Inhoud blog
  • VILLA TE KOOP OP TOPLOCATIE HEIDE WAASMUNSTER
  • Foto's genomen te Heusden Noord-Brabant
  • Volgende trip naar Weesp
  • Van Spakenburg varen we naar Almere met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
  • Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





      



    3 D  Afbeelding  :  Atlantic 50

    Technische Details
      Lengte over alles: 14.99 m
    Lengte waterlijn: 12.20 m
    Breedte: 4.50 m
    Diepgang: 1,22 m
    Gewicht, ca.: 18 ton
    Doorvaart hoogte: 3.48 m
    Inhoud brandstoftanks: 2400 l
    Inhoud watertanks: 675 l
    Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    Standaard motoren:
    Vovo Penta D6 
     2 x 435 pk (2 x 320kW)
     Andere motoren op aanvraag

    Ontwerper:
    John A. Bennett & Associate




    Wanneer u een Atlantic 50 in al haar
    pracht op het water ziet ,
    het gemakkelijk is om te
    vergeten enkel hoeveel organisatie ,
    ervaring en techniek
    in haar bouw zijn gegaan .





    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Embleem
    Atlantic Moteryachts BV

    Suderséleane 15 
    8711 GX Workum
    Nederland

                    







    Embleem van .
    Vlaamse vereniging voor
    watersport.


    VVW . Telt 120 Clubs
    en meer dan 13000 Leden .






    Embleem van de
    Koninklijke Nederlandse
    Motorboot club

     

    De KNMC is een landelijke club
    van actieve en enthousiaste
    motorbootvaarders.
    Van mensen die van het water
     en het varen houden.






    De No Limit IV
    heeft 2 vierblads schroeven
    1 links en 1 rechts draaiend


    Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





    Windroos

    Een windroos of windkruis is een
    Kruis dat de windrichting , Noord ,
    Oost , Zuid , en West  aanduidt.

    Een windroos kan teruggevonden
    worden op een Kompas of onder
     een Windhaan .
     




    De Atlantic 38 een luxe motorjacht

    Technische omschrijving
    Lengte over alles: 11.51 m
    Lengtre waterlijn: 9.90 m
    Breedte: 4.05 m
    Diepgang: 1.10 m
    Gewicht ca.. 11 ton
    Doorvaarthoogte: 3.40 m
    Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
    Inhoud watertank: ca. 450 l
    Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l
    Standaard motorisering:
    78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43

    Optioneel:

    117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160
    132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180
    Designer: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum





    De enige Atlantic die wordt gebouwd als
    verdringer is de   ATLANTIC 38.







    Nieuw in de Atlantic range,
    De Atlantic 40.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 12.10 m
  • Lengte waterlijn: 10.00 m
  • Breedte: 4.05 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
  • Inhoud watertank: ca. 450 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
     1x ca. 100 l & 1x ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2x 191 kW (260 pk)
    Volvo Penta D4 260
    andere motoren op aanvraag
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • De gezellige dinette bied veel privacy.
    De ovale salonramen geven veel lichtinval
     en een prachtig uitzicht naar buiten.




    Het interieur is ruim genoeg
    om lange reizen te maken
    zowel op zee als op binnenwater. 

    Door het hele schip is
    veel kastruimte te vinden.








    De Atlantic 42 is een motorjacht bij uitstek.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 13.10 m 
  • Lengte waterlijn: 10.41 m 
  • Breedte: 4.25 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.45 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 1340 l
  • Inhoud watertank: ca. 550 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
    ca. 100 & ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2 x 272 kW (370 pk)
    Volvo Penta D6 370
    andere motoren op aanvraag
  • Maximale snelheid
    afhankelijk van belading ca. 25 knts
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates


    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • Het interieur van de Atlantic 42
    is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.




    De ruime achterhut is gezellig en indien
    gewenst van alle gemakken zoals
    bijvoorbeeld tv voorzien.
    Uiteraard beschikt de achterhut over een
     douche- en toiletruimte.
    De voorhut is voorzien van een frans bed.
    Net als de achterhut is ook hier gedacht
     aan een gecombineerde
    douche en toiletruimte.
    Er is zelfs de mogelijkheid om v
    oor een derde hut te kiezen.
    De dinette komt dan te vervallen







    Atlantic 460

    De opvolger van de succesvolle Atlantic 444,
    de Atlantic 460!
    De Atlantic 460 heeft vaak bewezen
    dat ze zeer zeewaardig is.
    Op open zee valt de
    stabiliteit en koersvastheid op.
    Niet alleen op open water,
    maar zeker ook op binnenwater
    is de Atlantic 460
    een heerlijk jacht om mee te varen.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 14.30 m
  • Lengte waterlijn: 11.20 m
  • Breedte: 4.50 m
  • Diepgang: 1.25 m
  • Doorvaarthoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 16 ton
  • Snelheid: 25 tot 28 kts
  • Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
  • Inhoud watertank: ca. 675 l
  • Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
  • Standaard motoren:
    2 x 320 kW (2 x 435 hp)
  • Volvo Penta D6 435
    andere motoren op aanvraag
  • CE categorie A

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum




  • Voor wie in het dagelijkse leven alleen
    genoegen neemt met het allerbeste mag dit
    ook verwachten aan boord van zijn jacht.
    Deze stelling is volledig toepasbaar
    op het concept van de Atlantic 460.





    Met een lengte van minder dan
    15 meter hoeft u geen geristraties aan
    te vragen voor het bevaren
    van sommige vaarwegen.

    Nieuwe optie voor 2007:
    Volledig electrisch cabriosysteem
    en radarbeugel



    ATLANTIC  56

    Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck.
    In opdracht van Atlantic Motoryachts
    ontwikkelt Vripack Naval Architects
    uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56.
    In een markt waar veel aanbod is,
    maar ook veel van hetzelfde,
    komt Atlantic Motoryachts
    met een revolutionair ontwerp:




    Voordek met groot zonnedek,
    waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.

    • lengte over alles 17.00 meter
    • lengte waterlijn 13.40 meter
    • maximale breedte 4.86 meter
    • diepte 0,98 meter
    • CE categorie B (kustvaart)




    Inrichting salon / achterdek:
    Centraal in het schip de besturing,
    heeft de regie over het schip vanuit een luxe
    stuurstoel;
    Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit
    met aan stuurboord twee luxe clubs.
    Ruim achterdek met riante kuipbank waarin
    de salontafel opgeborgen kan worden.




    Inrichting onderdeks:

    Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met
     eigen gescheiden douche en toiletruimte.
    Voor in het schip bevindt zich een
    gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed.
    In het voorschip
    bevindt zich een tweede natte cel,
    voorzien van douche, toilet en wasmachine.




    Tender Garage
    met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;


    Uitgerust met twee nieuwe innovatieve
    6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren,
    435 pk per motor. Volvo Penta IPS –
    Inboard Performance System is
    een inboard innovatie.



    ATLANTIC 56HT

    Gebouwd volgens onze hoge standaard.




    Technische Details
    • Lengte over alles: 18.50 m
    • Breedte: 4.85 m
    • Diepgang: 1,30 m
    • Gewicht, ca.: 23 ton
    • Doorvaart hoogte: 3.48 m
    • Inhoud brandstoftanks: 2564 l
    • Inhoud watertanks: 790 l
    • Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    • Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
    • Andere motoren op aanvraag
      Ontwerper: John A. Bennett & Associate

      Atlantic Motoryachts bv
      Suderséleane 15
      8711 GX Workum




    Stijl en details

    Naast de layout van het interieur verteld de
    styling veel over de
     persoonlijke smaak van de eigenaar.
    Het is echter ook mogelijk om gebruik
    te maken van zeer moderne vormen,
    materialen en stoffen.




    Een Schip Op Maat

    DE ATLANTIC MOTORJACHTEN








    De meest bekende
    Piraten Vlag
    Jolly  Roger




    Piraten Vlag
    Edward  England




    Piraten Vlag
    Edward Teach Zwartbaard




    Piraten  Vlag
    Emanuel  Wynne




    Piraten  Vlag
    Henry  Every




    Piraten  Vlag
    Jack  Rackham




    Piraten  Vlag
    Stede  Bonnet




    Piraten  Vlag
    Thomas  Tew





    Piraten Vlag
    Christopher Condent

    No Limit IV
    Informative Site Voor De Watersporter
    05-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivante 43 Cabrio Cruiser winnaar Hiswa Boot van het Jaar 2009
    Bron : Navingo.nl





    Vivante 43 Cabrio Cruiser winnaar Hiswa Boot van het Jaar 2009

    Tijdens de Hiswa 2009 is de Vivante 43 Cabrio Cruiser van Vivante Yachts te Sneek uitgeroepen tot Hiswa Boot van het Jaar 2009.
    In een nek aan nek race gaf de aandacht aan detail, comfort en ergonomie de doorslag.
    Het jacht werd onder andere beoordeeld op design, constructie, vaareigenschappen, prijs/kwaliteit-verhouding, het geluidsniveau bij verschillende snelheden, de vaarsnelheid bij volle kracht maar ook de draaicirkel.
    Ook op het gebied van innovatie scoorde de Vivante erg goed.
    Exterieur ontwerper Vripack is erg trots dat wederom een Vripack ontwerp er opnieuw met de hoofdprijs ervandoor gaat.
    “Door enorm nauw samen te werken met de bouwer Jetten Yachts en interieur ontwerper A.R. Design is de lat weer hoger gelegd.
    De vloeiende lijnen laten een schip zien dat het nieuwe varen tot in de puntjes vertegenwoordigd”, aldus Bart Bouwhuis van Vripack.

    Tijdens het ontwerpproces is veel aandacht besteed aan de indeling en het comfort.
    Brede gangboorden van voor naar achter waardoor men gemakkelijk een rondje boot kan lopen.
    Struikelen over stootwillen is ook verleden tijd aangezien er onder de U-zit in het midden van het jacht zes willen volledig opgeborgen kunnen worden.
    Ook is er een mogelijkheid om zowel binnen als buiten een keuken te laten plaatsen.
    Indien niet gewenst, kan dit gemakkelijk worden vervangen door een extra bank buiten of een extra hut binnen.
    ok is het jacht voorzien van een ruime standaard uitrusting, boeg- en hekschroef, omvormer, kachel, televisie en twee koelkasten.
    Lars van Straten van Vivante Yachts:
    “We hebben een compromisloos concept neergezet waar niemand nee tegen kan zeggen, er ontbreekt namelijk niets aan boord.
    Tevens hebben wij bij de ontwikkeling van dit schip veel aandacht besteed aan ergonomie en de indeling.
    De stuurstand bevindt zich in het midden van het schip, waardoor er een enorme beleving ontstaat tijdens het varen.
    Het leefgedeelte buiten bevindt zich ook midden op de boot, wat een ruim zicht creëert over het water.
    Achterin de kuip is er een U-bank die gemakkelijk omgebouwd kan worden tot zonnebed om heerlijk uit de wind te zonnen.”

    De stalen cruiser wordt standaard geleverd met 1 motor, maar is ook leverbaar met 2 motoren, waardoor een semi-planerend jacht ontstaat.
    Tevens is het schip te verkrijgen in een snelvarende composiet uitvoering voorzien van 2 motoren.

    “Op basis van dit concept kunnen we gerust zeggen dat we de strijd op internationaal gebied durven aan te gaan.
    Het jacht heeft een ideale indeling, is geschikt voor alle weersomstandigheden en locaties, en is leverbaar in zowel een Cabrio Cruiser als een hardtop uitvoering”, aldus een trotse Van Straten.

    De Vivante 43 Cabrio Cruiser is tot en met zondag 8 maart te bezichtigen op de Hiswa 2009 in Amsterdam RAI.

    05-03-2009 om 20:08 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design

    BRON : clubracer.be

    Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design


    SVEA

    In 1999 is bij onderzoek naar International 8 Meter plannen van ontwerper Tore Holm op de plannen gestoten van een Zweeds J Class jacht, de SVEA.
    John Lammerts vond de originele plannen op papier, daterend van 1937.
    Deze waren al in niet al te goede staat, maar konden toch gered en vervolgens zorgvuldig gekopieerd worden.
    Sinds de oprichting van de J Class Association in 2000 startten verschillende projecten om een jacht te bouwen naar deze plannen, maar allen zonder gevolg.
    Het copyright van de originele plannen kwam dan in handen van Hoek Design en die hebben in februari een rompontwerp naar originele lijnen op tafel gelegd, de J S1.

    De SVEA was destijds ontworpen om de grootste van alle J’s te gaan worden, een racing Super J. Hoek design en andere experten hebben nu al verklaard dat dit één van de snelste van alle J Class ontwerpen zal gaan worden.
    De langste wordt ze in ieder geval, met haar 41,50 meter over alles.
    De plannen die op tafel liggen voorzien een flush dek. Hoek design is momenteel ook bezig aan de afwerking van de LIONHEART, een J-Class jacht naar een Ranger ontwerp.

    Lionheart onder weg voor afbouw

    Lionheart onder weg voor afbouw
    De start van de bouw van de aluminium romp van de SVEA is voorzien in mei 2009 op de Bloemsma Shipyard in Nederland.
    Van daar zou ze worden getransporteerd naar Claasen Jachtbouw voor de uiteindelijke afbouw.
    Als ze ergens in 2011 volledig vaarklaar zal zijn, zouden er welgeteld 74 jaren zijn verstreken tussen ontwerp op de tekentafel van Tore Holm en de oplevering in 2011. De SVEA zal één van de langste jachtconstructies gaan worden ooit gerealiseerd.

    Specificaties SVEA:
    LOA: 41.50 m
    LWL: 26.55 m
    Breedte: 6.40 m
    Diepgang: 4.57 m
    Aan de winds zeilopp: 704 m2
    Project ontwerpers: Hoek design
    Romp en dek constructie: Freddie Bloemsma Shipyard
    Afwerking: Claasen Jachtbouw

    Info en foto’s: jclassyachts.com

    05-03-2009 om 20:05 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrachtschip Wagenborg ramt lichtbaken
    Bron : dvhn.nl


    Vrachtschip Wagenborg ramt lichtbaken

     

    Het lichtbaken op het dek van de Dintelborg., © EPA/Fredrik Persson 

    DELFZIJL , Het Groninger vrachtschip Dintelborg van rederij Wagenborg heeft een 20 meter hoog lichtbaken met helikopterplatform geramd in de Botnische Golf.
    De totale schade is bijna één miljoen euro. "We maken best wel eens wat mee,
     maar zo'n curieus ongeval kan ik me niet herinneren", zegt Albert Engelsman, directeur van Wagenborg Shipping.

    "Het is te stom voor woorden wat er is gebeurd.
    Onze tweede officier heeft niet goed opgelet op de brug.
    Of hij in slaap is gevallen of dat alcohol de oorzaak is, onderzoeken we nu.
    Feit is dat deze man wel alcohol heeft genuttigd.
    En dan is hij sowieso in overtreding, want Wagenborg duldt geen gebruik van alcohol of drugs als mensen aan het varen zijn.
    We hebben deze man, net een jaar bij ons in dienst, naar huis gestuurd."

    De man, afkomstig uit de Oekraïne, wordt vrijwel zeker ontslagen.
    Volgens Engelsman treft de rest van de elfkoppige bemanning geen blaam.
    "De bemanning schrok toen ze een harde klap hoorden.
    Iedereen rende direct naar de brug, waarna een matroos op het voordek de lichtbaken met helikopterplatform aantrof."

    Er is direct met de Zweedse kustwacht contact opgenomen.
    Die gaf de kapitein opdracht naar Stockholm te varen.
    In de Zweedse haven kwamen de autoriteiten tot de ontdekking dat het baken eigendom is van de Finse Rijkswaterstaat.
    Die heeft, volgens Engelsman, opdracht gegeven het gevaarte te slopen.
    De reder uit Delfzijl schat de waarde van het lichtbaken op zeker drie ton.

    De ruim 130 meter lange Dintelborg ligt nu voor reparatie in de haven van Stockholm.
    Bij de opmerkelijke crash zijn geen gewonden gevallen. Wagenborg is verzekerd.

    Lesmateriaal

    De opmerkelijke aanvaring zal vrijwel zeker gebruikt worden als lesmateriaal voor de officieren in dienst bij rederij Wagenborg.
    "Dit is typisch een geval van: kijk, zo moet het niet", zegt directeur Albert Engelsman van Wagenborg Shipping.

    05-03-2009 om 19:50 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo Ocean Race naar Hoek van Holland
    Rijnmond.nl

    Volvo Ocean Race naar Hoek van Holland

    De Volvo Ocean Race komt in juni definitief naar Hoek van Holland.
    De teams passeren naar verwachting op 9 juni de Nederlandse kust.

    "De plannen waren er al, maar die zijn nu concreet geworden", lichtte de woordvoerster van de Nederlandse boot Delta Lloyd woensdag toe.
    Op de route vanuit het Ierse Galway naar het Zweedse Marstrand wordt in Hoek van Holland een officiële boeironding georganiseerd.

    Dat is een wedstrijd van ongeveer twintig minuten om twee boeien.
    Alle teams doen hieraan mee.
    Het publiek kan de wedstrijd vanaf het strand van Hoek van Holland volgen.

    05-03-2009 om 19:41 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sail Simulator 5 gereleased op Hiswa 2009
    Stentec Software  " Software for Sailors"


    Sail Simulator 5 gereleased op Hiswa 2009


    Met trots presenteert Stentec op de
    Hiswa 2009 de eerste versie van Sail Simulator 5.
    Ontwikkeld met nieuwe DirectX simulatie technologie voor een buitengewoon realistische zeilervaring.




     

    U zeilt met de spectaculaire Stentec Laser, een wedstrijd Valk, het YD40 kieljacht of de snelle Volvo Open 70 met bedienbare zwenkkiel.
    Met als wedstrijdgebied het fantastische zeileiland Cabrera, 15km ten zuiden van Mallorca in de Middellandse Zee.
    De ontmoetingsplaats voor alle zeilers van de Sail Simulator 5 community.

    Met Sail Simulator 5 voelen zeilers zich direct thuis op het virtuele golfveld.
    U bedient de schoten, trimt de zeilen om de boot op maximale snelheid te varen.


    Via internet of in een netwerk kunt u met andere gebruikers multiplayer wedstrijden organiseren. Bij Cabrera en Treasure Island vindt u twee wedstrijdbanen. Wind en golven kunnen vooraf worden ingesteld.

    Highlights:


    Eenvoudige en flexibele besturingsinterface
    Stabiele multiplayerserver voor langeafstandsraces
    Realistische aerodynamica met windshear en twist.
    Natuurgetrouw golfveld en zeewaardigheid

    In 2009 wordt Sail Simulator doorontwikkeld.
    De 2009 updates met nieuwe boten en opties kunt u gratis downloaden.
    De ontwikkeling kunt u volgen op
    www.stentec.com

    Uw commentaar en suggesties worden op prijs gesteld.

    Systeemeisen: PC met Windows XP of Vista met DX9 videokaart met Shader model 3 of hoger.

    Bron : Stentec

    03-03-2009 om 17:57 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muiden Jachtbouw maakt werk van werkboten
    Werk maken van werkboten

    zondag 1 maart 2009 - (lvd) - Muiden Jachtbouw maakt werk van werkboten.
    Deze extreem stoere boten zijn ontworpen met een knipoog naar de echte werkboten.
    Anders dan bij een echte werkboot vindt u op deze boot een zonnedek, koelkast, stereo en luxe kussens aan boord.




    De boten zijn uitgevoerd in blank aluminium met een rubberen stootlijsten, een sleepbedding en een pushbar
    De vloer wordt bedekt met een epoxy gietvloer die niet warm wordt en zacht aanvoelt.
    Ze zijn er in drie verschillende lengtematen, namelijk 6,50 meter, 7,50 meter en 9,50 meter.
    De Vandalen worker-serie wordt uitgevoerd met verschillende motorprogramma`s. Zowel de Worker 650 als de 750 kunnen als skiboot gebruikt worden.

    De volledig in Nederland gebouwde boten zijn onderhoudsvrij en zelflozend.
    Muiden Jachtbouw is ook bekenddoor de stoere en onderscheidende
    ‘Vandalen’ sloepen (de Life-serie).

    Bron Navingo.nl

    03-03-2009 om 16:57 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boten veel goedkoper, ook tweedehands
    Bron : Ad.nl-Binnenland

    Boten veel goedkoper, ook tweedehands

    DoorMARK VAN DER WERF
    ROTTERDAM - Consumenten kunnen tijdens de recessie voor een prikkie een boot kopen.
    In de watersportbranche is een prijzenslag uitgebroken waardoor de kortingen flink oplopen.
    Vooral op oudere tweedehands boten valt volgens directeur André Vink van de Hiswa-vereniging veel geld te besparen: ,,Tot dertig procent.’’


    Bij nieuwe zeil- en motorboten worden tal van gratis extraatjes geboden om de consument te verleiden ondanks de economische malaise in de buidel te tasten:
    van navigatieapparatuur of een set waterski’s tot een seizoenligplaats in een jachthaven. ,,Verkopers zijn ontzettend gretig,’’ zegt Dick William Harinck, hoofdredacteur van de Waterkampioen (ANWB). ,,Dit is dé tijd om voordelig je slag te slaan.’’

    In de Amsterdamse RAI begint vandaag de jaarlijkse Hiswa-beurs.
    De bootshow is volgeboekt, maar ook hier is de recessie voelbaar:
    veel exposanten hebben minder grote stands op de beurs of nemen minder boten mee.

    Hoewel cijfers ontbreken zijn kenners van de watersportbranche het eens dat de verkoop van boten momenteel sterk terugloopt.
    Vooral in de verzadigde markt voor gebruikte boten vallen harde klappen.

    Hiswa-directeur Vink: ,,Veel mensen die al een schip hebben denken:
    laat ik er nog maar even mee doorvaren.’’

    ,,Sommige bedrijven staan op omvallen,’’ weet Harinck van de ANWB, ,,Het is wel heftig.’’

    Pluspunt is dat consumenten wel veel geld steken in onderhoud en reparatie: stoffeerders, schilders en zeilmakers hebben het net zo druk als anders.

    03-03-2009 om 16:47 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noord-Holland op weg naar 24-uurs brugbediening
    Noord-Holland Webregio.nl

    Noord-Holland op weg naar 24-uurs brugbediening

    De brugopeningstijden in Noord-Holland worden uitgebreid.
    Dit zou volgens PvdA Statenlid Massom ten goede komen aan de economie en de toerisme .
    ‘De binnenvaart heeft in tijden van economische crisis extra moeilijk.
    Daarom moet alles het werk gezet worden om de binnenvaart in stand te houden’, aldus Massom.



    ‘Noord-Holland heeft prachtige vaarwegen die veel kansen bieden aan goederenvervoer over water en recreatie en toerisme.
    De huidige bedieningstijden zijn beperkt.
    ’ Massom diende in 2007 al een motie in voor de verruiming van de openingstijden. Daaraan heeft Gedeputeerde Staten nu eindelijk gehoord gegeven.

    De provincie Noord-Holland werkt momenteel aan het Uitvoeringsprogramma Centrale Brugbediening.
    Daarin wordt onder meer ingegaan op de invoering van de centrale brugbediening en op welk tempo dat eventueel kan gebeuren.
    De resultaten worden waarschijnlijk mei gepresenteerd.

    03-03-2009 om 16:39 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport
    Watersport

    Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport

    Bron: WatersportAlmanak | Datum: 28-02-2009

    Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport
    Met ingang van 1 maart is de nieuwe serie Vaaratlassen voor de watersport verschenen.
    De Vaaratlas is samengesteld door Eurocartografie en bevat zeer uitgebreide informatie voor de watersport.

    Alle vaarkaartenin één album
    Daar waar de watersporter in het verleden voor ieder vaargebied een nieuwe kaart moest aanschaffen vindt u in de Vaaratlas een veel groter assortiment aan kaarten en plaatselijke informatie.

    Naast een zeer gedetailleerde kaart bevat de Vaaratlas ook alle informatie over bruggen, doorvaarthoogten, bedieningstijden, sluizen, jachthavens, marifoonkanalen, tankstations etc.
    Naast alle vaargegevens bevat de Vaaratlas ook veel toeristische informatie.

    Drie delen: Noord Nederland, Midden Nederlanden Zuid Nederland
    De Vaaratlas bestaat uit drie delen, de kaarten zijn gebonden en bieden per pagina in één overzicht alle informatie voor het betreffende gebied.
    De volgende delen zijn ontwikkeld: Noord-, Midden- en Zuid-Nederland:
    deel Noord-Nederland bedekt praktisch heel Friesland, Groningen en Drenthe;
    de Nederlandse kust en het IJsselmeer zijn geïntegreerd
    in deel Midden-Nederland evenals de Gelderse IJssel,
    deel Zuid-Nederland bedekt het vaarwater van Zeeland en een deel van de grote rivieren en de Maas.

    Per deel kost de Vaaratlas 2009 € 39,95.

    28-02-2009 om 19:53 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NAVO-top stremt Rijnvaart
    Rotterdam Bron : schuttevaer

    NAVO-top stremt Rijnvaart

    Voor de op 3 en 4 april geplande NAVO-top in Baden-Baden, Kehl en Strassbourg zijn de veiligheidsmaatregelen zo omvangrijk dat de Rijn regelmatig wordt gestremd. Dat meldt Kantoor Binnenvaart namens de WSD Südwest.

    Zaterdag 4 april wordt de Rijn tussen kmr. 290,36 (Wehrarm Altenheim vanaf de Kulturwehr Kehl-Strassbourg) en kmr. 309,100 (Stuw Rheinau-Freistett) van 6 uur tot naar verwachting 10 uur voor alle scheepvaart gestremd.

    Het invaren van bovengenoemde Strecke is op 4 april vanaf sluis Strassbourg Neuhof toegestaan tot uiterlijk 4.30 uur in de dalvaart en in de bergvaart vanaf sluis Gambsheim tot uiterlijk 4 uur. Schippers moeten vooraf berekenen of ze nog voldoende tijd hebben om de Strecke geheel te bevaren.

    Haven uit
    Alle schepen moeten de omgeving (het Bereich) van de stuw in Gambsheim om 6 uur verlaten hebben.
    Het in- en uitvaren van de havens die zich in de genoemde Strecke bevinden is van 4 tot naar verwachting 10 niet toegestaan.
    Scheepvaart binnen de Duitse havens en op de Kinzig vanaf de stuw in Neumühl tot de monding is alleen toegestaan op aanwijzing van de Wasserschutzpolizei. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsmatig verhalen op overslagplaatsen.

    Op de bovengenoemde Strecke geldt op zaterdag 4 april van 4 tot naar verwachting 10 een afmeerverbod voor alle schepen.
    Het afmeerverbod geldt voor het gehele gebied, inclusief steigers en overslagplaatsen.

    Het opheffen van de stremming en het ligplaatsverbod wordt over de bekende marifoonkanalen van de Revierzentrale, CARIN Gambsheim en door de WSP bekend worden gemaakt.

    27-02-2009 om 15:25 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project Varen doe je samen!

    Project Varen doe je samen!

    Varen doe je samen is een project van Rijkswaterstaat, alle provincies, de havenbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Groningen, HISWA Vereniging, Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en Stichting Recreatietoervaart Nederland en heeft als doel risico’s te beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten.
    Het door deze partijen getekende Convenant Varen doe je samen!
    loopt van 2008 tot 2014.
    Watdoen wij voor uw veiligheid
    "De risico's beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten".
    Dat is het doel van het project Varen doe je samen!

    Vorig jaar zijn voor heel Nederland tien zogenaamde Knooppuntenboekjes gemaakt waarin door middel van kaartmateriaal en een toelichting mogelijk gevaarlijke situaties tussen beroeps- en recreatievaart worden beschreven.
    Tijdens de HISWA Amsterdam Boat Show in Amsterdam RAI zal Varen doe je samen! aanwezig zijn in de verbindingshal tussen hal 6 en hal 7, standnummer 06.101.
    Daar kunnen bezoekers alle geactualiseerde Knooppuntenboekjes gratis verkrijgen. De boekjes worden ook online beschikbaar op www.varendoejesamen.nl.












    Foto's Van Joke .

    http://blog.seniorennet.be/image/
    http://blog.seniorennet.be/fotovanjoke/

    http://blog.seniorennet.be/pouwerpointvanjoke/

    http://blog.seniorennet.nl/photogalery/



    26-02-2009 om 15:49 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de bres voor poepende zeiler
    Op de bres voor poepende zeiler

    DEN HAAG (ANP) – Het Friese Tweede Kamerlid Lutz Jacobi (PvdA) wil weten waar zeilers en andere watersportliefhebbers op de Wadden of het IJsselmeer komend seizoen hun uitwerpselen moeten achterlaten.
    Zij heeft daar vrijdag samen met haar collega Jan Boelhouwer schriftelijke vragen over gesteld aan de minister van Milieu en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.

    Pleziervaartuigen mogen vuil water niet meer vrij lozen.
    Tijdens de jaarvergadering van Vereniging de Wadvaarders bleek dat er onvoldoende lozingspunten zijn in de jachthavens.
    Jacobi wil dat de bewindspersonen hun best doen om nog voor aanvang van het watersportseizoen te zorgen voor voldoende plekken waar varend Nederland uitwerpselen kwijt kan.

    Bron destentor.nl

    26-02-2009 om 14:13 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Campagne '˜Ik pas op het wad' gaat van start
    Campagne ‘Ik pas op het wad’ gaat van start

    Tijdens de HISWA van 3 tot en met 8 maart in de RAI Amsterdam, wordt het startsein gegeven voor de campagne ‘Ik pas op het wad’.
    Met deze campagne worden vaarrecreanten op het wad opgeroepen om bij het varen en droogvallen rekening te houden met de kwetsbare Waddennatuur.

    Wat vaarrecreanten beter wel en liever niet kunnen doen staat aangegeven in de Erecode voor Waddenliefhebbers die onderdeel uitmaakt van het Convenant Vaarrecreatie Waddenzee.
    De Erecode staat ook tijdens de campagne centraal.

    De campagne is een initiatief van samenwerkende organisaties Convenant Vaarrecreatie Waddenzee waar ook het Watersportverbond als mede-initiatiefnemer en ondertekenaar deel van uit maakt.

    Voor meer informatie over de campagne en over het wad in het algemeen, vind u op www.ikpasophetwad.nl.

    Bron :
    Watersportverbond

    26-02-2009 om 14:08 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorlichtingscampagnes voor watersporters
    Voorlichtingscampagnes voor watersporters

    Vier nieuwe campagnes voor watersporters
    HISWA Vereniging presenteert tijdens de HISWA 2009 vier nieuwe campagnes voor watersporters.
    In het HISWA Paviljoen krijgen beursbezoekers informatie over onder andere werken in de watersportindustrie,
    boten kopen en verkopen,
    het project varen doe je samen en het lozingsverbod op toiletwater.
    Voorlichting hierover is broodnodig volgens de brancheorganisatie van de watersportindustrie.
    Veel watersporters zijn onvoldoende bekend met ontwikkelingen en wetgeving die hen raken.

    Leren en werken in de watersportindustrie
    Leren en werken in de watersportindustrie is afwisselend en veelzijdig.
    HISWA Vereniging verwacht - ondanks de recessie - een groot personeelstekort vanaf 2010.
    Een actueel aanbod van alle opleidingen en banen in bijvoorbeeld de jachtbouw, dienstverlening of detailhandel is te vinden in het

    HISWA Makelaars
    Watersporters die een boot willen kopen of verkopen zijn beter af bij een HISWA Makelaar.
    Zij zetten kwaliteit en zekerheid voorop bij de bemiddeling in gebruikte jachten.
    De HISWA Makelaars onderscheiden zich door hun HISWA-lidmaatschap,
    door te voldoen aan bepaalde eisen en door de HISWA Bemiddelingsvoorwaarden met de daar aan gekoppelde geschillenregeling van de onafhankelijke Geschillencommissie Waterrecreatie te hanteren.
    Bezoekers kunnen in het paviljoen gratis advies inwinnen en het botenaanbod online bekijken

    Vuilwater
    Per 1 januari 2009 geldt het lozingsverbod voor toiletwater van pleziervaartuigen.
    In het paviljoen kunnen bezoekers gratis informatie en advies verkrijgen over de wetgeving en de mogelijkheden om toiletwater op te vangen.

    Varen doe je samen
    Varen doe je samen is een project van samenwerkende organisaties waaronder HISWA Vereniging, ANWB, Watersportverbond, Rijkswaterstaat en alle provincies, en heeft als doel risico’s te beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten.
    In het paviljoen kunnen bezoekers alle geactualiseerde 'Knooppuntenroutes' verkrijgen.
    Het brochuremateriaal is ook online beschikbaar,
    op www.varendoejesamen.nl.

    De HISWA Amsterdam Boat Show is in Amsterdam RAI
    van dinsdag 3 tot en met zondag 8 maart.
    Het HISWA Paviljoen bevindt zich in de verbindingshal tussen hal 6 en hal 7, standnummer 06.101

    Bron: HISWA

    26-02-2009 om 14:01 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Watersport wordt gemangeld door maatregelen
    Watersport wordt gemangeld door maatregelen

    Hiswa wil registratie watersport
    Hiswa Vereniging pleit voor een versnelde invoering van registratie van pleziervaartuigen.
    De watersport is al jaren angstig voor een registratie.
    Met name de in het vooruitzicht gestelde vaarbelasting versterkt terecht deze angst. Watersporters worden al jarenlang gepiepeld door de overheid.
    Een registratie van vaartuigen voor de watersport is op zich een goede zaak, vrijwel geen enkele boot staat geregistreerd.
    Bij diefstal, verkoop, grensoverschrijdingen en verzekeringen zou dit zonder meer handig zijn.

    Volgens de directeur van Hiswa Vereniging, André Vonk, kunnen met een registratie criminele activiteiten en ernstige overtredingen beter worden aangepakt.
    Een verplichte registratie sluit ook aan bij de overvaltechniek die de Belastingdienst toepast op het IJ.
    Daar worden regelmatig strenge controles gehouden waarbij eigenaren wordt verzocht uit te leggen waar ze de boot van betaald hebben.

    Watersport wordt gemangeld door maatregelen
    Helaas wordt de watersport al jarenlang lastig gevallen door de overheid die ondertussen ook nog even het watersporttoerisme wil promoten.
    Anti-fouling was ook een typisch voorbeeld van het nemen van besluiten zonder kennis.
    Koperhoudende anti-fouling werd verboden voor de pleziervaart, de beroepsvaart mocht het gewoon blijven gebruiken.
    De maatregel is gelukkig weer teruggedraaid door de Europese Unie en versoepeld.

    Vaarbelasting
    Maar de overheid heeft een nieuw stokpaardje weer van stal gehaald:
    de vaarbelasting.
    Toegegeven: het wordt geen vaarbelasting genoemd want dat staat negatief,
    het gaat Blauwfonds heten.
    Hiertoe wordt een nieuwe organisatie opgezet die van het geld dat er overblijft na de kosten van deze organisatie, “iets” gaat doen voor de watersport.

    Vuilwatertanks
    Vuilwatertanks is ook een mooi voorbeeld van ondoordachtzaamheid.
    Natuurlijk dienen we met zijn allen het milieu te sparen, maar daar waar boeren het land bemesten met de natuurlijke uitwerpselen van vee, moet de shit van de watersporter worden opgevangen en naar zuiveringsinstallaties worden getransporteerd.
    Het percentage uitwerpselen wat door de waterport in het water wordt geloosd is te verwaarlozen en de (weer) beroepsvaart wordt hiervan vrijgesteld.
    Voor de watersporter levert dit problemen op:
    dekosten van een tank en de beschikbare ruimte.

    Ook de controle hierop gaat niet functioneren, tenzij de watersport geregistreerd wordt en men moet aangeven waar en wanneer men vuilwater heeft geloosd in de weinige afzuiginstallaties…

    Bron: Redactie WatersportAlmanak

    26-02-2009 om 13:55 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde van StaandeMastroute door Groningen
    Einde van StaandeMastroute door Groningen

    Trambaan in Groningen gaat watersporttoerisme onmogelijk maken
    Met de mogelijke komst van een trambaan in de stad Groningen komt een abrupt einde aan het groeiende watersporttoerisme in de provincie Groningen.
    Met name de Staande-mastroute wordt veel gebruikt door zeilschepen die van Friesland naar Groningen willen varen.
    Met veel moeite is deze route tot stand gekomen waardoor schepen met een staande mast van Vlissingen tot Delfzijl kunnen varen.
    Diverse provincies hebben veel geld geïnvesteerd in deze route om het watersporttoerisme mogelijk te maken.
    Ook de grote bedragen die de provincie Groningen heeft gestoken in het bevorderen van vaartoerisme kunnen wel als verloren worden beschouwd als de trambaan daadwerkelijk tot stand komt.

    Overdag geen brugbediening mogelijk in Groningen
    Al direct bij de start van de trambaan aan het hoofdstation in Groningen komt een brug die iedere 7 minuten een tram laat oversteken.
    De tram wordt als trein beschouwd en heeft volgens de regels voorrang op het recreatieve scheepvaartverkeer.
    Hierdoor is het overdag vrijwel niet meer mogelijk de brug te openen.

    Als dit miljoenenproject doorgang vindt is het niet ondenkbeeldig dat er weer een waarschuwing in de ANWB Wateralmanak moet komen dat er voor de doorvaart van de Stad Groningen weer een hele dag mag worden uitgetrokken.
    Ook in Amsterdam zijn dergelijke taferelen:
    Daar kan de watersporter met een staande mast alleen ’s nacht tussen 02.00 en 02.15 uur de stad passeren.

    Nieuw station bij het Verbindingskanaal?
    Als de tram er dan toch moet komen waarom dan geen leuk stationnetje aan de andere zijde van het Verbindingskanaal.
    Dit biedt een enorme hoeveelheid voordelen.
    De aanleg van ingewikkelde en kostbare infrastructurele werken in en om het NS station zijn niet nodig.
    De verbouwing van de Herebrug met alles wat dat met zich meebrengt blijft achterwege.
    Maar er zijn meer voordelen.
    De Ubbo Emmiussingel krijgt een nieuwe impuls.
    Zij wordt de draaischijf tussen het NS station en het tramstation met als verbinding alleen de H.N. Werkmanbrug.
    Veel reizigers zullen worden geconfronteerd met het Groninger museum.
    En ook van hieruit kan lijn 2 naar het UMCG en Kardinge probleemloos starten. En de watersport, charter- en de beroepsvaart kunnen rustig door blijven varen en de stad aandoen als toerist.
    Zo blijft Groningen Waterstad.

    Bron: Watersportalmanak

    26-02-2009 om 13:49 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNRM op zoek naar bemanning reddingsboot

    EEMSHAVEN - De reddingsboot van de KNRM in de Eemshaven is op zoek naar nieuwe vrijwillige bemanningsleden.
    Het nieuwe personeel is nodig vanwege doorstroming van de huidige vrijwilligers en verjonging van het team.

    Om nieuwe bemanningsleden te vinden start de KNRM binnenkort een wervingsactie.
    Op woensdagavond 4 maart is er in het reddingsstation in de Eemshaven een voorlichtingsbijeenkomst.






    Bron : rtvnoord.nl

    24-02-2009 om 18:13 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onverwachte gast in Eemshaven


    Onverwachte gast in Eemshaven


    EEMSHAVEN - De Eemshaven heeft zondagnacht onverwacht bezoek gekregen. Rond één uur liep het pas afgebouwde cruiseschip de Aidaluna de haven binnen.

    Het schip was voor een testvaart op weg naar Emden, maar begon tijdens de reis te trillen.
    Wat er precies mankeert aan de Aidaluna is nog niet bekend.
    Mogelijk heeft de schroef averij opgelopen.

    Doorvaren naar Emden werd als een te heikele onderneming beschouwd.
    Het gevaarte moet daar namelijk nog door een sluis.
    Hoe lang de Aidaluna nog in de Eemshaven blijft, is onduidelijk.






    Bron : rtvnoord.nl

    24-02-2009 om 18:09 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnenvaartschip ramt plezierjachten , in Haven van Arnhem
    Gelderland.
     

    Binnenvaartschip ramt plezierjachten

    Een binnenvaartschip heeft maandagavond een enorme ravage aangericht in de haven van Arnhem.

    Het schip wilde omstreeks 23.45 uur in de haven aan de Westervoortsedijk keren, maar kwam daarbij in botsing met negen plezierjachten die daar aangemeerd lagen.
    Een aantal jachten zijn grotendeels verwoest.
    De schade loopt waarschijnlijk in de tonnen.
    De politie heeft een onderzoek ingesteld.

    Foto: archief Hart van Nederland

    24-02-2009 om 16:52 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonder alarmering vaart een reddingboot niet uit.
    Alarmering

    Zonder alarmering vaart een reddingboot niet uit.
    Alle vrijwilligers dragen een alarmontvanger (pieper) en zijn binnen tien minuten beschikbaar.
    Zij hebben daarvoor toestemming van hun werkgever.
    Alarmering wordt gedaan vanuit het Kustwachtcentrum en de regionale alarmcentrales (van brandweer, politie en ambulancediensten) via het P2000 pagersysteem.
    Na alarmering gaat de bemanning aan boord en neemt contact op met het Kustwachtcentrum voor details omtrent de noodmelding.
    Het Kustwachtcentrum coördineert de reddingsactie, maar de reddingbootschipper heeft een belangrijke inbreng en beslissingsbevoegdheid.

    Bij hulpverleningen werkt de KNRM samen met:
    -Kustwacht en Kustwachtcentrum
    -Ambulancediensten
    -Reddingsbrigades (strandwacht)
    -Koninklijke Marine
    -Koninklijke Luchtmacht
    -Brandweer
    -Bergingsmaatschappijen
    -Politie
    -Rijkswaterstaat
    -Havenautoriteiten

    Hoe verloopt een hulpverlening/redding?
    Natuurlijk is elke keer wanneer een reddingboot uitvaart het verloop anders.
    Toch zit er een patroon in de hulpverleningen en reddingen,
    dat telkens terugkomt. Wat doet de bemanning van een reddingboot?

    Elk alarm wordt beantwoord
    Ongeacht de boodschap in de alarmering reageert de bemanning door te verzamelen aan boord, informatie in te winnen en vervolgens uit te varen.
    Liever tien keer te veel dan één keer te weinig.

    De melder in nood wordt gerustgesteld
    Zodra er contact met de mensen in nood op zee kan worden opgenomen,
    zorgt de reddingbootbemanning voor een geruststellend woord.
    Informatie wordt uitgewisseld, een verwachte aankomsttijd wordt doorgegeven en nuttige tips worden gegeven om de komst van de reddingboot voor te bereiden.

    Een redder wordt overgezet
    Wanneer de mensen in nood op een schip verblijven wordt een redder overgezet,
    zo lang de omstandigheden dit mogelijk maken,
    om aan boord de situatie te kunnen inschatten.
    Een redder toevoegen aan de scheepsbemanning in nood brengt vaak rust.
    Het geeft betere mogelijkheden tot communicatie dan uitsluitend via de marifoon.

    Er wordt een oplossing geboden
    Aan boord of langszij het schip in nood wordt overlegd wat de oplossing van de problemen kan zijn.
    Dat kan het van boord halen van bemanning of gewonde zijn.
    Dat kan het verhelpen van een technische storing zijn.
    Dat kan het aan boord brengen van pompen zijn.
    Voor elk probleem weten de KNRM-bemanningen een oplossing te vinden.

    Er is aandacht voor mensen, dieren en tenslotte materiaal
    De opvarenden van een schip in nood worden als eerste veiliggesteld.
    Hetzij aan boord van hun eigen schip, hetzij op de reddingboot.
    Dat geldt ook voor alle andere levende have aan boord. Wanneer het schip,
    of andere materialen veilig geborgen of weggesleept kunnen worden,
    zal de KNRM hier ook voor zorgen.
    Dit laatste kan ook door een berger worden gedaan.

    Er wordt opvang en nazorg geregeld
    Op zee wordt voor de terugreis al contact opgenomen met de walploegen,
    om te zorgen voor opvang van geredden.
    Eventueel wordt een ambulance, soms een taxi of soms familie van de geredden gewaarschuwd voor verder vervoer.
    Terug in het boothuis is er voor geredden ruimte om op verhaal te komen.
    Er wordt voor droge kleding gezorgd en eventueel onderdak voor de eerste nacht.

    Er wordt geen rekening opgemaakt
    Hulpverleningen en reddingen door de KNRM zijn kosteloos.
    Na afloop wordt weliswaar een rapport opgemaakt, maar dat is niet voor een rekening.
    Het staat de geredden vrij een gift te geven, zelfs een handdruk is voldoende.
    Het past in de filosofie van het reddingwerk, dat je iemand helpt zonder tegenprestaties.
    Uit de reddingrapporten worden leermomenten gehaald voor het preventieprogramma
    ‘Zeevast’ dat de KNRM aanbiedt aan watersporters en beroepsvaarders.

    Bron KNRM.nl

    23-02-2009 om 20:37 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)





    Foto

       



    De Vlaamse Vlag




    Provincie Vlag
    OOST- VLANNDEREN




    Vlag van WAASMUNSTER




    Vlag van EUROPA



    We zijn de 51de week van 2024
    Blog als favoriet !


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Archief per maand
  • 03-2014
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006




    Windrichting :
    Variabele wind rondom een front.

    Als warme en koude lucht op
     elkaar botsen dan ontstaat er een front.
    Bij een koufront hoort lage bewolking
    met veel wind alsook
    regenbuien of onweer.
    Bij een warmtefront zien we
     meer hoge bewolking met
    motregen en mist of nevel.




    Windrichting:
    Noord tot Noordoost

    Luchtsoort:
    Continentaal arctische lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Scandinavië en de Oostzee

    Weerbeeld:
    Koud en guur weer ,
    soms met sneeuw of
     hagelbuien komt in de
    zomer zelden of niet voor










    Windrichting:
    Oost tot Noordoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal polaire lucht

    Brongebied
    :
    Komt van het landgebied  
    Midden Europa en Rusland

    Weerbeeld
    :
     Droog en mooi weer
    vrijwel geen bewolking in de
     winters lage en de zomers
    hoge temperaturen





    Windrichting:
    Oost tot Zuidoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal gematigde lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Zuidoost Europa (Balkan)

    Weerbeeld:
    Droog en mooi weer 
    vrijwel geen bewolking
    in de winters lage en de
    zomers hoge temperaturen

     


    Windrichting:
    Zuid tot Zuidoost.

    Luchtsoort:
    Continentaal tropische lucht.

    Brongebied:
     Subtropisch Noord Afrika
    en Middellandse Zee.

    Weerbeeld:
    Hete en droge alsook een stabiele lucht
    geven weinig bewolking en zelden regen.



    Windrichting:
    Zuid tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem tropische lucht.

    Brongebied:
    Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.

    Weerbeeld:
    Warme en vochtige lucht,
    vaak regenluchten vooral in het
    najaar veel mist en regen.


    Windrichting:
    West tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
     Maritiem gematigde lucht.

    Brongebied:
     Het zuidwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
    Veranderlijk weer met egale
     lage bewolkingmet regen en
    afgewisseld met droge perioden .

     



    Windrichting:
    West tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem polaire lucht.

    Brongebied:
    Het noordwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
     Veranderlijk weer met lage
     bewolkingbuien of regen
     afgewisseld met droge perioden.


    Windrichting:
    Noord tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem arctische lucht.

    Brongebied:
    Het zeegebied bij de
    noordpool (Arctica).

    Weerbeeld:
    Koud en wisselvallig weer met
     stapelwolkenmeestal regenbuien,
    afgewisseld met zon.






















    Spoorbrug in Koningshaven
    Rotterdam met boven de Radar









    Alva




    Bravo





    Charlie





    Delta





    Echo





    Foxtrot





    Golf





    Hotel





    India




    Juliett




    Kilo




    Lima




    Mike




    November




    Oscar




    Papa




    Quebec




    Romeo





    Sierra





    Tango





    Uniform




    Victor




    Whisky





    X-ray





    Yankee




    Zulu



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!