Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
29-04-2009
Waalse premier bezoekt tweede Maasvlakte
Bron : Lloyd.be
Waalse premier bezoekt tweede Maasvlakte
Waals minister-president Rudy Demotte was vandaag te gast in Rotterdam. Hij voerde er eerst gesprekken met de top van het containeroverslagbedrijf ECT en was vervolgens te gast op de naamgeving van vier havens aan de nog aan te leggen Maasvlakte 2.
ECT was indertijd kandidaat vopor de concessie van Trilogiport in Luik, maar die werd binnengehaald door de groep Manuport. Volgens de Waalse minister-president wil dat echter niet zeggen dat de Nederlandse lading niet welkom zou zijn op Trilogiport.
Het Rotterdamse Havenbedrijf wil overigens nog dit jaar een convenant afsluiten met Luik over samenwerkingsmogelijkheden. Het Havenbedrijf heeft al een dergelijk convenant met Duisburg.
De Nederlandse Kustwacht houdt 16 mei in samenwerking met de Veiligheidsregio Kennemerland, Gemeente Velsen en Haven Amsterdam voor de kust van Zandvoort/IJmuiden een grootscheepse oefening. Vanaf de cruiseferry King of Scandinavia worden 510 personen geëvacueerd en aan land gebracht. Dit gebeurt met behulp van reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en helikopters van de Koninklijke Marine/Defensie en de Firma Bristow Helicopters.
In het kader van (inter)nationale regelgeving is het Kustwachtcentrum als nationale Search and Rescue organisatie verplicht minstens één maal per jaar te oefenen met de veerdiensten die passagiers vervoeren tussen Nederland en Engeland. Tot op heden is aan die verplichting voldaan door middel van papieren oefeningen onder de naam MAREX, waarbij vertegenwoordigers van alle instanties, die bij een incident of ramp met een veerboot betrokken zijn, bijeen komen om een scenario te beoefenen, te bespreken en te evalueren.
Dit jaar zal de MAREX oefening live gehouden worden onder de naam LIVEX09. De Deense rederij DFDS Seaways, die een veerverbinding onderhoudt tussen IJmuiden en Newcastle, heeft één van hun schepen, de King of Scandinavia, voor een aantal uren ter beschikking gesteld. Dankzij dit aanbod is het mogelijk om zowel de evacuatie op zee als de opvang aan land te oefenen. Tevens zal genoemde rederij zijn procedures aan boord beoefenen.
Voor de oefening levert de KNRM zeven reddingboten en de Koninklijke Marine en de firma Bristow Helicopters leveren ieder twee helikopters. Daarnaast doen diverse Kustwachtvaartuigen en het Kustwachtvliegtuig mee. Ook het loodswezen is betrokken en levert een loods aan boord van de ferry.
Aan de landzijde beoefenen de Veiligheidsregio Kennemerland, de Gemeente Velsen en Haven Amsterdam de opvang van evacués en slachtoffers. Deze zullen in het havengebied van IJmuiden aan land gebracht worden.
Een roeiboot is maandagavond rond half zeven bij kmr. 29,4 op de Main ter hoogte van sluis Griesheim op een binnenschip gevaren. De drie roeiers werden gered.
De roeiers voeren in de dalvaart aan de rechteroever richting het sluiscomplex van Griesheim. Bij kmr. 29,4 keerden de roeiers en wilden langs de linkeroever terug richting Frankfurt. Hierbij zagen ze het binnenschip over het hoofd dat net de sluis wilde invaren. De roeiers vielen in het water en konden aan de linkeroever aan de wal komen. Ze zijn naar het ziekenhuis in Frankfurt gebracht.
EMMELOORD Vijftien IJsselmeervissers hebben besloten een kenniskring IJsselmeer op te richten.
De oprichtingsvergadering van de kenniskring IJsselmeer vond deze maand plaats op het kantoor van de Nederlandse Vissersbond. In overleg met Kees Taal van het LEI wordt nu een kenniskringplan opgesteld. Onderwerpen waarmee aan de slag kan worden gegaan zijn: aalscholverproblematiek (schade), helderheid water, bouwkundige projecten (windmolens, stroomturbines Afsluitdijk), verwijnen jonge snoekbaars, achteruitgang voornbestand, imago en aalherstelplan.
Vaarliefhebbers die in de toekomst hun boot willen afmeren aan de steigers in de Zwolse Vaart bij Marknesse en de Urkervaart bij Tollebeek hoeven geen liggeld te betalen.
Dat willen burgemeester en wethouders van de Noordoostpolder. Anders dan het liggeld voor de Zuiderkade in Emmeloord is de heffing niet effectief genoeg. Er wordt bijvoorbeeld te weinig gebruik gemaakt van de aanlegsteigers op beide locaties.
De Vlaamse havens hebben besloten dat ze hun bijdrage tot de financiering van nieuwe zeesluizen willen beperken tot 15 procent. Ze zeggen dat ze die kosten niet op de verbruikers kunnen verhalen en dat hun investeringscapaciteit niet te veel aangetast mag worden. Volgens de huidige regeling hoeven de zeehavens niet mee te betalen voor sluizen en baggerwerken in vaargeulen of rivieren, omdat dat onder de noemer nautische toegankelijkheid valt, een verantwoordelijkheid van de Vlaamse overheid.
De Vlaamse regering wil de havenbesturen echter voortaan wel mee laten meebetalen. Daarom werd vorige week in het Vlaams parlement een voorstel van decreet ingediend om voor de bouw van nieuwe sluizen een overheidsholding op te richten. Die constructie laat toe dat de havens daar per project in stappen en mee financieren.
Voor de Vlaamse minister-president Kris Peeters, bevoegd voor havenbeleid, is 15 procent niet echt hetgeen hij in gedachte had als inbreng van de havenbesturen. De regeringspartijen vragen immers dat de locale havenbedrijven 51 procent van de aanlegkosten voor hun rekening zouden nemen. Peeters zal dan ook verder met de havens onderhandelen.
Zeebrugge en Gent eisen dat er bij het vastleggen van de verdeelsleutel rekening wordt gehouden met de grootte van de havens. Omdat ze kleiner zijn dan Antwerpen, hebben ze naar eigen zeggen veel minder middelen om in grote projecten te investeren. Voor Gent geldt dat het havenbestuur zou moeten meebetalen aan de nieuwe zeesluis in Terneuzen, maar voor dat project moeten Nederland en Vlaanderen eerst nog onderling een akkoord bereiken over de verdeling van de kosten.
Noodweer overvalt zeilboot Maandag middag is een zeiljacht met aan boord twee volwassenen en vijf kinderen in noodweer overvallen.
Het zeilschip had met rustig weer de haven van Oudeschild verlaten en was onderweg naar de thuishaven in Friesland. Ter hoogte van de Doovebalg werd het in een keer zeer onstuimig - hagelstenen, onweer en harde windstoten. In een harde windvlaag is het schip volledig op haar kant geblazen. De schipper van het zeiljacht heeft zelf nog alarm kunnen maken.
De pieper van station De Koog ging net voor half twee met de melding 'vaartuig maakt water'. Nadat er overleg was geweest met Den Helder Rescue was het niet duidelijk of alle personenen nog aan boord van het schip waren. Wij hadden als uitgangspunt 7 personen overboord waaronder 5 kinderen. Zodra er een minimale bezetting van bemanning aanwezig was hebben we met grote spoed koers gezet naar de Dovebalg. Na ±20 minuten varen bereikten wij ook de rand van het noodweer. De hagelstenen vlogen ons om de horen en af en toe zag je een bliksemschicht voorbij schieten.
Rond die tijd kregen we ook te horen dat de Barracuda van rederij Noordgat ter plaatse was en alle personen ongedeerd aan boord had genomen. We hebben onverminderd de tocht voortgezet om ook ter plaatste polshoogte te nemen. Na ±30 minuten varen vanaf Oudeschild waren we aangekomen bij de zeilboot en de Barracuda.
Daar hoorden we precies wat er gebeurd was. De schipper van de zeilboot heeft nadat deze volledig op haar zij lag de grootschoot nog los kunnen gooien. Hierdoor is het schip weer overeindgekomen. Er zijn wonder boven wonder geen personenen overboord geslagen of gewond geraakt, maar de schrik zat er héél goed in.
We hebben samen met de Barracuda het schip tot aan Kornwerderzand begeleidt. Daarna is de Barracuda met het zeilschip door de sluizen gegaan om ze terug te brengen naar de thuishaven in Makkum. Alles is met een sisser goed afgelopen en konden met een gerust hart retour naar Oudeschild.
Kort na de komst van een nieuw record-containerschip, de MSC Beatrice van 13.800 teu, wordt in Antwerpen vandaag alweer een record gebroken. Het bulkschip Bao Guo arriveert er met 163.106 ton steenkool en dat is de grootste lading die ooit in een keer naar de Scheldehaven werd aangevoerd.
De Bao Guo is 300 meter lang en 50 meter breed. De bulker is beladen tot op zijn volle diepgang van 15,5 meter en moet dus hoogwater afwachten om Antwerpen in een tij te kunnen bereiken.
De lading komt uit de Zuid-Afrikaanse haven Richards Bay en is bestemd voor het Franse energiebedrijf Electricité de France (EDF), dat jaarlijks 1,4 miljoen ton kolen via Antwerpen ontvangt. De Bao Guo meert aan bij Antwerp Bulk Terminal in het Delwaidedok, waar de losoperaties naar verwachting 2,5 dagen in beslag zullen nemen.
Zeven wetshandhavers houden 'binnenkort' een grootschalige controle van de containervaart tussen Rotterdam en Antwerpen. De actie is vooral gericht op de aanwezigheid van voorgeschreven documenten bij gevaarlijke goederen, afvalstoffen en overige lading in containers.
De controle wordt uitgevoerd door de KLPD Dienst Waterpolitie, de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), de Zeehavenpolitie Rotterdam, Rijkswaterstaat, de Scheepvaartpolitie Antwerpen, de Douane en de VROM-Inspectie. Ook wordt er gecontroleerd op het gebruik van de communicatieregeling Rijkswateren (IVS90).
Deze actie vloeit voort uit de in 2008 getekende Intentieverklaring Kreekrak. Het doel is onder meer het verhogen van de veiligheid van het containervervoer met gevaarlijke goederen op het traject tussen Rotterdamen Antwerpen.
BOSTON - De Zweedse zeilboot Ericsson 4 heeft zondag de zesde etappe van de Volvo Ocean Race gewonnen en daarmee zijn leidende positie in de algemene rangschikking versterkt. Schipper Torben Grael boekte met de Ericsson 4 al zijn derde etappewinst in de zeilrace om de wereld.
De formatie had amper vijftien dagen nodig om van Rio de Janeiro naar Boston te varen.
De boot bereikte zondagavond (plaatselijke tijd) de haven van de Amerikaanse stad enkele minuten eerder voor Ericsson 3. Telefonica Blue, met de Nederlandse schipper Bouwe Bekking, werd derde.
Het Nederlandse jacht Delta Lloyd bereikte maandagmorgen (plaatselijke tijd) als zesde de haven van Boston. De boot van schipper Roberto Bermudez was tot het einde toe verwikkeld in een duel met Telefonica Black, dat de slotmijlen net iets sneller voer.
Atlantische Oceaan In het algemeen klassement heeft Ericsson 4 77,5 punten. Telefonica Blue volgt met 64,5 punten. De zevende etappe van de Volvo Ocean Race start op 16 mei. De vloot steekt dan de Atlantische Oceaan over. De finish ligt 2500 zeemijlen verder in de haven van het Ierse Galway.
Contest-eigenaren opgelet: maak kans op een retour jachttransport binnen Europa
Bron : navingo.nl
Contest-eigenaren opgelet: maak kans op een retour jachttransport binnen Europa
27-04-2009 14:29
Voor het oudste model van alle Contest-jachten die deelnemen aan de komende Contest Cup van 5 tot en met 7 juni 2009 in Medemblik, ligt een bijzondere prijs klaar: Een gratis jachttransport per schip binnen Europa aangeboden door Sevenstar Yacht Transport.
Retourtje Europa De Contest Cup krijgt dit jaar een bijzonder karakter vanwege het 50-jarige jubileum dat Contest Yachts uit Medemblik tijdens dit weekend viert. De jaarlijkse Contest Cup bestaat uit diverse zeilwedstrijden en een omlijstend programma. Vanwege de mijlpaal die de Medemblikse werf dit jaar bereikt, streeft de werf ernaar zoveel mogelijk oude en nieuwe Contest-jachten op het water te krijgen. Dat onze sponsor Sevenstar Yacht Transport voor het oudst deelnemende jacht zon mooie prijs beschikbaar stelt, spoort alle Contest-zeilers hopelijk aan hun boten weer vaarklaar te maken en zich op te maken voor deelname aan de Contest Cup. De winnaar bepalen we aan de hand van het bouwnummer en de bij ons bekende gegevens over het schip, aldus directeur Arjen Conijn. Niets leuker natuurlijk dan na afloop van de Contest Cup met je eigen zeiljacht een vakantie te kunnen gaan plannen naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee of de Scandinavische wateren, zonder dat je ook maar enig omkijken hebt naar het transport van je boot.
Sevenstar Yacht Transport Sevenstar Yacht Transport uit Amsterdam heeft jarenlange ervaring in het veilig transporteren van jachten over de hele wereld. Dankzij een uitgebreid en betrouwbaar mondiaal netwerk van wel 100 transporteurs, kan Sevenstar transporten naar zelfs de meest exotische bestemmingen regelen. Meer informatie is te vinden op www.sevenstar.nl.
Vastgelopen Het Vaarwater over de Bollen is een geultje tussen het Malzwin en het Texelstroom. Het is met recht een geultje. Een zandbank is zo geraakt. Dit overkwamen ook de 3 opvarenden aan boord van het zeiljacht Brocky. De reddingboot van Texel, de Maria Paula, en de reddingboot van Den Helder, werden om even na half negen s avonds gealarmeerd door het Kustwachtcentrum.
Op eigen kracht weer verder Omdat het Vaarwater over de Bollen bij de Texelaars bijna voor de deur ligt waren zij als eerste ter plaatse. Samen werd er een sleepverbinding tot stand gebracht. Een beetje haast was geboden, omdat het water snel viel. De Brocky werd snel weer vlotgetrokken, na een korte inspectie van het schip kon het op eigen kracht, onder begeleiding van de reddingboten Maria Paula en Joke Dijkstra de reis naar Oudeschild vervolgen.
Manoeuvreren voor motorboot en zeiljacht - Watersport
Iedere watersporter kent wel de verhalen (van anderen) over schipper die niet kunnen aanleggen in een sluis of kleine jachthaven. Vooral beginnende watersporters hebben veel moeite met manoeuvreren in kleine ruimten, zeker als de wind een beetje tegenwerkt. Martine van der Veen schreef een boek voor de ANWB waarin zij uitlegt en tips geeft voor de watersport.
Vooral beginnende schippers hebben veel steun aan dit boekwerk. Om op een goede en veilige manier te manoeuvreren in de beperkte ruimte van de jachthaven geeft dit boekje een goede hulp met veel advies, tips en voorbeelden. Het boek Manoeuvreren voor motorboot is een handig naslagwerk voor de beginnende en de gevorderde watersporter.
Martine van der Veen schreef ook het boek Vaardig Varen.
Inhoud boek manoeuvreren voor motorboot en zeiljacht ● 60 manoeuvres voor veilige vaart in een praktische ringband ● 33 tips, foutanalyses en andere weetjes ● Oefeningen voor zelfstudie, geschikt voor elk type schip ● Schematisch overzicht van alle aanleg- en afvaart manoeuvres ● Speelveld voor testen van kennis manoeuvreren ● In totaal 110 paginas voorzien van fotos en illustraties
Yamaha buitenboordmotor heeft voorkeur van dieven Diefstal van buitenboordmotor is een veelvoorkomend iets in de watersport. Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen.
In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
Diefstal is te voorkomen door goed slot Stazo is marktleider op het gebied van sloten voor buitenboordmotoren. Binnenkort komt een nieuw Stazo slot op de markt. Dit unieke slot heeft een geïntegreerde mogelijkheid om een beveiligingskabel te bevestigen. Op deze manier kan via het buitenboordmotorslot tevens de boot beveiligd worden tegen diefstal. Het Smartlock Plus is gepatenteerd, getest en goedgekeurd door SCM en TNO en heeft het VbV-keurmerk Vaartuigbeveiliging.
Kenmerken Stazo buitenboordmotorbeveiliging Dikwandig RVS slot voor buitenboordmotoren met schroefspindel bevestiging Inclusief STAZO/ABUS Plus Marine cilinder, Met Key Code Card om nieuwe sleutels te bestellen Eenvoudig te monteren Internationaal gecertificeerd Beveiligingsniveau 10 VbV-keurmerk Vaartuigbeveiliging 2 jaar garantie op de werking van de cilinder
Watersportbeurs Yacht Vision Outlet afgelast De beurs voor boten van Yachtvision in Lelystad gaat voorlopig niet door. De Boating Outlet stond gepland voor 14 t/m 17 mei in de Bataviahaven was bedoeld om de malaise die ook in de watersport zijn sporen nalaat een nieuwe impuls te geven.
Door het uitblijven van voldoende diversiteit in aanbod hebben wij gemeend de Yacht Vision BoatShow, welke in het teken stond van de Boating Outlet, uit te stellen tot een nader te bepalen tijdstip," aldus Michel Schuuring, commercieel directeur Yacht Vision.
URK Het komt nauwelijks voor: herstarters in de visserij. Des te opvallender: deze maand verhuizen er maar liefst drie kotters naar herstarters.
Naast de TX 33, die in een week tijd werd omgenummerd naar ARM 33 en vorige week de eerste visreis als Zeeuw maakte, gaat de WL 28 naar Urk (gebroeders Post, UK 71) en verhuist de UK 242 naar Scheveningen (familie Letsch, SCH 42). Allemaal kotters die (ook) uitgerust zijn voor de garnalenvisserij.
DEN HELDER De TX 68 is klaar voor de pulskorvisserij. Eind deze week zou er proefgevist worden.
Wat de installatie en het vistuig betreft was de Texelse kotter vorige week al gereed voor de pulskorvisserij. Maar een onvoorzien probleem met de koppeling hield de Texelse kotter langer voor de kant.
Afgelopen weken is hard gewerkt aan ombouw van de TX 68 van de boomkor naar de pulskorvisserij. De motor is tegelijk afgesteld van 2.000 pk naar 1.200 pk en er is een nieuwe schroef voor het lagere vermogen onder gehangen.
De nieuwe pulstuigen zijn in een van de werkplaatsen van de werf Visser Den Helder in elkaar gezet. De bestaande sloffen zijn aangepast, maar de tussenpijp is compleet nieuw gemaakt. Dat bleek noodzakelijk om de elektrische apparatuur kwijt te kunnen voor de elektrodes die de plaats gaan innemen van wekkerketting.
Wat de pulstechniek betreft had er deze week proefgevist kunnen worden. Het (motor)technisch probleem met de koppeling gooide echter roet in het eten, want herstel vroeg weer extra tijd en een vertraging van minimaal een week. Afgelopen donderdag zou er proefgevaren worden en zouden er vermogensmetingen plaats vinden.
De TX 68 gaat volledig voor eigen rekening vissen. Er is geen sprake van een financiële garantie. Alleen de aanschaf van het pulstuig en de installatie is deels door het ministerie van LNV gesubsidieerd: 40 procent met een maximum van 176.000 euro. Samen met vier andere kotters heeft de TX 68 vorig jaar ingeschreven en gebruik gemaakt van deze eenmalige investerings/innovatieregeling. Die ondernemers hebben extra tijd gekregen tot komend najaar om te beslissen daadwerkelijk de forse investering aan te zullen gaan.
De gemotiveerde Texelse bemanning kijkt uit naar de start met de pulskorvisserij in de praktijk. De schippers Pieter Aris van de Vis en Cor Daalder zullen binnen de kenniskring Puls/Sumwing hun ervaringen met de pulsvisserij delen.
URK/GDYNIA De gebroeders Van Slooten van Zeevisserijbedrijf Orion hebben de Poolse Nauta-werf opdracht gegeven tot de bouw van een casco voor een nieuwe multipurpose hekkotter UK 153. Volgende maand wordt in Gdynia de kiel gelegd. Het casco wordt in eigen beheer afgebouwd.
De nieuwe UK 153 wordt 28,5 meter lang, 9 meter breed, 4,40 meter hol, 6,70 meter diep tot het shelterdek en krijgt een inhoud van maar liefst 339 GT. ,,Veel ruimte dus´´, aldus schipper/eigenaar Pieter Louwe van Slooten. Het ontwerp is afkomstig van Ove Kristensen van het Deense bureau Vestverftet. De Deen tekende ook de dit jaar in de vaart gekomen garnalenkotter/twinrigger ZK 2 en eerder de flyshooter UK 112 en heeft zijn sporen internationaal zeker verdiend. Jaarlijks wordt wel een tiental ontwerpen van Vestverftet gebouwd.
De multipurpose kotter wordt uitgerust voor twinrigvisserij, flyshooten, de mogelijkheid tot staandwantvisserij en eventueel ook pulskorren met de borden. De nettenrol wordt daarvoor aangepast, en de lay-out van het achterschip voor die vangstinnovatie uitgelegd.
Gelet op de investering is het bepaald geen ongunstig moment om juist nu in Polen een nieuw vaartuig te bestellen. De staalprijs is vanwege de wereldwijde financiële crisis gekelderd. Tegelijk is de koers van de Poolse sloty laag. Daarom wordt er ook voor gekozen om het casco in eigen beheer in Polen af te bouwen. Pieter de Jong (De Elburger Scheepsbemiddeling), agent Klaas Weij en Ton Bunschoten bemiddelen.
De keuze voor Polen laat onverlet dat er veel Hollands vakmanschap en degelijkheid in het Urker nieuwbouwschip wordt gelegd. Zo levert Padmos de ABC-hoofdmotor, Mitsubishi-hulpmotoren en de Masson-keerkoppeling. Het complete lierenpakket inclusief hydrauliek komt van de VCU (Osey Urk), en de VCU levert eveneens een dubbele flo-ice installatie, de koelinstallatie, het vangstverwerkingssysteem en ook de boegschroef. De vangst wordt straks gelijk in de stortbak/vishopper gekoeld. Piet Brouwer levert het ontwerp voor de elektrische installatie. De schroef (2,70 meter) en tunnel zijn bij Van Voorden besteld.
Foto's Van Joke Bijgevoegde foto van een vissersboot in de haven van Urk.
Viskotter Georgina raakt verstrikt in eigen netten
Bron : rtvnoord.nl Viskotter Georgina raakt verstrikt in eigen netten
LAUWERSOOG - De Duitse viskotter Georgina is woensdag op het Wad letterlijk verstrikt geraakt in zijn eigen netten.
Het schip uit Ditzum werd volledig stuurloos, doordat het de netten in de schroef had gekregen. De reddingboot 'Dorus Rijkers' van Schiermonnikoog sleepte de kotter naar de haven van Lauwersoog. Vlak bij de haven verleende de 'Anna Jacoba Visser', de reddingboot van Lauwersoog assistentie en kon de Georgina veilig afgemeerd worden aan een van de steigers.
Bron : Telegraaf.nl Boot en zware lieren gestolen van schip
SLUISKIL, zaterdag- Van een schip dat in het kanaal in Sluiskil lag zijn twee extreem zware koppellieren en een polyester boot gestolen.
De diefstal moet volgens de politie hebben plaatsgevonden tussen woensdagavond 20.00 uur en vrijdagavond 22.30 uur. Opvallend is met name de diefstal van de lieren, want deze lieren wegen ruim 700 kilogram per stuk. Ook is een polyester boot, van het merk Janeau, van het dek van het afgemeerde schip weggenomen.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar