Foto
Foto

Lees mijn Geraardsbergse gedichten en gedachten via een klik op bovenstaande foto of klik op de foto hieronder voor een reeks fotogedichten.

Foto
Klik op onderstaande foto en lees enkele persberichten.
Het is niet veel maar toch iets, dus meer dan niets.
Foto
Kom effe bij je zitten

Ik koos bewust voor geen gastenboek. Je kan reageren onder elk gedicht via de reageerknop of via E-mail.

Inhoud blog
  • Poezie tijdens retrospectieve van Daniel Janssens
  • Ode aan de mattentaart
  • Woordje vooraf
  • Voorleesmoment van Marleen De Smet
  • Spiegels
  • Spiegels
  • Spiegels
  • Gedichtendag 2013 te Geraardsbergen - Thema muziek
  • Muzikale gedichtendag 2013 te Geraardsbergen: Wat zingt, klinkt.
  • Gemis in een roodblozende herinnering
  • Poëzie langsheen de biZARroute van Zarlardinge (Geraardsbergen)
  • Marleen in dichtbundel: Zalig in de strandstoel van haar adem (samengesteld door Thierry Deleu)
  • De biZARroute
  • Kopzorg bij een schilderij van Peggy Wauters
  • Gaby Desmyter en Marleen De Smet in levende lijve
  • Galmaarden
  • Annie M.G. Schmidt - Een dichter
  • Bestendiging dorpsgedicht op de tuinmuur van het Galmaardse Baljuwhuis
  • kruisje
  • Marleen op Meander
  • Stromen en stormen
  • Herfst
  • Rozentuin, klavierklanken & Spiegels, bakens
  • Tweede jaarboek van de Vlaams-Nederlandse Dichtergenootschap 'De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee'
  • Marleen op Meander
  • Marleen De Smet en Willie Verhegghe in 'Dichter bij mijn stad'
  • Dichter bij mijn stad
  • Avondluchten in Diepenbeek door Hannie Rouweler
  • Inleiding bij voorstelling 7de roman van Thierry Deleu
  • vanzelfsprekend
  • "Vanzelfsprekend" in De Vallei
  • Viviane Burssens veert met de veerman
  • Van alles 1 + 1 (nieuwe verzamelbundel Demer Uitgeverij)
  • Twee dorpsdichters en een stadsdichter verzamelden bij Marnixring
  • Ebbe en vloed - nieuwe dichtbundel van Thierry Deleu
  • De drie stadsdichters - poëzie uit de Denderstreek
  • De drie stadsdichters
  • Gedichtendag te Geraardsbergen
  • Galmaardse Dorpsdichter 2011
  • Dichters dromen Lucide (2de druk) door Thierry Deleu
  • Puppie
  • Poëzie is overal gelijk - Gesprek met Thierry Deleu
  • Die Liebe in Holland und Flandern (Liefde in Holland en Vlaanderen)
  • Klein festival van de Europese dichtkunst te Antwerpen
  • Gewoon lekker
  • Tussen schaduw en schittering (Magazine Info Geraardsbergen - september)
  • Klein festival van de Europese dichtkunst
  • Tussen schaduw en schittering
  • Vleesbrochette en een wesp (door Eddy Keyaerts)
  • Vlaamse poëzie na 1975 - Een andere bedding?
  • Ik ben grote fan van Nicole Van Overstraeten
  • Dichterlijk Vlaanderen (door Thierry Deleu)
  • Postergedichten t.g.v. Curieuse kunstroute Geraardsbergen 'Home Art'
  • Een bewogen gebaar: Zacht (door Thierry Deleu)
  • Bellen Blazen
  • Hond en kat en andere beestjes
  • Op de schommel met Didier De Deken
  • 'Klaprozen en Kamermuziek' & 'Poppies and Chamber Music'
  • De zee, het water (Hannie Rouweler)
  • Verslag 'Poorten van de avondzon - Pforten der Abendsonne
  • insomnia
  • Rue Haute
  • zelfportret
  • Rietje rijmt (nieuw boek van Viviane Burssens)
  • Mijn muze is hij die voor mij zong
  • Hagelanddichter Ina Stabergh
  • zuivering (met Duitse vertaling door Fred Schywek)
  • spiegelbeeld
  • winterwandel (met papa)
  • De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee
  • schaduwlopen
  • Camellia Japonica
  • Marie-Thérèse
  • Wat maakt je groot in letterenland?
  • Zintuiglijk avontuur
  • applaus (met dank aan Steven en Ben)
  • Dat wie zich poëet noemt, het eerste woord werpe.
  • land zonder ooievaars
  • Viviane Burssens laait in sterrenstof
    © Niets mag overgenomen of verveelvoudigd worden op eender welke wijze zonder de schriftelijke toestemming van de auteur.
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    Onderweg met Marleen De Smet

    25-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst

    herfst

     

     

    vliegjes zwermen in

    een windballade een luchtballet,

    ik strek de armen, hef een hiel

    en wentel in cirkels

    van een pirouette

     

    lage zon legt koperlagen

    in kruinen, ik krijg vleugels

    en in het wieken camoufleert

    het volleerde goud

    het grijs van de dagen

     

    het spreekt voor zich

    herfst legt niets uit

    als zomer napraat

    hij schakeert onkruid

    tot stoepbloemen van de straat

     

    © Marleen De Smet

    25-11-2011 om 19:01 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Marleen De Smet, Herfst, Dichten
    >> Reageer (0)
    24-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rozentuin, klavierklanken & Spiegels, bakens

    TWEE NIEUWE DICHTBUNDELS

    van Demer Uitgeverij

     

    officiële publicatiedatum: januari 2012

     

    “Rozentuin, klavierklanken”

     

    (6 dichteressen)

    Pocketboek, 64 pagina's

     


     
     

     

    Prijs:

    €14.00

     

    Acht ongepubliceerde gedichten van zes dichteressen: Christina Guirlande, Marleen De Smet, Hannie Rouweler, Nicole Van Overstraeten, Catharina Boer en Rozemarijn van Leeuwen.

     

    Voorwoord door de dichter/vertaler Joris Iven.

     

    Fragment: "...Maar zo is deze bundel niet gestructureerd. Hierin maak ik kennis met dichteressen die elkaar afwisselen met één gedicht. //..//Wat is de bedoeling van deze structuur?, vraag ik me dan af. Het zou de bedoeling kunnen zijn om een soort gemeenschappelijkheid onder deze vrouwelijke dichteressen te accentueren. Allemaal vrouwen, allemaal eenzelfde poëtische stijl en thematiek. Maar dat is helemaal niet het geval. Hoewel de vrouwen afwisselend aan de beurt komen met één gedicht, wordt daarmee niet de gemeenschappelijkheid benadrukt, maar wel de verscheidenheid. En wat een verscheidenheid krijgen we hier onder ogen!"

     

     

    ”Spiegels, bakens”

     

    (6 dichters)

    Pocketboek, 64 pagina's

     


     

     

    Prijs:

    €14.00

     

    Zes dichters: Mark Meekers, Frank Decerf, Guy van Hoof, Maarten van den Elzen, Joris Iven en Frank Despriet. Met ieder acht nieuwe gedichten.

     

    Voorwoord door de dichter/vertaler Christina Guirlande.

     

    Een fragment: "De titel van deze bundel gedichten Spiegels, bakens, met werk van Mark Meekers, Frank Decerf, Guy van Hoof, Maarten van den Elzen, Joris Iven en Frank Despriet, deed mij spontaan denken aan enkele versregels uit Klein boek om het licht heen van Hans Andreus: ‘Ik grens aan twee kanten van het licht/…/ een spiegel kijkt in een spiegel’. Hoewel de zes dichters niet doelbewust naar deze titel toe hebben geschreven, houden zij ons een spiegel voor waarin ze naar zichzelf, naar hun omgeving, naar de samenleving kijken. Ze schetsen soms, net als in een spiegelpaleis, een niet altijd zo fraai beeld van mens en wereld. Gelukkig geeft de spiegel ook meermaals een ‘spervuur’ van kleuren weer (M.v.d.E.) en schrijven we ‘alle dagen in een andere taal’ (G.v.H.)."

     

    Dichtbundel kan vanaf heden besteld en verzonden worden:

    Demer Uitgeverij (p. bundel: € 16, incl. € 2 verzendkosten):

     

    info@demerpress.be

    Hannie Rouweler,

    uitgever

     



    24-11-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Marleen De Smet, Rozentuin, klavierklanken, Spiegels, bakens, Demer Uitgeverij, Hannie Rouweler
    >> Reageer (0)
    09-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede jaarboek van de Vlaams-Nederlandse Dichtergenootschap 'De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee'

    BELANGRIJK PERSBERICHT

     

     

    Thierry Deleu

     

    VOORSTELLING VAN HET

     

     

    TWEEDE JAARBOEK VAN

    VLAAMS-NEDERLANDS DICHTERSGENOOTSCHAP

    “De 50 Meester-dichters

    van de Lage Landen

    bij de zee”

     

     

    IN DE RAADZAAL VAN HET

    GEMEENTEHUIS VAN KOKSIJDE,

    Zeelaan 303,

    op woensdag 7 december

    om 16.30 u.

     

     

    Programma:

    16.30 u.        Verwelkoming door burgemeester Marc Vanden Bussche

    16.45 u.        Voordracht gedichten door Ilse Chamon, woordkunstenares

    17.20 u.       Kort referaat over “Gelijkwaardigheid en discriminatie in de wereld van de (Nederlandstalige) literatuur” door Thierry Deleu, auteur

    17.35 u.        Overhandiging eerste exemplaar aan de burgemeester

    17.45 u.        Overhandiging van de jaarboeken

    + receptie aangeboden door het gemeentebestuur van Koksijde

    18.30-19 u.  Banket in Hotelschool Ter Duinen Koksijde

     

     

    Voor de gegadigden is er mogelijkheid om tegen een bescheiden bijdrage te tafelen in de gerenommeerde Hotelschool Ter Duinen Koksijde

    30 € all-in

    (aperitief, voor- en hoofdgerecht, dessert, koffie, water en wijn)

     

     

    Thierry Deleu, eerste voorzitter van het internationaal dichtersgenootschap, schrijft in de inleiding: “Toen ik de chef hoorde zeggen dat hij bij “De 33 Meester-koks van België” behoorde, - en zag hoe zijn ogen straalden -, kreeg ik ineens een inval die tot dit boek zou leiden. Ik zou een club van “De 33 Meester-dichters van Vlaanderen” stichten! De kogel was door de kerk; er was geen ontkomen aan: de gastronomie en de kunst van het dichten vonden elkaar en het was liefde op het eerste gezicht! Het aantal “Meester-dichters” werd tot 50 uitgebreid.

     

    Het initiatief kwam onder de ridderlijke bescherming van “De Orde van de Scheermesjes”, de eerste online ridderorde in de Lage Landen bij de zee die op een ludieke wijze haar boodschap uitdraagt. Waar kon het initiatief zich beter thuis voelen? Bovendien is het toekennen van de eretitel “Meester-dichter” té arrogant om niet het relativerende adjectief “ludiek” mee te krijgen.

     

    Toen echter ook dichters uit Nederland belangstelling toonden voor het initiatief, werden er gesprekken gevoerd over de wenselijkheid van een uitbreiding tot “de Lage Landen bij de zee”. Na overleg werd deze optie genomen. “De 50 Meester-dichters van de Lage Landen bij de zee” was een feit.

     

    Een “Meester-dichter” is iemand die uit bescheidenheid het woord nooit zelf in de mond neemt. Hij of zij beschouwt zichzelf veeleer als de “allerbeste tweederangsdichter”. Het initiatief is een te boek gestaafd pleidooi voor tweederangsdichters, niet omdat zij geen mooie poëzie schrijven, wel omdat ze te weinig aandacht krijgen.”

     

     

    DE 50 MEESTER-DICHTERS

    VAN DE LAGE LANDEN BIJ DE ZEE

     

     

    Het aantal werkende leden “Meester-dichters” is vastgelegd op maximum 50 leden. Om tot “Meester-dichter” te kunnen worden benoemd dient er onherroepelijk een periode als “solliciterende Meesterdichter” te worden doorgemaakt. Deze periode omhelst één jaar.

    Dichters die minstens drie gedichten hebben gepubliceerd in een tijdschrift/e-zine of bloemlezing, ofwel gelauwerd of geprijsd werden in de Lage Landen, kunnen in aanmerking komen voor selectie en de titel van “solliciterende Meester-dichter” verwerven.

     

    50 Nederlandstalige dichters werden geselecteerd. Vanaf heden voeren zij de eretitel van meester-dichter van het dichtersgenootschap “De 50 Meester-dichters van de Lage landen bij de zee”.

     

    Het zijn (in alfabetische volgorde en niet volgens de datum van hun selectie):

     

     

    Hilde Boulanger, Marc Bungeneers, Viviane Burssens, Gunnar Callebaut, Martin Carrette, Greta Casier, Hervé J. Casier, Lidy De Brouwer, Leni De Goeyse, Jenny Dejager, Thierry Deleu, Ferre Denis, Didi De Paris, Gwen Deprez, Marleen De Smet, Lieve Desmet, Lieve Devijver, Astrid Dewancker, Fernand Florizoone, Trijntje Gosker (N), Wim de Groot (N), Paula Hagenaars (N), Tine Hertmans, Jan Huyghe, Alexander Konovaloff, Patricia Lasoen, Paul van Leeuwenkamp (N), Cathy Mara, Luc C. Martens, Mark Meekers, Peter Motte, Peter le Nobel (N), Edith Oeyen, Ruud Poppelaars (N), Leonie Robroek (N), Eric Rosseel, Gerard Scharn (N),  Ina Stabergh, Annemie Steenbergen (N), Maurits Sterkenburg (N), Egied Steylaerts, Pien Storm van Leeuwen (N), Henri Thijs, Ingrid Vandepaer, Jozef Vandromme, Herwig Verleyen, Monique Verplancke, Katelijn Vijncke, Nathalie Vilain, Martin Wings (N) 

     

    38 Vlamingen (onder wie de Koksijdenaren Thierry Deleu, Fernand Florizoone, Jan Huyghe en Monique Verplancke) en 12 Nederlanders.

     

     

    Een jaarboek

    Op het einde van de proefperiode van de 50ste “Meester-dichter” wordt een jaarboek op de markt gebracht door Razor’s Edge Edition Gent, ingeleid door Thierry Deleu.

    Vermits de “solliciterende Meester-dichters” pas na één jaar “Meester-dichter” worden”, kan deze bundel ten vroegste één jaar na de geselecteerde 50ste “solliciterende Meester-dichter” verschijnen.

    HET TWEEDE JAARBOEK IS ER! HET IS ZO VER!


    Een derde aanpassing van “De 50 Meester-dichters” komt er aan voor de periode 2011-2012-2013. Alleen bij overlijden, ontslag of klacht wordt een naam geschrapt en door een andere “Meester-dichter” vervangen.

     

    Alle “Meester-dichters” moeten een goede reputatie hebben als mens en als dichter. Zij zijn de toekomst van het poëtisch patrimonium van de Lage Landen bij de zee.

     

    Je kunt mij bereiken op 058/514120 of 0475/811763

    Of via thierry.deleu2@telenet.be

    Indien je wenst te blijven tafelen, bel mij op of stuur een mailbericht aan thierry.deleu2@telenet.be!

     

    Ook familie, vrienden en kennissen van de meester-dichters zijn op beide activiteiten hartelijk welkom!

     

     

    09-11-2011 om 20:17 geschreven door Marleen De Smet


    >> Reageer (0)
    15-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marleen op Meander



    Drie gedichten van Marleen op Meander (literaire e-zine)

     

    15-10-2011 om 09:41 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Meander, literaire e-zine
    >> Reageer (0)
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marleen De Smet en Willie Verhegghe in 'Dichter bij mijn stad'

     
     

    14-10-2011 om 11:49 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Stadsdichter, dorpsdichter, Marleen De Smet, Willie Verhegghe, Dichter bij mijn stad
    >> Reageer (0)
    06-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dichter bij mijn stad

     

    Dichter bij mijn stad

     




    Stadsdichters bijeengebracht door Gerard Beense

     

    van stadsdichters en junior stadsdichters uit Nederland en Vlaanderen, ter gelegenheid van de 7e Nationale Stadsdichterschap in Lelystad 2011.

     

    Drie van mijn Galmaardse dorpsgedichten werden opgenomen:

     

    1. De Mark bij de Galmaardse beek de Mark

    2. Nectar en ambrozijn

    3. Onze Pauwel.

     

     

    ISBN 978-94-90834-15-9

    NUR 306

     

    06-10-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Marleen De Smet, Dichter bij mijn stad, Stadsdichters, Gerard Beense
    >> Reageer (0)
    03-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondluchten in Diepenbeek door Hannie Rouweler

    Aankondiging nieuwe dichtbundel Hannie Rouweler

     

    “Avondluchten in Diepenbeek”

    (64 blz)

     

    door Hannie Rouweler

     

    www.lulu.com/content/11678038

     

    Pocketboek, 64 pagina's 

     

     

     

     

     

    Prijs:

    €15.00


    Nieuwe gedichtenbundel van Hannie Rouweler. Najaarsuitgave 2011.


    ALLE GEDICHTEN ZIJN GESCHREVEN IN BELGISCH LIMBURG.


    Productdetails

    ISBN nummer

    978-1-4709-3327-2

    Auteursrecht

    Hannie Rouweler (Standaard Copyright Licentie)

    Uitgave

    2011

    Uitgever

    Demer Uitgeverij

    Taal

    Nederlands

    Pagina's

    64

     

    Bindwijze

    Perfect Gebonden Paperback

    Inkt binnenkant

    Zwart-wit

    Afmetingen (cm)

    19.1 breed × 19.1 hoog

     


    Bundel is te bestellen vanaf november a.s. € 15 (incl. verzendkosten binnen Nederland en België).

     

    info@demerpress.be

     

     

    03-10-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Hannie Rouweler, Avondluchten in Diepenbeek, Uitgeverij Demer
    >> Reageer (0)
    03-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding bij voorstelling 7de roman van Thierry Deleu


     

    Inleiding bij voorstelling 7de roman van Thierry Deleu

    (3 september 2011)






     


    Niets is wat het lijkt

     

     


    Mijnheer de eerste schepen,

    Dames en heren,

    Beste Thierry,

     

    Wij vangen aan met een boek zoals we in een koud bed stappen. Wij vinden er slechts genoegen in wanneer wij er de goede sfeer in hebben geschapen: de onze. En als je een boek hebt uitgelezen, vouw je het doorgaans dicht en leg je het opzij. Met het nieuwe boek van Thierry Deleu: Niets is wat het lijkt is dat niet anders, met dat ene verschil: het blijft op de nachtkast nazinderen.

     

    Op een kladje schreef ik: Thierry Deleu = gedichtenbundels, romans, essays, recensies, biografieën, bloemlezingen, leerboeken, schrijver, leraar, directeur, kabinetsattaché, uitgever, redacteur, ridder. Het werd meermaals en terecht herhaald: niets is Thierry Deleu vreemd.

     

    Is het een hobby, een passie, een obsessie? Thierry is een schrijver. Een veelschrijver, zegt hij zelf. Ik noem hem een deelzame waarnemer van het hectische in de schrijversmetropool, m.a.w. als eerste voorzitter van de Meester-dichters van de Lage Landen bij de zee verenigt hij een gezelschap van bekende en minder bekende schrijvers aan wie hij kansen en een platform biedt.

     

    In 2002 verscheen in de Creuse Trilogie de eerste roman van Thierry Deleu, met als titel Eindterm. Vandaag, 3 september 2011, is hij aan zijn zevende roman toe.

     

    Niets is wat het lijkt telt 115 bladzijden en is het resultaat van 6 maanden schrijven. Het is geen klassieke maar een psychologische roman, omdat de nadruk wordt gelegd op het innerlijk van de karakters, op de motieven, de omstandigheden en de handelingen en gedachten van zijn personages.

     

    De titel Niets is wat het lijkt legt -in de moraliteitsgeest van vandaag- een werkelijkheid bloot die jaren terug met de mantel van de liefde werd toegedekt. “Toen” dat waren andere tijden, andere zeden, andere gewaarwordingen en verklaringen en andere temperamenten. Mag u zich verwachten aan een volgend schandaal dat wordt blootgelegd? Ja en neen. Twee hoofd-  en enkele bijpersonages worden met begrip belicht. Geen vooroordelen, maar een bevestiging van de hypocrisie uit het verleden die u meneer en u mevrouw al jaren vermoedt. Het verhaal van de mensen samen en de mensen afzonderlijk, innerlijk en uiterlijk, hun gemoed, hun last en lust, hun seksuele honger en hunkering, hun boetedoening.

     


    Het verhaal in een notendop

     

    Riet en Dirk zijn de hoofdpersonages waarmee de auteur niet alleen verwarring zaait, maar verwondering oogst.

     

    Dirk is geobsedeerd door Riet, zijn eerste lief. Om haar te benaderen gaat hij naar het schoolbal waar zij fladdert als een vlinder. Zo ook zoekt hij haar op in het klooster, waar zij als Zuster Rita zal uittreden (heel doordacht van de auteur want de H. Rita is de beschermheilige der onmogelijke zaken). Vervolgens bezoekt Dirk haar in haar flatje in Kraainem, de uitvalsbasis voor haar luxe escortewerk.

     

    Riet is ongewoon nieuwsgierig naar het leven en maakt na een jeugdtrauma een constante stand van zaken op. Eens om de zoveel tijd valt zij ten prooi aan wat haar lichaam en geest dicteren. Vluchtend voor wie zij liefheeft gaat zij een gevecht aan met de demonen, haar boze engelen. Tijdens haar zoek- of ontdekkingstocht is zij zowel hartstochtelijk als destructief, tot zij het hoofd moet buigen voor de werkelijkheid.

     

    Dirk is gefascineerd door de mysterieuze Riet, over wie hij zich ongedwongen ontfermt. Thierry Deleu bedient zich van Dirk om Riet voor te stellen en haar te laten zien zoals hij haar ziet: als een speelvogel, stoeipoes, non, hoer, echtgenote. Beiden, Dirk en de auteur, laten de lezer toe haar te ontdekken. Riet wordt centrum en onderwerp.

     

    Niet is wat het lijkt zorgt ervoor dat je soms met dichtgeknepen keel de bladzijden omslaat. Misbruik, kloosterleven en prostitutie zijn de kapstokken waaraan de auteur zijn verhaal ophangt. Met verve slaagt Thierry erin de tijdsgeest accuraat te schetsen. Het taboe dat toen heerste, doorbreekt hij en laat de tijdloze ervaringen van jonge volwassenen zien.

    Een grote troef is dat Thierry Deleu gaandeweg, maar zuinig, kruimeltjes rondstrooit die naar het antwoord leiden.

    Naarmate je verder leest worden de karakters van de personages volledig geportretteerd in hun acties en dialogen. De korte hoofdstukken en de vlotte afwisseling tussen de dialogen zorgen ervoor dat het strakke tempo van begin tot het eind wonderwel gehandhaafd blijft.

     

    Niets is wat het lijkt is geen lange tirade maar leest vlot, mede omdat bepaalde passages bewust vaag worden gehouden terwijl andere uitgediept worden zonder te vervallen in psychoanalyses of gezeur.

    Met het aantrekken en het afstand houden tussen de personages Riet en Dirk, houdt Thierry het verhaal in constante spanning.

     

    Het boek is gestructureerd in een verspringend perspectief wat voor sommigen het lezen bemoeilijkt, maar met een kleine moeite vindt iedere lezer zijn verhaal.

    De auteur overkoepelt de hoofdpersonages en staat als het ware 'boven' het verhaal. Hij is diegene die neerziet op alles wat gebeurt. Tegelijker tijd speelt de auteur met de twee perspectieven. Dat is naar evenwicht zoeken tussen twee of meer invalshoeken, dat is een moeilijk te hanteren structuur. Toch slaagt Thierry erin op schouderhoogte te blijven en zo met de personages mee te kijken. Daardoor wordt een filmisch effect gecreëerd. Door het mozaïek van verschillende camerastandpunten ontstaat een beeld van het hele verhaal, dat tegelijker tijd intiem en universeel is.

     

    Zij ruikt naar pas gemaaid gras / haar lippen beginnende dauw / dauwdraden waaraan vlinders zinderen. Ik voel hun vleugels trillen/ als zij kreunend openbarst / haar schoot mijn bloeiende dood.

     

    Origineel -en ook functioneel- laat Thierry zich zien als een poëet. Bij de aanvang van elk hoofdstuk, biedt hij een kortgedicht aan. Daarmee gunt hij de lezer de tijd om zich onder te dompelen om vervolgens ontspannend verder te lezen. Want vrij snel weet u dat u niet moet afrekenen met ellenlange afgejakkerde hoofdstukken maar bondige, heldere en klare taal. Hij maakt de lezer nieuwsgierig en vergrendelt hem – wars van omringende geluiden - met de verhaallijn.

     


    Is het boek autobiografisch?

     

    Een schrijver verplaatst zich gemakkelijk in zijn personages, in die mate zelfs dat –als ik de auteur niet zou kennen- me zou afvragen welke figuur hem het meeste op het lijf is geschreven. We mogen niet vergeten dat schrijvers beschikken over een sterk inlevingsvermogen. Er zitten inderdaad autobiografische bouwstenen in het boek: dat zijn elementen die elke schrijver in zijn laboratorium verwerkt. Een boek is een cocktail, waarin altijd brandstof van de schrijver zal zitten, alleen weet de lezer niet dewelke.

     


    Cover

     

    De cover is een ontwerp van Peter Deleu, met als trekpleister een schilderij van de bekende Antwerpse kunstenares Mia Govaerts: een engelachtig en hermafrodiet archetype die de lezer gevoelig en indringend, aankijkt. Die blik zet meteen de toon voor de drie hoofdfiguren: Dirk en Riet in harmonie met elkaar verbonden. De auteur is de duif. Maar is het wel zoals het lijkt?

     


    Waarom dit boek lezen?

     

    Vanaf het begint grijpt het verhaal u bij de lurven en sleept u moeiteloos mee naar de slotpagina.

    In Niets is wat het lijkt wordt niet oneindig gemoraliseerd maar wordt geformuleerd hoe het verder kan.

     

    Met dit boek draagt Thierry een boodschap uit.

    Is er enige overeenkomst tussen een hoer en een non? Tja, het zijn eigenlijk twee zijden van dezelfde munt. In de ene baan wordt de seksuele energie onderdrukt, in de andere baan springt zij eruit. Ik denk dat ieder mens, naast de vele andere archetypes een non en hoer in zich heeft. Het zijn oerkenmerken die we allen in ons dragen… van vóór de tijd dat Adam in de appeltjes van Eva beet.

     

    Wacht niet te lang, het boek verdient het te worden gelezen. Thierry’s nieuwe roman is een venster op een maatschappelijk probleem dat meer en meer het daglicht ziet. Niets is wat het lijkt is zoals niets is wat het lijkt.

     

    Thierry, ik hoop dat zowel jong als oud de weg naar je nieuwe boek zullen vinden en zoals Friedrich Nietzsche schreef: wil je iets wezenlijks bereiken: twee punten en een rechte lijn volgen… blijf uw ding doen. Van ganser harte gefeliciteerd.

    Marleen De Smet

     

     

     

    03-09-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Thierry Deleu, niets is wat het lijkt, Marleen De Smet
    >> Reageer (0)
    01-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vanzelfsprekend

     




    01-08-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Marleen De Smet, vanzelfsprekend, Pauline Niks, De Vallei
    >> Reageer (1)
    13-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Vanzelfsprekend" in De Vallei


    De Vallei

     

    (blogmaster François Vermeulen)

     

     

    Het gedicht “Vanzelfsprekend” werd opgenomen in “De Vallei V” bij een kunstwerk van Pauline Niks.

     

    http://devallei.skynetblogs.be/

     

     

    13-06-2011 om 10:11 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Marleen De Smet, François Vermeulen, De Vallei, Vanzelfsprekend
    >> Reageer (0)
    11-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viviane Burssens veert met de veerman

    Viviane Burssens veert met de veerman



     
     

     

    April 2011. De nieuwe veerdam van Schellebelle werd plechtig geopend.

    Ook het nieuw gebrouwde 'Schellebellebier' werd bij de inhuldiging voor het eerst geschonken.

    Een gedicht van Viviane Burssens hing tussen de vele foto's en enkele gedichten van lokale (Achiel Janssens, Willy Van Doorselaer) en bekende (Hanny Michaëlis) schrijvers.



      

     


    Sinds november 2009 werd de veerdienst op zijn vertrouwde plek stilgelegd en tijdelijk –vervangen door een drijvend ponton. Intussen werden grootschalige werken  opgestart die anderhalf jaar en anderhalf miljoen later ter beschikking staan van de bevolking. De veerdam in Schellebelle zorgde in 2009 voor liefst 85.000 overzetten, maar was eigenlijk moeilijk toegankelijk. Om aan dat euvel iets te verhelpen werd beslist om een drijvend ponton in de Schelde aan te brengen dat enkel op en neer kan bewegen met de stand van de Schelde tussen twee vaste peilers. Een 30-meterlange loopbrug zorgt voor de toegankelijkheid waardoor voortaan ook mindervaliden probleemloos tot aan de veerboot kunnen raken.

     


    11-06-2011 om 09:52 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Viviane Burssens, Schellebelle, poëzie
    >> Reageer (1)
    12-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van alles 1 + 1 (nieuwe verzamelbundel Demer Uitgeverij)


    Jubileum uitgave Demer Uitgeverij

    (gedichten van dichters uit Nederland en Vlaanderen)

     

    Van alles 1 + 1

     

     

      

    Preview

     

     

    Ieder met twee reeds eerder gepubliceerde gedichten. Keuze a.d.h.v. eigen bundels (publicaties) bij Demer Uitgeverij, en/of deelname aan diverse groepsbundels.

     

    Catharina Boer, Piet Brak, Frans August Brocatus, Bernard de Coen, Frank Decerf, Jenny Dejager, Thierry Deleu, Maarten van den Elzen, Gijs Gellings, Paul Gellings, Julie Goderis, Christina Guirlande, Albert Hagenaars, Paula Hagenaars, Tine Hertmans, Guy van Hoof, Joris Iven, Roger Nupie, Francis De Preter, Hannie Rouweler, Marleen De Smet, Rose Vandewalle, Willie Verhegghe, Lief Vleugels.

    MET EEN NAWOORD van THIERRY DELEU.

     


    Editie: 2012 (vanwege driejarig bestaan)

    ISBN nummer 978-1-4476-2894-1
    Pocketboek, 64 pagina's


    LEVERBAAR VANAF HEDEN
    : € 14,00 (INCLUSIEF verzendkosten binnen BE en NL)

     

    Demer Uitgeverij

    Hannie Rouweler

    info@demerpress.be

    Boek website www.lulu.com/content/10479421

    12-05-2011 om 19:38 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Van alles 1 + 1, Demer Uitgeverij, jubileum dichtbundel
    >> Reageer (0)
    29-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee dorpsdichters en een stadsdichter verzamelden bij Marnixring



    Afgelopen woensdag verzamelden niet minder dan drie stads- en dorpsdichters uit de regio in de Kalvaar in Voorde. Willie Verhegghe, de Ninoofse stadsdichter, Gaby Desmyter, de dorpsdichter uit Lierde en Marleen De Smet, de Zarlardingse die dorpsdichter is in Galmaarden lazen er voor uit eigen werk. Dat gebeurde tijdens een gezellige avond op uitnodiging van de Marnixring Ninove, de serviceclub die cultuur hoog in het vaandel draagt.

    Foto en tekst: Marino Verbeken

     

    29-04-2011 om 13:56 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:stadsdichter, dorpsdichter, Willie Verhegghe, Gaby Desmyter, Marleen De Smet
    >> Reageer (0)
    23-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ebbe en vloed - nieuwe dichtbundel van Thierry Deleu



    Gesprek met Thierry Deleu naar aanleiding van zijn zoveelste nieuwe bundel

     

    Ebbe en vloed

     

     

    We beginnen met een biografisch overzicht van Thierry Deleu. De auteur woonde tot 1976 in Wevelgem. In 1966 richtte hij met Lionel Deflo het tijdschrift Kreatief op. Daarna leerde hij de kunstschilder Marcel Coolsaet kennen, met wie hij het tijdschrift Boulevard oprichtte in 1970. Vanaf 1976 was Deleu woonachtig in Harelbeke, aan de Vlaanderenlaan, en bij zijn oppensioenstelling in 2000 verhuisde hij naar Oostduinkerke. Deleu stond beroepshalve in het onderwijs, respectievelijk als leerkracht, directeur en kabinetsattaché. Als auteur publiceerde hij gedichtenbundels, essays, romans, biografieën, bloemlezingen en leerboeken Nederlands. Thierry Deleu stond aan de wieg van meerdere literaire en culturele activiteiten. Hij organiseerde tentoonstellingen en belichtte uitvoerig de Harelbeekse burgemeester, wijlen Marc Bourry, de dichter André Velghe en de Antwerpse auteur Guy van Hoof. Met deze laatste begon hij de kleinschalige uitgeverij Het Schaap, als een uitloper van het tijdschrift Boulevard, waarin hij samenwerkte met beeldend kunstenaar Marcel Coolsaet. Hij publiceerde bijdragen in de belangrijkste tijdschriften van de Lage Landen bij de zee. De evolutie van zijn werk is terug te vinden in de twee essays die Guy van Hoof over hem schreef: Aan wat overblijft heb ik genoeg (1986), en Thierry Deleu, jager in zijn grondgebied (2000).

    Ebbe  en vloed is je laatste gedichtenbundel. Ik merk dat je af en toe bundels publiceert als netbook. Waarom?

    Internet is een uitstekend medium om velen te bereiken. Maar ik beschouw deze wijze van publiceren ook als een soort van dankbaarheid aan mijn vele lezers. Een gratis cadeau uit erkentelijkheid. Maar dit is zeker geen signaal dat het boek in papiervorm zou zijn afgedaan, zeker niet, ik blijf het boek in zijn verpakte vorm koesteren. Eb en vloed zijn gedichten over reizen en thuiskomen, weggaan en terugkeren, ook in gedachten. De bundel kan als netbook worden gelezen op
    http://www.knightsrazor.be/xDocs/EvEnVloed.pdf

    Geen heimwee naar Harelbeke?

    Neen, wij wonen nu een kleine tien jaar aan zee in Oostduinkerke, op enkele stappen van de duinen, het strand en het water. Op het einde van een rustige, doodlopende laan. In een klein appartementsgebouw met slechts vijf gezinnen. Allen gepensioneerd, de meesten komen uit het onderwijs.
    Natuurlijk volg ik nog een beetje de politiek in Harelbeke. Ten slotte heb ik er veertien jaar een actieve rol gespeeld, vooral echter achter de coulissen, als tekstschrijver en campagneleider. Tot 2006 stelde ik hier ook altijd mijn boeken voor in de stadsbibliotheek.
    Bovendien heb ik er tweeëntwintig jaar les gegeven. In 1988 werd ik directeur secundair onderwijs in Tielt.

    Wat denk je van het huidige politieke landschap in je oude gemeente?

    Ik heb de coalitie CD&V en SP.a helpen op de rails zetten. Maar waar ik bijzonder trots op ben, is de verjonging van de lokale SP.a. Ik heb uitgevoerd wat ik altijd beloofd had: mijn generatie een stap opzij doen zetten voor een jonge, ambitieuze nieuwe generatie.

    Van jou wordt gezegd dat je geen socialist was in hart en nieren. Is dat zo?

    Dit moet ik toch even nuanceren. Indien je bedoelt dat ik enerzijds voor een links-liberale koers kies en anderzijds een Vlaming ben in hart en nieren, dan heb je gelijk. Radicaal links ben ik nooit geweest, maar wel sociaalvoelend en een fervente verdediger van de belangen van de kleine man. Op voorwaarde dat hij zich gedraagt en er niet op uit is om te profiteren van de sociale zekerheid. Laat ons zeggen dat deze houding mijn persoonlijk socialisme is. Bovendien heb ik nooit de ambitie gekoesterd om op een lijst te staan, wat gezien mijn plaats in de partij had gekund. Ik ben geen modale politicus.

    Mag ik weten welke stem je nu uitbrengt?

    Dat is privé. Maar laat mij het zo stellen: ik wil een doordacht confederaal België. Een land met vier deelstaten: Vlaanderen, Wallonië, Brussel en het Duitstalig landsgedeelte. België hoeft niet op te houden te bestaan, maar de gemeenschappen moeten bijna alle bevoegdheden in handen krijgen. Ook de koning mag blijven, maar dan met een bevoegdheid die nauwelijks indruk maakt en met een koninklijke familie die geen dotatie meer krijgt. Wie steenrijk is, hoeft geen beroep te doen op de kleine man, dit is immoreel.

    Nu een eerste vraag over de aanleiding tot dit gesprek: je schrijft je te pletter.

    Ja, ik geef toe: ik ben een veelschrijver. Ik schrijf gepassioneerd. Schrijven is geen hobby, maar een passie geworden sinds ik met pensioen ben. Vijf uur per dag. Drie dingen overheersen mijn laatste winter: reizen, schrijven en de kleinkinderen. Schrijven dus. Sinds ik met pensioen ben, schreef ik zes gedichtenbundels en zeven romans. Ook een paar essays waarvan er een al aan zijn tweede druk is.

    Waarom zoveel gedrevenheid?

    Of bedoel je: moet dit nog? Waarom niet? Ik zou kunnen antwoorden met een cliché: ‘om mij te bevestigen’, maar er is meer: schrijven is een nieuwe wereld creëren, een middel om je af te reageren, een extra kans om te overleven.

    Een nieuwe wereld, zeg je. Je gedichten en je romans zijn pure fantasie?

    Ik wist dat je dit zou vragen. Mijn boeken zijn deels autobiografisch, onder andere omdat ik kapstokken nodig heb om mijn verhaal aan op te hangen. Vele personages zijn deels fictief, deels niet-fictief. Vele situaties en personages zijn echt, maar met kleine wijzigingen om niemand te kwetsen. Vaak versmelt ik twee bekenden tot één fictief personage. Maar altijd heb ik bekende mensen in mijn blikveld. Tussen alle fictie ontwaart een aandachtige lezer veel herkenningspunten en dat maakt het lezen ook zoveel boeiender.

    Dat je een goede schrijver bent, daar is iedereen het erover eens. Dat je veel schrijft, ook. Als dichter heb je je literaire sporen verdiend, je bent zonder meer een van de betere liefdespoëten van de Lage Landen bij de zee. Ook als essayist en biograaf ben je niet meer aan je proefstuk. Ik wil het echter hebben over Deleu als romanschrijver.

    In 2002 verscheen je eerste roman, Eindterm, het eerste deel van een trilogie.
    Die eerste roman ging in hoofdzaak over de tijd dat je op het kabinet Onderwijs werkte van 1995 tot 1999. Na dit eerste deel van de Creuse Trilogie verscheen in 2003 Amélie Laforêt en in 2004 de historische roman Arsène du Frêne, heer van La Vallade.
    In Amélie Laforêt is het decor de Creuse, spec. de streek rond Confolent en La Vallade. Ook de historische roman Arsène du Frêne, heer van La Vallade speelt zich daar af, in de jaren na de opheffing van de Orde van de Tempeliers.

    In Arsène du Frêne, heer van La Vallade onthul je ook inwijdingsrituelen, waarbij opvalt dat zij verwant zijn met die van de Loge. Is dit fictie?

    Ik ben een niet meer actief lid van de Vrijmetselarij, maar ik zie ook wel de realiteit achter de boodschap. Ook hier, zoals in elke vereniging of genootschap, heb je met mensen te doen. Ik moet je niet uitleggen hoe mensen zijn. Of toch? Mensen hebben goede en slechte eigenschappen, deugden en ondeugden.
    Mensen creëren complexe sociale structuren, die bestaan uit talrijke samenwerkende en concurrerende groepen. In dezelfde groep verschillen mensen opnieuw van elkaar vanwege onverenigbare ideeën. In dezelfde groep vind je tolerante mensen en fanatici. Ik heb de waarheid altijd gezocht tussen deze twee extremen.

    Terug naar je romans. Na de Creuse trilogie kwam er een roman over psychiatrie en schizofrenie. Ook autobiografisch?

    Klamme handen verscheen in 2006. Het is het verhaal van een zachtmoedige, enigszins eigenzinnige psychiater. Ik heb mij hiervoor grondig gedocumenteerd en ook met bevriende dokters gepraat. Ik kan niet verhelen dat ik de toestanden in een psychiatrische instelling goed ken. Ik heb mij vlot kunnen inleven in de wereld van de schizofrenie.

    De vraag echter naar de verhouding tussen feit en fictie is een vraag die door de lezer vaak wordt gesteld en die ook nooit naar complete voldoening beantwoord wordt. Is dit niet zo?

    Ja, dat is juist. Een roman zegt veel over de schrijver.

    Na Klamme handen waag je je aan een politieroman, De doden zwijgen niet uit 2008.

    Moord en wedermoord is de rode draad in het verhaal. Het is een literaire politieroman, waarbij ik probeer het onderzoek te beschrijven zoals dat het in de werkelijkheid zou plaatsvinden. Het wordt echter ingebed in een homofiele relatie en in de spielerei van een vrouwelijke rechercheur.

    Ook “Wie schrijft, die blijft” breng je dikwijls te berde.

    Ik besef dat ook mijn eigen leven voorbijgaat. Met mijn werk wil ik sporen laten in de tijd en zo een vorm van “onsterfelijkheid” bereiken.
    Daarnaast probeer ik ook greep te houden op de werkelijkheid die mij omringt. Naar mijn overtuiging zijn mens en werkelijkheid heel complex. De mens is een mysterie en steeds is hij op zoek naar het eigen “ik”. Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naar toe?
    Schrijven is voor mij een zoektocht naar de eigen identiteit. Daarom heb ik het in mijn boeken - vooral in de romans, maar ook wel in mijn poëzie - over mijn eigen afkomst en over machten en machthebbers die mijn leven mee hebben bepaald. Macht staat niet los van personen, instanties en stelsels.

    Je zesde roman, Liefde en dood op Sint-André, wordt door critici de beste tot op heden genoemd.

    Voor mij zijn Eindterm en Liefde en dood op Sint-André de betere romans van de zes. In Liefde en dood op Sint-André richt ik een virtuoos vergrootglas op de gapende wonden die de liefde kan opleveren. Ik probeer aan te tonen dat het thema nog even vers is als in de tijd van de Grieken.
    Het verhaal breng ik met zoveel ironische distantie, humor, liefde en intelligent gemopper dat de lezer er zich in herkent.
    Behalve over de liefde, gaat dit boek ook over de schaamte, de wroeging, de spijt.

    Fictie toch?

    Ik stoei met het autobio-genre dat zich toelegt op de adem van het onechte. Op een wonderlijke manier lijken het heerlijke leugens, verzonnen verhalen.

    Is Liefde en Dood op Sint-André een therapeutisch sprookje? Wordt hier de verbeelding ingezet om een diepere werkelijkheid te verdoezelen?

    Ik heb al eerder semi-autobiografische romans geschreven, maar deze keer lijkt de noodzaak voor deze roman urgenter te zijn dan voorheen. Pijn is een terugkerend element in het boek: de pijn om achtergelaten te worden. Deze pijn moet ongedaan worden gemaakt en dat kan alleen door na te denken over wie je bent en waar je vandaan komt en door onder woorden te brengen waardoor de relatie zou kunnen zijn stukgelopen.
    Liefde en dood op Sint-André gaat echter niet alleen over de liefde, maar ook en misschien vooral over eenzaamheid, ontgoocheling, zelfonderzoek, verraad, verlies, verbittering, negatieve gevoelens die even rap weer omkeren in nieuwe liefde.

    Vindt je werk, zowel je poëzie als je romans, een breder publiek?

    Nu nog meer dan vroeger. Dat zal - hoop ik - te maken hebben met de kwaliteit van mijn werk zelf, maar ook met de verbreding van mijn actieradius. Een tafelspringer word ik echter nooit.
    Ik probeer de regie over mijn leven te behouden zodat ik niet hulpeloos rondzwerf, maar mijn leven nu verschilt echter hemelsbreed met het leven voordien. Ik sluit mij minder af van de literaire wereld. Ik durf de lat hoger leggen.
    Liefde en dood zijn thema’s van alle tijden. Niet voor niets is dood het laatste woord in de titel, want na liefde volgt onherroepelijk de dood.

    Ik zou het niet beter kunnen zeggen.

    Liefde is altijd binnen handbereik en vormt meestal het thema, al loert onvermijdelijk de dood om de hoek en daar moet nog mee worden afgerekend. Liefde geeft mij een nieuw elan, een andere visie, terwijl onrust om de dood wordt omgezet in vitaliteit.

    Wat staat er in 2011 op het getouw?

    Binnenkort komt een biografie uit over een bekend politicus aan de Westkust. In mei geeft Demer Uitgeverij mijn nieuwe verzamelbundel Strandjutter uit. In september verschijnt een nieuwe roman, Niets is wat het lijkt en einde jaar redigeer ik het 2de jaarboek van “De 50 Meester-dichters van de Lage Landen bij de zee”. Deze drie uitgaven worden voorgesteld op het gemeentehuis van Koksijde.

    Dank voor dit gesprek.

    Georges de Courmayeur

     

    Zie ook op De Geletterde Mens 

    23-04-2011 om 20:37 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Thierry Deleu, Ebbe en vloed, dichtbundel
    >> Reageer (0)
    14-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De drie stadsdichters - poëzie uit de Denderstreek

     

    Bijlagen:
    dNB_april_2011.pdf (139.4 KB)   

    14-04-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De drie stadsdichters
       
     
     

    14-04-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Marleen De Smet, Gaby Desmyter, Willie Verhegghe, Marnixring, stadsdichter, dorpsdichter, Kalvaar
    >> Reageer (0)
    28-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichtendag te Geraardsbergen



    Muzikale begeleid door 'Smet à porter’ (Stefan De Smet) uit Geraardsbergen

      


    Insomnia

     


    Die avond liet de maan

    haar kraters zelfs de achterkant

    van haar tong zien. De nacht

    wordt lang, sprak ze zelfvoldaan,

    wie niets afwerpt is gezien.

     

    De onrust wild hield niets

    voor bekeken en wolken

    rafelend tot lippen

    hebben zich hoogweg

    verzoenend afgewend.

     

    Een duif in de nok

    van de kerk sloeg

    haar vleugels rond haar nek

    voor de nacht zo lang,

    zo bang.  

     

     

     

     

    Nacht

     


    De nacht breekt open. Hoor hoe

    duister zich vergaapt aan het afwentelen

    van de dag. In een boomkruin sikkelt

    de maan een hangmat tussen

    kale takken. Ik lig

     

    in de gloedholte, goudgeel.

     

    Aan elke uiteinde wiegen dromen van

    oost naar west. Ik verlies het noorden,

    word het wakker zijn moe en zink

    dieper en dieper naar  morgen

    is vandaag een herinnering

     

    © Marleen De Smet

     

     

    28-01-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Gedichtendag 2011, Smet à Porter, Marleen De Smet, Nacht, country
    >> Reageer (0)
    24-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Galmaarden: de uitreiking van de Bronzen Urbanus 2010 en bekendmaking Dorpsdichter 2011.

    (Opname video: Interactiefbosmans)

    24-01-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    >> Reageer (0)
    23-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galmaardse Dorpsdichter 2011





    Dorpsdichter Galmaarden 2011

     

     

     

    Tijdens de uitreiking van de Bronzen Urbanus aan Luc Ooghe voor zijn terechte muzikale verdienstelijkheden werd ik officiëel aangesteld als dorpsdichter Galmaarden 2011. Hiermee treed ik in de voetsporen van mijn grote broers Roland Bourguignon, Albert Schrever, Jan Heyvaert en Rik Wouters. De avond was tot in de puntjes verzorgd. Galmaarden weet van wanten!



     


    De Galmaardse beek

     

    De Mark

     

     

    Gewiekst soms wulps soms wispelturig

    slingert de markiezin in de greep van

    haar oevers. Heerlijk hoe de lage zon

    haar beloop verzilvert en goudlagen

    legt in de kruinen. Een knotwilg kruist

    de knokige takken voor de nesteling.

     

    Luister, het land galmt waar water

    stoeit zoals het stoeien moet met

    de spiegeling van een wolkenstoet.

    De aarzeling de razernij nabij klotst

    en kringelt de ruigte tot lispelen.

    En als een pianist bespeelt regen haar

    golvende dijen. Welke slagvaardige waagt

    de dans? De watermolen -van malen

    moe- walst het troebele tot bruidsbruis.

    Alles goed en wel, maar geradbraakt

    blaast een vis een laatste bel. Rietkragen

    buigen door de deining aangeslagen.

     

    Tot wie dit leest:

    water is drachtig van komen en gaan.

    En wij, wij zijn of worden weer kinderen

    starend naar later, naar waar het maanlicht

    glinstert in haar nachtelijk geklater, naar

    waar alle sterren op haar zijn gericht.

     

    Marleen De Smet





    Rik Wouters geeft het dorpsdichterschap door.



    Alle Galmaardse dorpsdichters op een rij (van links naar rechts: Albert Schrever,
    Roland Bourgoignie, ikzelf, Rik Wouters en Jan Heyvaert).



    Luc Ooghe neemt de Bronzen Urbanus in ontvangst.

    23-01-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Marleen De Smet, dorpsdichteres Galmaarden, Albert Schrever, Roland Bourguignon, Rik Wouters, Jan Heyvaert
    >> Reageer (0)
    20-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dichters dromen Lucide (2de druk) door Thierry Deleu

    Essay DICHTERS DROMEN LUCIDE

     

    van Oostduinkerkenaar Thierry Deleu krijgt 2de druk!

     


     

     

    Demer Uitgeverij stelt herziene druk in het vooruitzicht voor 2011

     

    DICHTERS DROMEN LUCIDE

    10 JAAR NEDERLANDSTALIGE POËZIE -

    EEN EIGENGEREIDE KEUZE

    ESSAYS

     

    Thierry Deleu bespreekt uitvoerig gedichtenbundels van François Vermeulen, Edith Oeyen, Bert Bevers, Jenny Dejager, Eric Rosseel, Peter Theunynck, Francis De Preter, Frans Depeuter, Christine D’haen, Bärbel Geijsen (N), Frans Kuipers (N), Jan Lauwereyns, Bert Lema, Xavier Roelens, Lies Van Gasse, Ina Stabergh, Philippe Cailliau, Job Degenaar (N), Mark Meekers, Tine Hertmans, Hannie Rouweler, Joris Iven, Joris Maurits Vanhaelewyn, Gerry van der Linden (N), Fernand Florizoone, Catharina Boer (N), Marleen De Smet en Julie Goderis.

     

    In zijn Ten Geleide schrijft Deleu:

    “Algemeen is schrijven voor de meeste schrijvers en dichters ontsnappen uit de rauwe werkelijkheid, ver weg van desillusies, agressie en domheid. Schrijven is ook afrekenen met clichés, (waan)beelden, foute interpretaties, verkeerd imago, opdringerigheid, overregulering. Therapeutisch? Ja, zeker! Schrijven is afreageren. Schrijven is ook een nieuwe werkelijkheid creëren waar het aangenaam is om te vertoeven, waar personages opduiken die je anders nooit zou ontmoeten, waar je van twee, drie mensen uit je omgeving één nieuwe mens maakt, met ofwel alle deugden ofwel alle ondeugden van hen. Schrijven is ook taboes doorbreken, jezelf de kans gunnen om in de fout te gaan, om dagelijkse tot doodzonden te verheffen, om aan je verbeelding macht te delegeren om er een personage mee onderuit te halen. Schrijven is dichten, vertellen, overtuigen, wenen, uitbundig leven, anderen beoordelen, loven, kritisch bijsturen, te boek stellen.

    In dit essay beperk ik mij echter tot de poëzie. Een recensie heeft twee doelen: enerzijds consumentenvoorlichting en anderzijds duiding. In een goede recensie gaan die twee samen. Door de bundel historisch, maatschappelijk en cultureel een plaats te geven, maakt de recensent zich tot een consumentenvoorlichter.

    Volgens smaak, perceptie en voorkeur, of je nu zelf dichter bent, of je herhaaldelijk uitspreekt over (de waarde van) poëzie, of als gewone lezer, sommige gedichten zullen jou aanspreken en andere zullen jou niets zeggen, sommige dichters zullen jou verrassen of bekoren, of jou de bevestiging brengen van een (eeuwige) belofte of een vaste waarde. Eigenlijk maakt dit niet veel uit. Belangrijker is de aandacht die dit essay wil vestigen op de literaire ongelijkheid waardoor “alle dichters niet gelijk zijn voor de wet”. Het kan niet zijn dat elementen zoals leeftijd (debuterende dichter of outsider, favoriet of verguisde), uitgeverij (in welke vorm ook: van eigen beheer, printing-on-demand tot erkende uitgeverij), mediabelangstelling, vriendendienst, meespelen bij de beoordeling van het werk. “Niet alle dichters zijn gelijkwaardig” is een beter statement, op strikte voorwaarde dat de parameter hier de kwaliteit is. We weten echter hoe vaak de subjectiviteit een rol speelt.

    Het is moeilijk, maar we geraken er wel uit. De perfectie is (nog) niet van deze wereld.

    De dichters die ik eigengereid gekozen heb, hebben mij aangenaam verrast of de bevestiging gebracht van hun talent.”

     

    Achteraan het essay werpt Deleu zich nog eens op als de advocaat van de gediscrimineerde auteurs in zijn pleidooi voor gelijkwaardige behandeling.

    “Geconfronteerd met de malaise in de literaire wereld durf ik nogmaals stellen dat vooral de overheid verantwoordelijk is.

    Niet het distributiesysteem stel ik in vraag, maar wel de afwezigheid in de rotatie van debutanten en auteurs die geen “gevestigde” uitgeverij vonden of die niet bij een “commerciële” uitgever wensen te publiceren, vind ik discriminerend.

    Uitgevers voelen zich bedreigd door de overschotten, door de terugval van het aantal lezers (hun klanten), door de concurrentie op het Internet en vragen een verhoging van de overheidssteun. Indien hun analyse de juiste zou zijn, dan is hun diagnose zeker fout.

    Ik bied nogmaals een oplossing aan: start het “Plan Boek” op en vertrek vanuit drie prioriteiten. Primo: een collegiale en transparante procedure tot aankoop van boeken, en/of subsidiëring van de auteur, secundo: een overheidscommissie die de ingestuurde boeken beoordeelt en afhankelijk van dit oordeel een aantal boeken aankoopt en/of de auteur bijkomende steun verleent, tertio: de creatie van een label van “Onafhankelijke Auteurs” (dit kunnen debutanten zijn, maar zeker degenen die in eigen beheer, onder welke vorm ook, uitgeven).

    Deze drie prioriteiten kunnen enkel efficiënt werken mits het aanwenden van drie werktuigen. Eén: de samenwerking (juister: de inspanningsverplichting) tussen overheid, uitgevers, auteurs en bibliotheken. Twéé: de coöptatie van auteurs in alle overheidscommissies die (ook) boekenbevoegdheid hebben; alle auteurs betekent hier: gekazerneerde én dakloze auteurs. Drie: een overheidsdistributiesysteem voor de uitvoering van prioriteit twee.

    Wat is de positie van de uitgever in dit voorstel? Nergens. De uitgever hoort thuis bij de commerciële ondernemers. Overheidssteun aan bedrijven hoort niet thuis in dit pleidooi voor gelijkwaardigheid. Daarom stel ik meteen ook voor om een nieuw decreet te schrijven, waarin de rol van elke overheidscommissie, die boeken onder haar bevoegdheid heeft, wordt beschreven en waarin de auteur op de eerste plaats komt.

    Een officiële recensiedienst wordt in het leven geroepen die korte recensieberichtjes doorstuurt en/of doormailt naar alle bibliotheken. Deze dienst zorgt ook voor de informatie naar de boekhandel die daardoor niet alleen wordt gestuurd vanuit de uitgeverijen, maar ook geïnformeerd wordt over de publicaties die het label “Onafhankelijke Auteurs” dragen.

    Samengevat: De prijs van de boeken is geen zaak van de overheid. De uitgever bepaalt de prijs en zodoende ook de winst. In slechte tijden, wanneer zijn winst vermindert of niet meet vergroot, moet hij zich bezinnen over zijn winstmarge, de productiekosten, de distributiekosten, het aantal titels.

    Hij moet overleg plegen met de boekhandel, zijn rechtstreekse afnemer. De uitgever drijft handel in ideeën en brengt hem winst op. Ook hij moet een strategie ontwikkelen om zijn producten aan de man te brengen. Dit is een puur economische realiteit.

    De bibliothecaris is niet langer (ongewild) de handlanger van de uitgever en de boekhandel, maar hij treedt, in overleg met de gemeentelijke overheid, ongebonden op. Dat kan hij door beide kanalen van informatie te raadplegen, die van de uitgever en die van de overheid (recensiedienst).”

     

    2e editie maart/april a.s.

    Boekprijs € 18

    Website boek: www.lulu.com/content/8345598

    Editie: 2010, herziene druk 2011

    ISBN: 978-1-4452-9469-8

     

    20-01-2011 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Tags:Thierry Deleu, dichters dromen lucide, essay
    >> Reageer (0)


    Eigen publicaties. Klik op de respectievelijke afbeeldingen voor meer informatie.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Je kan me ook lezen bij Meander & Opspraak. Enkele spinsels werden  in de bundel bekroonde gedichten “Wat zoudt gij zonder ’t werkvolk zijn”, Bloemlezing “Vlaamse Feestgedichten”, bundel “Een gebloemde lezing” en “Vreemd” van Schrijversplaza, het Koerszakboekje, bloemlezing van de 52 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee 'Hoe de dichter zich een weg geselt tegen wind', verzamelbundel "Beestjes", "verzamelbundel "Klaprozen en Kamermuziek" en de Engelse vertaling "Poppies and Chambermusic", verzamelbundel "Bellen Blazen", verzamelbundel "Toekomst", verzamelbundel "Die Liebe in Holland und Flandern" (Duits en Nederlands) en verzamelbundel "Gewoon lekker", enzovoort... Voor meer info, klik op de respectievelijke afbeeldingen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Ik schreef bij werken van onderstaande kunstenaars:

    Hieronder samen met Rudy Baeten, kunstschilder, beeldhouwer en keramist.

    Voor meer info, klik op onderstaand kunstwerk.


    Foto

    Samen met Jacky Duyck, kunstschilder
    Voor meer info, klik op onderstaand kunstwerk.

    Foto

    Foto

    Yves Poelman, kunstschilder en beeldhouwer.
    Voor meer info, klik op onderstaand kunstwerk.


    Foto

    Foto

    Samen met Remy Victor, kunstschilder
    Voor info, klik op onderstaand kunstwerk.

    Foto

    Foto

    Samen met Rob DeLange, kunstschilder
    Voor info, klik op onderstaande kunstwerk.

    Foto

    Foto

    Toon Torrekens, kunstschilder en bronssculpteur.
    Klik op de afbeelding voor meer info.

    Foto

    Keramiekatelier "Den Boelover"
    Marnic De Lange

    Foto

    Henri Victor, kunstschilder
    Klik op de afbeelding voor meer info.

    Foto

    Enkele dichters/schrijvers uit mijn kennissenkring.
    Viviane Burssens, dichteres
    Voor meer info, klik op de foto.


    Foto

    Dichter Rik Wouters


    Foto


    Welkom op de site van
    Lidy De Brouwer.


    Foto

    Thierry Deleu, dichter/schrijver
    Voor meer info, klik op de foto.

    Foto

    Frank De Vos, dichter.
    Klik op de afbeelding voor meer info.

    Foto

    Ruud Poppelaars, dichter.
    Voor meer info, klik op de foto.


    Foto

    Bob van Laerhoven, schrijver
    Foto

    Nicole Van Overstraeten, dichteres


    Foto

    Paul Bernhard, poëzie en fotografie.
    Voor meer info, klik op de foto.

    Foto

    Sabine Luypaert, verhalen en gedichten.
    Voor meer info, klik op de foto.

    Foto

    Marc Eyskens
    Voor meer info, klik op onderstaande foto.


    Foto

    Lin, dichteres.
    Klik op de afbeelding voor meer info.

    Foto

    Stater, dichter.
    Klik op de afbeelding voor meer info

    Foto

    Hannie Rouweler, dichteres
    Voor meer info, klik op de foto.

    Foto

    Muzikanten:

    Michel Kuijken, bezieler van Rue Haute, een geweldig ensemble, sloot de partituren voor iets nieuw in ontwikkeling.
    Michel Kuijken: zang, gitaar speelt samen met Laurent Bynens (accordeon) nieuwe akkoorden. Later meer.
    Maak alvast kennis via een klik op de eerste foto.

    Foto

    Foto

    Jan Oelbrandt, gitarist, componist, producer.
    Voor meer info, klik op de foto.
     


    Foto

    Mixart is een ondersteuningproject voor kunstenaars.
    Bezieler is Hugo Tanghe.

    Foto

    Mijn overige links
  • Verbruikte toekomst van Warket
  • Vereniging van Vlaamse Letterkundigen


  • View My Stats
    Site Meter
    Een interessant adres?


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!