Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
16-03-2008
Staande Mastroute 2008
Staande Mastroute 2008 De Staande Mastroute is de route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen IJsselmeer en deltawateren via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt echter voorbereiding!
De route De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, het Westerkanaal en de Kostverlorenvaart door Amsterdam, dan via het Nieuwe Meer, de Ringvaart van de Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer, Heimanswetering, Oude Rijn bij Alphen aan den Rijn, de Gouwe langs Gouda, dan via de Hollandse IJssel, de Noord, de Oude Maas bij Dordrecht en de Dortsche Kil naar het Hollands Diep. Op het kaartje staat de route weergegeven en in de tabel met bedieningstijden vindt u de kunstwerken die u passeert.
Planning van de reis Het routeakkoord, gesloten tussen de beheerders van de vaarwegen en kunstwerken, is van kracht van 15 april t/m 15 oktober. Tijdens deze periode zijn de in de brochure genoemde openingstijden van kracht. Buiten deze periode gelden andere tijden!
Algemeen - Bij het plannen van uw reis moet u er rekening mee houden dat er per dag maar één doorgaand konvooi in noordelijke en zuidelijke richting mogelijk is. Onderweg moet u een aantal bruggen in spoor- of autosnelwegen passeren in Amsterdam, die maar zeer beperkt bediend worden. Andere beperkt bediende bruggen zijn de brug in de A9 bij Schiphol, de spoorbrug over de Gouwe bij Gouda en de spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht. - Wie de Staande Mastroute in één dag wil varen, moet doorvaren. Wie onderweg stopt voor een uitstapje loopt de kans het konvooi verder te missen en dus zijn eindbestemming op die dag niet te halen. Voor wie geen haast heeft, geen probleem; er zijn onderweg genoeg mooie plekjes of bezienswaardigheden, die een langer verblijf rechtvaardigen. En een dag later pakt u het convooi weer op. - Voor deze tocht zijn een recente Almanak voor Watertoerisme, deel 2 en de waterkaarten I (Vechtplassen), H (Hollandse plassen) en J (Grote Rivieren West) een absolute must aan boord.
Tijdens het Pinksterweekeinde, 9, 10, 11 en 12 mei 2008, zijn er in Vollenhove de Havendagen. Dit meerdaags familie-evenement heeft plaats rondom de haven en in het centrum van het oude vissersstadje aan de voormalige Zuiderzee. Dit jaar wordt het evenement, met 40.000 bezoekers, extra luister bijgezet in verband met het 15 jarig bestaan.
Op vrijdagavond gaan de Havendagen van start met Het Skutienfestival, een korenfestival met als de deelnemende shantykoren De Stuwzangers uit Vilsteren, De Noaberzangers uit Nieuw Amsterdam,De Iselanders vanuit IJsselmuiden en het Vollenhoofsch Visserskoor. De zaal gaat open om 19.30 uur, aanvang 20.00 uur. Entree gratis.
Zaterdag om 10.30 uur is de officiële opening, dit wordt door Mevrouw Abbenhues, gedeputeerde van provincie Overijssel, gedaan middels een vlootschouw vanaf het Venose Skutien en gaat langs de vele sleepboten die tijdens de Havendagen aanwezig zullen zijn. De braderie begint om 10.00 uur, ruim 150 kramen met een diversiteit aan waren zullen opgesteld staan door de gezellige straten van Vollenhove. Tijdens de braderie zijn er voor de kinderen gratis attracties waaronder een treintje, springkussen en klimwand. De brandweer geeft demonstraties op het Voorpoortplein en rondom de haven staan oude autos en trekkers opgesteld. Hier wordt ook paling gerookt welke natuurlijk aan de man gebracht word. Er is gelegenheid een rondvaart te maken met een sleepboot of t Venose Skutien. Het geheel wordt muzikaal omlijst door blaaskapellen en dweilorkesten die het tegen elkaar op zullen nemen tijdens een bloaskapellenfestival. s Avonds is er in de tent een groot feest met als hoogtepunt een optreden van feest- en partyband Melrose! Kaarten hiervoor zijn te koop vanaf 1 mei bij Broektiek aan het Gasthuisplein te Vollenhove.
Op zondag 11 mei, 1e Pinksterdag, is er een oecumenische kerkdienst. Aanvang 19.00 uur in de feesttent aan de haven.
Op Tweede Pinksterdag, maandag 12 mei is er dit jaar een volledig programma. Dit gaat van start om 10.00 uur met het Pinksterrijden; een rondrit met trekkers over Het Land Veno, kinderen kunnen opstappen op versierde wagens. Om 12.30 uur is er in de feesttent een optreden van clowns. Naast de feesttent wordt, van af 13.00 uur, een zaagshow gegeven door de Nederlands Kampioen kettingzagen. In de tent is er vanaf 14.00 uur de Feigling Apres Ski Party, feest voor jong én oud met spetterende optredens van DJs, lichtshows, sneeuw en spelletjes met het publiek. Alles in en nabij de feesttent, entree gratis!
Er is voldoende gratis parkeer gelegenheid tijdens deze evenementen.
Kortom, een evenement om niet te missen! Navingo.nl
17 tot en met 19 juli - Visserijdagen Bruinisse 2008.
17 tot en met 19 juli - Visserijdagen Bruinisse 2008. De Visserijdagen vinden dit jaar voor de 47e keer plaats in Bruinisse en zoals vanouds pakken we uit met een bruisend evenement!
Van 11 tot en met 13 juli 2008 vinden de jaarlijks terugkerende vlootdagen weer plaats.
11 tot en met 13 juli - Nationale Vlootdagen 2008 Koninkijke Marine Den Helder. Tijdens de Nationale Vlootdagen opent de Koninklijke Marine in Den Helder haar poorten zodat iedereen kan zien waar de Koninklijke Marine mee bezig is. De vlootdagen bieden een unieke kans om een kijkje te nemen aan boord van echte oorlogsschepen. Doorgaans opereren ze in missies ver op zee, maar 10 - 13 juli bent u welkom aan boord van de fregatten, de mijnenjagers en de onderzeeboten.
16 t/m18 mei - Rond- en platbodem zeilevenement te Lithoijen aan de Maas
16 t/m18 mei - Rond- en platbodem zeilevenement te Lithoijen aan de Maas Een jaarlijks terugkerend evenement met dit jaar het eerste lustrum. Oude tijden herleven, een mixture van gezelligheid, muziek, zeilen met traditionele schepen op de Maas. Informatie: m.loman@home.nl
13 en 14 april 2008 - Race of the Classics 2008 Race van klassiek zeilschepen. Vanuit Rotterdam (Veerhaven) via Oostende naar Engeland. Terug op 20 april in IJmuiden.
ROTC 2008
In 2008 start de Race of the Classics op maandag 14 april. Sinds enkele jaren is de klassieke Veerhaven van Rotterdam onze starthaven. Hier wordt op zondag 13 april ook een Open Dag georganiseerd.Vanuit de Veerhaven vaart de vloot de Maas af richting Noordzee. Hier zal eind van de middag het officiële startschot luiden waarna er geracet wordt richting Oostende.
In Oostende verwachten we in de loop van dinsdagochtend 15 april aan te komen. s-Avonds is er voor alle deelnemers een feest georganiseerd in Oostende.Vanuit Oostende moet de keuze worden gemaakt tussen Lowestoft en Ramsgate. Afhankelijk van wind en weersvoorspellingen wordt de meest gunstige bestemming gekozen.
Op woensdag 16 april verlaat de ROTC-vloot Oostende en wordt er koers gezet naar Engeland. De verwachte aankomst is op donderdag 17 april. Na aankomst in Engeland zal het Kompas uitgereikt worden in een Britse Yacht Club.
Het Kompas is traditioneel de prijs voor het schip dat als eerste Engeland bereikt. Na de prijsuitreiking is er wederom een feest.Op vrijdag 18 april verlaten de schepen Engeland alweer en is het hoogtijd om terug te varen naar Nederland. Het doel is IJmuiden en hier zullen we zaterdagnacht of zondagochtend aankomen.
In de ochtend van zondag 20 april zullen we de sluizen van IJmuiden passeren en door het Noordzeekanaal varen naar Amsterdam. Hier wordt de ROTC 2008 afgesloten met een knallende Portside Party. www.rotc.nl
Uw TomTom gebruiken voor de watersport, tijdelijk 89 Euro! Het heeft even geduurd, maar de oplossing ligt voor de hand. Binnenkort verschijnt een softwarepakket waarmee u van uw TomTom een navigatiesysteem voor de watersport maakt.
Eind aan (te) dure navigatiesystemen Veel Nederlanders hebben al een TomTom voor gebruik in de auto en moeten voor hun watersporthobby een apart navigatiesysteem aanschaffen. Vaak zijn deze systemen zeer kostbaar en dienen ieder jaar even dure kaarten te worden aangeschaft. De software van Cosmetics Navigation maakt vanaf eind maart hier een einde aan. Dit is ook de producent van de bekende Schipper Vaaratlassen die met behulp van Eurocartografie worden samengesteld.
Slechts 99 Euro Met de digitale Vaaratlas kunt u met behulp van uw TomTom precies zien waar u vaart, wat de waterdieptes zijn, waar de boeien liggen, waar de herkenningspunten liggen, wat de hoogtes van de bruggen zijn, wat de openingstijden van de sluizen zijn, waar de aanlegplaatsen liggen, waar er obstakels onder water liggen, welke faciliteiten de jachthavens hebben en nog veel en veel meer . De digitale Vaaratlas van Nederland bestaat uit een DVD met een gebruikershandleiding.
Voor ieder type TomTom De software werkt op iedere TomTom navigator. De binnenvaartpolitiereglementen en de gedetailleerde informatie over de bruggen, sluizen en jachthavens kunnen enkel bekeken worden op TomTom modellen die beschikken over een tekstviewer. (TomTom Go serie)
SINT-ANNALAND - Het project met aanmeerplaatsen op de Oosterschelde is zo succesvol, dat Rijkswaterstaat het wil uitbreiden naar de Krabbenkreek bij Sint-Annaland. Nabij clubhuis Buutengaets moeten vier nieuwe afmeerboeien komen. Ze zijn bedoeld voor jachteigenaren die op de golven van de Krabbenkreek willen overnachten. Helemaal zeker is het nog niet. Rijkswaterstaat wacht nog op toestemming van de provincie. (PZC) Bijgevoegde Foto's van Joke
Een ponton met daarop een nieuwe containerkraan is gisteravond laat, donderdag 13 maart, vanuit de Rotterdamse Maashaven vertrokken. De enorme kraan is gebouwd door Kalmar Industries aan de Doklaan en is bestemd voor de containerterminal in de haven van het Zweedse Helsingborg.
De kraan is 90 meter lang en 29 meter breed. Met de klap opgetopt heeft de kraan een hoogte van 84 meter. De kraan weegt 840 ton. De kraan is een zogeheten containerkadekraan, bedoeld voor het laden en lossen van containerschepen. De Rotterdamse kranenbouwer Kalmar levert de kraan op basis van eigen modulair ontwerp, dat voor elke terminal kan worden aangepast aan wensen van de terminaloperator.
De kraan voor Helsingborg is bestemd voor het plaatselijke havenbedrijf in deze Zweedse stad. De nu geleverde kraan is de tweede die Kalmar heeft gebouwd voor de haven van Helsingborg. In september vorig jaar is een soortgelijk exemplaar afgeleverd. Vorige maand heeft Kalmar een containerkadekraan afgeleverd bij de terminal van Interforest in Rotterdam.
De kraan is voor het transport geplaatst op het ponton Viking Barge 2. De sleepboot Fairplay 23 sleept het ponton naar Zweden. De verwachte aankomst is op dinsdag 18 maart. navigo.nl Foto sleepboot, gearedsoft
IJmuiden - Rijkswaterstaat vervangt woensdag 19 maart 2008 tussen 03.00 uur en 21.00 uur de roldeur met de onderrolwagens van de Noordersluis aan de kanaalzijde van het zeesluizencomplex te IJmuiden. Tijdens de deurwisseling test Rijkswaterstaat tevens de aangepaste en verbeterde energievoorziening van het gehele sluizencomplex. Dit heeft Rijkswaterstaat bekendgemaakt.
Scheepvaart gestremd wegverkeer geen hinder De aanpassingen van het systeem zorgen ervoor dat de bedrijfsvoering eenvoudiger is geworden. De afrondende testen vinden plaats binnen de periode van de deurwisseling: tussen 09.00 uur en 14.00 uur. De Noordersluis is gedurende de deurwisseling gestremd voor de scheepvaart. Stremming scheepvaartverkeer Tijdens het testen van de energievoorziening zijn ook de andere drie sluizen, namelijk de Midden-, Zuider- en Kleine sluis, gestremd voor de scheepvaart. Het wegverkeer ondervindt geen hinder. Om zoveel mogelijk hinder te voorkomen, met name voor de gebruikers van de sluizen, combineert Rijkswaterstaat de werkzaamheden.
Bij slechte weersomstandigheden gaat de deurwisseling van de Noordersluis niet door. Wel het testen van de energievoorziening. Rijkswaterstaat heeft de omgeving per brief geïnformeerd. De scheepvaart is begin februari door Haven Amsterdam op de hoogte gesteld. Deurwisseling Noordersluis Om de roldeur te vervangen worden deuren onderling gewisseld. Ook de rolwagens waarop de deur rijdt worden vervangen. De roldeur met de onderrolwagens die 6 jaar in het binnenhoofd van de Noordersluis dienst heeft gedaan wordt vervangen door een roldeur en onderrolwagens die een grote onderhoudsbeurt hebben gekregen in het deurendok in de Noordersluis.
Een sleepboot sleept eerst de roldeur vanuit de binnendeurkas van de Noordersluis naar de Velserkom. Deze kom ligt nabij de Noordersluis aan de kanaalzijde. Vervolgens wordt de gereviseerde roldeur vanuit het dok naar de kanaalkant van de Noordersluis gebracht en ter plekke geplaatst.
De deur die in de Velserkom ligt gaat naar het deurendok waar de deur wordt gereviseerd. Voor het verslepen van de deur wordt de deur eerst gevuld met lucht zodat deze gaat drijven. Duikers assisteren bij het in- en uithijsen van de rolwagens die op de railbaan op de bodem van de sluis staan. Een deurwisseling vindt eens in de vier à zes jaar plaats. Testen energiesysteem en inzet aggregaten Tijdens het testen van het energiesysteem is het nodig om een aantal keren de spanning kort - van het elektriciteitsnet te halen. Rijkswaterstaat zorgt samen met de aannemer, dat het testen met zo min mogelijk hinder wordt uitgevoerd. Dit gebeurt door de inzet van aggregaten.
Berging Nederlands schip Artemis , op Frans strand ook de derde poging is mislukt
Vlottrekken Nederlands schip mislukt
LES SABLE D'OLONNE - De derde poging om het Nederlandse schip Artemis dat in Frankrijk op het strand ligt vlot te trekken, is mislukt. Dat zei woensdag rederij Amasus Shipping, beheerder van het schip.
Eerdere pogingen
Het lege schip probeerde maandagochtend de haven van Les Sables-d'Olonne in Vendée (Pays de la Loire) binnen te varen, maar raakte uit koers en liep vast op het strand.
Eerdere pogingen
Twee eerdere pogingen om de kustvaarder vlot te trekken mislukten ook. Woensdagavond ondernam een sleepboot een derde poging, maar de sleepkabel tussen het schip en de sleepboot knapte. De Artemis kwam dan ook geen centimeter van haar plaats. Mede ook omdat de vloed veel minder hoog kwam dan maandag, toen het schip vast kwam te zitten.
Beraden
Hoe het nu verder gaat, is nog niet bekend. Een nieuwe sleepactie is in ieder geval nog niet gepland. "We gaan ons eerst beraden", aldus e
AMSTERDAM - Een passagiersschip is mogelijk op de klippen gelopen omdat de kapitein en de vrouwelijke stuurman seks hadden of aan het ruziën waren over hun net beëindigde relatie. De Queen of North was zo uit koers geraakt door de onoplettendheid van de twee dat het strandde op de rotsen voor een Canadees eiland.
De kapitein zegt dat hij wel degelijk heeft opgelet, maar uit de radargegevens is dat niet af te leiden. Uit het onderzoek bleek verder dat er die dag in maart 2006 geen derde persoon op de brug was, wat wel verplicht is. Ook waren alle alarmsignalen uitgeschakeld.
Toen de onervaren stuurvrouw plots de klippen van Gil zag opdoemen, wist ze niet hoe ze snel de automatische piloot kon afzetten. Geruchten dat de twee seks hadden toen ze strandden, zijn nooit bewezen. Maar omdat het stel blijft zwijgen wat is voorgevallen, maken ze zich wel verdacht.
Het schip zonk meteen als een baksteen, maar dankzij doortastend optreden van de bemanning en de toegesnelde boten in de buurt werden 97 opvarenden gered. Twee passagiers raakten bekneld en verdwenen met het schip naar de bodem.
De advocaten van de nabestaanden denken dat er meer is gebeurd dan een ruzie tussen de twee ex-geliefden. 'Het ziet er naar uit dat ze langere tijd niet eens uit het raam hebben gekeken', aldus raadsman Ritchie die de dochters van één van de twee overleden passagiers vertegenwoordigt.
Uit het onderzoek is niet vast komen te staan wat precies is gebeurd op de brug. De twee betrokkenen hullen zich in stilzwijgen. Het enige wat ze bekendmaakten is dat ze een relatie hadden en dat die toevallig twee weken voor de crash was gestopt. Een voicerecorder was ook niet aan boord.
Binnenschip in problemen op Maas in Dinant na het verlaten van de sluis Bouvignes
Binnenschip in problemen op Maas in Dinant
Door het hoge waterdebiet op de Maas heeft een Nederlandse binnenschipper de controle over zijn vaartuig verloren. Toen de schipper omstreeks 6 uur de sluis van Bouvignes (Dinant) richting Givet verliet, kwam het 80 meter lange schip dwars te liggen en blokkeert de scheepvaart. Een ingenieur van waterwegen kwam ter plaatse om een oplossing te zoeken. Het schip moet gehesen worden en dat blijkt een moeilijke klus te zijn.
Het binnenschip vervoert 1.180 ton steenkolen. Vanochtend zette de combinatie vaart richting Givet waar de goederen moeten geleverd worden. Bij het uitvaren van de sluis werd de voorsteven van de aak meegesleurd door de sterke stroming naar het midden van de stroom. Het achtersteven raakte de oever en brak de schroef.
Het geïmmobiliseerde schip ligt dwars over de waterweg. De scheepvaart is op die plaats tijdelijk onderbroken. Het vaartuig werd verankerd om te beletten dat het afdrijft naar de sluis. (belga/tdb/gb)
Berging Nederlands schip Artemis , op Frans strand mislukt
Berging Nederlands schip op Frans strand mislukt
De berging van het Nederlandse vrachtschip Artemis op het strand van de Franse havenplaats Les Sables d'Olonne is mislukt. Sleepboten zouden proberen het gevaarte vlot te trekken, maar door het slechte weer ging dat niet door.
Volgens de beheersmaatschappij Amasus Shipping in Delfzijl was de zee te ruw en waaide het te hard. Vanavond rond 18u, als het weer hoog water is en de wind minder hard, wordt een nieuwe bergingspoging gewaagd. Als vlottrekken deze week niet lukt, moet het schip een maand wachten op de volgende springtij.
De Vlaamse overheid overweegt om de haven van Zeebrugge via een binnenvaartroute aan te sluiten op het Seine-Scheldebekken. Damme en Zomergem houden de adem in, en vrezen voor een Doelscenario.
De Vlaamse regering heeft een haalbaarheidsstudie en een milieu-effectenrapport besteld om na te gaan of twee bestaande maar amper gebruikte kanalen, het Schipdonkkanaal en het Leopoldskanaal opgewaardeerd kunnen worden. De studie moet begin april klaar zijn. Dat zorgt voor spanning in het Oost-Vlaamse Zomergem en in de West-Vlaamse polderdorpen Damme en Oostkerke. Actiegroepen vrezen voor een Doelscenario.
'Als er schepen tot 4500 ton langskomen met containers die drie tot vier hoog kunnen worden gestapeld worden, is dat een aanslag op een unieke groene corridor', zegt Guy Plasschaert namens de vzw 't Groot Gedelf. 'Bovendien is nergens bewezen dat dit project spectaculair veel vrachtwagens van de weg haalt.'
De overheid wil de haven van Zeebrugge via een volwaardige binnenvaartroute aansluiting doen vinden bij het Seine-Scheldebekken. Knack kon achterhalen dat aan het dossier een prijskaartje hangt van minimaal 600 miljoen euro. Dat is nog beduidend meer dan wat de beruchte scheepslift van Strépy-Thieu heeft gekost.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar