Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
26-02-2009
Watersport wordt gemangeld door maatregelen
Watersport wordt gemangeld door maatregelen
Hiswa wil registratie watersport Hiswa Vereniging pleit voor een versnelde invoering van registratie van pleziervaartuigen. De watersport is al jaren angstig voor een registratie. Met name de in het vooruitzicht gestelde vaarbelasting versterkt terecht deze angst. Watersporters worden al jarenlang gepiepeld door de overheid. Een registratie van vaartuigen voor de watersport is op zich een goede zaak, vrijwel geen enkele boot staat geregistreerd. Bij diefstal, verkoop, grensoverschrijdingen en verzekeringen zou dit zonder meer handig zijn.
Volgens de directeur van Hiswa Vereniging, André Vonk, kunnen met een registratie criminele activiteiten en ernstige overtredingen beter worden aangepakt. Een verplichte registratie sluit ook aan bij de overvaltechniek die de Belastingdienst toepast op het IJ. Daar worden regelmatig strenge controles gehouden waarbij eigenaren wordt verzocht uit te leggen waar ze de boot van betaald hebben.
Watersport wordt gemangeld door maatregelen Helaas wordt de watersport al jarenlang lastig gevallen door de overheid die ondertussen ook nog even het watersporttoerisme wil promoten. Anti-fouling was ook een typisch voorbeeld van het nemen van besluiten zonder kennis. Koperhoudende anti-fouling werd verboden voor de pleziervaart, de beroepsvaart mocht het gewoon blijven gebruiken. De maatregel is gelukkig weer teruggedraaid door de Europese Unie en versoepeld.
Vaarbelasting Maar de overheid heeft een nieuw stokpaardje weer van stal gehaald: de vaarbelasting. Toegegeven: het wordt geen vaarbelasting genoemd want dat staat negatief, het gaat Blauwfonds heten. Hiertoe wordt een nieuwe organisatie opgezet die van het geld dat er overblijft na de kosten van deze organisatie, iets gaat doen voor de watersport.
Vuilwatertanks Vuilwatertanks is ook een mooi voorbeeld van ondoordachtzaamheid. Natuurlijk dienen we met zijn allen het milieu te sparen, maar daar waar boeren het land bemesten met de natuurlijke uitwerpselen van vee, moet de shit van de watersporter worden opgevangen en naar zuiveringsinstallaties worden getransporteerd. Het percentage uitwerpselen wat door de waterport in het water wordt geloosd is te verwaarlozen en de (weer) beroepsvaart wordt hiervan vrijgesteld. Voor de watersporter levert dit problemen op: dekosten van een tank en de beschikbare ruimte.
Ook de controle hierop gaat niet functioneren, tenzij de watersport geregistreerd wordt en men moet aangeven waar en wanneer men vuilwater heeft geloosd in de weinige afzuiginstallaties
Einde van StaandeMastroute door Groningen Trambaan in Groningen gaat watersporttoerisme onmogelijk maken Met de mogelijke komst van een trambaan in de stad Groningen komt een abrupt einde aan het groeiende watersporttoerisme in de provincie Groningen. Met name de Staande-mastroute wordt veel gebruikt door zeilschepen die van Friesland naar Groningen willen varen. Met veel moeite is deze route tot stand gekomen waardoor schepen met een staande mast van Vlissingen tot Delfzijl kunnen varen. Diverse provincies hebben veel geld geïnvesteerd in deze route om het watersporttoerisme mogelijk te maken. Ook de grote bedragen die de provincie Groningen heeft gestoken in het bevorderen van vaartoerisme kunnen wel als verloren worden beschouwd als de trambaan daadwerkelijk tot stand komt.
Overdag geen brugbediening mogelijk in Groningen Al direct bij de start van de trambaan aan het hoofdstation in Groningen komt een brug die iedere 7 minuten een tram laat oversteken. De tram wordt als trein beschouwd en heeft volgens de regels voorrang op het recreatieve scheepvaartverkeer. Hierdoor is het overdag vrijwel niet meer mogelijk de brug te openen.
Als dit miljoenenproject doorgang vindt is het niet ondenkbeeldig dat er weer een waarschuwing in de ANWB Wateralmanak moet komen dat er voor de doorvaart van de Stad Groningen weer een hele dag mag worden uitgetrokken. Ook in Amsterdam zijn dergelijke taferelen: Daar kan de watersporter met een staande mast alleen s nacht tussen 02.00 en 02.15 uur de stad passeren.
Nieuw station bij het Verbindingskanaal? Als de tram er dan toch moet komen waarom dan geen leuk stationnetje aan de andere zijde van het Verbindingskanaal. Dit biedt een enorme hoeveelheid voordelen. De aanleg van ingewikkelde en kostbare infrastructurele werken in en om het NS station zijn niet nodig. De verbouwing van de Herebrug met alles wat dat met zich meebrengt blijft achterwege. Maar er zijn meer voordelen. De Ubbo Emmiussingel krijgt een nieuwe impuls. Zij wordt de draaischijf tussen het NS station en het tramstation met als verbinding alleen de H.N. Werkmanbrug. Veel reizigers zullen worden geconfronteerd met het Groninger museum. En ook van hieruit kan lijn 2 naar het UMCG en Kardinge probleemloos starten. En de watersport, charter- en de beroepsvaart kunnen rustig door blijven varen en de stad aandoen als toerist. Zo blijft Groningen Waterstad.
EEMSHAVEN - De reddingsboot van de KNRM in de Eemshaven is op zoek naar nieuwe vrijwillige bemanningsleden. Het nieuwe personeel is nodig vanwege doorstroming van de huidige vrijwilligers en verjonging van het team.
Om nieuwe bemanningsleden te vinden start de KNRM binnenkort een wervingsactie. Op woensdagavond 4 maart is er in het reddingsstation in de Eemshaven een voorlichtingsbijeenkomst.
EEMSHAVEN - De Eemshaven heeft zondagnacht onverwacht bezoek gekregen. Rond één uur liep het pas afgebouwde cruiseschip de Aidaluna de haven binnen.
Het schip was voor een testvaart op weg naar Emden, maar begon tijdens de reis te trillen. Wat er precies mankeert aan de Aidaluna is nog niet bekend. Mogelijk heeft de schroef averij opgelopen.
Doorvaren naar Emden werd als een te heikele onderneming beschouwd. Het gevaarte moet daar namelijk nog door een sluis. Hoe lang de Aidaluna nog in de Eemshaven blijft, is onduidelijk.
Binnenvaartschip ramt plezierjachten , in Haven van Arnhem
Gelderland.
Binnenvaartschip ramt plezierjachten
Een binnenvaartschip heeft maandagavond een enorme ravage aangericht in de haven van Arnhem.
Het schip wilde omstreeks 23.45 uur in de haven aan de Westervoortsedijk keren, maar kwam daarbij in botsing met negen plezierjachten die daar aangemeerd lagen. Een aantal jachten zijn grotendeels verwoest. De schade loopt waarschijnlijk in de tonnen. De politie heeft een onderzoek ingesteld.
Zonder alarmering vaart een reddingboot niet uit. Alle vrijwilligers dragen een alarmontvanger (pieper) en zijn binnen tien minuten beschikbaar. Zij hebben daarvoor toestemming van hun werkgever. Alarmering wordt gedaan vanuit het Kustwachtcentrum en de regionale alarmcentrales (van brandweer, politie en ambulancediensten) via het P2000 pagersysteem. Na alarmering gaat de bemanning aan boord en neemt contact op met het Kustwachtcentrum voor details omtrent de noodmelding. Het Kustwachtcentrum coördineert de reddingsactie, maar de reddingbootschipper heeft een belangrijke inbreng en beslissingsbevoegdheid.
Bij hulpverleningen werkt de KNRM samen met: -Kustwacht en Kustwachtcentrum -Ambulancediensten -Reddingsbrigades (strandwacht) -Koninklijke Marine -Koninklijke Luchtmacht -Brandweer -Bergingsmaatschappijen -Politie -Rijkswaterstaat -Havenautoriteiten
Hoe verloopt een hulpverlening/redding? Natuurlijk is elke keer wanneer een reddingboot uitvaart het verloop anders. Toch zit er een patroon in de hulpverleningen en reddingen, dat telkens terugkomt. Wat doet de bemanning van een reddingboot?
Elk alarm wordt beantwoord Ongeacht de boodschap in de alarmering reageert de bemanning door te verzamelen aan boord, informatie in te winnen en vervolgens uit te varen. Liever tien keer te veel dan één keer te weinig.
De melder in nood wordt gerustgesteld Zodra er contact met de mensen in nood op zee kan worden opgenomen, zorgt de reddingbootbemanning voor een geruststellend woord. Informatie wordt uitgewisseld, een verwachte aankomsttijd wordt doorgegeven en nuttige tips worden gegeven om de komst van de reddingboot voor te bereiden.
Een redder wordt overgezet Wanneer de mensen in nood op een schip verblijven wordt een redder overgezet, zo lang de omstandigheden dit mogelijk maken, om aan boord de situatie te kunnen inschatten. Een redder toevoegen aan de scheepsbemanning in nood brengt vaak rust. Het geeft betere mogelijkheden tot communicatie dan uitsluitend via de marifoon.
Er wordt een oplossing geboden Aan boord of langszij het schip in nood wordt overlegd wat de oplossing van de problemen kan zijn. Dat kan het van boord halen van bemanning of gewonde zijn. Dat kan het verhelpen van een technische storing zijn. Dat kan het aan boord brengen van pompen zijn. Voor elk probleem weten de KNRM-bemanningen een oplossing te vinden.
Er is aandacht voor mensen, dieren en tenslotte materiaal De opvarenden van een schip in nood worden als eerste veiliggesteld. Hetzij aan boord van hun eigen schip, hetzij op de reddingboot. Dat geldt ook voor alle andere levende have aan boord. Wanneer het schip, of andere materialen veilig geborgen of weggesleept kunnen worden, zal de KNRM hier ook voor zorgen. Dit laatste kan ook door een berger worden gedaan.
Er wordt opvang en nazorg geregeld Op zee wordt voor de terugreis al contact opgenomen met de walploegen, om te zorgen voor opvang van geredden. Eventueel wordt een ambulance, soms een taxi of soms familie van de geredden gewaarschuwd voor verder vervoer. Terug in het boothuis is er voor geredden ruimte om op verhaal te komen. Er wordt voor droge kleding gezorgd en eventueel onderdak voor de eerste nacht.
Er wordt geen rekening opgemaakt Hulpverleningen en reddingen door de KNRM zijn kosteloos. Na afloop wordt weliswaar een rapport opgemaakt, maar dat is niet voor een rekening. Het staat de geredden vrij een gift te geven, zelfs een handdruk is voldoende. Het past in de filosofie van het reddingwerk, dat je iemand helpt zonder tegenprestaties. Uit de reddingrapporten worden leermomenten gehaald voor het preventieprogramma Zeevast dat de KNRM aanbiedt aan watersporters en beroepsvaarders.
Kunnen kapiteins en stuurlui van zeeschepen eigenlijk wel manoeuvreren? Hoe staat het met hun stuurmanskunst? Zomaar een vraag uit de binnenvaart, waar men vaststelt dat loodsen en havenslepers te hulp schieten zodra het zeeschip een haven nadert. We hebben deze vraag van de werkvloer' voorgelegd aan een aantal mensen van de werkvloer in de zeevaart.
Waar zeeschepen met een lengte boven de 76 meter loodsplichtig zijn, varen er in de binnenvaart koppelverbanden van pakweg 185 meter probleemloos en zonder beloodsing in alle hoeken en gaten van de haven. De meeste binnenschippers beschouwen dat als de kunst van hun vak. Het is hun lust en hun leven. Rechtuit varen kan iedereen.
Master van de Volendam De reactie van kapitein Pieter Visser, master van het 240 meter lange cruiseschip Volendam van de Holland America Line: Manoeuvreren is ook voor mij mijn lust en mijn leven. En neem van mij aan: ik manoeuvreer mijn schip altijd zelf, of ik laat dit over aan de eerste stuurman, want die moet ook ervaring opdoen en kennis bijhouden. Ik heb tot voor zeven jaar bij de Koninklijke Marine gevaren en daar is het credo: je geeft nóóit de con' (controle) over, deze blijft bij de officier van de wacht of de commandant. Ook al heb je een loods aan boord. Ook bij de koopvaardij blijft de kapitein altijd de eindverantwoordelijke. Bij het aanlopen en verlaten van een haven hebben wij altijd een loods aan boord, maar de aanloop en het afmeren doe ik altijd en heel graag zelf.
Mijn schip is overigens nog nooit in Rotterdam geweest. De Volendam heeft als vaargebied Alaska en down under, Nieuw-Zeeland en Australië. Down under is kortgeleden in de plaats gekomen voor het Caribisch Gebied. Wij doen toch per week wel vijf maal een haven aan, dat is dus vijf maal erin en eruit. Er komt soms heel wat manoeuvreerwerk bij kijken. Wij hebben een boeg- en hekschroef, dus in principe hebben we geen sleepboten nodig. Alleen bij Wellington wil het nog wel eens spoken qua wind en dan doen we er wel een beroep op.
Ik heb trouwens bewondering voor de schippers uit de binnenvaart. Ze kunnen geweldig met hun schip overweg. Maar wij manoeuvreren dus ook echt heel veel.
Kapitein Visser over de loodsen: Wij zijn loodsplichtig over heel de wereld, dit is ook een verzekeringstechnische kwestie. Het is net als in elk ander beroep: er zijn goede en minder goede loodsen. Maar de loods is vooral aan boord als adviseur. Hij is ter plaatse bekend en is ook de aangewezen persoon voor de communicatie met de wal en de omgeving. Soms komen er ook leerling-loodsen mee. Ik wil daar graag aan meewerken.
De loods geeft de roerorders en de roerganger volgt die orders. Maar als we een nauw gaatje door moeten en er staat stroom, dan doe ik dat zelf. De meeste Alaska-loodsen weten dat ook al lang: als de Volendam gaat dokken, neemt de master het over.'
Master van Bro Gazelle Vanuit de haven van Eastham bij Liverpool doet kapitein Cor Verheul van de gloednieuwe, 116 meter lange chemicaliëntanker Bro Gazelle van Marin Shipmanagent in Groningen zijn verhaal. De Bro Gazelle is, ook al vanwege de gevaarlijke ladingen, altijd loodsplichtig. Ze is bezig aan haar maidentrip. Ze zit prachtig in de verf en dat wil kapitein Verheul graag zo houden. Het schip als een eitje langs de kant leggen, dat is altijd zijn streven. Het mooiste is als de machinist boven komt en zegt: Goh, zijn we er al?!'
Dat spreekt al voor zich: ook voor hem is het manoeuvreren met een schip het mooiste wat er is. Verheul (20 jaar op zee): Je hebt aan boord tegenwoordig een vrachtwagen aan papierwerk om in te vullen, dus dan is het niet zo gek dat je als kapitein toch graag zelf stuurt. De loods is aan boord als adviseur en hij weet de weg op de rivieren. Maar het eigenlijke manoeuvreren doe ik zelf, dat laat ik me niet afpakken. We lopen per jaar zo'n 200 havens aan.
Er zijn binnenschepen die langer en breder zijn dan deze tanker, maar haar massa reageert toch anders dan een binnenschip, langzamer om te beginnen. Het verschil zit hem onder meer in de diepgang. Wij steken 6,75 meter diep. De Bro Gazelle is het negende schip van een serie van tien G-schepen. Ik ken de zusterschepen, maar elk schip reageert toch net weer even anders. Ons vaargebied is West-Europa. De Bro Gazelle mag ook het ijs in. Sleepboten hebben wij niet nodig. Alleen in een van de Noorse havens is dat vereist, dat is een plaatselijke regel.'
Loods Rotterdam-Rijnmond Tot slot loods Margriet Torpstra van Loodswezen Rotterdam-Rijnmond: Het is de kunst om de kapitein of stuurman zó bij je navigatie te betrekken dat hij altijd met je mee kan beslissen over je handelen. Uiteindelijk is het heel erg afhankelijk van jouw stijl van communiceren wat daarvan terechtkomt. Maar dat is wel een heel belangrijk facet van ons werk. De boot uiteindelijk langs de kant frommelen is dan vaak geen probleem. Maar hoe kom je bij de goede ligplaats? Een beeld hoe iets eruit ziet, is niet aanwezig. Daarin zijn wij de bevestiging, raadgever en wegwijzer. In een haven als Rotterdam is dat toegevoegde waarde.
Ik heb altijd veel achting voor "doe het zelvers" en binnenvaartschippers. Hoe die op de vierkante centimeter kunnen manoeuvreren is verbazingwekkend en indrukwekkend.' (LR)
Wie wil werken kan snel carrière maken in A'werpen
Antwerpen .Bron Schuttevaer.nl
Wie wil werken kan snel carrière maken in A'werpen
Wie wil werken kan zich als beginneling in twee jaar opwerken tot sleepbootkapitein. Dat zegt bedrijfsleider ing. Julien Claus van het Sleepbedrijf dat in Antwerpen de zeevaart assisteert achter de sluizen.
Het Sleepbedrijf, onderdeel van het autonome Havenbedrijf , kampt met een schrijnend personeelstekort. Er is nu een tekort aan 25 matrozen en aan de top kijkt men aan tegen vergrijzende sleepbootkapiteins. Een vicieuze cirkel, want als er een tekort aan matrozen is, kunnen zij ook niet doorgroeien tot stuurman en het zijn de stuurlui die later kapitein worden. De doorgroeimogelijkheden in het bedrijf zijn dus groot.
Om iets te doen aan het tekort aan matrozen zijn het Havenbedrijf en het leerwerkbedrijf Levanto samen een opleidingsproject begonnen dat over een periode van drie jaar 48 nieuwe gediplomeerde matrozen moet opleveren, die inzetbaar zijn zowel in het sleepbedrijf, de baggerdienst, de vlotkranen en in de binnenvaart.
Het project richt zich tevens op langdurig en ongeschoolde werklozen. Maritieme kennis is niet vereist; die wordt gedurende de eerste drie maanden van de cursus bijgebracht door Levanto en het Havenbedrijf. In die cursus wordt ook veel aandacht besteed aan sociale contacten en aan de juiste arbeidsmoraal. Ook de veiligheidsvoorschriften zijn belangrijk en daarvoor is dan weer een goede beheersing van het Nederlands vereist.
De sleepbootvloot in de Antwerpse haven bestaat uit twintig eenheden in trekkracht variërend van 24 tot 55 ton; de Twintigers' genoemd. Van dit type zijn er drie nieuwe eenheden in aanbouw, die geleidelijk de 24 tons-boten gaan vervangen. Daarnaast worden vier slepers gebouwd met een trekkracht van zeventig ton, die bedoeld zijn om megacontainerschepen aan te kunnen. De eerste eenheid daarvan komt eind 2010 in de vaart. Het Sleepbedrijf boekte de twee jongste jaren tien procent meer sleeptaken. In januari 2009 werden echter negentien procent minder sleepopdrachten geboekt. (Foto Justin Gleissner)
Een lege binnenvaarttanker is vrijdag 20 februari in de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede op een met sojameel geladen drogelading schip gevaren. De schipper van de tanker kreeg een proces-verbaal omdat hij niet alle voorzorgsmaatregelen had genomen die volgens het goede zeemanschap of door de omstandigheden nodig waren.
Het drogelading schip lag rond 22 uur voor in de kleine kolk van de Irenesluis. Tien minuten later voer de lege tanker de sluis in. Toen na het schutten de lichten op groen sprongen voer de tanker naar voren om de sluis te verlaten. Daarbij voer hij vol op het achterschip van zijn voorligger. De sluismeester zag het op zijn beeldscherm gebeuren en probeerde via de marifoon nog te waarschuwen maar hij kreeg geen reactie. De 26-jarige tankerschipper verklaarde dat hij niet gezien had dat er nog een schip voor hem in de sluis lag. Het schip zat in zijn dode hoek.
Zware schade Het drogelading schip kon na de aanvaring niet meer verder varen. Het achterschip was ontzet en het roerwerk zwaar beschadigd.
De tankerschipper kreeg een proces-verbaal omdat hij onvoldoende rekening had gehouden met zijn dode hoek. Het schip had geen spiegels of camera's om in de dode hoek te kunnen kijken en de schipper had ook niet iemand als uitkijk naar voren gestuurd.
Warkumer Trekfeart en Jan Broerskanaal op diepte gebracht
Warkumer trekfeart en Jan Boerskanaal op diepte gebracht.
Opnieuw baggerwerkzaamheden Friese Merenproject afgerond
Het verdiepen van de Warkumer Trekfeart (over 12,5 km van Workum tot aan Bolsward) en het Jan Broerskanaal (over 2,5 km van De Morra tot aan Koudum) is afgerond. De Warkumer Trekfeart van Workum tot Tjerkwerd is op een diepte van 2.20 m. gebracht, het gedeelte van Tjerkwerd tot Bolsward is evenals het Jan Broerskanaal verdiept tot 2.00 m. De vaarwegen zijn in het kader van Het Friese Merenproject van de Provincie Fryslân verdiept en gebaggerd. Daarmee kunnen watersporters met diepstekende vaartuigen komend watersportseizoen zonder problemen van deze vaarten gebruik maken.
Werk met werk maken
In totaal is er ongeveer 88.500 m3 baggerspecie uit beide vaarwegen verwijderd. Een deel daarvan wordt gebruikt voor het realiseren van een vooroever in De Fluezen, in samenwerking met It Fryske Gea. Een ander deel van de baggerspecie is afgevoerd naar provinciaal depot Trije Hûs.
Start verdieping Prinses Margrietkanaal en ophogen kade
Fryslân
Start verdieping Prinses Margrietkanaal en ophogen kade
donderdag, 19 februari 2009
Provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân starten half februarimet het project verruiming, kade- en oeververbetering van het Prinses Margrietkanaal. Het gaat om het deel tussen de Krúswetters bij Warten en de brug Ald Skou. Op een gedeelte wordt gebaggerd, langs de westzijde wordt de bestaande oeverconstructie vervangen en worden de kaden hoger gemaakt. De werkzaamheden duren tot eind oktober 2009.
Provincie Fryslân verdiept en verbreedt het Prinses Margrietkanaal vanaf het Pikmar bij Grou tot aan de brug Ald Skou. Het kanaal wordt geschikt gemaakt voor grotere schepen. Daarnaast worden gezamenlijk de oevers en kaden langs de westzijde van het Prinses Margrietkanaal (tussen de Krúswetters en Grou) aangepakt. De bestaande houten oeverconstructie wordt vervangen en de kaden worden verhoogd. Wetterskip Fryslân verhoogt ook de kaden langs de opvaarten die uitkomen in dit deel van het kanaal. Na het ophogen voldoen de kades weer aan de veiligheidsnormen. Voor het ophogen gebruikt Wetterskip Fryslân de grond die vrijkomt bij het verdiepen van het kanaal.
Tijdens de werkzaamheden kan op enig moment de doorvaart voor schepen bij de spoorbrug Grou beperkt worden (dit wordt aangekondigd via de scheepvaartberichten).
Vaarseizoen 2009 met Nieuwe Thuishaven de WIEL in Heusden .
Bij de start van het nieuwe vaarseizoen 2009 veranderen we van Jachthaven . Na vele jaren verlaten we Jachthaven Marina Port Zélande , en gaan we naar Jachthaven de Wiel in Heusden . Voor ons een wat rustiger haven in een gezellige pittoreske vestiging stad .
Dat we al meermaals als passant hebben bezocht . Vrijwel centraal gelegen voor tochten naar het IJsselmeer , De Rijn in Duitsland of naar de Oosterschelde en Belgische kust .
Onze reisweg er naar toe blijft 120 km , maar de reistijd rekening houdende met wanneer men vertrekt is korter .
Jachthaven de Wiel is ideaal gelegen in het recreatiegebied "Het land van Heusden en Altena" aan de Maas. Van uit de haven stapt u zo in de prachtige pittoreske vestingstad Heusden, waar elke zondag de winkels geopend zijn.
De haven telt 110 ligplaatsen van 6 tot 40 meter en 10 passantenplaatsen, het geheel verdeeld over 3 hoofdsteigers. De breedte van de ligplaatsen en de ruimte om de box in- en uit te varen zijn zeer royaal. Alle boxen zijn voorzien van een eigen zijsteiger.
Jachthaven de Wiel is voorzien van elektra- aansluiting per schip (6 tot 3x64 amp.), leidingwater, brandblusapparaten, toilet en gratis douches. De haven is vanaf de straatzijde geheel door poorten en hekken afgesloten en zodoende alleen toegankelijk voor ligplaatshouders. Tevens is de jachthaven voorzien van een eigen afgesloten parkeerterrein. Ook is er een afgesloten fietsenstalling aanwezig.
ANWB Wateralmanak 2009 nu leverbaar voor watersport
ANWB Wateralmanak 2009 nu leverbaar voor de watersport.
Terwijl het ijs nog op het water ligt en de eerste watersportbeurzen vechten om de gunsten van de watersporter is het vaarseizoen weer begonnen. Voor veel watersporters is het aanschaffen van de ANWB Wateralmanak 2009 de eerste actie. Inmiddels zijn de volledig vernieuwde ANWB Wateralmanakken 2009 leverbaar.
Wateralmanak 2009 Deel 1
De herziene ANWB Wateralmanak 1 (2009-2010) bevat voor de watersport zeer veel informatie zoals de meest recente vaarreglementen waaronder ook het nieuwe binnenvaartpolitiereglement (BPR). Deze reglementen dient men in Nederland en België verplicht aan boord moet hebben. Verder heeft deze uitgave een schat aan praktische informatie als vaaraanwijzingen, vlagvoering en watersport en de wet. Tevens is toegevoegd het uittreksel Handboek Marifonie in de binnenvaart. Dit is verplicht aan boord voor schepen uitgerust met marifoon.
Wateralmanak 2009 Deel 2
De vernieuwde ANWB Wateralmanak 2 (2009) bevat de meest recente informatie over de Nederlandse en Belgische vaarwegen. Met actuele gegevens zoals bedieningstijden van bruggen en sluizen (brug- en sluisnummers zijn terug te vinden op de ANWB/VVV Waterkaarten) en uitgebreide gegevens over jachthavens, inclusief een overzicht van alle faciliteiten en tarieven. In deze zeer praktische gids zijn beschrijvingen van de vaarwegen en de voorzieningen in aparte gedeeltes opgenomen. Ook de getijdentabellen, radiofrequenties en marifoonkanalen zijn opgenomen in de nieuwe Wateralmanak 2009
OOSTENDE - De Mercator wordt eind maart weer op zijn ligplaats in Oostende verwacht. Ondertussen zoekt vzw Zeilschip Mercator extra geld.
De Mercator verliet in oktober vorig jaar zijn vaste stek in het gelijknamige dok tussen het Oostendse stadhuis en het station voor dringende herstellingen. Zes maanden zouden de werkzaamheden duren, en die planning blijkt vandaag te kloppen. Zonder extra problemen wordt de driemaster, die momenteel wordt genoveerd op de scheepswerf IDP, opnieuw in het Mercatordok verwacht tegen eind maart of begin april.
'De eerste mast werd al opnieuw bevestigd. Donderdag volgt een tweede mast. Als alles volgens plan verloopt, moet de Mercator eind maart weer op zijn vaste stek liggen', zegt Jo Dielman, afgevaardigd beheerder van vzw Zeilschip Mercator.
De Oostendenaars en de dagjesmensen in de badstad zijn de Mercator nog niet vergeten. In afwachting van de verhuizing van het schip, dat in 1936 het stoffelijk overschot van Pater Damiaan naar België overbracht, lopen de reservaties al vlotjes binnen voor de nieuwe Mercator.
'Onze organisatie is volop bezig met de voorbereidingen. Er zijn ondertussen al heel wat reservaties binnen, en dat doet ons plezier. Het gaat om gewone bezoeken, maar ook om feesten en recepties', vertelt Dielman.
Vzw Zeilschip Mercator is daarom op zoek naar partners of sponsors als extra financiële steun. 'Het is onmogelijk om dit stukje maritiem erfgoed te onderhouden enkel en alleen met de inkomsten van de bezoekers. We kwamen onlangs in contact met de Groep Delhaize, en die warenhuisketen stelde voor om als samenwerking wijn te bottelen met een etiket van de Mercator', zegt Dielman. '6.000dergelijke flessen zullen ze in de rekken plaatsen aan 4,99euro per fles. Per fles die verkocht wordt, stort Delhaize 0,50euro aan de Mercator. Als alle flessen de deur zijn uitgegaan, betekent dat voor ons een creatieve vorm van sponsoring die 3.000euro opbrengt. Dat geld wordt dan gebruikt om in het dagelijks onderhoud van het schip te voorzien. Hoe meer wijn er dus wordt gekocht, hoe meer verf er kan worden aangekocht. Het is een prachtig initiatief en we hopen nog meer dergelijke partners te vinden', besluit Dielman.
De wijn ligt vanaf donderdag 19februari in de rekken van de Delhaize in Oostende. (dji)
Sinds vrijdag is de nieuwe website van de haven van Brussel operationeel. Naast een Franstalige en een Nederlandstalige versie komt er deze week nog een Engelstalige versie bij.
Buiten de algemene informatie over de haven van Brussel beschikt de website www.havenvanbrussel.be voortaan over twee specifieke ruimten: één voor de professionals, ttz. de klanten van de haven en de professionele scheepvaart; en een ruimte voor het watertoerisme en ontspanning, met o.m. het culturele aanbod dat in de haven aanwezig is.
HOOGVLIET - De jachthaven in Hoogvliet moet een paviljoen krijgen. De deelgemeente wil er horeca mogelijk maken om inwoners meer te laten genieten van de groene gordel om Hoogvliet en de Oude Maas.
Het voornemen staat in de horecanota 2008-2011 die vorige week door de deelraad is vastgesteld.
Hoogvliet wil ook meer kwaliteit van de horeca in het stadshart.
Rijkswaterstaat gaat dit jaar alsnog het noodzakelijk baggeronderhoud aan de vaargeul in Monnickendam uitvoeren. De vaargeulen Volendam, Broekerhaven, Edam, Marken en Workum worden in 2010 aangepakt. HISWA Vereniging is verheugd over deze beslissing. Dit is heel goed nieuws. Al jaren is er getouwtrek over het onderhoud van de geulen. Vooral de geul in de Gouwzee slibt snel dicht en moet daarom zeker éénmaal per jaar aangepakt worden. Watersportbedrijven lijden veel schade door een slechte bereikbaarheid., aldus Gerdina Krijger, regiomanager midden bij HISWA Vereniging. In een convenant uit 1932 staat dat Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor het baggeronderhoud. HISWA Vereniging heeft jaarlijks veel druk uitgeoefend om met geld uit calamiteitenpotjes van Rijkswaterstaat de klus geklaard te krijgen. Krijger Eind vorig jaar kregen wij te horen dat er voor de zes vaargeulen in IJsselmeergebied geen opdracht was gegeven. De prioriteit van het op diepte zijn van de geulen werd te laag bevonden. Ook bleek er geen geld voor te zijn. Wij hebben vervolgens gerechtelijke stappen voorbereid en tegelijkertijd onze ernstige zorg bij Rijkswaterstaat. En deze gewezen op eerdere toezeggingen.
Het aantal binnenvaartschepen dat over het IJsselmeer vaart is de laatste dagen gedaald van gemiddeld honderd per dag naar dertig. Tot nu toe lukt het deze schepen om op eigen kracht door het ijs te varen. Mocht de situatie verergeren dan overweegt Rijkswaterstaat konvooivaren, achterelkaar door het ijs, voorafgegaan door enkele ijsbrekers.
Dat maakte directeur Kees de Vries van de Vereniging Schuttevaer vrijdag bekend. Volgens De Vries hebben de Nederlandse binnenvaartschippers nog weinig last van de ijsgang. 'Vrijwel overal is nog te varen, de nadelen van het winterse weer vallen mee.'
Het Markermeer is helemaal dichtgevroren. Op het IJsselmeer varen ijsbrekers om de vaarroutes zoveel mogelijk open te houden. Ook op andere vaarwegen in het land schieten ijsbrekers te hulp. Volgens De Vries is er continu contact met Rijkswaterstaat over de ijsgang op de vaarwegen. De binnenvaart ondervindt meer hinder in Duitsland. Zo is de sluis bij Friedrichsfeld in de Nederrijn gesloten. Er ligt 15 tot 18 centimeter ijs in de sluis. Schippers moeten omvaren.
Op Boot Düsseldorf 2009 wordt voor de vierdemaal de titel "European Powerboat of the Year" uitgereikt. Watersportalmanak stelt de 5 kandidaten aan u voor.
Itama FiftyFive - Maxi-Daycruiser met Power & Noblesse
Perfecte vaareigenschappen en een luxiueuze, tijdloos ontwerp tekent de Fifty-Five van de Italiaanse Itama-Werf.
Pioner 17 Supersport een geheel nieuw ontwerp
Een geheel nieuw ontwerp gecombineerd met de beste vaareigenschapen en zeewaardigheid: De Pioner 17 Supersport heeft alles, wat men van een moderne sportboot verwacht mag.
Absolute 70 - absolut innovativ
Het nieuwe vlaggeschip van deze Italiaanse werf. De Absolute 70 heeft een belangrijke innovatie aan techniek en ontwerp.
Jeanneau Prestige 30S - Hardtop met Schuifdak
De nieuwe trend in de openklasse heet: Hardtop met geïntergeerd schuifdak. Ook de Prestige 30s biedt zo stabiliteit en zonneschijn.
Ferretti 881 - Het vlaggeschip van de vloot
De flybridge behoort in de klasse van de luxe superjachten en verenigd huiselijke ambiens met een dynamische lijn.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar