Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
05-03-2009
Vivante 43 Cabrio Cruiser winnaar Hiswa Boot van het Jaar 2009
Tijdens de Hiswa 2009 is de Vivante 43 Cabrio Cruiser van Vivante Yachts te Sneek uitgeroepen tot Hiswa Boot van het Jaar 2009. In een nek aan nek race gaf de aandacht aan detail, comfort en ergonomie de doorslag. Het jacht werd onder andere beoordeeld op design, constructie, vaareigenschappen, prijs/kwaliteit-verhouding, het geluidsniveau bij verschillende snelheden, de vaarsnelheid bij volle kracht maar ook de draaicirkel. Ook op het gebied van innovatie scoorde de Vivante erg goed. Exterieur ontwerper Vripack is erg trots dat wederom een Vripack ontwerp er opnieuw met de hoofdprijs ervandoor gaat. Door enorm nauw samen te werken met de bouwer Jetten Yachts en interieur ontwerper A.R. Design is de lat weer hoger gelegd. De vloeiende lijnen laten een schip zien dat het nieuwe varen tot in de puntjes vertegenwoordigd, aldus Bart Bouwhuis van Vripack.
Tijdens het ontwerpproces is veel aandacht besteed aan de indeling en het comfort. Brede gangboorden van voor naar achter waardoor men gemakkelijk een rondje boot kan lopen. Struikelen over stootwillen is ook verleden tijd aangezien er onder de U-zit in het midden van het jacht zes willen volledig opgeborgen kunnen worden. Ook is er een mogelijkheid om zowel binnen als buiten een keuken te laten plaatsen. Indien niet gewenst, kan dit gemakkelijk worden vervangen door een extra bank buiten of een extra hut binnen. ok is het jacht voorzien van een ruime standaard uitrusting, boeg- en hekschroef, omvormer, kachel, televisie en twee koelkasten. Lars van Straten van Vivante Yachts: We hebben een compromisloos concept neergezet waar niemand nee tegen kan zeggen, er ontbreekt namelijk niets aan boord. Tevens hebben wij bij de ontwikkeling van dit schip veel aandacht besteed aan ergonomie en de indeling. De stuurstand bevindt zich in het midden van het schip, waardoor er een enorme beleving ontstaat tijdens het varen. Het leefgedeelte buiten bevindt zich ook midden op de boot, wat een ruim zicht creëert over het water. Achterin de kuip is er een U-bank die gemakkelijk omgebouwd kan worden tot zonnebed om heerlijk uit de wind te zonnen.
De stalen cruiser wordt standaard geleverd met 1 motor, maar is ook leverbaar met 2 motoren, waardoor een semi-planerend jacht ontstaat. Tevens is het schip te verkrijgen in een snelvarende composiet uitvoering voorzien van 2 motoren.
Op basis van dit concept kunnen we gerust zeggen dat we de strijd op internationaal gebied durven aan te gaan. Het jacht heeft een ideale indeling, is geschikt voor alle weersomstandigheden en locaties, en is leverbaar in zowel een Cabrio Cruiser als een hardtop uitvoering, aldus een trotse Van Straten.
De Vivante 43 Cabrio Cruiser is tot en met zondag 8 maart te bezichtigen op de Hiswa 2009 in Amsterdam RAI.
Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design
BRON : clubracer.be
Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design
In 1999 is bij onderzoek naar International 8 Meter plannen van ontwerper Tore Holm op de plannen gestoten van een Zweeds J Class jacht, de SVEA. John Lammerts vond de originele plannen op papier, daterend van 1937. Deze waren al in niet al te goede staat, maar konden toch gered en vervolgens zorgvuldig gekopieerd worden. Sinds de oprichting van de J Class Association in 2000 startten verschillende projecten om een jacht te bouwen naar deze plannen, maar allen zonder gevolg. Het copyright van de originele plannen kwam dan in handen van Hoek Design en die hebben in februari een rompontwerp naar originele lijnen op tafel gelegd, de J S1.
De SVEA was destijds ontworpen om de grootste van alle Js te gaan worden, een racing Super J. Hoek design en andere experten hebben nu al verklaard dat dit één van de snelste van alle J Class ontwerpen zal gaan worden. De langste wordt ze in ieder geval, met haar 41,50 meter over alles. De plannen die op tafel liggen voorzien een flush dek. Hoek design is momenteel ook bezig aan de afwerking van de LIONHEART, een J-Class jacht naar een Ranger ontwerp.
Lionheart onder weg voor afbouw De start van de bouw van de aluminium romp van de SVEA is voorzien in mei 2009 op de Bloemsma Shipyard in Nederland. Van daar zou ze worden getransporteerd naar Claasen Jachtbouw voor de uiteindelijke afbouw. Als ze ergens in 2011 volledig vaarklaar zal zijn, zouden er welgeteld 74 jaren zijn verstreken tussen ontwerp op de tekentafel van Tore Holm en de oplevering in 2011. De SVEA zal één van de langste jachtconstructies gaan worden ooit gerealiseerd.
Specificaties SVEA: LOA: 41.50 m LWL: 26.55 m Breedte: 6.40 m Diepgang: 4.57 m Aan de winds zeilopp: 704 m2 Project ontwerpers: Hoek design Romp en dek constructie: Freddie Bloemsma Shipyard Afwerking: Claasen Jachtbouw
DELFZIJL , Het Groninger vrachtschip Dintelborg van rederij Wagenborg heeft een 20 meter hoog lichtbaken met helikopterplatform geramd in de Botnische Golf. De totale schade is bijna één miljoen euro. "We maken best wel eens wat mee, maar zo'n curieus ongeval kan ik me niet herinneren", zegt Albert Engelsman, directeur van Wagenborg Shipping.
"Het is te stom voor woorden wat er is gebeurd. Onze tweede officier heeft niet goed opgelet op de brug. Of hij in slaap is gevallen of dat alcohol de oorzaak is, onderzoeken we nu. Feit is dat deze man wel alcohol heeft genuttigd. En dan is hij sowieso in overtreding, want Wagenborg duldt geen gebruik van alcohol of drugs als mensen aan het varen zijn. We hebben deze man, net een jaar bij ons in dienst, naar huis gestuurd."
De man, afkomstig uit de Oekraïne, wordt vrijwel zeker ontslagen. Volgens Engelsman treft de rest van de elfkoppige bemanning geen blaam. "De bemanning schrok toen ze een harde klap hoorden. Iedereen rende direct naar de brug, waarna een matroos op het voordek de lichtbaken met helikopterplatform aantrof."
Er is direct met de Zweedse kustwacht contact opgenomen. Die gaf de kapitein opdracht naar Stockholm te varen. In de Zweedse haven kwamen de autoriteiten tot de ontdekking dat het baken eigendom is van de Finse Rijkswaterstaat. Die heeft, volgens Engelsman, opdracht gegeven het gevaarte te slopen. De reder uit Delfzijl schat de waarde van het lichtbaken op zeker drie ton.
De ruim 130 meter lange Dintelborg ligt nu voor reparatie in de haven van Stockholm. Bij de opmerkelijke crash zijn geen gewonden gevallen. Wagenborg is verzekerd.
Lesmateriaal
De opmerkelijke aanvaring zal vrijwel zeker gebruikt worden als lesmateriaal voor de officieren in dienst bij rederij Wagenborg. "Dit is typisch een geval van: kijk, zo moet het niet", zegt directeur Albert Engelsman van Wagenborg Shipping.
De Volvo Ocean Race komt in juni definitief naar Hoek van Holland. De teams passeren naar verwachting op 9 juni de Nederlandse kust.
"De plannen waren er al, maar die zijn nu concreet geworden", lichtte de woordvoerster van de Nederlandse boot Delta Lloyd woensdag toe. Op de route vanuit het Ierse Galway naar het Zweedse Marstrand wordt in Hoek van Holland een officiële boeironding georganiseerd.
Dat is een wedstrijd van ongeveer twintig minuten om twee boeien. Alle teams doen hieraan mee. Het publiek kan de wedstrijd vanaf het strand van Hoek van Holland volgen.
Met trots presenteert Stentec op de Hiswa 2009 de eerste versie van Sail Simulator 5. Ontwikkeld met nieuwe DirectX simulatie technologie voor een buitengewoon realistische zeilervaring.
U zeilt met de spectaculaire Stentec Laser, een wedstrijd Valk, het YD40 kieljacht of de snelle Volvo Open 70 met bedienbare zwenkkiel. Met als wedstrijdgebied het fantastische zeileiland Cabrera, 15km ten zuiden van Mallorca in de Middellandse Zee. De ontmoetingsplaats voor alle zeilers van de Sail Simulator 5 community.
Met Sail Simulator 5 voelen zeilers zich direct thuis op het virtuele golfveld. U bedient de schoten, trimt de zeilen om de boot op maximale snelheid te varen.
Via internet of in een netwerk kunt u met andere gebruikers multiplayer wedstrijden organiseren. Bij Cabrera en Treasure Island vindt u twee wedstrijdbanen. Wind en golven kunnen vooraf worden ingesteld.
Highlights:
Eenvoudige en flexibele besturingsinterface Stabiele multiplayerserver voor langeafstandsraces Realistische aerodynamica met windshear en twist. Natuurgetrouw golfveld en zeewaardigheid
In 2009 wordt Sail Simulator doorontwikkeld. De 2009 updates met nieuwe boten en opties kunt u gratis downloaden. De ontwikkeling kunt u volgen op www.stentec.com Uw commentaar en suggesties worden op prijs gesteld.
Systeemeisen: PC met Windows XP of Vista met DX9 videokaart met Shader model 3 of hoger.
zondag 1 maart 2009 - (lvd) - Muiden Jachtbouw maakt werk van werkboten. Deze extreem stoere boten zijn ontworpen met een knipoog naar de echte werkboten. Anders dan bij een echte werkboot vindt u op deze boot een zonnedek, koelkast, stereo en luxe kussens aan boord.
De boten zijn uitgevoerd in blank aluminium met een rubberen stootlijsten, een sleepbedding en een pushbar De vloer wordt bedekt met een epoxy gietvloer die niet warm wordt en zacht aanvoelt. Ze zijn er in drie verschillende lengtematen, namelijk 6,50 meter, 7,50 meter en 9,50 meter. De Vandalen worker-serie wordt uitgevoerd met verschillende motorprogramma`s. Zowel de Worker 650 als de 750 kunnen als skiboot gebruikt worden.
De volledig in Nederland gebouwde boten zijn onderhoudsvrij en zelflozend. Muiden Jachtbouw is ook bekenddoor de stoere en onderscheidende Vandalen sloepen (de Life-serie).
ROTTERDAM - Consumenten kunnen tijdens de recessie voor een prikkie een boot kopen. In de watersportbranche is een prijzenslag uitgebroken waardoor de kortingen flink oplopen. Vooral op oudere tweedehands boten valt volgens directeur André Vink van de Hiswa-vereniging veel geld te besparen: ,,Tot dertig procent.
Bij nieuwe zeil- en motorboten worden tal van gratis extraatjes geboden om de consument te verleiden ondanks de economische malaise in de buidel te tasten: van navigatieapparatuur of een set waterskis tot een seizoenligplaats in een jachthaven. ,,Verkopers zijn ontzettend gretig, zegt Dick William Harinck, hoofdredacteur van de Waterkampioen (ANWB). ,,Dit is dé tijd om voordelig je slag te slaan.
In de Amsterdamse RAI begint vandaag de jaarlijkse Hiswa-beurs. De bootshow is volgeboekt, maar ook hier is de recessie voelbaar: veel exposanten hebben minder grote stands op de beurs of nemen minder boten mee.
Hoewel cijfers ontbreken zijn kenners van de watersportbranche het eens dat de verkoop van boten momenteel sterk terugloopt. Vooral in de verzadigde markt voor gebruikte boten vallen harde klappen.
Hiswa-directeur Vink: ,,Veel mensen die al een schip hebben denken: laat ik er nog maar even mee doorvaren.
,,Sommige bedrijven staan op omvallen, weet Harinck van de ANWB, ,,Het is wel heftig.
Pluspunt is dat consumenten wel veel geld steken in onderhoud en reparatie: stoffeerders, schilders en zeilmakers hebben het net zo druk als anders.
De brugopeningstijden in Noord-Holland worden uitgebreid. Dit zou volgens PvdA Statenlid Massom ten goede komen aan de economie en de toerisme . De binnenvaart heeft in tijden van economische crisis extra moeilijk. Daarom moet alles het werk gezet worden om de binnenvaart in stand te houden, aldus Massom.
Noord-Holland heeft prachtige vaarwegen die veel kansen bieden aan goederenvervoer over water en recreatie en toerisme. De huidige bedieningstijden zijn beperkt. Massom diende in 2007 al een motie in voor de verruiming van de openingstijden. Daaraan heeft Gedeputeerde Staten nu eindelijk gehoord gegeven.
De provincie Noord-Holland werkt momenteel aan het Uitvoeringsprogramma Centrale Brugbediening. Daarin wordt onder meer ingegaan op de invoering van de centrale brugbediening en op welk tempo dat eventueel kan gebeuren. De resultaten worden waarschijnlijk mei gepresenteerd.
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport
Watersport
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport
Bron: WatersportAlmanak | Datum: 28-02-2009
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport Met ingang van 1 maart is de nieuwe serie Vaaratlassen voor de watersport verschenen. De Vaaratlas is samengesteld door Eurocartografie en bevat zeer uitgebreide informatie voor de watersport.
Alle vaarkaartenin één album Daar waar de watersporter in het verleden voor ieder vaargebied een nieuwe kaart moest aanschaffen vindt u in de Vaaratlas een veel groter assortiment aan kaarten en plaatselijke informatie.
Naast een zeer gedetailleerde kaart bevat de Vaaratlas ook alle informatie over bruggen, doorvaarthoogten, bedieningstijden, sluizen, jachthavens, marifoonkanalen, tankstations etc. Naast alle vaargegevens bevat de Vaaratlas ook veel toeristische informatie.
Drie delen: Noord Nederland, Midden Nederlanden Zuid Nederland De Vaaratlas bestaat uit drie delen, de kaarten zijn gebonden en bieden per pagina in één overzicht alle informatie voor het betreffende gebied. De volgende delen zijn ontwikkeld: Noord-, Midden- en Zuid-Nederland: deel Noord-Nederland bedekt praktisch heel Friesland, Groningen en Drenthe; de Nederlandse kust en het IJsselmeer zijn geïntegreerd in deel Midden-Nederland evenals de Gelderse IJssel, deel Zuid-Nederland bedekt het vaarwater van Zeeland en een deel van de grote rivieren en de Maas.
Voor de op 3 en 4 april geplande NAVO-top in Baden-Baden, Kehl en Strassbourg zijn de veiligheidsmaatregelen zo omvangrijk dat de Rijn regelmatig wordt gestremd. Dat meldt Kantoor Binnenvaart namens de WSD Südwest.
Zaterdag 4 april wordt de Rijn tussen kmr. 290,36 (Wehrarm Altenheim vanaf de Kulturwehr Kehl-Strassbourg) en kmr. 309,100 (Stuw Rheinau-Freistett) van 6 uur tot naar verwachting 10 uur voor alle scheepvaart gestremd.
Het invaren van bovengenoemde Strecke is op 4 april vanaf sluis Strassbourg Neuhof toegestaan tot uiterlijk 4.30 uur in de dalvaart en in de bergvaart vanaf sluis Gambsheim tot uiterlijk 4 uur. Schippers moeten vooraf berekenen of ze nog voldoende tijd hebben om de Strecke geheel te bevaren.
Haven uit Alle schepen moeten de omgeving (het Bereich) van de stuw in Gambsheim om 6 uur verlaten hebben. Het in- en uitvaren van de havens die zich in de genoemde Strecke bevinden is van 4 tot naar verwachting 10 niet toegestaan. Scheepvaart binnen de Duitse havens en op de Kinzig vanaf de stuw in Neumühl tot de monding is alleen toegestaan op aanwijzing van de Wasserschutzpolizei. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsmatig verhalen op overslagplaatsen.
Op de bovengenoemde Strecke geldt op zaterdag 4 april van 4 tot naar verwachting 10 een afmeerverbod voor alle schepen. Het afmeerverbod geldt voor het gehele gebied, inclusief steigers en overslagplaatsen.
Het opheffen van de stremming en het ligplaatsverbod wordt over de bekende marifoonkanalen van de Revierzentrale, CARIN Gambsheim en door de WSP bekend worden gemaakt.
Varen doe je samen is een project van Rijkswaterstaat, alle provincies, de havenbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Groningen, HISWA Vereniging, Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en Stichting Recreatietoervaart Nederland en heeft als doel risicos te beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten. Het door deze partijen getekende Convenant Varen doe je samen! loopt van 2008 tot 2014. Watdoen wij voor uw veiligheid "De risico's beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten". Dat is het doel van het project Varen doe je samen!
Vorig jaar zijn voor heel Nederland tien zogenaamde Knooppuntenboekjes gemaakt waarin door middel van kaartmateriaal en een toelichting mogelijk gevaarlijke situaties tussen beroeps- en recreatievaart worden beschreven. Tijdens de HISWA Amsterdam Boat Show in Amsterdam RAI zal Varen doe je samen! aanwezig zijn in de verbindingshal tussen hal 6 en hal 7, standnummer 06.101. Daar kunnen bezoekers alle geactualiseerde Knooppuntenboekjes gratis verkrijgen. De boekjes worden ook online beschikbaar op www.varendoejesamen.nl.
DEN HAAG (ANP) Het Friese Tweede Kamerlid Lutz Jacobi (PvdA) wil weten waar zeilers en andere watersportliefhebbers op de Wadden of het IJsselmeer komend seizoen hun uitwerpselen moeten achterlaten. Zij heeft daar vrijdag samen met haar collega Jan Boelhouwer schriftelijke vragen over gesteld aan de minister van Milieu en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.
Pleziervaartuigen mogen vuil water niet meer vrij lozen. Tijdens de jaarvergadering van Vereniging de Wadvaarders bleek dat er onvoldoende lozingspunten zijn in de jachthavens. Jacobi wil dat de bewindspersonen hun best doen om nog voor aanvang van het watersportseizoen te zorgen voor voldoende plekken waar varend Nederland uitwerpselen kwijt kan.
Tijdens de HISWA van 3 tot en met 8 maart in de RAI Amsterdam, wordt het startsein gegeven voor de campagne Ik pas op het wad. Met deze campagne worden vaarrecreanten op het wad opgeroepen om bij het varen en droogvallen rekening te houden met de kwetsbare Waddennatuur.
Wat vaarrecreanten beter wel en liever niet kunnen doen staat aangegeven in de Erecode voor Waddenliefhebbers die onderdeel uitmaakt van het Convenant Vaarrecreatie Waddenzee. De Erecode staat ook tijdens de campagne centraal.
De campagne is een initiatief van samenwerkende organisaties Convenant Vaarrecreatie Waddenzee waar ook het Watersportverbond als mede-initiatiefnemer en ondertekenaar deel van uit maakt.
Voor meer informatie over de campagne en over het wad in het algemeen, vind u op www.ikpasophetwad.nl.
Voorlichtingscampagnes voor watersporters Vier nieuwe campagnes voor watersporters HISWA Vereniging presenteert tijdens de HISWA 2009 vier nieuwe campagnes voor watersporters. In het HISWA Paviljoen krijgen beursbezoekers informatie over onder andere werken in de watersportindustrie, boten kopen en verkopen, het project varen doe je samen en het lozingsverbod op toiletwater. Voorlichting hierover is broodnodig volgens de brancheorganisatie van de watersportindustrie. Veel watersporters zijn onvoldoende bekend met ontwikkelingen en wetgeving die hen raken.
Leren en werken in de watersportindustrie Leren en werken in de watersportindustrie is afwisselend en veelzijdig. HISWA Vereniging verwacht - ondanks de recessie - een groot personeelstekort vanaf 2010. Een actueel aanbod van alle opleidingen en banen in bijvoorbeeld de jachtbouw, dienstverlening of detailhandel is te vinden in het
HISWA Makelaars Watersporters die een boot willen kopen of verkopen zijn beter af bij een HISWA Makelaar. Zij zetten kwaliteit en zekerheid voorop bij de bemiddeling in gebruikte jachten. De HISWA Makelaars onderscheiden zich door hun HISWA-lidmaatschap, door te voldoen aan bepaalde eisen en door de HISWA Bemiddelingsvoorwaarden met de daar aan gekoppelde geschillenregeling van de onafhankelijke Geschillencommissie Waterrecreatie te hanteren. Bezoekers kunnen in het paviljoen gratis advies inwinnen en het botenaanbod online bekijken
Vuilwater Per 1 januari 2009 geldt het lozingsverbod voor toiletwater van pleziervaartuigen. In het paviljoen kunnen bezoekers gratis informatie en advies verkrijgen over de wetgeving en de mogelijkheden om toiletwater op te vangen.
Varen doe je samen Varen doe je samen is een project van samenwerkende organisaties waaronder HISWA Vereniging, ANWB, Watersportverbond, Rijkswaterstaat en alle provincies, en heeft als doel risicos te beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten. In het paviljoen kunnen bezoekers alle geactualiseerde 'Knooppuntenroutes' verkrijgen. Het brochuremateriaal is ook online beschikbaar, op www.varendoejesamen.nl.
De HISWA Amsterdam Boat Show is in Amsterdam RAI van dinsdag 3 tot en met zondag 8 maart. Het HISWA Paviljoen bevindt zich in de verbindingshal tussen hal 6 en hal 7, standnummer 06.101
Hiswa wil registratie watersport Hiswa Vereniging pleit voor een versnelde invoering van registratie van pleziervaartuigen. De watersport is al jaren angstig voor een registratie. Met name de in het vooruitzicht gestelde vaarbelasting versterkt terecht deze angst. Watersporters worden al jarenlang gepiepeld door de overheid. Een registratie van vaartuigen voor de watersport is op zich een goede zaak, vrijwel geen enkele boot staat geregistreerd. Bij diefstal, verkoop, grensoverschrijdingen en verzekeringen zou dit zonder meer handig zijn.
Volgens de directeur van Hiswa Vereniging, André Vonk, kunnen met een registratie criminele activiteiten en ernstige overtredingen beter worden aangepakt. Een verplichte registratie sluit ook aan bij de overvaltechniek die de Belastingdienst toepast op het IJ. Daar worden regelmatig strenge controles gehouden waarbij eigenaren wordt verzocht uit te leggen waar ze de boot van betaald hebben.
Watersport wordt gemangeld door maatregelen Helaas wordt de watersport al jarenlang lastig gevallen door de overheid die ondertussen ook nog even het watersporttoerisme wil promoten. Anti-fouling was ook een typisch voorbeeld van het nemen van besluiten zonder kennis. Koperhoudende anti-fouling werd verboden voor de pleziervaart, de beroepsvaart mocht het gewoon blijven gebruiken. De maatregel is gelukkig weer teruggedraaid door de Europese Unie en versoepeld.
Vaarbelasting Maar de overheid heeft een nieuw stokpaardje weer van stal gehaald: de vaarbelasting. Toegegeven: het wordt geen vaarbelasting genoemd want dat staat negatief, het gaat Blauwfonds heten. Hiertoe wordt een nieuwe organisatie opgezet die van het geld dat er overblijft na de kosten van deze organisatie, iets gaat doen voor de watersport.
Vuilwatertanks Vuilwatertanks is ook een mooi voorbeeld van ondoordachtzaamheid. Natuurlijk dienen we met zijn allen het milieu te sparen, maar daar waar boeren het land bemesten met de natuurlijke uitwerpselen van vee, moet de shit van de watersporter worden opgevangen en naar zuiveringsinstallaties worden getransporteerd. Het percentage uitwerpselen wat door de waterport in het water wordt geloosd is te verwaarlozen en de (weer) beroepsvaart wordt hiervan vrijgesteld. Voor de watersporter levert dit problemen op: dekosten van een tank en de beschikbare ruimte.
Ook de controle hierop gaat niet functioneren, tenzij de watersport geregistreerd wordt en men moet aangeven waar en wanneer men vuilwater heeft geloosd in de weinige afzuiginstallaties
Einde van StaandeMastroute door Groningen Trambaan in Groningen gaat watersporttoerisme onmogelijk maken Met de mogelijke komst van een trambaan in de stad Groningen komt een abrupt einde aan het groeiende watersporttoerisme in de provincie Groningen. Met name de Staande-mastroute wordt veel gebruikt door zeilschepen die van Friesland naar Groningen willen varen. Met veel moeite is deze route tot stand gekomen waardoor schepen met een staande mast van Vlissingen tot Delfzijl kunnen varen. Diverse provincies hebben veel geld geïnvesteerd in deze route om het watersporttoerisme mogelijk te maken. Ook de grote bedragen die de provincie Groningen heeft gestoken in het bevorderen van vaartoerisme kunnen wel als verloren worden beschouwd als de trambaan daadwerkelijk tot stand komt.
Overdag geen brugbediening mogelijk in Groningen Al direct bij de start van de trambaan aan het hoofdstation in Groningen komt een brug die iedere 7 minuten een tram laat oversteken. De tram wordt als trein beschouwd en heeft volgens de regels voorrang op het recreatieve scheepvaartverkeer. Hierdoor is het overdag vrijwel niet meer mogelijk de brug te openen.
Als dit miljoenenproject doorgang vindt is het niet ondenkbeeldig dat er weer een waarschuwing in de ANWB Wateralmanak moet komen dat er voor de doorvaart van de Stad Groningen weer een hele dag mag worden uitgetrokken. Ook in Amsterdam zijn dergelijke taferelen: Daar kan de watersporter met een staande mast alleen s nacht tussen 02.00 en 02.15 uur de stad passeren.
Nieuw station bij het Verbindingskanaal? Als de tram er dan toch moet komen waarom dan geen leuk stationnetje aan de andere zijde van het Verbindingskanaal. Dit biedt een enorme hoeveelheid voordelen. De aanleg van ingewikkelde en kostbare infrastructurele werken in en om het NS station zijn niet nodig. De verbouwing van de Herebrug met alles wat dat met zich meebrengt blijft achterwege. Maar er zijn meer voordelen. De Ubbo Emmiussingel krijgt een nieuwe impuls. Zij wordt de draaischijf tussen het NS station en het tramstation met als verbinding alleen de H.N. Werkmanbrug. Veel reizigers zullen worden geconfronteerd met het Groninger museum. En ook van hieruit kan lijn 2 naar het UMCG en Kardinge probleemloos starten. En de watersport, charter- en de beroepsvaart kunnen rustig door blijven varen en de stad aandoen als toerist. Zo blijft Groningen Waterstad.
EEMSHAVEN - De reddingsboot van de KNRM in de Eemshaven is op zoek naar nieuwe vrijwillige bemanningsleden. Het nieuwe personeel is nodig vanwege doorstroming van de huidige vrijwilligers en verjonging van het team.
Om nieuwe bemanningsleden te vinden start de KNRM binnenkort een wervingsactie. Op woensdagavond 4 maart is er in het reddingsstation in de Eemshaven een voorlichtingsbijeenkomst.
EEMSHAVEN - De Eemshaven heeft zondagnacht onverwacht bezoek gekregen. Rond één uur liep het pas afgebouwde cruiseschip de Aidaluna de haven binnen.
Het schip was voor een testvaart op weg naar Emden, maar begon tijdens de reis te trillen. Wat er precies mankeert aan de Aidaluna is nog niet bekend. Mogelijk heeft de schroef averij opgelopen.
Doorvaren naar Emden werd als een te heikele onderneming beschouwd. Het gevaarte moet daar namelijk nog door een sluis. Hoe lang de Aidaluna nog in de Eemshaven blijft, is onduidelijk.
Binnenvaartschip ramt plezierjachten , in Haven van Arnhem
Gelderland.
Binnenvaartschip ramt plezierjachten
Een binnenvaartschip heeft maandagavond een enorme ravage aangericht in de haven van Arnhem.
Het schip wilde omstreeks 23.45 uur in de haven aan de Westervoortsedijk keren, maar kwam daarbij in botsing met negen plezierjachten die daar aangemeerd lagen. Een aantal jachten zijn grotendeels verwoest. De schade loopt waarschijnlijk in de tonnen. De politie heeft een onderzoek ingesteld.
Zonder alarmering vaart een reddingboot niet uit. Alle vrijwilligers dragen een alarmontvanger (pieper) en zijn binnen tien minuten beschikbaar. Zij hebben daarvoor toestemming van hun werkgever. Alarmering wordt gedaan vanuit het Kustwachtcentrum en de regionale alarmcentrales (van brandweer, politie en ambulancediensten) via het P2000 pagersysteem. Na alarmering gaat de bemanning aan boord en neemt contact op met het Kustwachtcentrum voor details omtrent de noodmelding. Het Kustwachtcentrum coördineert de reddingsactie, maar de reddingbootschipper heeft een belangrijke inbreng en beslissingsbevoegdheid.
Bij hulpverleningen werkt de KNRM samen met: -Kustwacht en Kustwachtcentrum -Ambulancediensten -Reddingsbrigades (strandwacht) -Koninklijke Marine -Koninklijke Luchtmacht -Brandweer -Bergingsmaatschappijen -Politie -Rijkswaterstaat -Havenautoriteiten
Hoe verloopt een hulpverlening/redding? Natuurlijk is elke keer wanneer een reddingboot uitvaart het verloop anders. Toch zit er een patroon in de hulpverleningen en reddingen, dat telkens terugkomt. Wat doet de bemanning van een reddingboot?
Elk alarm wordt beantwoord Ongeacht de boodschap in de alarmering reageert de bemanning door te verzamelen aan boord, informatie in te winnen en vervolgens uit te varen. Liever tien keer te veel dan één keer te weinig.
De melder in nood wordt gerustgesteld Zodra er contact met de mensen in nood op zee kan worden opgenomen, zorgt de reddingbootbemanning voor een geruststellend woord. Informatie wordt uitgewisseld, een verwachte aankomsttijd wordt doorgegeven en nuttige tips worden gegeven om de komst van de reddingboot voor te bereiden.
Een redder wordt overgezet Wanneer de mensen in nood op een schip verblijven wordt een redder overgezet, zo lang de omstandigheden dit mogelijk maken, om aan boord de situatie te kunnen inschatten. Een redder toevoegen aan de scheepsbemanning in nood brengt vaak rust. Het geeft betere mogelijkheden tot communicatie dan uitsluitend via de marifoon.
Er wordt een oplossing geboden Aan boord of langszij het schip in nood wordt overlegd wat de oplossing van de problemen kan zijn. Dat kan het van boord halen van bemanning of gewonde zijn. Dat kan het verhelpen van een technische storing zijn. Dat kan het aan boord brengen van pompen zijn. Voor elk probleem weten de KNRM-bemanningen een oplossing te vinden.
Er is aandacht voor mensen, dieren en tenslotte materiaal De opvarenden van een schip in nood worden als eerste veiliggesteld. Hetzij aan boord van hun eigen schip, hetzij op de reddingboot. Dat geldt ook voor alle andere levende have aan boord. Wanneer het schip, of andere materialen veilig geborgen of weggesleept kunnen worden, zal de KNRM hier ook voor zorgen. Dit laatste kan ook door een berger worden gedaan.
Er wordt opvang en nazorg geregeld Op zee wordt voor de terugreis al contact opgenomen met de walploegen, om te zorgen voor opvang van geredden. Eventueel wordt een ambulance, soms een taxi of soms familie van de geredden gewaarschuwd voor verder vervoer. Terug in het boothuis is er voor geredden ruimte om op verhaal te komen. Er wordt voor droge kleding gezorgd en eventueel onderdak voor de eerste nacht.
Er wordt geen rekening opgemaakt Hulpverleningen en reddingen door de KNRM zijn kosteloos. Na afloop wordt weliswaar een rapport opgemaakt, maar dat is niet voor een rekening. Het staat de geredden vrij een gift te geven, zelfs een handdruk is voldoende. Het past in de filosofie van het reddingwerk, dat je iemand helpt zonder tegenprestaties. Uit de reddingrapporten worden leermomenten gehaald voor het preventieprogramma Zeevast dat de KNRM aanbiedt aan watersporters en beroepsvaarders.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar