onze mening en overtuiging en soms een relaas van een activiteit
09-05-2010
Staat in ontbinding
Vandaag, evenmin als op andere zondagen, heb ik niet gekeken naar de Zevende Dag op
Eén maar om 11 uur geluisterd naar Rondas op Klara. Het was zo aangekondigd:
Peter de Graeve
schreef in 2008 een essay over de ontsporing van de democratie in België:
"Staat van ontbinding", ASP, Brussel. Het boek is twee jaar te vroeg
verschenen, want pas nu maken de gebeurtenissen duidelijk wat voor een scherpe
analyse van de democratie in dit boek vervat zit. Jean-Pierre Rondas ging met
hem praten
Als u niet hetzelfde gedaan hebt, zou ik toch wel willen
aanraden om het via de site van Klara te beluisteren. Het kost u een
uurtjemaar het loont. Doe het dus maar
en ga naar
Op het daaropvolgende nieuws hoorde ik dat een partij op
haar congres gezegd had niet in de regering te stappen als de pensioenenniet met 200 zouden verhoogd worden. In
plaats van nadien de Internationale te zingen zouden ze beter Wie zal dat
betalen? gezongen hebben.
Misschien rekenen ze op Griekse steun.
Als u nog wat tijd hebt, lees dan ook eens het artikel
De
Vergrendelde
democratie. (uit de Standaard ONLINE 8/5)
HENDRIK VUYE, Hoogleraar staatsrecht
Universiteit Namen.
We gaan dus
op 13 juni stemmen. Let wel, we gaan en niet we moeten.
Gewild of
ongewild heeft de zanger een de discussie op gang gezet door te zeggen dat hij
niet wou stemmen omdat hij de knoeiboel van de traditionele partijen beu was.
Velen
hebben dan aangetoond dat niet willen stemmen een vlucht is wat er op neer
komt dat dit even erg is als de knoeiers van de voorbije jaren.
Een andere
meneer, de het geknoei even beu is, heeft een andere beslissing genomen en de
stap gezet naar de politieke formatie die al langer dan vandaag de knoeiboel
aan de kaak stelt.
En weer
anderen hebben zowel op de meneer als op de formatie kritiek geuit.
Maar die
anderen vergeten dat een land dat bestuurd moet worden eigenlijk een bedrijf is
dat goed moet geleid worden. Van dat bedrijf zijn we allemaal aandeelhouders
die op de algemene vergadering want dat zijn verkiezingen in feite via een
stemming van een partij een aantal mensen aanduiden in de hoop dat zij een goed
bestuur aanduiden.
Als de
formatie waarop de kritiek komt en die zal er altijd zijn besluit om een
meneer aan te trekken die weliswaar in het bedrijf nog niet gewerkt heeft, maar
van dat bedrijf heel veel weet, kan dat alleen mar toegejuicht worden. Zo gebeurt het in een privé bedrijf en daarop
is niets tegen in te brengen. Anders zou het minder zijn als er bij de meneer of
de mevrouw die kennis niet is en alleen omwille de knappe verschijning of het
gezellig voorkomen zou aangetrokken worden.
Het komt er
dus die 13de juni op aan dat we dus NIET kiezen voor de formatie die in het verleden bewezen heeft dat
goed bestuur niet aan te kunnen.
De N-VA
heeft in de Vlaamse regering aangetoond dat ze een goede bestuurderspartij is.
Voor deze
federale verkiezingen is de N-VA echter tegen haar zin gedwongen dezelfde methodes
te gebruiken als de anderen partijen en dat kan haar niet kwalijk genomen
worden. Die dat wel doet is unfair.
Deze morgen kondigde Siegfried Bracke zijn zeer gewichtige stap in de
politiek en zijn verbintenis met de N-VA aan. Wie enkele dagen
geleden (26/4) naar het Klara-programma "De Ambassadeurs" heeft
geluisterd weet dat Bracke een fijne mens is. Door de collega's
journalisten (o.a De Standaard) is hij omschreven als vrijzinnig met contacten met politici uit andere partijen. Men had dus iets anders verwacht. Hij is inderdaad vrijzinnig maar niet anti. Na het
beluisteren van het eerder genoemde Klara-programma zou ik hem liefst
fijnzinnig noemen. Iemand die wonderbaarlijk past in de omgeving van
de N-VA: correct, rechtvaardig, verantwoordelijk en respectvol. (Herbe)luister
zelf eens wie Bracke is op de link http://radio.klara.be/radio/10_herbeluisteren.php?code=AMB
en je zal mij gelijk geven.
De tekst van de persinformatie van
deze morgen vind je op de sites van de kranten maar ik voeg ze voor het
gemak van de lezer er hier ook nog eens bij.
Ik zou de
Oost-Vlamingen die er aan dachten niet te stemmen willen aanraden het
toch maar te doen, niet omwille van de persoon van Siegfried Bracke,
maar omwille van de glasheldere argumentatie die hij in zijn tekst naar
voor brengt. De kiezers uit de andere regio's kunnen best ook eens
"Bracke" lezen.
En
als toemaatje geef ik ook nog eens de tekst van Bart De Wever in zijn
persmededeling over zijn kandidatuur voor de Senaat.
Stijn
Meuris is een bewogen en bevlogen man maar hij of zijn het de media?-misleidt de Vlaming.
Stel dat de
Vlaming massaal niet gaat stemmen omdat de verkiezing ongrondwettelijk is.
De
verkiezing gaat toch door en de traditionele partijen, zowel Vlaamse als Waalse,
zullen toch hun zetels behalen. Na de verkiezingen verklaren die de verkiezing
als wettig en ze zijn weer vertrokken als voordien, ondanks beloften en met
toegevingen van de Vlamingen aan deBrussels
francofonie, gronddieven en Vlaamshaters.
Daarom vind
ik dat we als Vlamingen even ongrondwettelijk moeten handelen als de
Francofonie die het al jaren doet. Wel gaan kiezen is de boodschap, maar dan
wel voor de enige echte Vlaamse partij die met recht het woord Vlaams in haar
naam draagt.
Niet alleen
BHV moet gesplitst worden omwille de correctheid van de verkiezing zelf.
Dat is het
standpunt van de rechter. Ook moet gestopt worden met de toegevingen aan eisen
van de Francofonie die bezig is zonder enig respect Vlaamse grond in te palmen.
Mijn buurman doet dat ook niet met mijn grond..
Er zijn
traditionele partijen zeggen dat de economie, welvaart en welzijn belangrijker
zijn dan het communautaire. Ze hebben gelijk wanneer ze zeggen dat deze punten
belangrijk zijn maar niet dat ze belangrijker zijn dan het communautaire. Hoe
komt het anders dat er niet kan geregeerd worden in een land als België met
telkens een non van de Franstaligen als de Vlamingen noodzakelijke
beslissingen willen nemen om de economie, en dus de welvaart, vooruit te
stuwen?
De
autonomie van de deelstaten moet verhoogd worden en dat moet op zijn minst
gebeuren met een voldoende controle van een echte Vlaamse partij zoals de N-VA : correct en respectvol.
Op mijn e-mailbericht - een beetje verder op datum 17/4 te lezen - aan regeringscommissaris De Padt is een antwoord gekomen. Je kunt het hieronder lezen:
Beste,
U heeft mij onlangs een
verspilling van overheidsmiddelen gemeld. Ik wil u hiervoor hartelijk danken.
Uw melding zal immers concreet bijdragen tot een betere en efficiëntere werking
van onze overheidsinstellingen.
Een aanzienlijk aantal
burgers hebben intussen een melding geplaatst.
Hoe wordt hier nu verder mee
omgegaan?
In de eerste plaats zullen uw
meldingen mij in staat stellen een overzicht te krijgen van wat er dagdagelijks
op het terrein misloopt en mij toelaten suggesties te doen over hoe het in de
toekomst beter kan.
Daarnaast wordt uw melding
ook individueel verder opgevolgd. Indien de inhoud ervan voldoende specifiek
omschreven is, wordt deze overgemaakt aan de bevoegde dienst met de vraag
mij op korte termijn een antwoord te bezorgen.
Uiteraard wordt uw identiteit
daarbij anoniem gehouden.
Indien ik een antwoord
ontvang van de bevoegde dienst, maak ik u dit over.
Tot slot zal u binnen
afzienbare tijd op de website www.verspilling.be
een algemeen overzicht vinden van de meest voorkomende meldingen per
onderwerp.
Ik hoop u met deze informatie
van dienst te zijn geweest.
De titel van dit artikel zou eigenlijk kunnen zijn: BHV uitleggen op
een simpele manier aan de Franstaligen en sommige Vlaamse politiekers. In
bijlage van deze blog geef ik u de tekst van een brief die ik om mijn
mailadres - onrechtstreeks weliswaar - toegezonden kreeg. De schrijver
van de brief zal het me wellicht niet kwalijk nemen. De logica van
zijn betoog is te evident om die brief niet te laten lezen aan de lezers
van deze blog. Nu de politieke crisis met veel zinloos commentaar
een hoogtepunt bereikt, vindt ik de klare taal van de de schrijver zo
belangrijk dat ik wel aan de studiedienst van de voorlopig nog grootste
partij van Vlaanderen zou willen voorstellen de brief te vertalen en te
laten lezen door Reynders, Di Rupo, Millequet en konsoorten.
Zopas verneem ik dat de heer De Padt een website gelanceerd heeft met de bedoeling verspilling bij de openbare diensten weg te werken. Ik had al een tekst klaar om op deze blog te plaatsen en hier komt die. Dezelfde tekst is al verstuurd naar zijn administratie via www.verspilling.be. Hopelijk is die zelf niet bezig aan het verspillen.
Einde maart
ontving ik een brief van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Het
betrof een nationale enquête mobiliteit.
Daarin werd
mij meegedeeld dat ik geselecteerd werd om deel te nemen aan die enquête. Ik
weet niet om welke reden of op welke basis men dat doet..
Een paar
weken daarna kreeg ik een dik pak met formulieren die ik zou moeten invullen.
Ik was immers geselecteerd.
Wat blijkt nu. Aan deze enquête
werkt de Vlaamse regering niet mee is ze wel gevraagd om dat te doen - maar
krijgt naar men mij meedeelt wel een rekening te betalen.
De Vlaamse regering heeft immers
met een eigen studiedienst het meer dannuttige ONDERZOEK VERPLAATSINGSGEDRAG VLAANDEREN (3) -
(september 2008) in september 2009 afgerond met een lijvig rapport..
Ook
de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn is bij het onderzoek van de federale
dienst niet betrokken en ondertussen meldt de NMBS dat ze een heleboel
treinverbindingen in de Zomer zal schrappen.
Waar
is die FOD M&V eigenlijk mee bezig?
Geld,
en dus ook Vlaams geld vergooien aan een onnodige studie die voor een groot
deel, in hoofdzaak Franstalige, instellingen wat bezigheid verschaft.
Hoe
langer hoe meer bewijst de federale overheid met zijn instellingen dat ze bij
hoogdringendheid moet afslanken en de gewesten en gemeenschappen hun ding laten
doen.
Als je enigszins tijd hebt op dinsdag 27 april ga dan 's avonds om 8 uur eens luisteren wat de Voorzitter van het Vlaams Parlement te vertellen heeft in zaal Lambeer in Beerse, Vredestraat 8.
%%%"FOTO1 %%%
De Franstalige krant La Dernière Heure pakt weer uit met een kaartje van
Vlaanderen, waarbij Brussel in Vlaanderen ligt. En ze vinden dat
polemisch! Waar zou Brussel anders liggen? Als ik naar het kaartje
kijk van Wallonië op de site van het Waals Gewest met de provincies en
de belangrijkste steden van die provincies
http://www.wallonie.be/servlet/Repository/provincies_en_belangrijkste_steden.gif?ID=16706
vind ik daar Brussel niet op.
Brussel is een Vlaamse stad, waarvan de francofone politici en hun
aanhang denken dat zij daar de bezitters van zijn. Ik zou met de woorden
van een zekere Maingain moeten zeggen "bezetters."
In mijn mailbox ontving ik vandaag vanwege de voorzitter van een afdeling uit de buurt
een kopie van de open brief van de burgemeester van Lennik. Ik voeg
deze brief dan ook toe aan de reeks "Hoelang moet Vlaanderen nog geduldig zijn." Hij
bevestigt nog maar eens het gekonkel dat aan gang is. Ik moet hier
niet bij vertellen over wie of welke partij(en) ik het heb.
Aansluitend met de persoonlijke gedachten in mijn vorig berichtje " Hoelang met Vlaanderen nog geduldig zijn" wil ik hier de aandacht vestigen op
het interview met Minister Geert Bourgeois in De Standaard van zaterdag
10/4 "Ik krijg bakken haatmails", online te vinden op
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GRE2ON3KE.
Omwille van auteursrechten kan of mag ik het zelf niet publiceren. Als u het niet vindt en zolang de URL op het net (niet in het archief) staat kan ik het artikel via deze URL naar u mailen
Een Franstalige,
woonachtig in het Vlaamse gewest, veegt zijn voeten aan de Vlaamse
wetgeving.
Een Vlaming
past de wet toe en zegt dat tegen die Franstalige meneer.
Die Franstalige,
gesteund door een Waal en zelfs stilzwijgend gesteund door een Vlaamse
geitenhouder,
vindt deze uitspraak provocatie vanwege de Vlaming.
Een Franstalige
zegt daarbij opnieuw: als de Vlaming de wet toepast volharden we in ons
stout
gedrag en alle wetten en zelf uitspraken van een hoge meneer in een hoge
rechtbank
kunnen de pot op.
Let wel!
Die laatste uitspraak van de Franstalige is absoluut geen provocatie, wat
dacht
je wel.
Wat zegt de Vlaming dan? Het land met een
regering die dit alles en nog veel meer maar toelaat kan de pot op.
Als de federale regering niets doet tegen de radicalen zoals die FDFer en die Moslims die in de UA hun ware gelaat kwamen tonen, zal het VB de grootste partij worden in Vlaanderen. En daar ben ik ook bang voor, ik bedoel vooral de laksheid van de regering die beweert maatregelen te nemen, maar dan enkel maar halve die geen effect hebben.
Lezers van
deze blog hebben mij al gevraagd waar de aliassenGrobbe en Bieke vandaan komen en wat
Ouwegrobbe dan wel betekent.
Grobbe en
Bieke waren onze twee poezen. Bieke, een Siamees, hadden we eerst. Ze was
gesteriliseerd want het kon vrij buiten lopen en had een eigen karakter. We
hadden ze al vooraleer we naar Grobbendonk kwamen wonen. In 1988 zijn webeginnen bouwen in Grobbendonk om er in 1989
te komen wonen. Tijdens de constructie van ons huis, waaraan ik wel wat heb
meegeholpen en zelf gedaan, vond ik op een dag een klein katertje in de
kruipruimte. Het beestje was er waarschijnlijk door een of ander dierenvriend
(?) afgezet en in die ruimte gesukkeld. Ik zorgde er dan voor dat het beestje
er terug uitkon en probeerde het te lokken met wat drinken en een stukje brood
ui mijn brooddoos gedrenkt in wat koffie uit de thermos. Beetje bij beetje
geraakte het beest gewoon aan mij en kon ik het al eens aaien.
Het
katertje was totaal zwart lijk een Does (meestal zwarte poedel), was dus in Grobbendonk
terechtgekomen en dus kreeg hij de naam Grobbedoes. Achteraf is dat afgekort
tot Grobbe.
Dat hij
verlaten was door mensen bleek later toe ik hem in de auto transporteerde
naarons appartement in de Koekestad met
het oog om hem te laten gewennen aan Bieke of omgekeerd.
Tijdens
dereis naar t Stad was dat een gemiauw
van je welste. En bij iedere reis die we later met de beestjes samen maakten
met de caravan was dat iedere keer hetzelfde. Zelfs de rustige Bie kreeg het
ook op haar zenuwen.
Grobbedoes
had waarschijnlijk een trauma opgelopen omdat ze vermoedelijk uit een auto
gezet was of zelfs uit het raam gegooid.
De eerste
momenten bij onze thuiskomst in het benedenappartement waren voor Bieke wel wat
aanpassen maar het lukte. Later is Grobbe dan ook gecastreerd en is hij een
oede vriend van Bieke, en van ons ook natuurlijk, geworden.
Toen ik aan
een eigen website begon waren de twee poezen er niet meer maar ze zaten nog
altijd in onze gedachten en dan noemde ik die stekGrobbe en Bieke. Dat is overgenomen op de
blog van Seniorennet.
De naam
ouwegrobbe heeft dus ook iets met Grobbendonk te maken. In ouwe kan je zowel de
vroegere naam van Grobbendonk terug vinden (Ouwen of Aywena) maar je kan het
ook zien als het adjectief oud, ouden ouwe. Ik ben namelijk een stukje ouder
dan ons vrouwke en daarmee.
In de blog met de inhoud van een niet ondertekende brief van het bestuur van Neos Grobbendonk aan de leden en aan mezelf gericht (hierna volgend) moet je die brief nog eens goed doorlezen.
Daarnaast nog eens de tekst in het huis aan huisblad van N-VA Grobbendonk
" De eerste kern, de kiem van N-VA Grobbendonk, vroeg mij om op te treden als voorlopige voorzitter. Ik vind het een gunst te kunnen meewerken aan een Vlaamse formatie die politiek fatsoen hoog in het vaandel draagt. Mijn eerdere ervaring als voorzitter van de Rode Kruisafdeling, als medestichter en voorzitter van de CRM-afdeling (thans NEOS) en voorzitter van de Cultuurraad stel ik dan ook graag ten dienste van de N-VA Grobbendonk."
Ik stip in die tekst twee zaken aan:
- ik ben gevraagd om voorzitter (tijdelijk) te zijn en heb daarmee ingestemd. Ik ben gepensioneerd en heb dus wat meer tijd dan anderen.
- ten tweede maak ik aan de lezer bekend wat ik al gedaan heb sedert ik in Grobbendonk woon. Beschouw dat als een beperkt CV. (CV is de afkorting van curriculum vitae, wat zoveel betekent als levensloop. Je cv is een middel om doelgericht informatie te geven over jezelf)
De ervaring die in de 3 opgenoemde omgevingen is opgedaan zonder enige uiting van politieke overtuiging is mijn bezit en ik mag dit bezit ten dienste stellen van een of andere vereniging of beweging.
Dat een aantal mensen binnen het bestuur van de Neos-afdeling in Grobbendonk (en wees gerust: het zijn er maar een paar) aanstoot nemen aan het noemen van de omgeving waarin ik de ervaring heb opgedaan, en daar verkeerde conclusies uit trekken, is zo belachelijk en onnozel dat ik begin te twijfelen of bij die mensen de verstandelijke vermogens nog intact zijn. Tenzij het een uitschuiver is veroorzaakt door frustratie. Een verontschuldiging zou wel gepast zijn maar die verwacht ik niet.
Zieligheid van gefrustreerden of dementie bij NEOS-Grobbendonk?
Thuisgekomen van de eerste bijeenkomst van onze N-VA afdeling vond ik volgende mail in mijn e-post:
Geachte Heer Bert De Buck, Zoals unaniem beslist op de Bestuursvergadering van Neos
Grobbendonk-Bouwel dd 26 januari 2010 brengen wij u officieel in kennis van een
rondschrijven dat, gelijktijdig met dit bericht, aan al onze leden wordt
kenbaar gemaakt. U vindt het in bijlage. Met achtingsvolle groeten, Het bestuur van Neos Grobbendonk-Bouwel.
En hier volgt dat rondschrijven, inclusief de voorafgaande correspondentie van het bestuur:
Grobbendonk,
februari 2010GeachtNeoslid,Heb jij ook het
eerste nummer van het blad van de pas opgerichte NVA-afdeling Grobbendonk in je
postbus gekregen?
De medestichter
en ex-voorzitter van onze vereniging (eertijds CRM), Dhr BertDe Buck, is er de eerste voorzitter van. Hij
is ook deVerantwoordelijke Uitgever van
het NVA-afdelingsblad.
Met alle respect
voor onze grondwettelijke vrijheden, acht het bestuur van Neos
Grobbendonk-Bouwel het ongepast dat Dhr Bert De Buck zijn vroegere
functie bij
Neos (CRM) aanwendt als referentie voorhet voorzitterschap van een afdeling van een politieke partij.
Het bestuur
distantieert zich dan ook volledig van die manier om zich alsNVA-voorzitter te profileren. Het meent
eveneens dat onze vereniging niet kangebruikt
worden in een of andere vorm van openlijke of bedekte politieke rekrutering.
Onze
seniorenvereniging is politiek en religieus ongebonden en wenst met geen enkele
godsdienst of politieke partij hetzij rechtstreeks of onrechtstreeksin verband te worden gebracht.
Onze leden zijn
er niet mee gediend om via hun vroegere voorzitter, hoe subtiel ook, gelinkt te
kunnen wordenaan diens partij.
Het bestuur
heeft dan ook tijdens de Bestuursvergaderng van 26 jan 2010unaniem beslist te reageren tegen deze
handelswijze en haar standpunt via deze brief aan de Neosleden en aan Dhr Bert
De Buck kenbaar te maken.
Het bestuur van
Neos Grobbendonk-Bouwel (nota: niet ondertekend)
In annex was de volgende tekst te lezen, waarschijnlijk niet met de bedoeling dat ik hem zou ontvangen.
-
Beste
bestuurslid Neos Grobbendonk,
Zoals afgesproken op de BV gelieve het u: - Zeer kritischl de brief te lezen. Hij moet dusdanig zijn dat Bert De Buck of welk neoslid ook er niets kan tegen
inbrengen;
- Duidelijk te vermelden of er volgens u iets aan gewijzigd dient te worden. Zo ja, vermeld wat.
- - De brief terug te sturen per
post (Lichtaartseweg 209 2200 Herentals) of e-mail, zodanig dat de
definitieve versie kan geschreven worden.
- Ik zal dan ( telefonisch ) uw akkoord met de definitieve tekst vragen. Yolande (post) en ikzelf (e-mail) zorgen dan voor de postbedeling.
Zoals steeds handelt het bestuur solidair. Zeker in dit geval moeten we eenieders
medewerking en goedkeuring hebben.
Beste groeten en een een fijne dag,
R. (Nota R. is René De Vlieger, penningmeester en niet de voorzitter, of toch? )
Ik kan alleen maar herhalen wat ik in de titel schreef: ZIELIG of DEMENT Bestuur van NEOS-Grobbendonk
Tags:N-VA Grobbendonk, Een onbegrijpelijke reactie van plaatselijk Neos bestuur
22-02-2010
Het nut van een ombudsdienst (telecom)
Dat een ombudsdienst voor telecom nuttig is is nog maar eens bewezen. Lees mijn verhaal. In september deed ik uit nieuwsgierigheid mee aan de IQ test. Ik zond twee sms'jes en ontving van de provider twee sms'jes terug. Tot zover geen vuitlyje aan de lucht. Wat er toen wel moet gebeurd zijn is dat ik mij, onbewust heb ingeschreven voor een dienst 9567 genaamd Telefuture via een signaal Push Service. In dat geval stuurt deze service provider de klant alle dagen een sms met bijvoorbeeld een mop en vraagt (waarschijnlijk) een sms terug te sturen. Het mooie van de zaak is dat ik nooit een sms heb ontvangen (mijn gsm heeft die altihans nooit geregistreed als binnengekomen bericht) en dus heb ik er ook geen terug gestuurd. Toch werden deze speciale sms'en aan mij gefactureerd door mijn provider die toen Mobistar was en door mij betaald per domiciliëring. De eerste maal was het mij niet opgevallen na controle van mijn rekeningen omdat ik op het vakantieverblijf nogal wat mobiel getelefoneerd had en dus de mogelijkheden van het goedkope abonnement (5) overschreden had. Een tweede en een derde facturatie was de volgende maanden nog per domicilëring betaald en daar had ik niet naar gekeken. Stom van me, maar het gebeurt bij domiciliëringen. Toen ik een vierde zware factuur ontving van Mobistar ging het alarm aan. In eerste instantie belde ik naar Mobistar waar ik van een lieve dame het antwoord kreeg dat Mobistar daar niets kon aan doen en dat ik een sms met het woord "STOP" naar het nummer 9567 moest zenden. Wat ik meteen gedaan heb. Maar ik deed meer. Vliegensvlug ben ik naar de bank gestapt en de domiciliëring onmiddellijk verbroken. De volgende stap was een brief (e-mail) naar de ombudsdienst voor telecom sturen. Ik heb dan op aanraden van de ombudsdienst handmatig de overschrijvingen naar Mobistar uitgevoerd met enkel het bedrag waarvoor ik een abonnement had. Raar maar waar, op de daarop volgende factuur van Mobistar was een supplementair bedrag gefacturreerd van 9 omdat ik geweigerd had de domiciliëring te laten uitvoeren. Waarop ik natuurlijk alleen het abonnementsgeld heb betaald en meteen ook de ombudsdienst verwittigd. Een daarop volgende factuur vermeldde die 9 nog eens met hetzelfde gevolg langs mijn kant.
Daarna heb ik de binding met Mobistar volledig afgebroken en ben overgestapt naar een Telenet-combinatie met digitale TV-Telefoon-GSM.
Vandaag, 22 februari 2010, ontving ik van de ombudsdienst het bericht dat Mobistar mij een bedrag, gelijk aan het teveel betaalde, zal crediteren, wat ondertussen gebeurd is..
Mag mijn verhaal een waarschuwing zijn. 1) Bij domicliëring is het goed de betaalde bedragen zelf in het oog te houden; 2) Bij telefoon of internet-spelletjes waarop naar een bepaald nummer moet gebeld worden, opletten voor de opdrachten die je telefonisch doorgeeft.
In 2008 vulde ik een eerste maal mijn belastingaangifte in via het elektronisch systeem Tax-on Web. Wat was ik verrast dat de teruggave van het teveel betaald datzelfde jaar al terug kreeg. Vol goede moed (of is het moet?) deed ik hetzelfde in 2009, goed op tijd, met de hoop dat ik de berekende teruggave ook op tijd zou ontvangen. We zijn nu half februari 2010 voorbij en we hebben nog niets gezien. Eerst log ik in op de site van de FOD financiën en daar probeer ik via de annex sites mijn dossier op te vragen (wat lukt) maar ook de toestand van het dossier. Dat kom ik niet te weten. Een telefoontje naar de centrale dienst van het ministerie (257.257.....) levert alleen maar een wachttijd op: eerst maar maximaal 2 minuten geduld, daarna maximaal 5 minuten, daarna 10 minuten en tenslotte de melding dat het beter is een andere keer terug te bellen. Dan maar naar het nummer dat op de papieren aangifte staat gebeld. Daar ben ik onmiddellijk mee verbonden en krijg ik te horen dat deze dienst geen invloed heeft op de al of niet vroege behandeling van de aangifte en dat de administratie tijd heeft tot einde juni om het dossier te behandelen. Stel dus dat het dossier op dat laatste moment is behandeld en verzonden naar de belastingplichtige, dan heeft de administratie nog eens twee maanden tijd om de overschrijving af te handelen. Wordt de opbrengst van deze vertraging goed besteed? Ik vrees het.
Op het nieuws van de Gemeentelijke Website (www.grobbendonk.be) staat onderstaand artikel. Nu men niettegenstaande7,6% leegstand in de gemeente (bericht in Nieuwsblad-online op 6/2/2010:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=BLKVA_20100205_002&PostCode=2280) toch nog bezig is bomen te rooien voor het zetten van nieuwbouw kan men best dat eens grondig bekijken en eventueel reageren.
Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen
wordt geactualiseerd en gedeeltelijk aangepast. Dit plan geeft aan hoe in
Vlaanderen op lange termijn best omgegaan wordt met ruimte. Er loopt een
openbaar onderzoek van 10 februari tot en met 11 mei. Je kunt het plan onder
andere inkijken op de gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening.
In 1997 keurde de Vlaamse regering het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen
(RSV) goed. Dit plan geeft de visie hoe in Vlaanderen best omgegaan wordt met
de ruimte op lange termijn. Uitgangspunt van het plan is investeren in steden,
als aangename plekken om te wonen, en wat nog rest aan groen en open ruimte,
bewaren.
Om in te spelen op nieuwe ruimtelijke uitdagingen en ontwikkelingen wordt
het plan af en toe herzien. Op 18 december 2009 heeft de Vlaamse regering de
tweede actualisatie en gedeeltelijke herziening van het RSV voorlopig
vastgesteld.
Over deze tweede herziening wordt een openbaar onderzoek
georganiseerd van 10 februari tot en met 11 mei 2010. Tijdens het
openbaar onderzoek kunnen de documenten op de gemeentelijke dienst ruimtelijke
ordening, tijdens de openingsuren, worden ingekeken. Verder kan u hiervoor ook
terecht:
- op de
website www.vlaanderen.be/rsv
- bij de
Vlaamse overheid in Brussel (departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid
en Onroerend Erfgoed Ruimtelijke Planning, Koning Albert II laan 19,
1210 Brussel)
- op alle
Vlaamse gemeentehuizen.
Wie opmerkingen, bezwaren of adviezen heeft, kan deze indienen:
- op het
gemeentehuis: afgeven tegen ontvangstbewijs
- bij de
Vlaamse Commissie voor Ruimtelijke Ordening (Vlacoro, Koning Albert II
laan 19, bus 13, 1210 Brussel): afgeven tegen ontvangstbewijs of per
aangetekende zending.