xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Cruisewereld kijkt naar Zeeland
De Amadea zal als eerste cruiseschip in Vlissingen aanmeren.
VLISSINGEN - Het eerste schip is geboekt, de kop is er af. "Dit is een mooie binnenkomer om in maart te presenteren op de Seatrade cruiseshipping convention in Miami." Er gebeurt iets in de wereld van de cruisevaart.
Een nieuwkomer meldt zich en trekt - tegen de verwachting van velen in - de aandacht: Zeeland. Alex Nelis van Zeeland Cruiseport (en directeur van scheepsagent STT) is ermee in zijn nopjes. "We zijn aan het avontuur begonnen zonder de garantie te hebben dat het ook echt van de grond komt."
Dat is wel heel bescheiden, want behalve STT zijn ook Inchcape en Felison Terminal initiatiefnemer. Inchcape handelt de cruisevaarten in Rotterdam, Amsterdam en IJmuiden af en kent dus wel degelijk het klappen van de zweep.
De drie hebben inmiddels enkele tonnen euro's aan eigen geld gestoken in Zeeland Cruise Port. Beurzen in Miami en Hamburg zijn bezocht, folders en reclamemateriaal gedrukt en er zijn vooral veel contacten met reders gelegd. Op 11 tot en met 14 maart staat ZCP weer in Miami. "Reders willen graag met 'Zeeland' praten", zegt Nelis.
Zeker nu Phoenix reisen als eerste reder heeft toegehapt. Er is nog wel een probleem. De initiatiefnemers vinden dat het havenschap en de provincie de aanlegsteiger in de Vlissingse Buitenhaven moeten betalen. Want daar zouden de schepen straks moeten afmeren, vindt ZCP. Dichtbij het station, de Rijksweg en de stad. Uit de eerste berekeningen blijkt dat de bouw van een zogenoemde vingerpier (op de plek van de oude Olau-steiger) 7 miljoen euro kost. Maar het havenschap en de provincie zijn nog niet enthousiast, stelt Nelis. "Het havenschap wil niet investeren omdat ze het te duur vindt en het geld niet terugverdiend aan haven- en kadegeld. Vreemd, want het is een uitbreiding van de bestaande Olau-steiger die in handen is van het havenschap. Zeeland Cruiseport is slechts gebruiker. Het havenschap zou moeten faciliteren." De verdiensten komen inderdaad niet uit het haven- en kadegeld, aldus Nelis. "Er wordt verdiend aan de excursies. De gasten bezoeken attracties en steden en geven daar hun geld uit. Dit is in belang van heel Zeeland."
Een alternatieve locatie was de kade van houtbedrijf Finsa, eveneens in de Buitenhaven. "Finsa geeft echter geen toestemming aan Zeeland Cruiseport om er passagiersschepen af te meren. Dat kan werkzaamheden verstoren."
De Buitenhaven is nu dus voorlopig uit beeld. Via de Maecon- groep in Middelburg wordt nog geprobeerd om subsidie binnen te halen in het kader van het Europees fonds voor regionale ontwikkeling 2007-2013. Of dat lukt, is nog niet duidelijk.
Inmiddels is het te laat om het eerste schip in de Buitenhaven te laten afmeren. Daarom wijkt ZCP noodgedwongen uit naar industriegebied Vlissingen-Oost. Nelis: "De Amadea legt aan bij de kade van Daalimpex in de Bijleveldhaven. Daar ligt alle infrastructuur. In het kader van de ISPS-veiligheidsrichtlijnen voldoet het terrein prima. Het kan goed worden afgezet en is bewaakt met camera's." Zodra passagiers aankomen, worden ze met bussen van Bizon tours vervoerd.
Het is nog steeds de bedoeling om een aankomst-terminal te maken in de te bouwen skihal in Vlissingen (nabij het station). "We hebben deze week met de initatiefnemers van dat project afgesproken dat we naar elkaar gaan verwijzen. We nemen de hal ook op in het excursieprogramma. Maar voordat we vierkante meters kunnen huren, moeten we eerst een plek in de Buitenhaven realiseren."
door Jeffrey Kutterink PZC
|