Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
23-02-2008
Vijf tips voor je aan je eerste cruise begint
Vijf tips voor je aan je eerste cruise begint
Een cruise ondernemen wordt voor steeds meer mensen een alledaags iets. Er zijn cruiseschepen te over en de prijzen zijn tegenwoordig bereikbaar voor iedereen. Meer dan de helft van de mensen die nog nooit een cruise gemaakt hebben, zouden dat wel eens willen doen, zo blijkt uit een studie van de Cruise Lines International Association. Maar voor wie nog nooit een cruise heeft geboekt is er toch nog altijd een drempel. Wij zochten voor U uit hoe U zo'n vakantie op zee best aanpakt. Moet ik naar een reisbureau om een cruise te boeken? Elke scheepsmaatschappij die cruises organiseert heeft zijn eigen website. Je kan dus makkelijk je eigen reis boeken. Maar welk is de beste cruise voor U? Houd je van feestjes in discotheken en bars, of zak je liever onderuit bij cocktailmuziek in de cocktail lounge? En wat met uitstapjes naar wal. Ben je sportief en zie je een kajaktochtje wel zitten, of stap je liever op de geijkte toeristenbus die in de haven wacht? Hebben je kinderen een babysit nodig, of zijn ze al tevreden met knutselen en sportactiviteiten aan boord? Je kan makkelijk opzoeken en vergelijken wat ieder schip te bieden heeft, of advies krijgen via een website Anderzijds: het kost niets om een reisagent te raadplegen. Dan heb je meteen een prof die misschien het schip al heeft gezien, of aan boord is geweest en die al het werk voor je opknapt. Moet ik heel formeel gekleed gaan en aan tafel zitten met wildvreemden? De meeste cruiseschepen bieden verschillende opties aan: buffetten, cafés, specialiteitenrestaurants en formeel tafelen in een chique restaurant. Maar zelfs netjes tafelen wil nog niet zeggen dat je meteen in smoking en een avondkleed moet verschijnen. Een pak met das en een jurk zijn meer dan ok. Aan boord van sommige cruises kan je bij het eten zitten waar je wil, en indien dat niet het geval is, dan is de kans groot dat je andere leuke mensen aan tafel ontmoet. Wat moet ik meenemen? Breng teenslippers of sandalen mee en een badjas om van het zwembad naar je cabine te gaan. En kijk naar het weer op de vaarroute. Een reis naar de Caraïben in de winter betekent toch altijd een paar killere dagen op zee. Alaska in augustus? Breng een regenjas mee. Voor een cruise op de Nijl heb je genoeg aan je zomerse garderobe.
Sommige schepen hebben wasmachines en drogers aan boord, anderen niet. Wasgoed naar de scheepswasserij zenden kan duur zijn. Breng dus liever genoeg kledij mee voor de hele reis, of ga naar een wasserij met machines die op muntstukken werken in een haven. Wil je een wekker naast je bed? Breng er dan eentje mee. Niet alle kajuiten hebben er, al kan je natuurlijk altijd vragen om 's ochtends wakker gebeld te worden. Is alles in de prijs inbegrepen? Cruise-prijzen worden berekend po de kajuit en het eten en sommige drankjes. Gratis drankjes zijn soms koffie, ijsthee, thee, limonade en fruitsap bij het ontbijt. Luxe-cruises geven je ook wijn en sterke dranken gratis. Maar er zij ook heel wat cruises waar je zelfs geen gratis koffietjes krijgt, maar waar je voor bijvoorbeeld 5 euro per dag gratis water krijgt. Let wel: in casino's, bij het zwembad geef je makkelijk wat Wie wat krapper bij kas zit, doet er dan ook goed aan zich aan boord te beperken tot de gratis activiteiten: zwembad, gym-zaal ,shows en cinéma en in de havens eerder te gaan wandelen dan in te schrijven voor een prijzige helikoptervlucht van op het achterdek. In de haven kan je ook bijna altijd goedkopere excursies boeken dan diegenen die aan boord worden aangeboden.geld uit aan alcoholische dranken. Hoeveel tipgeld moet ik betalen, en aan wie? Sommige luxe-cruises verbieden drinkgeld. Anderen bevelen een zeker bedrag aan. Vaak wordt een vaste service-taks gerekend voor het personeel in het restaurant en voor de man of vrouw die je kajuit schoon houdt. Een typisch bedrag voor kajuitpersoneel is 3 euro per dag en 5 tot 10 euro voor de kelners in het restaurant en de maître d'hotel. Maar je kan ook altijd het personeel aan het einde van de cruise bedanken met drinkgeld.
In de wintermaanden ga ik steeds overwinteren naar Spanje . Sta versteld van het aanbod van de vele golfterreinen en golf centras . In ons kleine landje is dat heel wat minder . Maar daar kan de komende jaren een beetje verandering in komen , Met de veronderstelling dat er in 2015 ongeveer een 53200 Vlamingen zullen golfen . Bestaat er een behoefte aan bijkomende golfterreinen .
Er start een onderzoek naar 7 nieuwe type III-terreinen:
Knokke, West-Vlaanderen;
Nevele, Oost-Vlaanderen;
Sint-Gillis-Waas, Oost-Vlaanderen;
Schilde, Antwerpen;
Lommel, Limburg;
Bree, Limbrug;
Strerrebeek, Vlaams-Brabant
En in Stekene ( baan naar Hulst ) zal er binnenkort ook een winkel waar men golf artikelen en de laatste nieuwe golf trends kan aanschaffen zijn deuren openen . Opening voorzien tegen Maart 2008
Haringvlietbrug boven de windkracht 5 niet bediend
Haringvlietbrug boven de windkracht 5 niet bediend
Bron: KNWV
Nieuw bedieningsregiem Haringvlietbrug Er is het nodige aan de hand met de Haringvlietbrug. De brug is toe aan een grote onderhoudsbeurt; de werkzaamheden zullen aan het eind van het jaar leiden tot een langdurige stremming. Onder andere is het remmechanisme van de klep versleten. Dat betekent dat de brug uit veiligheidsoverwegingen dit jaar niet bediend kan worden boven windkracht 5. En tot overmaat van ramp zullen er ook ernstige onderhoudswerkzaamheden aan de Moerdijkbrug plaatsvinden. Het verkeer zal voor een deel worden omgeleid over de Haringvlietbrug, waardoor de spitsstremmingen op de Haringvlietbrug zijn uitgebreid.
De werkgroep Delta Noord van het Watersportverbond heeft regelmatig met Rijkswaterstaat overlegd over de ontstane situatie en de gevolgen ervan voor de watersport. Voor 2008 zijn de volgende bedieningstijden afgesproken:
* 22 maart - 25 april en 30 augustus - omstreeks 6 september. Maandag t/m donderdag: 9.30, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 14.30. Vrijdag: 9.30, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 14.30, 19.30, 20.00, 21.00. Zaterdag, zondag en feestdagen: 9.00 21.00 uur, ieder heel uur m.u.v. 17.00 uur
* Vanaf omstreeks 6 september tot 6 december zal de brug vanwege groot onderhoud niet worden bediend.
* Boven windkracht 5 wordt de brug niet bediend.
Uiteraard is onderdoorvaart van de Haringvlietbrug altijd mogelijk; de doorvaarthoogte is NAP + 14.00 meter!
Voor informatie over de actuele bedieningstijden kunnen watersporters terecht bij de Centrale bediening Volkeraksluizen, VHF 64 of tel. 0168-477500, of bij de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht: VHF 71 of tel. 0800-0236200.
Klaar voor het nieuwe watersport seizoen? Het watersport seizoen gaat weer beginnen Het watersportseizoen staat (gelukkig) al weer voor de deur, het wordt tijd dat u uw boot klaar gaat maken voor het nieuwe watersport seizoen. Veel onderhoud aan uw boot kunt u zelf doen, een aantal zaken kunt u beter door watersportspecialisten laten doen. Maar, zelf klussen aan uw boot is niet alleen leuk, maar het bespaart u ook nog eens een hoop geld. Bovendien weet u dan precies hoe uw schip er bij staat.
Antifouling en het onderwaterschip Antifouling beschermt uw schip tegen ongewenste aangroei van algen etc. Een snelle inspectie van de antifouling leert u al snel of u een nieuwe laag moet aanbrengen. Dit is sterk afhankelijk van uw ligplaats.
Antifouling en zoet water Ligt u op zoetwater dan kunt u beslissen een jaartje over te slaan en de schilderbeurt naar volgend jaar te verschuiven. Op zoet water heeft u beduidend minder last van ongewenste aangroei. Er moet wel voldoende antifouling op de romp aanwezig zijn. Deze beslissing is mede afhankelijk van de soort antifouling die u hebt gebruikt.
Antifouling op zout water Ligt het schip het grootste gedeelte van het jaar in zoutwater dan is het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling absoluut een must. Het aanbrengen van een dunne laag is veelal voldoende om de aangroei in een vaarseizoen te beteugelen.
Extra aandachtspunten onderwaterschip:
Anodes wel of niet vervangen Voor dat het schip het water in gaat zijn er nog een paar extra aandachtpunten. De anodes moeten worden beoordeeld. Anodes bestaan vaak uit zink, soms uit aluminium en zorgen ervoor dat er geen galvanische corrosie ontstaat aan andere delen door electrolyse. De anode bestaat uit een minder edel metaal en zal als eerste worden aangevreten, een soort lokaas dus. In een jaar tijd kan een ande een flink eind gereduceerd zijn en moet dan ook vervangen worden.
Schroef en schroefas Ook de schroef en schroefas van uw boot moeten aan een scherp oordeel worden onderworpen. Hebben deze geen overdadige speling, zijn de watergesmeerde lagers in de uithouder nog in takt. Zijn de schroefbladen vrij van aangroei en pokken? Ook het roer wordt op een zelfde manier beoordeeld. Het is raadzaam om de sensor van de snelheidsmeter te controleren en het schoepenradje van antifouling te voorzien. Zolang de boot op het droge staat is het handig om alle uitneembare sensoren te controleren en van nieuw siliconenvet te voorzien. Let hierbij op de dunne O ringen. Deze moeten onbeschadigd zijn.
Boven de waterlijn Wat hier gebeuren moet is sterk afhankelijk waar het schip van gemaakt is en de leeftijd. Een 2 jaar jong polyester zeilschip zal nadat zij is schoongemaakt van een nieuwe waslaag worden voorzien en na gepoetst te zijn weer als nieuw te voorschijn komen. Een vijftig jaar oude stalen bakdekkruiser daar in tegen zal weer eens van een nieuwe verflaag moeten worden voorzien. Let wel op dat schilderen in het voorjaar wel bij de juiste temperatuur moet gebeuren. Een nieuwe waterlijn aanbrengen staat wel erg netjes.
Het dek Wanneer de werkzaamheden aan het onderwaterschip en boven de waterlijn klaar zijn kan het schip het water in. Voor veel schepen is de klus nu grotendeels geklaard. Als het een zeilschip betreft waar de mast nog op moet worden gezet moet er nog veel werk verzet worden. Het plaatsen van een mast is zeer nauwkeurig werk dat u ook aan specialisten kunt overlaten. Afhankelijk van de wijze waarop de verstaging loopt zal alles zo moeten worden aangespannen worden dat de mast weer in de juiste positie staat. Voor iedere boot is hiervoor een eigenwerkwijze voorgeschreven die ongetwijfeld in de gebruiksaanwijzing of op internet is terug te vinden. Let op dat de mast aan alle kanten in de juiste positie komt te staan. Veelal begint het met het vast- en doorzetten van het onderwant waarna het topwant volgt en dan pas zijn de voor- en achterstag aan de beurt. Over de trim van de mast zijn dikke boeken geschreven en het is dan ook niet mogelijk om in het kort een nauwkeurige beschrijving te geven. Om het maximum uit uw boot halen is dit wel een belangrijk onderdeel van het vaarklaar maken. Wanneer dit alles is gebeurd kan natuurlijk het dek ook nog een goed poetsbeurt krijgen.
Zeilen Wanneer de mast goed staat wordt het tijd voor de zeilen. Hopelijk heeft u ze aan het eind van het vaarseizoen gecontroleerd en indien nodig laten repareren. Zeilmakers hebben het in het begin van het seizoen altijd erg druk en wacht- en levertijden lopen dan snel op. Ook een wasbeurt is, mits professioneel gedaan, soms op zijn plaats. Indien er sprake van een rolfok is zet u de fokkeval niet te strak door. Het zeil heeft geen voorkabel, dus kan het gaan rekken wanneer er te veel spanning op komt te staan. Bij zeilen met leuvers ligt dit anders. Het grootzeil wordt gezet en gecontroleerd of zeillatten, reeflijnen, reefknuttels en cunninghamlijn allemaal op hun plaats zitten.
Motor Heeft u, voor dat het schip de wal op ging, de motorolie ververst en nieuwe filters geplaatst dan hoeft u zich hier geen zorgen meer over te maken. Wel moet het antivries nog uit het motorblok in het geval van een motor met open koeling. Indien mogelijk vangen we dit op om het milieu te sparen. Controleer de V-snaren op slijtage en breng ze op de juiste spanning. Slippende v-snaren geven weinig kracht en slijten onnodig. Controleer ook of u reserve snaren aan boord heeft. Test ook even of de gaskabels gemakkelijk bewegen en onbeschadigd zijn. Een reserve gaskabel aan boord kan u een hoop ellende besparen.
Impeller Indien u de motor een servicebeurt door een specialist laat geven zal deze vrijwel altijd de impeller vervangen. De impeller is een schoepenwiel dat zorgt voor voldoende koelwatertoevoer naar de motor en is zeer belangrijk. Brandstoffilters dienen gecontroleerd te worden op vervuiling en zonodig vervangen.
Schroefasafdichting Tijdens het te water laten controleert u natuurlijk het glandlager op lekkage. Glandlagers zorgen voor de afdichting van de schroefas. Er zijn vele soorten glandlagers, die allen op hun eigen wijze de afsluiting maken. Indien mogelijk tornen we de motor eerst een paar maal met de handslinger rond, hiermee komt er weer olie op de plaatsen waar het moet zijn. Als alle afsluiters weer openstaan en de accu ook weer verbonden is kan er gestart worden. Raadpleeg in ieder geval het instructieboekje en volg de aanwijzingen op.
Het interieur Binnen is natuurlijk veel te doen. Om niet tijdens de zomerse tripjes voor verrassingen te komen staan is het zinvol om van voor naar achteren te werken. Op deze wijze krijgt iedere kooi, bakkist, lade, kastje etc. even de volle aandacht. Wanneer er zaken aan boord zijn die in de afgelopen jaren nooit gebruikt zijn, haal ze dan van boord, een schip is geen bergplaats voor overbodige zaken. Na een grondige schoonmaakbeurt ruikt uw schip weer helemaal fris.
Veiligheidsmiddelen aan boord Een aantal veiligheidsmiddelen vragen om een speciale behandeling. Pyrotechnisch materiaal (noodsignalen), zoals fakkels en lichtkogels moeten op hun houdbaarheidsdatum worden gecontroleerd. Ook reddingsvesten en vlotten dienen binnen de keuringseisen te vallen, let ook even op de zouttabletten in de vesten en zorg voor reservemateriaal.
Touwen, landvasten en schoten Controleer aan het begin van het watersport seizoen ook even de landvasten, schoten en ander touwwerk aan boord. Oud, maar onbeschadigd touwwerk, kunt u vaak prima wassen in de wasmachine op een lage temperatuur.
Gas en elektriciteit aan boord Controleer de elektrische aansluitingen, de walstroomaansluiting (denk om randaarde), de verlichting en de acculader. Vervang roestige stekers, het geeft een slechte verbinding die brandgevaar oplevert. De gasslang dient geheel onbeschadigd te zijn en niet ouder dan 2 jaar. Ook al lijken ze onbeschadigd, vervang ze. Het gaat om uw eigen veiligheid.
Het kwijnende cruisetoerisme in Antwerpen heeft dringend nieuwe impulsen nodig
Het cruisetoerisme in Antwerpen zit al enkele jaren in een dipje. In 2001 meerden er nog 41 cruise-schepen aan in onze haven, in 2005 waren dat er amper 7. En ook voor dit jaar ziet het er slecht uit. De nieuwe cruise-terminal ligt er vaak verlaten bij, terwijl het net de bedoeling was om zo meer toeristen aan te trekken. Vlaams Volksvertegenwoordiger Bart De Wever uitte zijn bezorgdheid daarover tegen Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois. Die belooft te gaan praten met Minister Dewael om de formaliteiten voor de reizigers te versoepelen.
Ik denk dat het al wat laat is als ik dit artikel lees
Borsele neemt cruiseterminal onder de loep
NIEUWDORP - De gemeente Borsele gaat onderzoeken welke gevolgen de komst van cruiseschepen naar de Bijleveldhaven in Vlissingen Oost heeft. "Wij staan in principe positief tegenover het initiatief", stelt wethouder Jan Zandee (SGPCU, milieu), "maar we willen over deze nieuwe activiteit een weloverwogen beslissing nemen." Het onderzoek richt zich onder meer op de vraag hoe de aanwezigheid van passagiers zich verhoudt tot de andere activiteiten in het gebied.
Ook wordt bekeken welke verkeersstromen de terminal met zich meebrengt. De Bijleveldhaven zal tijdelijk als cruiseterminal worden gebruikt, tot het mogelijk is in de Buitenhaven nabij Vlissingen cruiseschepen af te meren.
Alex Nelis van Zeeland Cruise Port, directeur van de Vlissingse scheepsagentuur STT, verwacht begin 2009 het eerste cruiseschip. Hoe lang de Bijleveldhaven precies nodig is, is onbekend. Nelis hoopt zo snel mogelijk naar Vlissingen te kunnen, maar 'dat gaat nog wel een paar jaar duren'.
Woensdag 20 februari 2008 - TERNEUZEN - Het Kanaal van Gent naar Terneuzen en de aansluitende waterverbindingen in Vlaanderen zijn niet echt geschikt voor de recreatievaart. De waterverbindingen hebben in de eerste plaats een economische functie en lenen zich niet goed voor grootschalig recreatief verbruik.
Bovendien, zo meent commissaris van de koningin in Zeeland Karla Peijs, zijn de veiligheid op het Kanaal, de Westerschelde en de Vlaamse kanalen en rivieren niet gediend met een forse toename van recreatieve vaartuigen.
Professor Luuk Boelens van de Universiteit van Utrecht lanceerde vorige week tijdens de eerste Kanaalzoneconferentie het idee om de Kanaalzone uit te bouwen tot een 'kanaalcruisecentrum', zoals Manchester in Engeland dat tegenwoordig is. Daar wordt met 'narrow boats' (langvormige platbodems) intensief gevaren over een stelsel van vroeg-industriële kanalen. Terneuzen-Gent zou in Boelens' optiek het middelpunt van zo'n stelsel in West-Europa kunnen worden.
Het grootste deel van de Atlantic Moteryachts worden gebouwd volgens de persoonlijke smaak van de eigenaars . Zie mijn ARCHIEF per week vanaf 27/03/2006. Met het begin van de bouw van de NO LIMIT IV .
Jachthavens aan onze kust krijgen duizend nieuwe ligplaatsen
Jachthavens krijgen duizend nieuwe ligplaatsen
BLANKENBERGE/NIEUWPOORT - Er komen aan onze kust op korte termijn zo'n 1.000ligplaatsen bij in de jachthavens. Dat antwoordde Vlaams minister van Havens Kris Peeters (CD&V) op een parlementaire vraag van Patrick De Klerck. Intussen blijft ook Blankenberge ijveren voor extra plaatsen.
Volgens Patrick De Klerck (Open VLD), Vlaams parlementslid en Blankenbergse schepen, is er momenteel een groot tekort aan ligplaatsen in de Vlaamse jachthavens. 'De cijfers spreken van 1.000 tot 2.000ligplaatsen te weinig', weet hij. Een ander probleem volgens De Klerck is het oneigenlijk gebruik van de ligplaatsen, die als een soort tweede verblijf dienst doen.
Hij kaartte die problematiek aan bij Kris Peeters, Vlaams minister van Havens, die antwoordde dat er op korte termijn zo'n duizend ligplaatsen bijkomen. In Nieuwpoort gaat het om 680ligplaatsen: ruim 600 in de zone ter hoogte van de rechteroever en nog eens een goeie zestig aan de site van de Kromme Hoek. Door de sanering en herinrichting van het Vuurtorendok in Oostende worden er daar in 250extra ligplaatsen. En in Zeebrugge creëert de herinrichting van het Tijdok dertig extra locaties.
De Klerck dringt er bij de minister op aan om ook in Blankenberge meer ruimte te creëren voor jachten. 'Door de afgraving van de oostelijke landtong kunnen er zeker nog enkele tientallen nieuwe ligplaatsen gecreëerd worden. Ter hoogte van de resterende oostelijke landtong kan er dan eventueel een ondergrondse garage gerealiseerd worden en is er ook een beperkte uitbreiding mogelijk voor de jachtclubs. Dit laatste is trouwens noodzakelijk om aan de voorwaarden van de langdurige concessie te voldoen. Verdere bebouwing op de oostelijke landtong is echter volledig uit den boze', vervolgt hij.
Om het oneigenlijk gebruik van de ligplaatsen in kaart te brengen en tegen te gaan, laat minister Peeters momenteel een studie uitvoeren in de Vlaamse jachthavens. 'Het is de bedoeling om na het vaarseizoen 2008 een duidelijk beeld te hebben van de situatie betreffende de niet-varende boten en woonboten in de kustjachthavens', zegt minister Kris Peeters. Als er dan duidelijkheid is over de problematiek, belooft de minister om maatregelen te nemen tegen het oneigenlijk gebruik van de ligplaatsen.
Werken aan Antwerpse Noorderlaanbrug starten half februari .
Werken aan Antwerpse Noorderlaanbrug starten half februari . De voorbereiding voor de werken aan de Noorderlaanbrug in Antwerpen start op 18 februari. De werken aan de brug zullen in totaal twee jaar duren. De werken aan de Noorderlaanbrug maken deel uit van het Masterplan Mobiliteit. Binnen dat Masterplan worden zeven bruggen boven het Albertkanaal aangepakt om de capaciteit van het Albertkanaal te vergroten en zo de binnenscheepvaart te stimuleren.
De bestaande Noorderlaanbrug wordt daarom zo'n 3 meter verhoogd en vervangen door een aparte brug voor het autoverkeer en een aparte brug voor het openbaar vervoer. Op de nieuwe bruggen komen ook voet- en fietspaden die fysiek gescheiden zijn van het gewone verkeer. (belga/sps)
Schip loopt vast op De Vormt Een met grind geladen schip uit Giesbeek, de Eert-J, liep woensdagmiddag vast op De Vormt. Het betekende de eerste klus van 2008 voor de mannen van de KNRM Urk. De hulp werd ingeroepen van sleepboot Coby, die juist richting de Urker haven voer. Ook de Willemtje en de Koningin Beatrix kwamen ter assistentie ter plaatse. Een sleeptros werd vastgemaakt aan de Eert-J en Coby begon te trekken. Na ongeveer tien minuten kwam er beweging in en kon het schip naar dieper water worden gesleept. Daarna werd het schip gecontroleerd op eventuele lekkage. Dit was niet het geval, dus kon de Eert-J haar weg vervolgen vanaf de IJssel naar Lemmer. Reddingboten Koningin Beatrix, Willemtje en sleepboot Coby keerden terug naar de haven. OpUrk.nl
Het is niet altijd pleziervaart die vastloopt op De Vormt . Ten Westen van Urk ligt De Vormt geschreven op 23-09-2007
De brugbediening in Friesland. Hoewel Friesland inmiddels meerdere aquaducten rijk is worden de resterende bruggen tijdens het vaarseizoen intensief bediend om het u als watersporter gemakkelijk te maken.
In 2008 start de brugbediening op zaterdag 15 maart:
van 09.00 tot 12.00 uur,
van 13.00 tot 16.15 uur
van 17.15 tot 19.00 uur
In de maanden juni, juli en augustus worden alle bruggen tot 20.00 uur bediend
De dagelijkse brugbediening in 2007 is tot 1 november, dus óók op zon- en feestdagen
De bootverhuur kent daarom in Friesland weinig beperkingen.
Algemene regels bij bruggen en sluizen:
Sluit altijd achteraan bij wachtende boten voor bruggen en sluizen en wacht uw beurt rustig af.
Volg verkeersaanwijzingen van het bedienend personeel op.
Bij druk wegverkeer wordt het waterverkeer verzameld.
Voor meer informatie over de bedieningstijden en afwijkingen hierop surf je naar: www.fryslan.nl/bedieningstijden en kijk bij bedieningstijden.
De groei van de pleziervaart vnl. op de binnenwateren blijft stijgen (zie onderstaande tabel). De gestage stijging van het aantal afgeleverde vaarvergunningen, verplicht voor het besturen van jachten die sneller kunnen varen dan 20 km/u of langer zijn dan 15 m, duidt op een stijging in het aantal gegeven cursussen door zowel de privéscholen als de opleidingsafdelingen van de verenigingen. Toch melden de navigatiescholen dat velen de cursussen volgen zonder het vooruitzicht de examens te zullen afleggen.
Het aantal afgeleverde vlaggenbrieven is significant voor het aantal verkochte, nieuwe boten, dan wel ingevoerde tweedehandsboten.
De dienstverlening van de overheid op vlak van consequente bediening van de bruggen en sluizen op zon- en feestdagen ligt mee aan de basis van de gestage groei van de pleziervaart. Diverse overlegplatformen tussen beleidsmakers, beheerders en gebruikers van onze waterwegen leiden tot een grotere efficiëntie, een betere dienstverlening en uitbreiding van de pleziervaartinfrastructuur.
DÜSSELDORF - Het mogen turbulente economische tijden zijn, op de botenbeurs Boot in Düsseldorf wordt de kalmte bewaard. In de lounge van hal 7a, waar de superjachten staan te pronken, heerst een serene rust. Heren in overwegend marineblauwe blazers en design maatpakken, drinken er op dit matineuze uur rustig hun koffie, een enkeling waagt zich aan een glas droge witte. Van een paniekstemming na de alarmerende berichten over een beurskrach is geen sprake.
"Is er een beurscrisis?", vraagt de kalende zakenpartner van Peter Mintal quasi-onwetend. Mintal is marketing-manager van PR Marine uit Duitsland, dat boten in het dure topsegment bouwt. De bijna twee meter lange joyeuze veertiger zucht: "Ach, ja een beurskrach. De wereld van de topjachten, zeg maar de boten van vier miljoen en meer, is conjunctuurongevoelig. Die is als het ware immuun voor een beurscrisis. Als de economie slecht draait, zitten de orderboeken van de werven voor de dure jachten vol. Je kunt er tot 2010 al geen meer bestellen. Mensen steken eerder hun geld in een dure boot dan in een kapotte economie. Boten, juwelen en goud, het is allemaal waardevast."
Bovendien wordt 90 procent van de boten gebouwd om te verhuren, geeft Mintal aan. De huur van een jacht, voorzien van jacuzzi, droomkeuken, lounge, apart gastenverblijf met eigen bad en een groot raam op waterlijnhoogte, bedraagt circa 300.000 euro per jaar. "Dat biedt weer tal van fiscale voordelen voor de huurder, evenals het leasen van een jacht, dat ook zeer veel gebeurt. Dat zorgt er allemaal voor dat het geld zijn werk kan blijven doen." Voor Darry Sharman van Sarnia Yachts van het kanaaleiland Guernsey - het Eldorado voor liefhebbers van dure jachten vanwege de fraaie maritieme natuur en het vriendelijke belasting- en financieringsklimaat - ligt de scheidslijn tussen 'rood' en 'blauw' bij 35 meter. "De makers en eigenaars van boten van meer dan 35 meter zijn wel wat nerveus maar hebben niet echt het wit om de neus. Zo'n crisis raakt hen niet. Voor de bouwers van boten van minder dan 35 meter en de kopers van deze boten wordt het zwaar weer. Die komen in een dip."
Vrony Stegenga van het Nederlandse Ciris Capital, dat de aanschaf van boten vanaf 50.000 euro helpt financieren, houdt voorlopig de vingers gekruist. "We merken nog niks van de beursproblemen. We kunnen nog steeds geld bij de banken krijgen. Maar als de crisis aanhoudt, vrezen we dat veel van onze potentiële klanten alles 'on hold' zetten." Ze vouwt lichtelijk nerveus een brochure in elkaar. "Crises komen, crises gaan ook weer", meent Boot-bezoeker Jochen Weiss uit Frankfurt, liefhebber van dure, zeewaardige jachten. "Kijk eens naar de BSE-ziekte. Niemand at nog vlees, maar na twee weken laadden de mensen de karren weer vol. Zo gaat dat met boten ook."
Vandaag heeft het Duitse Dehler op Boot Düsseldorf bekend gemaakt dat zij de aankoop van het Belgische jachtbouw bedrijf ETAP Yachting heeft voltooid. Dit is de eerste overname sinds groei investeerder Buchanan Capital Partners slechts 2 maanden geleden aan boord is
Dehler meldt ons dat de ETAP Yachting productiehal zal blijven bestaan en dat bestaande merknamen niet zullen verdwijnen. Reeds geplande investeringen zouden ook niet in het gedrang komen en al het ETAP Yachting personeel blijft in dienst.
Werk aan Noordelijke Elfstedenvaarroute start in februari
Nieuwsbericht Motorbootvaren
22-1-2008
Werk aan Noordelijke Elfstedenvaarroute start in februari
Gemeenten, provincie en waterschap tekenen voor voltooiing van route
De zes betrokken gemeenten, de provincie Fryslân, het Friese Merenproject en het Wetterskip Fryslân zijn op 18 januari definitief de samenwerking aangegaan om de Noordelijke Elfstedenvaarroute bevaarbaar te maken. Deze samenwerking is bezegeld met een ondertekening tijdens een feestelijke bijeenkomst bij de molen in Vrouwenparochie. Hiermee kan de eerste concrete stap in de uitvoering gezet worden: het verhogen van de bruggen en het bouwen van aanlegsteigers. Jaap Keizer, voorzitter van de stuurgroep Noordelijke Elfstedenvaarroute, maakte tijdens de bijeenkomst bekend dat deze aanbesteding gegund is aan Jansma Wegen en Milieu uit Drachten. De werkzaamheden starten in de week van 4 februari aan de brug over de Blikfeart bij de Langhuisterweg.
Tegen een echte Elfstedentocht kan niets op. Maar wanneer ook het noordelijke deel van de route bevaarbaar is, kunnen pleziervaarders de tocht met de boot maken. En dat komt misschien wel het dichtste in de buurt bij de beleving van een tocht op de schaats. In ieder geval leren zowel inwoners als toeristen de rust, ruimte en cultuur van Noord-Fryslân op een nieuwe manier kennen. Het ophogen van de bruggen en de aanleg van de steigers is de eerste concrete stap voor het bevaarbaar maken van de Noordelijke Elfstedenvaarroute van Berlikum naar Bartlehiem naar Leeuwarden.
De werkzaamheden aan de bruggen zijn naar verwachting in november van dit jaar afgerond. Het gehele project zal naar verwachting in 2010 klaar zijn. De stuurgroep wil voor de zomer een besluit nemen over de aanbesteding van de sluizen bij Wier en Oude Leije en later in het jaar ook over de verbreding en verdieping van de vaarwegen. Dit betekent kortom dat pleziervaarders deze zomer nog niet door Noordelijke Elfstedenvaarroute kunnen varen.
Stuurgroep Noordelijke Elfstedenvaarroute De stuurgroep Noordelijke Elfstedenvaarroute bestaat uit de gemeenten het Bildt, Ferwerderadiel, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel en Tytsjerksteradiel, de provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân. Het project Noordelijke Elfstedenvaarroute is onderdeel van het Friese Merenproject. De gemeente Leeuwarderadeel treedt namens alle partijen op als opdrachtgevende partij voor het hele project. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Leader+, Westergozone en Stadsregio Leeuwarden.
Na het passeren van de Haringvlietbrug varen we stuurboord naar de Volkeraksluizen we varen even op het vaarwater Hollandsdiep . Waar we terug een riviercruiseschip passeren , bij het begin van onze tocht zijn we al een eerste langs gevaren . Als we de Volkeraksluizen bereiken komt er nog een derde riviercruise aanvaren die zojuist de sluis verlaten heeft , we kunnen de sluis zo invaren zonder oponthoud . Er is ook veel waterpolitie bij de sluis aanwezig , we vernemen dat ze oefeningen aan het uitvoeren zijn .
Na een verblijf van twee nachten gaat onze tocht verder naar Steenbergen . We gaan via het Havenkanaal terug naar het Haringvliet . Daar hebben we de keuze welke vaarroute we kiezen daar er midden in het Haringvliet het Eiland De Tiengemeten ligt. We zetten koers richting de roodgroene boei Q VG1 HV 22 omdat onze keuze om via het Hitsertse of Vuile Gat naar de Haringvlietbrug te varen .
We eindigen onze dagtocht in Middelharnis een jachthaven waar we meermaals per jaar een bezoek brengen .
Alle voorzieningen zijn hier aanwezig , in de zomermaanden kan het er zeer druk zijn en liggen de schepen meer dan dubbel .Nu is er plaats genoeg en wij gaan aan de kade aanmeren voor een verblijf van twee nachten
Er is een uitgebreid en gevarieerd winkelaanbod een winkelcentrum D'n Diek is geheel gerenoveerd in de historische stijl . Het centrum kreeg haar naam door de lange winkeldijk (in dialect 'diek') die doorloopt tot Sommelsdijk.
De jachthaven ligt in de nabijheid van de dijk daar bevinden zich meerdere terrassen en restaurants .
Er is ook volop de mogelijkheid voor fietsers en wandelaars er is een VVV-kantoor aan de jachthaven voor meerdere inlichtingen en bezienswaardigheden kan men daar terecht .
De haven van Middelharnis kan men te allen tijde aanlopen .
De buitenhaven ( Tramhaven ) heeft steeds voldoende diepte , aan de ZW-zijde geeft de sluis die meestal openstaat met beweegbare brug toegang tot het havenkanaal naar de binnenhaven van Middelharnis .Wanneer de automatische voetgangersbrug gebruikt word springen de lichten op rood en na twee minuten gaat de brug over de sluis .
Na het verlaten van de brug gaat de brug terug open en doven de lichten , doorvaart is weer mogelijk .
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar