GEBRUIKSAANWIJZING: daal in de linkse kolom neer tot helemaal onderaan,en klik met de muis op een hoofdstuk dat U interesseert.
Op de groene bladzijde die dan verschijnt,klik met de muis op de afbeelding bovenaan links.Dan kunt U een groot aantal schilderijen bekijken.Indien U niet zoudt uitkomen bij Uw keuze in de linkse kolom,daal dan in de hoofdkolom in het midden van de bladzijde naar beneden met de pijltjes uiterst rechts van het scherm,tot het gezochte gevonden is.
HOW TO USE THIS SITE : choose a chapter in the left column by clicking on it with the mouse.On the green page which appears.click with the mouse on the image in the left corner above.You will be able to view a great number of paintings.If you would not find immediately the chosen item,then scroll down on the main page until you encounter your preference.
22-04-2005
21 Portretten
In deze folder komen achthonderd (800)
geschilderde portretten voor , geschilderd door verschillende artisten
in verschillende perioden . Ze kunnen dienen als voorbeeld en
inspiratie , voor degenen onder ons die zich voor dit luik van
de schilderkunst interesseren , en graag zelf een of meerdere
portretten schilderen . En waarom geen zelfportret ? Als voorbeeld
kunnen we Rembrandt nemen , die 83 zelfportretten schilderde en etste .
Nu dat de lente er is , en de zomer
in aantocht is ,kunnen we ons aan mooie zonsondergangen en
zons-opgangen verwachten . De hierbijgaande folder geeft een aantal
voorbeelden , die kunnen gebruikt worden om zo'n toestand te schilderen
.
We hebben natuurlijk de verwijzingen naar auteurs en websites , op de afbeeldingen laten staan .
Jugendstil
,ontmoeten we als kunststijl in de jaren tussen 1880 en 1914 , niet
alleen in de schilderkunst ,maar ook in de architectuur , bouwstijlen
en dagelijks leven , bv. in gebruiksvoorwerpen voor binnenhuisinrichting
De Jugendstil of Art nouveau is een kunststroming die tussen 1880 en 1914 op verschillende plaatsen in Europa opkwam, na ,of parallel met het impressionisme. De beweging stond onder verschillende andere namen bekend: de Franse variant als art nouveau van Alphonse Mucha, de Oostenrijkse als Sezession van Gustav Klimt, of de Engelse modern style. Gemeen hebben ze de golvende lijnen, veelal in de vorm van gestyleerde planten.
In januari 1896 gaf Georg Hirth, in München, het satirische weekblad Jugenduit. Al in het eerste editoriaal brak Hirth een lans voor de kunstvernieuwing. De term Jugendstil verscheen in een tekst van de revue Insel van Rudolf Schröder, in hetzelfde jaar. In de volksmond werd Jugendstil ook spaghettistijl of style nouille (vanwege de lijnen) of nog style Horta (naar de Belgische architect) genoemd. In 1894 al maakte de style Mucha ophef, naar aanleiding van de expositie van zijn Sarah Bernhardt-affiches, in Parijs.In datzelfde 1896 opende Siegfried Bing zijn Parijse galerij L'Art Nouveau, in de Rue de Provence. De stroming is in Frankrijk ,naar zijn galerie genoemd.
In 1897 werd Gustav Klimt de eerste voorzitter van de pas te Wenen gestichte Sezession.
Ondanks de opvallende regionale verschillen zijn er
een aantal kenmerken die deze stromingen verenigen: een optimistisch
wereldbeeld en geloof in de toekomst, een voorliefde voor het gebruik
van nieuwe, moderne technieken (in de architectuur bijvoorbeeld grote
glasoppervlakken), een afkeer van symmetrie , en een voorkeur voor
bloem- en vogelmotieven .
De stroming kende een korte maar hevige bloeitijd. In
West-Europa was de stijl ruim voor 1910 al verleden tijd, in het Oosten
kon ze wat langer overleven.
De Jugendstil manifesteerde zich vooral in gebruiksvoorwerpen : glaskunst, sieraden, meubels , architectuur en de schilderkunst.
Jugendstil
is in vrijwel alle Europese hoofdsteden en ook in de provinciesteden te
vinden ,alsook in de Nieuwe Wereld, bijvoorbeeld in Chicago.
Wenen, Praag, Brussel en Riga mogen de hoofdsteden van de Jugendstil worden genoemd.
Schilderkunst
Schilders die zich lieten inspireren door de Jugendstil waren:
in Frankrijk: Henri de Toulouse-Lautrec, Alphons Mucha
in Oostenrijk: Gustav Klimt
in Nederland: Jan Toorop
in België: Henry Van de Velde
in Duitsland: Otto Eckman, Franz von Stuck
http://www.flickr.com/photos/88317826@N00/
Door op de hierbovenstaande URL te klikken , kunt U tussen de
schilderijen welke zichtbaar worden ,zelf eens uitzoeken of daar ook
nog Jugendstil bijzit.
Klik met de muis op de afbeelding voor een snel doornemen van schilderijen van boten en schepen.
Mijn schippersfamilie lag ,wanneer we niet aan de
vaart waren , in de Strassburger dock te Antwerpen . Meestal kregen we
op de beurs , voor onze twee rijnkassen , den Bob IV en den Bob V , een
kolenlading ,zwavellading , ijzererts ,oud ijzer , enz. mee naar de
verbrande brug in Hasselt of naar een bestemming in Frankrijk ,
Nederland of het ruhrgebied in Duitsland.. Van de kolen mocht
volgens de wet en volgens een overeenkomst met de
opdrachtgever 1 procent verloren gaan , en dat was voldoende om
er dag en nacht mee te stoken in ons Kupperbusch stoofje ,dat in de
keuken stond , net naast de ingang voor de achteronder ,waarin we
sliepen in ingebouwde alkoof-bedden . Er lagen ook veel geillustreerde
tijdschriften ,waarin we voor het inslapen ,lagen te lezen.
Het waren toen koude winters , waarbij het soms min
40 graden vroor en alle kanalen dichtvroren , ook het kanaal
Gent-Terneuzen in Zelzate , waar we soms lagen ,en met de slede en de
schaatsen op het ijs gingen spelen dat 10 tot 20 centimeter dik was .
Die koude toestanden bestaan al tientallen jaren niet meer . Spijtig
,want alle muggen vroren dood .
In Antwerpen kapten we met een bijl , de in het ijs
vastgevroren eenden en ganzen los , niet om ze op te eten , maar om ze
te verzorgen ,want de beesten waren uitgeput van de honger .
In het begin werd het schip getrokken door een
of twee paarden . Later installeerden we een dieselmotor .De
verlichting werd gedeeltelijk,verzorgd door nikkel-cadmium batterijen
,die Walter , een van mijn kozens soms overboord smeet als ze uitgeput
waren . Dat vond ik een verspilling en een watervervuiling. De oom van
Alida , de echtgenote van Walter , had een graanzuiger in de haven
van Antwerpen. De laatste keer dat ik dat reuzenschip met
al zijn installaties bezocht ,lag hij ziek te bed met
een stoflong van al dat overgepompt graan. Hij is daaraan gestorven.
We kochten toen ook onze eerste radio ,op een dikke
,platte " pil " , die naast de radio lag , en later natuurlijk op de
nikkel-cadmium batterijen De verlichting werd
aanvullend verzorgd door gezellige petroleumlampen , ook vooraan
, in de woonst van de zetschipper die we als hulp in dienst hadden
.
In Antwerpen gingen we alle weken ,samen met de
familie van de zetschipper , minstens twee keren naar de cinema . Toen
was er overvloed van keuze in de vele cinema's in de stad.
Iedereen aan boord kon goed zwemmen ,want we beseften dat dit nodig kon zijn in noodgevallen . Toen ik nog zeer klein was , had mijn moeder mij over- boord gesmeten , zeggend " hij moet zo snel mogelijk leren zwemmen zoals zijn broers". Ik was toen bijna verzopen. Dat dit alles nuttig was , is achteraf gebleken , toen bij het laden van ijzererts , de kraanman niet oplette , en het midden van het schip , met alle luiken open , had
volgestouwd . Het schip is toen in het midden doorgebroken en gezonken
. Weken lang heeft het toen in de droogdok in Antwerpen gelegen , om de
twee helften terug aaneen te lassen en te riveteren . De verzekeringen
hebben bijna alles betaald , en alhoewel dit jaarlijks een zeer kostelijke grap was , is geble- ken dat het geen luxe was , bij meerdere verzekeringen een polis te betalen . Het is inderdaad zo,dat geen enkele verzekering het risiko wil nemen , een schip volledig te verzekeren .
Als klein manneken stond ik op de achterplecht , toen
mijn nonkel Raymond , de broer van ons ma riep " Willy ,laat eens het
anker neer " . Terwijl de ankerketting afrolde , kreeg ik de kapstan
waaraan het hele geval vasthing , door wegslaan , op het hoofd tegen de
slaap . Ik ben toen als een steen tegen het achterdek gevallen en kwam
een kwartier later weer bij . Toen ik de ogen opende stond heel de
familie met angstig doodsbleek gezicht over mij gebogen , met de
uitroep " oef , hij leeft nog ".
Sedert die klop op mijn hoofd , ben ik beginnen
schilderen ,eerst olie , dan acryl , dan aquarel en pastel . Het aantal
afgewerkte tekeningen en schilderijen bedraagt op dit ogenblik meer dan
200.
Willy /Schoten.
<>P.S. de voorbije 15 jaren schilderde ik aan 7 kunstacademies in het Antwerpse en stelde tentoon in het Kasteel van Schoten , de Abdij van Hemiksem , te Brussel ,het OCMW te Merksem en in diverse kulturele centra en kastelen van de randgemeenten rond Antwerpen . Zowel olieverf , acryl ,aquarel , als pastel .
Wie de bekende amusements-films en musicals gezien heeft met Fred Astaire en Gene Kelly ,heeft daarin onder de vele getalenteerde danseressen , Cyd Charisse zien optreden.
In de hierbijgaande folder , die U kunt bekijken door met de muis op de foto te klikken ,zitten behalve een aantal schilderijen over dansen,ook foto's en een paar affiches van Cyd Charisse in speelfilms ,vooral met Fred Astaire en Gene Kelly,zoals we die zien uithangen op de voorgevel van de bioscopen die zo'n film vertonen , en aan de ingang bij het loket en binnen in de zaal .
Dat is ook artistenwerk en in Antwerpen kennen we zelfs verzamelaars van dergelijke affiches , en we kunnen ze ook bewonderen in de inkomsthal van cinema Metropolis .
Danskunst gaat samen met schilderkunst en met muziek , het is een goed bijeen-passend trio.
Bij het verdwijnen van filmsterren zoals Fred Astaire ,Gene Kelly en hun vrouwelijke partners ,hebben we naar mijn gevoel , veel verloren.
Willy / mei 2005 __________________________________
16 Een gering aantal schilderijen van grote meesters
Enkele schilderijen van Laermans ,Marc Eemann , Kees van Dongen (83) , Derain (88) ,Fauvist , blue ,Fernand Leger (schilderde ook "de accordeon" ), nacht ,Pissarro.
Klik met de linker muisknop op de afbeelding , links van deze tekst hiernaast . Dan zult U met de pijl onderaan rechts, zes schilderijen van 20-eeuwse schilders kunnen overlopen en bekijken.