onze mening en overtuiging en soms een relaas van een activiteit
15-02-2010
De Spoorwegramp
Net zoals vele anderen vind ik het afschuwelijk wat gebeurd is. De journalisten hebben er een flinke kluif aan. Het nieuws van Zeven op Eén ging over niet veel anders en men ging al dadelijk, net zoals andere media, op zoek naar oorzaken, met voorop de hypothese door de gouverneur van Vlaams-Brabant hun voorgeschoteld; het negeren van een rood sein. Daarop verder doorgaand haalde men de statistieken van het frequent negeren van het rode sein door de machinisten en nog wat verder naar het te vroeg inschakelen van nieuwe machinisten die onvoldoende opgeleid zijn. En wie heeft de Spoorwegmaatschappij onder druk gezet? Een ander punt dat ter sprake kwam was het veiligheidssysteem. Een hele terechte investering waarmee men gestart is. Maar wanneer is men gestart? Als men te laat gestart is, woe of wat was de oorzaak van dat te laat zijn? Vervolgens, hoe groot is het aantal km spoor dat moet uitgerust worden en hoe groot het aantal locomotieven dat moet voorzien worden van de apparatuur? Kan alles op 1, 2, 3 aangepast worden? Ik heb zoveel vragen en als er uiteindelijk de schuldvraag komt vermoed ik dat er heel veel mensen, ook de klagers van nu, in de spiegel moeten kijken.
In de rand nog deze vraag. Waarom kopt men bij De Morgen "frontale" botsing en schrijft men in het artikel dat de ene trein "in de flank" is gepakt door de andere?