xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
DÜSSELDORF - Het mogen turbulente economische tijden zijn, op de botenbeurs Boot in Düsseldorf wordt de kalmte bewaard. In de lounge van hal 7a, waar de superjachten staan te pronken, heerst een serene rust. Heren in overwegend marineblauwe blazers en design maatpakken, drinken er op dit matineuze uur rustig hun koffie, een enkeling waagt zich aan een glas droge witte. Van een paniekstemming na de alarmerende berichten over een beurskrach is geen sprake.
"Is er een beurscrisis?", vraagt de kalende zakenpartner van Peter Mintal quasi-onwetend. Mintal is marketing-manager van PR Marine uit Duitsland, dat boten in het dure topsegment bouwt. De bijna twee meter lange joyeuze veertiger zucht: "Ach, ja een beurskrach. De wereld van de topjachten, zeg maar de boten van vier miljoen en meer, is conjunctuurongevoelig. Die is als het ware immuun voor een beurscrisis. Als de economie slecht draait, zitten de orderboeken van de werven voor de dure jachten vol. Je kunt er tot 2010 al geen meer bestellen. Mensen steken eerder hun geld in een dure boot dan in een kapotte economie. Boten, juwelen en goud, het is allemaal waardevast."
Bovendien wordt 90 procent van de boten gebouwd om te verhuren, geeft Mintal aan. De huur van een jacht, voorzien van jacuzzi, droomkeuken, lounge, apart gastenverblijf met eigen bad en een groot raam op waterlijnhoogte, bedraagt circa 300.000 euro per jaar. "Dat biedt weer tal van fiscale voordelen voor de huurder, evenals het leasen van een jacht, dat ook zeer veel gebeurt. Dat zorgt er allemaal voor dat het geld zijn werk kan blijven doen." Voor Darry Sharman van Sarnia Yachts van het kanaaleiland Guernsey - het Eldorado voor liefhebbers van dure jachten vanwege de fraaie maritieme natuur en het vriendelijke belasting- en financieringsklimaat - ligt de scheidslijn tussen 'rood' en 'blauw' bij xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />35 meter. "De makers en eigenaars van boten van meer dan 35 meter zijn wel wat nerveus maar hebben niet echt het wit om de neus. Zo'n crisis raakt hen niet. Voor de bouwers van boten van minder dan 35 meter en de kopers van deze boten wordt het zwaar weer. Die komen in een dip."
Vrony Stegenga van het Nederlandse Ciris Capital, dat de aanschaf van boten vanaf 50.000 euro helpt financieren, houdt voorlopig de vingers gekruist. "We merken nog niks van de beursproblemen. We kunnen nog steeds geld bij de banken krijgen. Maar als de crisis aanhoudt, vrezen we dat veel van onze potentiële klanten alles 'on hold' zetten." Ze vouwt lichtelijk nerveus een brochure in elkaar. "Crises komen, crises gaan ook weer", meent Boot-bezoeker Jochen Weiss uit Frankfurt, liefhebber van dure, zeewaardige jachten. "Kijk eens naar de BSE-ziekte. Niemand at nog vlees, maar na twee weken laadden de mensen de karren weer vol. Zo gaat dat met boten ook."
|