Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
16-05-2008
Is die van u ook lang?
Is die van u ook lang?
Schepen worden steeds groter, althans wij kopen steeds grotere schepen. Mocht u vroeger een boot kunnen aanschaffen dan hoorde je met 30 voet zeker bij de grote jongens . Ik weet nog best dat ik mijn eerste boot kocht, 10 jaar terug, een lengte van 9,16 meter. Toen ik mijn jachthaven kwam binnenvaren verwachtte ik dat iedereen langs de kant zou staan kijken. Het was gelukkig niet zo, inmiddels is de trend minstens 37 voet en als je echt iets wil dan komt 40 voet toch als een minimum over.
Hoewel de handel in gebruikte schepen niet echt wil vlotten leveren importeurs grote schepen bij bosjes af en dat levert weer tot problemen in jachthavens. Probeer maar langs het IJsselmeer een ligplaats te bemachtigen van 12x4 meter, dat valt tegen. Ondertussen is er volop ruimte voor 9 meter boten. Wordt de watersport zo populair of zijn we met zijn allen een stuk rijker geworden. Feit is dat we met zijn allen sterk groeien
Waterpolitie speurt onopvallend naar snelheidsmaniakken
Waterpolitie speurt onopvallend naar snelheidsmaniakken
Bron: KLPD
Watersporters zijn gewaarschuwd Snelheidsovertredingen staan hoog genoteerd in de Top Tien van ergenissen op het water. Daarom speurt de Dienst Waterpolitie waterpolitie tijdens de zomermaanden in burgerkleding en met onopvallende speedboten naar snelheidsmaniakken.
Inbeslagname geen uitzondering De politie zet de onopvallende speedboten in op de populaire recreatiegebieden tijdens de drukke maanden juni, juli en augustus. De agenten richten zich op het vaargedrag van hoofdzakelijk speedboten en waterscooters die vaak de snelheid overschrijden. Daarnaast treedt de politie repressief op tegen ontbrekende uitrusting (de dodemansknop, reddingsvesten en brandblussers), het varen zonder vaarbewijs en de wijze waarop gevaren wordt. Dit laatste geldt in het bijzonder voor bestuurders van waterscooters en jongeren die nog geen boot mogen besturen. Sommige snelheidsduivels vinden een bekeuring van 120 euro geen probleem en worden dan ook meerdere keren betrapt. In extreme gevallen, in het bijzonder waarbij de veiligheid in het geding is, neemt de Waterpolitie de boot in beslag.
Hoogwaardige camera's Om in de zomer het werk nog beter uit te voeren wordt binnen bepaalde units permanent een onopvallende speedboot gestationeerd. Verder is het mogelijk om vanuit een mobiele observatie-auto met een technisch hoogwaardige camera opnamen te maken en de schippers met hun gedrag te confronteren.
Het kabinet heeft per 1 april 2008 te boetebedragen verhoogd. Dit op basis van een tweejaarlijkse indexering op basis van inflatiecorrectie en afspraken uit het regeerakkoord. Het KLPD heeft daartoe de boetekaarten aangepast.
Boetekaart watersport Wat kost het? In het kort een opsomming van de belangrijkste overtredingen op het water en wat het kost. Tarieven per 1 april 2008
Varen onder invloed Alcoholpromillage Van 0,81 1,00 Dagvaarding
Alcoholpromillage Van 1,01 1,30 Dagvaarding
Alcoholpromillage Van 1,31 1,60 Dagvaarding
Alcoholpromillage Boven 1,60 Dagvaarding
Maximumsnelheid op het water met een klein schip Overschrijding Tot 6 km/uur 60 euro
Overschrijding Van 6 tot 15 km/uur 90 euro
Overschrijding van 15 tot 25 km/uur 130 euro
Overschrijding Vanaf 25 km/uur Om-transactie
Als schipper van een schip op binnenwateren varen Varen zonder geldig klein vaarbewijs 360 euro
Zonder inzage te geven bij vordering van een geldig vaarbewijs of vervangend document 60 euro
Waterskiën Zonder uitkijk van tenminste 15 jaar oud 150 euro
Waterskiën waar c.q. wanneer dit verboden is 150 euro
Snelle motorboten (kleine motorboten die harder kunnen varen dan 20 km/uur) Varen terwijl een persoon die stuurt jonger dan 18 jaar is 130 euro
Boot niet uitgerust met dodemansknop 150 euro
Als bestuurder geen gebruik maken van de dodemansknop 150 euro
Als schipper of eigenaar/houder boot niet geregistreerd hebben 90 euro
Als schipper of als eigenaar/houder geen registratiebewijs aan boord hebben 60 euro
Als schipper of als eigenaar/houder deelnemen aan de scheepvaart zonder deugdelijk brandblusapparaat 90 euro
Zwemmen, watersport zonder schip of onderwatersport: Bij wachtplaats, brug, sluis of stuw 90 euro
In de vaargeul 90 euro
In de route van een veerpont 90 euro
In een haven of haveningang 90 euro
In een gebied dat is aangewezen voor snelvaren of waterskiën 90 euro
Om 08.05 uur gaan de pagers af voor een prio 1 melding, zinkend jacht ! De bemanningsleden spoedden zich naar reddingsstation Dordrecht Zuid en varen binnen 15 minuten uit. Er wordt ingemeld bij KWC, GMC en RVC. We krijgen te horen dat de RWS 18 en de blusboot van Drimmelen eveneens onderweg zijn. Na circa 10 minuten varen komt de DRB 49 als eerste aan bij de Seladon, een 10 meter lang motorjacht in het Noordergat van de Vissen.
We zien direct dat het scheepje slagzij maakt en een opstapper gaat aan boord voor inspectie. De Seladon maakt water en de pomp van de eigenaar kan het nauwelijks aan. De opvarenden blijven gelukkig rustig.
Vlak na onze inspectie komt de RWS 18 en de blusboot van Drimmelen ter plaatse. Na gezamenlijk overleg wordt besloten om de Seladon niet te pompen omdat we veel olie in het water zit. De Brabantse Biesbos is een natuurmonument en vervuiling dient, mogelijk, te worden voorkomen. De RWS 18 neemt de Seladon langszij waarna we naar de haven van Lage Zwaluwe varen. De haven ligt aan de overzijde van het Noordergat van de Vissen en na 10 minuten varen meren we de Seladon af tegen de scheepshelling. We nemen de gegevens op van de eigenaar die uit Zevenbergen komt.
We proberen hem Redder aan de Wal te maken maar de schipper haalt trots zijn pasje tevoorschijn om te laten zien dat hij al redder is. Om 09.30 uur is de DRB 49 terug op reddingsstation Dordrecht Zuid en melden wij ons inzetgereed. Een bijzonder snelle en goed actie met een prima samenwerking met Rijkswaterstaat en de blusboot van Drimmelen.
De politie is op zoek naar de eigenaar van een zeilboot die afgelopen maandag rond 13.15 uur betrokken was bij een aanvaring te water met een andere zeilboot in de Grote Poel in Aalsmeer. De man voer na de aanvaring met hoge snelheid weg en maakte geen aanstalten om zijn vaartuig stil te leggen.
Minerva Het gaat om een Bavaria 36 met de naam Minerva. De boot had een blauwe buiskap en op het witte zeil stonden twee blauwe strepen. Opvallend was dat achterop de boot de plaatsnaam Rijswijk stond. De eigenaar was een man van rond de 65 jaar oud met een wit petje en een bruine jas. Hij was ongeveer 1.80 meter lang en droeg een crèmekleurige broek.
Stad bibbert tijdens Oostende voor Anker Maritiem evenement staat in teken van Zuidpool
OOSTENDE - Oostende voor Anker staat dit jaar van 22 tot 25 mei in het teken van 'Belgen op de Zuidpool'. 139 authentieke schepen kleuren vier dagen lang de Stad aan Zee. Het topevenement lokt jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers.
Het thema dit jaar draait rond 'Belgen op de Zuidpool'. 'Het is precies honderd jaar geleden dat avonturier Adrien de Gerlache de zuidpoolwinter trotseerde met het schip De Belgica. Vandaag zien we de poolinteresse terugkeren door de bouw van de wetenschappelijke basis Prinses Elisabeth op Antartica, het lopende pooljaar en door avonturiers als Alain Hubert en Dixie Dansercoer', zegt organisator Hubert Rubens.
Dixie Dansercoer wordt de centrale gast op de negende editie van Oostende voor Anker. Op 24 mei zal de Nieuwpoortenaar met zijn schip Euronav zijn zuidpoolexpeditie afronden en de Oostendse haven binnenvaren begeleid door een grote vloot klassieke schepen.
Een ander hoogtepunt vindt twee dagen eerder plaats met de aankomst van de Askoy II, het schip van Jacques Brel dat al jaren verkommert in Nieuw Zeeland. De traditionele blikvanger Grand Turk is dit jaar niet van de partij, maar zal aan het Stationsplein vervangen worden door de driemaster Kastelot.
'Dit authentieke schip vertaalt perfect het poolgevoel en speelde al verschillende filmhoofdrollen als schip van beroemde poolreizigers. Ook nieuw dit jaar worden de zeildemonstraties tijdens de Watersportdag, een politiedorp met demonstraties van pollutiebestrijdingsmiddelen en het betrekken van de binnenstad bij het evenement', aldus Hubert Rubens.
Voor de rest volgt het topevenement het vertrouwde recept: een maritieme markt op het Sint-Petrus- en Paulusplein, een maritiem dorp op het Stationsplein en heel wat (vissers- )muziek op drie verschillende podia.
Op het water : Nieuw dit jaar - de schepen zijn dagelijks open van 1000 tot 1200 uur en van 1330 uur tot 1800 uur. De schepen die geregeld met passagiers uitvaren liggen aan de Cruisekaai en aan de Sir Winston Churchillkaai van het Montgomerydok kant van het Zeewezen en de Royal North Sea Yacht Club. De andere schepen nemen het volledige eerste deel van het Mercatordok in.
Aan wal : dagelijks van 1000 tot 1900 uur Kant Stad: op de twee grootste pleinen van Oostende staan allerhande tentoonstellingen en markten. Op het St.- Petrus- en Paulusplein staat de Boat Jumble of maritieme snuisterijen markt. Het Stationsplein tussen het station en het Mercatordok is het epicentrum. Naast de infobalie voor deelnemers en bezoekers staan hier de standen rond het levende maritiem erfgoed: scheepsambachten, nautische behoudsorganisaties. Ze komen uit Vlaanderen, Ierland, Groot-Brittannië en Noord Frankrijk. In de cruiseterminal lopen eveneens tentoonstellingen fotografie en marineschilders. Op de cruisekaai zal de Federale politie een ontplooiing doen van al zijn middelen en op zaterdag en zondag kan je de afdeling vloot aan de Sir Winston Churchillkaai bezoeken.
Veel te zien maar ook te doen Om de sfeer helemaal te benadrukken wordt Oostende voor Anker een hoogtepunt van maritieme en nautische cultuur: tentoonstellingen van zee- en scheepvaartschilders en andere kunstenaars, optredens van zg. shantiegroepen (zeemansliedjes) en andere muzikanten die de zee en het zeemansleven als thema kiezen, unieke collecties van scheepsmodellen of andere relicten van o.m. de Marine, het Loodswezen of de pleziervaart.
Maritieme heropleving van Oostende Oostende voor Anker wordt gerealiseerd in opdracht van de VZW Toerisme Oostende en is aan de Vlaamse kust het grootste jaarlijks maritiem festival voor de klassieke scheepvaart. Als geen ander weet dit festival de bezoeker aan Oostende te boeien, toeristen aan te trekken maar ook de bevolking van Oostende te charmeren. Het appelleert aan de positieve aspecten van het havenleven en de scheepvaart. Ook de haven van Oostende en in het bijzonder het Autonoom Gemeentelijk havenbedrijf Oostende ziet in Oostende voor Anker een uitgelezen PR functie doordat het gebied en de activiteiten op een prettige manier aandacht krijgen. Nieuw is het platform dat geboden wordt aan iedereen die met historisch verantwoorde scheepsbouw begaan is. Werven met een naam op dit gebied, stellen hun schepen tentoon en gebruiken dit platform om dieper door te dringen bij het grote publiek.
Aquamarijn doet voor de tweede maal beroep op reddingboot Voor de tweede maal in een paar dagen tijd, is de schipper van zeiljacht 'Aquamarijn' genoodzaakt een beroep te doen op de reddingboot. De eerste keer worden zij binnengebracht door station Enkhuizen, de tweede keer is de eer gegund aan station Den Helder.
Nadat de Aquamarijn zonder problemen via Enkhuizen naar Amsterdam en IJmuiden is gevaren en onder zeil gegaan is richting Den Helder, valt halverwege de wind weg waardoor men genoodzaakt is om de motor weer te starten. Helaas geeft de startaccu ditmaal problemen. Het jacht Sylke, waarmee de Aquamarijn samen vaart, kan een sleepje verzorgen. Bij de aanloop van het Schulpengat besluit men toch maar reddingboothulp te vragen. Voor de bemanning van de Aquamarijn erg vervelend. Voor de bemanning van de Joke Dijkstra wordt dit actie nummer 8 van dit jaar.
Na een korte trip is de Aquamarijn afgemeerd in de KMJC haven van Den Helder. Nadat de gegevens zijn uitgewisseld kan de bemanning van de Joke Dijkstra weer naar huis. De bemanning van de 'Aquamarijn' kan gaan sleutelen.
Redding van een opblaaswatersporter Uitgevaren met de Watersport en Rien Verloop voor een vermoedelijk persoon in het water. De melding komt van het 40 meter lange charterschip Manna. De Manna vaart ter hoogte van de EA-1 boei op het Markermeer en is onderweg naar Enkhuizen.
Via het kustwachtcentrum worden de beider Enkhuizer reddingboten alsmede de Zeehond en de Orca uit Wijdeness gealarmeerd. De Rien Verloop komt als eerste bij de Manna aan. De schipper van de Manna weet te melden dat het waarschijnlijk niet om een persoon in het water gaat, maar om een soort ballon met een gezicht erop getekend.
Door vier reddingboten wordt het gebied uitgekamd. Nog geen 2 minuten later wordt de half leeg gelopen kermis ballon gevonden. De buit wordt door de Rien Verloop uit het water gehaald en naar Enkhuizen gebracht.
Rotterdam Haven Sloepenrace wordt feestelijk spektakel
Rotterdam Haven Sloepenrace wordt feestelijk spektakel
Zaterdag 31 mei 2008 wordt de allereerste Rotterdam Haven Sloepenrace gevaren op het water van het Boerengat. De Sloepenrace wordt georganiseerd door de Stichting Sloepenrace Rotterdam en is een initiatief van de Junior Kamer Rotterdam Haven in samenwerking met de Stichting Vrienden van het Havenziekenhuis. De opbrengsten komen ten goede aan het Havenziekenhuis.
Tijdens de Rotterdam Haven Sloepenrace roeien ongeveer 16 teams tegen elkaar om de snelste tijd neer te zetten over een afstand van 400 meter. De teams strijden om een aantal prachtige prijzen maar bovenalvoor de roem als winnaar van de allereerste Rotterdam Haven Sloepenrace. Daarnaast worden de toeschouwers in en rond het paviljoen en de VIP gasten in de business lounge toegezongen door een drietal shantykoren en een verrassingsact.
De Roeiteams De volgende roeiteams hebben zich al aangemeldt:
Smit Internationale IOB Kneppelhout & Korthals Advocaten AON KPN Anchor Insurance Rotterdam DFDS Container Line BV Dockwise Shipping Port Infolink Aannemersbedrijf B+B De Zakenpartner FMJ Group Rotterdamsche Waterklerken Vereeniging
Vanaf Feda, het meest zuidelijke gelegen dorp in Noorwegen, loopt een elektriciteitskabel met een doorsnee van zo'n vijfentwintig centimeter naar het Nederlandse Eemshaven. Die maakt het mogelijk om overdag door waterkracht gewonnen stroom uit Noorwegen naar Nederland te sturen. TenneT, beheerder van het Nederlandse hoogspanningsnet, kan 's nachts de schakelaar omzetten om Noorse huishoudens bij te voeden met door gas gewonnen Hollandse stroom. Het 580 kilometer lange verlengsnoer kostte 6,5 miljoen euro.
Vannacht is de NorNed-verbinding in gebruik genomen. Die geeft ons 700 megawatt extra energie, dat is voldoende voor half Amsterdam. Die stroom hebben we nodig in geval van extreme hitte, zoals in de zomer van 2003. Het koelwater voor de energiecentrales is dan zodanig opgewarmd dat de centrales niet meer op volle kracht kunnen draaien
door Harmen van der Werf. dinsdag 06 mei 2008 | 03:10 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 mei 2008 | 17:40
GOES - Niet praten over de toekomst van de mosselsector in de Waddenzee én van de Waddennatuur is het slechtste wat er kan gebeuren, vindt Gijs van Zonneveld van de Zeeuwse Milieufederatie.
De ZMF heeft daarom het initiatief genomen tot overleg met Vogelbescherming, stichting Wad en Waddenvereniging. Met als hoofddoel, meldt Van Zonneveld, om weer in gesprek te komen met de sector over mogelijkheden om 'de winkel ook voor de mosselsector open te houden'.
Dat de ZMF dit initiatief heeft genomen, heeft direct te maken met de onrust die met name in Zeeland voelbaar is over het voorlopige verbod op mosselzaadvisserij in de Waddenzee; een verbod dat het gevolg is van een uitspraak van de Raad van State eind februari. Natuurorganisaties en mosselkwekers zaten in maart voor het laatst bij elkaar met bemiddelaar Sicko Heldoorn. Mosselkwekers hebben het overleg vervolgens opgeschort. "Zij denken dat zij er met onder meer de politieke steun in Den Haag wel uitkomen", aldus Van Zonneveld. Volgens hem ligt dat een slag anders.
Overleg tussen natuurorganisaties en de hele mosselsector - naast kwekers ook de handel en verwerking - is nodig om perspectief te bieden. 'Als goede afspraken worden gemaakt over het eindbeeld van verduurzaming van de visserij en over het herstel van natuur in de westelijke Waddenzee, zijn er goede mogelijkheden om op afzienbare termijn tot een oplossing te komen', stellen de natuurorganisaties in een verklaring. Dat hoeft niet al te lang te duren, aldus Van Zonneveld. ZMF-directeur Tjeu van Mierlo voegt toe dat 'alle natuurorganisaties zich bewust zijn van de economische betekenis van de mosselsector'.
Aan de Oud Loosdrechtsedijk vindt op 21 en 22 juni HET WATERSPORTFESTIVAL plaats op het terrein van Jachthaven het Anker en Watersportvereniging de Vrijbuiter. Wat vorig jaar als een zeer succesvolle watersportdag begon, is inmiddels uitgegroeid tot twee spetterende dagen, waarin bezoekers alle aspecten van de watersport kunnen ontdekken, ervaren en beleven. En dat allemaal op de twee langste dagen van het jaar, het weekend waarin de zomer begint! Dit watersportevenement is een geweldig uitje voor het hele gezin en een absolute must voor de echte watersportliefhebber. Er is voor elk wat wils. Zo kunt u actief deelnemen aan diverse watersportactiviteiten, is er een professionele botenshow, een uitgebreide watersportbeurs en natuurlijk kunt u culinair genieten aan de waterkant.
Het evenement wordt belangeloos georganiseerd door watersportondernemers, horeca, een watersportvereniging, verhuurbedrijven en jachthavens rond de Loosdrechtse Plassen, met ondersteuning van vrijwilligers van de Stichting WATER en Stichting SLOEP. Twee dagen, een weekend lang, zijn er nóg meer stands, schitterende boten, veel gezelligheid en natuurlijk ook veel muziek. Het centrum van Het Watersportfestival 2008 ligt bij Jachthaven Het Anker en watersportvereniging De Vrijbuiter aan de eerste plas. Parkeren en toegang zijn gratis.
Botenshow en jazz Op het terrein van Jachthaven Het Anker kunnen bezoekers onder meer kennis maken met verschillende aspecten van de watersport: sloepen, zeilboten, sportboten, kanos, klassieke schepen en de bruine vloot. Verder wordt hier watersportkleding verkocht en geven zeilmakers, touwknopers, de brandweer en talloze jazzmusici acte de présence. Maar u kunt ook vanuit de haven van Het Anker met Natuurmonumenten op ontdekkingstocht over de Loosdrechtse Plassen, of een rondvaart maken met een stoomschip. Varen is een Lifestyle en wie het eenmaal heeft gedaan is meestal verkocht. Op de botenshow wordt deze way of life uitbundig getoond. Er staan talloze schitterende sloepen, motor en zeilboten op de wal of liggen in de haven. Ook aan de kinderen is gedacht. Van jong schminken- tot oud wakeboarden- is er meer dan genoeg te doen. Natuurlijk zijn er (jazz)podia en loungemogelijkheden. Bovendien is er een schitterend horeca watersportpaviljoen. De haringkraam en palingroker maken deze spetterende watersportdagen uit, compleet.
Actief deelnemen In het activiteitencentrum bij Watersportvereniging De Vrijbuiter is ook van alles te doen, vooral voor de jeugd. Zo kan je er actief deelnemen aan diverse watersport onderdelen. Zoals zeilles volgen, roeien, zeilen in een kielboot, wakeboarden of een motorboot besturen. Maar ook waterskien onder begeleiding van experts, vissen, duikles en een tochtje maken met een kano of kajak staan op het programma. Het activiteitencentrum is over het water te bereiken. Watertaxis varen vanuit Jachthaven Het Anker af en aan.
Demonstraties Om 11 uur is er een duikdemonstratie van de brandweer bij Het Anker. Zelf duiken kan met PADI instructeurs bij De Vrijbuiter. Op de plas is s middags een grote vlootschouw gepland. Maar je kan ook rondvaarten met natuurmonumenten maken of een kijkje nemen op het eiland Robinson Crusoë inclusief een rondleiding en uitleg over de watersportmogelijkheden voor mensen met een handicap. Er is een waterskikabelbaan in de jachthaven en de radiografische bootjes en een wedstrijd fokhijsen completeren het spectaculaire programma. In juni is het volledige programma op www.watersportfestival.nl te vinden.
Lekker Loungen Tijdens Het Watersportfestival is overal een hapje en een drankje te koop. Bijvoorbeeld in het horeca watersportpaviljoen, de palingroker, bij de ijskar, de poffertjeskraam en de haringkraam. Lunchen kan natuurlijk ook in stijl in de chique Branche waar Jazz en Lounge samen gaan.
Jaarlijks evenement Ondernemers uit Loosdrecht, verenigd in de onlangs opgerichte Stichting WATER, het recreatieschap, NORT Noord-Holland, VVV en gemeente Wijdemeren willen dit evenement een jaarlijks terugkerend 2-daags evenement te laten zijn. Zeker is dat dit tweedaagse Watersportfestival, met meer dan 80 exposanten en deelnemers, net als vorig jaar, een spetterend succes zal worden.
Het parkeerterrein is tegenover Jachthaven Het Anker aan de Oud Loosdrechtsedijk 117 . Watertaxis zorgen voor vervoer tussen de locaties aan het water.
De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft donderdagmiddag de kapitein van een vrachtschip aangehouden die ervan wordt verdacht donderdagochtend een Nederlands plezierjacht te hebben geramd voor de kust van IJmuiden. Het Cypriotische vrachtschip waar de 42-jarige Russische kapitein gezagvoerder van is, lag in de haven van Terneuzen. Dat heeft een zegsman van het KLPD donderdag gemeld.
Ook de 27-jarige Russische stuurman is aangehouden. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) moest rond 2.00 uur uitrukken met een helikopter en een reddingsboot om vier opvarenden van een zinkend plezierjacht te redden. Het gehavende plezierjacht zonk enkele uren later.
Na onderzoek stelde de Waterpolitie vast dat het zeiljacht door een vrachtschip moest zijn aangevaren. Met behulp van radarbeelden kon de Waterpolitie de Cypriotische boot traceren. In de haven van Terneuzen werden op de huid van het 105 meter lange schip inderdaad sporen van een aanvaring gevonden. De Russische kapitein heeft echter verklaard niets gemerkt te hebben van de aanvaring.
Watersporters verrast door regen- hagel- en onweersbuien
Watersporters verrast door regen- hagel- en onweersbuien
Bron: KNRM
Zeilers overvallen door fikse bui Het leek er even op of de geschiedenis zich zou herhalen. Watersporters werden op deze Hemelvaartsdag massaal verrast door overtrekkende regen- en hagelbuien. Zo ook de 4 zeilers die met hun huurbootje vanuit de Oranjeplaat een zeiltocht op het Veerse Meer maakten. In de regenbui trok de wind aan tot een kracht 5 á 6 uit zuidwestelijke richting. Hun bootje sloeg hierbij om en de 4 belandden in het koude water. Door omstanders, die zich op de vaste wal bevonden, werd onmiddellijk het alarmnummer 112 gebeld, waarop de Veerse reddingboot John Stegers werd gealarmeerd.
Binnen 15 minuten op de plaats des onheil De reddingboot vertrok hierop binnen enkele minuten vanuit de Oostwatering en kwam na ongeveer 15 minuten aan op de plaats des onheil. Daar werd een passerend kajuitjacht aangetroffen die de 4 onfontuinlijke zeilers uit het water had weten te halen. Aan boord van dit jacht konden de zeilers bijkomen van hun avontuur. Nadat de redders de conditie van de watersporters had gecontroleerd werden deze naar de Oranjeplaat overgebracht. De bemanning van de John Stegers ging hierna op weg om het omgeslagen bootje te lokaliseren en te bergen.
Een tweede oproep Opdat moment kwam er via de marifoon een 2e oproep binnen via het Kustwachtcentrum uit Den Helder van een ander omgeslagen zeilbootje, ter hoogte van de boei VM47. Hierop werd direct koers richting deze plek gezet. Ook daar werden de 2 zeilers door passanten uit het water gehaald. De redders brachten deze twee drenkelingen over naar het verhuurbedrijf in Kamperland waar men droge kleren kon aantrekken. Het verhuurbedrijf droeg zorg voor de berging van de omgeslagen polyvalk.
Drie reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij zijn in de nacht en vroege ochtend van 1 mei in touw geweest voor zinkende jachten ter hoogte van IJmuiden en Zandvoort. Beide incidenten stonden geheel los van elkaar. Zeven opvarenden zijn van hun zinkende schip gehaald en in IJmuiden aan wal gebracht. De zeiljachten zijn verloren gegaan.
Zeiljacht Regina Omstreeks 02.00 uur ontving het Kustwachtcentrum in Den Helder een noodbericht van het jacht Regina, dat zich op ongeveer 65 kilometer west van IJmuiden bevond. Het zeiljacht had een gebroken mast. Aan boord waren vier opvarenden. De reddingboot van IJmuiden en een helikopter van de Koninklijke Marine spoedden zich naar de opgegeven positie. Vanwege de weersomstandigheden kon een te hulp gesneld vrachtschip de opvarenden van het jacht niet aan boord nemen. Ook de helikopter, die een heliredder op het jacht had afgezet wachtte bij voorkeur de hulp van de reddingboot af. Alle opvarenden zijn later veilig aan boord van de reddingboot Koos van Messel genomen. Het jacht is korte tijd later gezonken.
Zeiljacht Phanton Een paar uur later meldde het zeiljacht Phanton met drie personen aan boord water te maken op ongeveer 9 kilometer ten westen van Zandvoort. De reddingboot van Katwijk, die al voor een zoekactie gealarmeerd was, spoedde zich naar de opgegeven positie en ook de Zandvoortse reddingboot werd gealarmeerd. Pogingen om met pompen het jacht drijvende te houden zijn mislukt. De opvarenden zijn daarop veilig aan boord van de reddingboot van Zandvoort genomen.
Foto: KNRM Zandvoort
De geredden zijn in het boothuis van de KNRM in IJmuiden opgevangen. Ze zijn voorzien van eten en drinken en droge kleding. De politie onderzoekt de toedracht van beide incidenten. Beide ongevallen hebben geen relatie met elkaar. Dat twee zeiljachten in één nacht zinken in hetzelfde kustgebied is zeldzaam. De omstandigheden waren ongemakkelijk: een harde noordenwind, kracht 7 Beaufort en een ruwe zee. Dank zij de goede noodapparatuur, goede communicatiemiddelen en coördinatie konden zeven mensen worden gered.
HISWA Vereniging waarschuwt voor ongekeurde boten HISWA Vereniging heeft vanaf vandaag een meldpunt voor wetovertreders beschikbaar op haar eigen website. Watersporters en watersportbedrijven die een boot zonder CE-markering signaleren, kunnen op www.hiswa.nl/vereniging hun klacht achterlaten. De meldingen worden doorgesluisd naar de Inspectie Verkeer en Waterstaat, die toezicht houdt op naleving van de wet.
Nieuwe pleziervaartuigen met een lengte tussen de 2.5 en 24 meter moeten sinds 1998 voldoen aan de Wet pleziervaartuigen. Die wet bevat veiligheidsverplichtingen voor bouwers en importeurs waaronder de eis van CE-markering. Een boot die aan de eisen van deze wet voldoet, beschikt over het plaatje met de CE-markering, de CIN-code (Craft Identification Number) en een gebruikershandleiding met een certificaat van overeenstemming. Verkopers mogen geen boten verkopen zonder deze wettelijke verplichtingen. Gebeurt dit wel, dan zijn ze in overtreding. Kopers worden daardoor ernstig benadeeld, want een boot zonder CE-markering kan onveilig zijn en is later slecht verkoopbaar.
CE: veiligheid en zekerheid Jeroen van den Heuvel, hoofd ledenservice bij HISWA Vereniging: "Het vaarseizoen is weer begonnen. HISWA Vereniging, de brancheorganisatie van de watersportindustrie, wil de watersporters attenderen. We adviseren de consumenten er goed op te letten dat een boot een geldige CE-markering heeft. Pas dan heb je de garantie dat het vaartuig voldoet aan Europese veiligheids- en emissie-eisen." Met het meldpunt wil HISWA Vereniging beter in kaart krijgen om hoeveel en welke overtredingen het gaat. Dat gebeurt in samenwerking met de Inspectie Verkeer en Waterstaat die de meldingen toetst en zonodig de overtreders aanpakt.
Importverbod In de wet staat verder dat als een vaartuig voor het eerst op de markt wordt gebracht binnen Europa, het moet zijn voorzien van een geldige CE-markering. Dus als een vaartuig van buiten de EU naar Europa komt, en het wordt te koop aangeboden, dan is CE verplicht. Duitsland en Engeland constateren echter een toename van de zogenaamde grijze import. Er worden daar veel ongekeurde boten geïmporteerd en verkocht. Van den Heuvel: "Die toename verwachten wij ook. HISWA-bedrijven bevestigen dat al. In Nederland is de wet wat krom: ongekeurde boten mogen wel ingevoerd worden, maar niet gebruikt of verkocht worden. Wij pleiten daarom voor een andere invulling van de wet en een serie aan maatregelen om CE beter bekend te maken bij de branche en watersporters. Met alle betrokken partijen, ook de douane, moeten we deze vorm van grijze import stoppen."
KNRM en de Kustwacht hebben het er maar druk mee s'Middags om kwart voor zes was het raak voor het station Urk. Oplettende bewoners van de huizen die op het water van het IJsselmeer uitkijken, zagen al geruime tijd een houten scheepje voor anker liggen op de Vormt. Na de melding werd de reddingbootbemanning er door de Kustwacht op uit gestuurd om eens poolshoogte te nemen. Hier bleek dat het bootje met aan boord twee personen zonder vaste woon- of verblijfplaats aan boord voornemens was om op de Vormt te overnachten. De Kustwacht was echter niet echt gecharmeerd van dit plan dus kregen de vrijwilligers net terug in de haven het verzoek om het bootje alsnog met zachte aandrang naar de Urker haven te brengen. Hetgeen dan ook gebeurde... Rond kwart voor acht was de Willemtje terug op station.
Natte Boot Holland wordt geen concurrent voor Natte Hiswa
Natte Boot Holland wordt geen concurrent voor Natte Hiswa
Bron: Redactie WatersportAlmanak
Boot Holland Aqua wordt geen concurrent voor Natte Hiswa Boot Holland Aqua gaat de nieuwste watersportbeurs heten. De beurs is een variant op de traditionele Boot Holland in Leeuwarden die in januari gehouden werd. Boot Holland Aqua is een watersportbeurs die gehouden wordt in en om het water in Sneek van 17 t/m 21 september 2008.
Bootshow in Sneek Als locatie voor Boot Holland Aqua is gekozen voor de paar honderd meter lange afmeer- en wandelsteiger aan de Houkesloot in Sneek. Een prachtige locatie, vlakbij het stadscentrum van Sneek en in open verbinding met het Sneekermeer. Boot Holland Aqua wordt een echte natte bootshow. Boten, boten en nog eens boten! Motorkruisers, zeiljachten, sloepen en custom-built. Daarnaast zullen op en rond het water diverse publieksactiviteiten worden gepland en zal de organisatie tevens zorg dragen voor de nodige horecavoorzieningen. Muziek, hapjes, drankjes... Boot Holland Aqua 2008 moet een gezellige beurs worden. De organisatie verwacht tussen de 15.000 en 20.000 bezoekers te mogen ontvangen.
Concurrent voor de natte Hiswa in IJmuiden? Volgens Douwe Sipma van de organisatie is er in Nederland voldoende ruimtevoor nog een watersportbeurs. Sipma: Bovendien wil Boot Holland Aqua zich onderscheiden door een uniek evenement te organiseren met nadruk op gezelligheid zoals men dat van ons in Leeuwarden gewend is. De nadruk van de beurs zal komen te liggen op een minder diep aanbod, maar wel veel diversiteit, waarbij motorboten zullen overheersen. We krijgen volop medewerking van de gemeente Sneek om er een gezellig spektakel van te kunnen maken. De beurs zal laagdrempelig zijn en ook op de wal worden veel activiteiten ontwikkeld. In Friesland, een watersportprovincie pur sang moet een dergelijk evenement beslist mogelijk zijn.
Openingstijden Boot Holland Aqua Boot Holland Aqua is van 17 t/m 21 september 2008 elke dag van 10.00 - 18.00 uur voor bezoekers toegankelijk. Locatie: Houkeslootpromenade Sneek.
Feestelijke opening nieuwe vaarroute Prov. Groningen
Feestelijke opening nieuwe vaarroute Prov. Groningen
Bron: Gemeente Hoogezand-Sappemeer
Bekendmaking naam route op 2 mei Na de eerste gesprekken en studies in 1990 is het op 2 mei 2008 een feit: het is vanaf dan mogelijk voor toervaarders om vanaf het Zuidlaardermeer naar het Oosterdiep en het Stadskanaal te varen. Er zijn dan een kleine 40 bruggen, sluizen en andere kunstwerken aangepast of gerenoveerd. Aan het nieuw te graven kanaal tussen het Kieldiep en het zeilmeer Langebosch wordt nog gewerkt. Het is meer dan 25 jaar geleden dat er schepen op dit traject hebben gevaren.
De opening is een cultuurhistorisch evenement. Om 11.30 uur verzamelen oude schepen zich op het Zuidlaardermeer en bij Bareveld. Ter hoogte van het strand van Meerwijck zullen om 12.00 uur achttien schepen op muziek van de Bolero van Maurice Ravel een choreografie van Reinbert Martijn uitvoeren. De vloot bestaat uit recreatieve schepen uit de jaren 20 van de vorige eeuw: bakdekkruisers, notarisbootjes en plezierjachten. De choreografie wordt gefilmd vanaf een hoogwerker. Het geluid zal van één van de begeleidende schepen gebracht worden. De vloot die vanuit Bareveld vertrekt kenmerkt zich door muziek aan boord. De vloot vanuit Bareveld anno 2008 wordt aangevoerd door een platbodem met streekproducten.
Gastvrijheid en cultuur De gedachte achter deze opening is dat `gastvrijheid' en `cultuur' elkaar tegemoet zullen varen. Ooit brachten schepen via het Kieldiep en het Grevelingskanaal turf naar de stad Groningen. In omgekeerde richting ging er mest richting de veenkoloniën. In overdrachtelijke zin ging er warmte naar het zuiden en voeding naar het noorden. Bureau Spankracht uit Hoogezand organiseert de gehele officiële opening namens de projectgroep die bestaat uit alle betrokken overheden.
De officiële opening in Kiel-Windeweer Aansluitend (omstreeks 12.30 uur) zullen de twee vloten vertrekken en elkaar tegemoet varen. Het ontmoetingspunt is nabij de Burgemeester Blinkbrug, nabij de Veendammerweg in Kiel-Windeweer. De bruggen worden geopend door vroegere brugwachters. De verwachte aankomsttijd is 15.30 uur. Omstreeks 16.00 uur zal in de grote feesttent nabij de Veendammerweg in Kiel-Windeweer de officiële opening en de onthulling van de naam van de vaarroute plaatsvinden. De onthulling is vrij toegankelijk, maar de capaciteit van de tent is beperkt. De projectgroep wil met deze opening accentueren dat de vaarroute weer van de inwoners is en van de toekomstige vaarrecreanten
De Belgische stuwadoors Sea-Invest en Zuidnatie hebben alle vergunningen binnen voor de bouw van hun containerterminal in Vlissingen. Het eerste schip wordt verwacht begin 2010. Dat schrijven De Tijd, De Morgen en Gazet van Antwerpen vrijdag. Vlissingen heeft nog twee containerterminalprojecten in de pijplijn, maar die kregen nog niet het fiat van de provinciale overheden.
De haven van Vlissingen profileert zich steeds meer als concurrent van Zeebrugge en Antwerpen. Vlissingen snoepte belangrijke auto-, papier- en pulptrafieken af van de Belgische havens en wordt binnenkort ook een belangrijke rivaal voor de overslag van containers. Vlissingen ligt dicht bij de monding van de Schelde en dat levert schepen een grote tijdswinst op ten opzichte van Antwerpen. Ook de arbeidsomstandigheden zijn volgens sommige havengroepen flexibeler in Vlissingen. Donderdag maakten de havengroep Sea-Invest, eigendom van de Gentse zakenman Philippe Van de Vyvere, en de Antwerpse goederenbehandelaar Zuidnatie bekend dat de bouw van hun 60 hectare grote containerterminal in Vlissingen-Oost van start kan gaan. (SIJ)
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar