Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
23-02-2009
Wie wil werken kan snel carrière maken in A'werpen
Antwerpen .Bron Schuttevaer.nl
Wie wil werken kan snel carrière maken in A'werpen
Wie wil werken kan zich als beginneling in twee jaar opwerken tot sleepbootkapitein. Dat zegt bedrijfsleider ing. Julien Claus van het Sleepbedrijf dat in Antwerpen de zeevaart assisteert achter de sluizen.
Het Sleepbedrijf, onderdeel van het autonome Havenbedrijf , kampt met een schrijnend personeelstekort. Er is nu een tekort aan 25 matrozen en aan de top kijkt men aan tegen vergrijzende sleepbootkapiteins. Een vicieuze cirkel, want als er een tekort aan matrozen is, kunnen zij ook niet doorgroeien tot stuurman en het zijn de stuurlui die later kapitein worden. De doorgroeimogelijkheden in het bedrijf zijn dus groot.
Om iets te doen aan het tekort aan matrozen zijn het Havenbedrijf en het leerwerkbedrijf Levanto samen een opleidingsproject begonnen dat over een periode van drie jaar 48 nieuwe gediplomeerde matrozen moet opleveren, die inzetbaar zijn zowel in het sleepbedrijf, de baggerdienst, de vlotkranen en in de binnenvaart.
Het project richt zich tevens op langdurig en ongeschoolde werklozen. Maritieme kennis is niet vereist; die wordt gedurende de eerste drie maanden van de cursus bijgebracht door Levanto en het Havenbedrijf. In die cursus wordt ook veel aandacht besteed aan sociale contacten en aan de juiste arbeidsmoraal. Ook de veiligheidsvoorschriften zijn belangrijk en daarvoor is dan weer een goede beheersing van het Nederlands vereist.
De sleepbootvloot in de Antwerpse haven bestaat uit twintig eenheden in trekkracht variërend van 24 tot 55 ton; de Twintigers' genoemd. Van dit type zijn er drie nieuwe eenheden in aanbouw, die geleidelijk de 24 tons-boten gaan vervangen. Daarnaast worden vier slepers gebouwd met een trekkracht van zeventig ton, die bedoeld zijn om megacontainerschepen aan te kunnen. De eerste eenheid daarvan komt eind 2010 in de vaart. Het Sleepbedrijf boekte de twee jongste jaren tien procent meer sleeptaken. In januari 2009 werden echter negentien procent minder sleepopdrachten geboekt. (Foto Justin Gleissner)
Een lege binnenvaarttanker is vrijdag 20 februari in de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede op een met sojameel geladen drogelading schip gevaren. De schipper van de tanker kreeg een proces-verbaal omdat hij niet alle voorzorgsmaatregelen had genomen die volgens het goede zeemanschap of door de omstandigheden nodig waren.
Het drogelading schip lag rond 22 uur voor in de kleine kolk van de Irenesluis. Tien minuten later voer de lege tanker de sluis in. Toen na het schutten de lichten op groen sprongen voer de tanker naar voren om de sluis te verlaten. Daarbij voer hij vol op het achterschip van zijn voorligger. De sluismeester zag het op zijn beeldscherm gebeuren en probeerde via de marifoon nog te waarschuwen maar hij kreeg geen reactie. De 26-jarige tankerschipper verklaarde dat hij niet gezien had dat er nog een schip voor hem in de sluis lag. Het schip zat in zijn dode hoek.
Zware schade Het drogelading schip kon na de aanvaring niet meer verder varen. Het achterschip was ontzet en het roerwerk zwaar beschadigd.
De tankerschipper kreeg een proces-verbaal omdat hij onvoldoende rekening had gehouden met zijn dode hoek. Het schip had geen spiegels of camera's om in de dode hoek te kunnen kijken en de schipper had ook niet iemand als uitkijk naar voren gestuurd.
Warkumer Trekfeart en Jan Broerskanaal op diepte gebracht
Warkumer trekfeart en Jan Boerskanaal op diepte gebracht.
Opnieuw baggerwerkzaamheden Friese Merenproject afgerond
Het verdiepen van de Warkumer Trekfeart (over 12,5 km van Workum tot aan Bolsward) en het Jan Broerskanaal (over 2,5 km van De Morra tot aan Koudum) is afgerond. De Warkumer Trekfeart van Workum tot Tjerkwerd is op een diepte van 2.20 m. gebracht, het gedeelte van Tjerkwerd tot Bolsward is evenals het Jan Broerskanaal verdiept tot 2.00 m. De vaarwegen zijn in het kader van Het Friese Merenproject van de Provincie Fryslân verdiept en gebaggerd. Daarmee kunnen watersporters met diepstekende vaartuigen komend watersportseizoen zonder problemen van deze vaarten gebruik maken.
Werk met werk maken
In totaal is er ongeveer 88.500 m3 baggerspecie uit beide vaarwegen verwijderd. Een deel daarvan wordt gebruikt voor het realiseren van een vooroever in De Fluezen, in samenwerking met It Fryske Gea. Een ander deel van de baggerspecie is afgevoerd naar provinciaal depot Trije Hûs.
Start verdieping Prinses Margrietkanaal en ophogen kade
Fryslân
Start verdieping Prinses Margrietkanaal en ophogen kade
donderdag, 19 februari 2009
Provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân starten half februarimet het project verruiming, kade- en oeververbetering van het Prinses Margrietkanaal. Het gaat om het deel tussen de Krúswetters bij Warten en de brug Ald Skou. Op een gedeelte wordt gebaggerd, langs de westzijde wordt de bestaande oeverconstructie vervangen en worden de kaden hoger gemaakt. De werkzaamheden duren tot eind oktober 2009.
Provincie Fryslân verdiept en verbreedt het Prinses Margrietkanaal vanaf het Pikmar bij Grou tot aan de brug Ald Skou. Het kanaal wordt geschikt gemaakt voor grotere schepen. Daarnaast worden gezamenlijk de oevers en kaden langs de westzijde van het Prinses Margrietkanaal (tussen de Krúswetters en Grou) aangepakt. De bestaande houten oeverconstructie wordt vervangen en de kaden worden verhoogd. Wetterskip Fryslân verhoogt ook de kaden langs de opvaarten die uitkomen in dit deel van het kanaal. Na het ophogen voldoen de kades weer aan de veiligheidsnormen. Voor het ophogen gebruikt Wetterskip Fryslân de grond die vrijkomt bij het verdiepen van het kanaal.
Tijdens de werkzaamheden kan op enig moment de doorvaart voor schepen bij de spoorbrug Grou beperkt worden (dit wordt aangekondigd via de scheepvaartberichten).
Vaarseizoen 2009 met Nieuwe Thuishaven de WIEL in Heusden .
Bij de start van het nieuwe vaarseizoen 2009 veranderen we van Jachthaven . Na vele jaren verlaten we Jachthaven Marina Port Zélande , en gaan we naar Jachthaven de Wiel in Heusden . Voor ons een wat rustiger haven in een gezellige pittoreske vestiging stad .
Dat we al meermaals als passant hebben bezocht . Vrijwel centraal gelegen voor tochten naar het IJsselmeer , De Rijn in Duitsland of naar de Oosterschelde en Belgische kust .
Onze reisweg er naar toe blijft 120 km , maar de reistijd rekening houdende met wanneer men vertrekt is korter .
Jachthaven de Wiel is ideaal gelegen in het recreatiegebied "Het land van Heusden en Altena" aan de Maas. Van uit de haven stapt u zo in de prachtige pittoreske vestingstad Heusden, waar elke zondag de winkels geopend zijn.
De haven telt 110 ligplaatsen van 6 tot 40 meter en 10 passantenplaatsen, het geheel verdeeld over 3 hoofdsteigers. De breedte van de ligplaatsen en de ruimte om de box in- en uit te varen zijn zeer royaal. Alle boxen zijn voorzien van een eigen zijsteiger.
Jachthaven de Wiel is voorzien van elektra- aansluiting per schip (6 tot 3x64 amp.), leidingwater, brandblusapparaten, toilet en gratis douches. De haven is vanaf de straatzijde geheel door poorten en hekken afgesloten en zodoende alleen toegankelijk voor ligplaatshouders. Tevens is de jachthaven voorzien van een eigen afgesloten parkeerterrein. Ook is er een afgesloten fietsenstalling aanwezig.
ANWB Wateralmanak 2009 nu leverbaar voor watersport
ANWB Wateralmanak 2009 nu leverbaar voor de watersport.
Terwijl het ijs nog op het water ligt en de eerste watersportbeurzen vechten om de gunsten van de watersporter is het vaarseizoen weer begonnen. Voor veel watersporters is het aanschaffen van de ANWB Wateralmanak 2009 de eerste actie. Inmiddels zijn de volledig vernieuwde ANWB Wateralmanakken 2009 leverbaar.
Wateralmanak 2009 Deel 1
De herziene ANWB Wateralmanak 1 (2009-2010) bevat voor de watersport zeer veel informatie zoals de meest recente vaarreglementen waaronder ook het nieuwe binnenvaartpolitiereglement (BPR). Deze reglementen dient men in Nederland en België verplicht aan boord moet hebben. Verder heeft deze uitgave een schat aan praktische informatie als vaaraanwijzingen, vlagvoering en watersport en de wet. Tevens is toegevoegd het uittreksel Handboek Marifonie in de binnenvaart. Dit is verplicht aan boord voor schepen uitgerust met marifoon.
Wateralmanak 2009 Deel 2
De vernieuwde ANWB Wateralmanak 2 (2009) bevat de meest recente informatie over de Nederlandse en Belgische vaarwegen. Met actuele gegevens zoals bedieningstijden van bruggen en sluizen (brug- en sluisnummers zijn terug te vinden op de ANWB/VVV Waterkaarten) en uitgebreide gegevens over jachthavens, inclusief een overzicht van alle faciliteiten en tarieven. In deze zeer praktische gids zijn beschrijvingen van de vaarwegen en de voorzieningen in aparte gedeeltes opgenomen. Ook de getijdentabellen, radiofrequenties en marifoonkanalen zijn opgenomen in de nieuwe Wateralmanak 2009
OOSTENDE - De Mercator wordt eind maart weer op zijn ligplaats in Oostende verwacht. Ondertussen zoekt vzw Zeilschip Mercator extra geld.
De Mercator verliet in oktober vorig jaar zijn vaste stek in het gelijknamige dok tussen het Oostendse stadhuis en het station voor dringende herstellingen. Zes maanden zouden de werkzaamheden duren, en die planning blijkt vandaag te kloppen. Zonder extra problemen wordt de driemaster, die momenteel wordt genoveerd op de scheepswerf IDP, opnieuw in het Mercatordok verwacht tegen eind maart of begin april.
'De eerste mast werd al opnieuw bevestigd. Donderdag volgt een tweede mast. Als alles volgens plan verloopt, moet de Mercator eind maart weer op zijn vaste stek liggen', zegt Jo Dielman, afgevaardigd beheerder van vzw Zeilschip Mercator.
De Oostendenaars en de dagjesmensen in de badstad zijn de Mercator nog niet vergeten. In afwachting van de verhuizing van het schip, dat in 1936 het stoffelijk overschot van Pater Damiaan naar België overbracht, lopen de reservaties al vlotjes binnen voor de nieuwe Mercator.
'Onze organisatie is volop bezig met de voorbereidingen. Er zijn ondertussen al heel wat reservaties binnen, en dat doet ons plezier. Het gaat om gewone bezoeken, maar ook om feesten en recepties', vertelt Dielman.
Vzw Zeilschip Mercator is daarom op zoek naar partners of sponsors als extra financiële steun. 'Het is onmogelijk om dit stukje maritiem erfgoed te onderhouden enkel en alleen met de inkomsten van de bezoekers. We kwamen onlangs in contact met de Groep Delhaize, en die warenhuisketen stelde voor om als samenwerking wijn te bottelen met een etiket van de Mercator', zegt Dielman. '6.000dergelijke flessen zullen ze in de rekken plaatsen aan 4,99euro per fles. Per fles die verkocht wordt, stort Delhaize 0,50euro aan de Mercator. Als alle flessen de deur zijn uitgegaan, betekent dat voor ons een creatieve vorm van sponsoring die 3.000euro opbrengt. Dat geld wordt dan gebruikt om in het dagelijks onderhoud van het schip te voorzien. Hoe meer wijn er dus wordt gekocht, hoe meer verf er kan worden aangekocht. Het is een prachtig initiatief en we hopen nog meer dergelijke partners te vinden', besluit Dielman.
De wijn ligt vanaf donderdag 19februari in de rekken van de Delhaize in Oostende. (dji)
Sinds vrijdag is de nieuwe website van de haven van Brussel operationeel. Naast een Franstalige en een Nederlandstalige versie komt er deze week nog een Engelstalige versie bij.
Buiten de algemene informatie over de haven van Brussel beschikt de website www.havenvanbrussel.be voortaan over twee specifieke ruimten: één voor de professionals, ttz. de klanten van de haven en de professionele scheepvaart; en een ruimte voor het watertoerisme en ontspanning, met o.m. het culturele aanbod dat in de haven aanwezig is.
HOOGVLIET - De jachthaven in Hoogvliet moet een paviljoen krijgen. De deelgemeente wil er horeca mogelijk maken om inwoners meer te laten genieten van de groene gordel om Hoogvliet en de Oude Maas.
Het voornemen staat in de horecanota 2008-2011 die vorige week door de deelraad is vastgesteld.
Hoogvliet wil ook meer kwaliteit van de horeca in het stadshart.
Rijkswaterstaat gaat dit jaar alsnog het noodzakelijk baggeronderhoud aan de vaargeul in Monnickendam uitvoeren. De vaargeulen Volendam, Broekerhaven, Edam, Marken en Workum worden in 2010 aangepakt. HISWA Vereniging is verheugd over deze beslissing. Dit is heel goed nieuws. Al jaren is er getouwtrek over het onderhoud van de geulen. Vooral de geul in de Gouwzee slibt snel dicht en moet daarom zeker éénmaal per jaar aangepakt worden. Watersportbedrijven lijden veel schade door een slechte bereikbaarheid., aldus Gerdina Krijger, regiomanager midden bij HISWA Vereniging. In een convenant uit 1932 staat dat Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor het baggeronderhoud. HISWA Vereniging heeft jaarlijks veel druk uitgeoefend om met geld uit calamiteitenpotjes van Rijkswaterstaat de klus geklaard te krijgen. Krijger Eind vorig jaar kregen wij te horen dat er voor de zes vaargeulen in IJsselmeergebied geen opdracht was gegeven. De prioriteit van het op diepte zijn van de geulen werd te laag bevonden. Ook bleek er geen geld voor te zijn. Wij hebben vervolgens gerechtelijke stappen voorbereid en tegelijkertijd onze ernstige zorg bij Rijkswaterstaat. En deze gewezen op eerdere toezeggingen.
Het aantal binnenvaartschepen dat over het IJsselmeer vaart is de laatste dagen gedaald van gemiddeld honderd per dag naar dertig. Tot nu toe lukt het deze schepen om op eigen kracht door het ijs te varen. Mocht de situatie verergeren dan overweegt Rijkswaterstaat konvooivaren, achterelkaar door het ijs, voorafgegaan door enkele ijsbrekers.
Dat maakte directeur Kees de Vries van de Vereniging Schuttevaer vrijdag bekend. Volgens De Vries hebben de Nederlandse binnenvaartschippers nog weinig last van de ijsgang. 'Vrijwel overal is nog te varen, de nadelen van het winterse weer vallen mee.'
Het Markermeer is helemaal dichtgevroren. Op het IJsselmeer varen ijsbrekers om de vaarroutes zoveel mogelijk open te houden. Ook op andere vaarwegen in het land schieten ijsbrekers te hulp. Volgens De Vries is er continu contact met Rijkswaterstaat over de ijsgang op de vaarwegen. De binnenvaart ondervindt meer hinder in Duitsland. Zo is de sluis bij Friedrichsfeld in de Nederrijn gesloten. Er ligt 15 tot 18 centimeter ijs in de sluis. Schippers moeten omvaren.
Op Boot Düsseldorf 2009 wordt voor de vierdemaal de titel "European Powerboat of the Year" uitgereikt. Watersportalmanak stelt de 5 kandidaten aan u voor.
Itama FiftyFive - Maxi-Daycruiser met Power & Noblesse
Perfecte vaareigenschappen en een luxiueuze, tijdloos ontwerp tekent de Fifty-Five van de Italiaanse Itama-Werf.
Pioner 17 Supersport een geheel nieuw ontwerp
Een geheel nieuw ontwerp gecombineerd met de beste vaareigenschapen en zeewaardigheid: De Pioner 17 Supersport heeft alles, wat men van een moderne sportboot verwacht mag.
Absolute 70 - absolut innovativ
Het nieuwe vlaggeschip van deze Italiaanse werf. De Absolute 70 heeft een belangrijke innovatie aan techniek en ontwerp.
Jeanneau Prestige 30S - Hardtop met Schuifdak
De nieuwe trend in de openklasse heet: Hardtop met geïntergeerd schuifdak. Ook de Prestige 30s biedt zo stabiliteit en zonneschijn.
Ferretti 881 - Het vlaggeschip van de vloot
De flybridge behoort in de klasse van de luxe superjachten en verenigd huiselijke ambiens met een dynamische lijn.
13 t/m 19 april - De 21ste Race of the Classics 2009 In april 2009 is het weer zover! Studententeams uit heel Nederland steken met klassieke schepen de Noordzee over tijdens de 21e Race of the Classics. De authentieke vloot van twee- en driemasters zal vanuit Rotterdam vertrekken op maandag 13 april, de terugkomst in Amsterdam staat gepland op zondag 19 april. In een week tijd worden, zolang het weer het toelaat, België en Engeland aangedaan. Deelname is mogelijk voor HBO- en WO-studenten verenigd in een team tussen de 12 en 36 personen www.rotc.nl
16 t/m 22 mei - 8ste Week van de Zee 2009 De Week van de Zee 2009 heeft als thema Goede Vis! Er is de laatste tijd veel te doen rondom de vis. Vissoorten worden bedreigd in hun voortbestaan. Maar er wordt ook steeds meer duurzaam gevist. Reden om hier eens bij stil te staan. En dat doen we in de Week van de Zee 2009. www.weekvandezee.nl 16 t/m 18 juli - 48ste Visserijdagen Bruinisse 2009 Drie dagen lang bruiste het dorp van de festiviteiten en is er vermaak voor iedereen: jong en oud, klein en groot! De Visserijdagen vonden dit jaar voor de48ste keer plaats in Bruinisse en zoals vanouds pakten we uit met een bruisend evenement! www.visserijdagen-bruinisse.nl
8 t/m 9 augustus - Visserijfeesten Breskens 2009 De visserijfeesten in Breskens bestaan al sinds 1953 en zijn bekend als een groot en gezellig evenement voor iedereen. Er zijn optredens van bekende Nederlandse artiesten, verschillende bands en straatartiesten, een grote braderie, twee kermissen, een rommelmarkt, kinderattracties, enzovoort. Kom de vissersschepen en het visserijmuseum bekijken of neem deel aan een rondvaart, eet een gratis visje in de vismijn of bekijk de zwemwedstrijd in de haven. Twee avonden is er een volksbal met band in de vismijn. www.visserijfeesten.nl
28 augustus t/m1 september - 50 ste Visserijdagen Den Oever 2008. Georganiseerd door Bloemenvereniging Flora en de Vlootschouw Commissie www.visserijdagen.nl
4 t/m 6 september - Wereldhavendagen Rotterdam 2009 Het thema van 2009 wordt Rotterdamse haven: nieuwe energie waarbij aandacht wordt besteed aan allerlei vormen van energiebronnen. www.wereldhavendagen.nl
9 T/M 18 januari - 55ste Londen International Boat Show 2009 Experience the home of theLonden boat show. De kreet waaronder deze eerste watersportbeurs van dit jaar van start gaat. 500 exposanten en meer dan 135.000 bezoekers. Een weekend naar Londen en het watersportseizoen is begonnen. www.londonboatshow.com 17 t/m 25 januari - 40eInternationale Bootsausstellung Düsseldorf 2009 Dè watersportbeurs van Europa. Nederland was in 2008 met 150 exposanten vertegenwoordig. Dit bracht ons op nr. 1. Een beurs die u niet mag missen. Na een bezoek is het watersportseizoen echt begonnen. www.boot.de 6 t/m 11 feruari - Boot Holland 2009 Er kan er maar één de eerste zijn en dat is Boot Holland. Boot Holland istraditiegetrouw de opener van het watersportseizoen in Nederland en al 18 jaar de thuishaven voor elke watersporter. Beginnend, gevorderd, jong of al wat ouder, voor iedereen is er wel aanleiding om een bezoek te brengen aan de gezelligste watersportbeurs van Nederland. www.boot-holland.nl 7 t/m 15 februari - Belgian Boat Show 2009 Een beurs voor watersport en receatie. Vrijdag 13 februari de nacht van de Yachting. De beurs is dan zelfs op tot 22.00 uur. www.belgianboatshow.be 3 t/m8 maart -54ste Hiswa Rai Amsterdam 2009 Bent u op zoek naar een nieuwe boot? Heeft u accessoires nodig voor uw huidige boot? Nieuwsgierig naar spannende verhalen van zeilers? Tips ontvangen over vaarroutes? De nieuwste navigatieapparatuur testen? Leren hoe u het beste uw schip onderhoudt? Dan is de HISWA voor u de beste start van het vaarseizoen! Deze grootste watersportbeurs van de Benelux biedt een breed overzicht van boten en duizenden accessoires. Daarnaast kunt u rekenen op een spetterend activiteitenprogramma. U leest er meer over op deze website. www.hiswa.nl 1 t/m 3 mei- Nautic 2009 Nautic09 is een watersportbeurs op de Koning Ridderdijk en de strandlaan te Westende (Belgie). Deze beurs heeft o.a. een 2de hands watersportartikelen afdeling. www.nautische-happening.be 13t/m18 mei -Derde Yacht Vision Boatshow In samenwerking met de gemeente Lelystad wederom een spectaculaire bootshow in de Bataviahaven te Lelystad. Op de Yacht Vision BoatShow treft u een breed aanbod aan van zeiljachten, motorboten en sloepen. Het aanbod wordt gekenmerkt door een ruime aanwezigheid van voorraadschepen, demoschepen en talloze occasions waarmee u nog dit seizoen kunt varen. Geïnteresseerd in één van de geëxposeerde schepen? Stap dan in voor het maken van een vrijblijvende proefvaart! www.yachtvisionplaza.nl 19 t/m 27 september - 49steInterboot Friedrichshafen 2009 9 daagse watersportbeurs met meer dan 100.000 bezoekers. www.interboot.de 24oktober t/m1 november- 50e Hanseboot Hamburg 2009 Internationale watersportbeurs Hamburg. www.hamburg-messe.de/hanseboot/bo_de/start_main.php
Watersport mag minder drinken tijdens varen Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft besloten dat schippers en watersporters minder mogen drinken tijdens het varen. De toegestane limiet is verlaagd van 0,8 naar 0,5 promille. De maatregel geldt voor beroepsschippers en recreatievaarders zoals zeilers en bestuurders van snelle motorboten.
De Nederlandse regels worden hiermee in overeenstemming gebracht met omringende landen. De maatregel gaat naar verwachting rond de zomer van 2009 in. Dit promillage gold al voor de internationale Rijn en wordt nu uitgebreid naar de overige wateren.
Met de gelijkschakeling van de alcohollimiet voor alle vaarweggebruikers wil het kabinet ervoor zorgen dat iedereen scherp en alert is bij het besturen van een vaartuig. De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
Dehler werf zinkt naar faillissement, personeel ontvangt geen salaris meer Het Duitse watersport bedrijf Dehler staat op het randje om failliet te gaan. Na enkele succesvolle jaren, onder leiding van de Nederlander Wilan van den Berg, is het eind voor Dehler in zicht. Onlangs kondigde Dehler nog vol trots aan dat het van het merk Etap ook een successtory zou gaan maken, maar het doek gaat vallen voor de in totaal 180 werknemers.
Geruchten over Dehler worden waarheid De geruchten over de slechte financiële situatie van Dehler gonsden al een tijd in het circuit, maar nu de voorwaarden voor een bankgarantie van 4 miljoen Euro niet haalbaar is lijkt er geen redding meer te zijn. Het personeel heeft vanaf oktober al geen salaris meer ontvangen.
Het is niet de eerste keer dat Dehler in problemen raakt. Een tiental jaren geleden zat de werf ook in zwaar weer, maar werd toen gered door Wilan van den Berg. Deze bracht naast kapitaal ook nieuw elan binnen het bedrijf en de werf bloeide weer helemaal op. Nieuwe producten werden voortdurend gepresenteerd en enkele uitstekende jachten werden ontworpen. Met name de Dehler 34 die vorig jaar werd geïntroduceerd gooide hoge ogen in het wedstrijdveld.
Volgens medewerkers is het faillissement te wijten aan de snelle groei die de werf doormaakt en de voortdurende ontwikkeling van nieuwe modellen. In 2008 produceerde de werf nog 200 jachten met 230 mensen.
Doorstart? Wat er verder gaat gebeuren is onduidelijk, Dehler spreekt zelf over een doorstart. Ook over de jachten die nu nog in aanbouw zijn is grote onduidelijkheid, er is geen geld voor de afbouw.
Watersport: Terschelling rekent op volle jachthaven met Kerst
Watersport: Terschelling rekent op volle jachthaven met Kerst
Bron: WatersportAlmanak | Datum: 18-12-2008
Watersport: Terschelling rekent op volle jachthaven tijdens de feestdagen Het wordt ieder jaar drukker met kerst op Terschelling. Meer en meer watersporters verlengen het seizoen door met kerst op Terschelling aan te leggen. In 2007 jaren lagen in de jachthaven van Terschelling minstens 100 boten, dit jaar rekent de havenmeester op minstens 140 schepen. De sfeer is top en gezellig in de jachthaven. De eerste schepen liggen al vanaf 12 december aan de steiger om een mooie plek in de haven te kunnen krijgen. Ook de redactie van de WatersportAlmanak is aanwezig met twee schepen en zal regelmatig verslag doen vanuit de jachthaven.
Echte Watersporters gaan door Blijft de vraag wat watersporters nu bezield om in de koude decembermaand in een jachthaven te liggen. De meeste watersporters vinden het veel te koud.
De overtocht vanaf de vaste wal kan inderdaad wel eens geen pleziertochtje zijn, maar op het moment dat we Kornwerderzand verlaten en het Wad op varen breekt een zonnetje door en dat geeft meteen een ander gevoel. Weinig wind en een beetje zon doen blijkbaar wonderen bij André Otten, redacteur van de WatersportAlmanak.
Koud onderweg
Kou kun je je op kleden zo vertelt Otten. Zorg voor warm (lang) ondergoed en trek daar warme kleren overheen en een goed zeilpak. Handschoenen zijn onontbeerlijk, evenals warme laarzen, want de koud begint daar meestal. Als je eenmaal echt koud begint te worden dan is het moeilijk om weer warm te worden.
De tocht naar Terschelling verloopt voorspoedig, stroom mee over de Blauwe Slenk, zo de Vliestroom in kronkelend en vervolgens via de West Meep. Vandaar de Slenk in naar Terschelling. Dit laatste stukje is een en al kronkel, waarbij het zaak is om goed de betonning te volgen. Naast de geul is het erg ondiep. Veerboten varen langs ons heen en de reddingsdienst van de KNRM vaart met volle snelheid door de Slenk, hoge golven achterlatend. Bedankt KNRM!
Terschelling binnenvarend hebben we een goed gevoel, we zijn er! Aanleggen in een (nog) lege haven is niet moeilijk en snel naar binnen, naar de warme kachel en een borrel.
Gezellige sfeer in de jachthaven tijdens de Kerst Otten: "Als de haven een beetje druk wordt is het erg gezellig in de haven. Veel vrienden en bekenden die daar ieder jaar komen. Verlichte boten, een kerstboom op de punt en bovenal vrolijke, gelijkgestemde mensen."
Belgian Boat Show presenteert haar 21e Editie Van 7 tot en met 15 februari 2009.
In de Flanders Expo Hallen te Gent gaat van 7 tot 15 februari 2009 de 21e Belgian Boat Show door. Het laatste decennium zit de watersport duidelijk in de lift. Maar nu de economische situatie wat moeilijker geworden is, zal ook dé watersportbeurs van België een gepast antwoord moeten zoeken. Niet eenvoudig, gezien ons landje sowieso al geen watersport gigant is. En toch
Begin december is toch al 30 000 m² gevuld met commerciële en niet commerciële standhouders. Op die manier blijft de Belgian Boat Show toch de belangrijkste stimulans voor de watersport in al haar facetten. Zo wordt er nauwer samengewerkt met Nautibel, de beroepsbelangen vereniging voor de watersporthandel en bedrijven van België. Een eerste ruim forum op 10 december met alle betrokken partijen in Flanders Expo is een eerste aanzet van deze betere samenwerking.
Watertoerisme
Vooral het Watertoerisme in de vorm van verhuur- en charterbedrijven doet het nog steeds goed, getuige een tot de laatste vierkante meter gevulde hal. Men kan huren om de hoek, maar men ook boeken voor exotische bestemmingen zoals de Seychellen en Azië. Ook de vakman broker, de specialist van de tweedehandsjachten, is goed vertegenwoordigd. Verder is de steeds grotere aanwezigheid van de federale diensten opmerkelijk. Deze diensten zijn heel belangrijk bij het verlenen van algemene informatie helpen op die manier vaak om de instapdrempel te verlagen.
De bootjes
De tentoongestelde boten zijn zoals vanouds onder te verdelen in de Motorboten en de Zeiljachten. België is en blijft een uitzondering op het vlak van snelvaart. Diverse standhouders kondigen dan ook de komst aan van hun nieuwste modellen. Bij de snelle kajuitkruisers kijken we uit naar de komst van Sessa, Azimuth, Rodman, Jeanneau, Bavaria, Absolute, Sea Ray, 4 Winns en Bayliner. Verder wordt er ook een heus P1 offshore racemachine verwacht. Ook BRP zal met heel wat motoren ruim vertegenwoordigd zijn.
De zeilsteiger
Aan de zeilsteiger meren deze keer weer bekende aan. Merken als Hanze, Jeanneau, Bavaria, Dufour, X-Yachts, Grand Soleil en Elan zijn alvast ingeschreven. ij de zeiljachten zet de tendens naar een steeds groter leefcomfort gekoppeld aan het concept cruiser/racer zich verder door.
Accessoires
Bij de standhouders van de zogeheten Accessoires zullen zeker de nieuwe generatie communicatietoestellen voor de pleziervaart niet ontbreken. Zeker nu een tweede marifoon aan boord van jachten verplicht is. Combinaties van GPS toestellen met automatische noodsignalen en de veelzijdigheid van de huidige kaartplotters brengt het veiligheidsaspect in het licht.
Speciale thema's
Bezieler Reginald De SchepperTenslotte zijn er nog de speciale themas. Zo is er een Dinghy Island opgericht, waar men de in België populaire eenheidsklassen kan ontdekken, zoals de Optimist, Spirou, Laser, 49er, Het Klassiek Paviljoen schenkt aandacht aan ons watergebonden erfgoed. Topmodel wordt ongetwijfeld de ASKOY II, het zeiljacht waarmee Jacques Brel ooit naar de Markiezeneilanden voer. Op woensdag 11 februari komen de dames er gratis in, de zogeheten Ladies Day. De bekende Half Tonners hebben ook een aparte stand en krijgen de kans om hun wervelend programma van wedstrijden in binnen en buitenland voor te stellen. Hierbij zal de Halt Ton Classics Cup te Nieuwpoort van 24 tot 29 augustus zeker ruim aandacht krijgen.
Nacht van de Yachting
De Nacht van de Yachting gaat door op vrijdag 13 februari van 18 tot 22 uur en is ondertussen ook een begrip geworden. Hier zal men ruim aandacht besteden aan de Kampioenenhulde in de eenheidsklassen, zeezeilen, multihull en windsurfing. En er is de uitreiking van de Trofee Yachtman, Yachtvrouw, Yachtingbelofte en Yachtingmanager van het jaar. Tenslotte gaat op donderdag 12 februari de Nautibel Vakdag door, waarop over verschillende themas zal gediscuteerd worden.
Praktische gegevens:
Waar & Wanneer Flanders Expo (Gent), Maaltekouter 1, B-9051 Gent. Van 7 tot en met 15 februari 2009.
Openingsuren Weekdagen van 12u tot 18u. Week-end van 10u tot 18u. Vrijdag 13 februari van 12u tot 22u (nocturne) gevolgd door de gratis Nacht van de Yachting.
Tarieven 10 Euro Kinderen jonger dan 6 jaar: gratis Kinderen tussen 6 en 12 jaar: 5 Euro Reductietarief: 7 Euro Groepstarief (vanaf 20 pers.): 5 Euro
Op internet is een eerste foto geplaatst van MSC's nieuwe recordschip, de MSC Daniela. Het is het eerste containerschip van MSC dat qua capaciteit een beetje in de buurt van 's werelds grootste containerschip, de 400 meter lange Emma Maersk, komt. Het is ook het eerste ultra large container ship (ulcs) waarvan het brughuis en de scheepsmotor niet meer boven elkaar staan.
Nu de MSC Daniela de Samsung werf voor de eerste keer verlaten heeft, wordt het mogelijk om de werkelijke capaciteit van het schip in te schatten. De afmetingen van dit Samsung 14.000 teu-type lijken volledig overeen te komen met die van het Daewoo 14.000-type, waarvan de Duitse reder Claus-Peter Offen er 13 bestelde op basis van een lange termijncharter aan MSC. Wie in de vlootlijst van Offen de technische fiche van de 14.000 teu grote schepen aanklikt, ziet dat het om eenheden van 366 meter lang en 51,20 meter breed gaat die 14.000 teu kunnen laden, waarvan 6.428 teu in de ruimen en 7.572 teu op de luikhoofden. Bij een gemiddeld gewicht van 14 ton per teu kunnen deze mastodonten nog 10.640 teu aan boord nemen.
Omdat de containers voor het stuurhuis niet onbeperkt hoog gestapeld mogen worden om het zicht van de kapitein niet te hinderen, werd het accommodatieblok met de brug op de voorste helft van het schip gesitueerd. Onder dat blok komt normaliter de scheepsmotor, maar dat is in dit geval niet haalbaar omdat de afstand tussen motor en schroef (schroefas) daardoor te groot zou zijn. De traditionele schoorsteen (uitlaat van de scheepsmotor) staat op het achterste deel van het schip.
Ook bij alle andere nieuwbouwschepen van 13.000 teu of meer worden stuurhuis en motor gescheiden. Onder de brug komen brandstoftanks. Volgens de Franse rederij CMA CGM die vanaf juli 2009 ook acht ulcs van dit type in de vaart neemt, kan het gewicht zo beter over het schip verdeeld worden, wat de druk op de scheepsstructuur vermindert. De bunkerolie zit voortaan ook in een dubbele romp, wat de risico's op milieuvervuiling bij eventuele ongelukken vermindert.
De MSC Daniella zal voorlopig niet in Noord-Europa te zien zijn. Het schip vertrekt later deze maand op maidentrip voor de Jade Service van MSC, die het Verre Oosten met Valencia en Gioia Tauro verbindt. Samsung Heavy Industries heeft voor MSC nog zeven zusterschepen in aanbouw. Het tweede schip uit de reeks, MSC Beatrice, komt al in februari in de vaart.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar