Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
19-10-2008
Dumpen afval is grootste ergernis op het water
Dumpen afval is grootste ergernis op het water
Ruim 59 procent van de Nederlandse watersporters ergert zich op het water aan het dumpen van afval van andere watersporters. Naast het dumpen van afval blijken ook (te) hard varen en het niet kennen van de vaarregels een grote bron van ergernis. Ruim 75 procent van de watersporters zoekt rust op het water. Opvallend is dat 15 procent zijn tijd op het water vult met vrijen. Dit alles blijkt uit de eerste editie van Het Nationale Watersport Onderzoek van Eileen in samenwerking met Delta Lloyd en HISWA Vereniging. De resultaten zijn bekendgemaakt voorafgaand aan de HISWA te Water die begin september in IJmuiden is gehouden.
Toptien ergernissen Overigens wordt ook onbehoorlijk gedrag bij bruggen en sluizen door veel watersporters als grote ergernis opgevoerd. Het alcoholgebruik is eveneens een bron van irritatie.
De lijst: 1. Het dumpen van afval in het water (59,2 %) 2. Te hard varen (54,3 %) 3. Niet kennen van vaarregels (46,8 %) 4. Snel varende jeugd (33,7 %) 5. Onbehoorlijk gedrag bij bruggen en sluizen (30,6 %) 6. Alcoholgebruik op het water (29,3 %) 7. Waterscooters (28,1 %) 8. Geluidsoverlast van andere watersporters (27,9 %) 9. Wachttijden bij bruggen en sluizen (15,0 %) 10. Hinderlijke waterbeweging (12,3 %)
Van de watersporters drinkt drie procent, bijna twintig procent drinkt af en toe en ruim 77 procent drinkt geen alcohol op het water. Deze percentages zijn vergelijkbaar met het alcoholgebruik in het verkeer. Negenentachtig procent van de ondervraagden is het (helemaal) eens met alcoholcontroles op het water. Ruim achttien procent van de botenbezitters heeft zijn boot niet verzekerd en vier procent weet niet of dit zo is. Opmerkelijk is dat zowel dekking voor schade aan het schip zelf als schade die met het schip wordt veroorzaakt aan anderen, de zogenaamde wettelijke aansprakelijkheid, niet is verzekerd! Uitrusten of luieren is dus de favoriete bezigheid van verreweg de meeste (driekwart) watersporters. Ook 'kletsen' is voor menigeen een favoriete bezigheid: meer dan zestig procent. Nadenken en/of kijken (naar anderen) en eten en drinken wordt door veel watersporters op het water eveneens een prettige bezigheid gevonden.
Toptien tijdsbesteding Zelf muziek draaien of naar de radio luisteren is bij een kwart van de ondervraagden populair. Opmerkelijk: één procent van de watersporters die in het kader van dit onderzoek zijn aangesproken, weet geen enkele favoriete tijdsbesteding te noemen...
Lozingsverbod Vijfenzestig procent van de booteigenaren is niet bekend met het lozingsverbod voor pleziervaartuigen dat met ingang van 1 januari 2009 ingaat. Slechts 35 procent van de ondervraagden weet dat er dan niet meer mag worden geloosd vanuit toiletten aan boord. Ruim twintig procent heeft wel al maatregelen genomen voor het lozen van afvalwater, dertig procent heeft dit nog niet gedaan.
Eidfjord een gemeente in de Noorse Provincie Hordaland.
Na onze dag op zee met veel wind zijn we op Dinsdag 22 Juli aangekomen in Eidfjord . Onze ligplaats was voorzien op anker maar konden toch afmeren aan de kleine kade omsteeks 08h15 was de klus geklaard . We hebben op dat moment 749.9 miles afgelegd . Eidfjord is een gemeente in de Noordse profincie Hordaland . Het ligt bij de Eidfjorden een zijarm van het Hardangerfjord .
URK/GENEMUIDEN (KNRM) - Urk heeft donderdagmiddag een vrouw en dochtertje (2) van een lekgeslagen binnenvaartschip gehaald. De boot kwam in de problemen tussen Urk en de Ketelbrug.
De vrouw en het meisje werden uit voorzorg van boord gehaald.
Het schip - de Maaike - uit Krimpen aan de Lek was met een lading zand op weg naar Genemuiden. De boot maakte water nadat in de buurt van Urk nadat het 'waarschijnlijk een onder water liggend object' had geraakt, meldt het Urker KNRM-station.
De boot werd naar de loswal bij de Ketelbrug gesleept. Pompen haalden het water uit het schip, bij de loswal werd de lading van boord gehaald. Een medewerker van duikbedrijf Harm Bonsink uit Zwartsluis wist het lek snel te dichten.
Na vier decennia lang de wereldzeeën te hebben bevaren, heeft het cruiseschip Queen Elizabeth 2 zijn laatste bezoek aan New York gebracht. Na dit bezoek vaart het schip uiteindelijk richting de Perzische Golf waar het wordt omgebouwd tot een vijfsterrenhotel in Dubai.
De geplande afvaart op donderdagavond gaat gepaard met een weerzien met het schip Queen Mary 2 bij het Vrijheidsbeeld, onder het afvuren van veel vuurwerk. Daarna varen beide schepen naar Groot-Brittannië. Iets vergelijkbaars vond plaats in januari, toen ook de Queen Victoria aanwezig was.
De Queen Elizabeth 2 maakt zijn eerste tocht in 1967 en werd twee jaar later een passagiersschip. Sindsdien is het schip 26 keer rond de wereld gevaren. (novum/ap/jv)
Van Oslo , een dag op zee naar Eidfjord Noorwegen .
Deze zeiler merkten we op om 15h40 tijdens onze tocht naar Eidfjord Noorwegen , heeft hij de storm op zee getrotseerd en ligt alles nu te drogen omdat het nat geworden was , of is het een lang slaper en alles nog buiten heeft liggen om het wat te laten verluchten .
Ik heb het niet kunnen vragen .
Maar weet wel dat we tijdens onze tocht van Oslo naar Eidfjord veel wind hadden en dat we voorbij Stavanger naar de Skudenenshaven zijn gevaren zo via Kopervik naar Hagesund en daarna terug de zee op om meer dan 4 uur te liggen dopperen tot de wind voldoende was afgezwakt om het fjord in te kunnen varen .
Een kunstof pannenspons en huishoudsoda maken het teak gladder en mooier . Dat was het artikel dat ik gelezen heb in nummer 7 van anwb-Boot en het daarna op het teak dek heb uitgevoerd met een goed resultaat .
Artikel . Is soms nodig om het hout er weer goed te laten uitzien. Een prima en voordelig middel: gewone huishoudsoda, opgelost in warm water. Trek een paar stevige rubberen handschoenen aan om de eigen handen heel te houden en gebruik geen borstel - ook geen zachte - maar het bekende kunststof pannensponsje (type Scotchbrite). Door dit zeer regelmatig in de soda-oplossing te dopen en hiermee het hout flink te schrobben, verdwijnen algen, vuil en zelfs grijze verwering als sneeuw voor de zon. Ruim naspoelen met schoon water (of zeewater) en klaar is Kees! De kunststof pannenspons heeft een zeer milde schurende werking, waardoor het teak bij elke behandeling gladder en mooier wordt. Gaat u daarentegen aan de slag met een borstel (een hogedrukspuit is uiteraard helemaal uit den boze!), dan zullen de zachte houtnerven sneller slijten dan de harde. Resultaat: het teak wordt bij elke borstelbeurt iets ruwer. Dit ruwe hout zal weer sneller vuil worden en zo begint de neerwaartse spiraal. Na verloop van tijd is schuren de enige manier om het teak weer vlak en strak te krijgen. Maar dat is dus het begin van het einde.
De Mercator verlaat zijn vaste ligplaats in de haven van Oostende. Het schip verhuist voor een onderhoudsbeurt tijdelijk naar een verderop gelegen scheepswerf.
De Mercator werd in 1932 gebouwd. Het opleidingsschip bracht het stoffelijk overschot van Pater Damiaan terug naar België. In 1961 ging de Mercator op pensioen, sindsdien is het vaartuig een museumschip geworden in de Oostendse haven.
De werken die nu zullen worden uitgevoerd aan het schip, zullen zo'n half jaar duren.
Brand aan boord Op donderdagochtend 9 oktober gaan de pagers van station Elburg om 9:20 uur voor brand aan boord van het 14 meter lange motorjacht "Synergy".
Hevige rookontwikkeling Ter plaatse aangekomen, constateren we dat de 2 opvarenden in goede conditie met hun bijboot al van boord zijn gegaan. Zij zijn intussen opgevangen door het in de buurt varende Rijkswaterstaatvaartuig "Zegge''. Navraag bij de eigenaar leert dat er geen gas aan boord is. Hierop besluiten we de Synergy te inspecteren. Aan boord gekomen schakelen we het elektrisch systeem uit. Hierna proberen we de vuurhaard in het motorruim te traceren en te blussen. Door de hevige rookontwikkeling komen we echter al snel tot de conclusie dat dit met onze blusmiddelen geen haalbare kaart is. We zijn vervolgens van boord gegaan om te wachten op de diverse brandweerkorpsen die onderweg zijn met de benodigde persluchtuitrusting.
Brand meester Na een klein uur blussen door het brandweerkorps van Biddinghuizen wordt het sein ''brand meester'' gegeven. Het schip maakt wel veel water. Hierop besluiten we, na overleg met Rijkswaterstaat, om het schip leeg te pompen en een kraan te reserveren bij het Yachtcenter in Elburg. Na het leegpompen en het verhelpen van diverse lekkages is de Orca met de sleep richting Elburg gegaan. Na aankomst bij het Yachtcenter is het jacht drooggezet.
Door de hevige brand in het motorruim is er veel schade aan het jacht ontstaan. Desondanks zijn de eigenaren blij dat hun schip, zij het gehavend, behouden is binnengebracht. We worden hartelijk bedankt voor onze inzet. We hoeven dit keer geen nieuwe donateurs bij te schrijven. De eigenaren blijken al jaren "Redder aan de wal' te zijn
OP woensdag 23 juli zijn we omstreeks 06h30 aangekomen in Bergen Noorwegen .
Waar ook om 06h45 de MSC ARMONIA aan kwam en afmeerde aan de kleine kade , dat was ongeveer een half uur voor alle trossen over de bolders waren aangebracht .
Specificaties :
Bouwjaar: 2001 gemoderniseerd: 2005 vorige namen: European Vision lengte: 251.25 m breedte: 28.8 m tonnage: 58625 snelheid: 21 knopen passagiersdekken: 9 Stabilisatoren: 2 voltage: 220v aantal passagiers (normaal): 1554 max. aantal passagiers: 2087 bemanningsleden: 700 nationaliteit bemanning: internationaal voertaal aan boord: Engels valuta: euro
DORDRECHT - Watersporters die de vaarwegen rond Dordrecht benutten, doen er bijzonder verstandig aan om een marifoon te kopen en de bijbehorende cursus marifonie te volgen.
Volgens teamleider R. Kramer van de verkeerspost Dordrecht van Rijkswaterstaat is dat nodig omdat de snelheidsverschillen tussen pleziervaart en beroepsvaart steeds groter worden: ,,Een beetje binnenschip vaart tegenwoordig 25 kilometer per uur. Dat is bij je voor je er erg in hebt.''
Goede communicatie is van levensbelang, zeker op de route Beneden Merwede - Oude Maas - Dordtsche Kil. Het kruispunt met de Noord is met 160.000 scheepvaartbewegingen per jaar het drukst bevaren punt van Europa. Vanuit de verkeerspost begeleidt Rijkswaterstaat beroeps- en plezierschippers per marifoon. Met het Agentschap Telecom is Rijkswaterstaat een actie begonnen om te wijzen op het belang van goed marifoongebruik.
De Azamara Journey en MSC LIRICA in Stavanger Noorwegen .
Tijdens onze wandeling in Stavanger Noorwegen op Dinsdag 29 Juli zagen we de MSC LIRICA rond elf uur aankomen hij meerde aan tegenover de AZAMARA JOURNEY aan de kade .
Schipdetails LIRICA MSC : Mediterranean Shipping Company Bouwjaar: 2002 Tonnage : 59058 Lengte : 253 Breedte : 28.8 Deks : 9 Aantal pasagiers 2069 Aantal crew 701 Nationaliteit crew Internationaal Flag Panama
MSC Cruises heeft een vloot bestaande uit 9 schepen: MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Lirica, MSC Armonia, MSC Melody en MSC Rhapsody.
De vloot zal nog verder uitbreiden , In 2010 zal de vloot bestaan uit 12 schepen met de komst van de MSC Fantasia, MSC Splendida en MSC Magnifica. In Frankrijk is men bezig met de bouw van 2 revolutionaire schepen, welke uniek zijn in hun soort: MSC Fantasia en MSC Splendida.
De grootste schepen ooit door een Europese werf gebouwd .. De lengte van de schepen bedraagt 333 m en 38 m breedte een tonnage van meer dan 133.000 ton. Voor 3959 passagiers en een bemanning van 1325 .
Soulmate met roerproblemen Reddingstation Noordland werd zaterdagmiddag 4 oktober 2008, opgeroepen voor hulpverlening aan een zeiljacht op de Noordzee. Het bleek te gaan om het 12 mtr. lange zeiljacht SOULMATE met thuishaven Hellevoetsluis. Het jacht met 6 personen aan boord was onderweg van Stellendam naar Zierikzee.
In de Geul van de Banjaard kreeg het jacht roerproblemen en melde het aan het Kust Wacht Centrum, welke de Koopmansdank alarmeerde.
Om 16.30 uur was de reddingboot ter plaatse, de weersgesteldheid was niet zo gunstig, een windkracht 6 met een golfhoogte van 2 mtr. De reddingboot met bemanning begeleide het jacht naar wat gunstiger water, zetten 2 opstappers over en namen het zeiljacht langszij. Zij meerde hem daarna af in de haven Noordland buiten bij de Roompotsluis. De bemanning van het zeiljacht kon in het bemanningsverblijf van het reddingstation middels warme koffie op verhaal komen en zich opwarmen. Twee leden van hun hadden lichte onderkoelings verschijnselen.
Vlak voor deze actie werd ook de redingboot Harder opgeroepn voor een jacht op de Oosterschelde, deze oproep voor hulpverlening bleek even daarna niet meer nodig te zijn. Voor het reddingstation Noordland was de actie op de Noordzee de 100 ste van dit jaar.
AMSTERDAM- De Russische oliemiljardair Roman Abramovich is als de dood voor piraten. Zijn nieuwe boot lijkt daardoor meer op een gevechtsschip dan op een plezierjacht.
Het 147 meter lange megajacht Eclipse, dat de Rus momenteel op een geheime plek in Hamburg laat bouwen voor 300 miljoen euro, krijgt zelfs een raketafweersysteem.
Ook zijn de ramen van de belangrijkste vertrekken op het 147 meter lange vaartuig voorzien van kogelafwerend glas.
Mocht dit allemaal nog niet helpen, kunnen Abramovich en zijn 26-jarige vriendin Daria Zhukova altijd nog vluchten met een onderzeeboot die tot 50 meter diepte kan.
Het schip moet in 2010 af zijn, zodat de miljardair veilig naar het WK-voetbal in Zuid-Afrika kan varen .
CRUISE SCHIP EURODAM Holland - Amerika Line in FLAM de NOORSE FJORDEN
CRUISE SCHIP EURODAM Holland Amerika Line in FLAM de NOORSE FJORDEN
Op 28 juli om 08.00h kwamen we aan met onze Cruise tocht met de Azamara Journey in Flam Noorwegen , de planning was dat we er op anker gingen liggen maar de kade was vrij tot 11.30 h daardoor werd er aan de kade afgemeerd en om 11.00 h werd er plaats gemaakt voor een ander Cruise schip . Daar we nog aan boord waren zien we tijdens deze manoeuvres dat de Eurodam het Cruise schip is dat onze plaats inneemt . Wij moeten de tenders gebruiken voor het op en van het schip te gaan . De Eurodam is een Cruise Schip dat vaart voor de Holland Amerika Lijn . Het grootste schip in haar vloot heeft. Het schip werd gebouwd door Fincantieris Marghera Shipyard in Italie . De totale kosten waren begroot op 450 miljoen Dollar . Op dinsdag 1 juli 2008 werd het schip door H.M. Koningin Beatrix in Rotterdam gedoopt ( zie archief van mijn Blog ) . Op dezelfde dag viert de Holland Amerika Line haar 135-jarig bestaan. De Maidentrip , was een 10 daagse Cruise naar Noorwegen , Schotland vanuit Kopenhagen in Denemarken begonnen op 5 Juli 2008
Specificaties Tonnage: 86.700 BRT Lengte: 290,00 meter Breedte: 32,25 meter Diepgang: 7,80 meter Snelheid: 23,9 knopen Voortstuwing en vermogen: 64 MW MaK M43C (elektrische diesel motoren) Aantal passagiers dekken: 12 Aantal liften: 14 Passagiers: 2.104 standaard Bemanning: 929 Thuishaven: Rotterdam Vlag: Nederland Eigenaar: Holland -Amerika Lijn Officieren: Nederlands/Engels Staf/Crew: Internationaal Hutten totaal: 1.052 Buitenhutten: 897 Buitenhutten met privé balkon: 708 Binnenhutten: 155 Hutten rolstoeltoegankelijk: 30 Restaurants: 5 (1 buffet restaurant) Aantal zittingen hoofd restaurant: 2 Casino: Ja Bars en lounges: 31 Bioscoop: Ja Bibliotheek: Ja Internet Café: Ja Nachtclub: Ja Kinderenfaciliteiten: Ja Fitness ruimte: Ja Sauna en massage: Ja/Ja Schoonheidssalon: Ja Zwembaden: 4 (1 binnen/1 voor kinderen) Whirlpools: 5 Tennis/Volleybal: Ja/Ja Jogingtrack: Ja Midgetgolf: Nee (golfsimulator) Tafeltennis: Ja
Ms Maasdam van Oslo Noorwegen naar Rotterdam Nederland
Ms Maasdam van Oslo Noorwegen naar Rotterdam Nederland
Op 20 Juli zijn we om elf uur 's middags aangemeerd aan de kade in Oslo een half uur later vaart eveneens de Maasdam van rederij Holland America Line de haven van Oslo Noorwegen binnen .Hij neemt ergens plaats in de haven waar we hem van op ons cruise schip de Azamara niet zien liggen .We zien hem vanavond om kwart na negen nogmaals waar hij koers zet richting Nederland .
Wij blijven op 21 juli een dag op zee en zetten koers naar Eidfjord waar we op 22 juli zullen aankomen om zeven uur s morgens
Het luxe cruise-schip "Ms Maasdam" van rederij Holland America Line brengt dinsdag 22 juli een bezoek aan Rotterdam de Maasstad. Rond zeven uur 's ochtends wordt de Maasdam verwacht aan de cruise-terminal aan de Wilhelminapier.
De Maasdam is het vijfde schip dat deze naam voert in de 135-jarige history van de H.A.L. Het schip meet een lengte van 220 meter en een maximale breedte van bijna 31 meter en kan een maximale snelheid van 22 knopen (zo'n 40 Km/uur) bereiken.
1258 passagiers worden door 557 personeelsleden bediend tijdens hun verblijf op het 15 jaar oude varende paleis. Naast diverse restaurants, bars en zwembaden bevinden zich aan boord een theater, een beauty- en wellness salon, een kinder en nog veel meer.
Om vijf uur 's middags vertrekt de Maasdam weer uit Rotterdam voor haar 18-daagse "Voyage of the Vikings, die onder andere leidt langs Cherbourg, Dublin, Liverpool, Belfast, Reykjavik, Groenland, St. Johns, en Boston.
Wij beginnen pas en in Kopenhagen en Oslo was het weer nog slecht maar het weer word uirzonderlijk goed voor de rest van onze cruise
Mylin IV Op onze Cruise in Noorwegen zagen we op twee plaatsen het Familie jacht Mylin IV
Op 23 juli in de haven van Bergen en op 29 juli in de haven van Stavanger . In bergen waren we te dichtbij en lukte het niet het schip kompleet op de foto te krijgen . In Stavanger zijn de fotos genomen van uit onze hut .
Eigenaars Carnival Corporation ( Holland America Line ) De Holland America line maakt al vele jaren deel uit van de Carnival Corporation. Grondlegger van dit grootste Cruisconcern ter wereld was Ted Arison , zoon Mickey staat nu aan de top van het grote imperium .
De mylin IV was ook al in Nederland op de doop van de Eurodam . De cruise schepen Eurodam en de Maasdam komen we tijdens onze Cruise nog tegen .
De Mylin IV werd gebouwd door Feadship Van Lent Nederland Gegevens . Bouwj . 1992 LOA . 61.0 m Breed . 9.70 m Diepg . 3.0 m Constructie . Staal / Aluminium Motor . 2 X 2760 kW MTU Snelheid . 20 Knopen Architect . De Voogt Ontwerper . Pieter Beeldsnijder Interieur . Donald Starkey Crew . 14 Gasten . 11
Feadship is een co-operatie van 2 scheepswerven . Zij maken hoogwaardige superjachten van 35 meter tot meer dan 80 meter. Sinds de oprichting is de lengte van de afgeleverde jachten behoorlijk gegroeid. De jachten in 1951 waren onder de 10 meter lang. Recentelijk is bijvoorbeeld een 72 meter lang motorjacht de Predator te water gelaten.
Saipem 7000 in Noorwegen Onderweg naar de haven van Stavanger lag de Saipem 7000 of was hij in beweging op dat moment had ik het niet zo goed bekeken , In alle geval wij waren avonds klaar voor nog enkele fotos te nemen maar lag nergens meer
De SAIPEM 7000 is het op één na grootste kraanschip ter wereld met een hefvermogen van 2x 7000 ton (nummer 1 van de wereld is SSCV Thialf 2x 7100 ton). Eigenaar van het kraanschip is het bedrijf Saipem S.p.A.
Het begin Begin jaren 80 werd het concept voor de Saipem bedacht door de toenmalige eigenaar Micoperi. Het bedrijf wilde een kraanschip bouwen dat in staat was om zeer grote olieproductieplatforms te heffen. Naast de werkelijke hefcapaciteit geldt het schip ter ondersteuning van het gehele project door hotel en werkplaatsfaciliteiten te bieden. Fincantieri Monfalcone Yard gaf de uiteindelijke order aan het bedrijf in 1985 .
De bouw Het schip werd gebouwd tussen 1985 en 1987 in Trieste.De Saipem werd in twee losse delen gemaakt in een lang droogdok. De losse helften werden buiten het droogdok aan elkaar gemaakt. In september 1987 begonnen de proefvaarten en in december van hetzelfde jaar werd het schip overgedragen aan Micoperi. De totale bouwkosten werden nooit vrijgegeven.
Projecten Het eerste project dat de Saipem 7000 uitvoerde was voor Petrobrás ,het Braziliaanse staatsoliebedrijf. Tijdens dit project was de Saipem 7000 betrokken bij het bestrijden van een brand in één van de oliebronnen .Na daarna in de Golf van Mexico actief te zijn geweest, arriveerde de Saipem 7000 in 1989 voor het eerst in de Noordzee, waar het aan verschillende projecten werkte.
Ondanks de verschillende projecten had Micoperi het moeilijk om financieel het hoofd boven water te houden. Hierdoor werd het in 1991 gedwongen een aantal belangrijke bezittingen te verkopen, waaronder de Saipem 7000. Het schip werd verkocht aan haar huidige eigenaar, de Italiaanse aannemer Saipem, die het schip haar naam Saipem 7000 gaf.
Ondanks dat de Saipem 7000 anno 2008 wereldwijd wordt ingezet, is haar voornaamste taak het zware hijswerk van boordplatformen in de Noordzee. In 1999 en 2000 werd het schip hiervoor geüpdate en opgewaardeerd.
Records De Saipem 7000 is houder van het wereldrecord "heavy lift" , met het hijswerk van de Sabratha, een 12150 ton wegend dek in de Middellandse Zee.
Tot 2005 was de Saipem 7000 recordhouder voor het leggen van de diepste pijpleiding, op 2150 meter diepte in de Zwarte Zee. Dit record werd in 2005 gebroken door de Balder, door een pijp te leggen op 2200 meter diepte.
Op 29 juli na het ontbijt op het dek bemerkte we een vreemd vaartuig in de haven van Stavanger het bleek de op biodiesel voortgedreven Earthrace trimaran te zijn deze maakte de touwen los en vertrok uit de haven . Wij hebben hem daarna niet meer gezien .
Met de Earthrace worden milieuvriendelijke technologieën zoals biodiesel, lage-emissie motoren en milieuvriendelijke antifouling geëtaleerd. De boot werd gebouwd om het wereldrecord voor circumnavigatie van 74 dagen, 20 uur en 58 minuten te breken dat de Cable and Wireless Adventurer vestigde in 1998.
2007 poging
Op 10 maart2007 vertrok de boot van Barbados voor de eerste poging, maar ondervond ernstige vertraging door problemen met de schroeven en andere mechanische problemen. In de nacht van 19 maart2007, 22 kilometer uit de kust van Guatemala, kwam de Earthrace in aanvaring met een vissersboot, waarbij één van de drie vissermannen om het leven kwam. De bemanning werd na een onderzoek van tien dagen vrijgelaten. De vertragingen verhinderden de recordpoging, maar besloten werd om San Diego als nieuw startpunt te nemen, waarvandaan ze op 7 april2007 vertrokken. De poging werd echter afgebroken nadat op 31 mei kort na vertrek uit Malaga een scheur ontdekt werd in de romp.
2008 poging
Na een reparatie bij de Vulkan scheepswerf in Sagunto bij Valencia en proefvaarten werd begonnen aan een volgende poging om 14:35 (MET) op 27 april 2008.
Na twee dagen waren er problemen met de stuurautomaat en op 30 april raakte de brandstofpomp van de stuurboordsmotor verstopt. Desondanks arriveerde de boot iets voor op schema in de Azoren.
De twee etappes daarna verliepen zonder grote problemen en de bemanning wist het Panamakanaal vlot te passeren, ondanks het grote aantal wachtende schepen. Halverwege Hawaii, op dag 22, werd een zware trilling gevoeld waarna de vaart uit de boot ging. Schipper Pete Bethune dook in het donker met een zaklantaarn en vond een net in de schroef.
Kort na vertrek van Palau, op dag 34, kwam de Earthrace in aanvaring met drijvend afval dat twee bladen van de bakboordsschroef vernielde en de schroefas verboog, zodat men terug moest keren naar Palau. Na een noodreparatie vertrok de boot op één motor naar Singapore, terwijl een nieuwe schroefas werd gemaakt. In Singapore werd de Earthrace uit het water getild om de schroefas en de schroef te vervangen.
Op dag 48 kreeg de bemanning last van hitte-uitslag en werd de snelheid behoorlijk gereduceerd door de hoge golven. Dit hield aan tot ze in de Rode Zee aankwamen. Op dag 56 gaf de brandstofpomp problemen zodat de vaart terugliep naar 16 knopen, wat een drie uur durende reparatie vergde.
Om 14:24 (MET) op vrijdag 27 juni 2008 brak de Earthrace het wereldrecord voor powerboten door de circumnavigatie te voltooien in 60 dagen, 23 uur en 49 minuten, waarmee het record van de Cable and Wireless Adventurer (nu de Ocean 7 Adventurer) uit 1998 werd verbeterd met 13 dagen, 21 uur en 9 minuten.
Cruise naar de Noorse Fjorden met de AZAMARA - JOURNEY 19-31 Juli
Welcome to AZAMARA - JOURNEY·
The Master of Azamara Journey,
Captain Carl Smith and the ship's Officers, Staff and Crew, offer a warm welcome to all our guest Norwegian Fjords Cruise. An Emergency Life Boat Drill will be conducted for all guests and crew today,
July 19th, at 4:15pm.
Azamara Journey sets sail for Oslo, Norway at 5:00pm. AII guests are requested to be onboard no later than 4:00pm Azamara Journey Senior Officer's
Master. Capt. Carl Smith Chief Engineer Nikolaos Baltsavias Hotel Director Philip Herbert Staff Captain Emmanuel Aposkitis Cruise Director Dottie Kufasa Staff Chief Engr Emmanouil Bouzounierakis Food & Beverage Anton Winkier Senior Doctor Jose Ortez Financial Controller Siva Loganathan Environmental Officer Andrew Mott Human Resources Mgr Katherine Bentzen
Ship Facts Occupancy:694 Tonnage: 30,277 Length:593 ft Beam:95 ft Draught:19.85 ft Cruise Speed:18.5 kts Inaugural Date:May 05, 2007s.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar