Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
25-01-2008
Dure jachten immuun voor beurscrisis ?
DÜSSELDORF - Het mogen turbulente economische tijden zijn, op de botenbeurs Boot in Düsseldorf wordt de kalmte bewaard. In de lounge van hal 7a, waar de superjachten staan te pronken, heerst een serene rust. Heren in overwegend marineblauwe blazers en design maatpakken, drinken er op dit matineuze uur rustig hun koffie, een enkeling waagt zich aan een glas droge witte. Van een paniekstemming na de alarmerende berichten over een beurskrach is geen sprake.
"Is er een beurscrisis?", vraagt de kalende zakenpartner van Peter Mintal quasi-onwetend. Mintal is marketing-manager van PR Marine uit Duitsland, dat boten in het dure topsegment bouwt. De bijna twee meter lange joyeuze veertiger zucht: "Ach, ja een beurskrach. De wereld van de topjachten, zeg maar de boten van vier miljoen en meer, is conjunctuurongevoelig. Die is als het ware immuun voor een beurscrisis. Als de economie slecht draait, zitten de orderboeken van de werven voor de dure jachten vol. Je kunt er tot 2010 al geen meer bestellen. Mensen steken eerder hun geld in een dure boot dan in een kapotte economie. Boten, juwelen en goud, het is allemaal waardevast."
Bovendien wordt 90 procent van de boten gebouwd om te verhuren, geeft Mintal aan. De huur van een jacht, voorzien van jacuzzi, droomkeuken, lounge, apart gastenverblijf met eigen bad en een groot raam op waterlijnhoogte, bedraagt circa 300.000 euro per jaar. "Dat biedt weer tal van fiscale voordelen voor de huurder, evenals het leasen van een jacht, dat ook zeer veel gebeurt. Dat zorgt er allemaal voor dat het geld zijn werk kan blijven doen." Voor Darry Sharman van Sarnia Yachts van het kanaaleiland Guernsey - het Eldorado voor liefhebbers van dure jachten vanwege de fraaie maritieme natuur en het vriendelijke belasting- en financieringsklimaat - ligt de scheidslijn tussen 'rood' en 'blauw' bij 35 meter. "De makers en eigenaars van boten van meer dan 35 meter zijn wel wat nerveus maar hebben niet echt het wit om de neus. Zo'n crisis raakt hen niet. Voor de bouwers van boten van minder dan 35 meter en de kopers van deze boten wordt het zwaar weer. Die komen in een dip."
Vrony Stegenga van het Nederlandse Ciris Capital, dat de aanschaf van boten vanaf 50.000 euro helpt financieren, houdt voorlopig de vingers gekruist. "We merken nog niks van de beursproblemen. We kunnen nog steeds geld bij de banken krijgen. Maar als de crisis aanhoudt, vrezen we dat veel van onze potentiële klanten alles 'on hold' zetten." Ze vouwt lichtelijk nerveus een brochure in elkaar. "Crises komen, crises gaan ook weer", meent Boot-bezoeker Jochen Weiss uit Frankfurt, liefhebber van dure, zeewaardige jachten. "Kijk eens naar de BSE-ziekte. Niemand at nog vlees, maar na twee weken laadden de mensen de karren weer vol. Zo gaat dat met boten ook."
Vandaag heeft het Duitse Dehler op Boot Düsseldorf bekend gemaakt dat zij de aankoop van het Belgische jachtbouw bedrijf ETAP Yachting heeft voltooid. Dit is de eerste overname sinds groei investeerder Buchanan Capital Partners slechts 2 maanden geleden aan boord is
Dehler meldt ons dat de ETAP Yachting productiehal zal blijven bestaan en dat bestaande merknamen niet zullen verdwijnen. Reeds geplande investeringen zouden ook niet in het gedrang komen en al het ETAP Yachting personeel blijft in dienst.
Werk aan Noordelijke Elfstedenvaarroute start in februari
Nieuwsbericht Motorbootvaren
22-1-2008
Werk aan Noordelijke Elfstedenvaarroute start in februari
Gemeenten, provincie en waterschap tekenen voor voltooiing van route
De zes betrokken gemeenten, de provincie Fryslân, het Friese Merenproject en het Wetterskip Fryslân zijn op 18 januari definitief de samenwerking aangegaan om de Noordelijke Elfstedenvaarroute bevaarbaar te maken. Deze samenwerking is bezegeld met een ondertekening tijdens een feestelijke bijeenkomst bij de molen in Vrouwenparochie. Hiermee kan de eerste concrete stap in de uitvoering gezet worden: het verhogen van de bruggen en het bouwen van aanlegsteigers. Jaap Keizer, voorzitter van de stuurgroep Noordelijke Elfstedenvaarroute, maakte tijdens de bijeenkomst bekend dat deze aanbesteding gegund is aan Jansma Wegen en Milieu uit Drachten. De werkzaamheden starten in de week van 4 februari aan de brug over de Blikfeart bij de Langhuisterweg.
Tegen een echte Elfstedentocht kan niets op. Maar wanneer ook het noordelijke deel van de route bevaarbaar is, kunnen pleziervaarders de tocht met de boot maken. En dat komt misschien wel het dichtste in de buurt bij de beleving van een tocht op de schaats. In ieder geval leren zowel inwoners als toeristen de rust, ruimte en cultuur van Noord-Fryslân op een nieuwe manier kennen. Het ophogen van de bruggen en de aanleg van de steigers is de eerste concrete stap voor het bevaarbaar maken van de Noordelijke Elfstedenvaarroute van Berlikum naar Bartlehiem naar Leeuwarden.
De werkzaamheden aan de bruggen zijn naar verwachting in november van dit jaar afgerond. Het gehele project zal naar verwachting in 2010 klaar zijn. De stuurgroep wil voor de zomer een besluit nemen over de aanbesteding van de sluizen bij Wier en Oude Leije en later in het jaar ook over de verbreding en verdieping van de vaarwegen. Dit betekent kortom dat pleziervaarders deze zomer nog niet door Noordelijke Elfstedenvaarroute kunnen varen.
Stuurgroep Noordelijke Elfstedenvaarroute De stuurgroep Noordelijke Elfstedenvaarroute bestaat uit de gemeenten het Bildt, Ferwerderadiel, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel en Tytsjerksteradiel, de provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân. Het project Noordelijke Elfstedenvaarroute is onderdeel van het Friese Merenproject. De gemeente Leeuwarderadeel treedt namens alle partijen op als opdrachtgevende partij voor het hele project. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Leader+, Westergozone en Stadsregio Leeuwarden.
Na het passeren van de Haringvlietbrug varen we stuurboord naar de Volkeraksluizen we varen even op het vaarwater Hollandsdiep . Waar we terug een riviercruiseschip passeren , bij het begin van onze tocht zijn we al een eerste langs gevaren . Als we de Volkeraksluizen bereiken komt er nog een derde riviercruise aanvaren die zojuist de sluis verlaten heeft , we kunnen de sluis zo invaren zonder oponthoud . Er is ook veel waterpolitie bij de sluis aanwezig , we vernemen dat ze oefeningen aan het uitvoeren zijn .
Na een verblijf van twee nachten gaat onze tocht verder naar Steenbergen . We gaan via het Havenkanaal terug naar het Haringvliet . Daar hebben we de keuze welke vaarroute we kiezen daar er midden in het Haringvliet het Eiland De Tiengemeten ligt. We zetten koers richting de roodgroene boei Q VG1 HV 22 omdat onze keuze om via het Hitsertse of Vuile Gat naar de Haringvlietbrug te varen .
We eindigen onze dagtocht in Middelharnis een jachthaven waar we meermaals per jaar een bezoek brengen .
Alle voorzieningen zijn hier aanwezig , in de zomermaanden kan het er zeer druk zijn en liggen de schepen meer dan dubbel .Nu is er plaats genoeg en wij gaan aan de kade aanmeren voor een verblijf van twee nachten
Er is een uitgebreid en gevarieerd winkelaanbod een winkelcentrum D'n Diek is geheel gerenoveerd in de historische stijl . Het centrum kreeg haar naam door de lange winkeldijk (in dialect 'diek') die doorloopt tot Sommelsdijk.
De jachthaven ligt in de nabijheid van de dijk daar bevinden zich meerdere terrassen en restaurants .
Er is ook volop de mogelijkheid voor fietsers en wandelaars er is een VVV-kantoor aan de jachthaven voor meerdere inlichtingen en bezienswaardigheden kan men daar terecht .
De haven van Middelharnis kan men te allen tijde aanlopen .
De buitenhaven ( Tramhaven ) heeft steeds voldoende diepte , aan de ZW-zijde geeft de sluis die meestal openstaat met beweegbare brug toegang tot het havenkanaal naar de binnenhaven van Middelharnis .Wanneer de automatische voetgangersbrug gebruikt word springen de lichten op rood en na twee minuten gaat de brug over de sluis .
Na het verlaten van de brug gaat de brug terug open en doven de lichten , doorvaart is weer mogelijk .
Van het spui maken we de oversteek van het Haringvliet naar Middelharnis
Op het Haringvliet aangekomen ziet men vrijwel tegenover de uitmonding van het Spui de haveningang van het kanaal naar Middelharnis . We maken de oversteek met een klein omwegje via de bebakening naar Middelharnis . Het Haringvliet is een ruim water met weinig beroepsvaart . De vaargeulen zijn breed en duidelijk betond , daarnaast is er ook nog een jachtbebakening dat maakt voor de pleziervaart de mogelijkheid om bij harde wind dichter onder de hoge wal te varen .
Er zijn meerdere jachthavens op het Haringvliet zodat bij plotseling opkomend slecht weer altijd wel een haven in de buurt is .
Spui getijderivier tussen de Oude Maas en Haringvliet
Na de Spijkenisserbrug is het nog ongeveer 7 Km varen dan gaan we stuurboord de Spui op .
Het gebied tussen kmr 996 en de monding in de Oude Maas maakt deel uit van het marifoonblokgebied , VHF kan 4 roepnaam Sector Heerjansdam. Een rustige diepe getijde rivier tussen de Oude Maas en het Haringvliet , 18 Km met weinig beroepsvaart .
De oevers bestaan uit vrij hoge dijken zonder kribben .
Maximumsnelheid voor snelle motorboten 20 Km/h , m.u.v. het gedeelte tussen kmr 999 en kmr 1002 en tussen kmr 1004 en kmr 1007 hier geld géén snelheidsbeperking , waterskiën is verboden .
De monding in het Haringvliet , Beningen genaamd , ligt tussen buitendijkse slikken hier is de max. snelheid 9 Km /h .
Er zijn enkele havens , nauwelijks beschutte ankerplaatsen .
We varen de oude Maas op een diepe getijrivier Tussen Vlaardingen en Dordrecht is ca. 30 Km lang. Is een landschappelijk fraai vaarwater maar niet altijd rustig word druk bevaren door zowel duw-als zeevaart . De Botlekbrug is een gecombineerde Hefbrug en beschikt over twee rijbanen voor het wegverkeer , En een spoor voor het Treinverkeer . Het beweegbare gedeelte heeft een hoogte van 69,4 m en het vastgedeelte een hoogte van 5,79 m -6,13 m , Hoogste geheven stand 43,90 m Er is sprake van de bestaande brug te vervangen door een extra hoge brug met twee hefopeningen .
Voorbij de brug kan het druk zijn aan de splitsing naar het Hartelkanaal met de Grote Hartelsluis . Daar heeft men beroepsvaart van en naar Rotterdam en beroepsvaart komende van uit de richting Dordrecht en Naar Dordrecht uitluisteren is hier zeker aan te raden . De gehele Oude Maas maakt deel uit van drie blokgebieden , in deze blokgebieden is het voor schepen uitgerust met marifoon verplicht uit te luisteren op het aangewezen marifoon kanaal .
Naast het Hartelkanaal ligt het Voedingskanaal met de Voornse Sluis word hoofdzakelijk gebruikt door de watersport, voor wie naar het Brielse Meer of Brielle vaart zeker een bezoekje waard .
Zodra we uit de Parksluizen de Nieuwe Maas opvaarden hadden we de stroom tegen , hier eindigt onze tegenstroom en hebben zodra we de Oude Maas opvaren stroom mee dat zal ook nog op het Spui het geval zijn tot we het Haringvliet zullen bereiken .
Voor we de Nieuwe Maas opvaren melden we ons via Marifoon bij het blokkanaal Maasbruggen Kan 81.
Binnen het werkingsgebied van het VBS (Verkeersbegeleidend Systeem) is het voor schepen uitgerust met Marifoon verplicht uit te luisteren op de aangewezen Marifoonkanalen .
Voor de recreatievaart ( uitgerust met marifoon ) geldt in principe géén meldplicht maar kan het iedereen aanraden bij veel scheepvaar verkeer kan het vrij druk zijn en hoort men wel of het over je pleziervaartuig gepraat word .
Als men heeft aangemeld word je scheepsnaam indien nodig opgeroepen en kan men persoonlijk communiceren en zal men minder gespannen in de drukke haven doorvaren .
Foto van de Parksluizen genomen van op de Euromast bij een ander bezoek aan Rotterdam
Na wat tegenslag naar Middelharnis .
In de vroege ochtend zijn alle beroepsvaartuigen die aangemeerd lagen reeds vertrokken de brugbediening begint op maandag morgen al om 4.00 uur . Doordat de Lage Erfbrug niet bediend word tijdens de spitstijden van 7.15 uur tot 8.30 uur liggen er al meerdere beroepsvaartuigen te wachten . We besluiten rond 9.00 uur los te maken en naar Middelharnis te varen . Na een VHF oproep met de Lage Erfbrug krijgen we een vlugge brugbediening . We vragen ook via marifoon aan de parksluis een bediening , er word ons medegedeeld dat er twee beroepsvaartuigen in de sluis liggen zodra deze er uitvaren mogen we de sluis binnenvaren . Zodra we de sluis invaren word ons gevraagd zo ver mogelijk vooraan de sluis vast te maken het is nog even wachten , er komt nog beroepsvaart aan dat achter ons komt vastmaken de schutting gebeurt vlot en we varen naar de Nieuwe Maas .
Iets voor tien uur maken we los en varen naar de Abtswoudebrug , de lichten staan nog op dubbel rood Maar de brugwachter is reeds aanwezig . Met nog twee andere schepen krijgen we een brugopening , en varen richting Rotterdam . We varen als eerste en komen aan de Hogebrug in Overschie , we zijn wat te vroeg en meren af . Eentje kan er onderdoor , en we blijven met twee schepen wachten . Om tien na elf nog geen beweging en er komt nog een schip bij , ik bel even en er word bevestigd dat er een brugwachter moet zijn , of dat hij iets te laat is . Om twintig na elf roept er een man die in de tuin aan het werken is dat de brug niet draait op Zondag ,
Ik vertel heel het verhaal de man haalt ongeloofwaardig de schouders op en praat nog wat verder met de andere schipper , de twee andere schepen draaien om en keren terug aan de andere kant liggen er ook al drie te wachten en wij besluiten tot half twaalf te wachten .
Vijf na half twaalf komt de brugwachter aan en opent zonder een woord te zeggen de brug , wij hebben ondertussen de beugel al neergelaten , voor de volgende bruggen hebben we geen brugopening meer nodig .
We komen aan voor de Lage Erfbrug en vragen een brug opening via marifoon maar krijgen geen gehoor , nogmaals geprobeerd en krijgen als antwoord van de Parksluis die de oproep heeft gehoord dat de Lage Erfbrug niet op zondag word bediend ( De Lage Erfbrug heeft als opgegeven brughoogte 3.25 m à 3.55 m ) .
We proberen langzaam er onderdoor te varen maar het lukt ons niet . Proberen nogmaals tevergeefs aan te dringen om een mogelijkheid voor een brugopening .
De zondags regeling is voor de recreatievaart met een doorvaarthoogte van 3.25 m dus niet mogelijk .
Waarom er word vermeld dat de Giessenbrug met een doorvaarthoogte van 5.50 m op Zon en Feestdagen op verzoek word bediend in deze periode is mij een raadsel doordat de brug tussen twee lagere bruggen ligt onderandere .
De Spaansebrug met doorvaarthoogte van 3.80 m en de Lage Erfbrug met doorvaarthoogte 3.25 m à 3.55 m deze worden niet bediend op Zon-en feestdagen .
We moeten een keuze maken terug te keren of aan de kade gaan liggen tussen enkele beroepsvaartuigen . We besluiten aan de kade in de zon af te meren en rustig op het dek te eten in de zon .
Vanaf drie uur worden we meerdere malen lastig gevallen met vragen , mogen we aan boord even komen kijken , meevaren enz enz we worden ook uitgenodigd naar de koffieshop maar gaan er niet op in .We gaan beneden maar TV kijken maar er word regelmatig eens tegen het schip aangeklopt met een onrustige nacht tot gevolg .
Hadden we maar in Delft blijven liggen of teruggekeerd .
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar