit Europese fondsen.
In Gent zelf en in samenwerking met het stadsbestuur, wordt de historische samenvloeiing van de Leie en de Schelde, de Nederschelde tussen het Laurentplein en de Veerkaai, weer opengelegd. Dit project behelst ook de bouw van de Scaldissluis om het verschil in waterpeil tussen de verschillende waterpanden op te vangen. De sluis wordt gebouwd ter hoogte van de oude Beestenmarkt en zal door de gebruikers zelf worden bediend. Voor kajaks en kano's wordt naast de sluis een glijbaan aangelegd. Die werken moeten het voor de pleziervaart mogelijk maken weer dwars door Gent te varen. (JG)
Foto's gemaakt door Joke .
Bij het in en uitvaren van de drukke sluis Evergem , bij een vaartocht van Gentnaar Terneuzen.
Tijdens de Hiswa 2009 is de Vivante 43 Cabrio Cruiser van Vivante Yachts te Sneek uitgeroepen tot Hiswa Boot van het Jaar 2009. In een nek aan nek race gaf de aandacht aan detail, comfort en ergonomie de doorslag. Het jacht werd onder andere beoordeeld op design, constructie, vaareigenschappen, prijs/kwaliteit-verhouding, het geluidsniveau bij verschillende snelheden, de vaarsnelheid bij volle kracht maar ook de draaicirkel. Ook op het gebied van innovatie scoorde de Vivante erg goed. Exterieur ontwerper Vripack is erg trots dat wederom een Vripack ontwerp er opnieuw met de hoofdprijs ervandoor gaat. Door enorm nauw samen te werken met de bouwer Jetten Yachts en interieur ontwerper A.R. Design is de lat weer hoger gelegd. De vloeiende lijnen laten een schip zien dat het nieuwe varen tot in de puntjes vertegenwoordigd, aldus Bart Bouwhuis van Vripack.
Tijdens het ontwerpproces is veel aandacht besteed aan de indeling en het comfort. Brede gangboorden van voor naar achter waardoor men gemakkelijk een rondje boot kan lopen. Struikelen over stootwillen is ook verleden tijd aangezien er onder de U-zit in het midden van het jacht zes willen volledig opgeborgen kunnen worden. Ook is er een mogelijkheid om zowel binnen als buiten een keuken te laten plaatsen. Indien niet gewenst, kan dit gemakkelijk worden vervangen door een extra bank buiten of een extra hut binnen. ok is het jacht voorzien van een ruime standaard uitrusting, boeg- en hekschroef, omvormer, kachel, televisie en twee koelkasten. Lars van Straten van Vivante Yachts: We hebben een compromisloos concept neergezet waar niemand nee tegen kan zeggen, er ontbreekt namelijk niets aan boord. Tevens hebben wij bij de ontwikkeling van dit schip veel aandacht besteed aan ergonomie en de indeling. De stuurstand bevindt zich in het midden van het schip, waardoor er een enorme beleving ontstaat tijdens het varen. Het leefgedeelte buiten bevindt zich ook midden op de boot, wat een ruim zicht creëert over het water. Achterin de kuip is er een U-bank die gemakkelijk omgebouwd kan worden tot zonnebed om heerlijk uit de wind te zonnen.
De stalen cruiser wordt standaard geleverd met 1 motor, maar is ook leverbaar met 2 motoren, waardoor een semi-planerend jacht ontstaat. Tevens is het schip te verkrijgen in een snelvarende composiet uitvoering voorzien van 2 motoren.
Op basis van dit concept kunnen we gerust zeggen dat we de strijd op internationaal gebied durven aan te gaan. Het jacht heeft een ideale indeling, is geschikt voor alle weersomstandigheden en locaties, en is leverbaar in zowel een Cabrio Cruiser als een hardtop uitvoering, aldus een trotse Van Straten.
De Vivante 43 Cabrio Cruiser is tot en met zondag 8 maart te bezichtigen op de Hiswa 2009 in Amsterdam RAI.
Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design
BRON : clubracer.be
Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design
In 1999 is bij onderzoek naar International 8 Meter plannen van ontwerper Tore Holm op de plannen gestoten van een Zweeds J Class jacht, de SVEA. John Lammerts vond de originele plannen op papier, daterend van 1937. Deze waren al in niet al te goede staat, maar konden toch gered en vervolgens zorgvuldig gekopieerd worden. Sinds de oprichting van de J Class Association in 2000 startten verschillende projecten om een jacht te bouwen naar deze plannen, maar allen zonder gevolg. Het copyright van de originele plannen kwam dan in handen van Hoek Design en die hebben in februari een rompontwerp naar originele lijnen op tafel gelegd, de J S1.
De SVEA was destijds ontworpen om de grootste van alle Js te gaan worden, een racing Super J. Hoek design en andere experten hebben nu al verklaard dat dit één van de snelste van alle J Class ontwerpen zal gaan worden. De langste wordt ze in ieder geval, met haar 41,50 meter over alles. De plannen die op tafel liggen voorzien een flush dek. Hoek design is momenteel ook bezig aan de afwerking van de LIONHEART, een J-Class jacht naar een Ranger ontwerp.
Lionheart onder weg voor afbouw De start van de bouw van de aluminium romp van de SVEA is voorzien in mei 2009 op de Bloemsma Shipyard in Nederland. Van daar zou ze worden getransporteerd naar Claasen Jachtbouw voor de uiteindelijke afbouw. Als ze ergens in 2011 volledig vaarklaar zal zijn, zouden er welgeteld 74 jaren zijn verstreken tussen ontwerp op de tekentafel van Tore Holm en de oplevering in 2011. De SVEA zal één van de langste jachtconstructies gaan worden ooit gerealiseerd.
Specificaties SVEA: LOA: 41.50 m LWL: 26.55 m Breedte: 6.40 m Diepgang: 4.57 m Aan de winds zeilopp: 704 m2 Project ontwerpers: Hoek design Romp en dek constructie: Freddie Bloemsma Shipyard Afwerking: Claasen Jachtbouw
DELFZIJL , Het Groninger vrachtschip Dintelborg van rederij Wagenborg heeft een 20 meter hoog lichtbaken met helikopterplatform geramd in de Botnische Golf. De totale schade is bijna één miljoen euro. "We maken best wel eens wat mee, maar zo'n curieus ongeval kan ik me niet herinneren", zegt Albert Engelsman, directeur van Wagenborg Shipping.
"Het is te stom voor woorden wat er is gebeurd. Onze tweede officier heeft niet goed opgelet op de brug. Of hij in slaap is gevallen of dat alcohol de oorzaak is, onderzoeken we nu. Feit is dat deze man wel alcohol heeft genuttigd. En dan is hij sowieso in overtreding, want Wagenborg duldt geen gebruik van alcohol of drugs als mensen aan het varen zijn. We hebben deze man, net een jaar bij ons in dienst, naar huis gestuurd."
De man, afkomstig uit de Oekraïne, wordt vrijwel zeker ontslagen. Volgens Engelsman treft de rest van de elfkoppige bemanning geen blaam. "De bemanning schrok toen ze een harde klap hoorden. Iedereen rende direct naar de brug, waarna een matroos op het voordek de lichtbaken met helikopterplatform aantrof."
Er is direct met de Zweedse kustwacht contact opgenomen. Die gaf de kapitein opdracht naar Stockholm te varen. In de Zweedse haven kwamen de autoriteiten tot de ontdekking dat het baken eigendom is van de Finse Rijkswaterstaat. Die heeft, volgens Engelsman, opdracht gegeven het gevaarte te slopen. De reder uit Delfzijl schat de waarde van het lichtbaken op zeker drie ton.
De ruim 130 meter lange Dintelborg ligt nu voor reparatie in de haven van Stockholm. Bij de opmerkelijke crash zijn geen gewonden gevallen. Wagenborg is verzekerd.
Lesmateriaal
De opmerkelijke aanvaring zal vrijwel zeker gebruikt worden als lesmateriaal voor de officieren in dienst bij rederij Wagenborg. "Dit is typisch een geval van: kijk, zo moet het niet", zegt directeur Albert Engelsman van Wagenborg Shipping.
De Volvo Ocean Race komt in juni definitief naar Hoek van Holland. De teams passeren naar verwachting op 9 juni de Nederlandse kust.
"De plannen waren er al, maar die zijn nu concreet geworden", lichtte de woordvoerster van de Nederlandse boot Delta Lloyd woensdag toe. Op de route vanuit het Ierse Galway naar het Zweedse Marstrand wordt in Hoek van Holland een officiële boeironding georganiseerd.
Dat is een wedstrijd van ongeveer twintig minuten om twee boeien. Alle teams doen hieraan mee. Het publiek kan de wedstrijd vanaf het strand van Hoek van Holland volgen.
Met trots presenteert Stentec op de Hiswa 2009 de eerste versie van Sail Simulator 5. Ontwikkeld met nieuwe DirectX simulatie technologie voor een buitengewoon realistische zeilervaring.
U zeilt met de spectaculaire Stentec Laser, een wedstrijd Valk, het YD40 kieljacht of de snelle Volvo Open 70 met bedienbare zwenkkiel. Met als wedstrijdgebied het fantastische zeileiland Cabrera, 15km ten zuiden van Mallorca in de Middellandse Zee. De ontmoetingsplaats voor alle zeilers van de Sail Simulator 5 community.
Met Sail Simulator 5 voelen zeilers zich direct thuis op het virtuele golfveld. U bedient de schoten, trimt de zeilen om de boot op maximale snelheid te varen.
Via internet of in een netwerk kunt u met andere gebruikers multiplayer wedstrijden organiseren. Bij Cabrera en Treasure Island vindt u twee wedstrijdbanen. Wind en golven kunnen vooraf worden ingesteld.
Highlights:
Eenvoudige en flexibele besturingsinterface Stabiele multiplayerserver voor langeafstandsraces Realistische aerodynamica met windshear en twist. Natuurgetrouw golfveld en zeewaardigheid
In 2009 wordt Sail Simulator doorontwikkeld. De 2009 updates met nieuwe boten en opties kunt u gratis downloaden. De ontwikkeling kunt u volgen op www.stentec.com Uw commentaar en suggesties worden op prijs gesteld.
Systeemeisen: PC met Windows XP of Vista met DX9 videokaart met Shader model 3 of hoger.
zondag 1 maart 2009 - (lvd) - Muiden Jachtbouw maakt werk van werkboten. Deze extreem stoere boten zijn ontworpen met een knipoog naar de echte werkboten. Anders dan bij een echte werkboot vindt u op deze boot een zonnedek, koelkast, stereo en luxe kussens aan boord.
De boten zijn uitgevoerd in blank aluminium met een rubberen stootlijsten, een sleepbedding en een pushbar De vloer wordt bedekt met een epoxy gietvloer die niet warm wordt en zacht aanvoelt. Ze zijn er in drie verschillende lengtematen, namelijk 6,50 meter, 7,50 meter en 9,50 meter. De Vandalen worker-serie wordt uitgevoerd met verschillende motorprogramma`s. Zowel de Worker 650 als de 750 kunnen als skiboot gebruikt worden.
De volledig in Nederland gebouwde boten zijn onderhoudsvrij en zelflozend. Muiden Jachtbouw is ook bekenddoor de stoere en onderscheidende Vandalen sloepen (de Life-serie).
ROTTERDAM - Consumenten kunnen tijdens de recessie voor een prikkie een boot kopen. In de watersportbranche is een prijzenslag uitgebroken waardoor de kortingen flink oplopen. Vooral op oudere tweedehands boten valt volgens directeur André Vink van de Hiswa-vereniging veel geld te besparen: ,,Tot dertig procent.
Bij nieuwe zeil- en motorboten worden tal van gratis extraatjes geboden om de consument te verleiden ondanks de economische malaise in de buidel te tasten: van navigatieapparatuur of een set waterskis tot een seizoenligplaats in een jachthaven. ,,Verkopers zijn ontzettend gretig, zegt Dick William Harinck, hoofdredacteur van de Waterkampioen (ANWB). ,,Dit is dé tijd om voordelig je slag te slaan.
In de Amsterdamse RAI begint vandaag de jaarlijkse Hiswa-beurs. De bootshow is volgeboekt, maar ook hier is de recessie voelbaar: veel exposanten hebben minder grote stands op de beurs of nemen minder boten mee.
Hoewel cijfers ontbreken zijn kenners van de watersportbranche het eens dat de verkoop van boten momenteel sterk terugloopt. Vooral in de verzadigde markt voor gebruikte boten vallen harde klappen.
Hiswa-directeur Vink: ,,Veel mensen die al een schip hebben denken: laat ik er nog maar even mee doorvaren.
,,Sommige bedrijven staan op omvallen, weet Harinck van de ANWB, ,,Het is wel heftig.
Pluspunt is dat consumenten wel veel geld steken in onderhoud en reparatie: stoffeerders, schilders en zeilmakers hebben het net zo druk als anders.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar