Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
14-03-2008
Rotterdamse containerkraan op transport
Rotterdamse containerkraan op transport
Een ponton met daarop een nieuwe containerkraan is gisteravond laat, donderdag 13 maart, vanuit de Rotterdamse Maashaven vertrokken. De enorme kraan is gebouwd door Kalmar Industries aan de Doklaan en is bestemd voor de containerterminal in de haven van het Zweedse Helsingborg.
De kraan is 90 meter lang en 29 meter breed. Met de klap opgetopt heeft de kraan een hoogte van 84 meter. De kraan weegt 840 ton. De kraan is een zogeheten containerkadekraan, bedoeld voor het laden en lossen van containerschepen. De Rotterdamse kranenbouwer Kalmar levert de kraan op basis van eigen modulair ontwerp, dat voor elke terminal kan worden aangepast aan wensen van de terminaloperator.
De kraan voor Helsingborg is bestemd voor het plaatselijke havenbedrijf in deze Zweedse stad. De nu geleverde kraan is de tweede die Kalmar heeft gebouwd voor de haven van Helsingborg. In september vorig jaar is een soortgelijk exemplaar afgeleverd. Vorige maand heeft Kalmar een containerkadekraan afgeleverd bij de terminal van Interforest in Rotterdam.
De kraan is voor het transport geplaatst op het ponton Viking Barge 2. De sleepboot Fairplay 23 sleept het ponton naar Zweden. De verwachte aankomst is op dinsdag 18 maart. navigo.nl Foto sleepboot, gearedsoft
IJmuiden - Rijkswaterstaat vervangt woensdag 19 maart 2008 tussen 03.00 uur en 21.00 uur de roldeur met de onderrolwagens van de Noordersluis aan de kanaalzijde van het zeesluizencomplex te IJmuiden. Tijdens de deurwisseling test Rijkswaterstaat tevens de aangepaste en verbeterde energievoorziening van het gehele sluizencomplex. Dit heeft Rijkswaterstaat bekendgemaakt.
Scheepvaart gestremd wegverkeer geen hinder De aanpassingen van het systeem zorgen ervoor dat de bedrijfsvoering eenvoudiger is geworden. De afrondende testen vinden plaats binnen de periode van de deurwisseling: tussen 09.00 uur en 14.00 uur. De Noordersluis is gedurende de deurwisseling gestremd voor de scheepvaart. Stremming scheepvaartverkeer Tijdens het testen van de energievoorziening zijn ook de andere drie sluizen, namelijk de Midden-, Zuider- en Kleine sluis, gestremd voor de scheepvaart. Het wegverkeer ondervindt geen hinder. Om zoveel mogelijk hinder te voorkomen, met name voor de gebruikers van de sluizen, combineert Rijkswaterstaat de werkzaamheden.
Bij slechte weersomstandigheden gaat de deurwisseling van de Noordersluis niet door. Wel het testen van de energievoorziening. Rijkswaterstaat heeft de omgeving per brief geïnformeerd. De scheepvaart is begin februari door Haven Amsterdam op de hoogte gesteld. Deurwisseling Noordersluis Om de roldeur te vervangen worden deuren onderling gewisseld. Ook de rolwagens waarop de deur rijdt worden vervangen. De roldeur met de onderrolwagens die 6 jaar in het binnenhoofd van de Noordersluis dienst heeft gedaan wordt vervangen door een roldeur en onderrolwagens die een grote onderhoudsbeurt hebben gekregen in het deurendok in de Noordersluis.
Een sleepboot sleept eerst de roldeur vanuit de binnendeurkas van de Noordersluis naar de Velserkom. Deze kom ligt nabij de Noordersluis aan de kanaalzijde. Vervolgens wordt de gereviseerde roldeur vanuit het dok naar de kanaalkant van de Noordersluis gebracht en ter plekke geplaatst.
De deur die in de Velserkom ligt gaat naar het deurendok waar de deur wordt gereviseerd. Voor het verslepen van de deur wordt de deur eerst gevuld met lucht zodat deze gaat drijven. Duikers assisteren bij het in- en uithijsen van de rolwagens die op de railbaan op de bodem van de sluis staan. Een deurwisseling vindt eens in de vier à zes jaar plaats. Testen energiesysteem en inzet aggregaten Tijdens het testen van het energiesysteem is het nodig om een aantal keren de spanning kort - van het elektriciteitsnet te halen. Rijkswaterstaat zorgt samen met de aannemer, dat het testen met zo min mogelijk hinder wordt uitgevoerd. Dit gebeurt door de inzet van aggregaten.
Berging Nederlands schip Artemis , op Frans strand ook de derde poging is mislukt
Vlottrekken Nederlands schip mislukt
LES SABLE D'OLONNE - De derde poging om het Nederlandse schip Artemis dat in Frankrijk op het strand ligt vlot te trekken, is mislukt. Dat zei woensdag rederij Amasus Shipping, beheerder van het schip.
Eerdere pogingen
Het lege schip probeerde maandagochtend de haven van Les Sables-d'Olonne in Vendée (Pays de la Loire) binnen te varen, maar raakte uit koers en liep vast op het strand.
Eerdere pogingen
Twee eerdere pogingen om de kustvaarder vlot te trekken mislukten ook. Woensdagavond ondernam een sleepboot een derde poging, maar de sleepkabel tussen het schip en de sleepboot knapte. De Artemis kwam dan ook geen centimeter van haar plaats. Mede ook omdat de vloed veel minder hoog kwam dan maandag, toen het schip vast kwam te zitten.
Beraden
Hoe het nu verder gaat, is nog niet bekend. Een nieuwe sleepactie is in ieder geval nog niet gepland. "We gaan ons eerst beraden", aldus e
AMSTERDAM - Een passagiersschip is mogelijk op de klippen gelopen omdat de kapitein en de vrouwelijke stuurman seks hadden of aan het ruziën waren over hun net beëindigde relatie. De Queen of North was zo uit koers geraakt door de onoplettendheid van de twee dat het strandde op de rotsen voor een Canadees eiland.
De kapitein zegt dat hij wel degelijk heeft opgelet, maar uit de radargegevens is dat niet af te leiden. Uit het onderzoek bleek verder dat er die dag in maart 2006 geen derde persoon op de brug was, wat wel verplicht is. Ook waren alle alarmsignalen uitgeschakeld.
Toen de onervaren stuurvrouw plots de klippen van Gil zag opdoemen, wist ze niet hoe ze snel de automatische piloot kon afzetten. Geruchten dat de twee seks hadden toen ze strandden, zijn nooit bewezen. Maar omdat het stel blijft zwijgen wat is voorgevallen, maken ze zich wel verdacht.
Het schip zonk meteen als een baksteen, maar dankzij doortastend optreden van de bemanning en de toegesnelde boten in de buurt werden 97 opvarenden gered. Twee passagiers raakten bekneld en verdwenen met het schip naar de bodem.
De advocaten van de nabestaanden denken dat er meer is gebeurd dan een ruzie tussen de twee ex-geliefden. 'Het ziet er naar uit dat ze langere tijd niet eens uit het raam hebben gekeken', aldus raadsman Ritchie die de dochters van één van de twee overleden passagiers vertegenwoordigt.
Uit het onderzoek is niet vast komen te staan wat precies is gebeurd op de brug. De twee betrokkenen hullen zich in stilzwijgen. Het enige wat ze bekendmaakten is dat ze een relatie hadden en dat die toevallig twee weken voor de crash was gestopt. Een voicerecorder was ook niet aan boord.
Binnenschip in problemen op Maas in Dinant na het verlaten van de sluis Bouvignes
Binnenschip in problemen op Maas in Dinant
Door het hoge waterdebiet op de Maas heeft een Nederlandse binnenschipper de controle over zijn vaartuig verloren. Toen de schipper omstreeks 6 uur de sluis van Bouvignes (Dinant) richting Givet verliet, kwam het 80 meter lange schip dwars te liggen en blokkeert de scheepvaart. Een ingenieur van waterwegen kwam ter plaatse om een oplossing te zoeken. Het schip moet gehesen worden en dat blijkt een moeilijke klus te zijn.
Het binnenschip vervoert 1.180 ton steenkolen. Vanochtend zette de combinatie vaart richting Givet waar de goederen moeten geleverd worden. Bij het uitvaren van de sluis werd de voorsteven van de aak meegesleurd door de sterke stroming naar het midden van de stroom. Het achtersteven raakte de oever en brak de schroef.
Het geïmmobiliseerde schip ligt dwars over de waterweg. De scheepvaart is op die plaats tijdelijk onderbroken. Het vaartuig werd verankerd om te beletten dat het afdrijft naar de sluis. (belga/tdb/gb)
Berging Nederlands schip Artemis , op Frans strand mislukt
Berging Nederlands schip op Frans strand mislukt
De berging van het Nederlandse vrachtschip Artemis op het strand van de Franse havenplaats Les Sables d'Olonne is mislukt. Sleepboten zouden proberen het gevaarte vlot te trekken, maar door het slechte weer ging dat niet door.
Volgens de beheersmaatschappij Amasus Shipping in Delfzijl was de zee te ruw en waaide het te hard. Vanavond rond 18u, als het weer hoog water is en de wind minder hard, wordt een nieuwe bergingspoging gewaagd. Als vlottrekken deze week niet lukt, moet het schip een maand wachten op de volgende springtij.
De Vlaamse overheid overweegt om de haven van Zeebrugge via een binnenvaartroute aan te sluiten op het Seine-Scheldebekken. Damme en Zomergem houden de adem in, en vrezen voor een Doelscenario.
De Vlaamse regering heeft een haalbaarheidsstudie en een milieu-effectenrapport besteld om na te gaan of twee bestaande maar amper gebruikte kanalen, het Schipdonkkanaal en het Leopoldskanaal opgewaardeerd kunnen worden. De studie moet begin april klaar zijn. Dat zorgt voor spanning in het Oost-Vlaamse Zomergem en in de West-Vlaamse polderdorpen Damme en Oostkerke. Actiegroepen vrezen voor een Doelscenario.
'Als er schepen tot 4500 ton langskomen met containers die drie tot vier hoog kunnen worden gestapeld worden, is dat een aanslag op een unieke groene corridor', zegt Guy Plasschaert namens de vzw 't Groot Gedelf. 'Bovendien is nergens bewezen dat dit project spectaculair veel vrachtwagens van de weg haalt.'
De overheid wil de haven van Zeebrugge via een volwaardige binnenvaartroute aansluiting doen vinden bij het Seine-Scheldebekken. Knack kon achterhalen dat aan het dossier een prijskaartje hangt van minimaal 600 miljoen euro. Dat is nog beduidend meer dan wat de beruchte scheepslift van Strépy-Thieu heeft gekost.
HISWA te water 2008 HISWA te water 2008, georganiseerd door HISWA Multimedia in Driebergen, vindt plaats van dinsdag 2 tot en met zondag 7 september 2008 in Marina Seaport IJmuiden. Deze bootshow zal ruim 500 nieuwe boten met een minimale lengte van zeven meter gaan tellen. Nieuw dit jaar is de uitbreiding van het expositieterrein op de Kennemerboulevard bij de jachthaven, waardoor de in-water bootshow plaats kan bieden aan meer exposanten op de kade.
Watersport branche doet goede zaken op Hiswa Amsterdam, 10 maart 2008 - De verkopen in de watersportbranche lijken in de lift te zitten. Dit is de conclusie van veel exposanten op HISWA 2008, waar de afgelopen week opvallend goede zaken werden gedaan. De watersportbeurs trok in totaal 59.342 bezoekers exclusief vakbezoekers. Dit aantal is gebaseerd op de internationaal geldende regels voor beurzen van de UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), waarbij Amsterdam RAI is aangesloten. De HISWA Amsterdam Boat Show vond plaats van dinsdag 4 tot en met zondag 9 maart 2008.
Meer publiek De HISWA Amsterdam Boat Show trok in totaal 59.342 bezoekers, exclusief vakbezoekers. Verhoudingsgewijs hebben we dit jaar meer publiek getrokken. Als we de telling van de afgelopen jaren aangehouden zouden hebben, dan waren we op ruim 64.000 bezoekers uitgekomen. Nu de HISWA weer voor de volle 100% in handen is van Amsterdam RAI, volgen wij de internationale UFI-regels die uitgaan van totalen zonder vakbezoekers. Belangrijkste graadmeter voor ons is overigens hoe exposanten de beurs ervaren hebben. Gezien de vele positieve reacties die we als organisatie ontvangen hebben, kunnen we concluderen dat de exposanten erg tevreden zijn over deze beurs. Dat merken we ook aan het aantal inschrijvingen voor volgend jaar dat we nu al ontvangen hebben. Ik verwacht dat deze HISWA een positieve spin-off genereert binnen de branche, aldus beursmanager Joke Ekelschot. Ook het beleid om jongeren tot en met 16 jaar gratis toegang te bieden is door exposanten en publiek zeer positief ontvangen. Het aantal jongeren dat de HISWA bezocht is meer dan verdubbeld ten opzichte van de vorige editie.
HISWA 2009 De volgende editie van de HISWA Amsterdam Boat Show vindt plaats van dinsdag 3 tot en met zondag 8 maart 2009 in Amsterdam RAI.
Les Sable D'Olonne , Nederlandse vrachtschip Artemis is aan de grond gelopen
LES SABLE D'OLONNE
Nederlandse vrachtschip Artemis is aan de grond gelopen In het westen van Frankrijk is vanmorgen een klein vrachtschip door het stormweer terecht gekomen op het strand. Sinds gisterenavond is ook een man vermist. De wind haalde langs de westkust snelheden van 110 kilometer per uur en de golven waren tot zes meter hoog.
Geen gewonden De Artemis, een vrachtschip van 90 meter, werd rond 07.45 uur op het strand van Sables-d'Olonne gegooid, aldus de maritieme prefectuur van de Atlantische kust in Brest. Er waren zeven mensen aan boord, maar niemand raakte gewond. De cargo was leeg en veroorzaakte bij het ongeval dan ook geen vervuiling. De Artemis Het schip is eigendom van Martin Vlietstra van de Sneker rederij Oudvaart Shipping en wordt beheerd door Amasus Shipping in Delfzijl. Het was vóór het weekeinde vertrokken uit Portugal om in de Franse overslaghaven graan in te nemen voor transport naar Rouen. Het schip doet ook geregeld Nederland aan voor een vracht, zo eens in de twee of drie weken. Op het moment dat de 90 meter lange en 5,50 meter brede Artemis op de Franse kust afkoerste,bereikte de wind snelheden tot 155 kilometer per uur. Een leeg schip ligt heel hoog op het water en vangt dan de meeste wind. Zou het geladen zijn geweest, was het waarschijnlijk niet gebeurd, zegt Harry Slot van Amasus Shipping. Het ging zo erg te keer, hier was voor onze mensen gewoon geen houden meer aan.
Maandagavond bij hoog water is er een eerste poging ondernomen de Artemis vlot te trekken. Dat mislukte. Dinsdagmorgen wordt een tweede poging ondernomen Man vermist Meer in het noorden, in Bretagne, is vanmorgen verder gezocht naar een 26-jarige man die gisterenavond verdween nadat hij in de haven van Relecq-Kerhuon, bij Brest, door de storm in het water terecht kwam. In het westen van Frankrijk moest de brandweer al 200 interventies uitvoeren door het noodweer, onder andere om mensen ter hulp te komen die door overstromingen in hun auto geblokkeerd zitten.
De verbindingen met de belangrijkste eilanden in het westen van Bretagne, onder andere Ouessant en Sein, zijn opgeschort.
Watersport heeft zijn nieuwe "Hiswa Boten van het Jaar 2008" Fjord 40 open en Sunbeam 34 winnaars Hiswa Boot van het Jaar 2008
Het motorjacht Fjord 40 Open en het zeiljacht Sunbeam 34 zijn uitgeroepen tot HISWA Boot van het Jaar 2008. Dit maakte juryvoorzitter Hugo van Wieringen, directeur van Azure Naval Architects, gisteravond bekend tijdens de exposantenborrel van de watersportbeurs. De genomineerde en winnende boten zijn nog tot en met zondag 9 maart op de HISWA 2008 in Amsterdam RAI te zien. Fjord 40 Open: opvallend design De Fjord 40 Open van Fjord Boats uit Loosdrecht streed samen met de Intercruiser 27 Cabin van Interboat Sloepen & Cruisers en de Linssen 33.9 van Linssen Yachts om de eretitel in de categorie motorboten. Het was een lastige keuze dit keer, want ook de andere genomineerde boten presteerden op alle beoordelingscriteria erg goed. De keuze van de jury was dan ook niet unaniem, maar uiteindelijk is de Fjord 40 Open wel als duidelijke winnaar naar voren gekomen, aldus juryvoorzitter Hugo van Wieringen. De boot scoorde met name hoog op de criteria design en vaareigenschappen. Hoewel misschien met een schuin oog naar de Wallys is gekeken, is het een echt radicaal ander ontwerp dan wat de rest van de markt biedt. Zo heeft de Fjord 40 Open van Fjord Boats een consequente keuze gemaakt door puur als buitenboot te willen fungeren. Het eigentijdse ontwerp zonder veel franje maar met veel sex-appeal is zeer onderscheidend. Echt een unieke boot voor de Nederlandse markt, hoewel we wel verwachten dat deze boot met name zijn weg richting Middellandse Zee gaat vinden. Qua vaareigenschappen maakte de boot tijdens de testdagen haar belofte ruimschoots waar, zowel langzaam als snelvarend. We hadden goede hoop dat we als winnaar uit de bus zouden komen, want we hebben in de pers al veel lofbetuigingen mogen ontvangen, maar het bleef natuurlijk erg spannend, aldus Arjen Hoekstra van Fjord Boats. Het winnen van deze prijs zal ons ongetwijfeld veel extra belangstelling opleveren tijdens en na de HISWA. We zijn hier natuurlijk ontzettend blij mee. Sunbeam 34: klaar voor vertrek In de categorie zeilboten nam de Sunbeam 34 het op tegen de Dehler 34 en de Ranger 9.9. Hoewel de Sunbeam 34 in eerste instantie niet direct opvallend is qua uiterlijk, scoorde het schip erg goed op alle aspecten. Verrassend goed ontworpen , zowel aan dek als van binnen , en zeer degelijk geconstrueerd , oordeelde de jury . Een zeiljacht dat vanwege de complete uitrusting meteen klaar is voor vertrek waarmee je zo aan een wereldreis kunt beginnen, merkten de juryleden verder op na de testdag. Een onderscheidend jacht in de klasse van toerjachten vanwege het concept van de achterkuip en ook de functionele douche op deze 34-voeter werd apart genoemd. Een piekfijn afgewerkt schip, dat ook qua zeileigenschappen veel indruk maakte op de jury en dankzij een hoge score op alle beoordelingscriteria de eretitel van HISWA Boot van het Jaar 2008 in de wacht wist te slepen. De Sunbeam 34 is in januari op Boot Düsseldorf bij hun verkiezing al uitgeroepen tot European Yacht of the Year en dat we nu ook op de Nederlandse markt met de eretitel HISWA Boot van het Jaar mogen gaan prijken, is natuurlijk geweldig. Onze nominatie voor deze verkiezing heeft ons al erg geholpen om Sunbeam in Nederland goed op de kaart te zetten. Nu we ook nog eens als winnaar naar voren zijn gekomen, zal dit ongetwijfeld nog sneller gaan. Een enorme opsteker voor onze naamsbekendheid en het vertrouwen in ons merk, aldus Dirk Jan Agter van Sunbeam Yachts Benelux uit Almere.
Wie in de omgeving van de Botlek reist, kan er niet omheen: een groot schip dat hoog boven de fabrieken in de lucht 'hangt'. Wat doet het daar?
Een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) laat donderdag weten dat het geen schip is, maar een boorplatform dat wordt aangepast.
Het platform is uitzonderlijk hoog geplaatst ,omdat het bestemd is voor Angola. Daar is de zee dieper en moeten de poten van een platform dus langer zijn.
Het bedrijf Keppel Verolme voert de metamorfose van het platform uit. De poten moeten namelijk met 22 meter worden verlengd. De drie stalen poten moeten uiteindelijk 197 meter lang worden.
Het hoogste puntje van het platform bevindt zich momenteel op 200 meter. Dat is hoger dan de Euromast.
Volgens de woordvoerder zit de productie van olieplatforms de laatste jaren weer in de lift. Dat heeft te maken met de gestegen olieprijs. Er wordt veel geïnvesteerd in de winning van olie op nieuwe plekken. Dat vergt de nodige aanpassingen aan materialen, zoals olieplatforms.
ZIERIKZEE - Het wordt hoog tijd voor een flinke onderhoudsbeurt aan de jachthaven in Zierikzee.
Dat vindt Watersportvereniging Zierikzee, pachter van een deel van de jachthaven.
Tijdens de storm afgelopen weekeinde knapte één van de meerpalen in het door de WSV gepachte jachthavengedeelte. Daarbij werd de achterkant van een zeiljacht geraakt waardoor schade ontstond. De schade viel op zich mee, zegt havencommissaris van de WSV Peter Mater. Waarbij hij meteen aantekent dat het incident door goed onderhoud wellicht voorkomen had kunnen worden.
,,De gemeente laat zelf om de zoveel tijd onderzoek uitvoeren naar de onderhoudstoestand van de jachthaven. In 2001 is bij zo'n onderzoek al gebleken dat een aantal meerpalen aan vervanging toe was. Alleen zijn die meerpalen voor zover ik weet nog niet vervangen. Heel incidenteel gebeurt er wel eens iets, maar niet structureel."
De vraag of er mogelijk meer meerpalen in slechte staat verkeren zegt Marter niet te kunnen beantwoorden. ,,Ik weet wel dat van een aantal meerpalen de paalmuts - waarmee de kwetsbare kopse kant afgedekt wordt - is verdwenen. En dan rot zo'n paal behoorlijk hard."
Mater voegt er meteen aan toe dat het niet alleen om slechte meerpalen gaat. ,,In zijn algemeenheid kun je zeggen dat alles aan de jachthaven een beetje oud begint te worden. We hebben dat al meermalen aangekaart bij de gemeente maar dan krijg je te horen dat we geduld moeten hebben omdat er gewerkt wordt aan een integraal plan voor de haven. Prima dat aan zo'n plan gewerkt wordt, maar het duurt ons wel een beetje lang."
Wanneer de Zierikzeese jachthaven wordt aangepakt is onduidelijk. Vorig jaar werd een nieuw onderzoek naar de toekomst van de haven aangekondigd. De werkgroep die dat onderzoek moet doen heeft van de Schouwen-Duivelandse gemeenteraad een jaar de tijd gekregen om met een concreet uitgewerkt plan te komen. Uitgangspunt daarbij is dat de mosselvloot niet wordt verplaatst, dat het aantal ligplaatsen wordt uitgebreid en dat de veiligheid - met name in het drukbezochte passantengedeelte - wordt verbeterd. PZC door Piet Kleemans.
Foto's bijgevoegd van : Jachthaven ingang , en vissersboten aan de kade
Omdat bij de bestaande cruiseterminal in Antwerpen schepen met een lengte van meer dan 250 meter niet kunnen draaien, en de nieuwe generatie passagiersschepen naar 350 meter gaat, wordt best een nieuwe terminal gebouwd in Lillo. Althans, dat zegt professor Eric Van Hooydonk (UA).
Van Hooydonk, hoogleraar maritiem recht aan de Universiteit Antwerpen, komt tot die verrassende conclusie in zijn zopas voorgestelde boek 'Antwerpen, internationaal havenicoon', dat hij schreef in opdracht van havenschepen Marc Van Peel. Een van zijn 250aanbevelingen om de haven aantrekkelijker te maken in binnen- en buitenland gaat over een tweede cruiseterminal in Lillo. Omdat Napoleon hier een kruitmagazijn liet oprichten dat vandaag uniek is in de wereld, wil hij de terminal naar de Franse keizer laten noemen. De ruimte voor het Deurganckdok wordt gebruikt voor het zwaaien (het omkeren, nvdr.) van de grootste schepen, type 'Queen Mary 2' (345m; 2.620passagiers).
Daarbij kan het vestingdorp, dat vier eeuwen geleden werd gebouwd door prins Willem van Oranje en de Antwerpse burgemeester Marnix van Sint-Aldegonde, zelf betrokken worden. De Scheldedijk wordt in 2009 verhoogd in het kader van het Sigmaplan. En er komt een nieuwe jachthaven buitengaats in het Galgenschor.
'Op de verhoogde Scheldedijk bij de terminal kan een bouwwerk komen met ontvangstruimte, restaurant en kleine winkeltjes', zegt Van Hooydonk. 'Het dorp zelf, met Poldermuseum en Kruitmagazijn, dient gerestaureerd te worden in zijn oorspronkelijke staat. De Witte Molen van Lillo verhuist van de Scheldelaan naar de dijk. De cruisetoeristen worden begroet door bewoners in middeleeuwse klederdracht. Met pendelbussen rijden ze naar Antwerpen in amper twintig minuten. Door de Liefkenshoektunnel kunnen ze ook naar Gent en Brugge.' (sdl)
Watersporters met nieuwe sloep in de problemen Zaterdagmiddag om 17.35 uur, terwijl de wind nog steeds strak Beaufort 7 uit het westen waait, wordt reddingstation Huizen gealarmeerd. Via 112 maakten de opvarenden van een hagelnieuwe 25 voets sloep melding water te maken nabij de Stichtse Brug, komende vanaf het Eemmeer.
Hevelwerking de oorzaak De Gooier en de Huizer varen direct uit en ook worden de reddingbrigades van Naarden en Blaricum gealarmeerd omdat de ernst niet duidelijk is. Op het water blijkt de sloep langs de Almeerderdijk ter hoogte van de Huizer Haven te varen en was daarmee snel getraceerd. Een eerste inspectie leerde dat de boot op eigen kracht de Huizer Haven kon bereiken. Met de Huizer voorop varend om richting te geven en met de Gooier bovenwinds om de golven enigszins te dempen wordt het water overgestoken. In de luwte van de haven kon de boot leeggepompt worden en leek de oorzaak een hevelwerking van het toilet.
Een donateur rijker Uiteindelijk is toch de Havenmeester van de Jachthaven Gooierhaven gevraagd om de boot op het droge te zetten voor nadere inspectie van de oorzaak en eventuele vervolgschade van het water. De twee opvarenden zijn vervolgens uitgenodigd op het station waar ze met een kop koffie en een versnapering even bij konden komen en van waaruit ze een taxi hebben genomen naar hun huisadres. Na deze ervaring gaven ze aan nu zeker donateur van de KNRM te worden! Bron: KNRM.
De zandbank in de Schelde ter hoogte van Sint-Amands moet dit jaar nog verdwijnen. De afdeling Zeeschelde van de Vlaamse Overheid heeft daarvoor het licht op groen gezet. Jaarlijks varen tientallen schepen bij laagtij vast op de zandbank.
De zandbank in de Schelde veroorzaakt al jaren problemen. Zowel binnenschepen als plezierjachten varen zich regelmatig vast op de zandbank. Voor die schepen is het dan ook telkens wachten tot het weer hoogtij wordt vooraleer ze hun tocht kunnen voortzetten.
'Vooral in de zomermaanden is het problematisch', zegt Mariekerkenaar Theo Van Hemelrijk. 'Dan varen vooral plezierjachten zich vast. Meestal gaat het om schippers die het niet gewend zijn om in Sint-Amands te varen.'
'Ik heb al geweten dat er vijf of zes plezierjachten na elkaar kwamen vast te zitten. Wie iets afwijkt van de vaargeul, komt snel vast te zitten. Maar ook binnenschippers kennen de problemen. Afgelopen weekend nog kwam een Frans binnenschip op de zandbank vast te zitten. Die schipper was het ook niet gewend om de bocht in Sint-Amands te nemen. Wie hier regelmatig vaart, kent de vaargeul wel en kent weinig of geen problemen.'
'Laat ons hopen dat er zich geen ernstige ongevallen voordoen. Ik denk maar aan een van de olietankers die hier passeren. Wat als er olie begint te lekken? Waarom kan men de vaargeul niet duidelijk afbakenen of baggerwerken uitvoeren?', vraagt Van Hemelrijk zich af.
Bij de afdeling Zeeschelde is men van de problematiek op de hoogte en gaat men dit jaar nog de zandbank voor Sint-Amands verwijderen. 'We hebben een bestek opgemaakt en gaan de opdracht aanbesteden zodat de problemen in Sint-Amands opgelost raken', zegt Wim Dauwe van de afdeling Zeeschelde. 'Het gaat om een grote hoeveelheid zand die we moeten weghalen. Voor we met die klus kunnen starten, moesten we ook weten naar waar we met het zand naartoe kunnen. En daar hebben we nu een oplossing voor gevonden: we gaan het zand gebruiken voor dijkwerken.'
Wanneer de werken op de Schelde precies gaan starten is nog niet duidelijk maar volgens de afdeling Zeeschelde wordt de zandbank zeker dit jaar nog weggehaald.
IJMUIDEN - De oceaanracer Pleomax heeft zaterdagmiddag in een recordtijd van 5 uur en 59 minuten de Noordzee overgestoken. Dat heeft schipper Harm Prins gemeld.
Met zijn twaalfkoppige bemanning vertrok hij zaterdagochtend vanuit het Britse Lowesoft richting IJmuiden en verbrak hij het record dat schipper Hans Bouscholte in mei 2007 vestigde. De afstand bedroeg 105 mijl, wat gelijk staat aan zo'n tweehonderd kilometer. Het schip behaalde op zee snelheden van meer dan zestig kilometer per uur. Zonder de storm was het ons niet gelukt , erkent schipper Prins, al veroorzaakte de hevige wind ook problemen. Halverwege de tocht blies de enorme storm een van de voorzeilen op, zodat we die ter plekke moesten vervangen. Als dat niet was gebeurd, waren we nog eerder gefinisht.
Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar
Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar
De Southsea-terminal in de haven van Vlissingen is over anderhalf jaar gereed. Zeeland Seaports heeft vorige week de aanleg van de kade voor een bedrag van 44 miljoen euro aanbesteed. De exploitanten van de containerterminal in de Scaldiahaven zijn de Belgische bedrijven Sea-Invest en Zuidnatie.
Schepen tot 4.400ton kunnen tegen 2016 in één ruk van Gent naar Parijs. De binnenvaart zit duidelijk in de lift. Waterwegen en Zeekanaal heeft een aantal omvangrijke werken op stapel staan
Naast het Seine-Schelde-project springt vooral de bouw van de sluis in Evergem in het oog. Sluis Evergem De bouw van de nieuwe sluis aan de Ringvaart in Evergem is aan de gang. In september start de montage van de metalen sluisdeuren. De eerstesteenlegging van het nieuwe bedieningsgebouw is gepland voor april. De nieuwe sluis is in de eerste helft van 2009 operationeel. De sluis van Evergem is de belangrijkste binnenvaartsluis van Vlaanderen. Met een trafiek van meer dan 16miljoen ton in 2007 -een record- zit de bestaande sluis aan haar maximumcapaciteit.
Schelde-Seine Tegen 2016 varen schepen tot 4.400ton rechtstreeks van Gent naar Parijs. Daarvoor zijn vooral werken gepland aan de Leie. Daar zijn nieuwe sluizen nodig, een uitdieping, passeerstroken en hogere bruggen. W&Z wil in 2009 met de werken van start gaan. (dih)
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar