Luxe jacht mikt ook op professionele markt
De NYX 56' is een bijzonder motorjacht waarmee de in Friesland wonende Engelse scheepsontwerper Nick Brown ook wil doorbreken op de professionele markt. De aluminium monohull die uitloopt in een trimaran is uniek. Leidraad die Brown hanteerde was: geen enkele concessie. De NYX is exact geworden zoals hij haar wilde hebben.
Door Heere Heeresma jr. Met een topsnelheid van zeventig kilometer per uur zou de NYX niet misstaan in een James Bond-film. Nick Brown (1949) vergelijkt de NYX - de naam verwijst zowel naar zijn voornaam als naar de Griekse godin van de nacht - graag met een ruimteschip.
-
Combinatie monohull en trimaran supersnel en stabiel
-
Control room geeft je gevoel door aliens te zijn ontvoerd'
Stel je dit diepzwarte schip bij nacht voor', zegt Brown. In de control room krijg je het gevoel door aliens ontvoerd te zijn.' Zo'n uitspraak zul je niet snel horen uit de mond van Nederlandse scheepsbouwers, die ongetwijfeld bekwaam en betrouwbaar zijn, maar soms wat tekort komen aan wat we bij Engelsen excentriciteit noemen. En Engels is Brown zeker, ook al woont hij sinds 1980 in Friesland. Maar die bevlogenheid komt ook voort uit frustratie over de gebruikelijke gang van zaken in de jachtbouw.
Unieke rompvorm Wie films wil maken gaat naar Hollywood, wie boten wil bouwen naar Friesland', zegt Brown. Want daar worden sommige van 's wereld beste boten gebouwd en kan ik werken met hoogopgeleide en gemotiveerde vaklieden.' In 1994 begon hij met zijn vrouw het scheepstimmerbedrijf Mediterranean Shipping Co Voor Makma Caribbean bouwde hij meer dan zeventig sloepen van 9,30 meter. In 2004 begon hij met de bouw van een sloep naar eigen ontwerp, de zeer snel varende CrossOver. In 2007 verkocht hij de zaak aan zijn partners en was eigenlijk niet meer van plan boten te bouwen. De manier waarop dat tegenwoordig gebeurt beviel hem niet. De luxe aan boord is belangrijker geworden dan de vaareigenschappen. Intussen werkte hij wel aan tekeningen voor een motorschip dat aan zijn ideaalbeeld beantwoordde: de NYX, een aluminium monohull uitlopend in een trimaran, voortgestuwd door drie waterjets. De unieke rompvorm moest het schip een ongekende stabiliteit verlenen, ook bij hoge snelheden.
Eind 2007 kreeg Brown bezoek van een man voor wie hij drie boten had afgebouwd. De man was zo onder de indruk van zijn tekeningen dat hij aanbood een schaalmodel te laten maken. Er werden sleepproeven mee gedaan bij het Marin en de resultaten waren dermate goed dat de man een bestelling voor een NYX van zeventien meter plaatste, waardoor Brown een prototype kon bouwen.
Rails van water Voor Brown draait alles om de romp, die moet perfect zijn. Er drijven al teveel badkuipen rond. Dat komt omdat jachtbouwers alleen commercieel denken. Als je toiletten en klerenkasten in elke slaapkamer wilt hebben, krijg je uiteindelijk een schip dat lijkt op een badkuip. En erger nog, dat vaart als een badkuip. Daarom wilde ik eerst de romp goed hebben. Als je dan toch een extra slaapkamer wilt, maken we het schip gewoon langer en de motoren sterker. Op die manier blijft het ontwerp intact en is elke versie van de NYX razendsnel en superstabiel.'
Uit proeven blijkt dat de NYX bij een snelheid van 27 knopen golven van anderhalve meter makkelijk weerstaat. Ze loopt over twee rails van water', zegt Brown. De NYX lijkt gebouwd voor actie en is schaamteloos hedonistisch en macho. Of zoals iemand zei: Het enige wat eraan ontbreekt, is James Bond.'
Besturen gaat met stuurwiel of muis via het Blue Arrow-computersysteem. De prijs is ernaar: 1.550.000 euro. Wie gaat de NYX in deze crisistijd kopen? Brown denkt aan een man van de wereld. En voor de vrouw van de wereld is er een Gaggenau-stoomoven aan boord. Maar ook bij politie of douane ziet hij een toekomst voor zijn geesteskind. Of in de offshore-industrie. Om de snelheid en zeewaardigheid van de NYX te demonstreren wil Brown er binnenkort mee naar Londen varen, een pint drinken en dezelfde dag in Nederland terugkeren.
Bron : schuttevaert.nl
|