Vlaamse loodsen willen niet meer schepen bedienen na verdieping
19-03-2008
De kans bestaat dat er na de verdieping van de Westerschelde toch niet meer en grotere schepen naar Antwerpen kunnen varen.
Vlaamse loodsen eisen dat gelijktijdig met de verdieping ook maatregelen worden genomen om de scheepvaart beter te kunnen bedienen. Als hun eisen niet worden ingewilligd, houden ze vast aan de huidige werkwijze.
Wat de Westerschelde aan scheepvaart aan kan, zit al bijna tegen de grens aan, volgens secretaris Sven Deridder van de Vlaamse Beroepsvereniging van Loodsen (BvL). "Je kunt de infrastructuur vervolgens wel aanpassen door de vaarweg te verdiepen", stelt Deridder, "maar daarmee ben je er nog niet. In Antwerpen zijn te weinig sleepboten. De coördinatie vanaf de wal in de aanloop tot de Antwerpse haven moet ook verbeteren. Ander punt is dat de beloodingsvaartuigen in de Scheldemonding versleten zijn. Ze zijn dringend aan vervanging toe. De Vlaamse overheid zegt al jaren dat zij ermee bezig is, maar doet niks. Het is onder deze omstandigheden loodstechnisch onverantwoord meer en grotere schepen te bedienen, zeker gezien de toename van stroomsnelheden na de verdieping."
De verdieping moet Antwerpen altijd bereikbaar maken voor grotere schepen Dit heet 'van levensbelang' te zijn. De Vlaamse loodsenactie ligt dan ook gevoelig. Nederlandse loodsen, die 27,5 procent van de schepen op België doen, steunen hen. Joost Waasdorp van het Nederlands Loodswezen: "Na de verdieping gaan we samen bekijken welke gevolgen dat heeft voor de beloodsing van schepen. We trekken één lijn." Bron: Harmen van der Werf PZC, 19 maart 2008
Foto's van Joke zeevaart op Westerschelde zeevaart Antwerpse Haven
|