Eerste glimp van 14.000 teu grote MSC Daniela
Op internet is een eerste foto geplaatst van MSC's nieuwe recordschip, de MSC Daniela. Het is het eerste containerschip van MSC dat qua capaciteit een beetje in de buurt van 's werelds grootste containerschip, de 400 meter lange Emma Maersk, komt. Het is ook het eerste ultra large container ship (ulcs) waarvan het brughuis en de scheepsmotor niet meer boven elkaar staan.
Nu de MSC Daniela de Samsung werf voor de eerste keer verlaten heeft, wordt het mogelijk om de werkelijke capaciteit van het schip in te schatten. De afmetingen van dit Samsung 14.000 teu-type lijken volledig overeen te komen met die van het Daewoo 14.000-type, waarvan de Duitse reder Claus-Peter Offen er 13 bestelde op basis van een lange termijncharter aan MSC. Wie in de vlootlijst van Offen de technische fiche van de 14.000 teu grote schepen aanklikt, ziet dat het om eenheden van 366 meter lang en 51,20 meter breed gaat die 14.000 teu kunnen laden, waarvan 6.428 teu in de ruimen en 7.572 teu op de luikhoofden. Bij een gemiddeld gewicht van 14 ton per teu kunnen deze mastodonten nog 10.640 teu aan boord nemen.
Omdat de containers voor het stuurhuis niet onbeperkt hoog gestapeld mogen worden om het zicht van de kapitein niet te hinderen, werd het accommodatieblok met de brug op de voorste helft van het schip gesitueerd. Onder dat blok komt normaliter de scheepsmotor, maar dat is in dit geval niet haalbaar omdat de afstand tussen motor en schroef (schroefas) daardoor te groot zou zijn. De traditionele schoorsteen (uitlaat van de scheepsmotor) staat op het achterste deel van het schip.
Ook bij alle andere nieuwbouwschepen van 13.000 teu of meer worden stuurhuis en motor gescheiden. Onder de brug komen brandstoftanks. Volgens de Franse rederij CMA CGM die vanaf juli 2009 ook acht ulcs van dit type in de vaart neemt, kan het gewicht zo beter over het schip verdeeld worden, wat de druk op de scheepsstructuur vermindert. De bunkerolie zit voortaan ook in een dubbele romp, wat de risico's op milieuvervuiling bij eventuele ongelukken vermindert.
De MSC Daniella zal voorlopig niet in Noord-Europa te zien zijn. Het schip vertrekt later deze maand op maidentrip voor de Jade Service van MSC, die het Verre Oosten met Valencia en Gioia Tauro verbindt. Samsung Heavy Industries heeft voor MSC nog zeven zusterschepen in aanbouw. Het tweede schip uit de reeks, MSC Beatrice, komt al in februari in de vaart.
Bron : nieuwsbladtransport.nl
|