Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
13-01-2008
Havenkanaal naar de binnenhaven van Middelharnis
De haven van Middelharnis kan men te allen tijde aanlopen .
De buitenhaven ( Tramhaven ) heeft steeds voldoende diepte , aan de ZW-zijde geeft de sluis die meestal openstaat met beweegbare brug toegang tot het havenkanaal naar de binnenhaven van Middelharnis .Wanneer de automatische voetgangersbrug gebruikt word springen de lichten op rood en na twee minuten gaat de brug over de sluis .
Na het verlaten van de brug gaat de brug terug open en doven de lichten , doorvaart is weer mogelijk .
Van het spui maken we de oversteek van het Haringvliet naar Middelharnis
Op het Haringvliet aangekomen ziet men vrijwel tegenover de uitmonding van het Spui de haveningang van het kanaal naar Middelharnis . We maken de oversteek met een klein omwegje via de bebakening naar Middelharnis . Het Haringvliet is een ruim water met weinig beroepsvaart . De vaargeulen zijn breed en duidelijk betond , daarnaast is er ook nog een jachtbebakening dat maakt voor de pleziervaart de mogelijkheid om bij harde wind dichter onder de hoge wal te varen .
Er zijn meerdere jachthavens op het Haringvliet zodat bij plotseling opkomend slecht weer altijd wel een haven in de buurt is .
Spui getijderivier tussen de Oude Maas en Haringvliet
Na de Spijkenisserbrug is het nog ongeveer 7 Km varen dan gaan we stuurboord de Spui op .
Het gebied tussen kmr 996 en de monding in de Oude Maas maakt deel uit van het marifoonblokgebied , VHF kan 4 roepnaam Sector Heerjansdam. Een rustige diepe getijde rivier tussen de Oude Maas en het Haringvliet , 18 Km met weinig beroepsvaart .
De oevers bestaan uit vrij hoge dijken zonder kribben .
Maximumsnelheid voor snelle motorboten 20 Km/h , m.u.v. het gedeelte tussen kmr 999 en kmr 1002 en tussen kmr 1004 en kmr 1007 hier geld géén snelheidsbeperking , waterskiën is verboden .
De monding in het Haringvliet , Beningen genaamd , ligt tussen buitendijkse slikken hier is de max. snelheid 9 Km /h .
Er zijn enkele havens , nauwelijks beschutte ankerplaatsen .
We varen de oude Maas op een diepe getijrivier Tussen Vlaardingen en Dordrecht is ca. 30 Km lang. Is een landschappelijk fraai vaarwater maar niet altijd rustig word druk bevaren door zowel duw-als zeevaart . De Botlekbrug is een gecombineerde Hefbrug en beschikt over twee rijbanen voor het wegverkeer , En een spoor voor het Treinverkeer . Het beweegbare gedeelte heeft een hoogte van 69,4 m en het vastgedeelte een hoogte van 5,79 m -6,13 m , Hoogste geheven stand 43,90 m Er is sprake van de bestaande brug te vervangen door een extra hoge brug met twee hefopeningen .
Voorbij de brug kan het druk zijn aan de splitsing naar het Hartelkanaal met de Grote Hartelsluis . Daar heeft men beroepsvaart van en naar Rotterdam en beroepsvaart komende van uit de richting Dordrecht en Naar Dordrecht uitluisteren is hier zeker aan te raden . De gehele Oude Maas maakt deel uit van drie blokgebieden , in deze blokgebieden is het voor schepen uitgerust met marifoon verplicht uit te luisteren op het aangewezen marifoon kanaal .
Naast het Hartelkanaal ligt het Voedingskanaal met de Voornse Sluis word hoofdzakelijk gebruikt door de watersport, voor wie naar het Brielse Meer of Brielle vaart zeker een bezoekje waard .
Zodra we uit de Parksluizen de Nieuwe Maas opvaarden hadden we de stroom tegen , hier eindigt onze tegenstroom en hebben zodra we de Oude Maas opvaren stroom mee dat zal ook nog op het Spui het geval zijn tot we het Haringvliet zullen bereiken .
Voor we de Nieuwe Maas opvaren melden we ons via Marifoon bij het blokkanaal Maasbruggen Kan 81.
Binnen het werkingsgebied van het VBS (Verkeersbegeleidend Systeem) is het voor schepen uitgerust met Marifoon verplicht uit te luisteren op de aangewezen Marifoonkanalen .
Voor de recreatievaart ( uitgerust met marifoon ) geldt in principe géén meldplicht maar kan het iedereen aanraden bij veel scheepvaar verkeer kan het vrij druk zijn en hoort men wel of het over je pleziervaartuig gepraat word .
Als men heeft aangemeld word je scheepsnaam indien nodig opgeroepen en kan men persoonlijk communiceren en zal men minder gespannen in de drukke haven doorvaren .
Foto van de Parksluizen genomen van op de Euromast bij een ander bezoek aan Rotterdam
Na wat tegenslag naar Middelharnis .
In de vroege ochtend zijn alle beroepsvaartuigen die aangemeerd lagen reeds vertrokken de brugbediening begint op maandag morgen al om 4.00 uur . Doordat de Lage Erfbrug niet bediend word tijdens de spitstijden van 7.15 uur tot 8.30 uur liggen er al meerdere beroepsvaartuigen te wachten . We besluiten rond 9.00 uur los te maken en naar Middelharnis te varen . Na een VHF oproep met de Lage Erfbrug krijgen we een vlugge brugbediening . We vragen ook via marifoon aan de parksluis een bediening , er word ons medegedeeld dat er twee beroepsvaartuigen in de sluis liggen zodra deze er uitvaren mogen we de sluis binnenvaren . Zodra we de sluis invaren word ons gevraagd zo ver mogelijk vooraan de sluis vast te maken het is nog even wachten , er komt nog beroepsvaart aan dat achter ons komt vastmaken de schutting gebeurt vlot en we varen naar de Nieuwe Maas .
Iets voor tien uur maken we los en varen naar de Abtswoudebrug , de lichten staan nog op dubbel rood Maar de brugwachter is reeds aanwezig . Met nog twee andere schepen krijgen we een brugopening , en varen richting Rotterdam . We varen als eerste en komen aan de Hogebrug in Overschie , we zijn wat te vroeg en meren af . Eentje kan er onderdoor , en we blijven met twee schepen wachten . Om tien na elf nog geen beweging en er komt nog een schip bij , ik bel even en er word bevestigd dat er een brugwachter moet zijn , of dat hij iets te laat is . Om twintig na elf roept er een man die in de tuin aan het werken is dat de brug niet draait op Zondag ,
Ik vertel heel het verhaal de man haalt ongeloofwaardig de schouders op en praat nog wat verder met de andere schipper , de twee andere schepen draaien om en keren terug aan de andere kant liggen er ook al drie te wachten en wij besluiten tot half twaalf te wachten .
Vijf na half twaalf komt de brugwachter aan en opent zonder een woord te zeggen de brug , wij hebben ondertussen de beugel al neergelaten , voor de volgende bruggen hebben we geen brugopening meer nodig .
We komen aan voor de Lage Erfbrug en vragen een brug opening via marifoon maar krijgen geen gehoor , nogmaals geprobeerd en krijgen als antwoord van de Parksluis die de oproep heeft gehoord dat de Lage Erfbrug niet op zondag word bediend ( De Lage Erfbrug heeft als opgegeven brughoogte 3.25 m à 3.55 m ) .
We proberen langzaam er onderdoor te varen maar het lukt ons niet . Proberen nogmaals tevergeefs aan te dringen om een mogelijkheid voor een brugopening .
De zondags regeling is voor de recreatievaart met een doorvaarthoogte van 3.25 m dus niet mogelijk .
Waarom er word vermeld dat de Giessenbrug met een doorvaarthoogte van 5.50 m op Zon en Feestdagen op verzoek word bediend in deze periode is mij een raadsel doordat de brug tussen twee lagere bruggen ligt onderandere .
De Spaansebrug met doorvaarthoogte van 3.80 m en de Lage Erfbrug met doorvaarthoogte 3.25 m à 3.55 m deze worden niet bediend op Zon-en feestdagen .
We moeten een keuze maken terug te keren of aan de kade gaan liggen tussen enkele beroepsvaartuigen . We besluiten aan de kade in de zon af te meren en rustig op het dek te eten in de zon .
Vanaf drie uur worden we meerdere malen lastig gevallen met vragen , mogen we aan boord even komen kijken , meevaren enz enz we worden ook uitgenodigd naar de koffieshop maar gaan er niet op in .We gaan beneden maar TV kijken maar er word regelmatig eens tegen het schip aangeklopt met een onrustige nacht tot gevolg .
Hadden we maar in Delft blijven liggen of teruggekeerd .
Na het afmeren aan de passanten steiger en het aansluiten van de elektriciteit maken we ons klaar voor een bezoek aan Delft . Het centrum is dichtbij , zodra we de hoofdweg over zijn zien we al meer volk richting het centrum lopen . Het is zaterdag en er is vandaag markt in Delft met een lente zon van de partij , slenteren we mee met het vele volk op de markt . Eenmaal op het marktplein aangekomen moeten we wat geduld hebben om een plaats te vinden op de vele overvolle terrassen . We vinden met geduld een plaatsje en bestellen ons een frisdrank met een lekkere ijscoupe . Daarna verkennen we de mooie stad met vele bezienswaardigheden en vele souvenirwinkels met het bekende Delfts blauw .
Na onze rondwandeling en enkele boodschappen eten we gezellig aan boord .
We maken kennis met een Rotterdamse schipper naast ons en deze verteld ons dat de uurregeling op Zondag vanaf 16 April 2007 veranderd zijn en dat de bruggen en Kleine Parksluis bediend worden voor de recreatievaart in Rotterdam . Wij besluiten even te bellen voor de zekerheid in de Wateralmanak 2 is daar niets van vermeld , als het zo is vertrekken we naar Middelharnis .
We bellen naar de Parksluis en de sluiswachter bevestigd dat de kleine Parksluis werkt en vraagt ons de hoogte van het schip . Met onze hoogte van 3,50 m met neergelaten beugel en de waterstand op de Nieuwe Maas rond twaalf uur is het geen probleem . De Hogebrug op de Overschie word bediend vanaf 11,00 uur . De bruggen op de Delftse Schie worden bediend op Zon en Feestdagen van 10,00 tot 18,00 uur . We besluiten om morgen 10,00 uur los te gooien en naar Middelharnis te varen .
Delft één van de oudste steden van Nederland , de stad is internationaal beroemd om haar aardewerk .( Delfts Blauw ) Het word ons eerste bezoek aan Delft met de boot door gebruik te maken van de nieuwe passantensteiger .
In de gemeente Delft was er voor de recreatietoervaart geen mogelijkheden om veilig af te meren. Door het ontbreken van goed ingerichte ligplaatsen was de passant die de Delftse binnenstad wilde bezoeken via het Rijn-Schiekanaal, aangewezen op een daarvoor ongeschikte locatie, zonder enige voorzieningen. Daar is nu wel de mogelijkheid voor vanaf Vrijdag, 24 februari werd het eerste deel van de steiger van de nieuwe passantenhaven aan de Zuidwal vrijgegeven voor het aanmeren van de recreatietoervaart. De eerste paal van deze steiger van 54 m. is op 14 december 2005 geslagen. Door deze nieuwe steiger dicht bij het centrum is een verblijf van enkele dagen wel de moeite waard .
Na de vlotte bedieningen van de bruggen zijn we in de buurt van de Hoornbrug in Rijswijk ,
Dit is een beweegbare brug van 2,40 m a 2,90 m hoogte en vast gedeelte van 4,10 m hoog .
Wij kunnen er alleen onderdoor als we de beugel naar beneden laten en een gedeelte van de kap er afhalen , wel even mee bezig .
Van de vorige passages weten we dat deze bruggenwachter er steeds moeilijk over doet zijn brug te moeten bedienen voor schepen die de mogelijkheid hebben om onder het vaste gedeelte door te varen .
Ik roep vriendelijk de brugwachter op voor een opening , ik krijg als antwoord dat ik de volgende keer de kap naar beneden moet laten maar dat hij deze keer de brug zal bedienen .
Zodra de brug open is vaar ik iets vlugger dan gewoonlijk de brug door en groet de bruggenwachter .
De sluis komt in zicht de touwen worden vooraan klaargelegd en de stootkussens worden uitgehangen op lage hoogte , de sluismuur is hier zeer laag .
Een sluis en een bruggenwachter staan klaar om ingeval het nodig is een handje te helpen met het touw om een bolder te leggen . Kijklustige zitten en staan hier alles een beetje gade te slaan of alles goed verloopt .
De sluis in Leidschendam met zijn twee mooie ophaalbruggen , een sluiswachterwoning worden nog altijd intensief gebruikt en zijn van historische betekenis .
De bruggen van de sluis worden niet bedient op maandag tot en met vrijdag tussen 16.30 h en 17.45 h , en wordt er niet geschut . Tijdens de weekends in het vaarseizoen moet er veelal worden gerekend op lange wachttijden bij het schutten . Op vrijdagavond en zaterdag richting Kagerplassen , op zondagmiddag en avond richting Delft .
De brugbediening van Leidschendam tot de Nieuwe tolbrug gebeurd door een pendeldienst deze word verwittigd door de sluiswachter bij aankomst in de sluis . Een vriendelijke man die zich verplaatst met brommer en marifoon bij de hand bedient vlot de volgende bruggen .
Men kan voor en na de sluis aan de kade gemakkelijk afmeren voor een boodschap . Andere aanlegmogelijkheden voor een iets groter schip zijn niet gemakkelijk te vinden op deze vaarroute .
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar