Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
05-03-2009
Vrachtschip Wagenborg ramt lichtbaken
Bron : dvhn.nl
Vrachtschip Wagenborg ramt lichtbaken
DELFZIJL , Het Groninger vrachtschip Dintelborg van rederij Wagenborg heeft een 20 meter hoog lichtbaken met helikopterplatform geramd in de Botnische Golf. De totale schade is bijna één miljoen euro. "We maken best wel eens wat mee, maar zo'n curieus ongeval kan ik me niet herinneren", zegt Albert Engelsman, directeur van Wagenborg Shipping.
"Het is te stom voor woorden wat er is gebeurd. Onze tweede officier heeft niet goed opgelet op de brug. Of hij in slaap is gevallen of dat alcohol de oorzaak is, onderzoeken we nu. Feit is dat deze man wel alcohol heeft genuttigd. En dan is hij sowieso in overtreding, want Wagenborg duldt geen gebruik van alcohol of drugs als mensen aan het varen zijn. We hebben deze man, net een jaar bij ons in dienst, naar huis gestuurd."
De man, afkomstig uit de Oekraïne, wordt vrijwel zeker ontslagen. Volgens Engelsman treft de rest van de elfkoppige bemanning geen blaam. "De bemanning schrok toen ze een harde klap hoorden. Iedereen rende direct naar de brug, waarna een matroos op het voordek de lichtbaken met helikopterplatform aantrof."
Er is direct met de Zweedse kustwacht contact opgenomen. Die gaf de kapitein opdracht naar Stockholm te varen. In de Zweedse haven kwamen de autoriteiten tot de ontdekking dat het baken eigendom is van de Finse Rijkswaterstaat. Die heeft, volgens Engelsman, opdracht gegeven het gevaarte te slopen. De reder uit Delfzijl schat de waarde van het lichtbaken op zeker drie ton.
De ruim 130 meter lange Dintelborg ligt nu voor reparatie in de haven van Stockholm. Bij de opmerkelijke crash zijn geen gewonden gevallen. Wagenborg is verzekerd.
Lesmateriaal
De opmerkelijke aanvaring zal vrijwel zeker gebruikt worden als lesmateriaal voor de officieren in dienst bij rederij Wagenborg. "Dit is typisch een geval van: kijk, zo moet het niet", zegt directeur Albert Engelsman van Wagenborg Shipping.
De Volvo Ocean Race komt in juni definitief naar Hoek van Holland. De teams passeren naar verwachting op 9 juni de Nederlandse kust.
"De plannen waren er al, maar die zijn nu concreet geworden", lichtte de woordvoerster van de Nederlandse boot Delta Lloyd woensdag toe. Op de route vanuit het Ierse Galway naar het Zweedse Marstrand wordt in Hoek van Holland een officiële boeironding georganiseerd.
Dat is een wedstrijd van ongeveer twintig minuten om twee boeien. Alle teams doen hieraan mee. Het publiek kan de wedstrijd vanaf het strand van Hoek van Holland volgen.
Met trots presenteert Stentec op de Hiswa 2009 de eerste versie van Sail Simulator 5. Ontwikkeld met nieuwe DirectX simulatie technologie voor een buitengewoon realistische zeilervaring.
U zeilt met de spectaculaire Stentec Laser, een wedstrijd Valk, het YD40 kieljacht of de snelle Volvo Open 70 met bedienbare zwenkkiel. Met als wedstrijdgebied het fantastische zeileiland Cabrera, 15km ten zuiden van Mallorca in de Middellandse Zee. De ontmoetingsplaats voor alle zeilers van de Sail Simulator 5 community.
Met Sail Simulator 5 voelen zeilers zich direct thuis op het virtuele golfveld. U bedient de schoten, trimt de zeilen om de boot op maximale snelheid te varen.
Via internet of in een netwerk kunt u met andere gebruikers multiplayer wedstrijden organiseren. Bij Cabrera en Treasure Island vindt u twee wedstrijdbanen. Wind en golven kunnen vooraf worden ingesteld.
Highlights:
Eenvoudige en flexibele besturingsinterface Stabiele multiplayerserver voor langeafstandsraces Realistische aerodynamica met windshear en twist. Natuurgetrouw golfveld en zeewaardigheid
In 2009 wordt Sail Simulator doorontwikkeld. De 2009 updates met nieuwe boten en opties kunt u gratis downloaden. De ontwikkeling kunt u volgen op www.stentec.com Uw commentaar en suggesties worden op prijs gesteld.
Systeemeisen: PC met Windows XP of Vista met DX9 videokaart met Shader model 3 of hoger.
zondag 1 maart 2009 - (lvd) - Muiden Jachtbouw maakt werk van werkboten. Deze extreem stoere boten zijn ontworpen met een knipoog naar de echte werkboten. Anders dan bij een echte werkboot vindt u op deze boot een zonnedek, koelkast, stereo en luxe kussens aan boord.
De boten zijn uitgevoerd in blank aluminium met een rubberen stootlijsten, een sleepbedding en een pushbar De vloer wordt bedekt met een epoxy gietvloer die niet warm wordt en zacht aanvoelt. Ze zijn er in drie verschillende lengtematen, namelijk 6,50 meter, 7,50 meter en 9,50 meter. De Vandalen worker-serie wordt uitgevoerd met verschillende motorprogramma`s. Zowel de Worker 650 als de 750 kunnen als skiboot gebruikt worden.
De volledig in Nederland gebouwde boten zijn onderhoudsvrij en zelflozend. Muiden Jachtbouw is ook bekenddoor de stoere en onderscheidende Vandalen sloepen (de Life-serie).
ROTTERDAM - Consumenten kunnen tijdens de recessie voor een prikkie een boot kopen. In de watersportbranche is een prijzenslag uitgebroken waardoor de kortingen flink oplopen. Vooral op oudere tweedehands boten valt volgens directeur André Vink van de Hiswa-vereniging veel geld te besparen: ,,Tot dertig procent.
Bij nieuwe zeil- en motorboten worden tal van gratis extraatjes geboden om de consument te verleiden ondanks de economische malaise in de buidel te tasten: van navigatieapparatuur of een set waterskis tot een seizoenligplaats in een jachthaven. ,,Verkopers zijn ontzettend gretig, zegt Dick William Harinck, hoofdredacteur van de Waterkampioen (ANWB). ,,Dit is dé tijd om voordelig je slag te slaan.
In de Amsterdamse RAI begint vandaag de jaarlijkse Hiswa-beurs. De bootshow is volgeboekt, maar ook hier is de recessie voelbaar: veel exposanten hebben minder grote stands op de beurs of nemen minder boten mee.
Hoewel cijfers ontbreken zijn kenners van de watersportbranche het eens dat de verkoop van boten momenteel sterk terugloopt. Vooral in de verzadigde markt voor gebruikte boten vallen harde klappen.
Hiswa-directeur Vink: ,,Veel mensen die al een schip hebben denken: laat ik er nog maar even mee doorvaren.
,,Sommige bedrijven staan op omvallen, weet Harinck van de ANWB, ,,Het is wel heftig.
Pluspunt is dat consumenten wel veel geld steken in onderhoud en reparatie: stoffeerders, schilders en zeilmakers hebben het net zo druk als anders.
De brugopeningstijden in Noord-Holland worden uitgebreid. Dit zou volgens PvdA Statenlid Massom ten goede komen aan de economie en de toerisme . De binnenvaart heeft in tijden van economische crisis extra moeilijk. Daarom moet alles het werk gezet worden om de binnenvaart in stand te houden, aldus Massom.
Noord-Holland heeft prachtige vaarwegen die veel kansen bieden aan goederenvervoer over water en recreatie en toerisme. De huidige bedieningstijden zijn beperkt. Massom diende in 2007 al een motie in voor de verruiming van de openingstijden. Daaraan heeft Gedeputeerde Staten nu eindelijk gehoord gegeven.
De provincie Noord-Holland werkt momenteel aan het Uitvoeringsprogramma Centrale Brugbediening. Daarin wordt onder meer ingegaan op de invoering van de centrale brugbediening en op welk tempo dat eventueel kan gebeuren. De resultaten worden waarschijnlijk mei gepresenteerd.
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport
Watersport
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport
Bron: WatersportAlmanak | Datum: 28-02-2009
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport Met ingang van 1 maart is de nieuwe serie Vaaratlassen voor de watersport verschenen. De Vaaratlas is samengesteld door Eurocartografie en bevat zeer uitgebreide informatie voor de watersport.
Alle vaarkaartenin één album Daar waar de watersporter in het verleden voor ieder vaargebied een nieuwe kaart moest aanschaffen vindt u in de Vaaratlas een veel groter assortiment aan kaarten en plaatselijke informatie.
Naast een zeer gedetailleerde kaart bevat de Vaaratlas ook alle informatie over bruggen, doorvaarthoogten, bedieningstijden, sluizen, jachthavens, marifoonkanalen, tankstations etc. Naast alle vaargegevens bevat de Vaaratlas ook veel toeristische informatie.
Drie delen: Noord Nederland, Midden Nederlanden Zuid Nederland De Vaaratlas bestaat uit drie delen, de kaarten zijn gebonden en bieden per pagina in één overzicht alle informatie voor het betreffende gebied. De volgende delen zijn ontwikkeld: Noord-, Midden- en Zuid-Nederland: deel Noord-Nederland bedekt praktisch heel Friesland, Groningen en Drenthe; de Nederlandse kust en het IJsselmeer zijn geïntegreerd in deel Midden-Nederland evenals de Gelderse IJssel, deel Zuid-Nederland bedekt het vaarwater van Zeeland en een deel van de grote rivieren en de Maas.
Voor de op 3 en 4 april geplande NAVO-top in Baden-Baden, Kehl en Strassbourg zijn de veiligheidsmaatregelen zo omvangrijk dat de Rijn regelmatig wordt gestremd. Dat meldt Kantoor Binnenvaart namens de WSD Südwest.
Zaterdag 4 april wordt de Rijn tussen kmr. 290,36 (Wehrarm Altenheim vanaf de Kulturwehr Kehl-Strassbourg) en kmr. 309,100 (Stuw Rheinau-Freistett) van 6 uur tot naar verwachting 10 uur voor alle scheepvaart gestremd.
Het invaren van bovengenoemde Strecke is op 4 april vanaf sluis Strassbourg Neuhof toegestaan tot uiterlijk 4.30 uur in de dalvaart en in de bergvaart vanaf sluis Gambsheim tot uiterlijk 4 uur. Schippers moeten vooraf berekenen of ze nog voldoende tijd hebben om de Strecke geheel te bevaren.
Haven uit Alle schepen moeten de omgeving (het Bereich) van de stuw in Gambsheim om 6 uur verlaten hebben. Het in- en uitvaren van de havens die zich in de genoemde Strecke bevinden is van 4 tot naar verwachting 10 niet toegestaan. Scheepvaart binnen de Duitse havens en op de Kinzig vanaf de stuw in Neumühl tot de monding is alleen toegestaan op aanwijzing van de Wasserschutzpolizei. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsmatig verhalen op overslagplaatsen.
Op de bovengenoemde Strecke geldt op zaterdag 4 april van 4 tot naar verwachting 10 een afmeerverbod voor alle schepen. Het afmeerverbod geldt voor het gehele gebied, inclusief steigers en overslagplaatsen.
Het opheffen van de stremming en het ligplaatsverbod wordt over de bekende marifoonkanalen van de Revierzentrale, CARIN Gambsheim en door de WSP bekend worden gemaakt.
Varen doe je samen is een project van Rijkswaterstaat, alle provincies, de havenbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Groningen, HISWA Vereniging, Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en Stichting Recreatietoervaart Nederland en heeft als doel risicos te beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten. Het door deze partijen getekende Convenant Varen doe je samen! loopt van 2008 tot 2014. Watdoen wij voor uw veiligheid "De risico's beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten". Dat is het doel van het project Varen doe je samen!
Vorig jaar zijn voor heel Nederland tien zogenaamde Knooppuntenboekjes gemaakt waarin door middel van kaartmateriaal en een toelichting mogelijk gevaarlijke situaties tussen beroeps- en recreatievaart worden beschreven. Tijdens de HISWA Amsterdam Boat Show in Amsterdam RAI zal Varen doe je samen! aanwezig zijn in de verbindingshal tussen hal 6 en hal 7, standnummer 06.101. Daar kunnen bezoekers alle geactualiseerde Knooppuntenboekjes gratis verkrijgen. De boekjes worden ook online beschikbaar op www.varendoejesamen.nl.
DEN HAAG (ANP) Het Friese Tweede Kamerlid Lutz Jacobi (PvdA) wil weten waar zeilers en andere watersportliefhebbers op de Wadden of het IJsselmeer komend seizoen hun uitwerpselen moeten achterlaten. Zij heeft daar vrijdag samen met haar collega Jan Boelhouwer schriftelijke vragen over gesteld aan de minister van Milieu en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.
Pleziervaartuigen mogen vuil water niet meer vrij lozen. Tijdens de jaarvergadering van Vereniging de Wadvaarders bleek dat er onvoldoende lozingspunten zijn in de jachthavens. Jacobi wil dat de bewindspersonen hun best doen om nog voor aanvang van het watersportseizoen te zorgen voor voldoende plekken waar varend Nederland uitwerpselen kwijt kan.
Tijdens de HISWA van 3 tot en met 8 maart in de RAI Amsterdam, wordt het startsein gegeven voor de campagne Ik pas op het wad. Met deze campagne worden vaarrecreanten op het wad opgeroepen om bij het varen en droogvallen rekening te houden met de kwetsbare Waddennatuur.
Wat vaarrecreanten beter wel en liever niet kunnen doen staat aangegeven in de Erecode voor Waddenliefhebbers die onderdeel uitmaakt van het Convenant Vaarrecreatie Waddenzee. De Erecode staat ook tijdens de campagne centraal.
De campagne is een initiatief van samenwerkende organisaties Convenant Vaarrecreatie Waddenzee waar ook het Watersportverbond als mede-initiatiefnemer en ondertekenaar deel van uit maakt.
Voor meer informatie over de campagne en over het wad in het algemeen, vind u op www.ikpasophetwad.nl.
Voorlichtingscampagnes voor watersporters Vier nieuwe campagnes voor watersporters HISWA Vereniging presenteert tijdens de HISWA 2009 vier nieuwe campagnes voor watersporters. In het HISWA Paviljoen krijgen beursbezoekers informatie over onder andere werken in de watersportindustrie, boten kopen en verkopen, het project varen doe je samen en het lozingsverbod op toiletwater. Voorlichting hierover is broodnodig volgens de brancheorganisatie van de watersportindustrie. Veel watersporters zijn onvoldoende bekend met ontwikkelingen en wetgeving die hen raken.
Leren en werken in de watersportindustrie Leren en werken in de watersportindustrie is afwisselend en veelzijdig. HISWA Vereniging verwacht - ondanks de recessie - een groot personeelstekort vanaf 2010. Een actueel aanbod van alle opleidingen en banen in bijvoorbeeld de jachtbouw, dienstverlening of detailhandel is te vinden in het
HISWA Makelaars Watersporters die een boot willen kopen of verkopen zijn beter af bij een HISWA Makelaar. Zij zetten kwaliteit en zekerheid voorop bij de bemiddeling in gebruikte jachten. De HISWA Makelaars onderscheiden zich door hun HISWA-lidmaatschap, door te voldoen aan bepaalde eisen en door de HISWA Bemiddelingsvoorwaarden met de daar aan gekoppelde geschillenregeling van de onafhankelijke Geschillencommissie Waterrecreatie te hanteren. Bezoekers kunnen in het paviljoen gratis advies inwinnen en het botenaanbod online bekijken
Vuilwater Per 1 januari 2009 geldt het lozingsverbod voor toiletwater van pleziervaartuigen. In het paviljoen kunnen bezoekers gratis informatie en advies verkrijgen over de wetgeving en de mogelijkheden om toiletwater op te vangen.
Varen doe je samen Varen doe je samen is een project van samenwerkende organisaties waaronder HISWA Vereniging, ANWB, Watersportverbond, Rijkswaterstaat en alle provincies, en heeft als doel risicos te beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten. In het paviljoen kunnen bezoekers alle geactualiseerde 'Knooppuntenroutes' verkrijgen. Het brochuremateriaal is ook online beschikbaar, op www.varendoejesamen.nl.
De HISWA Amsterdam Boat Show is in Amsterdam RAI van dinsdag 3 tot en met zondag 8 maart. Het HISWA Paviljoen bevindt zich in de verbindingshal tussen hal 6 en hal 7, standnummer 06.101
Hiswa wil registratie watersport Hiswa Vereniging pleit voor een versnelde invoering van registratie van pleziervaartuigen. De watersport is al jaren angstig voor een registratie. Met name de in het vooruitzicht gestelde vaarbelasting versterkt terecht deze angst. Watersporters worden al jarenlang gepiepeld door de overheid. Een registratie van vaartuigen voor de watersport is op zich een goede zaak, vrijwel geen enkele boot staat geregistreerd. Bij diefstal, verkoop, grensoverschrijdingen en verzekeringen zou dit zonder meer handig zijn.
Volgens de directeur van Hiswa Vereniging, André Vonk, kunnen met een registratie criminele activiteiten en ernstige overtredingen beter worden aangepakt. Een verplichte registratie sluit ook aan bij de overvaltechniek die de Belastingdienst toepast op het IJ. Daar worden regelmatig strenge controles gehouden waarbij eigenaren wordt verzocht uit te leggen waar ze de boot van betaald hebben.
Watersport wordt gemangeld door maatregelen Helaas wordt de watersport al jarenlang lastig gevallen door de overheid die ondertussen ook nog even het watersporttoerisme wil promoten. Anti-fouling was ook een typisch voorbeeld van het nemen van besluiten zonder kennis. Koperhoudende anti-fouling werd verboden voor de pleziervaart, de beroepsvaart mocht het gewoon blijven gebruiken. De maatregel is gelukkig weer teruggedraaid door de Europese Unie en versoepeld.
Vaarbelasting Maar de overheid heeft een nieuw stokpaardje weer van stal gehaald: de vaarbelasting. Toegegeven: het wordt geen vaarbelasting genoemd want dat staat negatief, het gaat Blauwfonds heten. Hiertoe wordt een nieuwe organisatie opgezet die van het geld dat er overblijft na de kosten van deze organisatie, iets gaat doen voor de watersport.
Vuilwatertanks Vuilwatertanks is ook een mooi voorbeeld van ondoordachtzaamheid. Natuurlijk dienen we met zijn allen het milieu te sparen, maar daar waar boeren het land bemesten met de natuurlijke uitwerpselen van vee, moet de shit van de watersporter worden opgevangen en naar zuiveringsinstallaties worden getransporteerd. Het percentage uitwerpselen wat door de waterport in het water wordt geloosd is te verwaarlozen en de (weer) beroepsvaart wordt hiervan vrijgesteld. Voor de watersporter levert dit problemen op: dekosten van een tank en de beschikbare ruimte.
Ook de controle hierop gaat niet functioneren, tenzij de watersport geregistreerd wordt en men moet aangeven waar en wanneer men vuilwater heeft geloosd in de weinige afzuiginstallaties
Einde van StaandeMastroute door Groningen Trambaan in Groningen gaat watersporttoerisme onmogelijk maken Met de mogelijke komst van een trambaan in de stad Groningen komt een abrupt einde aan het groeiende watersporttoerisme in de provincie Groningen. Met name de Staande-mastroute wordt veel gebruikt door zeilschepen die van Friesland naar Groningen willen varen. Met veel moeite is deze route tot stand gekomen waardoor schepen met een staande mast van Vlissingen tot Delfzijl kunnen varen. Diverse provincies hebben veel geld geïnvesteerd in deze route om het watersporttoerisme mogelijk te maken. Ook de grote bedragen die de provincie Groningen heeft gestoken in het bevorderen van vaartoerisme kunnen wel als verloren worden beschouwd als de trambaan daadwerkelijk tot stand komt.
Overdag geen brugbediening mogelijk in Groningen Al direct bij de start van de trambaan aan het hoofdstation in Groningen komt een brug die iedere 7 minuten een tram laat oversteken. De tram wordt als trein beschouwd en heeft volgens de regels voorrang op het recreatieve scheepvaartverkeer. Hierdoor is het overdag vrijwel niet meer mogelijk de brug te openen.
Als dit miljoenenproject doorgang vindt is het niet ondenkbeeldig dat er weer een waarschuwing in de ANWB Wateralmanak moet komen dat er voor de doorvaart van de Stad Groningen weer een hele dag mag worden uitgetrokken. Ook in Amsterdam zijn dergelijke taferelen: Daar kan de watersporter met een staande mast alleen s nacht tussen 02.00 en 02.15 uur de stad passeren.
Nieuw station bij het Verbindingskanaal? Als de tram er dan toch moet komen waarom dan geen leuk stationnetje aan de andere zijde van het Verbindingskanaal. Dit biedt een enorme hoeveelheid voordelen. De aanleg van ingewikkelde en kostbare infrastructurele werken in en om het NS station zijn niet nodig. De verbouwing van de Herebrug met alles wat dat met zich meebrengt blijft achterwege. Maar er zijn meer voordelen. De Ubbo Emmiussingel krijgt een nieuwe impuls. Zij wordt de draaischijf tussen het NS station en het tramstation met als verbinding alleen de H.N. Werkmanbrug. Veel reizigers zullen worden geconfronteerd met het Groninger museum. En ook van hieruit kan lijn 2 naar het UMCG en Kardinge probleemloos starten. En de watersport, charter- en de beroepsvaart kunnen rustig door blijven varen en de stad aandoen als toerist. Zo blijft Groningen Waterstad.
EEMSHAVEN - De reddingsboot van de KNRM in de Eemshaven is op zoek naar nieuwe vrijwillige bemanningsleden. Het nieuwe personeel is nodig vanwege doorstroming van de huidige vrijwilligers en verjonging van het team.
Om nieuwe bemanningsleden te vinden start de KNRM binnenkort een wervingsactie. Op woensdagavond 4 maart is er in het reddingsstation in de Eemshaven een voorlichtingsbijeenkomst.
EEMSHAVEN - De Eemshaven heeft zondagnacht onverwacht bezoek gekregen. Rond één uur liep het pas afgebouwde cruiseschip de Aidaluna de haven binnen.
Het schip was voor een testvaart op weg naar Emden, maar begon tijdens de reis te trillen. Wat er precies mankeert aan de Aidaluna is nog niet bekend. Mogelijk heeft de schroef averij opgelopen.
Doorvaren naar Emden werd als een te heikele onderneming beschouwd. Het gevaarte moet daar namelijk nog door een sluis. Hoe lang de Aidaluna nog in de Eemshaven blijft, is onduidelijk.
Binnenvaartschip ramt plezierjachten , in Haven van Arnhem
Gelderland.
Binnenvaartschip ramt plezierjachten
Een binnenvaartschip heeft maandagavond een enorme ravage aangericht in de haven van Arnhem.
Het schip wilde omstreeks 23.45 uur in de haven aan de Westervoortsedijk keren, maar kwam daarbij in botsing met negen plezierjachten die daar aangemeerd lagen. Een aantal jachten zijn grotendeels verwoest. De schade loopt waarschijnlijk in de tonnen. De politie heeft een onderzoek ingesteld.
Zonder alarmering vaart een reddingboot niet uit. Alle vrijwilligers dragen een alarmontvanger (pieper) en zijn binnen tien minuten beschikbaar. Zij hebben daarvoor toestemming van hun werkgever. Alarmering wordt gedaan vanuit het Kustwachtcentrum en de regionale alarmcentrales (van brandweer, politie en ambulancediensten) via het P2000 pagersysteem. Na alarmering gaat de bemanning aan boord en neemt contact op met het Kustwachtcentrum voor details omtrent de noodmelding. Het Kustwachtcentrum coördineert de reddingsactie, maar de reddingbootschipper heeft een belangrijke inbreng en beslissingsbevoegdheid.
Bij hulpverleningen werkt de KNRM samen met: -Kustwacht en Kustwachtcentrum -Ambulancediensten -Reddingsbrigades (strandwacht) -Koninklijke Marine -Koninklijke Luchtmacht -Brandweer -Bergingsmaatschappijen -Politie -Rijkswaterstaat -Havenautoriteiten
Hoe verloopt een hulpverlening/redding? Natuurlijk is elke keer wanneer een reddingboot uitvaart het verloop anders. Toch zit er een patroon in de hulpverleningen en reddingen, dat telkens terugkomt. Wat doet de bemanning van een reddingboot?
Elk alarm wordt beantwoord Ongeacht de boodschap in de alarmering reageert de bemanning door te verzamelen aan boord, informatie in te winnen en vervolgens uit te varen. Liever tien keer te veel dan één keer te weinig.
De melder in nood wordt gerustgesteld Zodra er contact met de mensen in nood op zee kan worden opgenomen, zorgt de reddingbootbemanning voor een geruststellend woord. Informatie wordt uitgewisseld, een verwachte aankomsttijd wordt doorgegeven en nuttige tips worden gegeven om de komst van de reddingboot voor te bereiden.
Een redder wordt overgezet Wanneer de mensen in nood op een schip verblijven wordt een redder overgezet, zo lang de omstandigheden dit mogelijk maken, om aan boord de situatie te kunnen inschatten. Een redder toevoegen aan de scheepsbemanning in nood brengt vaak rust. Het geeft betere mogelijkheden tot communicatie dan uitsluitend via de marifoon.
Er wordt een oplossing geboden Aan boord of langszij het schip in nood wordt overlegd wat de oplossing van de problemen kan zijn. Dat kan het van boord halen van bemanning of gewonde zijn. Dat kan het verhelpen van een technische storing zijn. Dat kan het aan boord brengen van pompen zijn. Voor elk probleem weten de KNRM-bemanningen een oplossing te vinden.
Er is aandacht voor mensen, dieren en tenslotte materiaal De opvarenden van een schip in nood worden als eerste veiliggesteld. Hetzij aan boord van hun eigen schip, hetzij op de reddingboot. Dat geldt ook voor alle andere levende have aan boord. Wanneer het schip, of andere materialen veilig geborgen of weggesleept kunnen worden, zal de KNRM hier ook voor zorgen. Dit laatste kan ook door een berger worden gedaan.
Er wordt opvang en nazorg geregeld Op zee wordt voor de terugreis al contact opgenomen met de walploegen, om te zorgen voor opvang van geredden. Eventueel wordt een ambulance, soms een taxi of soms familie van de geredden gewaarschuwd voor verder vervoer. Terug in het boothuis is er voor geredden ruimte om op verhaal te komen. Er wordt voor droge kleding gezorgd en eventueel onderdak voor de eerste nacht.
Er wordt geen rekening opgemaakt Hulpverleningen en reddingen door de KNRM zijn kosteloos. Na afloop wordt weliswaar een rapport opgemaakt, maar dat is niet voor een rekening. Het staat de geredden vrij een gift te geven, zelfs een handdruk is voldoende. Het past in de filosofie van het reddingwerk, dat je iemand helpt zonder tegenprestaties. Uit de reddingrapporten worden leermomenten gehaald voor het preventieprogramma Zeevast dat de KNRM aanbiedt aan watersporters en beroepsvaarders.
Kunnen kapiteins en stuurlui van zeeschepen eigenlijk wel manoeuvreren? Hoe staat het met hun stuurmanskunst? Zomaar een vraag uit de binnenvaart, waar men vaststelt dat loodsen en havenslepers te hulp schieten zodra het zeeschip een haven nadert. We hebben deze vraag van de werkvloer' voorgelegd aan een aantal mensen van de werkvloer in de zeevaart.
Waar zeeschepen met een lengte boven de 76 meter loodsplichtig zijn, varen er in de binnenvaart koppelverbanden van pakweg 185 meter probleemloos en zonder beloodsing in alle hoeken en gaten van de haven. De meeste binnenschippers beschouwen dat als de kunst van hun vak. Het is hun lust en hun leven. Rechtuit varen kan iedereen.
Master van de Volendam De reactie van kapitein Pieter Visser, master van het 240 meter lange cruiseschip Volendam van de Holland America Line: Manoeuvreren is ook voor mij mijn lust en mijn leven. En neem van mij aan: ik manoeuvreer mijn schip altijd zelf, of ik laat dit over aan de eerste stuurman, want die moet ook ervaring opdoen en kennis bijhouden. Ik heb tot voor zeven jaar bij de Koninklijke Marine gevaren en daar is het credo: je geeft nóóit de con' (controle) over, deze blijft bij de officier van de wacht of de commandant. Ook al heb je een loods aan boord. Ook bij de koopvaardij blijft de kapitein altijd de eindverantwoordelijke. Bij het aanlopen en verlaten van een haven hebben wij altijd een loods aan boord, maar de aanloop en het afmeren doe ik altijd en heel graag zelf.
Mijn schip is overigens nog nooit in Rotterdam geweest. De Volendam heeft als vaargebied Alaska en down under, Nieuw-Zeeland en Australië. Down under is kortgeleden in de plaats gekomen voor het Caribisch Gebied. Wij doen toch per week wel vijf maal een haven aan, dat is dus vijf maal erin en eruit. Er komt soms heel wat manoeuvreerwerk bij kijken. Wij hebben een boeg- en hekschroef, dus in principe hebben we geen sleepboten nodig. Alleen bij Wellington wil het nog wel eens spoken qua wind en dan doen we er wel een beroep op.
Ik heb trouwens bewondering voor de schippers uit de binnenvaart. Ze kunnen geweldig met hun schip overweg. Maar wij manoeuvreren dus ook echt heel veel.
Kapitein Visser over de loodsen: Wij zijn loodsplichtig over heel de wereld, dit is ook een verzekeringstechnische kwestie. Het is net als in elk ander beroep: er zijn goede en minder goede loodsen. Maar de loods is vooral aan boord als adviseur. Hij is ter plaatse bekend en is ook de aangewezen persoon voor de communicatie met de wal en de omgeving. Soms komen er ook leerling-loodsen mee. Ik wil daar graag aan meewerken.
De loods geeft de roerorders en de roerganger volgt die orders. Maar als we een nauw gaatje door moeten en er staat stroom, dan doe ik dat zelf. De meeste Alaska-loodsen weten dat ook al lang: als de Volendam gaat dokken, neemt de master het over.'
Master van Bro Gazelle Vanuit de haven van Eastham bij Liverpool doet kapitein Cor Verheul van de gloednieuwe, 116 meter lange chemicaliëntanker Bro Gazelle van Marin Shipmanagent in Groningen zijn verhaal. De Bro Gazelle is, ook al vanwege de gevaarlijke ladingen, altijd loodsplichtig. Ze is bezig aan haar maidentrip. Ze zit prachtig in de verf en dat wil kapitein Verheul graag zo houden. Het schip als een eitje langs de kant leggen, dat is altijd zijn streven. Het mooiste is als de machinist boven komt en zegt: Goh, zijn we er al?!'
Dat spreekt al voor zich: ook voor hem is het manoeuvreren met een schip het mooiste wat er is. Verheul (20 jaar op zee): Je hebt aan boord tegenwoordig een vrachtwagen aan papierwerk om in te vullen, dus dan is het niet zo gek dat je als kapitein toch graag zelf stuurt. De loods is aan boord als adviseur en hij weet de weg op de rivieren. Maar het eigenlijke manoeuvreren doe ik zelf, dat laat ik me niet afpakken. We lopen per jaar zo'n 200 havens aan.
Er zijn binnenschepen die langer en breder zijn dan deze tanker, maar haar massa reageert toch anders dan een binnenschip, langzamer om te beginnen. Het verschil zit hem onder meer in de diepgang. Wij steken 6,75 meter diep. De Bro Gazelle is het negende schip van een serie van tien G-schepen. Ik ken de zusterschepen, maar elk schip reageert toch net weer even anders. Ons vaargebied is West-Europa. De Bro Gazelle mag ook het ijs in. Sleepboten hebben wij niet nodig. Alleen in een van de Noorse havens is dat vereist, dat is een plaatselijke regel.'
Loods Rotterdam-Rijnmond Tot slot loods Margriet Torpstra van Loodswezen Rotterdam-Rijnmond: Het is de kunst om de kapitein of stuurman zó bij je navigatie te betrekken dat hij altijd met je mee kan beslissen over je handelen. Uiteindelijk is het heel erg afhankelijk van jouw stijl van communiceren wat daarvan terechtkomt. Maar dat is wel een heel belangrijk facet van ons werk. De boot uiteindelijk langs de kant frommelen is dan vaak geen probleem. Maar hoe kom je bij de goede ligplaats? Een beeld hoe iets eruit ziet, is niet aanwezig. Daarin zijn wij de bevestiging, raadgever en wegwijzer. In een haven als Rotterdam is dat toegevoegde waarde.
Ik heb altijd veel achting voor "doe het zelvers" en binnenvaartschippers. Hoe die op de vierkante centimeter kunnen manoeuvreren is verbazingwekkend en indrukwekkend.' (LR)
Wie wil werken kan snel carrière maken in A'werpen
Antwerpen .Bron Schuttevaer.nl
Wie wil werken kan snel carrière maken in A'werpen
Wie wil werken kan zich als beginneling in twee jaar opwerken tot sleepbootkapitein. Dat zegt bedrijfsleider ing. Julien Claus van het Sleepbedrijf dat in Antwerpen de zeevaart assisteert achter de sluizen.
Het Sleepbedrijf, onderdeel van het autonome Havenbedrijf , kampt met een schrijnend personeelstekort. Er is nu een tekort aan 25 matrozen en aan de top kijkt men aan tegen vergrijzende sleepbootkapiteins. Een vicieuze cirkel, want als er een tekort aan matrozen is, kunnen zij ook niet doorgroeien tot stuurman en het zijn de stuurlui die later kapitein worden. De doorgroeimogelijkheden in het bedrijf zijn dus groot.
Om iets te doen aan het tekort aan matrozen zijn het Havenbedrijf en het leerwerkbedrijf Levanto samen een opleidingsproject begonnen dat over een periode van drie jaar 48 nieuwe gediplomeerde matrozen moet opleveren, die inzetbaar zijn zowel in het sleepbedrijf, de baggerdienst, de vlotkranen en in de binnenvaart.
Het project richt zich tevens op langdurig en ongeschoolde werklozen. Maritieme kennis is niet vereist; die wordt gedurende de eerste drie maanden van de cursus bijgebracht door Levanto en het Havenbedrijf. In die cursus wordt ook veel aandacht besteed aan sociale contacten en aan de juiste arbeidsmoraal. Ook de veiligheidsvoorschriften zijn belangrijk en daarvoor is dan weer een goede beheersing van het Nederlands vereist.
De sleepbootvloot in de Antwerpse haven bestaat uit twintig eenheden in trekkracht variërend van 24 tot 55 ton; de Twintigers' genoemd. Van dit type zijn er drie nieuwe eenheden in aanbouw, die geleidelijk de 24 tons-boten gaan vervangen. Daarnaast worden vier slepers gebouwd met een trekkracht van zeventig ton, die bedoeld zijn om megacontainerschepen aan te kunnen. De eerste eenheid daarvan komt eind 2010 in de vaart. Het Sleepbedrijf boekte de twee jongste jaren tien procent meer sleeptaken. In januari 2009 werden echter negentien procent minder sleepopdrachten geboekt. (Foto Justin Gleissner)
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar