Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
08-03-2008
Wat doet dat schip in de lucht ?
Wie in de omgeving van de Botlek reist, kan er niet omheen: een groot schip dat hoog boven de fabrieken in de lucht 'hangt'. Wat doet het daar?
Een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) laat donderdag weten dat het geen schip is, maar een boorplatform dat wordt aangepast.
Het platform is uitzonderlijk hoog geplaatst ,omdat het bestemd is voor Angola. Daar is de zee dieper en moeten de poten van een platform dus langer zijn.
Het bedrijf Keppel Verolme voert de metamorfose van het platform uit. De poten moeten namelijk met 22 meter worden verlengd. De drie stalen poten moeten uiteindelijk 197 meter lang worden.
Het hoogste puntje van het platform bevindt zich momenteel op 200 meter. Dat is hoger dan de Euromast.
Volgens de woordvoerder zit de productie van olieplatforms de laatste jaren weer in de lift. Dat heeft te maken met de gestegen olieprijs. Er wordt veel geïnvesteerd in de winning van olie op nieuwe plekken. Dat vergt de nodige aanpassingen aan materialen, zoals olieplatforms.
ZIERIKZEE - Het wordt hoog tijd voor een flinke onderhoudsbeurt aan de jachthaven in Zierikzee.
Dat vindt Watersportvereniging Zierikzee, pachter van een deel van de jachthaven.
Tijdens de storm afgelopen weekeinde knapte één van de meerpalen in het door de WSV gepachte jachthavengedeelte. Daarbij werd de achterkant van een zeiljacht geraakt waardoor schade ontstond. De schade viel op zich mee, zegt havencommissaris van de WSV Peter Mater. Waarbij hij meteen aantekent dat het incident door goed onderhoud wellicht voorkomen had kunnen worden.
,,De gemeente laat zelf om de zoveel tijd onderzoek uitvoeren naar de onderhoudstoestand van de jachthaven. In 2001 is bij zo'n onderzoek al gebleken dat een aantal meerpalen aan vervanging toe was. Alleen zijn die meerpalen voor zover ik weet nog niet vervangen. Heel incidenteel gebeurt er wel eens iets, maar niet structureel."
De vraag of er mogelijk meer meerpalen in slechte staat verkeren zegt Marter niet te kunnen beantwoorden. ,,Ik weet wel dat van een aantal meerpalen de paalmuts - waarmee de kwetsbare kopse kant afgedekt wordt - is verdwenen. En dan rot zo'n paal behoorlijk hard."
Mater voegt er meteen aan toe dat het niet alleen om slechte meerpalen gaat. ,,In zijn algemeenheid kun je zeggen dat alles aan de jachthaven een beetje oud begint te worden. We hebben dat al meermalen aangekaart bij de gemeente maar dan krijg je te horen dat we geduld moeten hebben omdat er gewerkt wordt aan een integraal plan voor de haven. Prima dat aan zo'n plan gewerkt wordt, maar het duurt ons wel een beetje lang."
Wanneer de Zierikzeese jachthaven wordt aangepakt is onduidelijk. Vorig jaar werd een nieuw onderzoek naar de toekomst van de haven aangekondigd. De werkgroep die dat onderzoek moet doen heeft van de Schouwen-Duivelandse gemeenteraad een jaar de tijd gekregen om met een concreet uitgewerkt plan te komen. Uitgangspunt daarbij is dat de mosselvloot niet wordt verplaatst, dat het aantal ligplaatsen wordt uitgebreid en dat de veiligheid - met name in het drukbezochte passantengedeelte - wordt verbeterd. PZC door Piet Kleemans.
Foto's bijgevoegd van : Jachthaven ingang , en vissersboten aan de kade
Omdat bij de bestaande cruiseterminal in Antwerpen schepen met een lengte van meer dan 250 meter niet kunnen draaien, en de nieuwe generatie passagiersschepen naar 350 meter gaat, wordt best een nieuwe terminal gebouwd in Lillo. Althans, dat zegt professor Eric Van Hooydonk (UA).
Van Hooydonk, hoogleraar maritiem recht aan de Universiteit Antwerpen, komt tot die verrassende conclusie in zijn zopas voorgestelde boek 'Antwerpen, internationaal havenicoon', dat hij schreef in opdracht van havenschepen Marc Van Peel. Een van zijn 250aanbevelingen om de haven aantrekkelijker te maken in binnen- en buitenland gaat over een tweede cruiseterminal in Lillo. Omdat Napoleon hier een kruitmagazijn liet oprichten dat vandaag uniek is in de wereld, wil hij de terminal naar de Franse keizer laten noemen. De ruimte voor het Deurganckdok wordt gebruikt voor het zwaaien (het omkeren, nvdr.) van de grootste schepen, type 'Queen Mary 2' (345m; 2.620passagiers).
Daarbij kan het vestingdorp, dat vier eeuwen geleden werd gebouwd door prins Willem van Oranje en de Antwerpse burgemeester Marnix van Sint-Aldegonde, zelf betrokken worden. De Scheldedijk wordt in 2009 verhoogd in het kader van het Sigmaplan. En er komt een nieuwe jachthaven buitengaats in het Galgenschor.
'Op de verhoogde Scheldedijk bij de terminal kan een bouwwerk komen met ontvangstruimte, restaurant en kleine winkeltjes', zegt Van Hooydonk. 'Het dorp zelf, met Poldermuseum en Kruitmagazijn, dient gerestaureerd te worden in zijn oorspronkelijke staat. De Witte Molen van Lillo verhuist van de Scheldelaan naar de dijk. De cruisetoeristen worden begroet door bewoners in middeleeuwse klederdracht. Met pendelbussen rijden ze naar Antwerpen in amper twintig minuten. Door de Liefkenshoektunnel kunnen ze ook naar Gent en Brugge.' (sdl)
Watersporters met nieuwe sloep in de problemen Zaterdagmiddag om 17.35 uur, terwijl de wind nog steeds strak Beaufort 7 uit het westen waait, wordt reddingstation Huizen gealarmeerd. Via 112 maakten de opvarenden van een hagelnieuwe 25 voets sloep melding water te maken nabij de Stichtse Brug, komende vanaf het Eemmeer.
Hevelwerking de oorzaak De Gooier en de Huizer varen direct uit en ook worden de reddingbrigades van Naarden en Blaricum gealarmeerd omdat de ernst niet duidelijk is. Op het water blijkt de sloep langs de Almeerderdijk ter hoogte van de Huizer Haven te varen en was daarmee snel getraceerd. Een eerste inspectie leerde dat de boot op eigen kracht de Huizer Haven kon bereiken. Met de Huizer voorop varend om richting te geven en met de Gooier bovenwinds om de golven enigszins te dempen wordt het water overgestoken. In de luwte van de haven kon de boot leeggepompt worden en leek de oorzaak een hevelwerking van het toilet.
Een donateur rijker Uiteindelijk is toch de Havenmeester van de Jachthaven Gooierhaven gevraagd om de boot op het droge te zetten voor nadere inspectie van de oorzaak en eventuele vervolgschade van het water. De twee opvarenden zijn vervolgens uitgenodigd op het station waar ze met een kop koffie en een versnapering even bij konden komen en van waaruit ze een taxi hebben genomen naar hun huisadres. Na deze ervaring gaven ze aan nu zeker donateur van de KNRM te worden! Bron: KNRM.
De zandbank in de Schelde ter hoogte van Sint-Amands moet dit jaar nog verdwijnen. De afdeling Zeeschelde van de Vlaamse Overheid heeft daarvoor het licht op groen gezet. Jaarlijks varen tientallen schepen bij laagtij vast op de zandbank.
De zandbank in de Schelde veroorzaakt al jaren problemen. Zowel binnenschepen als plezierjachten varen zich regelmatig vast op de zandbank. Voor die schepen is het dan ook telkens wachten tot het weer hoogtij wordt vooraleer ze hun tocht kunnen voortzetten.
'Vooral in de zomermaanden is het problematisch', zegt Mariekerkenaar Theo Van Hemelrijk. 'Dan varen vooral plezierjachten zich vast. Meestal gaat het om schippers die het niet gewend zijn om in Sint-Amands te varen.'
'Ik heb al geweten dat er vijf of zes plezierjachten na elkaar kwamen vast te zitten. Wie iets afwijkt van de vaargeul, komt snel vast te zitten. Maar ook binnenschippers kennen de problemen. Afgelopen weekend nog kwam een Frans binnenschip op de zandbank vast te zitten. Die schipper was het ook niet gewend om de bocht in Sint-Amands te nemen. Wie hier regelmatig vaart, kent de vaargeul wel en kent weinig of geen problemen.'
'Laat ons hopen dat er zich geen ernstige ongevallen voordoen. Ik denk maar aan een van de olietankers die hier passeren. Wat als er olie begint te lekken? Waarom kan men de vaargeul niet duidelijk afbakenen of baggerwerken uitvoeren?', vraagt Van Hemelrijk zich af.
Bij de afdeling Zeeschelde is men van de problematiek op de hoogte en gaat men dit jaar nog de zandbank voor Sint-Amands verwijderen. 'We hebben een bestek opgemaakt en gaan de opdracht aanbesteden zodat de problemen in Sint-Amands opgelost raken', zegt Wim Dauwe van de afdeling Zeeschelde. 'Het gaat om een grote hoeveelheid zand die we moeten weghalen. Voor we met die klus kunnen starten, moesten we ook weten naar waar we met het zand naartoe kunnen. En daar hebben we nu een oplossing voor gevonden: we gaan het zand gebruiken voor dijkwerken.'
Wanneer de werken op de Schelde precies gaan starten is nog niet duidelijk maar volgens de afdeling Zeeschelde wordt de zandbank zeker dit jaar nog weggehaald.
IJMUIDEN - De oceaanracer Pleomax heeft zaterdagmiddag in een recordtijd van 5 uur en 59 minuten de Noordzee overgestoken. Dat heeft schipper Harm Prins gemeld.
Met zijn twaalfkoppige bemanning vertrok hij zaterdagochtend vanuit het Britse Lowesoft richting IJmuiden en verbrak hij het record dat schipper Hans Bouscholte in mei 2007 vestigde. De afstand bedroeg 105 mijl, wat gelijk staat aan zo'n tweehonderd kilometer. Het schip behaalde op zee snelheden van meer dan zestig kilometer per uur. Zonder de storm was het ons niet gelukt , erkent schipper Prins, al veroorzaakte de hevige wind ook problemen. Halverwege de tocht blies de enorme storm een van de voorzeilen op, zodat we die ter plekke moesten vervangen. Als dat niet was gebeurd, waren we nog eerder gefinisht.
Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar
Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar
De Southsea-terminal in de haven van Vlissingen is over anderhalf jaar gereed. Zeeland Seaports heeft vorige week de aanleg van de kade voor een bedrag van 44 miljoen euro aanbesteed. De exploitanten van de containerterminal in de Scaldiahaven zijn de Belgische bedrijven Sea-Invest en Zuidnatie.
Schepen tot 4.400ton kunnen tegen 2016 in één ruk van Gent naar Parijs. De binnenvaart zit duidelijk in de lift. Waterwegen en Zeekanaal heeft een aantal omvangrijke werken op stapel staan
Naast het Seine-Schelde-project springt vooral de bouw van de sluis in Evergem in het oog. Sluis Evergem De bouw van de nieuwe sluis aan de Ringvaart in Evergem is aan de gang. In september start de montage van de metalen sluisdeuren. De eerstesteenlegging van het nieuwe bedieningsgebouw is gepland voor april. De nieuwe sluis is in de eerste helft van 2009 operationeel. De sluis van Evergem is de belangrijkste binnenvaartsluis van Vlaanderen. Met een trafiek van meer dan 16miljoen ton in 2007 -een record- zit de bestaande sluis aan haar maximumcapaciteit.
Schelde-Seine Tegen 2016 varen schepen tot 4.400ton rechtstreeks van Gent naar Parijs. Daarvoor zijn vooral werken gepland aan de Leie. Daar zijn nieuwe sluizen nodig, een uitdieping, passeerstroken en hogere bruggen. W&Z wil in 2009 met de werken van start gaan. (dih)
Ook watersport heeft baat bij uitbaggeren Maandag 25 februari wordt er een begin gemaakt met het uitbaggeren van het achterste gedeelte van de Willemshaven/Vluchthaven. De Vluchthaven is in 1986 voor het laatst gebaggerd en wordt op ditmoment gebruikt voor het afmeren van diverse schepen waaronder de vaste liggers zoals de Douane, KLPD, RWS en rederij Waddentransport. Tot 1991 lagen de droogdokken in de Vluchthaven.
16.000 m3 slib Dit voorjaar is er een aantal monsters genomen en geanalyseerd door ingenieursbureau Oranjewoud omdat het achterste gedeelte Willemshaven/Vluchthaven steeds verder dichtslibt. Op sommige plaatsen is de diepte minder dan 3 meter. Uit het onderzoek blijkt dat er een laag schone slib ligt, die gestort mag worden op de Waddenzee. Door het verwijderen van deze schone laag van ongeveer 16.000 m3 slib wordt de haven op een acceptabele diepte van 4,5 meter gebracht. De firma de Boer zal deze werkzaamheden uitvoeren. Het op diepte houden van de Vluchthaven is voor de komende vier jaar via het baggercontract met de Boer verzekerd. De haven wordt dus opdiepte gehouden.
De bedoeling is dat na het baggeren dit gedeelte ook vaker gebruikt zal worden voor de kleinere scheepvaart, zoals vissersboten, charters, jachten en binnenvaarschepen. De huidige aanmeerplaatsen in de Nieuwe Willemshaven zijn vooral in de zomermaanden grotendeels bezet.
Watersport geliefde plaats voor dievengilde Van diverse kanten bereiken ons berichten dat er in en rond Rotterdam, maar ook op ander locaties in het land, watersportverenigingen door dieven zijn bezocht. De dieven hebben de anti-diefstalbeugels van buitenboordmotoren doorgeslepen en de motoren meegenomen.
De politie adviseert om buitenboordmotoren na het seizoen van de boten te halen en veilig op te bergen. Noteer bovendien alle gegevens van waardevolle spullen zoals het merk en het registratienummer en doe zo snel mogelijk aangifte, als er toch iets gestolen wordt.
Er zijn diverse producten op de markt om uw waardevolle spullen te merken. Via de website van het Watersportverbond kunt u eenvoudig permanentmark bestellen. Hiermee merkt u uw spullen heel simpel met een onuitwisbare code.
Nederlandse binnenwaterkaarten op nieuwe ANWB 2008 CD
Nederlandse binnenwaterkaarten op nieuwe ANWB 2008 CD
Bron: Stentec Software
Nieuwe ANWB 2008 CD ook als download! Op Hiswa 2008 verschijnt de ANWB 2008 CD met gratis demokaartenset F (Alkmaar-Den Helder). Geproduceerd door Stentec Software in samenwerking met de ANWB.
Voor alle andere kaartensets op deze CD kunt u een licentiecode kopen in onze online shop. U kunt deze kaartensets ook als downloadversie aanschaffen, per stuk of in voordelige combinatie. Geschikt voor alle WinGPS 4 programma's voor de navigatielaptop, PC of PDA aan boord
Drie maal bijstand verlenen op een dag Afgelopen vrijdag moesten de Urker redders flink aan de bak om bijstand te verlenen op het woelige IJsselmeer. Voor in de middag werd hulp gevraagd door het binnenvaartschip Zuidwold dat nabij de Rotterdammerhoek water maakte en om assistentie vroeg. Meteen voeren de Urkers uit naar de opgegeven positie met de twee stationsboten Kapiteins Hazewinkel en de Willemtje. Ook de Friese collega´s uIt Lemmer voeren met de Anna Dorothea uit.
Ter plaatse bleek dat de situatie aardig onder controle was en daar het schip richting Lemmer zou gaan, werd meteen in goed overleg de begeleiding van de Zuidwold aan de Lemsters in Fries grondgebied overgegeven en keerden de Urkers retour boothuis waar iemand al had gezorgd voor een dampende pot koffie.
Op naar de tweede klus Nog voordat de haven van Urk kon worden binnengelopen, werden de reddingboten naar de scheiding van de IJssel en het Vossemeer gedirigeerd door Den Helder Rescue vanwege een vastzittend bootje. Met hulp van de P92, een boot van het KLPD, konden de watersporters met hun kruiser worden gevonden en worden losgetrokken uit hun benarde situatie. Terug naar boothuis Cornelis Hoefnagel waar alsnog van de dampende koffie kon worden genoten en de bemanningsleden weer hun dagelijkse werkzaamheden konden hervatten.
Om 20.15 uur was het weer raak Echter niet voor lang want om ongeveer 20.15 uur werden de redders weer opgeroepen voor het 80 meter lange Duitse binnenvaartschip "de Rhein" net boven de Vormt van Urk (een ondiepte waar je met de heersende Zuidwesten wind niet wil wezen) waarvan de hoofdmotor en de besturing was uitgevallen. Met beide boten uitgevaren en ter plaatse meteen de binnenvaarder zo goed en zo kwaad als het ging bij de ondiepte vandaan getrokken om strandingsgevaar voor te zijn. In overleg met de sleper Jan van Hasselt, die gewaarschuwd was om te komen assisteren, de Rhein voor anker gelegd om rustig de komst van deze berger af te wachten samen met de drie-koppige bemanning en de scheepshond die eerst even op verhaal konden komen.
Nadat de sleper was gearriveerd, de sleeptros overgebracht door de Willemtje en rustig, via de vaargeul voor de beroepsvaart, in de haven van Urk afgemeerd. Nadat de boten weer waren klaargemaakt voor de volgende hulpaanvraag werden de boten en bemanningsleden weer door de kustwacht en de regionale alarmcentrale op de pagerdienst gezet zodat als deze weer begint te zoemen, de redders weten dat er weer hulp wordt gevraagd en ze binnen 3 minuten weer op hun post dienen te zijn.
Internationaal maritiem festival van 11 t/m 17 juli in Bretagne
Een vloot van ruim 2000 schepen en scheepjesmeert van 11 tot en met 17 juli van dit jaar aan in Brest voor het internationale maritiem festival Brest 2008. 'Hetis onsvijfdefestivalen het wordt mooier dan ooit tevoren', belooft directeur Marc Doria van het Office de Tourisme in de Bretonsestad.
De haven van Brest is tijdens het internationaal maritiem festival een feest voor iedereen die houdt van mooie schepen en traditie op het water
Het maritiem festival beleefde zijn première in1992 en heeft sedertdien in binnen- en buitenland zijn reputatie overtuigend gevestigd. Het aantal bezoekers overstijgt nu de 750.000 en het aantal deelnemersgroeide sinds de startiedere keer meer.
Maritiem erfgoed Ook ditjaar opnieuw komen vele schepen, zeelieden, prominenten en liefhebbers van het internationale maritieme erfgoed bijeen in Brest. 'Nergens anders ziet men zo'n variëteit aan zeilschepen en vloten en zoveel bijzondere schepen bij elkaar', zegt Doria. 'Brest is meer dan alleen een decor want de échte havensfeer is er goed te proeven'.
De bedrijvige havenstad die eeuwenlang voor dit deel van Frankrijk ook strategisch van groot belang was, wordt nog geanimeerder wanneer deze in juli verandert in een enorm toneel waar iedereen wordt ondergedompeld in de historie van de scheepvaart.
Ruim 2000 schepen Meer dan 2000 traditionele en klassieke zeilschepen en 60 kustvaarders, afkomstig uit 25 landen, waaronder Nederland, geven in juli acte de présence. Dat brengt 15.000 zeelieden naar de stad, verdeeld over alle deelemende nationaliteiten. Verder zullen300 exposanten en bijna 2000 entertainers, musici en artiesten de vele honderdduizenden bezoekers aan Brest 2008 een week lang feestelijk bezig houden.
Hommage 'Het festival is in vele opzichten een hommage aan de zee en de zeelieden', zegt Marc Doria, die langs de in totaal 7 kilometer kade in zowel de militaire als de handelshaven een grote drukte verwacht.
Eregasten De handelshaven wordt een kleurrijke mengeling van verschillende maritieme culturen met vele verschillende vloten en festiviteiten. Hierverzamelen zich ook de schepen van deeregasten van het festival: dit jaar zijn dat de Spaanse streek Galicië en de landen Kroatië, Madagascar, Noorwegen en Vietnam.
Platteland en zee In 'Terre et Mer' komen de boeren van het platteland samen met de mensen van de zee. De Marina van Port du Château, het grootste project van Brest van de afgelopen vijf jaar, is gereserveerd voor klassieke zeiljachten, van de jachten van Pen Duick tot grote wedstrijdschepen.
Arctisch jaar De Penfeld wordt opengesteld voor dedeelnemende vaartuigen uit Madagaskar en Vietnam, maar ook voor pleziervaartuigen uit de jaren 50 en 60, grote zeiljachten, kleine sloepen en de Franse Marine. In het kader van het internationale arctisch jaaris daar ookhet schip te zien van het Institut Polaire Paul-Emile Victor, de 'Marion Dufresne'. En er is een expositie over 'Science aux Pôles', het wetenschappelijk onderzoek op Noord- en Zuidpool.
Tall-ships Heel bijzonder zijn elkfestival opnieuw de prachtige tall-ships. Brest ontvangt ook in 2008 weer een aantal indrukwekkende schepen, waaronder de grootste ter wereld. De Russische viermasters 'Kruzenshtern' en 'Sedov' zullen er zijn, evenals de imposante'Mircea' van de Roemeense marine,dat voor het eerst deelneemt aan dit evenement.
Alle wereldzeeën Er komen vaartuigen vanuit alle wereldzeeën en grote oceanen naar Brest, waaronder nog niet eerder getoonde traditionele schepen uit Kroatië, Galicië, Noorwegen, Ierland, Madagaskar, Martinique, Australië en Brazilië. Sommige daarvan zijn honderden jaren oud.
Afwisselend Het programma is divers en afwisselend. Elke dag is eenderde van de schepen op zee enkan tenminste eenderdevan de vloot aan de kade gratis worden bezocht. Elke dag staat daarbij één van de vijf eregasten in het middelpunt van de belangstelling.
Vietnam Vrijdag 11 juli is de dag van Vietnam, datdan in Brest zijn eeuwenoude cultuur en bijzonder varend erfgoedzal laten zien, evenals de moderne facetten van de Vietnamese scheepvaart, zoals grote jonken, drakenboten en mandboten.
Madagaskar Zaterdag 12 juli: de dag van Madagaskar, met een vloot in Afrikaanse sfeer en volop eigen cultuur. Madagaskar revancheert zich daarmee voor 2004, toen het wel aanwezig was, maar niet de middelen had om veel te laten zien. Van de gelegenheid wordt nu tevens gebruik gemaakt om de solidariteit te tonen binnen de maritieme wereld, door een inzameling van motoren van boten voor de arme dorpelingen in de oerwouden van Madagaskar.
Noorwegen Zondag 13 juli: de dag van Noorwegen, dat alvanaf het begin in 1992 op het festival in Brest aanwezig is. Dankzijhet rijke maritieme erfgoed komt Noorwegen in 2008 als eregast met een geheel vernieuwde thematiek en aanbod.
Frankrijk Maandag 14 juli: met de Franse Marine in de hoofdrol wordt de nationale feestdag van La France gevierd.
Kroatië Dinsdag 15 juli: de dag van Kroatië, dat meteen vlootvan een tiental traditionele en authentieke schepen de maritieme historie van het land laat zien.
Galicië Woensdag 16 juli: de dag van Galicië, dat met meer dan 20 zorgvuldig geselecteerde traditionele schepen de diversiteit van het Galicische erfgoed laat zien. Naast kleine werkschepen stuurt Galicië twee spectaculaire exemplaren naar Brest: de schitterende 'galei', de 'Nieves' van 42 meter en de 31 meter lange stoomboot 'Hidria Secundo'.
Maritiem programma Elke festivaldag is er volgens ODT-directeur Marc Doria een bruisend maritiem programma, dat klinkt als een klok.Het publiek kan er een bezoek aan de schepen brengen, maar ook aan scheepswerven, allerlei mooie exposities of het beroemde scheepvaartmuseum Musée de la Marine van Brest.
Verder zijn er shows en concerten en elke avond is het groot feest met parades en vuurwerk. De in Frankrijk wereldberoemde producent Gad Weil heeft de regie en dus is succes verzekerd.
Regatta Brest-Douarnenez Als afsluiting van het festival wordt de Grote Regatta Brest-Douarnenez gehouden, waarbij alle schepen als één grote, imposante armada tegelijk de haven van Brest verlaten. Doria: 'Een schitterend schouwspel dat niemand mag missen die houdt van de zee en de zeevaart. Soyez la bienvenue à Brest!' TourPress.Holland www.brest2008.fr
Nautic '08 wordt nieuwe watersporbeurs te Westende
Nautic '08 wordt nieuwe watersporbeurs te Westende
Op zaterdag 26 en zondag 27 april zal voor de eerste keer Nautic 08 plaatsvindenDit evenement dat de steun krijgt van de vzw VVV Middelkerke en van het Verbond van Vlaamse Watersportverenigingen, vindt, in tegenstelling tot de weinig reeds bestaande evenementen, niet in het volle zomerseizoen plaats maar er net voor.
Dit tijdstip betekent immers voor de vele watersportliefhebbers het einde van de winterstop, het moment waarop de kriebels terug toeslaan en nieuwe plannen worden gesmeed, het moment waarop de koopkracht en de interesse in de nieuwigheden het grootst zijn.
De nautische happening zal plaatsvinden op de brede Koning Ridderdijk in Westende, een badplaats gelegen tussen Nieuwpoort en Oostende. Hiermee hebben we voor het meest centrale punt van het watersportgebeuren aan de kust gekozen.
De locatie is zeer gemakkelijk te bereiken, beschikt over voldoende parkeergelegenheid en biedt bovendien de nodige ruimte om Nautic te laten uitgroeien tot een van de belangrijkste watersportevenementen van België.
In een bijzonder sfeervolle omgeving met piramidetenten bieden wij de kans aan professionele exposanten om hun waar aan te bieden aan het grote publiek. Daarnaast zal een grote tweedehandsmarkt voor particulieren zorgen voor een democratisch gebeuren waar iedereen zijn gading kan vinden.
Zo zal het grootste luxejacht tot en met het kleinste dobbertje het decor vormen van een niet te vergeten nautische happening
Dit alles, aangevuld met enkele workshops, leuke activiteiten en de nodige animatie, zorgt ervoor dat Nautic 08 een datum verdient in ieders agenda.
Als watersportliefhebber, die zich bewust is van de groei van het watersport gebeuren, kunt u beslist niet aan de zijlijn blijven staan!
AMSTERDAM- Amsterdammers die in de buurt van het Martin Luther King Park en de RAI wonen, kunnen in de nacht van woensdag op donderdag een bijzonder transport langs hun huis zien komen. Tien enorme zeiljachten worden vanaf de Amsteldijk richting het evenementencomplex vervoerd voor de watersportbeurs Hiswa. De jachten zijn te groot, te zwaar en te diep om overdag over de weg te vervoeren.
De boten worden woensdagmiddag uit het water getakeld. Speciale diepladers rijden de jachten vanaf half een 's nacht naar de RAI. De bovenleidingen van de trams en enkele verkeerslichten moeten hiervoor wijken. Het grootste jacht meet 18 meter en is een Ferretti 500 van Italiaanse makelij, die zijn primeur beleeft in Nederland.
De andere jachten zijn Nederlands, Noors en Italiaans. Naast deze enorme boten vinden honderden andere exemplaren de komende dagen hun weg naar de RAI. De opbouw van de Hiswa begint donderdag. Vanaf dinsdag is de watersportbeurs toegankelijk voor het publiek. NOCNSF-voorzitter Erica Terpstra verricht samen met de Zweedse directeur van de Volvo Ocean Race Knut Frostad de opening. De Hiswa is tot en met zondag 9 maart. De Telegraaf
Het Italiaanse bedrijf Navionics , leider in elektronische cartografieheeft met zijn
Multi-dimensionale elektronische cartografie een Amerikaanse prijs gewonnen .
Op een jaarbeurs van de National Marine Electronics Association in Florida werden haar Platinum kaarten geprezen , vanwege hun innovatie , hun prestaties en hun betrouwbaarheid voor gebruik als maritieme navigatie .
De Platinum van Navionics wordt de eerste multifunctionele kaart voor plotters genoemd .
Satellietinformatie en gegevens van de gedetailleerde navigatiekaarten leveren driedimensionale dieptebeelden op , panoramafotos van havens en herkenningspunten .
Platinum kaarten zijn beschikbaar in het Navionics XL3 dekkingsgebied op een 2GB CF en SD medium die compatibel zijn met de huidige leidende kaartplotter fabrikanten .
Ik gebruik een E 120 van Raymarine en ben zeer tevreden over deze kaarten .
Zijn in 2006 op de markt gebracht en zijn ondertussen al flink in prijs gedaald .
De Amadea zal als eerste cruiseschip in Vlissingen aanmeren.
VLISSINGEN - Het eerste schip is geboekt, de kop is er af. "Dit is een mooie binnenkomer om in maart te presenteren op de Seatrade cruiseshipping convention in Miami." Er gebeurt iets in de wereld van de cruisevaart.
Een nieuwkomer meldt zich en trekt - tegen de verwachting van velen in - de aandacht: Zeeland. Alex Nelis van Zeeland Cruiseport (en directeur van scheepsagent STT) is ermee in zijn nopjes. "We zijn aan het avontuur begonnen zonder de garantie te hebben dat het ook echt van de grond komt."
Dat is wel heel bescheiden, want behalve STT zijn ook Inchcape en Felison Terminal initiatiefnemer. Inchcape handelt de cruisevaarten in Rotterdam, Amsterdam en IJmuiden af en kent dus wel degelijk het klappen van de zweep.
De drie hebben inmiddels enkele tonnen euro's aan eigen geld gestoken in Zeeland Cruise Port. Beurzen in Miami en Hamburg zijn bezocht, folders en reclamemateriaal gedrukt en er zijn vooral veel contacten met reders gelegd. Op 11 tot en met 14 maart staat ZCP weer in Miami. "Reders willen graag met 'Zeeland' praten", zegt Nelis.
Zeker nu Phoenix reisen als eerste reder heeft toegehapt. Er is nog wel een probleem. De initiatiefnemers vinden dat het havenschap en de provincie de aanlegsteiger in de Vlissingse Buitenhaven moeten betalen. Want daar zouden de schepen straks moeten afmeren, vindt ZCP. Dichtbij het station, de Rijksweg en de stad. Uit de eerste berekeningen blijkt dat de bouw van een zogenoemde vingerpier (op de plek van de oude Olau-steiger) 7 miljoen euro kost. Maar het havenschap en de provincie zijn nog niet enthousiast, stelt Nelis. "Het havenschap wil niet investeren omdat ze het te duur vindt en het geld niet terugverdiend aan haven- en kadegeld. Vreemd, want het is een uitbreiding van de bestaande Olau-steiger die in handen is van het havenschap. Zeeland Cruiseport is slechts gebruiker. Het havenschap zou moeten faciliteren." De verdiensten komen inderdaad niet uit het haven- en kadegeld, aldus Nelis. "Er wordt verdiend aan de excursies. De gasten bezoeken attracties en steden en geven daar hun geld uit. Dit is in belang van heel Zeeland."
Een alternatieve locatie was de kade van houtbedrijf Finsa, eveneens in de Buitenhaven. "Finsa geeft echter geen toestemming aan Zeeland Cruiseport om er passagiersschepen af te meren. Dat kan werkzaamheden verstoren."
De Buitenhaven is nu dus voorlopig uit beeld. Via de Maecon- groep in Middelburg wordt nog geprobeerd om subsidie binnen te halen in het kader van het Europees fonds voor regionale ontwikkeling 2007-2013. Of dat lukt, is nog niet duidelijk.
Inmiddels is het te laat om het eerste schip in de Buitenhaven te laten afmeren. Daarom wijkt ZCP noodgedwongen uit naar industriegebied Vlissingen-Oost. Nelis: "De Amadea legt aan bij de kade van Daalimpex in de Bijleveldhaven. Daar ligt alle infrastructuur. In het kader van de ISPS-veiligheidsrichtlijnen voldoet het terrein prima. Het kan goed worden afgezet en is bewaakt met camera's." Zodra passagiers aankomen, worden ze met bussen van Bizon tours vervoerd.
Het is nog steeds de bedoeling om een aankomst-terminal te maken in de te bouwen skihal in Vlissingen (nabij het station). "We hebben deze week met de initatiefnemers van dat project afgesproken dat we naar elkaar gaan verwijzen. We nemen de hal ook op in het excursieprogramma. Maar voordat we vierkante meters kunnen huren, moeten we eerst een plek in de Buitenhaven realiseren." door Jeffrey Kutterink PZC
Een cruise ondernemen wordt voor steeds meer mensen een alledaags iets. Er zijn cruiseschepen te over en de prijzen zijn tegenwoordig bereikbaar voor iedereen. Meer dan de helft van de mensen die nog nooit een cruise gemaakt hebben, zouden dat wel eens willen doen, zo blijkt uit een studie van de Cruise Lines International Association. Maar voor wie nog nooit een cruise heeft geboekt is er toch nog altijd een drempel. Wij zochten voor U uit hoe U zo'n vakantie op zee best aanpakt. Moet ik naar een reisbureau om een cruise te boeken? Elke scheepsmaatschappij die cruises organiseert heeft zijn eigen website. Je kan dus makkelijk je eigen reis boeken. Maar welk is de beste cruise voor U? Houd je van feestjes in discotheken en bars, of zak je liever onderuit bij cocktailmuziek in de cocktail lounge? En wat met uitstapjes naar wal. Ben je sportief en zie je een kajaktochtje wel zitten, of stap je liever op de geijkte toeristenbus die in de haven wacht? Hebben je kinderen een babysit nodig, of zijn ze al tevreden met knutselen en sportactiviteiten aan boord? Je kan makkelijk opzoeken en vergelijken wat ieder schip te bieden heeft, of advies krijgen via een website Anderzijds: het kost niets om een reisagent te raadplegen. Dan heb je meteen een prof die misschien het schip al heeft gezien, of aan boord is geweest en die al het werk voor je opknapt. Moet ik heel formeel gekleed gaan en aan tafel zitten met wildvreemden? De meeste cruiseschepen bieden verschillende opties aan: buffetten, cafés, specialiteitenrestaurants en formeel tafelen in een chique restaurant. Maar zelfs netjes tafelen wil nog niet zeggen dat je meteen in smoking en een avondkleed moet verschijnen. Een pak met das en een jurk zijn meer dan ok. Aan boord van sommige cruises kan je bij het eten zitten waar je wil, en indien dat niet het geval is, dan is de kans groot dat je andere leuke mensen aan tafel ontmoet. Wat moet ik meenemen? Breng teenslippers of sandalen mee en een badjas om van het zwembad naar je cabine te gaan. En kijk naar het weer op de vaarroute. Een reis naar de Caraïben in de winter betekent toch altijd een paar killere dagen op zee. Alaska in augustus? Breng een regenjas mee. Voor een cruise op de Nijl heb je genoeg aan je zomerse garderobe.
Sommige schepen hebben wasmachines en drogers aan boord, anderen niet. Wasgoed naar de scheepswasserij zenden kan duur zijn. Breng dus liever genoeg kledij mee voor de hele reis, of ga naar een wasserij met machines die op muntstukken werken in een haven. Wil je een wekker naast je bed? Breng er dan eentje mee. Niet alle kajuiten hebben er, al kan je natuurlijk altijd vragen om 's ochtends wakker gebeld te worden. Is alles in de prijs inbegrepen? Cruise-prijzen worden berekend po de kajuit en het eten en sommige drankjes. Gratis drankjes zijn soms koffie, ijsthee, thee, limonade en fruitsap bij het ontbijt. Luxe-cruises geven je ook wijn en sterke dranken gratis. Maar er zij ook heel wat cruises waar je zelfs geen gratis koffietjes krijgt, maar waar je voor bijvoorbeeld 5 euro per dag gratis water krijgt. Let wel: in casino's, bij het zwembad geef je makkelijk wat Wie wat krapper bij kas zit, doet er dan ook goed aan zich aan boord te beperken tot de gratis activiteiten: zwembad, gym-zaal ,shows en cinéma en in de havens eerder te gaan wandelen dan in te schrijven voor een prijzige helikoptervlucht van op het achterdek. In de haven kan je ook bijna altijd goedkopere excursies boeken dan diegenen die aan boord worden aangeboden.geld uit aan alcoholische dranken. Hoeveel tipgeld moet ik betalen, en aan wie? Sommige luxe-cruises verbieden drinkgeld. Anderen bevelen een zeker bedrag aan. Vaak wordt een vaste service-taks gerekend voor het personeel in het restaurant en voor de man of vrouw die je kajuit schoon houdt. Een typisch bedrag voor kajuitpersoneel is 3 euro per dag en 5 tot 10 euro voor de kelners in het restaurant en de maître d'hotel. Maar je kan ook altijd het personeel aan het einde van de cruise bedanken met drinkgeld.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar