Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
10-03-2009
Yachtvision Boating - Outlet - in de Bataviahaven
Yachtvision.nl
Yachtvision Boating - Outlet - in de Bataviahaven
Om te helpen de botenmarkt weer in beweging te krijgen organiseert Yacht Vision van donderdag 14 tot en met zondag 17 mei in de Bataviahaven te Lelystad een unieke Boating Outlet.
Waterbeek Media, bekend van de crossmediale concepten Yacht Vision en House Vision, brengt dit evenement onder het motto: "Kwaliteit in uw voordeel" Tijdens de beursdagen in de Bataviahaven, gelegen naast het drukbezochte Batavia Stad, is een breed scala aan motorboten, zeiljachten en sloepen, aangeboden door werven, importeurs, makelaars en particulieren te bezichtigen.
Aanbieders betalen een gering deelnamebedrag en de toegang voor het publiek is gratis. Een unieke botenveiling op zondag wordt het hoogtepunt van de Boating Outlet. Op deze veiling zullen alle schepen worden ingebracht, die nog niet op de dagen ervoor zijn verkocht. Uitsluitend kwalitatief goede vaartuigen met een minimumprijs vanaf 15.000 komen onder de hamer.
Tijdens de Boating Outlet wordt de mogelijkheid geboden om een onafhankelijk keuringsrapport door de aanwezige experts te laten opmaken, financieel advies in te winnen en met de deelnemende jachten proef te varen. De veiling geschiedt op basis van opbod door een ervaren veilingmeester, onder het toeziend oog van een notaris. De Yacht Vision Boating Outlet mag rekenen op brede publieke belangstelling en ruime media-aandacht. Het evenement zal in Yacht Vision televisiespecials op RTL4 en in het Yacht Vision Magazine crossmediaal worden ondersteund.
Brancheverenigingen NJI en HISWA tonen zich positief verrast over dit initiatief en hopen dat de Yacht Vision Boating Outlet bijdraagt aan het vlot trekken van de botenmarkt. In Nederland liggen al jaren ruim 25.000 gebruikte schepen te koop, zowel bij particulieren als bij jachtmakelaars. Daarnaast is sprake van duizenden seriematig gebouwde buitenlandse schepen, die met fikse kortingen op de Nederlandse markt worden aangeboden.
Bedrijven geven aan dat hun voorraad aan kwalitatief goede gebruikte jachten, voorraadschepen en demonstratiemodellen hun economische speelruimte flink beperkt.
KNOKKE-HEIST - Het strandhoofd 51 wordt afgebroken ter hoogte van het zwembad De Raan, om de verzanding in Heist tegen te gaan. Die blijft de watersporters hinderen.
De Vlaamse overheid, afdeling kust, wil nog voor de zomer het strandhoofd 51 ter hoogte de het zwembad De Raan afbreken. Met de afbraak wil de afdeling kust de verzanding in Heist tegengaan.
De laatste vier jaar wordt de zeerecreatie in Heist in versneld tempo gehinderd door verzanding. Bij zeer laag water kan er gewandeld worden vanaf het hoogstrand tot voorbij de Fluxysterminals. In de richting van Knokke is de kop van de zandbank al het strandhoofd 51 gepasseerd. Dat ligt tegenover de toegewezen nieuwe locatie van het VVW-watersportcentrum. De zandbank beslaat al de hele breedte van het strand van Heist. De periodes waarin de watersport droogvalt, worden steeds langer.
Steeds meer moeten de watersporters bij laag water door de baderszone of het strandreservaat laveren om steeds via smallere doorgangen bevaarbare dieptes te bereiken. Dat probleem doet zich ook voor wanneer ze terug naar het strand komen. Bij zeer laag water wordt het beoefenen van de watersport onmogelijk.
Ook stellen zich problemen voor de reddings- en begeleidingsboten. Interventies kunnen alleen nog met een jetski met een omweg rond de ondieptes. Het strandhoofd wordt tot éénmeter onder het strandniveau verwijderd. (nmi)
Trackster beveiliging voor watersport Het is de schrik van iedere watersporter: een gestolen boot. Natuurlijk kunt u uw boot vastleggen met een ketting en een goed slot, maar een beetje dief lacht daar om. Veelal ontbreekt een uitgebreid alarmsysteem op een boot of is erg kostbaar.
Innovatieve GPS Tracker beveiliging Trackster GPS beveiliging is een zeer betaalbaar product waarmee u altijd uw boot kunt traceren. In het kleine kastje, ter grootte van een lucifersdoos, zit een ingebouwde GPS, GPRS en GSM module.
Wanneer de boot verplaatst wordt ontvangt de eigenaar direct een sms alarm. In dit sms alarm staan de coördinaten van de plaatst waar de boot zich op dat moment bevindt. Deze coördinaten kunnen worden opgezocht in Google Maps invoeren waarna actie kan worden ondernomen.
Het systeem werd al eerder toegepast in de duurdere automobielen, maar door de enorme prijsdaling zeer goed bereikbaar voor de watersport. Het product kost 249,- en kent geenabonnementskosten.
GROENE HART, 'Eerste keer weet je niet wat je hoort'
AD.nl
'Eerste keer weet je niet wat je hoort'
Door Peter Van Den Belt
GROENE HART - Elektrisch aangedreven boten zijn de toekomst voor de binnensteden van Utrecht, Amsterdam en wellicht ook Gouda en Woerden.
De Utrechtse bierboot, straks elektrisch aangedreven.
Door gebruik van stroom als energiebron blijft het publiek verschoond van dieseldampen en scheepsgeronk.
,,De eerste keer weet je niet wat je hoort. Je bent gewend dat je, als je op een boot zit, de motor hoort lopen, maar nu hoor en voel je niets,'' zegt Theo Koeleman.
,,Bij een zeilboot hoor je nog het klappen van de zeilen. Soms gebeurt het zelfs dat de schipper de motor vergeet uit te zetten.''
Koeleman Elektro uit Mijdrecht krijgt steeds meer werk. De afgelopen jaren installeerden medewerkers van het bedrijf elektromotoren in partyschepen in Amsterdam. Binnenkort wordt eenzelfde motor geïnstalleerd in een bevoorradingsschip voor het centrum van Utrecht, beter bekend als de bierboot.
Koeleman: ,,We werden door de gemeente Utrecht benaderd of we aan de Europese aanbesteding wilden meedoen. Ze waren via Amsterdam bij ons terechtgekomen. We hebben de opdracht uiteindelijk gekregen.''
,, Naast de prijs speelde ook het gebruik van een bepaalde techniek. We weten wat we aan problemen tegen kunnen komen. Dat is belangrijk, want bijna nergens wordt nog met dit type boten elektrisch gevaren. Ook voor de scheepvaartinspectie is het project leerzaam. Gelukkig hebben we samen iets kunnen creëren wat aan alle eisen voldoet.''
Het schip, een exacte kopie van de huidige dieseluitvoering, wordt momenteel gebouwd bij Boxce in Delft.
Koeleman: ,,Wij gaan binnenkort beginnen met de hele bekabeling. In het Utrechtse schip gaat ongeveer 3200 meter kabels, want we doen niet alleen de motor, maar ook de aansluiting voor de marifoon en de belichting. Op het schip komt ook een elektrisch aangedreven hydraulische kraan voor de overslag van goederen.''
De motoren zijn zo gemaakt dat ze ongeveer acht á negen uur kunnen werken, zonder te herladen. Koeleman: ,,Het moeilijkste is de aansturing. De boten moeten ook gas kunnen geven. Dat klinkt simpel, maar het is een complex geheel.''
Het is een maand of drie werk voor twee man. Helemaal elektrisch zijn de schepen nog niet.
Aan boord bevindt zich een aggregaat met dieselmotordie in geval van nood de boot alsnog van stroom kan voorzien. ,,Het mooist zou een op waterstof aangedreven aggregaat zijn, maar dat is qua opslag nog niet mogelijk. En de stroom die de motoren van het net haalt, komt ook ergens vandaan. In Utrecht is het wel zo dat de gemeente hiervoor groene stroom gebruikt.''
Koeleman ziet voor zijn bedrijf duidelijk toekomst in elektrisch aangedreven boten. ,,Het is voor ons niet alleen een interessante, maar ook belangrijke tak van het installatiebedrijf geworden.''
Nieuwe opdrachten liggen in het verschiet. ,,Utrecht denkt al voorzichtig aan een tweede boot. Er is belangstelling uit Gent en Riga. Mokum Mariteam, een organisatie die meer transport over water wil in de hoofdstad, is in Amsterdam bezig met een transportsysteem voor dit soort schepen.''
,,Een bierbrouwer heeft al belangstelling getoond en ook de vuilophaaldienst. et gebruik van schepen hoeft er geen gracht meer afgesloten te worden voor het verkeer. We zijn daar gevraagd om de installatie te doen voor een schip. Gaat het goed lopen, dan kunnen dat er in de toekomst tussen de twintig en dertig worden.''
Of elektrisch aangedreven schepen straks ook tussen de steden in bij voorbeeld het Groene Hart gaan varen, weet Koeleman niet.
Theo Koeleman: ,,Dan heb je motoren met groter vermogen nodig met grotere accupakketten. Dat is op dit moment nog niet haalbaar. Op de weg beginnen ze ook met personenauto's en niet met vrachtwagens, maar de ontwikkelingen staan niet stil. Tien jaar geleden werd ook over de huidige schepen gezegd dat het niet zou lukken en nu varen ze.''
Minister van Openbare Werken Hilde Crevits opent 3 juni de tweede sluis in Evergem. Dan wordt ook het nieuwe dienstgebouw in gebruik genomen. In 2008 werd bijna vijftien miljoen ton door de oude sluis geschut en dat is teveel voor die ene kolk, met structurele vertraging als gevolg.
De afgelopen tien jaar is de goederenstroom door de Ringvaart rond Gent met meer dan zes miljoen ton toegenomen. En de verwachting is dat die stijging versterkt zal doorzetten als de Franse Seine-Nordverbinding klaar is. Met de tweede sluis bij Evergem heeft de binnenvaart in elk geval voorlopig weer de ruimte.
Er is zeven jaar aan het kunstwerk gewerkt. Intussen hangen de sluisdeuren op hun plaats en wordt de laatste hand gelegd aan de elektromechanische uitrusting.
Omdat de crisis in de laatste maanden van 2008 voelbaar werd, kende de Ringvaart om Gent vorig jaar een kleine terugval van 0,84 procent, ofwel 163.000 ton. De sluis van Merelbeke, die de verbinding vormt naar de Neerschelde richting Antwerpen, zag voor de derde keer op rij het passerende tonnage dalen. Vorig jaar zelfs met 11,58 procent, waardoor de sluis onder de grens van drie miljoen ton terechtkwam.
De trafiek op de Bovenschelde daalde met bijna twee procent tot 10,5 miljoen ton; een verlies dat echter ruimschoots werd goedgemaakt op de Leie, waar de trafiek met meer dan vier procent steeg tot 8,5 miljoen ton. Ook het goederenverkeer op het kanaal Roeselare-Leie zat vorig jaar in de lift en aan de sluis van Ooigem werd 3,6 miljoen ton opgetekend. Ook de Dampoortsluis in Brugge zag de tonnage stijgen en wel met 0,63 procent. Dat was te danken aan de stijgende trafiek (+8,5%) van en naar Zeebrugge. De trafiek naar Oostende daalde daarentegen met een procent.
Loswallen De groei van de binnenvaart wordt onder meer toegeschreven aan het succes van de formule van publiek-private samenwerking voor de bouw van kademuren en laad- en losinstallaties. Al meer dan 140 ondernemingen in het Vlaamse landsgedeelte dienden daartoe een aanvraag in. Zo werden in 2008 op het Noordervak van de Ringvaart kades in gebruik genomen door de firma's Van Gansewinkel, EOC en Perstorp. In Sint-Baafs-Vijve werd de loswal voor de Group De Cloedt afgewerkt en op het kanaal van Zwijnaarde bouwde de firma Saey een nieuwe losinstallatie. Bij de steenbakkerij Vande Moortel in Oudenaarde wordt dit jaar een kademuur opengesteld.
Aan de Bovenschelde zijn laad- en losfaciliteiten gepland in Desselgem, Waregem, Ingelmunster en Gent zelf.
Dwars door Gent De afdeling Bovenschelde van vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal werkt intussen verder aan de doortocht van Kortrijk, die geschikt wordt gemaakt voor schepen van 1350 ton. Ook deze opwaardering gebeurt in het kader van het Seine-Nordproject en wordt bekostigd uit Europese fondsen.
In Gent zelf en in samenwerking met het stadsbestuur, wordt de historische samenvloeiing van de Leie en de Schelde, de Nederschelde tussen het Laurentplein en de Veerkaai, weer opengelegd. Dit project behelst ook de bouw van de Scaldissluis om het verschil in waterpeil tussen de verschillende waterpanden op te vangen. De sluis wordt gebouwd ter hoogte van de oude Beestenmarkt en zal door de gebruikers zelf worden bediend. Voor kajaks en kano's wordt naast de sluis een glijbaan aangelegd. Die werken moeten het voor de pleziervaart mogelijk maken weer dwars door Gent te varen. (JG)
Foto's gemaakt door Joke .
Bij het in en uitvaren van de drukke sluis Evergem , bij een vaartocht van Gentnaar Terneuzen.
Tijdens de Hiswa 2009 is de Vivante 43 Cabrio Cruiser van Vivante Yachts te Sneek uitgeroepen tot Hiswa Boot van het Jaar 2009. In een nek aan nek race gaf de aandacht aan detail, comfort en ergonomie de doorslag. Het jacht werd onder andere beoordeeld op design, constructie, vaareigenschappen, prijs/kwaliteit-verhouding, het geluidsniveau bij verschillende snelheden, de vaarsnelheid bij volle kracht maar ook de draaicirkel. Ook op het gebied van innovatie scoorde de Vivante erg goed. Exterieur ontwerper Vripack is erg trots dat wederom een Vripack ontwerp er opnieuw met de hoofdprijs ervandoor gaat. Door enorm nauw samen te werken met de bouwer Jetten Yachts en interieur ontwerper A.R. Design is de lat weer hoger gelegd. De vloeiende lijnen laten een schip zien dat het nieuwe varen tot in de puntjes vertegenwoordigd, aldus Bart Bouwhuis van Vripack.
Tijdens het ontwerpproces is veel aandacht besteed aan de indeling en het comfort. Brede gangboorden van voor naar achter waardoor men gemakkelijk een rondje boot kan lopen. Struikelen over stootwillen is ook verleden tijd aangezien er onder de U-zit in het midden van het jacht zes willen volledig opgeborgen kunnen worden. Ook is er een mogelijkheid om zowel binnen als buiten een keuken te laten plaatsen. Indien niet gewenst, kan dit gemakkelijk worden vervangen door een extra bank buiten of een extra hut binnen. ok is het jacht voorzien van een ruime standaard uitrusting, boeg- en hekschroef, omvormer, kachel, televisie en twee koelkasten. Lars van Straten van Vivante Yachts: We hebben een compromisloos concept neergezet waar niemand nee tegen kan zeggen, er ontbreekt namelijk niets aan boord. Tevens hebben wij bij de ontwikkeling van dit schip veel aandacht besteed aan ergonomie en de indeling. De stuurstand bevindt zich in het midden van het schip, waardoor er een enorme beleving ontstaat tijdens het varen. Het leefgedeelte buiten bevindt zich ook midden op de boot, wat een ruim zicht creëert over het water. Achterin de kuip is er een U-bank die gemakkelijk omgebouwd kan worden tot zonnebed om heerlijk uit de wind te zonnen.
De stalen cruiser wordt standaard geleverd met 1 motor, maar is ook leverbaar met 2 motoren, waardoor een semi-planerend jacht ontstaat. Tevens is het schip te verkrijgen in een snelvarende composiet uitvoering voorzien van 2 motoren.
Op basis van dit concept kunnen we gerust zeggen dat we de strijd op internationaal gebied durven aan te gaan. Het jacht heeft een ideale indeling, is geschikt voor alle weersomstandigheden en locaties, en is leverbaar in zowel een Cabrio Cruiser als een hardtop uitvoering, aldus een trotse Van Straten.
De Vivante 43 Cabrio Cruiser is tot en met zondag 8 maart te bezichtigen op de Hiswa 2009 in Amsterdam RAI.
Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design
BRON : clubracer.be
Zweedse super J naar originele plannen op stapel bij Hoek Design
In 1999 is bij onderzoek naar International 8 Meter plannen van ontwerper Tore Holm op de plannen gestoten van een Zweeds J Class jacht, de SVEA. John Lammerts vond de originele plannen op papier, daterend van 1937. Deze waren al in niet al te goede staat, maar konden toch gered en vervolgens zorgvuldig gekopieerd worden. Sinds de oprichting van de J Class Association in 2000 startten verschillende projecten om een jacht te bouwen naar deze plannen, maar allen zonder gevolg. Het copyright van de originele plannen kwam dan in handen van Hoek Design en die hebben in februari een rompontwerp naar originele lijnen op tafel gelegd, de J S1.
De SVEA was destijds ontworpen om de grootste van alle Js te gaan worden, een racing Super J. Hoek design en andere experten hebben nu al verklaard dat dit één van de snelste van alle J Class ontwerpen zal gaan worden. De langste wordt ze in ieder geval, met haar 41,50 meter over alles. De plannen die op tafel liggen voorzien een flush dek. Hoek design is momenteel ook bezig aan de afwerking van de LIONHEART, een J-Class jacht naar een Ranger ontwerp.
Lionheart onder weg voor afbouw De start van de bouw van de aluminium romp van de SVEA is voorzien in mei 2009 op de Bloemsma Shipyard in Nederland. Van daar zou ze worden getransporteerd naar Claasen Jachtbouw voor de uiteindelijke afbouw. Als ze ergens in 2011 volledig vaarklaar zal zijn, zouden er welgeteld 74 jaren zijn verstreken tussen ontwerp op de tekentafel van Tore Holm en de oplevering in 2011. De SVEA zal één van de langste jachtconstructies gaan worden ooit gerealiseerd.
Specificaties SVEA: LOA: 41.50 m LWL: 26.55 m Breedte: 6.40 m Diepgang: 4.57 m Aan de winds zeilopp: 704 m2 Project ontwerpers: Hoek design Romp en dek constructie: Freddie Bloemsma Shipyard Afwerking: Claasen Jachtbouw
DELFZIJL , Het Groninger vrachtschip Dintelborg van rederij Wagenborg heeft een 20 meter hoog lichtbaken met helikopterplatform geramd in de Botnische Golf. De totale schade is bijna één miljoen euro. "We maken best wel eens wat mee, maar zo'n curieus ongeval kan ik me niet herinneren", zegt Albert Engelsman, directeur van Wagenborg Shipping.
"Het is te stom voor woorden wat er is gebeurd. Onze tweede officier heeft niet goed opgelet op de brug. Of hij in slaap is gevallen of dat alcohol de oorzaak is, onderzoeken we nu. Feit is dat deze man wel alcohol heeft genuttigd. En dan is hij sowieso in overtreding, want Wagenborg duldt geen gebruik van alcohol of drugs als mensen aan het varen zijn. We hebben deze man, net een jaar bij ons in dienst, naar huis gestuurd."
De man, afkomstig uit de Oekraïne, wordt vrijwel zeker ontslagen. Volgens Engelsman treft de rest van de elfkoppige bemanning geen blaam. "De bemanning schrok toen ze een harde klap hoorden. Iedereen rende direct naar de brug, waarna een matroos op het voordek de lichtbaken met helikopterplatform aantrof."
Er is direct met de Zweedse kustwacht contact opgenomen. Die gaf de kapitein opdracht naar Stockholm te varen. In de Zweedse haven kwamen de autoriteiten tot de ontdekking dat het baken eigendom is van de Finse Rijkswaterstaat. Die heeft, volgens Engelsman, opdracht gegeven het gevaarte te slopen. De reder uit Delfzijl schat de waarde van het lichtbaken op zeker drie ton.
De ruim 130 meter lange Dintelborg ligt nu voor reparatie in de haven van Stockholm. Bij de opmerkelijke crash zijn geen gewonden gevallen. Wagenborg is verzekerd.
Lesmateriaal
De opmerkelijke aanvaring zal vrijwel zeker gebruikt worden als lesmateriaal voor de officieren in dienst bij rederij Wagenborg. "Dit is typisch een geval van: kijk, zo moet het niet", zegt directeur Albert Engelsman van Wagenborg Shipping.
De Volvo Ocean Race komt in juni definitief naar Hoek van Holland. De teams passeren naar verwachting op 9 juni de Nederlandse kust.
"De plannen waren er al, maar die zijn nu concreet geworden", lichtte de woordvoerster van de Nederlandse boot Delta Lloyd woensdag toe. Op de route vanuit het Ierse Galway naar het Zweedse Marstrand wordt in Hoek van Holland een officiële boeironding georganiseerd.
Dat is een wedstrijd van ongeveer twintig minuten om twee boeien. Alle teams doen hieraan mee. Het publiek kan de wedstrijd vanaf het strand van Hoek van Holland volgen.
Met trots presenteert Stentec op de Hiswa 2009 de eerste versie van Sail Simulator 5. Ontwikkeld met nieuwe DirectX simulatie technologie voor een buitengewoon realistische zeilervaring.
U zeilt met de spectaculaire Stentec Laser, een wedstrijd Valk, het YD40 kieljacht of de snelle Volvo Open 70 met bedienbare zwenkkiel. Met als wedstrijdgebied het fantastische zeileiland Cabrera, 15km ten zuiden van Mallorca in de Middellandse Zee. De ontmoetingsplaats voor alle zeilers van de Sail Simulator 5 community.
Met Sail Simulator 5 voelen zeilers zich direct thuis op het virtuele golfveld. U bedient de schoten, trimt de zeilen om de boot op maximale snelheid te varen.
Via internet of in een netwerk kunt u met andere gebruikers multiplayer wedstrijden organiseren. Bij Cabrera en Treasure Island vindt u twee wedstrijdbanen. Wind en golven kunnen vooraf worden ingesteld.
Highlights:
Eenvoudige en flexibele besturingsinterface Stabiele multiplayerserver voor langeafstandsraces Realistische aerodynamica met windshear en twist. Natuurgetrouw golfveld en zeewaardigheid
In 2009 wordt Sail Simulator doorontwikkeld. De 2009 updates met nieuwe boten en opties kunt u gratis downloaden. De ontwikkeling kunt u volgen op www.stentec.com Uw commentaar en suggesties worden op prijs gesteld.
Systeemeisen: PC met Windows XP of Vista met DX9 videokaart met Shader model 3 of hoger.
zondag 1 maart 2009 - (lvd) - Muiden Jachtbouw maakt werk van werkboten. Deze extreem stoere boten zijn ontworpen met een knipoog naar de echte werkboten. Anders dan bij een echte werkboot vindt u op deze boot een zonnedek, koelkast, stereo en luxe kussens aan boord.
De boten zijn uitgevoerd in blank aluminium met een rubberen stootlijsten, een sleepbedding en een pushbar De vloer wordt bedekt met een epoxy gietvloer die niet warm wordt en zacht aanvoelt. Ze zijn er in drie verschillende lengtematen, namelijk 6,50 meter, 7,50 meter en 9,50 meter. De Vandalen worker-serie wordt uitgevoerd met verschillende motorprogramma`s. Zowel de Worker 650 als de 750 kunnen als skiboot gebruikt worden.
De volledig in Nederland gebouwde boten zijn onderhoudsvrij en zelflozend. Muiden Jachtbouw is ook bekenddoor de stoere en onderscheidende Vandalen sloepen (de Life-serie).
ROTTERDAM - Consumenten kunnen tijdens de recessie voor een prikkie een boot kopen. In de watersportbranche is een prijzenslag uitgebroken waardoor de kortingen flink oplopen. Vooral op oudere tweedehands boten valt volgens directeur André Vink van de Hiswa-vereniging veel geld te besparen: ,,Tot dertig procent.
Bij nieuwe zeil- en motorboten worden tal van gratis extraatjes geboden om de consument te verleiden ondanks de economische malaise in de buidel te tasten: van navigatieapparatuur of een set waterskis tot een seizoenligplaats in een jachthaven. ,,Verkopers zijn ontzettend gretig, zegt Dick William Harinck, hoofdredacteur van de Waterkampioen (ANWB). ,,Dit is dé tijd om voordelig je slag te slaan.
In de Amsterdamse RAI begint vandaag de jaarlijkse Hiswa-beurs. De bootshow is volgeboekt, maar ook hier is de recessie voelbaar: veel exposanten hebben minder grote stands op de beurs of nemen minder boten mee.
Hoewel cijfers ontbreken zijn kenners van de watersportbranche het eens dat de verkoop van boten momenteel sterk terugloopt. Vooral in de verzadigde markt voor gebruikte boten vallen harde klappen.
Hiswa-directeur Vink: ,,Veel mensen die al een schip hebben denken: laat ik er nog maar even mee doorvaren.
,,Sommige bedrijven staan op omvallen, weet Harinck van de ANWB, ,,Het is wel heftig.
Pluspunt is dat consumenten wel veel geld steken in onderhoud en reparatie: stoffeerders, schilders en zeilmakers hebben het net zo druk als anders.
De brugopeningstijden in Noord-Holland worden uitgebreid. Dit zou volgens PvdA Statenlid Massom ten goede komen aan de economie en de toerisme . De binnenvaart heeft in tijden van economische crisis extra moeilijk. Daarom moet alles het werk gezet worden om de binnenvaart in stand te houden, aldus Massom.
Noord-Holland heeft prachtige vaarwegen die veel kansen bieden aan goederenvervoer over water en recreatie en toerisme. De huidige bedieningstijden zijn beperkt. Massom diende in 2007 al een motie in voor de verruiming van de openingstijden. Daaraan heeft Gedeputeerde Staten nu eindelijk gehoord gegeven.
De provincie Noord-Holland werkt momenteel aan het Uitvoeringsprogramma Centrale Brugbediening. Daarin wordt onder meer ingegaan op de invoering van de centrale brugbediening en op welk tempo dat eventueel kan gebeuren. De resultaten worden waarschijnlijk mei gepresenteerd.
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport
Watersport
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport
Bron: WatersportAlmanak | Datum: 28-02-2009
Vaaratlas 2009: ideale kaartenset voor de watersport Met ingang van 1 maart is de nieuwe serie Vaaratlassen voor de watersport verschenen. De Vaaratlas is samengesteld door Eurocartografie en bevat zeer uitgebreide informatie voor de watersport.
Alle vaarkaartenin één album Daar waar de watersporter in het verleden voor ieder vaargebied een nieuwe kaart moest aanschaffen vindt u in de Vaaratlas een veel groter assortiment aan kaarten en plaatselijke informatie.
Naast een zeer gedetailleerde kaart bevat de Vaaratlas ook alle informatie over bruggen, doorvaarthoogten, bedieningstijden, sluizen, jachthavens, marifoonkanalen, tankstations etc. Naast alle vaargegevens bevat de Vaaratlas ook veel toeristische informatie.
Drie delen: Noord Nederland, Midden Nederlanden Zuid Nederland De Vaaratlas bestaat uit drie delen, de kaarten zijn gebonden en bieden per pagina in één overzicht alle informatie voor het betreffende gebied. De volgende delen zijn ontwikkeld: Noord-, Midden- en Zuid-Nederland: deel Noord-Nederland bedekt praktisch heel Friesland, Groningen en Drenthe; de Nederlandse kust en het IJsselmeer zijn geïntegreerd in deel Midden-Nederland evenals de Gelderse IJssel, deel Zuid-Nederland bedekt het vaarwater van Zeeland en een deel van de grote rivieren en de Maas.
Voor de op 3 en 4 april geplande NAVO-top in Baden-Baden, Kehl en Strassbourg zijn de veiligheidsmaatregelen zo omvangrijk dat de Rijn regelmatig wordt gestremd. Dat meldt Kantoor Binnenvaart namens de WSD Südwest.
Zaterdag 4 april wordt de Rijn tussen kmr. 290,36 (Wehrarm Altenheim vanaf de Kulturwehr Kehl-Strassbourg) en kmr. 309,100 (Stuw Rheinau-Freistett) van 6 uur tot naar verwachting 10 uur voor alle scheepvaart gestremd.
Het invaren van bovengenoemde Strecke is op 4 april vanaf sluis Strassbourg Neuhof toegestaan tot uiterlijk 4.30 uur in de dalvaart en in de bergvaart vanaf sluis Gambsheim tot uiterlijk 4 uur. Schippers moeten vooraf berekenen of ze nog voldoende tijd hebben om de Strecke geheel te bevaren.
Haven uit Alle schepen moeten de omgeving (het Bereich) van de stuw in Gambsheim om 6 uur verlaten hebben. Het in- en uitvaren van de havens die zich in de genoemde Strecke bevinden is van 4 tot naar verwachting 10 niet toegestaan. Scheepvaart binnen de Duitse havens en op de Kinzig vanaf de stuw in Neumühl tot de monding is alleen toegestaan op aanwijzing van de Wasserschutzpolizei. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsmatig verhalen op overslagplaatsen.
Op de bovengenoemde Strecke geldt op zaterdag 4 april van 4 tot naar verwachting 10 een afmeerverbod voor alle schepen. Het afmeerverbod geldt voor het gehele gebied, inclusief steigers en overslagplaatsen.
Het opheffen van de stremming en het ligplaatsverbod wordt over de bekende marifoonkanalen van de Revierzentrale, CARIN Gambsheim en door de WSP bekend worden gemaakt.
Varen doe je samen is een project van Rijkswaterstaat, alle provincies, de havenbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Groningen, HISWA Vereniging, Watersportverbond, Koninklijke Schuttevaer, ANWB en Stichting Recreatietoervaart Nederland en heeft als doel risicos te beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten. Het door deze partijen getekende Convenant Varen doe je samen! loopt van 2008 tot 2014. Watdoen wij voor uw veiligheid "De risico's beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten". Dat is het doel van het project Varen doe je samen!
Vorig jaar zijn voor heel Nederland tien zogenaamde Knooppuntenboekjes gemaakt waarin door middel van kaartmateriaal en een toelichting mogelijk gevaarlijke situaties tussen beroeps- en recreatievaart worden beschreven. Tijdens de HISWA Amsterdam Boat Show in Amsterdam RAI zal Varen doe je samen! aanwezig zijn in de verbindingshal tussen hal 6 en hal 7, standnummer 06.101. Daar kunnen bezoekers alle geactualiseerde Knooppuntenboekjes gratis verkrijgen. De boekjes worden ook online beschikbaar op www.varendoejesamen.nl.
DEN HAAG (ANP) Het Friese Tweede Kamerlid Lutz Jacobi (PvdA) wil weten waar zeilers en andere watersportliefhebbers op de Wadden of het IJsselmeer komend seizoen hun uitwerpselen moeten achterlaten. Zij heeft daar vrijdag samen met haar collega Jan Boelhouwer schriftelijke vragen over gesteld aan de minister van Milieu en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.
Pleziervaartuigen mogen vuil water niet meer vrij lozen. Tijdens de jaarvergadering van Vereniging de Wadvaarders bleek dat er onvoldoende lozingspunten zijn in de jachthavens. Jacobi wil dat de bewindspersonen hun best doen om nog voor aanvang van het watersportseizoen te zorgen voor voldoende plekken waar varend Nederland uitwerpselen kwijt kan.
Tijdens de HISWA van 3 tot en met 8 maart in de RAI Amsterdam, wordt het startsein gegeven voor de campagne Ik pas op het wad. Met deze campagne worden vaarrecreanten op het wad opgeroepen om bij het varen en droogvallen rekening te houden met de kwetsbare Waddennatuur.
Wat vaarrecreanten beter wel en liever niet kunnen doen staat aangegeven in de Erecode voor Waddenliefhebbers die onderdeel uitmaakt van het Convenant Vaarrecreatie Waddenzee. De Erecode staat ook tijdens de campagne centraal.
De campagne is een initiatief van samenwerkende organisaties Convenant Vaarrecreatie Waddenzee waar ook het Watersportverbond als mede-initiatiefnemer en ondertekenaar deel van uit maakt.
Voor meer informatie over de campagne en over het wad in het algemeen, vind u op www.ikpasophetwad.nl.
Voorlichtingscampagnes voor watersporters Vier nieuwe campagnes voor watersporters HISWA Vereniging presenteert tijdens de HISWA 2009 vier nieuwe campagnes voor watersporters. In het HISWA Paviljoen krijgen beursbezoekers informatie over onder andere werken in de watersportindustrie, boten kopen en verkopen, het project varen doe je samen en het lozingsverbod op toiletwater. Voorlichting hierover is broodnodig volgens de brancheorganisatie van de watersportindustrie. Veel watersporters zijn onvoldoende bekend met ontwikkelingen en wetgeving die hen raken.
Leren en werken in de watersportindustrie Leren en werken in de watersportindustrie is afwisselend en veelzijdig. HISWA Vereniging verwacht - ondanks de recessie - een groot personeelstekort vanaf 2010. Een actueel aanbod van alle opleidingen en banen in bijvoorbeeld de jachtbouw, dienstverlening of detailhandel is te vinden in het
HISWA Makelaars Watersporters die een boot willen kopen of verkopen zijn beter af bij een HISWA Makelaar. Zij zetten kwaliteit en zekerheid voorop bij de bemiddeling in gebruikte jachten. De HISWA Makelaars onderscheiden zich door hun HISWA-lidmaatschap, door te voldoen aan bepaalde eisen en door de HISWA Bemiddelingsvoorwaarden met de daar aan gekoppelde geschillenregeling van de onafhankelijke Geschillencommissie Waterrecreatie te hanteren. Bezoekers kunnen in het paviljoen gratis advies inwinnen en het botenaanbod online bekijken
Vuilwater Per 1 januari 2009 geldt het lozingsverbod voor toiletwater van pleziervaartuigen. In het paviljoen kunnen bezoekers gratis informatie en advies verkrijgen over de wetgeving en de mogelijkheden om toiletwater op te vangen.
Varen doe je samen Varen doe je samen is een project van samenwerkende organisaties waaronder HISWA Vereniging, ANWB, Watersportverbond, Rijkswaterstaat en alle provincies, en heeft als doel risicos te beperken die ontstaan als de beroeps- en recreatievaart in elkaars vaarwater zitten. In het paviljoen kunnen bezoekers alle geactualiseerde 'Knooppuntenroutes' verkrijgen. Het brochuremateriaal is ook online beschikbaar, op www.varendoejesamen.nl.
De HISWA Amsterdam Boat Show is in Amsterdam RAI van dinsdag 3 tot en met zondag 8 maart. Het HISWA Paviljoen bevindt zich in de verbindingshal tussen hal 6 en hal 7, standnummer 06.101
Hiswa wil registratie watersport Hiswa Vereniging pleit voor een versnelde invoering van registratie van pleziervaartuigen. De watersport is al jaren angstig voor een registratie. Met name de in het vooruitzicht gestelde vaarbelasting versterkt terecht deze angst. Watersporters worden al jarenlang gepiepeld door de overheid. Een registratie van vaartuigen voor de watersport is op zich een goede zaak, vrijwel geen enkele boot staat geregistreerd. Bij diefstal, verkoop, grensoverschrijdingen en verzekeringen zou dit zonder meer handig zijn.
Volgens de directeur van Hiswa Vereniging, André Vonk, kunnen met een registratie criminele activiteiten en ernstige overtredingen beter worden aangepakt. Een verplichte registratie sluit ook aan bij de overvaltechniek die de Belastingdienst toepast op het IJ. Daar worden regelmatig strenge controles gehouden waarbij eigenaren wordt verzocht uit te leggen waar ze de boot van betaald hebben.
Watersport wordt gemangeld door maatregelen Helaas wordt de watersport al jarenlang lastig gevallen door de overheid die ondertussen ook nog even het watersporttoerisme wil promoten. Anti-fouling was ook een typisch voorbeeld van het nemen van besluiten zonder kennis. Koperhoudende anti-fouling werd verboden voor de pleziervaart, de beroepsvaart mocht het gewoon blijven gebruiken. De maatregel is gelukkig weer teruggedraaid door de Europese Unie en versoepeld.
Vaarbelasting Maar de overheid heeft een nieuw stokpaardje weer van stal gehaald: de vaarbelasting. Toegegeven: het wordt geen vaarbelasting genoemd want dat staat negatief, het gaat Blauwfonds heten. Hiertoe wordt een nieuwe organisatie opgezet die van het geld dat er overblijft na de kosten van deze organisatie, iets gaat doen voor de watersport.
Vuilwatertanks Vuilwatertanks is ook een mooi voorbeeld van ondoordachtzaamheid. Natuurlijk dienen we met zijn allen het milieu te sparen, maar daar waar boeren het land bemesten met de natuurlijke uitwerpselen van vee, moet de shit van de watersporter worden opgevangen en naar zuiveringsinstallaties worden getransporteerd. Het percentage uitwerpselen wat door de waterport in het water wordt geloosd is te verwaarlozen en de (weer) beroepsvaart wordt hiervan vrijgesteld. Voor de watersporter levert dit problemen op: dekosten van een tank en de beschikbare ruimte.
Ook de controle hierop gaat niet functioneren, tenzij de watersport geregistreerd wordt en men moet aangeven waar en wanneer men vuilwater heeft geloosd in de weinige afzuiginstallaties
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar