BRON : clubracer.be
Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design
In 1999 is bij onderzoek naar International 8 Meter plannen van ontwerper Tore Holm op de plannen gestoten van een Zweeds J Class jacht, de SVEA. John Lammerts vond de originele plannen op papier, daterend van 1937. Deze waren al in niet al te goede staat, maar konden toch gered en vervolgens zorgvuldig gekopieerd worden. Sinds de oprichting van de J Class Association in 2000 startten verschillende projecten om een jacht te bouwen naar deze plannen, maar allen zonder gevolg. Het copyright van de originele plannen kwam dan in handen van Hoek Design en die hebben in februari een rompontwerp naar originele lijnen op tafel gelegd, de J S1.
De SVEA was destijds ontworpen om de grootste van alle Js te gaan worden, een racing Super J. Hoek design en andere experten hebben nu al verklaard dat dit één van de snelste van alle J Class ontwerpen zal gaan worden. De langste wordt ze in ieder geval, met haar 41,50 meter over alles. De plannen die op tafel liggen voorzien een flush dek. Hoek design is momenteel ook bezig aan de afwerking van de LIONHEART, een J-Class jacht naar een Ranger ontwerp.
Lionheart onder weg voor afbouw De start van de bouw van de aluminium romp van de SVEA is voorzien in mei 2009 op de Bloemsma Shipyard in Nederland. Van daar zou ze worden getransporteerd naar Claasen Jachtbouw voor de uiteindelijke afbouw. Als ze ergens in 2011 volledig vaarklaar zal zijn, zouden er welgeteld 74 jaren zijn verstreken tussen ontwerp op de tekentafel van Tore Holm en de oplevering in 2011. De SVEA zal één van de langste jachtconstructies gaan worden ooit gerealiseerd.
Specificaties SVEA: LOA: 41.50 m LWL: 26.55 m Breedte: 6.40 m Diepgang: 4.57 m Aan de winds zeilopp: 704 m2 Project ontwerpers: Hoek design Romp en dek constructie: Freddie Bloemsma Shipyard Afwerking: Claasen Jachtbouw
Info en fotos: jclassyachts.com
|