Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
18-03-2008
Jacht van 42 meter weer te water in de Zaan
Jacht van 42 meter weer te water in de Zaan
ZAANDAM - Een jacht van 42.10 meter lang, genaamd 'Life Saga' is vrijdagmiddag in de Zaan te water gelaten. De motorjacht is een 'revit', dat houdt in dat de boot al bestond maar helemaal opgeknapt is. Dit is gedaan door Holland Jachtbouw Zaandam. Er kunnen tien gasten verblijvenen 'het bootje' moet bestuurd worden door acht bemanningsleden. Van wie de boot is en hoeveel de boot gekost is, krijgen we als redactie van WebRegio.nl helaas niet te weten. WebRegio.nl
Gemiddeld veertig mensen werkten dik een jaar aan de grootscheepse opknapbeurt van de Life Saga, de 42 meter lange kruiser die vrijdag weer te water ging in de Achtersluispolder.
Wie denkt dat de boot nu klaar is en afvaart naar de Middellandse Zee komt bedrogen uit. ,,Dit soort grote schepen heeft nu nog een maand nodig om op te starten'', vertelt directeur Paul Dielemans van Holland Jachtbouw, dat de boot onder handen nam.
Vandaag is dag twee van de staking van de Vlaamse overheidsdiensten ingegaan. Na West-Vlaanderen is nu Oost-Vlaanderen aan de beurt. Alle personeelsleden van de Vlaamse overheid leggen in de provincie 24 uur het werk neer. Doordat alle complexen en sluizen op de Oost-Vlaamse rivieren niet meer bediend worden, ligt het verkeer op de waterwegen in de provincie stil.
Sluizen geviseerd Om 9.30 uur verzamelden de actievoerders aan het station Gent-Dampoort. Net als gisteren kozen de vakbonden ervoor om enkele strategische punten te viseren. Het sluizencomplex van Evergem was eerst aan de beurt. "Van daaruit zal het naar de sluizen in Merelbeke gaan, om ten slotte door te gaan naar de brug van Zelzate over de R4", aldus Christoph Vandenbulcke van het ACV - Openbare diensten.
In Aalst komt een stakingspost aan het gebouw van de Vlaamse Belastingsdienst. De autoveerboten van Langerbrugge en Ter Donk, op het kanaal Gent-Terneuzen, voeren stiptheidsacties.
De Vlaamse ambtenaren protesteren omdat de Vlaamse regering niet wil ingaan op hun eis op een loonsverhoging van 5 procent. (belga/sd)
Fotos van Joke ( toen werden ze bediend ) In en uitvaren van sluizencomplex van Evergem De autoveerboten van Langerbrugge Brug van Zelzate
BRUSSEL- De plannen voor een enorm kanaal van de Schelde naar de Seine komen in een stroomversnelling. In juni wordt de aanbesteding verwacht van deze waterweg, die in 2014 Rotterdam met Parijs verbindt.
Dat bleek donderdag in Brussel op een conferentie van de Europese federatie voor de Bouwindustrie. Het project omvat de aanleg van 106 kilometer kanaal, zeven sluizen, drie aquaducten en 59 bruggen.
Karla Peijs, commissaris van de Koningin in Zeeland, is een groot pleitbezorger van het kanaal. Zij ziet grote kansen voor de Nederlandse binnenvaartschippers. In haar vorige functie als minister van Verkeer zorgde ze er persoonlijk voor dat het kanaal in aanmerking kwam voor EU-subsidie.
Het project heeft inmiddels 420 miljoen euro subsidie toegekend gekregen. Het is daarmee het op vier na grootste EU-transportproject tot 2013.
Concurrentie veerboot Terschelling West - Rederij Doeksen krijgt concurrentie bij het passagiersvervoer van en naar Terschelling. Rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) brengt nog deze zomer een veerboot in de vaart. EVT heeft in Duitsland een schip gekocht voor 250 passagiers. Dat gaat drie keer per dag heen en weer varen, ook in de winter. Naast deze boot wil de veerdienst nog een tweede schip in de vaart brengen. Op Terschelling is veel discussie over het passagiersvervoer. Doeksen verzorgt het al jaren, maar een deel van de bevolking is niet tevreden over de rederij, onder meer vanwege de tarieven. Het is de bedoeling dat Terschellingers aandelen van de EVT kunnen kopen, zodat de rederij eigendom wordt van de eilanders. Die constructie bestaat al op Texel. UTC Foto's van Joke .
Oproep voor watersporters Op zondag 13 april organiseert de J24 klasseorganisatie, in samenwerking met 4 booteigenaren en WSV Braasemmermeer, een J24 tune up. Tijdens deze dag kun je of kennismaken met de J24, of de fijne kneepjes van het J24 zeilen leren van de J24 'cracks' zoals Remco van den Berg, meervoudig Nederlands kampioen.
Op deze dag liggen er J24's zeilklaar in het water. De uitleg, toelichting en kennsimaking zal daarom voor een groot deel al zeilend gebeuren. Bij voldoende belangstelling zal er met de J24 een aantal 'match-races' gezeild worden.
Schrijf je snel in voor deze dag. Iedereen kan zich aanmelden, wel of geen eigenaar van een J24, bemanning en zeilers die nog nooit op een J24 zeild, maar graag eens een keer kennis willen maken met deze leuke boot en de klasseorganisatie. Stuur je naam en telefoonnummer naar onderstaand adres. Je kunt je vanaf nu inschrijven. Zet 13 april alvast in je agenda!
Oproep aan alle J24 zeilers: 1) Natuurlijk kom je ook zelf. De NED 62 ligt zeilklaar op je te wachten. Het wordt een leerzame en gezellige dag. 2) Als je iemand kent die enthousiast is om ook J24 te gaan varen, maar nog geen gelegenheid heeft gehad om echt met de boot en de klasse kennis te maken, nodig deze persoon dan uit! Of geef naam, emailadres en telefoonummer door aan de klasseorganisatie
Aanvang van deze dag is 10:30. Aan het einde van de dag is er een hapje en een drankje in het clubgebouw. Lokatie: Jachthaven Noorderhem Noorderhem 2, 2371 EC Roelofarendsveen
Staande Mastroute 2008 De Staande Mastroute is de route voor (zeil)boten met een opbouwhoogte van meer dan 6 meter tussen IJsselmeer en deltawateren via de binnenwateren. De bediening van de kunstwerken op deze route is zodanig op elkaar afgestemd, dat de route in beginsel binnen 24 uur te varen is. Het varen van deze route vergt echter voorbereiding!
De route De Staande Mastroute loopt vanaf het IJsselmeer, via het IJ, het Westerkanaal en de Kostverlorenvaart door Amsterdam, dan via het Nieuwe Meer, de Ringvaart van de Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer, Heimanswetering, Oude Rijn bij Alphen aan den Rijn, de Gouwe langs Gouda, dan via de Hollandse IJssel, de Noord, de Oude Maas bij Dordrecht en de Dortsche Kil naar het Hollands Diep. Op het kaartje staat de route weergegeven en in de tabel met bedieningstijden vindt u de kunstwerken die u passeert.
Planning van de reis Het routeakkoord, gesloten tussen de beheerders van de vaarwegen en kunstwerken, is van kracht van 15 april t/m 15 oktober. Tijdens deze periode zijn de in de brochure genoemde openingstijden van kracht. Buiten deze periode gelden andere tijden!
Algemeen - Bij het plannen van uw reis moet u er rekening mee houden dat er per dag maar één doorgaand konvooi in noordelijke en zuidelijke richting mogelijk is. Onderweg moet u een aantal bruggen in spoor- of autosnelwegen passeren in Amsterdam, die maar zeer beperkt bediend worden. Andere beperkt bediende bruggen zijn de brug in de A9 bij Schiphol, de spoorbrug over de Gouwe bij Gouda en de spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht. - Wie de Staande Mastroute in één dag wil varen, moet doorvaren. Wie onderweg stopt voor een uitstapje loopt de kans het konvooi verder te missen en dus zijn eindbestemming op die dag niet te halen. Voor wie geen haast heeft, geen probleem; er zijn onderweg genoeg mooie plekjes of bezienswaardigheden, die een langer verblijf rechtvaardigen. En een dag later pakt u het convooi weer op. - Voor deze tocht zijn een recente Almanak voor Watertoerisme, deel 2 en de waterkaarten I (Vechtplassen), H (Hollandse plassen) en J (Grote Rivieren West) een absolute must aan boord.
Tijdens het Pinksterweekeinde, 9, 10, 11 en 12 mei 2008, zijn er in Vollenhove de Havendagen. Dit meerdaags familie-evenement heeft plaats rondom de haven en in het centrum van het oude vissersstadje aan de voormalige Zuiderzee. Dit jaar wordt het evenement, met 40.000 bezoekers, extra luister bijgezet in verband met het 15 jarig bestaan.
Op vrijdagavond gaan de Havendagen van start met Het Skutienfestival, een korenfestival met als de deelnemende shantykoren De Stuwzangers uit Vilsteren, De Noaberzangers uit Nieuw Amsterdam,De Iselanders vanuit IJsselmuiden en het Vollenhoofsch Visserskoor. De zaal gaat open om 19.30 uur, aanvang 20.00 uur. Entree gratis.
Zaterdag om 10.30 uur is de officiële opening, dit wordt door Mevrouw Abbenhues, gedeputeerde van provincie Overijssel, gedaan middels een vlootschouw vanaf het Venose Skutien en gaat langs de vele sleepboten die tijdens de Havendagen aanwezig zullen zijn. De braderie begint om 10.00 uur, ruim 150 kramen met een diversiteit aan waren zullen opgesteld staan door de gezellige straten van Vollenhove. Tijdens de braderie zijn er voor de kinderen gratis attracties waaronder een treintje, springkussen en klimwand. De brandweer geeft demonstraties op het Voorpoortplein en rondom de haven staan oude autos en trekkers opgesteld. Hier wordt ook paling gerookt welke natuurlijk aan de man gebracht word. Er is gelegenheid een rondvaart te maken met een sleepboot of t Venose Skutien. Het geheel wordt muzikaal omlijst door blaaskapellen en dweilorkesten die het tegen elkaar op zullen nemen tijdens een bloaskapellenfestival. s Avonds is er in de tent een groot feest met als hoogtepunt een optreden van feest- en partyband Melrose! Kaarten hiervoor zijn te koop vanaf 1 mei bij Broektiek aan het Gasthuisplein te Vollenhove.
Op zondag 11 mei, 1e Pinksterdag, is er een oecumenische kerkdienst. Aanvang 19.00 uur in de feesttent aan de haven.
Op Tweede Pinksterdag, maandag 12 mei is er dit jaar een volledig programma. Dit gaat van start om 10.00 uur met het Pinksterrijden; een rondrit met trekkers over Het Land Veno, kinderen kunnen opstappen op versierde wagens. Om 12.30 uur is er in de feesttent een optreden van clowns. Naast de feesttent wordt, van af 13.00 uur, een zaagshow gegeven door de Nederlands Kampioen kettingzagen. In de tent is er vanaf 14.00 uur de Feigling Apres Ski Party, feest voor jong én oud met spetterende optredens van DJs, lichtshows, sneeuw en spelletjes met het publiek. Alles in en nabij de feesttent, entree gratis!
Er is voldoende gratis parkeer gelegenheid tijdens deze evenementen.
Kortom, een evenement om niet te missen! Navingo.nl
17 tot en met 19 juli - Visserijdagen Bruinisse 2008.
17 tot en met 19 juli - Visserijdagen Bruinisse 2008. De Visserijdagen vinden dit jaar voor de 47e keer plaats in Bruinisse en zoals vanouds pakken we uit met een bruisend evenement!
Van 11 tot en met 13 juli 2008 vinden de jaarlijks terugkerende vlootdagen weer plaats.
11 tot en met 13 juli - Nationale Vlootdagen 2008 Koninkijke Marine Den Helder. Tijdens de Nationale Vlootdagen opent de Koninklijke Marine in Den Helder haar poorten zodat iedereen kan zien waar de Koninklijke Marine mee bezig is. De vlootdagen bieden een unieke kans om een kijkje te nemen aan boord van echte oorlogsschepen. Doorgaans opereren ze in missies ver op zee, maar 10 - 13 juli bent u welkom aan boord van de fregatten, de mijnenjagers en de onderzeeboten.
16 t/m18 mei - Rond- en platbodem zeilevenement te Lithoijen aan de Maas
16 t/m18 mei - Rond- en platbodem zeilevenement te Lithoijen aan de Maas Een jaarlijks terugkerend evenement met dit jaar het eerste lustrum. Oude tijden herleven, een mixture van gezelligheid, muziek, zeilen met traditionele schepen op de Maas. Informatie: m.loman@home.nl
13 en 14 april 2008 - Race of the Classics 2008 Race van klassiek zeilschepen. Vanuit Rotterdam (Veerhaven) via Oostende naar Engeland. Terug op 20 april in IJmuiden.
ROTC 2008
In 2008 start de Race of the Classics op maandag 14 april. Sinds enkele jaren is de klassieke Veerhaven van Rotterdam onze starthaven. Hier wordt op zondag 13 april ook een Open Dag georganiseerd.Vanuit de Veerhaven vaart de vloot de Maas af richting Noordzee. Hier zal eind van de middag het officiële startschot luiden waarna er geracet wordt richting Oostende.
In Oostende verwachten we in de loop van dinsdagochtend 15 april aan te komen. s-Avonds is er voor alle deelnemers een feest georganiseerd in Oostende.Vanuit Oostende moet de keuze worden gemaakt tussen Lowestoft en Ramsgate. Afhankelijk van wind en weersvoorspellingen wordt de meest gunstige bestemming gekozen.
Op woensdag 16 april verlaat de ROTC-vloot Oostende en wordt er koers gezet naar Engeland. De verwachte aankomst is op donderdag 17 april. Na aankomst in Engeland zal het Kompas uitgereikt worden in een Britse Yacht Club.
Het Kompas is traditioneel de prijs voor het schip dat als eerste Engeland bereikt. Na de prijsuitreiking is er wederom een feest.Op vrijdag 18 april verlaten de schepen Engeland alweer en is het hoogtijd om terug te varen naar Nederland. Het doel is IJmuiden en hier zullen we zaterdagnacht of zondagochtend aankomen.
In de ochtend van zondag 20 april zullen we de sluizen van IJmuiden passeren en door het Noordzeekanaal varen naar Amsterdam. Hier wordt de ROTC 2008 afgesloten met een knallende Portside Party. www.rotc.nl
Uw TomTom gebruiken voor de watersport, tijdelijk 89 Euro! Het heeft even geduurd, maar de oplossing ligt voor de hand. Binnenkort verschijnt een softwarepakket waarmee u van uw TomTom een navigatiesysteem voor de watersport maakt.
Eind aan (te) dure navigatiesystemen Veel Nederlanders hebben al een TomTom voor gebruik in de auto en moeten voor hun watersporthobby een apart navigatiesysteem aanschaffen. Vaak zijn deze systemen zeer kostbaar en dienen ieder jaar even dure kaarten te worden aangeschaft. De software van Cosmetics Navigation maakt vanaf eind maart hier een einde aan. Dit is ook de producent van de bekende Schipper Vaaratlassen die met behulp van Eurocartografie worden samengesteld.
Slechts 99 Euro Met de digitale Vaaratlas kunt u met behulp van uw TomTom precies zien waar u vaart, wat de waterdieptes zijn, waar de boeien liggen, waar de herkenningspunten liggen, wat de hoogtes van de bruggen zijn, wat de openingstijden van de sluizen zijn, waar de aanlegplaatsen liggen, waar er obstakels onder water liggen, welke faciliteiten de jachthavens hebben en nog veel en veel meer . De digitale Vaaratlas van Nederland bestaat uit een DVD met een gebruikershandleiding.
Voor ieder type TomTom De software werkt op iedere TomTom navigator. De binnenvaartpolitiereglementen en de gedetailleerde informatie over de bruggen, sluizen en jachthavens kunnen enkel bekeken worden op TomTom modellen die beschikken over een tekstviewer. (TomTom Go serie)
SINT-ANNALAND - Het project met aanmeerplaatsen op de Oosterschelde is zo succesvol, dat Rijkswaterstaat het wil uitbreiden naar de Krabbenkreek bij Sint-Annaland. Nabij clubhuis Buutengaets moeten vier nieuwe afmeerboeien komen. Ze zijn bedoeld voor jachteigenaren die op de golven van de Krabbenkreek willen overnachten. Helemaal zeker is het nog niet. Rijkswaterstaat wacht nog op toestemming van de provincie. (PZC) Bijgevoegde Foto's van Joke
Een ponton met daarop een nieuwe containerkraan is gisteravond laat, donderdag 13 maart, vanuit de Rotterdamse Maashaven vertrokken. De enorme kraan is gebouwd door Kalmar Industries aan de Doklaan en is bestemd voor de containerterminal in de haven van het Zweedse Helsingborg.
De kraan is 90 meter lang en 29 meter breed. Met de klap opgetopt heeft de kraan een hoogte van 84 meter. De kraan weegt 840 ton. De kraan is een zogeheten containerkadekraan, bedoeld voor het laden en lossen van containerschepen. De Rotterdamse kranenbouwer Kalmar levert de kraan op basis van eigen modulair ontwerp, dat voor elke terminal kan worden aangepast aan wensen van de terminaloperator.
De kraan voor Helsingborg is bestemd voor het plaatselijke havenbedrijf in deze Zweedse stad. De nu geleverde kraan is de tweede die Kalmar heeft gebouwd voor de haven van Helsingborg. In september vorig jaar is een soortgelijk exemplaar afgeleverd. Vorige maand heeft Kalmar een containerkadekraan afgeleverd bij de terminal van Interforest in Rotterdam.
De kraan is voor het transport geplaatst op het ponton Viking Barge 2. De sleepboot Fairplay 23 sleept het ponton naar Zweden. De verwachte aankomst is op dinsdag 18 maart. navigo.nl Foto sleepboot, gearedsoft
IJmuiden - Rijkswaterstaat vervangt woensdag 19 maart 2008 tussen 03.00 uur en 21.00 uur de roldeur met de onderrolwagens van de Noordersluis aan de kanaalzijde van het zeesluizencomplex te IJmuiden. Tijdens de deurwisseling test Rijkswaterstaat tevens de aangepaste en verbeterde energievoorziening van het gehele sluizencomplex. Dit heeft Rijkswaterstaat bekendgemaakt.
Scheepvaart gestremd wegverkeer geen hinder De aanpassingen van het systeem zorgen ervoor dat de bedrijfsvoering eenvoudiger is geworden. De afrondende testen vinden plaats binnen de periode van de deurwisseling: tussen 09.00 uur en 14.00 uur. De Noordersluis is gedurende de deurwisseling gestremd voor de scheepvaart. Stremming scheepvaartverkeer Tijdens het testen van de energievoorziening zijn ook de andere drie sluizen, namelijk de Midden-, Zuider- en Kleine sluis, gestremd voor de scheepvaart. Het wegverkeer ondervindt geen hinder. Om zoveel mogelijk hinder te voorkomen, met name voor de gebruikers van de sluizen, combineert Rijkswaterstaat de werkzaamheden.
Bij slechte weersomstandigheden gaat de deurwisseling van de Noordersluis niet door. Wel het testen van de energievoorziening. Rijkswaterstaat heeft de omgeving per brief geïnformeerd. De scheepvaart is begin februari door Haven Amsterdam op de hoogte gesteld. Deurwisseling Noordersluis Om de roldeur te vervangen worden deuren onderling gewisseld. Ook de rolwagens waarop de deur rijdt worden vervangen. De roldeur met de onderrolwagens die 6 jaar in het binnenhoofd van de Noordersluis dienst heeft gedaan wordt vervangen door een roldeur en onderrolwagens die een grote onderhoudsbeurt hebben gekregen in het deurendok in de Noordersluis.
Een sleepboot sleept eerst de roldeur vanuit de binnendeurkas van de Noordersluis naar de Velserkom. Deze kom ligt nabij de Noordersluis aan de kanaalzijde. Vervolgens wordt de gereviseerde roldeur vanuit het dok naar de kanaalkant van de Noordersluis gebracht en ter plekke geplaatst.
De deur die in de Velserkom ligt gaat naar het deurendok waar de deur wordt gereviseerd. Voor het verslepen van de deur wordt de deur eerst gevuld met lucht zodat deze gaat drijven. Duikers assisteren bij het in- en uithijsen van de rolwagens die op de railbaan op de bodem van de sluis staan. Een deurwisseling vindt eens in de vier à zes jaar plaats. Testen energiesysteem en inzet aggregaten Tijdens het testen van het energiesysteem is het nodig om een aantal keren de spanning kort - van het elektriciteitsnet te halen. Rijkswaterstaat zorgt samen met de aannemer, dat het testen met zo min mogelijk hinder wordt uitgevoerd. Dit gebeurt door de inzet van aggregaten.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar